Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Koude - Syyskuu 29, 2017, 14:03:24 ip
-
Tervehdys arvoisat guzzistit. Olen tuoreehko guzzin omistaja, siis itse olen jo vanha, mutta pyörä vasta toista vuotta minulla, 1200S-07 16tkm mittarissa. Pyörään on vaivihkaa tullut ominaisuus, jota aiemmissa pyörissäni ei ole esiintynyt. Ollessaan normaalilämpöinen normaalin ajon jälkeen, kierrokset palautuvat tyhjäkäynnille parin-kolmen sekunnin viiveellä esim. paikalla kaasuttaessa tai vaihteenvaihdon välissä. Moottorin ollessa kylmä se toimii ihan normaalisti, eli kierrokset palautuvat heti tyhjäkäynnille. Eli vaiva siis esiintyy moottorin ollessa lämmin. Muuten pyörä toimii kuin ajatus, vetää hyvin kaikilla kierrosalueilla, ei nyi eikä pauku. Onko kellään teistä kokemuksia tällaisesta vaivasta ja mikä sen voisi aiheuttaa? Jos se on jonkin sensorin aiheuttamaa, niin vaihtotyö onnistuu kyllä. Service-valo ei pala eikä mitään muitakaan vikakoodeja ole esiintynyt. Vaijerit eivät kanna ja kaasuvivustot toimivat normaalisti.
-
Vaijerit eivät kanna ja kaasuvivustot toimivat normaalisti.
Tästä olisin lähtenyt ensi tutkimaan mutta myöhästyin.
Seuraava arvaus on että askelmoottori, joka säätää lisäilmaa, konstailee. Jos oikein muistan niin askelmoottoria voi manipuloida ohjelmallisesti.
Askelmoottorin johdon irrotus voisi olla ensimmäinen koe. Siitä jäänee vikalogiin tieto. Asia ei ole negatiivinen sillä "vika" on silloin itse aiheutettua ja virtapiirin toiminta todetaan siten olevan kunnossa. Kytkentäkaaviossa osa 39 "Automatic Air". http://guzzitek.org/schemas_electriques/gb/1200/1200_sport/1200Sport_WiringDiagram.pdf
Mikäli pyörä on työntötankomallisella moottorilla kuten oletan.
-
Minun vanha 1200 Sportti oireili samoin. Syyksi paljastui lambda-anturin revennyt hitsaus - kannattaa tarkistaa.
T,
Jukka
-
Kuuliko tuota revennyttä hitsausta äänestä?
-
Mistraalin suora putki. En kuullut, enkä nähnyt, eikä uusi omistajakaan, saatika kokenut harrastaja GuzziDiagillakaan. Vian selvitti lopulta kyseisen koneen viimeisen päälle aikanaan säätänyt velho Piikkiöstä - suosittelen muutenkin, jotta asiantuntemusta on vastaisuudessakin saatavissa.
T,
Jukka
-
Pakokaasun joukossa oleva "lisähappi" joka mahdollisesti tulee em murtumasta tai siitä että pakoputkisto vuotaa muualta kuten tiivisteestä voi aiheuttaa omituisia ilmiöitä.
Sekin on jännää että vuoto voi olla virtaussuunnassa varsin pitkällä taaksepäin. Breva 1100 sekosi kun äänenvaimentimen korvake repesi lievästi.
http://www.motomatti.fi/2014/02/arkipyoran-toinen-havaittu-vika.html
Tämän lisäksi voi lambdan tukkeutuminen tai rikkoutuminen aiheuttaa hassuja juttuja.
Mutta testaten ja tutkien em mainitut seikat ja tulosten saaminen kertoo jo jotain. Jos ei sittenkään niin keksitään lisää.
Mainittakoon että se askelmoottori toimii ECUn antamin komennoin joita ECU on parhaansa mukaan tulkinnut niillä tiedoilla mitä se on saanut antureilta kuten lambda. Muitakin on.....
-
Autoissa on kyllä ollut kaikenlaisia lambdavaivoja. Ei ole vielä sellaista pyörää ollut, missä olisi niin kehittynyt ruisku.
-
No niin, otin lambda-anturin tarkempaan syyniin. Se oli tosi nokinen, joten putsasin sen huolellisesti ja ruuvasin paikoilleen. Tuo "vika" ei poistunut, mutta ei tuo putsaus huonoakaan tehnyt, jotenkin käy vielä tasaisemmin. Seuraavaksi otan askelmoottorin tarkasteluun ja yritän putsata sen mahdollisimman hyvin. Ilmoittelen teille sitten, miten äijän kävi.
-
Onko syytä nokisuudelle? Ei pitäisi nokea olla jos moottori toimii oikein.
Nokisia lambdoja on löytynyt pyöristä joissa on jokin lisäkikastin kuten Rapid Bike tai Power Commander. Myös ohjelmallinen lambda-off-kytkentä likaa lambdan herkästi. Näissä tapauksissa kannattaa varaosahinnaltaan huomattavan arvon omaava(t) anturi(t) poistaa pakoputkesta ja tulpata reikä tai reiät.
Armahdus nokisuuden syylle voi tosin olla siinä että moottoria on käytetty liian kylmänä. Moottoriöljyn lämpötila pitäisi saada olla käydessä yli 80 astetta. Mielellään noin 100 astetta.
Itse olen ratkaisut asian laittamalla jäähdyttimen eteen kaihtimen ja öljynlämmölle mittarin. Tiedän myös että on asennettu jäähdytysöljylle säädettävä rajoitin mutta se ei sovellu puheena olevan pyörämallin järjestelmälle.
Kuten aina, suosittelen asentamaan pyörään voiteluöljyn lämpömittarin ja sen mukaan havainnoimaan ajolämpötilaa eri olosuhteissa. Jos lämpötila on jatkuvasti alhainen niin peittämällä kokonaan tai osittain jäähdytinkennon saa ajolämpötilan pysymään riittävän korkeana.
Houkuttimena olkoon vaikka havaittavasti pienempi polttoaineen kulutus (Lisärikastus menee päältä pois vasta 75 asteessa.) sekä parempi voitelu joka vähentää kulumista. Lisähyöty tulee myös siitä että öljyyn ei pääse sekaantumaan vettä. (Öljylima venttiilikopissa ja öljypohjassa.) Tai jos on jo sekaantunut niin yli sadassa asteessa vesi kiehuu pois.
Erityisesti kevät ja syksy ovat ilmajäähdytteiselle koneelle kovia aikoja.
-
Ilmanputsari kunnossa...?