Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: TK - Lokakuu 01, 2017, 19:56:30 ip
-
Quota kaipaisi kipeesti lisää maavaraa öljypohjan kohdalle, nykyinen tilanne näkyy kuvissa, jäähdytin on 38mm paksu.
Stein Dinse ym. kauppiaat myy tämmösiä: https://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Engine/Oil-circuit/Oelwannen-u-Zwischenringe/Oil-pan-spacer-gr-Mod::2764.html
Korkeutta ei tosin mainita, näyttää kuvissa alle 38mm korkealta mutta ero ei varmaan ole kovin merkittävästi.
Voisiko Quotaa kuvitella käytettävän kokonaan ilman korotuspalikkaa? Öljytilavuus tietysti vähän pienenisi mutta ehkä korotuksen tilalle voisi leikellä jonkinlaisen ohuen loiskelevyn, jotain vastaavaa kuin ulkopuoliselle suodattimelle tehdyissä palikoissa: https://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Engine/Oil-circuit/Oelwannen-u-Zwischenringe/Externel-filter-ring-flange-filter-at-rear::820.html
Maastossa tuskin kukaan Guzzilla ajaa mutta minkälaisia ratkaisuja esim. ratakuskit näissä käyttää? Kuivasumpullahan sais maavaraa mutta menee aika työlääksi ja kalliiksi.
-
Minusta tuntuu, että öljyn ylikuumenemisesta kannattaa olla enemmän huolissaan lähempänä Välimerta. Olisihan sekin jokin ratkaisu, että laitat lämpömittarin nykyiseen öljypohjaan, niin voit seurailla miten kuumaksi siellä voitelupuoli käytössä menee. Sitten on paljon helpompi suunnitella seuraavaa askelta.
-
En minäkään lämpenemisestä ole huolissani, täällähän on ennenkin ollut puhetta että meidän oloissa öljyt ei edes lämpene tarpeeksi, omat kokemukset Sport 1100:n venttiilikoppiin ja huohotusletkuihin kertyvästä limasta tukee tätä käsitystä.
Jäähdytinpalikka Quotasta lähtee joka tapauksessa, nyt vaan mietityttää voisiko korotuksen jättää kokonaan pois vai pitääkö kuitenkin laittaa vähintään ekan linkin mukainen koroke.
-
Otanpa entisenä Quota Mille-omistajana kantaa asiaan.
Tonnisessa Quotassa oli niin pitkä joustomatka että ison hypyn alastulossa öljypohja haukkasi soratien pintaa. Itse laitoin runkoon kiinnittyvän järeähkön teräslevyn öljypohjan alle joka suojasi myös pakokäyrät. Se ei estänyt pohjaamista mutta eipä alumiinipohjakaan enää vaurioitunut lisää.
Kuvasta päätellen korotuspala on melkoisen korkea. On myös matalia korotuspaloja (alle 20 mm) tai sitten jättää korotuspalan pois kokonaan. Näin olen itse tehnyt California Adamantin tapauksessa koska hain erittäin matalaa ulkonäköä ja öljypohja ulottui alle lain salliman minimimaavaran.
Öljytila pienenee merkittävästi eikä voi käyttää enää pitkän mallin suodatinta. Öljynvaihtovälikin on syytä pienentää, varsinkin jos ajetaan kylmillä säillä, noin 5000 km lienee sopiva. Pakokäyrien alapinnat ovat silloin samassa tasossa öljypohjan kanssa.
Ylikuumenemista ei ole syytä erityiseen pelätä. Pikemminkin toisinpäin. Öljynlämpömittari on helppo asentaa. Joko digitaalinen tai esimerkiksi täyttötulpan tilalle tuleva mittari joka toimii samalla öljytikkuna. Jälkimmäisen luettavuus on huono ajon aikana.
-
Jos jollain pyörii korokepala ylimääräisenä tallissa, voisin olla kiinnostunut sen hankkimisesta..
-
Tonnisessa Quotassa oli niin pitkä joustomatka että ison hypyn alastulossa öljypohja haukkasi soratien pintaa. Itse laitoin runkoon kiinnittyvän järeähkön teräslevyn öljypohjan alle joka suojasi myös pakokäyrät. Se ei estänyt pohjaamista mutta eipä alumiinipohjakaan enää vaurioitunut lisää.
Just tämän takia lisää maavaraa kaipaankin. Maavaraa pitäisi mainosten mukaan olla noin 19cm ja mun yksilössä vielä vähemmän, joustoa saman mainoksen mukaan on tarjolla edessä 240mm ja takana 200mm. Kattelin aikoinaan vierestä kun pikkubroidi koeajoi Quotaa ekaa kertaa, oltiin landella kuoppaisella hiekkatiellä, ei millään polulla vaan ihan virallisella autotiellä ja silti pohjapanssari näytti välillä melkeen raapivan maata. Lisäsin Wirth etujousiin noin 5cm putkenpätkät puuttuvien esijännityspalikoiden tilalle ja kiristin takajousta reilusti, tilanne parani muttei kuitenkaan kovin merkittävästi.
Ilman korotuspalikkaa tilanne paranisi huomattavasti, alla pari kuvaa. Pohjapanssarina mulla on kuvien mukainen alumiininen joka kiinnittyy öljypohjanpultteihin rosterilatasta tehdyllä telineellä, on saanut aikalailla osumaa joskus aikaisemmin. Jos korotuksen jättää pois pitää panssaria levittää reilut 5cm jotta mahtuu pohjan tasalle ja pakoputkien ulkopuolelle, alunperin reunat jää suoraan alkukäyrien alle.
-
Öljytila pienenee merkittävästi eikä voi käyttää enää pitkän mallin suodatinta. Öljynvaihtovälikin on syytä pienentää, varsinkin jos ajetaan kylmillä säillä, noin 5000 km lienee sopiva. Pakokäyrien alapinnat ovat silloin samassa tasossa öljypohjan kanssa.
Öljynvaihtojen tiheys ei häiritse, vaihtelen niitä muutenkin tota tahtia mutta muuten vähän mietityttää, uhraanko tämmösillä suunnitelmilla koneen öljynsaantia ja kestävyyttä muutaman sentin takia?
Nykyisellä korotuspalalla öljytilavuuden lisäys on lopulta ollut aika pieni, koska ilmakanavat vie aika paljon tilaa (ekat kuvat),
muotoilunsa takia toimii kuitenkin samalla myös loiskelevynä.
Jos laittais ilma korotuspalaa ja vähäisien öljyjen vellomista hillitsemään "roper platen" tai jotain vastaavaa?
-
Ö-pohjan madalluksen kanssa näyttäisi nyt sitä että että joustomatka ja maavara olisivat tasapainossa.
Muistan ajaneeni keula pystyssä vakiokuntoisella Quotallani eikä öljynpainevalo syttynyt kuten taas syttyi kun Centaurolla vain kiihdytti kun öljy oli kylmää. (20W50 mineraali) Molemmissa oli öljypohjan korotus mutta aivan erilainen ja ohuempi kuin on kuvissasi. Tavallista perusmallia kuten on mm Californioissa. Tässä jutussa kuva siitä: http://www.motomatti.fi/2015/07/california-adamant-moottorioljynvaihto.html
Ota mallia tuon aiemman jäähdytys-korotuspalan sisäisistä muodoista ja tee korotuspala 3 mm alumiinilevystä samoilla muodoilla. Eiköhän sinne suora levy sovi. Ei varmaankaan ole myöskään haitaksi. Paitsi että tarvitsee kaksi tiivistettä edelleen.
Jos epäilyttää että öljynpaine katoaa kun kiihdytetään äkisti tai ajetaan keula korkealla, esim jyrkkään ylämäkeen, niin öljynpaineen merkkivalo kyllä kavaltaa tosi nopeasti voiteluhäiriön olemassaolon. En ole havainnut lyhyistä voiteluhäiriöistä olleen haittaa moottorin toiminnalle.
Ihan varmaa on että Quota ei ryhdy käymään liian kuumana. Parempi olisi että moottorinlämpö olisi korkeampi, keskimäärin 100 astetta. Öljy toimii silloin hyvin eikä öljylimaa muodostu. Jos epäilyttää niin moottoriöljyn lämpömittarin voi hankkia öljynpainemittarin ohella.
Ps: mulla pohjapanssari oli kiinni alarunkoputkissa.
-
Ihan varmaa on että Quota ei ryhdy käymään liian kuumana. Parempi olisi että moottorinlämpö olisi korkeampi, keskimäärin 100 astetta. Öljy toimii silloin hyvin eikä öljylimaa muodostu. Jos epäilyttää niin moottoriöljyn lämpömittarin voi hankkia öljynpainemittarin ohella.
Normaalissa Quotan käytössä ei. Tuolla kun esim suolle ei ole mitään asiaa.
-
On Quotalla suolla käyty. Pekkaniskaa kaipailin. Yksin oli kiskottava niin että silmissä musteni. Mutta heti kun alkoi kantaa niin pitkään lensi rapaa risukkoon. Yhdestä kerrasta oppi aika paljon.
-
Sehän on vaan itsensä piiskaamisen halusta kiinni. Onhan Kärme Kustaakin ajettu Super Tenerellä läpi..
-
Myllymaan Repa ajoi Päitsin GS Bemulla. Houkutteli minuakin mukaan Quotalla mutta päivä ei sopinut.... Niihin aikoihin tuli kyllä käytyä eri endurosafareilla. En ollut nopein mutta en viimeinenkään. Sittemmin on kunto repsahtanut.
-
Ota mallia tuon aiemman jäähdytys-korotuspalan sisäisistä muodoista ja tee korotuspala 3 mm alumiinilevystä samoilla muodoilla. Eiköhän sinne suora levy sovi. Ei varmaankaan ole myöskään haitaksi. Paitsi että tarvitsee kaksi tiivistettä edelleen.
Ps: mulla pohjapanssari oli kiinni alarunkoputkissa.
Tässä kaupallinen versio: http://www.gutsibits.co.uk/pr/TheShop/index.php?q=ENA14004&f=d&Model=1&search=SEARCH
P.Roperhan kehitteli tämmösen joskus leveäöljypohjaisiin V11 yms. malleihin ja jostain muistan myös lukeneeni että joku oli sen myöhemmin luvatta kopioinut ja alkanut myydä omana tuotteenaan. En tiedä onko linkittämäni just näitä piraatteja? Omani teen joka tapauksessa itse.
Mulla saattais olla tallilla noin 1,5mm rosterilevyä johon olis helppo hitsailla vielä lisäksi muutama pieni poikittainen loiskelevy hidastamaan öljyn liikkeitä kiihdytyksissä ja jarrutuksissa. Levyn toiminnan kannalta ei varmaan haittaisi vaikka sen poraisi melko täyteen reikiä? jos etu- ja takareunaan jättäisi pätkän reiätöntä.
Pohjapanssarin teen varmaan uuden, vähän tukevamman jonka ajattelin ripustaa etureunastaan moottorin etukiinnikkeisiin ja takaa runkoputkiin.
-
https://www.youtube.com/watch?v=X-XYmQ8xxzM
Ton pahempaan maastoon en varmaan ittekään Quotaa veisi, mutta kyllä tuollakin lisämaavara tekisi hyvää, tai ainakin pohjapanssari.
-
Hauskan näköistä puuhaa.
Onkos tuossa Quotassa tuota pakoputken välipönttöä suojattu panssarilla? Ainakin maailmalta kuultu huhuja, että hajoilee ajan oloon muutenkin.
-
Välipönttö hajoaa jos pitää kaikki pakoputket, saapuvat ja lähtevät, klemmarit liian kireällä. Hitsauttelin pari kertaa nippuun ennen kuin asia valkeni. Moni onkin vaihtanut pöntön pois kuten TK:kin.
Saattoi se pänikkä maahankin osua mutta ei edes klommoutunut. Pohjapanssari suojasi osin sitäkin. Kyseisellä pyörällä tuli aina ajettua liian kovaa ja joutui joskus ajamaan poliisiakin karkuun kortinlähdön pelon vuoksi. Sopii myös matka-ajoon: yhdellä pyyhällyksellä Triestestä Travemündeen. Tankkaamaan pyörää ja kuskia toki joutui muutaman kerran.
Kyseisestä pyörästä jäi, nimenomaan käyttöominaisuuksiltaan, mukava muisto.
-
Jos olisi vakioputkisto, voisi olla hyvä idea toteuttaa liitokset jousilla.
-
Muutama vuosi sitten möyrittiin tuolla Tulppion takana ei nyt ihan suolla mutta pehmeähköllä mutta kantavalla maalla kuitenkin Ainijärven suuntaan. 1100 Quotassa minulla oli mittatikun tilalla lämpömittari, jonka asteikko oli 140 asteeseen. Viisari oli yli senkin mutta öljynpainevalo ei kuitenkaan vilkutellut. Eli on käynyt lämpöisenäkin. Normiajossa sentään paljon alempana. Öljynä oli tietysti iso-D. Öljyt vaihdoin 5 tkm välein.
-
1100 Quotassa minulla oli mittatikun tilalla lämpömittari, jonka asteikko oli 140 asteeseen. Viisari oli yli senkin mutta öljynpainevalo ei kuitenkaan vilkutellut. Eli on käynyt lämpöisenäkin.
Täytyy sitä lämpötilaakin sitten seurata jos joskus saan mopon ajokuntoon. Mahdollinen ongelmahan ratkeaa erillisellä jäähdyttäjällä, sportissakin on semmonen ihan vakiona, eikä tarvitse luopua maavarasta.
Mulla on yhden japsiprojektin mukana tullut Koso-mittari jota meinasin tässä käyttää, siinä saattais jopa olla öljynlämmön mittaus, anturinhan sais helposti öljypohjaan.
-
Mietin hyviä anturipaikkoja. Ylivoimaisesti paras kohta olisi laittaa ö-lämpöanturi kansille lähtevien voiteluletkujen banjopulttiin. Liitekuvassa nro 24. Sitä varten joutunee tekemään spesiaalipultin.
Toinen kohde olisi laittaa öljypohjaan noiden tulppausten kohdille jonka olen merkinnyt mustalla nuolella. Parempi paikka olisi öljypohjan takana. Pääasia että anturi olisi kosketuksessa öljyyn tai ainakin liki niin ei tule tiivistysongelmia.
Koson lämpöanturit ovat kierteeltään M10x1 tai NPT. Molempiin olen törmännyt. "Kuumimman" anturin maksimilämpötila taisi olla 250C. Mutta se riittä kyllä. (Hopean väriset 150 astetta, messinkiset 250C) Periaatteessa 150 astettakin on ihan tarpeeksi. Sen yläpuolella on vain "kuumaa".
Ei liity kuin aihepiiriltään tähän mutta näin olen tehnyt itse: http://www.motomatti.fi/2016/07/california-1400-lampomittarin-asennus.html
Vastaava juttu California Kolmoseen (lähinnä jutun lopussa): http://www.motomatti.fi/2017/01/varamoottori-alkaa-olemaan-valmis.html
Vastaava juttu California Adamantiin: http://www.motomatti.fi/2016/06/california-adamant-uusi-monitoimimittari.html
-
Varmaan tuo öljypohja parempi tai todellisempi paikka. Kansiin päästyään rasva on jo ehtinyt kaiketi aavistuksen jäähtyä.
-
Ainakin HMB-guzzi myy öljypohjaan tyhjennysproppua, "Oil Drain Plug for Temperature Sensor", jossa keskellä M10x1 kierre lämpöanturia varten.
En tiedä onko paras, mutta helppo toteuttaa :D
-
Ainakin HMB-guzzi myy öljypohjaan tyhjennysproppua, "Oil Drain Plug for Temperature Sensor", jossa keskellä M10x1 kierre lämpöanturia varten.
En tiedä onko paras, mutta helppo toteuttaa :D
Juuri niin kuin tuolla blogissani esitin. Yksi haitta siitä on: joutuu pelehtimään anturin johtimen kanssa joka kerta kun avaa tulpan. Muutoin kaikista helpoin asennustapa sillä se ei edellytä öljypohjan irrotusta koneistuksen vuoksi ja onnistuu isommin öljyn kanssa lutraamatta öljynvaihdon yhteydessä.
Sorvari tekee alkuperäiseenkin proppuun kierteen muutamassa minuutissa tai tekee jopa uuden propun tarvittaessa kuten itsekin tein.
California Adamant, 950 cc kone johon asensin lämpömittarin, on liki samanlaine kuin pienemmässä Quotassakin. Normaaliajossa ei lämpötila tahdo nousta helposti yli 75 asteen. Erityisesti moottoritiellä, rajoituksen mukaan ajaessa, tahtoo kone käydä kylmänä. Mutkatie- ja kaupunkiajo sen sijaan nostaa lämpöä merkittävästi. Olen osittain peittänyt ilmavirran pääsyn sylinterille juurikin syystä että käy liian kylmänä. Kaasutinmoottorissa se ei vaikuta kuitenkaan kulutukseen kovin paljoa.
Quotan tapauksessa metsässä ja suolla möyriminen nostaa lämpöjä koska tehoa tarvitaan mutta ilmavirtaa ei synny. Sitä varten on mahdollista laittaa öljykiertoon jäähdytin ja sille pieni puhallin.
Itse en ole sellaista tarvinnut mutta California 1400:ssa sellainen on vakiona. Käytännössä jäähdytin on tukittu toimestani ettei ilmavirta pääse jäähdyttämään öljyä. Flekti käynnistyy 138 asteessa ja sammuu 125 asteessa. Luonnollisesti se ei ole käynnistynyt kertaakaan minkään ajosuoritteen aikana. Mutta siten olen saanut öljyn lämpötilan pysymään 80 - 110 asteen välillä. Edellyttää lämmityskäyttöä ennen ajoon lähtöä.
-
Mittari on ilmeisesti tommonen: http://www.motonet.fi/fi/tuote/3832834/Monitoimimittari-KOSO-DB-01R
Eli ei öljynlämpömittaria, muuten on just sopivan kokonen eli pitää varmaan laittaa erillinen mittari väliaikaisesti, eihän sita oikeestaan tartte kunhan kerran testaa että lämmöt pysyy kurissa kaikissa tilanteissa.
-
California Adamantissa on tämä kun tarvitsin enemmän tietoa: https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/mittarit-gps-ja-kamerat/koso-mittarit/mittarit/koso-dl-02r-kierrosmittari-kromi-normaali-naytto/
C14 tyytyy tämän mallin esi-isään jossa näyttö 250 asteeseen jota ei ole enää saatavilla: https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/mittarit-gps-ja-kamerat/koso-mittarit/mittarit/super-slim-thermometer-0-120-celsius/
Eli tämmöinen: http://www.motomatti.fi/2016/07/california-1400-lampomittarin-asennus.html