Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
		Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Syyskuu 27, 2017, 22:05:38 ip
		
			
			- 
				Ainakin California 1400 osalta. Huomenna vien pyörän kerholle peitteen alle. Ehkä vielä pesen jos tulee lämpimiä ehtoopäiviä. Tai sitten keväämmällä. Hyvin palveli tämänkin kesän.
 Sen sijaan käyttöön tulee California Adamant. Mikäli huvittaa ajella. Lauantaina ajatuksena käydä Tampereen Heinolla kahveella. Sekin on Kerholla katon alla ja kohtuullisessa kunnossa.
- 
				Vähiin jäi tämän kesän ajot. Saattaa olla, että ei enää päiväajeluja kummempia tule. Pitäisi jo aloitella ensi talven projekteja..
			
- 
				Kyl täällä Kainuussa ainakin vielä 3 viikkkoa ajetaan, jonka jälkeen odotetaan lunta eli tammikuussa suunnilleen jatkuu. Pegason takapää pitäisi sitä ennen saada tehtyä eli kaventaa sitä noin 25 cm poistamalla alkuperäiset vaimentajat rungon sivuilta ja laittaa kaksi uutta takarungon alle.  Laukkutelineet saa näin aivan rungon tuntumaan kiinni ja tulee tiiviimpi paketti. 
			
- 
				Ajokilometrejä tuli varsin normaalisti. Ajelen mieluimmin viileällä kun lämpimällä säällä joten viileä kesä oli ihan hyvä ajamiseen. C14 mittari keräsi noin 8500 km lisää ja muilla pyörillä hieman vajaat 2000 km yhteensä. 
 Silloin kun oli työelämässä kilometrejä tuli huomattavasti enemmän kun työmatkat tuli tehtyä huhtikuusta lokakuulle moottoripyörillä. Toisaalta hyväkin sillä ei aamuisia kylmäkäynnistyksiä koneelle eikä pimeässä ajoa syysaamuisin.
 
 Pisin yksittäinen matka oli Guzziralliin Pyhäjärvelle ja sieltä paluumatka Kaamasen kautta itäistä reittiä takaisin Tampereelle. Josko ensi vuonna oikein ulkomaille....
 
 California Adamantiin voisi laittaa kitkarenkaat taakse ja eteen nappularenkaan niin voisi kurvailla talvikeleilläkin. Uskoisin kuitenkin että taitaisi jäädä enemmän kuriositeetiksi sellainen päristely.
- 
				Pegasolla  iltapäivällä tienpäälle ja Sunnuntaina takaisin! Lauantai juniorin harrastuksen mukana , ajokelit makeimmillaan , ei ole kuuma.  
			
- 
				Huomenna aamupäivästä California Adamantilla Tampereen RM Heinon myymälään päiväkahville.
 
 Tänäänkin oli hieno sää: aurinko alkoi puolenpäivän tietämin paistamaan täydeltä terältä kun usva väistyi. En malttanut olla ajamatta "kunniakierrosta" ihan sen takia. Viiden pintaan aamuinen usva palasi entistä kosteampana.
 
 Ps: Pirkkalan Nesteellä on hyvä munasämpylä ja kahvikin ihan ookoo.
- 
				Viikon kiikarilla olisi jo Keski-Suomeen lupailtu lähes nollakeliä. Taitaa olla paras laskea ratapyörästä vedet pois ja aloittaa tallikausi.
			
- 
				Keleissä ei sinänsä ole ollut vikaa nyt syksystä ainakaan etelässä.
 Aamuisin on vain niin tajuttoman kosteaa että parempi ajoittaa ajonsa iltapäivälle/iltaan jos pyörän kuraantuminen tms häiritsee.
 Tampereen Heinolta tänään kotiapäin totesin nahkahousujen kostuneen läpi ja kuskin olevan kuuman lohikeiton tarpeessa.
 Pyörälle tuoretta lientä ja kuskille kuumaa järjestyi.
 Sadekelin toppahousut jalkaan (olisi pitänyt olla jo lähtiessä päällä), ohut villapaita 3-kerros takin alle ja menohan maistui taas ihan mainiolta.
 Tuota ei oikein voi korostaa miten tärkeää on olla mukavan kuiva, lämmin ja vedoton pukeutuminen tienpäällä.
 Mieluummin ylipukee ja riisuu sitten matkalla jos liikaa eikä kuten allekirjoittanut liian usein riskillä rumaa (nivel)rikoissa.
 Nuorempana kehitetty stamina palelemiseen ei ole enään ajankohtaista on tullut todettua.
 
- 
				Merinovillakerraston puolesta liputan, oli älyttömän kallis mutta näillä keleillä oikein hyvä. Eikä iltapäivän lämmössäkään ole tähän aikaan vuodesta haitaksi. 
			
- 
				Marinovillaa lahjoitti naapuri pitkät puntilliset ja tullut todettua tuota samaa, erinomaisesti pitävät kylmää loitolla.
 Villa kaikkiaan muutenkin.
 Ei ollenkaan pahasti kuumenna lämpimälläkään kelillä ja lämmittää hyvin vilppoisessa jopa kosteana/ kastuneenakin.
 Mihin ei oikein muut materiaalit taida ihan vieläkään pystyä?
 Jos karkeampilaatuiset villat hiertää, niin puuvillaa alle.
 Mistäs merimiesten vermeet oli ennen nykykuituja?
 
 Täytyy kyllä sanoa noista nykyteknisistä, pitkälle samaan on jo päästy, hengittäviä ja lämpimiä ovat oikeasti nykyisin.
 Ei ole montaa vuotta kun en suostunut moisia pukemaan kokemuksella jostain 70-80- luvun keinomateriaaleista.
 
 Ohuessa mohairvillatakissa untuvapussin sisässä tuli nukuttua -22 viime talvena hangessa villa-aluskerran kanssa ja jotenkin en niin makeasti ole nukkunut vuosiin.
 Parta huurussa ja venytellen aamulla vanhana kojoottina kuin kissa, ei voi paremmin aamu alkaa.
 
 
 
- 
				Otin muutaman kuvan Tampereen Heinolta: http://www.motomatti.fi/2017/09/gruppo-guzzi-finlandia-syysajelu-2017.html
			
- 
				Toistaiseksi nykyinen maahantuoja RM Heino on myynyt vain muutamia yksilöitä ???
 Kai nyt sentään...?  Tarkoittaa että tänä vuonna, varmaan?
- 
				Toistaiseksi nykyinen maahantuoja RM Heino on myynyt vain muutamia yksilöitä ???
 Kai nyt sentään...?  Tarkoittaa että tänä vuonna, varmaan?
 
 Kyllä se enemmän yksilömyyntiä on. Tosin viimeinen valmistunut Trafin tilasto on vuodelta 2015. Silloin Guzzeja rekisteröitiin 12 kpl. (Kokonaisrekisteröinnit 1281 kpl) Luku sisältää myös yksityisten ulkomailta tuomat pyörät.
 Kysymällä en ole saanut Heinolta muuta tietoa kuin että California 1400 myy hyvin.
 
 Vertailuvuodeksi voi ottaa vuoden 2010. Silloin rekisteröitiin 38 Guzzia. (Kokonaisrekisteröinnit 6063 kpl) (Siinäkin on muu tuonti mukana.)
 
 Kokonaisuutena moottoripyörien myynti on siis sakannut rajusti. Arvaukseni on että nykyisen Guzzin myynnin voi laskea sormilla.
- 
				Mallisto on sakannut pahasti, nykyisellä mallivalikoimalla saa kilpailla asiakkaiden
 sieluista kaikkien muidenkin merkkien kanssa.
- 
				2015 12kpl kaikkiaan Guzzeja.
 Se on järkyttävän vähän vaikka pieni myyntialue tietysti ollaan.
 Meneekö ne missään muuallakaan?
 Mallisto on kieltämättä ongelmallinen, hottia sporttimpaa 900-1100cc on kaivattu jo pitkään ja taatusti näkyisi myynneissä jos ominaisuuksiltaan lähempänä "nykypäivää" tehojen osalta kehittäisivät.
 Hemmetti kun ei ole varaa uusiin, kohta loppuu koko maahantuonti tuolla menolla.
 
- 
				Tuo on kyllä vähän. Se ei varmaan Heinon kassassakaan näytä miltään.
			
- 
				Guzzi lienee ainoa valmistaja jolla isot myy enemmän kuin keskikoiset pyörät?
 Se kertoo siitä ettei oikein olla kartalla suhteessa mitä ostetaan.
 Eiköhän Heinon kassaa pidä kituliaasti yllä BMW.
 
- 
				
 Eiköhän Heinon kassaa pidä kituliaasti yllä BMW.
 
 
 
 Pahalta näyttää. :-(
 http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/5855/BMWn-myyntiverkostossa-yll%C3%A4tt%C3%A4vi%C3%A4-muutoksia-Yamaha-Kawasaki-Suzuki-BMW-Moto-Guzzi.htm
- 
				Eiköhän Heinon kassaa pidä kituliaasti yllä BMW. Heino luopuu Bemun myynnistä.
 https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/muutoksia-bmw-moottoripyorien-jalleenmyyntiverkostossa/
- 
				Taitaa Heinokin olla sitten kohta finaalissa.
 Ei hyvää kuultavaa Guzzien taholta, periaatteessa ihan sama, toivon vain että jotenkin jatkoa olisi hienolle pyörämerkille suomessakin.
 
- 
				Guzzi lienee ainoa valmistaja jolla isot myy enemmän kuin keskikoiset pyörät?
 
 
 
 Taitaa Suomessa olla sama juttu muillakin isoilla merkeillä.
- 
				Lyhyt katsaus pääosin keski-ikäisten miesten sekapyöräkerhon kalustoon: jäseniä noin 50, pyöriä noin 60 kpl. Yli kaksi kolmasosaa yli 1000 cc koneisia. Kokojen keskiarvo noin 1400 cc. Niistä vajaat puolet japanilaisia, loput eurooppalaisia ja amerikkalaisia. Japanilaisista suurin osa alle 4 vuotta vanhoja, eurooppalaiset ja amerikkalaiset keskimäärin kymmenvuotiaita. 
 Japanilaiset vaihtuvat useimmin uuteen japanilaiseen ja usein toisen merkkiseen, muut harvemmin mutta merkki on liki aina sama kuin entinen.
 
 Tämä käytäntö kertoo jotain pyöristä ja pyörien omistajien "merkkiriippuvuudesta".
- 
				Näyttää vähän siltä, että on eräällä tavalla muodikkaampaa harrastaa isompia kuutioita. Markkinat tietenkin vastaavat tähän. Ainakin kustomeissa tuntuu näin olevan.
			
- 
				muodikkaampaa harrastaa isompia kuutioita Onhan se mukava ajella kun tietää että reservissä löytyy. Aikanaan NSU testasi että jatkuvaan 200 km/h nopeuteen riittää 16 hevosvoimaa. Laite tosin oli sikarin muotoinen puikula. Mutta hyvä referenssi.
 
 Isoissa kuutioissa ei kuitenkaan ole nykyään kovinkaan suurta tehoa. Vanhat tykkää lätkytellä menemään jytkeen saattelemana.
 Lieneekö myös helpompi säätää päästöjä kun on pytyissä kuutioita?
- 
				Tod näk. Tehollinen keskipaine kun on matala, jotkin mittattavista ainesosista ilmeisesti putoavat.
			
- 
				"BMW:n esittämät vaateet yhteistyön jatkamiseksi eivät olleet liiketoiminnan kannalta mahdollisia"
 
 Kun on kyseessä paljon kaikkialla myyvä merkki, jolla on hyvin kattava mallivalikoima ja suuri myynti: taitavat vertailla saksalaisella pieteetillä kunkin maan ja sen sisällä kunkin dealerin markkinaosuutta. Jos jonkun kohdalla notkahtaa - sopimus poikki. Oma juttunsa on sitten vielä se, että konekaupan piirissä kaikenlaisia kilpailijoita riittää. Jos jonkun valmistajan laite käy kaupaksi ja sillä on hyvä markkinaosuus, valmistajan/maahantuojan puheilla riittää porukkaa, joka lupaa myydä enemmän kuin nykyinen edustaja...
 
- 
				Kyllä taitavat olla tämän vuoden ajot paketissa. Edellislauantain hienossa syyssäässä tehty rapian 300 km:n lenkki taisi jäädä kauden viimeiseksi ajoksi. Toisaalta voi olla hyväkin lopettaa kausi todella onnistuneeseen ajokokemukseen. Karvan alle 3000 km kertyi 1100 Brevan mittariin (olen enemmän tällainen sunnuntaiajelija). Kiitoksia kaikille, jotka keväällä annoitte arvokkaita kommentteja pyörän hankintaan. En ole ostostani katunut. Hieno pyörä ajella. Ulkonäköäkin ovat kaikki juttusille tulleet kehuskelleet. Talven aikana ajattelin asentaa hankkimani korotuspalat ohjaustankoon ja jalkatappien hienoinen alentaminen myös on harkinnassa. Pienikin muutos voisi olla polvikulmalle hyväksi.
			
- 
				Omalla Brevalla tulee jalkaterät tosi lähelle maata tiukassa kurvassa. Samaa polvikulmajuttua olen miettinyt ja tullut siihen tulokseen, että takamusta voisi kokeilla tuumalla korottaa. 
			
- 
				Toistakymmentä vuotta ajelin 1100 Brevalla. Miellyttävä ajolleen ja sopi matkailuunkin vaikka ihmeempiä katteita ei ollutkaan. Lisäksi kulutti vähän. Sopi myös kahdelle hengelle. Näki niin Jää- ja Pohjanmeren kuin Välimerenkin. Ja paljon siinä välissä.
 
 Selkävaivan takia hankin Brevaan myös matalan satulan ja korotin ohjaustankoa. Valitettavasti sitä ei voinut paljoa korottaa koska letkut ja johtimet eivät antaneet periksi. Myöhemmin korkea satula oli paremmin sopiva.
 
 Oma ajokauteni ei ole vielä päättynyt kuin kahdella pyörällä. Jatkan kolmella. Ties vaikka vielä kokoontumisajoonkin lähtisin telttailemaan.
- 
				Titaniumilla ajokausi päättyi RM Heinon syysajeluun, tänään uudet öljyt ja suodatin moottoriin. T5:lla voi vielä ajella, jos sattuu vielä ajokelejä.
			
- 
				Täällä alkoi kyllä heti syksy kun tuli lokakuu. Ei kyllä näkynyt pyöriä liikenteessä.
			
- 
				Tästä se syksy alkaa kun katsoo ulos ja ajokausi päättyy. Tuntuu että joka kerta kun oli ajelemassa tänä kesänä sai pyörän pestä. Niinkuin nytkin lauantaisen Tampereen keikan jäljiltä. Takalaukkukin on oikein rapanen kurasta kun tuli muutama pikkutie ajettua missä oli traktori tullut pellolta
			
- 
				Kyllä ainkin Turun suunnalla on säätyyppi mennyt niin syksyiseksi, että ei ole enää paljon ajelut mielessä. Nyt sitten syksyisempien harrastusten pariin kuten marjaretkille puolukoita ja karpaloita poimimaan. Tai vaikka kultturirientoihin. Tänään kävin Procol Harum -yhtyeen 50-vuotiskiertueella. Hyvää musiikkia koko rahan edestä. Komeasti lauloi ja soitti Gary Brooker, vuosia sentään miehellä mittarissa yli 70.  
			
- 
				Sama vaiva Careliassa. Syksyiseksi on mennyt. Lämpötila jo pari- kolme astetta heinäkuutakin alempana. Mutta ehkä pikkuisen kuivempaa keliä kuin silloin. 
 Ohi on ajelut tältä erää.   :-\
 
 Sama harrastus ja ilonaihe kuin Junkersilla. Sunnuntaina Procolin keikalla Finlandiatalolla. Hieno ilta.
 Mutta mikäs on "poikien" vedellessä, kun bändi on jopa pikkuisen Guzzia nuorempi viritys. Mutta vain pikkuisen. Hyvin on Brookerin ääni säilynyt vuosikymmenten yli.
- 
				Hyötyajankulua ajokauden päätyttyä suoritin Kerholla: http://www.motomatti.fi/2017/10/california-1400-talvisailoon-akku-ja.html
 Siinä alkua. Juttu jatkuu vielä akku- ja muilla asioilla kunhan kerkiän touhuamaan.
 
 Vuosikymmeniä olen seurannut kavereiden syystoimia pyöriensä suhteen. Osa tekee kaiken talvisäilytykseen varautumisen oikein mutta varsin moni lykkää pyöränsä tallin perälle niine hyvineen. Keväällä sitten ihmetellään, kirollaan, raavitaan päätä ja kuskataan huoltoon johon on tietenkin silloin jonoa ja hinnat parhaimmillaan.
 
 Vaikka pyörä onkin nykyaikainen digitaalilaitteineen ja can-väylineen on siinäkin tarpeen tehdä muutakin kuin vain pestä ja vahata. Akku on nykypyörän ydin. Se vaatii ylläpitoa vaikka onkin ns- suljettu malliltaan. Puhtaus ja lataustila ovat pääosissa.
- 
				Ei tässä nyt vielä kautta jouda lopetella vaikka aika ankean näköistä on nyt.
 Saattaa tulla ihan hyvääkin keliä kunhan plussan puolella ja suht kuivaa.
 Näin loppukaudesta pitää vain olla varovaisempi märkien lehtien, kuraa pelloilta, metsästettävien ja muiden otusten tielle poukkoilun ym kanssa.
 Mutta jos on sateetonta ja hyvät valot, niin syksyn ajoissa on puolensa.
- 
				Muutamina vuosina ollaan isänpäivänä heitetty syksyn viimeiset ajokeikat. Mutta ei nyt ole tullut muuten paljonkaan liikahdeltua. 
			
- 
				Laitoin vain "pääkäyttöpyörän" talvisäilöön. Ei kausi vielä lopu. Vielä aion lähteä telttaretkelle luontoon. Ihan tavalliset iltapäiväiset "heräteajelut" ovat jääneet pois. Asiakseen voi sitten lähteä hieman pidemmille kurvailluille. Olosuhteet vain, kuten GuzGuz mainitsi, on otettava huomioon. 
			
- 
				Mullakin on käytännössä tullut tavaksi heittää pikkulenkki, kun tulee pikkupakkaset ja on kuivaa. On vaan nuo perheellisen ja siinä sivussa työssäkäyvän ajankäyttöhaasteet..
			
- 
				Muutamana viime vuonna olen ajanut työmatkoja vielä joulukuussa ainakin pari kertaa viikossa. Mielenkiinnolla odotan kuinka pitkälle tämä ajokausi kestää, kun Turun seudulla ei enää lunta näe kuin viikon kaksi kestävinä ryppäinä alkuvuodesta.
			
- 
				Nollakeleillä ja pikkupakkasilla Guzzin moottori joutuu koville. Käyntilämpötila jää tosi alhaiseksi.
 Kuluminen on silloin suurimmillaan. Ihmeen hyvin se silti kestää. Itsellä kesti NTX 750 melkein kolme talvea. Ajaminen oli varsin aktiivista.
 
 Öljylimaa kehittyy kovasti ja voi tukkia huohotusjärjestelmän (tiivisteet kovilla) mikäli pyörää säilytetään ulkona. Polttoaineen kulutus on runsasta. Varsinkin ruiskutusmalleissa. Katalysaattori ja lambda tykkäävät kyttyrää.
- 
				Mulla tais jäädä vanhaan puhelimeen video kevään ensimmäisestä käynnistyksestä. Nollakeli, niin tuuppaa ukkospilven väristä pakokaasua. Rikkaalla oli kyllä..
			
- 
				Turha tässä taitaa olla vielä hötkyillä ajojen lopettamisen suhteen. 
 Aamulla laahustin sauvakävelyä tossa Malminkaaren viertä, niin ohi pyyhkäisi lenkkeilijä shortsessa ja t-paidassa. Ei edes tukkaa päässä lämmittämässä. Eikä ollu kovin nuori poika.
- 
				Täällä Tampereen etelälaidassa on polkupyöräilijä joka ajaa samat trikoot päällä oli kesä tai talvi. Aina menee kovaa. Sitä joutuu varomaan. On myös aggressiivinen eli tietää olevansa oikeassa sääntöjen suhteen.
			
- 
				Kolleega laittanee pitkät housut jalkaan vasta lumen tultua..
			
- 
				Tässä kylällä pyörivät mamut vaihtaa shortsit verkkareihin tai lököfarkkuihin vasta kun lumi tulee. Naisensa pukeutuvat asiallisemmin säätilan suhteen paitsi kesällä.
			
- 
				Se lienee tarkalta nimeltään asustekulttuurin rikastamista.
 
 Mutta on muuten tänä syksynä tuo koivunlehtien kumuloituminen tien reunoihin aika reipasta. Yleensä tuuli on painanut ne maastoon. Taitaa tuo keskimääräistä kosteampi keli liimata lehdet tien pintaan. Ja nehän ovat tunnetusti liukkaita renkaiden alla. Syyspyöräilijät siis muistanevat.
- 
				Totta. Eikä tartte edes pyörää. 
 Tallasin juuri äsken asvaltoitua kävelypolkua, jonninmoista alamäkeä ja yritin kyllä varoa märkiä vaahteranlehtiä joita oli väylä täynnä. Mutta niinhän sinä kävi, että joku niistä jäi kengän alle ja sitten mentiin.
 Toisella kädellä hinasin matkalaukkua ja toisella olalla tietsikkalaukku. Onneksi oli ketterä urheilijapoika kyseessä, eikä mennyt kallo tai polvet puhki.
- 
				On se ajokausi näemmä päättynyt suurimmalta osalta harrastajista kun Aurajokirannassa ei ollut kuin jokunen rohkea. 
 Ajokaudella Guzzien taustalla olis näkynyt useampia kymmeniä ameeriikkalaisvalmisteisia ajokkeja, tänään ei ainuttakaan.
 Tosin jäätelökioskikin oli kiinni ;-)
 Ilma oli kuin morsian eli sen puolesta kausi ei ole vielä ohi.
 
 Itse ajattelin sinnitellä Pystymettään asti.
 
 Kaijus
- 
				Itsellä myös Pystymettä kiikarissa. Jos on hanki maassa, tai tautia niin kuin nyt, niin en lähde. Pikku sade ei haitanne.
			
- 
				Voip olla, että ensi yönä on hallaa täällä päin. Pilvetön ja kuulas keli, sekä kolmisen astetta lämmintä. Se on varmaan oikeasti käytävä laskemassa ratapyörästä vedet..
			
- 
				Sellainenkin huima ajatus on käynyt ohimoiden välissä että hommaan kitkakumit C. Adamantiin taakse ja eteen M+S nappulakumin. Luonto- ja valikoivan ihmisystävän ei tietenkään sovi käyttää nastarenkaita.
 
 Josko Pukki tulisikin kolmipyöräisellä jos Jouluna ei ole lunta kuten laulussakin kerrotaan?
- 
				Minäpä olen ajanut trikellä jääradalla. Edessä sileä kumi ja takana tosi liukkaat nastattomat talvikumit.
 Lujaa ei päässyt, mikä oli hyvä mutta hauskaa oli...
- 
				Sama juttu. Rakensin triken joskus reilut kaksikymmentä vuotta sitten. Pitoja ei juuri ollut, mutta hupia sen edestä.
			
- 
				Ajokausi jatkuu oikein hyvissä merkeissä Päijät-Hämeessä.
 Syksy on kauneimmillaan ja tiet kuivat.
- 
				Joo, oli eilen hieno keli, kun lähdin liikkeelle P-H:sta, mutta Porvoossa tuli vettä niskaan ja Askolan-Pukkilan välillä tiellä oli aika reippaasti vettä. Tänään peittelin venettä tosi hienossa kelissä. Viikonloppuna täytynee ajella vaan kotimaakunnassa, eikä lähteä etsimään lämpöä etelästä.
			
- 
				Meillekin yritti tulla muutama sentti lunta. Se sulaa vielä ja marraskuussa päästään vielä baanalle. 
			
- 
				Jatkoin kaksipyöräisellä ajoa mutta henkilövoimaisella laitteelle. Jopo sai kyytiä pitkästä aikaa. Kätevästi oli kuntokierroksen varrelle asettunut kaksi anniskelupaikkaa joten nesteytyskin on kohdallaan. Itse asiassa ihan kivaa vaikka ne mäet joita viime keväänä sutkuttelin ylös asti tuotti vain työntövoimaa. Taidan kokemuksen perusteella jatkaa poljinvoimalla lumen tuloon saakka. Kalliiksihan tuo tulee mutta mitäpä ei elinvoimansa eteen tekisi.
 
 Viikon päästä pitäisi konevoimalla edetä pystymettään.....
- 
				Tänään tuli köröteltyä kesän viimeinen reissu Elkalla. Talvipesään Imatralle. Keli +5 C. Eli ainoastaan 5 -7 astetta alempi kuin heinäkuussa.  ;D
 
 Vähän olisi haaveena fillaroida läpi talven tuolla keväällä hankitulla fat bikellä. Ja mieli tekisi, ja lienee pakkokin laittaa nastarenkaille. Pikkusen pistää vaan nikottelemaan niiden hinta. Nastojen määrästä riippuen reilusta neljän- viidenradan euron investointi. Kaksi 26 x 4 tuuman rengasta. Pitäisiköhän tuohonkin laittaa auton renkaat.  :D
- 
				Kai sitä on tulossa vanhaksi kun ei enää huvita palella. Eikä liukastella, oli mukava aamulla hypätä autoon ja mennä sillä töihin. Kawaan kyllä haen piikkikumit mutta se on enempi semmosta hikistä harrastamista sitten.
 
 Vaikka viisi pyörää oli kesän aikana vakuutuksessa niin kilsoja ei tullut kun karvan alle 20tkm. Positiivista on se ettei tarvinnut tehdä mitään isompia remppoja kesken ajokauden, siis omille mopoille. Ensimmäinen kerta varmaan 20 vuoteen (enimmäkseen tuli siis nyt ajettua ameriikkalaisilla ;D)
- 
				Keski-suomen korkeudella nollassa ja tiet kosteana. Voi vetää ihan oikeasti jäähän yöllä. 
 Eilen tasapainotin auton talviset, eli kiire meinasi taas tulla.
- 
				Auton talvikumit on tallin seinustalla valmiudessa. Laitan kun tulee se tarve. Sitä ennen pitää katsastaa pirssi. Talvirenkaissa kun on nastat hieman satunnaisesti niin niillä ei ilman nastojen nyppimistä pääsisi leimalle asti. 
 Nokialaisissa on kyllä pintaa mutta metallia niukasti. Ovat auton alkuperäisrenkaat eli vasta 8 vuotta vanhat. Parempiakin nastarenkaita on tullut nähtyä. Seuraavat on kitkakumit. Ne voi ajaa loppuun suvellakin jos ei vaihto huvita.
 Kesäkumien osalta tuli laitatettua uudet indonesialaiset alle kun alkuperäiset Goodyearit eivät kuluneet juuri lainkaan mutta pitivät älyttömän metelin. Siksi vaihdoin pois. Menivät kaverin Saabin alle. Vaihtoi kohta pois. Paskaa laatua kun ei kymmentä vuotta kestä. Ennen kestivät.
- 
				 Seuraavat on kitkakumit. 
 
 
 Kitkakummeilla kyllä pärjää. 2010 uskalin kokeilla ja nyt ei enää tulisi mieleenkään ostaa nastarengasta. Aivan pääkallokelillä pitää ottaa rauhallisemmin mutta eipä niitä kelejä ole tässä ajassa montaa kertaa ollut. Huomenna aattelin vaihtaa talvimallin tossut.
- 
				Aivan. Lisäksi voin valita minä päivänä ajan. Tosin vaimo voi sotkea turvallisuusajattelua kun pitääkin yllättäen päästä huonolla säällä isompaa markettiin. Voi puuttua vaikka jotain juustoa....
			
- 
				Mullakin on nyt ekaa kertaa omassa autossa kitkat. Jännä nähdä miten käy, kun auto on äärimmäisen kevyt..
			
- 
				Olisipa vielä takavetoinenkin ;D
			
- 
				Just eilen kattelin liikenteessä, kun Opel Kadett C pörisi siinä edessä. Sellainen oli itselläkin kun kortin sain. Painoi saman kun nykyinen auto, saman verran tehoa ja takaveto. Kyllä sitä oli hullu..
			
- 
				Nastoilla mennään, koska täällä syrjässä kolminumeroisten teiden hoito on mitä sattuu.
 Monesti lumisateen yllättäessä illalla ja yöllä, niin sitä töistä kotiin ajellessa tulee aura-auto vastaan, jolloin autot on jo tampannut sen lumen...
 Toinen nastoja tukeva peruste on tien paksu jääpeite riittämättömän aurauksen ja lanauksen takia
- 
				Hieman syrjässä ja mäkisen tien perällä asuen itsekkin suhtauduin epäillen kitkakumeihin kun sellaiset tulivat autokaupan yhteydessä, eikä ollut tietoa paljonko niillä oli siihen mennessä ajettu, näyttivät kyllä melko kulumattomilta.
 Yllätyin kyllä positiivisesti niiden pidosta varsinkin lumessa, paksummassakin.
 Mutta eniten yllätti niiden pito paljaalla jäällä ja ihan kaljamakelilläkin sellaisella missä jään päällä on vielä vettä.
 Sen jälkeen auton  vaihdon yhteydessä on taas nastat alla, mutta jos talvirengaskauppaan tulee asiaa niin kitkat sieltä lähtee mukaan.
 
 Latimo
- 
				Minä tuon Latimolle johtavan mäen tiedän. On haastava jopa kesäkelissä ensikertalaiselle moottoripyörällä ja useamman kerran jälkeenikin vaatii keskittymistä: renkaan alla muljuvaa sepeliä ja täydellinen näkemäeste. Etuvetoisella autolla on toisinaan talvikelissä tarvinnut hakea vauhtia mutkan takaa asti. 
			
- 
				<snip>
 Etuvetoisella autolla on toisinaan talvikelissä tarvinnut hakea vauhtia mutkan takaa asti.
 
 
 Joo, ennenvanhaan opetettiin, että takavetoisella autolla pääsee hyvin liukkaan mäen ylös, kun painoa siirtyy taakse vetävien pyörien päälle, etuvetoisella päinvastoin. Oma kokemus (myös takamoottorisista) taas on se, että liukkaalla etuvetoinen on parempi, myös ylämäessä.
- 
				Pahan paikan tullen etuvetoisella pääsee peruuttamalla mäen ylös. Silloin kaikki mahdollinen paino on etupyörillä.
 Itsellä on ollut käytössä useita takamoottorisia ja siten takavetoisia autoja. Etenemiskyky huonoissa olosuhteissa vain hieman heikompi kuin nelivetoisella. Ohjattavuus on vain sinne päin mutta on se riittänyt.
 
 Äsken satoi Tampereella lunta. Ei tosin maahan saakka sulamatta päätynyt. Jänskättää millainen on Pystymettäviikonlopun sää. Lumelle en lähde ajamaan mutta tapahtuman historiassa on käynyt toisinaan niin että lunta on satanut sunnuntain vastaisena yönä ja pakkastakin on ollut reilusti. Erityisesti kaksipyöräisillä tulleet ovat saaneet haastavat olosuhteet.
- 
				Eilen illalla oli Savossa tiet peilijäässä. Ei puhettakaan kesärenkailla, jotka itse asiassa omassa autossa oli vielä alla. Onneksi ei tarvinnut enää eilen lähteä kotiin päin. Nyt sitten satanut vettä, räntää ja luntakin. 
			
- 
				Ajokauden päätös on venynyt viikko viikolta. Nyt taitaa olla pää vetävän käsissä. Tänään tuli vielä heitettyä pieni reissu lempparilla. 
 Tien pinta oli keskimäärin noin 75%sti kuiva, todellinen lämpötila lienee vaihdellut 0-3 asteen välissä.  Aika loivilla liikkeellä tuli ajettua. Jyväskylän rantaväylällä joutui liikennevaloissa vähän reippaammin jarruttamaan (takajarrulla), niin otti takarengas pienen sivuliikkeen. Ei taida olla enään asiaa tielle, kun 15 päivän ennuste näyttää menevän hyvin lähellä nollaa, sen molemmin puolin.
 
 Guzzin käyntilämpötiloista on ollut puhetta, miten kylmä on vähän ongelmallista ilmajäähdytteiselle.
 Tässä pintamitattuja lämpötiloja (ir lämpömittari) kahden viimeisen ajoreissu jälkeen, noin 2 min ajon päätyttyä, idealla alin/ylin mitattu pistelämpötila:
 Rengas: 24 -28
 Sylinteri: 85 - 114
 Öljypohja/kampikammio: 70- 100
 Laturi/kuori: 50 - 58
 Mittausarvojen vaihtelua selittää pitkälti satunnaisesti muuttuva mittauspiste, esim sylinterin jäädystysripa vs, ripojen väli, moottorin öljypohja edestä tai takaa jne. Pitänee tehdä "vertailevaa tutkimusta" kesäkeleissä, paljonko luvut muuttuvat + 20 celsius lämpötiloissa.
 
- 
				Pahan paikan tullen etuvetoisella pääsee peruuttamalla mäen ylös. Silloin kaikki mahdollinen paino on etupyörillä.
 Itsellä on ollut käytössä useita takamoottorisia ja siten takavetoisia autoja. Etenemiskyky huonoissa olosuhteissa vain hieman heikompi kuin nelivetoisella. Ohjattavuus on vain sinne päin mutta on se riittänyt.
 <snip>
 
 
 Enpä ole etuvetoisella ikinä joutunut peruuttamalla mäkeä nousemaan, tuskin kukaan muukaan. Muinaisissa ajo-oppaissa moista kikkaa kyllä tarjottiin. Ja lumiketjuja.
 Takatuupparilla (Fiat 850, 133) olen monesti liukkaalla joutunut ottamaan vauhtia pienenkin nyppylän päälle pääsemiseksi (tosin 40 vuotta sitten talvirenkaat, nastoitetutkin, olivat mitä olivat). Kuplavolkkaria kyllä mainostettiin, että sillä aura-auton kuljettaja menee töihin, mutta kuka mainoksia uskoo? Kuplan etenemiskyky lumessa perustuu tasaiseen pohjaan, mutta ei siitä liukkaalla iloa ole.
 Nelivetoista minulla ei ole ollut, tuskin tuleekaan.
- 
				Kitkat ja takaveto. Ei ongelmia. Näillä mennään. On menty jo reilut 20 vuotta. Ehkä kitkat muovaa ajotavan pikkuhiljaa sellaiseksi, että ei tule isompia pulmia. Hyvä kuitenkin, että on valtaosa, oletan, nastoilla. Muuten voisi olla risteysalueet liippaantuneet huimaan kuntoon.
			
- 
				Itsellä teininä oli 99 Saabeja ja tietenkin ihan surkeita renkaita kun sain niitä tutulta rengasliikkeeltä. Eli niitä jotka muut olivat jo hylänneet. Peruutella piti ylämaalle. Kuplakin on koettu mutta hauskimpia kilometrejä on tullut ajettua Seat 850-kulkimella talviaikaan. Jopa tällä vuosituhannella. Kyseinen laite on edelleen kunnossa. Sillä en jäänyt jumiin mihinkään ja ajettavuus erinomainen. Talvella. Austin Mini oli parempi kesällä mutta ei niinkään talvella. Yleisesti ajan mieluimmin etuvetoisella. Jätän takatuupparit mielellään teinelle kun he niistä tuntuvat tykkäävän. Näkyy isot 2000-luvun alun Bemut olevan suosiossa täkäläisillä lähiön kingeillä. Itse asiassa itsellä ei olisi autoa ollenkaan jos ei olisi kesämökkiä kaukana. No, kun se kerran on niin pitäähän sitä johonkin muuhunkin käyttää......
			
- 
				. 
 
 Guzzin käyntilämpötiloista on ollut puhetta, miten kylmä on vähän ongelmallista ilmajäähdytteiselle.
 Tässä pintamitattuja lämpötiloja (ir lämpömittari) kahden viimeisen ajoreissu jälkeen, noin 2 min ajon päätyttyä, idealla alin/ylin mitattu pistelämpötila:
 Rengas: 24 -28
 Sylinteri: 85 - 114
 Öljypohja/kampikammio: 70- 100
 Laturi/kuori: 50 - 58
 Mittausarvojen vaihtelua selittää pitkälti satunnaisesti muuttuva mittauspiste, esim sylinterin jäädystysripa vs, ripojen väli, moottorin öljypohja edestä tai takaa jne. Pitänee tehdä "vertailevaa tutkimusta" kesäkeleissä, paljonko luvut muuttuvat + 20 celsius lämpötiloissa.
 
 
 
 Jos mittari on sellainen infrapunamittari, niin se mittaa mittauskohdan keskiarvoa. Sen kohdan koko vaihtelee mittausetäisyydestä riippuen. Laserpointer kertoo summittaisen mittausten keskikohdan. Pitäisi melkein Flir-kameran kanssa mittailla.
- 
				Nyt on autoihin vaihdettu talviset alle. On varmaan ekaa kertaa autoissa saman maan valmistetta renkaat, kuin autotkin. Siis kummassakin samaan aikaan. Saksalaisessa saksalaiset ja korealaisessa korealaiset. 
 Sain myös työkaluja harrasteseen, joita varmaan saa talven mittaan käytellä. Tallikausi siis avattu.
- 
				Eilen oli tarkoitus ajaa Calilla aamulla Viitasaarelta Jyväskylään mutta jäi ajamatta.Viime syksynä vielä turkulaisena ajokauden lopetin vasta marraskuun lopulla kun kaiteeseen  liukuminen oli lähellä.
 Mutta..Englannista tuli paketti ja vanhan Teneren liikenteeseen saaminen on mahdollista.Odotan innolla.
- 
				Autojen etenemisen kanssa liukkaalla ei ole juuri ollut ongelmia vetotavasta riippumatta ja toistaiseksi on pysytty ojien välissä. Tosin nelivetoisista ei ole kokemusta armeija-ajan jälkeen. Käytössäni olleista autoista paras etenijä liukkaalla on ollut 80-luvun alkuvuosien Alfa-Romeo Giulietta, missä oli kytkin ja vaihteisto taka-akselin yhteydessä ja moottorissa hyvä vääntö jo pienillä kierroksilla.
 
 Kitkarenkailla on ajettu sen jälkeen, kun vaimon edellisessä autossa tuli mukana kitkarenkaat. Tyttären ajo-opetuskin opetusluvalla onnistui syksy-/talviaikaan ongelmitta kitkarenkailla.
- 
				Mittausarvojen vaihtelua selittää pitkälti satunnaisesti muuttuva mittauspiste, esim sylinterin jäädystysripa vs, ripojen väli, moottorin öljypohja edestä tai takaa jne. Pitänee tehdä "vertailevaa tutkimusta" kesäkeleissä, paljonko luvut muuttuvat + 20 celsius lämpötiloissa.
 
 Infrapunamittarilla varsinkin metallipintojen lämpötiloja mitattaessa pitää ottaa huomioon pinnan laatu ja asettaa mittarissa
 heijastuskerroin sen mukaan (halvimmista mittareista säätö puuttuu kokonaan). Esim. valualumiinista mitattaessa saadaan aivan
 eri lukemia, jos pinta on maalattu. Käytännössä pitää tehdä vertailumittaus jollain toisella menetelmällä, jos haluaa tarkkoja lukemia.
 Infrapunakamera ei auta asiaa, siinä on koko kuvassa sama ongelma kuin infrapunamittarissa pistemittauksessa.
 
 Tuossa kertoimia:
 https://www.engineeringtoolbox.com/emissivity-coefficients-d_447.html
 Tuossa lisätietoja:
 https://en.wikipedia.org/wiki/Emissivity
- 
				Taitaa nyt tosiaan mp ajokausi päättyä näilläkin leveysasteilla.
 Liukasta oli äsken autolla kylille ajo ja päivät on niin kylmiä ettei tiet ehdi sulaa ja kuivua vaikka on osittain aurinkoista.
 Nastarenkaat autoot ja vene rannasta vois olla sopiva aika nyt ennen torstaiksi ennustettuja sateita, saattaa tulla lumena.
 
 
- 
				<snip>
 Kuplakin on koettu mutta hauskimpia kilometrejä on tullut ajettua Seat 850-kulkimella talviaikaan. Jopa tällä vuosituhannella. Kyseinen laite on edelleen kunnossa. Sillä en jäänyt jumiin mihinkään ja ajettavuus erinomainen.
 <snip>
 
 
 Hauska pelihän se Seat 850 on, ensimmäinen autoni, tosin Fiatin merkillä varustettu. Mielestäni sen mäennousukyky liukkaalla ei ollut hyvä, mutta saattoihan se johtua Firestone-talvirenkaista, vaikka niissä nastojakin oli. Ajettavuus oli aika hyvä, kun lisäsi eteen rengaspainetta, suosituksen mukainen ei edesauttanut kääntymistä. Ja loskakelillä oli jännittävää odotella, kääntyykö auto lainkaan vai puskeeko - kyllä se lopulta kääntyi, enkä osunut mihinkään.
 
 Sittemmin oli kakkosautona parikin Fiat/Seat 133 mallia, sama auto, mutta eri kori. Muutama aika sitten, kun jäin eläkkeelle, oli ajatuksena löytää vanhojen aikojen muistoksi kunnossa oleva kasipuolikas, mutta ilmeisesti jokkisluokka on harventanut kantaa... olen päätynyt ihan muuhun autoon.
- 
				Tulevaa pystymetsä-viikonloppua varten tehtyjen kenttäkokeiden lopputulos näyttää tältä  :)
 Taitaa jäädä lähtemättä kun eteneminen pysähtyy pieneen ylämäkeen pihanurmikolla.
 
- 
				Niin se on täälläkin luovutettava Pystymettään lähtö. Taitaa pysyä pakkasella joten vain isoimmat tiet ovat ajokunnossa, jos nekään. Ainahan hommaa voi siirtää vuodella.....
			
- 
				Tulevaa pystymetsä-viikonloppua varten tehtyjen kenttäkokeiden lopputulos näyttää tältä  :)
 Taitaa jäädä lähtemättä kun eteneminen pysähtyy pieneen ylämäkeen pihanurmikolla.
 
 
 
 Lähdet tuolla traktorilla, niin pääsee fiiliksiin  ;D
- 
				Tulevaa pystymetsä-viikonloppua varten tehtyjen kenttäkokeiden lopputulos näyttää tältä  :)
 Taitaa jäädä lähtemättä kun eteneminen pysähtyy pieneen ylämäkeen pihanurmikolla.
 
 
 
 Lähdet tuolla traktorilla, niin pääsee fiiliksiin  ;D
 
 
 Ei olisi paha reissu alle 100km suuntaansa. Keväällä ajelin 330km siirtoajon tuolla traktorilla, 18 tuntia meni.
 Radiokuulosuojainten patterit riitti koko matkan  :)
- 
				Pystymettään oli motoristin mieli.. Savonlinnassa kuivat tiet ja kamat pakattuna. Aamupäivästä soitto Lahteen kaverille: kolme senttiä lunta!
 
 En antanut periksi.. seikkailunhalulle. "Riuku ja räntä" vaihtui "ratakierrokseen ja rantalomaan  8)"
 
 
 JK: Iltapäivästä soitti kaveri Lahdesta ja kertoi että lunta kymmenkunta senttiä ja sade jatkuu..
 
 Oli hieno päivä ja useita satoja kilometrejä tuli lisää motukan mittariin..
- 
				Lunta on täällä Tampereella ihan riittävästi eikä se taida ehtiä huomiseksi iltapäiväksi sulaa että pääsisi Pystymettään. Pitänee varmaan todeta että ajokausi päättyikin jo kaksi viikkoa sitten. 
 Autoonkin pitänee laittaa talvipyörät alle. Vaikka onkin todennäköistä että sulat kelit jatkuvat muutaman päivän päästä. Auton katsastutin eilen kesärenkailla.
 Kaksipyöräkausi jatkunee Jopolla kunhan saavat siivottua pyörätiet lumesta ja minä asennettua takanapaan uudet laakerit ja ajovaloon patterit.
- 
				Ei vielä ulottunut keskelle maata. Täällä on kaikki kaksi senttiä, siellä mistä tuuli ei ole puhaltanut sitä pois. Taisi lauantaille luvata lisää materiaalia taivaalta.
			
- 
				Perjantaina ajoin pyörän paikalliselle huolto-asemalle viimeiseen voiteluun tämän ajokauden osalta.  En nyt tarkoita bensa-asemaa,  sillä nykyiset bensa- asemat eivät tuota nimikettä juurikaan ansaitse. Harvoilta bensa-asemilta taitaa ammattitaitoista huoltohenkilökuntaa enää löytyä, mikäli henkilökuntaa ylipäätäänkään on. Entisessä asuinkaupungissani, muuttaessamme sinne, oli neljä miehitettyä asemaa, joista sai myös huoltopalveluja sekä vara-osia. Pois muuttaessamme, noin 15 vuotta myöhemmin,  ei ollut edes mahdollisuutta rengaspaineita säätää. Ja mikä pahinta, ei edes wienerschnizeleitä..
 Outoa, että tämä ajokausi päättyy muulla kuin Guzzilla. No, hyvässä seurassahan minä olen; Steve McQueen, Elvis, James Dean, Marlon Brando.... Tunnen oloni jopa vitaaliseksi noihin nähden. Jenkkilän Aira Samulin, Clint Eastvood,  kuuluu niin ikään tuohon armoitettuun joukkoon. Mutta ei päivää, ettenkö katuisi Guzzin myyntiä, eikä päivää jolloin en olisi nauttinut Triumphilla ajamisesta, aina kun siihen mahdollisuus avautui.
 Guzzi on tietysti täysin omissa sfääreissään, mutta milloin ja miksi Harrikka syrjäytti Triumphin ns. kapinallispyöränä.....suurta väärinymmärrystä kaikki tyynni?╭(╯^╰)╮
- 
				Lempäälän Sääksjärvellä on Neste jossa tehdään remonttia, huoltoa ja myydään myös varaosia ja renkaita. Usein myös edullisin polttoaine sillä seudulla.
 Kyseessä on siis varsin perinteinen huoltis. Baaria ei ole mutta kahvia voi saada jos sattuu olemaan.
 
 Tämä on täyden palvelun huolto- ja varaosaliike. Kahvia, ruokaa, varaosia, tarvikkeita ja ammattimaista pitkän linjan osaamista. http://www.ikaalistenopas.com/tiedot/luhalahden-autohuolto-om-hannu-seppa-ja-kumpp/
 Kannattaa käydä ihan jo pelkkien maisemien vuoksi pikku lenkki kolmostien tylsyyden sijaan.
 On itseasiassa selvää että eivät edes mainosta missään sillä paikka tunnetaan laajalti.
 
 Tämän kaltaisia paikkoja lienee muitakin mutta eivät pidä isompaa melua itsestään kun hommia on jo muutenkin.
- 
				Vielä ei ajokausi päättynyt. Lumet ja kylmät aamut ovat taas mennyttä Turun seudulla ja viime sunnuntaina kävin ajelulla n. viiden viikon tauon jälkeen. Lisäksi tänään töissä Guzzilla aamun hämärässä. Onneksi edellisestä kerrasta viisastuneena putsasin ajovalot ja kypärän pleksin ennen ajoa ja oli ilo ajaa kohti työpaikkaa n. klo 6.30. Loppumatkasta oli onneksi tievalot kun kura ja muut räiskeet alkoivat hämärtämään näkökenttää. Taas vaan oli hauskaa olla Guzzilla liikenteessä. Talvella ajokauden päätyttyä odottaa koneremppa venttiilin nostimen kulumisen takia. Ns. pikarempan tein ja hartaasti toivon että öljynsuodatin ja öljyn poistotulpan magneetti tekivät työnsä eikä paljon metallipurua kierrä pitkin konetta. Venttiilikoneistosta en ainakaan sitä huomannut vaan oli kertynyt magneettitulppaan.