Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Syyskuu 08, 2017, 16:56:29 ip
-
Alusta saakka olleet käytetyt Sachs-joustintuet olivat tulleet tiensä päähän: vaimennus mennyt heikoksi eikä säätöjä lainkaan. Ovat kuitenkin olleet riittävän kantavat että ajettavuus on ollut hyvä mutta loppukesästä vaimentimista meni kyky vaimentaa. Tilalle sovittelin käytettyjä mutta kunnossa olevia Koni-vaimentimia. Koneissa ei pituus ja kantavuus riittäneet mutta vaimennusta riitti kyllä. Nyt peräpää "ui syvällä" mutta se teki ajettavuuteen uuden ulottuvuuden: ajo tuntui erittäin tukevalle. Asiaan on perehdyttävä vielä lisää. Tarkoitus olisi saada C. Adamant Savojärven Telttakokoontumiseen mennessä ajokykyiseksi niin että se kantaa kaksi riskiä ihmistä ja leiriytymisvälineet. Minun nykyisellä työvauhdilla saattaa tehdä kiireen.
http://www.motomatti.fi/2017/09/california-adamant-ja-takajoustintukien.html
-
Jollen ihan väärin muista, niin noihin Konin vietereihin on silkkipainettu jousivakiot. Tai ainakin sarjanumero, jolla sen voi metsästää. Siten voipi päästä suoraan jäykempien juosten jäljille.
-
Jousissa on numeroita ja kirjaimia. Mustalla pinnalla valkoisena.
Itselläni on jonkinlainen valikoima jousia. Pitää penkoa ne ensin esiin ja katsoa onko niistä mihinkään. Perhana kun ei ole työtilaa ja varastokin on hajasijoittunut ympäri maakuntaa.
Toisena vaihtoehtona on varsin jämäkät ja uudehkot Shovat joissa on säädettävä paine. Ovat vain niin paksut jötikät että eivät mahdu nykyisiin paikkoihin.
-
Jos nyt muistan vanhoja asioita oikein, silloin oli noihin Koneihin olemassa kolmea erilaista jousta. Tunnistaa jousilangan halkaisijasta.
Vakio jousen langan halkaisija 7.5mm, jäykempi 8,2mm ja jäykkä 9.0mm. Eroa jousivakioissa n.20%.
Jäykintä vaihtoehtoa asennettaessa piti korvata alumiiniset kiinnitysosat teräksisillä, kestävyyden varmistamiseksi.
-
Tämäkin vielä. Sorvi on kaukana eikä edes käyttökunnossa. Tosin ei ole sitä joustakaan. Joitain jousia on varastossani mutta en vielä tiedä niiden jousivakioita. Pitää testata.
-
Niillä numeroilla pääsisi vieterin jousivakion jäljille. Ei tarvi kaikkia talon jousia kokeilla.
-
Päädyin tekemään kompromissin: laitoin Sachsin jouset Koneihin. Asian teki erikoiseksi että jouste olivat hyvin erilaiset. Sachsin jouset ovat muodoltaan lieriömäiset ja niissä on noin kierros enemmän lankaa. Konin jouset ovat tynnyrimäiset eli päissä on taivutus pienemällä säteellä.
Asia ei aiheuttanut kuitenkaan isoa ongelmaa. Yllättäen osat sopivat ristiin. Sachsin osilla kokosin Konit. http://www.motomatti.fi/2017/09/california-adamant-ja-takajoustintukien.html
Asia siellä loppupäässä.
Ajettavuus hyvä mutta kulkee liian matalalla. Konit kun olivat lyhemmät. Täytyisi tehdä sovitusosa korjaamaan asia mutta kun ei ole sitä pajaa käytössä enää.
-
Mullakin on Marzzochin iskareissa sovitettuna jonkun muun merkin vieterit. En saa nyt päähän sitä merkkiä.. Tunnettu tarvike kylläkin.
-
Bitubo, Hagon, Proggressive, WP, Touratech, Öhlins, onhan noita vielä lisääkin.....
-
Illalla, nukkumaan mennessä se tuli mieleen, Hagonin jouset Marsuissa.