Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: JyrkiJJ - Syyskuu 30, 2017, 20:51:10 ip

Otsikko: Viileän kelin saapasvinkit
Kirjoitti: JyrkiJJ - Syyskuu 30, 2017, 20:51:10 ip
Guzziin tuli tänään 449 km, lämpötilan vaihdellessa +6...+10. Kaikki meni oikein hyvin, mutta varvas haluaa kysyä mitkä ovat Grupon parhaat viileän kelin saapasvinkit.
Otsikko: Vs: Viileän kelin saapasvinkit
Kirjoitti: egon - Lokakuu 01, 2017, 10:48:42 ap
Omat töppöset on Sievin jalkineen maihinnousukengät ja villasukat. Hiukan kölsöt, mutta vesitiiviit ja lämpimät.
Otsikko: Vs: Viileän kelin saapasvinkit
Kirjoitti: I.H. - Lokakuu 01, 2017, 10:55:20 ap
Itse käytän pääasiassa Sievin varrellisia työkenkiä, koskaan ei ole varpaita palellut, vesi mene kyllä sisään vetoketjusta n. 200 km:n sateessa ajon jälkeen.    8)
Otsikko: Vs: Viileän kelin saapasvinkit
Kirjoitti: Breeze - Lokakuu 01, 2017, 11:45:59 ap
Nuo on hyvät myös talviprätkäilyssä.

(https://www.sievi.com/assets/Products-png-2017/_resampled/SetWidth898-12402-142-0PM.png)
Otsikko: Vs: Viileän kelin saapasvinkit
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 01, 2017, 12:06:37 ip
Minulla on ollut, liki yksinomaisena, jalkineparina muuten tuiki tavalliset nahkasaappaat yli kymmenen vuotta joissa kuitenkin vesitiivis mutta hengittävä Gore-Tex-kalvo https://fi.wikipedia.org/wiki/Gore-Tex vuorikankaan ja nahan välissä. Lisäksi ne ovat pari numeroa liian isot. Mahtuu villasukka hyvin ja lisäksi jää ilmatilaa. Voi heilutella varpaita. Jalat eivät ole hikoilleet näissä toisin kuin varsinaisissa moottoripyöräjalkineissa.

Merkki on, muistaakseni, Oxtar. Nyt alkavat pohjat olemaan niin kuluneet ohuiksi että pitää kysyä rajasuutarilta voiko niille tehdä mitään. Kumipohjat kuitenkin.
Varret ovat menneet haitarille kuten vanhoissa nahkasaappaissa yleensäkin. Nahkahousun lahje on saappaanvarren päällä. Talven aikana voitelen päältäpäin saapasrasvalla. Muuta huoltoa eivät toistaiseksi ole kaivanneet. Sitten kun lakkaavat olemasta vesitiiviit (Kalvoon tulee reikä.) niin joutavat roskiin.

Krossisaappaat ovat vielä tallella entisestä elämästä. Lisäksi rata-ajoon sopivat jalkineet joilla ei juurikaan ole ollut käyttöä viime aikoina.

Huopakumisaappaat ovat pilkkireissuja ja oikein rapaisia ajo-olosuhteita varten. Huopakumisaapas ei hiosta niin kuin tavallinen kumppari.
Otsikko: Vs: Viileän kelin saapasvinkit
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 01, 2017, 12:21:51 ip
Kylmemmillä keleillä käytän noita vanhoja ratasaappaita, kun ne ovat väljistyneet sen verran että mahtuu teknisen sukan kanssa toinen sukka. Villasukka ei mahdu niihinkään. Kuivana pysyy, kun on kalvosaappaat.
Otsikko: Vs: Viileän kelin saapasvinkit
Kirjoitti: Pekka - Lokakuu 01, 2017, 13:13:14 ip
Kuivana pysyy, kun on kalvosaappaat.

Mistäs tämä johtuu? Minullakin on ollut kahdet tai kolmet "kalvosaappaat". Kaikissa niissä on vesi tullut sisään
nilkan kohdalta. Ehkä ihan uutena ovat parina ensimmäisenä sadepäivänä olleet tiiviit.
Otsikko: Vs: Viileän kelin saapasvinkit
Kirjoitti: GuzGuz - Lokakuu 01, 2017, 14:49:17 ip
Konenut että jalkineet on se vaikein laji pyöräilyvaatetuksessa.
Sopiva lesti jalalle että kävelläkin sopisi suht mukavasti, pitäisi vettä, ei liian kuumat heteellä ja lämpöiset viileällä.
Lienee mahdoton yhtälö?
Mutta jos parit, niin sitten onnistuu paremmin.
Oma kattaus on n10v vanhat nahkasaappaat joita tullut korjattuakin pariin kertaan, istuu hyvin ja käy jopa kävelykengistä.
Mutta vaikka kuinka rasvaisi, niin kaatosateessa tulee kuitenkin vesi läpi.
Sadekelille siis toiset, nykyään nilkkuripituiset nämä:
 https://www.storm-motor.fi/ajovarusteet/street-ajovarusteet/ajosaappaat-kengat/alpinestars-jethro-drystar-ajokengat-musta/
Ihan fine, jopa tallustelee jonkun matkaa hiertämättä eikä laske yhtään vettä kunhan lahjepituus riittää housujen lahkeissa, ettei nilkoista pääse.
Ei kuumat, ei kylmät, ihan hyvät.
Numeroa isommat kuin jalka on olen pitänyt kaikissa hyvänä lähtönä varsinkin viileitä kelejä ajatellen.
Pohjallisia pari lämpöisillä keleillä ja toinen pois että villasukkaa mahtuu väliin on kyllä ihan mukavasti pärjännyt.
Heinolla pari päivää sitten Guzzisti vinkkasi mielestään hyvistä Daytonan jalkineista:
https://www.fc-moto.de/fi/Tuotemerkit/D/Daytona/Daytona-saappaat-Gore-Tex
Mulle liian tyyriitä, mutta oli varmaan kokeneella pointtia, todella hyvin tehdyiltä vaikuttivat.

Otsikko: Vs: Viileän kelin saapasvinkit
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 01, 2017, 15:23:01 ip
Kuivana pysyy, kun on kalvosaappaat.

Mistäs tämä johtuu? Minullakin on ollut kahdet tai kolmet "kalvosaappaat". Kaikissa niissä on vesi tullut sisään
nilkan kohdalta. Ehkä ihan uutena ovat parina ensimmäisenä sadepäivänä olleet tiiviit.

Richan tossut on pitäneet ihan on. Pidemmällä ajolla sitten alkaa tulla vähän sieltä täältä läpi. Ajohousuista johtuen varresta valumalla..
Otsikko: Vs: Viileän kelin saapasvinkit
Kirjoitti: GuzGuz - Lokakuu 01, 2017, 16:11:27 ip
Paras kastumisreissu koskaan oli Tallinna-Virstu väli pari vuotta sitten.
Siis vettä tuli enemmän kuin Esterikään on koskaan kokenut, 30kmh oli maksimi mitä pystyi ajamaan ja keskittyen vain tiemerkintöihin.
Ei nähnyt kuin parikymmentä metriä ja oikeasti olisi pitänyt pysäyttää jonkun sillan alle kävi mielessä muttei niitä ollut.
Kaikki parhaat sadevarusteet päällä ei oikein muuttaneet mitään, kastui totaalisesti.
Mutta villaista alusasut ja täysin tuulen ja periaatteessa veden pitävät 3-kerros takki Ravit:lta ja erittäin hyvät hintaansa Beavers:sin alle 100e housuista ei negatiivista sanottavaa ole.
Olisko pyörän sylinterit ainoat vedestä kuivana säilynyt.
Kaikki Hepco&Bekcer laukut vuosi vettä, kuski lähinnä kaulan seudulta pari litraa saappaisiin asti lorotettuna.
Ja ihan mahtava aurinkoinen iltarusko kun oltiin perillä.
Kuivateltiin pari päivää ja hyvässä reissussa, pyörän kunniaksi täytyy sanoa että ei ollut minkäänlaista nikottelua edes kaatosateessa.
Otsikko: Vs: Viileän kelin saapasvinkit
Kirjoitti: NorgeGTL - Lokakuu 01, 2017, 19:51:31 ip
   Kamikin huopakumisaappaat on käytössä kun on kylmä ja ajetaan kauas. Tarkoittaa talvipakkasia. Kajaanista Meltauksen talviralliin viime talvena mennessä oli parhaimmillaan pakkasta 26 ja hyvin meni. Meiitäoli neljän porukka ja kahdella oli Kamikit ja kahdella Nokialaiset.
   Vaativimmat kelit on kuitenkin nuo +5 paikkeilla silloin kun on jo kosteaakin. Tuohon keliin en ole lopullista ratkaisua löytänyt vaikka kaikkea on ollut Sieviläisistä kaikenmaailman texeihin mutta kosteus on lopulta voittanut kun kengille on tullut hieman ikää.
Otsikko: Vs: Viileän kelin saapasvinkit
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 01, 2017, 20:03:10 ip
Moniin saappaisiin olen saanut pettyä. Vesitiiviiksi mainostettuja ovat olleet nekin. Järvitestin olen tehnyt monellekin parille: saappaat paljaisiin jalkoihin ja järveen seisomaan niin ettei varresta ryystä kymmeneksi minuutiksi. Aika harva on pitänyt edes viittä minuuttia. Parhaat vaikka kuinka pitkään. Kuten nuo mainitsemani Oxtarit. Itse en niitä ostanut vaan sain palkaksi tekemästäni työstä. Tyytyväisempi ei voi olla.
Nyt olisi aika hankkia uudet mutta kuka mahtaisi myydä Oxtar-saappaita nykyään?
Otsikko: Vs: Viileän kelin saapasvinkit
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 01, 2017, 21:49:39 ip
Näyttää olevan Jokiniemi motorsilla ainakin myynnissä.
Otsikko: Vs: Viileän kelin saapasvinkit
Kirjoitti: Sami - Lokakuu 03, 2017, 20:16:18 ip
Oxtar on nykyisin TCX. Sama firma, tuotemerkin nimi vaihtunut. Molemmista merkeistä pelkästään hyviä kokemuksia. Tälle kaudella tuli ostettua TCX:n Fuel Gore-Tex -saappaat:
https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/33113

Otsikko: Vs: Viileän kelin saapasvinkit
Kirjoitti: GuzGuz - Lokakuu 04, 2017, 17:18:20 ip
Tuli sellainenkin mieleen että eränkäviät/ metsästäjät jne käyttää paljon saappaita joissa on core-texit ja muuta sadekeleihinkin sopivaa.
En nyt muista mitä merkkiä kokeilin, mutta oli hyvä saapas jalkaan ilman "MP-lisää" hinnoissa.
Toki nilkka-, varvasvahvikkeet sitten puuttuu ja siitäkin vissiin mukavuutta& hintaeroa tulee.

 
Otsikko: Vs: Viileän kelin saapasvinkit
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 04, 2017, 18:31:44 ip
Itse olen luopunut kaikenlaisista ajovarusteiden hiostavista, kiristävistä tai rajoittavista tuista tai suojista. Ajomukavuus parani merkittävästi. Lisäksi hiostava tai puristava suoja tekee olon epämiellyttäväksi haittaamalla verenkiertoa tai pelkästään siksi että liikkuminen muutoin on ikävää kyseiset kapineet päällä. Suosin goretex varusteita juurikin niiden hengittävyyden vuoksi jonka suojat herkästi pilaavat. Sateita pyöräreissuilla on sen verran vähän että nahkakamppeet ovat olleet etusijalla. Erityisesti jalkineet, käsineet ja ajohousut. (Sateella kiskon päälle kalastajan sadeasun jos tarvitsee.) Takki on useimmiten tekstiiliä lämpimyytensä ja säädettävyyden vuoksi mutta sen on oltava yleiskäyttöinen että sitä voi käyttää muuhunkin kuten retkeilyyn ja kaupungilla kulkemiseen. Puhtaasti prätkävarusteita ei taida olla kuin kypärä.

Mukavuus tekee myös ajosta mukavaa satoi tai paistoi. Ei mene hermo hikoillessa tai palellessa. Ajaminenkin on silloin turvallista. Kauan kesti löytää sopiva varusteyhdistelmä. Sitä tavoitetta pilasi, etenkin alkuunsa, että piti muka olla jotenkin samanlainen tai yleensäkin muodin tai vain heikosti harkittujen hankintojen vuoksi.

Kaatumisen tai törmäämisen vuoksi olen suojausasiassa jo aikoja sitten luovuttanut. Pyrin löytämään turvallisuuden oman ajokäytöksen ja osaamisen kautta.
Otsikko: Vs: Viileän kelin saapasvinkit
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 04, 2017, 20:20:19 ip
Noita metsästys- ja ulkoilukenkiä katselleena ja kokeilleena, en ikinä ajaisi niillä moottoripyörää. Ensinnäkin, arvostan nilkkojani liikaa ja toisekseen pohjat on ainakin omaan käyttööni liian paksuja. Miten vaihdepoljin tuollaisella toimii? Tietenkin, jos on kaksipäinen poljin kuin Calissa.