Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: TK - Syyskuu 23, 2017, 22:49:00 ip
-
Kaivoin Quota projektini esiin pitkästä aikaa ja nyt siihen pitäisi löytää jakajan runko johon saisi sovitettu jonkun tarvikesytytyksen. Yhtenä kiinnostavimmista vaihtoehdoista pidän tätä: http://www.c5ignitions.com/motorcycle-ignitions.html
519$ ei tietysti ole kovin halpaa mutta haluaisin systeemin joka ei käytä mekaanista ennakonsäätöä. Jos tiedätte muita vaihtoehtoja tai jos jollain on jo kokemusta C5 sytytyksistä niin kuulisin niistä mielelläni.
Varsinainen kysymys koskee isolohkojen jakajien eroja, eli onko niitä? vai sopiiko -93 vuoden 950-koneeseen mikä vaan? Tilaa Quotan tankin alla pystysuunnassa on noin 15cm reiän peitelevystä mitattuna. C5 sivuilla myydään eri sarjaan kärki- ja motoplat jakajille mutta kuvien perusteella en niissäkään juuri eroa huomaa.
TLM myy tämmöstä: http://www.tlm.nl/webshop/en/used-ignitionhouse-g5-gt-sp-t3-us-17715450h-moto-guzzi
Syynä kyselyyn on päätökseni luopua Ducati-latausjärjestelmästä ja siirtyä uudempien guzzien tyyppiseen Denso-laturiin.
-
Minulla olisi SP3 vm-92 jakaja / Motoplat ( myyt. / Jäämistöä Guzzista on kuvia ).
mr
-
Monenmerkkistä on tullut asennettua pyöriin joissa on ollut katkojan kärjet ja kaasuttimet. Quota on kuitenkin jo melko moderni laite sulautetulla moottorinohjausjärjestelmällä. Omakohtaista kokemusta kyseisestä laitteesta useita vuosia ja tietääkseni sama pyörä on ajossa vieläkin.
Ykköseksi olen asentamistani sytytysyksiköistä nostanut Ignitech -merkkisen valmisteen. Hieltä saa myös sulautettua järjestelmää nimeltä Ignijet. Siinä siis myös ruisku samassa paketissa. Versioita lienee useampia.
Laitteen paras puoli on se että ei tarvitse tyytyä valmiisiin käyriin. Voi tyhjälle taululle rakentaa ennakkokartat ja tehdä kaiken perusteellisesti. Lambda-anturi mittareineen on hyvä lisävaruste tarkkaan säätämiseen.
Tässä sytytyksestä: http://www.ignitech.cz/en/vyrobky/tcip/tcip.htm
Ruiskutuksesta ja sytytyksestä: http://www.ignitech.cz/en/vyrobky/ignijet/ignijet.htm
Olen ymmärtänyt että Ignijetiin voi sovittaa alkuperäisien anturien toiminnot joten asennusta on lähinnä johtotöissä.
Megasquirt on toinen täyden palvelun moottorinohjaus jossa kaiken voi tehdä itse. Myös saatavilla autotune toiminto jolla voi "ajattaa" asetukset kohdalleen automaattisesti.
http://autotune.fi/tuote/57/megasquirt-1-v30-ohjelmoitava-moottorin-ohjausyksikko-rakennussarja-musta
-
Minulla olisi SP3 vm-92 jakaja / Motoplat ( myyt. / Jäämistöä Guzzista on kuvia ).
mr
Saattaisi olla sopiva, mitä maksaa?
-
Monenmerkkistä on tullut asennettua pyöriin joissa on ollut katkojan kärjet ja kaasuttimet. Quota on kuitenkin jo melko moderni laite sulautetulla moottorinohjausjärjestelmällä. Omakohtaista kokemusta kyseisestä laitteesta useita vuosia ja tietääkseni sama pyörä on ajossa vieläkin.
Ykköseksi olen asentamistani sytytysyksiköistä nostanut Ignitech -merkkisen valmisteen. Hieltä saa myös sulautettua järjestelmää nimeltä Ignijet. Siinä siis myös ruisku samassa paketissa. Versioita lienee useampia.
Laitteen paras puoli on se että ei tarvitse tyytyä valmiisiin käyriin. Voi tyhjälle taululle rakentaa ennakkokartat ja tehdä kaiken perusteellisesti. Lambda-anturi mittareineen on hyvä lisävaruste tarkkaan säätämiseen.
Tässä sytytyksestä: http://www.ignitech.cz/en/vyrobky/tcip/tcip.htm
Ruiskutuksesta ja sytytyksestä: http://www.ignitech.cz/en/vyrobky/ignijet/ignijet.htm
Olen ymmärtänyt että Ignijetiin voi sovittaa alkuperäisien anturien toiminnot joten asennusta on lähinnä johtotöissä.
Megasquirt on toinen täyden palvelun moottorinohjaus jossa kaiken voi tehdä itse. Myös saatavilla autotune toiminto jolla voi "ajattaa" asetukset kohdalleen automaattisesti.
http://autotune.fi/tuote/57/megasquirt-1-v30-ohjelmoitava-moottorin-ohjausyksikko-rakennussarja-musta
Mun Quota ei ole enää moderni, bensan jakelu hoituu jatkossa parilla vikassa kuvassa näkyvällä PHF 36:lla.
Sytytyksenkin haluaisin toimivan ilman antureita, pelkästään jakajalla ja ilman keskipakolimppuja. Ikäänkuin ensin vanhentaisi Quotan kärkijakajalle ja sitten päivittäisi sen elektroniseksi. Kampuranpäähän tulee pelkkä hihnapyörä.
-
Tämäntapaista "peruuttamista" alkeelliseen teknologiaan en ymmärrä mutta eikö siellä kampiakselin päässä ole nyt erinomaisesti tilaa triggeripyörälle ja hihnapyörä toimisi triggerinä ja tilaa jää parille anturille? Ei tule ketju- eikä kulmavaihde välyksistä tarpeetonta klappia. Virranjakajan laittaminen Quotan koneeseen on hieman työläämpi toimenpide jos ajattelee sen perinteistä paikkaa.
-
Kun sinne kerran tulee se hihnapyörä, niin samalla vaivalla siihen hihnapyörään istuttaisi teräsnatsan tai magneetin.
-
Virranjakajan laittaminen Quotan koneeseen on hieman työläämpi toimenpide jos ajattelee sen perinteistä paikkaa.
Kattelin varaosaluetteloista että Quotassa olisi sama nokka kuin jakajallisissakin, eli ratas pitäisi löytyä ja lohkossakin on jakajan reikä tulpattuna. Puuttuuko sieltä jotain muuta?
Ominaisuudet ei dellortoilla varmasti oikeen säädettyyn ja toimivaan ruiskuun verrattuna parane, mutta uskoisin että huolellisesti säätämällä muuten vakiona pysyvän moottorin saa toimimaan mukavasti kaasareillakin, käytettiinhän näitä tehtaankin toimesta vielä 90-luvulla.
Antureiden tai triggereiden vaatima tila ei ole ongelma, haluaisin kaiken elektroniikan "turvaan" mahdollisimman puhtaaseen ja suojattuun paikkaan ja sen takia ajattelin jakajaan kiinnitettävää systeemiä. Esim. C5:n tarjoama malli sopii kokonaan jakajan kannen alle. Aion ainakin aluksi kokeilla melko avointa hihnavetoa, jos se ei toimi tai kestä pitää miettiä lisää.
-
Minulla olisi SP3 vm-92 jakaja / Motoplat ( myyt. / Jäämistöä Guzzista on kuvia ).
mr
Saattaisi olla sopiva, mitä maksaa?
no... olisiko 50 € liikaa ??
mr
-
Laitoin myös vaihtovirtalaturin yhteen pyörään mutta eri kohtaan. Käytännön syistä.
Kiilahihna vetää laturia 2x nopeudella kampiakseliin nähden.
Alumiininen hihnapyörä, varustettuna metallipalalla, toimii "katkojana" ja ohjaa sekä ruiskutusta että sytytystä. Ei ole ottanut nokkiinsa syvässäkään vedessä ajamisesta eikä liasta sillä kannen alla käy aika huiske ja lika ei siellä pysy. Antureissa ei ole magneettisia osia.
http://www.motomatti.fi/2011/08/tanaan-piti-asentaa-laajakaistalambda.html
Lisää virtaa: http://www.motomatti.fi/2010/10/lisaa-virtaa.html
Nämä asiat tulivat pakollisiksi kun laitoin pyörään ruiskutusjärjestelmän. Se käyttää äärettömästi enemmän virtaa kuin kaasuttimet.
Quotan tapauksessa on puolusteteltavissa laittaa tehokkaampi laturi ihan yleisessä mielessäkin. Alkuperäinen ei ole kovin luotettavassa maineessa ja on likaantuvassa paikassa suoraan eturenkaan rapasuihkussa. Sen alkuperäinen kotelointi on melko avoin joten lika pääsee sisään. Umpinainen kotelointi polttaisi kenttäkäämin.
Kattelin varaosaluetteloista että Quotassa olisi sama nokka kuin jakajallisissakin, eli ratas pitäisi löytyä ja lohkossakin on jakajan reikä tulpattuna. Puuttuuko sieltä jotain muuta?
Sitten asia on jo pitkälle kunnossa. Tuo matopyörän olemassaolo on minulle pieni yllätys.
Missä Quotan alkuperäinen moottorinohjaus on? Onko se mahdollisesti kaupan antureineen?
-
no... olisiko 50 € liikaa ??
mr
Aika sopivalta kuulostaa, laitan yksityisviestillä lisää.
-
Quotan tapauksessa on puolusteteltavissa laittaa tehokkaampi laturi ihan yleisessä mielessäkin. Alkuperäinen ei ole kovin luotettavassa maineessa ja on likaantuvassa paikassa suoraan eturenkaan rapasuihkussa. Sen alkuperäinen kotelointi on melko avoin joten lika pääsee sisään. Umpinainen kotelointi polttaisi kenttäkäämin.
Vaikka en ole Quotalla ajanutkaan kuin muutaman tuhat kilsaa niin yhden käämin ja pari jännitteensäädintä olen jo vaihtanut, ekan säätimen hajoaminen tosin johtui todennäköisesti viallisesta käämistä ja olisi saattanut olla estettävissä jos olisin vaivautunut tutkimaan kunnolla.
Luotettavuuden lisäksi myös hinta on Ducati-systeemissä peruslaturiin verrattuna aika ikävä, käämi yli 300e ja säädinkin yleensä noin 150e. Ostin noita pieniä 45A latureita Aditan poistomyynnistä kolme hintaan 45e/kpl. Yks menee Quotaan, toinen Datsuniin ja kolmas isobroidin Volvo B20 venemoottoriin. Ko. malli jota guzzeissakin käytetään on moottoripyörien lisäksi hyvin laajasti käytössä työkoneissa, mopoautoissa ja joissain 90-luvun pienissä japsiautoissa. Pieniä eroja on ilmoitetuissa tehoissa ja kiinnikkeissä mutta kuitenkin korvaavia löytyy jatkossakin helposti ja halvalla.
-
Missä Quotan alkuperäinen moottorinohjaus on? Onko se mahdollisesti kaupan antureineen?
Kaikki on tallessa, meillähän oli näistä jo vähän puhetta pari vuotta sitten kun kyselin Sportin perän lisälaakeroinnista. Guzzit on vaan jäänyt viime aikoina muiden projektien tieltä vähän syrjään.
-
Toistaiseksi ei lisälaakerin asennus onnistu koska ei ole lämmintä työtilaa käytettävissäni. Koneet ovat kuitenkin olemassa joten jossain vaiheessa koneistaminen lienee mahdollista. Nyt on reilut 40 km matkaa lähimpään omaan sorviin. Norsa Oy:llä on tarkemmat vehkeet joten asia saattaisi sielläkin onnistua melko kivuttomasti talven hiljaisempana aikana. Työn hintaa en osaa sanoa.
Tarkoitus olisi päivittää oman V10:n perän laakerointi jossain vaiheessa lisälaakerilla.
-
Toistaiseksi ei lisälaakerin asennus onnistu koska ei ole lämmintä työtilaa käytettävissäni. Koneet ovat kuitenkin olemassa joten jossain vaiheessa koneistaminen lienee mahdollista. Nyt on reilut 40 km matkaa lähimpään omaan sorviin. Norsa Oy:llä on tarkemmat vehkeet joten asia saattaisi sielläkin onnistua melko kivuttomasti talven hiljaisempana aikana. Työn hintaa en osaa sanoa.
Tarkoitus olisi päivittää oman V10:n perän laakerointi jossain vaiheessa lisälaakerilla.
Koko laakerointisuunnitelma oli jo aikalailla unohtunut eikä sillä vieläkään mikään kiire ole, ajoin tänä vuonna ehkä 2000km ja siitäkin yli puolet tuli yhdestä Lieksan reissusta. Kyllä se kuitenkin joskus vielä pitää tehdä, jos vaikka samalla kertaa kun alat päivittää centauroa?
-
Tänään hain jakajan postista, vaikuttaa hyväkuntoiselta ja mahtuu helposti paikoilleen Dellortojen ja Quotan tankin kanssa, ilmanputsarikotelonkin voi toteuttaa suunnitelmieni mukaan.
Kiitoksia vaan MarkkuEVP:lle.
-
Hyvä kuin sopii... mikä tulee sytysjärjestelmäksi ?
Mr
-
En tiedä vielä, vaihtoehtoja ei lopulta olekkaan hirveesti, suurin osa tarvikesytytyksistä käyttää kampuranpäähän ruuvattavia antureita.
Alussa mainittu C5 on kiinnostava vaihtoehto, siinä kaikki elektroniikka tulee jakajankannen alle. Hintaa on puolien kanssa 519$ + tietysti rahti ja verot.
Toinen vaihtoehto jonka löysin on tämä californioihin kehitelty systeemi: https://elektronik-sachse.de/shopsystem-3/en/product_info.php?info=p294_digitale-ignition-zdg-3-23-for-guzzi-distributor-mounting--points-.html
Hintaa olis 320e johon ei kuulu puolia, erillisestä boxista johtuen johtoja tulisi vähän enemmän C5:een verrattuna.
-
Olisko tuonne jakamaan asennettavia malleja tarjolla autopuolelta?