Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Waskitsa - Syyskuu 09, 2017, 02:02:43 ap

Otsikko: Breva 750ie tyhjäkäynnin säätö?
Kirjoitti: Waskitsa - Syyskuu 09, 2017, 02:02:43 ap
On ehkä käsitelty aihetta jossain aiemmissa keskusteluissa, mutta kysyn silti: Breva 750ie, ajettu n 50 000km, vm 2005.
Pystyykö tyhjäkäyntiä säätämään kotikonstein? Keväällä kauden alussa tyhjäkäynnin kierrokset lämpimänä n 1000-1100, nyt viime aikoina 1900-2000 kieppeillä.
Huom! Jos joku ystävällisesti neuvoo, niin selkokielellä pyytäisin, en ole mikään "tekniikkaguru", tarkoitan siis ammattiterminologiaa...
Siis auttakaa miestä mäessä?
Otsikko: Vs: Breva 750ie tyhjäkäynnin säätö?
Kirjoitti: ALi - Syyskuu 09, 2017, 12:31:12 ip
Tyhjäkäyntiä ei ole tarkoitus säätää itse mekaanisesti, siis esim ruuvimeisselillä ruuvista.
Korkeat tyhjäkäyntikierrokset pyörässäsi johtuu ilmeisesti "ryyppy"vivun olemisesta päällä.
Se ei ole ryyppy eli ei anna lisää polttoainetta moottorille. Se vain nostaa tyhjäkäyntiä.
Luulisin, että vaijeri on "väärillä urilla" tai muuta, ettei vivusto palaudu ns. nolla asentoon.
Otsikko: Vs: Breva 750ie tyhjäkäynnin säätö?
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 10, 2017, 03:56:43 ap
Komppaan ALin lausuntoa. Lisäksi saman ilmiön aiheuttaa jos kaasuvaijerin kuori eli spiraali on hypännyt pois kolostaan ja niin sanotusti "kantaa". Joskus nämä jutut ovat lievästi hämäräperäisiä jos on likaa tai kuluneita osia, kuten vioittunut  eli "pärsinyt" kaasuvaijeri jossa on säikeitä irti tai muut tahmaa joka estää vaijerin normaalin liikkeen. Itse moottorinohjaus ei tuota poikkeuksellista toimintaa vaan jos silti tuottaa on muuallakin sanomista eli se saa virheellistä signaalia. Siihen auttaa ulkoisen järjestelmän puhdistaminen.
Otsikko: Vs: Breva 750ie tyhjäkäynnin säätö?
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 10, 2017, 09:36:10 ap
Samalla tarkastaa nuo kumikurkut imuvuotojen varalta.