Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Kurtsi - Syyskuu 27, 2017, 08:35:45 ap
-
Nyt siinä sitten tuli tunnit täyteen Cali II:n kardaanin nivelellä. Kolmatta mittarin kierrosta kesti. Nopeasti meni sitten kun on mennäkseen. Muutaman kymmenen kilometrin matkalla jurina ja värinä lisääntyi koko ajan. Ei sillä kovin kaukaa olisi kotiin päässyt. Olisi tietysti voinut vaihtaa jo toissa talvena kun oli laatikko auki tai ainakin tilata varastoon, mutta ajattelin kokeilla miten pitkään kestää.
Yllätys oli että Stein Dinseltä saa nyt nivelen, tukilaakerin, lukkorenkaan, kumihaitarin ja klemmarit hintaan 149 € +VAT (- GMGF alennus ?); pelkkä nivel 139 €. On siis vasta tilattu. Mulla oli mielikuva että maksaa jotain kaksi ja puoli sataa. Löytyy sieltä kyllä yli 300 maksava nivelkin, jos haluaa maksaa.
-
Agostinilla Mandellossa Titaniumin nivel maksoi 305e, on pitkää mallia. SD:llä kaksi hintaa 375e ja 649e halvempi on Z-osa.
-
Kardaaneissa on eroja. Pitkän nivelen tapauksessa se sisältää myös itse kardaaniakselin kiinteänä rakenteena. Niitä on tarvinnut korjata holkittamalla kun tukilaakerin kaula on kulunut väljäksi.
Pitkä nivel: http://www.motomatti.fi/2011/12/california-trike-kardaaniakselin.html
Lyhyt nivel: http://www.motomatti.fi/2011/10/kardaanin-ristinivel-jumittaa.html
Tasanto: http://www.teollisuustasanto.fi/nivelristit.pdf Merkitty "Moto Guzzi" sivulla 6.
Molempiin niveltapauksiin saa nivelristikot laakerikaupasta. Yleensä ei maksa montaa kymppiä. Ristikoiden vaihtaminen vanhaan niveleen ei ole kummoinen homma tehdä mutta vaatii huolellisuutta ja puhtautta. Työkaluiksi riittää irtokardaanin ristikkojen vaihtoon viilapenkki ja hylsysarja.
Jos haluaa kardaanin kestävän pitkään niin ennakoiva huolto on tehokas tapa pitkittää ristikkojen laakereiden ikää. Edellyttää irrotusta ja purkamista että saa neulakuppeihin uuden vaseliiniin. Yhden neulakupin irrotus riittä per ristikko sillä ristikon sisällä on voitelukanavat.
Uudessa ristikossa on perin vähän voiteluainetta tehtaalta lähtiessä. Merkkihuolto ei tarkasta tai huolla ristikoita normaalissa määräaikaishuollossa vaan asiassa on toimittava itse jos haluaa nivelen huollettua. 60.000 - 100.000 km on hyvä huoltoväli. Ristikot rikkoo yleensä joko raju käyttö tai voiteluaineen puute. Haitarikumi jos on rikki tai kardaanitunnelissa vettä niin ristikon ikä lyhenee kovasti. Liian isolla vaihteella hiljaa ajaminen on kardaanille pahasta. Kardaanin takapään holkki on hyvä vaihtaa uuteen ja voidella vaikka ei olisi vielä kovin kulunutkaan.
-
Tunnettuahan on että isolohkoissa kardaanin nivel lähtee herkästi pyörimään laakerin silmässä. S&D oli pyrkinut poistamaan ongelman sillä että laakerin silmään menevä kaula on laakerille ja kaulalle ilmoitettujen toleranssien mukaan 0-0,04 mm ylikokoa ts. puristusliitos.
Nivel pakkaseen ja keinuhaarukalle varovaista lämmitystä; ohjeen mukaan 40-50 astetta ja sinnehän solahti. Pois sitä ei oteta ennenkuin laakeri tai nivel tulee tiensä päähän.
S&D varoitti, että hommaan ei pidä ryhtyä jos ei omaa riittävää teknistä tietämystä (technische Fähigkeiten)
ps. mitään gruppoalennuksia ei kyllä tullut vaikka ilmoitin tilauksen yhteydessä taikasanat "GMGF-discount / Matti Meikälainen, XXXX (eli oma jäsennumerosi)". No halpa asennuspaketti oli muutenkin
-
Tunnettuahan on että isolohkoissa kardaanin nivel lähtee herkästi pyörimään laakerin silmässä. S&D oli pyrkinut poistamaan ongelman sillä että laakerin silmään menevä kaula on laakerille ja kaulalle ilmoitettujen toleranssien mukaan 0-0,04 mm ylikokoa ts. puristusliitos.
Ei pysynyt kauaa tuokaan, lukitteen kanssa piti kasata uusiksi.
-
Eikös tuohon laitella vielä lukitusruuvejakin, kun on riittävän väljä?