Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Samppa - Syyskuu 19, 2017, 19:14:14 ip
-
Tuli tämmöinen vastaan. Mitähän tässä on mahtanut käydä ???
Väri vaihtelee pitkin sylinteriä, aina sinne asti missä männänrenkaat käy kääntymässä. Kynnellä kokeillen ei kuitenkaan tunnu mitään.
Näyttäisi, että on hoonailtu...onkohan vedetty pinnoite puhki? Ei liene käyttökelpoinen, jos näin on.
-
Onko tuo vasen pytty? Jäljet vähän sen näköiset, että olisi vesi seissyt sylinterissä. Eihän tuo hyvältä näytä. Mutta jos pinta on puhki asti, niin pinnan pitäisi ruostua pintaruosteeseen aika helpolla, esim vedellä. Pinnoite ei veteen reagoi.
Pinnassa näkyy alun alkaenkin hoonausjäljet. Tosin kovin hentoiset.
-
En tiedä kummalla puolella on ollut, identtisiähän ne taitavat olla. Tämä siis 92mm sylinteri Breva 1100-koneesta.
Onko näissä laitettu pinnoite suoraan alumiinin päälle?
-
Koitin katsella sylinterin kuvia aiheesta ja saattaa muuten olla. Hyviä kuvia sylinterin helmasta ei oikein löydy.
-
Kynnellä kokeillen ei kuitenkaan tunnu mitään.
Kuvan perusteella jatkaisin ajamista...
-
Tämä Griso1100 sylinteri tuli siis TLM:ltä Hollannista.
Kyselin asiaa kuvien kera, vastaus oli: "We can still see the diagonal stripes, so the NICASIL is ok. The markings/spots are probably caused by moisture"
Mutta saan lähettää takas jos musta siltä tuntuu. Mittaan halkaisijat molemmista sylintereistä ja jos ovat ok, niin ajoon vaan!
Ohessa vielä kuva.
-
Tästä kuvakulmasta näkyykin hoonausjäljet. Jos tosiaan mitat täsmää, niin kiinni vaan.
-
Aihetta lainaten, en ole aikaisemmissa sylintereissä nähnyt sylinterissä jäähdytysripojen välissä tämmöisiä pyöreitä, muovilta tai kovalta kumilta tuntuvia paloja.
Näyttää ihan ite laitetuilta, mutta kyllä ne Brevan osakirjoista löytyy.
Liittyvät varmaan uudemmissa Guzzeissa äänen vaimentamiseen, ei rivat helise niin paljoa? Taidan silpaista pois.. ;D
-
Noita on ollut aikojen alusta moottoreissa. Tarkoitus on juuri estää jäähdytysripojen sointi. Tuskin pakolliset missään laitteessa.
-
Kuminappulat ripojen väleissä ovat melko yleiset. Edesauttavat melumittauksessa saamaan alhaisen päästöarvon.
Käytännössä, ennen melumittauksia, kumeja käytettiin estämään myös jäähdytysripojen katkeamisia. Alkavat joillain kierroksilla resonoida ja mahdollisesti myös katkeilla. Paljon käytetty ilmajäähdytteisten kaksitahtisten sylintereissä ja kansissa aikanaan.
Yleinen myös pikkulohkomoottorien ripojen välissä vaikka hieman eri sovelluksena.
Sylintereissä on myös ripojen välissä valukannaksia jotka tukevat ripoja toisiinsa. Epätarkassa hiekkavaluprosessissa on usein jäänyt laajoja valupurseita. Ne tukkivat reitit mistä ilman pitää kulkea. Hyvin yleinen ilmiö. Niitä olen pitkäkaraisella käsijyrsimellä jyystänyt pois varmaankin kymmenistä kansista ja sylintereistä. Kannas tietysti jää paikoilleen tukemaan rakennetta.
En olisi huolissani sylinterin jäljistä jos ei siinä kohdin ole muodossa virhettä. Pinnoite on suoraan alumiinin päällä. Hyvin ohut kerron mutta miltei kulumaton. Guzzissa vaihdetaan männänrenkaat sylinterien sijaan. Huomattavasti edullisempi homma.