Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Elokuu 31, 2017, 12:27:30 ip
-
Näin minulle ilmoitti pyörän omistaja.
Kone lämpenee hitaasti ja siihen asti pyörä sammuilee tyhjäkäynnillä esimerkiksi liikennevaloissa.
Saattaa myös nykiä liikkeelle lähtiessä. Lämmettyään toimii normaalisti.
Onko arvoisella tekniikkaraadilla kokemusta aiheesta?
-
Mielenkiintoista, että ilmajäähdytteinen kone lämpiää hitaasti...
Kylmänä sammuiluun ja nykimiseen tulisi ekana mieleen lämpötila-anturi ja sitä kautta tyhjäkäynin asetukset kylmänä.
Mutta eikös tuo ole takuuhommia?
-
Takuuaikana on käytetty huollossa.
Tilanne ei ole muuttunut huollonkaan jälkeen.
Huollollahan ei ole muuta mahdollisuutta kuin vaihtaa koko moottorinohjaustiedosto. Tietääkseni ainakin seuraavat tiedostot ovat saatavilla:
V7 II 4533V740
V7 II 4533V795
V7 II 4533V796
Se että auttaako koko tiedoston vaihto asiassa mitään ei ole tietoa. Mutta tiedoston muokkaaminen kylmäkäynnistysrikastuksen tai varsinaisen ruiskutuskartan rikastuksen suhteen voi olla ratkaisu.
En ole toistaiseksi koskenut MIUG3:sen moottorinohjausjärjestelmän tiedostoihin.
Vai onko kyseisessä järjestelmässä vaikka ruuvia jolla tyhjäkäyntiä voisi korottaa. Veikkaan että ei ole. Taitaa olla kaasuvaijerin säätö ainoa ja siihen en haluaisi koskea koska moottorinohjaus ei sen jälkeen, todennäköisesti, toimi enää oikein. Mm. käynnistys voi vaikeutua.
Lupasin auttaa asiassa mutta mennee kuulemma ensi keväälle. Niin aina.
Kysymykseni koskikin lähinnä sitä että onko porukassa vertaisryhmää ja mahdollisesti tietoa ratkaisusta.
-
Kylmänä sammuiluun ja nykimiseen tulisi ekana mieleen lämpötila-anturi ja sitä kautta tyhjäkäynin asetukset kylmänä.
Jos ohjaustiedosto on vaihdettu, niin eihän tuossa paljoa jää jäljelle. Komponenttivika siis.
-
Takuuaikana on käytetty huollossa.
Tilanne ei ole muuttunut huollonkaan jälkeen.
Mie sanoisin huollon pojille, että soitelkaa, kun ratsu on kunnossa.
En hyväksisi mitään selityksiä, että ei pysty tai kykene.
-
Uusimmassa hankinnassani , joka on kyllä saman konsernin tuote , Aprilia . Muistaakseni tyhjäkäynnin perusasetusta pystyy muuttamaan menemällä "älymystön huoltotilaan", ei tarvita edes johdonpätkää kummempaa työkalua. En ole puuttunut ,kun ei ole tarvinnut. Korjaamo CD:n nopeasti kahlasin läpi, ja siellä kiinnitti ko kohta huomiota. Pyörässä on myös perinteinen käsi ruuvi, joka vaikuttaa tyhjäkäyntiin. Epäilen hienosäätöä varten.
-
Avainsana lienee "MIUG3", mainitussa Apriliassa ei liene näin tuoretta "hybridimoottorinohjausta" (yksi murikka, missä ecut, imukurkut, läpät ja mitä muuta siellä lieneekään...). Olen siinä käsityksessä että MIUG3 ei ole ride by wire, kahvasta menee vaijeri joka kääntää imukurkun läppää ja siihen integroitua kaasunasennonilmaisinta, tyhjäkäyntiä hoitelee "stepper motor". Ja että mainittu ongelma vaivasi tietyillä ecun softilla.
auttaako koko tiedoston vaihto asiassa mitään ei ole tietoa
7/2015,reflash V7 II, 4533V795, smoother, better response, all around more pleasant riding experience.
First map update was 4533V795 DO NOT LOAD UP THIS MAP! this is the one that turned Craig's bike into a huge turd!
looks like map 4533V796 has actually fixed the worst of the issues created by map 4533V795
I tried a procedure that Pete had passed on as something to try when we were dealing with the shitty 4533V795 map. I pulled the main fuse for a minute & replaced, then did as described. Start the engine from stone cold WITHOUT TOUCHING THE THROTTLE and allow the bike to slowly warm up to full operating temperature (15-20min), DO NOT rev it or touch the throttle at all during this time. Then turn it off and let the bike cool down completely. This apparantly performs a full 'Cold to Hot' idle trim. It appeared to me to have smoothed out the running at lower revs when cold (It did not get rid of the horrid lurch & stall problem).
Tuolla Pauldaytona selittää tyhjäkäyntitoiminnot manuskasta (sama josta yksi sivu alla): http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=81414.0 (http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=81414.0)
:D P.Roper siellä kiukkuilee (tämä on vitsi) - että ei "Motomatti eikä tehdas" kerro hänelle mitään:"Needless to say we are told nothing by MM or The Factory!"
-
Malleissa joissa on kaksi läppärunkoa on yleensä manuaalisäätöjä joka lähtöön.
MIUG3 on täysin sulautettu elektronikoineen ja säätömoottoreineen yhteen, molemmille sylintereille yhteiseen läppärunkoon. Jos tulee mekaaninen vika tai älyboksi kosahtaa niin koko palikka vaihdetaan. Äly on jo siellä mukana. Homman helppo ja asiakas maksaa. Mutta ei Guzzi ole ainoa. Sama laulu muillakin merkeillä. Camn tuossa edellä selvitti samaa asiaa.
California 1400 läppärunkoon päällisin puolin tutustuin. Ei säätöjä. Moottori kääntelee ainutta läppää ja anturointi on tehty kiinteäksi. Mutta siinä on älyboksi erillinen melko julman kokoinen laatikko. Kun sitä ennen on ollut noin tupakka-askin kokoisia kuten 15M.
Todennäköisesti kehitys menee noihin hermeettisiin ratkaisuihin kun komponentit sähköpuolella sen kuin pienenevät, laskentateho kasvaa ja hinta halpenee.
Tämä ei liity suoranaisesti aiheena olevaan asiaan kunhan selostin millainen kapine on nykyajan läppärunko.
-
Onhan tuossa vielä erilliset suuttimet kuitenkin. Samoin kaikki anturit, eli jonkin komponentin vikaantuminen on mahdollista.
-
Juu, ei ole tietoa mikä tiedosto sisällä.
Tarjouduin kyllä auttamaan mutta on kuulemma ajokausi ohi kohta.
En ole muilta kiireiltä ehtinyt korjaamokirjaa V7 II:n osalta aukomaan. Siellähän tuo olisi ollut varmaankin.
Tuo lämpimäksi käyttö ottanee aikansa mutta jäähtyminen ei täällä meidän ilmastossamme ole ongelma. Mutta hyvä tietää että on tuollainenkin menetelmä olemassa. Autopuolelta kuullut jotain vastaavaa.
Roperille terveisiä että täällä ollaan valmiudessa kunhan saisin sen TPS:n mitattavaksi. Pyörä kun on ollut ajossa mitä ilmeisimmin ja osa on siinä aika tarpeellinen. Kohta kausi loppuu täällä niin ehkäpä asia etenee. Lukeekohan MotoJussi tätä? Tapaan hänet mitä ilmeisemmin huomenna. Muistutan aiheesta.
Tehdas lienee vaikeampi pala.
-
Onko tämä pyörä Jussilla?
-
Niin se oli se HD tps. Ja oliko vielä Ducatissakin?
Jussin kokeilun mukaan keskialue meni puuroksi tosiaan.
Joo, keskialue röpeltää. Lambdasta sain piuhat poikki, vahingossa, joten sen näytöstä en osaa sanoa. Ei kuitenkaan kaasua blipatessa pölläytä mustaa, joten laihalla käynee. Hmm.. Onkos tässä nyt järkeä? Senhän kai pitäisi tehdä juuri toisinpäin?? Tai siis itse asiassa, enpä tiedä minkä muotoinen käyrä on, onko se kupera vai kovera!
Anyway, M-I Importissa peukalonpään kokoisen säätövastuksen hinta on alle kolmesataa euroa ja Ducatikaupassa 343 euroa.
En taida tykätä Weberin hinnoittelupolitiikasta.
Tästä vittuuntuneena laitan pyörääni MegaSquirtin Boschin anturilla. Ihan protestiksi.
Lineaarisen säätövastuksen voi korvata toisella vastaavalla alueella toimivalla, ihan merkistä ja mallista riippumatta. Epälineaarista taas ei mitenkään järkevästi. Hiukka sapettaa.
-------
Internet on ihmeellinen asia.
http://www.guzzitech.com/TPSRep-Yaniv_A.html (http://www.guzzitech.com/TPSRep-Yaniv_A.html) sivistää seuraavasti: Someone mentioned to me that Harley has the same TPS, and that it's MUCH cheaper than MG's. (FYI: Dealers want almost $200, just for the part). The same part from Harley was $40! The part number is: 27271-95. I bought it, and Wayne O. helped install it, and he had the software also to get it set up properly. Problem solved, it runs great.
http://www.guzzitech.com/HD-TPS-Jeff_B.html (http://www.guzzitech.com/HD-TPS-Jeff_B.html) kertoo myös tarkasti mikä on HD:n ja MG:n antureissa eroa. Ero lie niin pieni että hukkuu kohinaan...
Jospa kokeilen.
-
Tuo Jussin vikahan ei loppujen lopuksi ollut TPS, vaan löysällä oleva tulppa. Joten kokeilua kannattaisi jonkun jatkaa?
-
M15 käyvä TPS viime vuonna täältä 139€: http://ducatiparts-online.com
-KG-
-
Niin se oli se HD tps
Tuo taisi olla ja jenkit tekevät sitä oikeaa "kopiota" ymmärtääkseni myös. Mutta MIUG3 järjestelmä on kyseessä tässä, kun on V7-II laitteesta puhe, tuo 15M tuli vaan heittona sotkemaan tähän (ei ole ollut käytössä 14 vuoteen uusissa pyörissä).
-
Olisiko vain viallinen imuilman lämpötila anturi ?
-
Olisiko vain viallinen imuilman lämpötila anturi ?
Ei voi tietää kun ei pääse tutkimaan. Mutta en usko hetikään että antureissa olisi vikaa. Vaikka onhan se mahdollista. Nykyinen moottorinohjaustiedosto voi vain olla hieman laihalla. Kuinka tarkoilla toleransseilla läppärunko kootaan. TPS on sen kiinteä paikalleen prässätty vaihtamaton osa. Jos se on hiemankin pielessä niin oireet sopisivat siihenkin.
Oikea hoito saattaisi olla että korotetaan kylmäkäynnistysrikastusta. Kun kone lämpenee niin lambda tulee mukaan hoitaa seoksen siitä eteenpäin. Olettaisin. Koska lämmin kone toimii oikein.
-
Ei kai tps:n säätö lämmöstä muutu. Eikös tämä kuitenkin pelaa lämmettyään.
-
Se TPS asennus on hieman epätarkka. Jos asennus on sattunut toleranssin toiseen reunaan niin pyrkii olemaan laihalla. Ratkaisu voisi myös olla TPS-signaalin muokkaus. Se ei ole vaikeaa ja minulla on siihen välinekin olemassa.
En siis ole tutkinut kyseistä pyörää koska ei ole annettu. Kaikki on arvailua kunnes saisin siihen piuhat kiinni ja näkisin asetusarvot.
-
Ensiksi pitäisi koittaa tätä keinoa:
Start the engine from stone cold WITHOUT TOUCHING THE THROTTLE and allow the bike to slowly warm up to full operating temperature (15-20min), DO NOT rev it or touch the throttle at all during this time. Then turn it off and let the bike cool down completely.
Suomeksi jotain näin: Kone käynnistetään ja annetaan käydä kunnes moottori on normaalissa käyntilämpötilassa. Kaasukahvaan ei saa koskea missään vaiheessa. Koneen kuumettua sammutetaan se ja annetaan jäähtyä kokonaan.
Jos homma onnistuisi niin että sammumista ei tapahdu toimenpiteen aikana voisi tästä olla apu.
-
Tuo sama konsti piti vanhassa Bosch-järjestelmässä tehdä, kun oli ollut ilman kytkettyä virtapiiriä jonkin aikaa. Eli jos oli vaikka akunkenkä ollut irti remontin aikana. Tuolla ajetaan lähtöarvot boksiin, ns normaalitila.
-
Tämä seikka on hyvä pitää mielessä.
Liittynee myös siihen että monet kiertävät, ruiskupyörässäkin, kaasukahvaa käynnistettäessä. Epäilen että asialla on yhteys huonoon tyhjäkäyntiin. ECU on opetettu väärille tavoille.
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6873.0
-
Paitsi jos on vanhempi järjestelmä ja poistettu "kylmäkäynnistysvivun" vaikutus. Omassa on poistettu, joten pieni kaasunkierto keväällä riittää. Kesäkeleillä tarpeeton sekin.
-
Joo, vanhemmissa on tyhjäkäynnin korotusvipu jolla on lievä tyhjäkäyntiä korostava vaikutus. Vaikuttaa vastakkaiseen läppärunkoon kuin kaasuvaijeri ja siksi sitä käytettäessä tyhjäkäynti on epätasaista. Kyseessä juurikin vanhempi ohjausjärjestelmä (Esim 15M, 15RC ja vanhemmat ECUt.) joissa ei ole sähkömoottoria (askelmoottori) pitämässä käyntiä vakaana.
Em vivusta on se hyöty että sen vaijeri käy kaasuvaijeriksi jos reissun päällä kaasuvaijeri katkeaa.
-
Tänään kävin kylmänä ajettaessa nypyttävän pyörän omistajan jutulla ja hän suhtautui positiivisesti ehdottamaani menetelmään käynnistää pyörä kaasukahvaan koskematta kylmänä eli edellisestä ajosta on riittävän pitkä aika ja moottori jäähtynyt ympäristön lämpötilaan. Annetaan käydä kaasukahvaan koskematta kuumaksi. Sen tulkitseminen on tietysti ilman mittaria vaikeaa mutta ehkä puoli tuntia meidän oloissamme olisi riittävästi. Sammutetaan virta avaimesta ja annetaan jäähtyä kylmäksi ennen seuraavaa ajosuoritusta. Tämä jälkimmäinen toimenpide eli antaa jäähtyä ennen seuraavaa käynnistystä lienee myös tärkeä että ECU oppii mikä on tyypillinen kylmäkäynnistyslämpötila. Ajetaan järjestelmä "kartalle".
-
Ei se paikallaan puoltakaan tuntia tarvitse. Siinähän on jo putketkin "punaisena" niin pitkällä käytöllä. Onko tuohon pyörään siis tehty vielä mitään?
-
Ihan vakio on.
Ei kuumene liikaa vaikka paikallaan kävisi tyhjäkäyntiä tankillisen.
Jos antaisi kierroksia niin parissa minuutissa olisi putket valkohohtoiset.
Olen noita lämpiämiskokeita tehnyt useilla malleilla, tosin en V7 II:sella.
Kerhokaveri oli huolissaan tänään kun laitoin C14 käymään Kerhon pihassa tyhjäkäyntiä sillä välin kun kävin vessassa ja vaihdoin ajoasun päälleni. Kävi huussin oven takana kysymässä että sammuttaako hän pyörän. Ei tarvinnut. Öljyn lämpö oli vasta 58 astetta. Ajoon lähdettyä lämpö nousi, kaupunkiajossa, liki 130 asteeseen. Moottoritien pätkällä kaupungista kotiinpäin lämpö putosi alle sadan. Aika kivasti olen saanut lämpötilan pysymään yli 80 asteen lukemissa. Kertaakaan ei ole jäähdytinpuhallin käynnistynyt ajon aikana. Käynnistyy 138 asteessa ja sammuu 125 asteessa. Jäähdytin on etupuolelta tukittu pientä aukkoa lukuun ottamatta.
California Adamantissa olen laittanut sylinterien eteen levyt että moottori lämpiäisi. Näillä syksyisillä säillä lämpötila pysyttelee harmillisesti alle 60 asteen vaikka ajaa kaupunkiajoakin.
V7 II:ssa on isot jäähdytysrivat joten sekin jäähtyy sekä paikallaan että ajossa. Onhan sen kestettävä kaupunkiajoa Saharassakin.
-
Vesijäähdytteisissä pyöriä ei kauaa tarvi odottaa, kun putket kirjaimellisesti hohtavat. Vielä jos on ruisku, niin sitä nopeammin. Pyörivät ilman kuormaa melko laihallakin seoksella.
-
Vesijäähdytteisissä pyöriä ei kauaa tarvi odottaa, kun putket kirjaimellisesti hohtavat. Vielä jos on ruisku, niin sitä nopeammin. Pyörivät ilman kuormaa melko laihallakin seoksella.
Vesijäähdytteisissä on tuo lämpötasapaino suunniteltu hieman eri tavalla. Moottorin ulkolämpötila on melko vakio ja jäähdytys toimii vasta kun sen annetaan toimia.
Eikä se mitään haittaa jos putket hieman hohtavat. Kestävät kyllä. C14 putket ovat kaksinkertaiset. Muhkeiden ulkokäyrien sisällä pienet pillit vievät pakokaasua poispäin. Ei ole ihmeemmin käyrät saaneet päästövärejä pintaansa. V7 II:ssa taitaa olla yksinkertaiset röörit. Mutta niiden väristä ei voi päätellä moottoriöljyn lämpötilaa.
-
Minulla oli viime vuonna uusi V7 II joka kävi kylmänä huonosti ja meinasi sammua tai ainakin nykiä ensimmäisessä risteyksessä. Valitin ensihuollossa ja huollon jälkeen käynti oli parempaa mutta ei edelleenkään hyvää. Se huono käynti oli selkeästi koko pyörän pahin heikkous. Mielestäni kylmäkäynti oli parempaa varhain keväällä viileillä aamuilmoilla kun lämpimämmällä kesäpäivän säällä.
Sittemmin vaihdoin pyörän pois ja nyt Eldoradossa en ko. ilmiötä havaitse. Huollon sijaispyörä V9:lläkään en muista että olisin moiseen kiinnittänyt mitään huomiota.
-
Liekö säädetty jo aika laihalle näihin olosuhteisiin tehtaalla? Alkaa uusimmat päästörajat olla tiukassa pelkällä ilmalla jäähtyville.
-
Liekö säädetty jo aika laihalle näihin olosuhteisiin tehtaalla? Alkaa uusimmat päästörajat olla tiukassa pelkällä ilmalla jäähtyville.
Olet harvinaisen oikeassa. Lisäksi meillä on erilainen bensiini kuin on etelämmässä. Petäjäistä on laitettu mukaan. Kuten lisähappea jonka tarkoituksena on nopeuttaa palamistapahtumaa sekä kymmenkunta muuta "lisäainetta" jotka syövät kokonaistehosisältöä.
Laihalla käynti lyö vihreää aatetta vastaan sillä laihalla käyvä kone tuottaa runsaasti typen oksideja. Joita toki yritetään katalysaattorissa muuttaa vaarattomiksi yhdisteiksi.
Hiilidioksidi on keinulaudan toisessa päässä ja typpioksidit siellä toisessa. Kun toista välttää saa toista.
-
Toiminnasta viis, kunhan maailma pelastuu :-\
-
Tässä kuvat tehtaalta, V9 ja MIUG3. Näkyy "kaksi yhteen" imukanava ja (ilmeinen) mutikka, joka kääntää/tunnistelee läppää?
"Engine Lubricated by Castrol" -tarra on ilmaantunut runkoputkeen...