Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Elokuu 30, 2017, 21:08:46 ip

Otsikko: Kahvakumien vaihto vanhan pyörän ohjaustankoon
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 30, 2017, 21:08:46 ip
Homma joka periaatteessa kestää kymmenen minuuttia mutta saa siihen kulumaan toista tuntia kun oikein turaa: http://www.motomatti.fi/2017/08/kahvakumien-vaihto-california-adamantiin.html
Otsikko: Vs: Kahvakumien vaihto vanhan pyörän ohjaustankoon
Kirjoitti: Breeze - Elokuu 30, 2017, 21:17:11 ip
"Alla pilkistää peräyttimen moottorin käynnistinnuppi. Koska kahvakumit olivat 15 mm lyhyemmät kuin alkuperäiset piti kaikkia osia siirtää sen verran."

Miun Italialaisessa (Cagiva) on noissa sähköyksiköissä semmoinen pieni nasta ja sarvikossa vastaavasti reikä, joten kun kahvalämppäreitä asenteli, niin piti sarvikkoon porata pari uutta reikää.
Otsikko: Vs: Kahvakumien vaihto vanhan pyörän ohjaustankoon
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 30, 2017, 21:30:55 ip
Lainaus
Miun Italialaisessa (Cagiva) on noissa sähköyksiköissä semmoinen pieni nasta ja sarvikossa vastaavasti reikä, joten kun kahvalämppäreitä asenteli, niin piti sarvikkoon porata pari uutta reikää.
Niin se on useimmissa Guzzeissakin että sähkölaitekoteloissa on muovinen tappi joka pitää kohdistaa ohjaustangossa olevaan reikään. Aika usein näkee että ei ole ihan osunut. Joissain pyörissä on myös kohdistimet jarru- ja kytkinvipujenkin kiinnityksessä. Jos haluaa muuttaa asentoa tai sijaintia niin joutuu joko poraus- tai viilaushommiin.

Että jos ruuveja kiristäessä jää katkaisijakotelon sauma irvistämään niin saattaa olla kyse että ei ole aivan oikealla kohdalla.

Eräässä vastaan tulleessa ohjaustangossa homma oli hoidettu kulmahiomakoneella: ei ihan puolta ohjaustankoa hiottu puhki.

Tarviketangoissa ei ole kyseisiä reikiä vaan ne täytyy niihin mitoittaa ja porata. Tai kiinnittää osat muulla tavoin pyörimättömiksi. Itse suosin että kytkin- ja jarrukahvan kiristys on sen verran löysä että keikahtaessa nurin pääsee kahva pyörähtämään ettei katkea hetikään. Nykyään on ruvennut keikahtelemaan. Onneksi vain paikoiltaan. Toistaiseksi.
Otsikko: Vs: Kahvakumien vaihto vanhan pyörän ohjaustankoon
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 30, 2017, 21:46:19 ip
Eipä tarvikkeeseen voi valmista reikää laittaakaan, kun tangon asennosta on monia makuja. Ja katkaisinrungoissa mitoituseroja jne.
Otsikko: Vs: Kahvakumien vaihto vanhan pyörän ohjaustankoon
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 30, 2017, 22:10:15 ip
C.14 ohjaustankovaihdossa Custom -> Touring eivät ne reiät osuneet kohdilleen tai en ainakaan sujuvasti taipunut vipuja käyttämään siinä asennossa jotka reiät määräävät. Tein oman asennuksen ja käytin liimaa.
Otsikko: Vs: Kahvakumien vaihto vanhan pyörän ohjaustankoon
Kirjoitti: GuzGuz - Elokuu 30, 2017, 22:18:06 ip
Mp tarvike kauppa kukoistaa.
Vulkanoivaa kumia vanhoihin kahvoihin jos kahva muuten toimii?
Hyvä grippi ainakin tulee ja kahvan halkaisijan saa ihan itse päättää suuntaan johon Guzzisteilla tuntuu olevan taipumusta.
Eikös ikä saa muuten näkyä pyörissäkin, sehän on kaunista kaikissa koneissa.
Noi motomatit ja muut nuoret ei ole vielä ymmärtäneet..
Otsikko: Vs: Kahvakumien vaihto vanhan pyörän ohjaustankoon
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 30, 2017, 22:33:16 ip
Muutoin tykkään nuoremmista mutta vanhassa varaosa parempi.
Otsikko: Vs: Kahvakumien vaihto vanhan pyörän ohjaustankoon
Kirjoitti: Camn - Elokuu 30, 2017, 22:33:56 ip
Lainaus
kohdistimet jarru- ja kytkinvipujenkin kiinnityksessä
Kerran ruosteenpoistokoulutuksessa päältäkatsoja esitti, että kytkin- ja jarrukahvat kannattaa kääntää sellaiseen asentoon, että sormet pääsevät niille mahdollisimman luontevasti (nopeasti) kun kädet ovat normaalissa ajoasennossa. Hyvin järkeenkäypää. Tuon jälkeen olen niitä säädellyt ja asiaa tahollani tunnustellut. Kovasti halusivat molemmat alemmas.  Niin pitkälle kun nyt oli mahdollista (jotain siinä tuli estettä sitten toppariksi). Sormia ei tarvitse nostaa niinkään ylös, enemmin pelkästään oikaista. Jos on kiire jarrulle. Mikä  - luoja paratkoon - ei toivottavasti koskaan tulisi hengen hädässä tarpeelliseksi.
Otsikko: Vs: Kahvakumien vaihto vanhan pyörän ohjaustankoon
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 30, 2017, 22:43:12 ip
Omiin olen vaihtanut crossitangot ja aika paljon saa pelata, että löytyy oikea asento. Ensin tanko pyörään luontevaan kulmaan ja sitten kahvat. Viimeisenä sitten reikien poraus kohdistimille. Peilit olen asentanut viimeisenä. Jäävät juuri sellaiseen asentoon, kun mahtuvat mukaan  ;D
Otsikko: Vs: Kahvakumien vaihto vanhan pyörän ohjaustankoon
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 30, 2017, 22:45:09 ip
C.14 ohjaustankovaihdossa Custom -> Touring eivät ne reiät osuneet kohdilleen tai en ainakaan sujuvasti taipunut vipuja käyttämään siinä asennossa jotka reiät määräävät. Tein oman asennuksen ja käytin liimaa.

Näin oli tehnyt joku saksan mestari pikkuveljen MuZ:iin. Oli vaan unohtanut muoviset kohdistimet, ja kiristänyt katkaisinrungot kieroiksi.. Nyt on pakko liimata tanko, että pysyvät paikoillaan.
Otsikko: Vs: Kahvakumien vaihto vanhan pyörän ohjaustankoon
Kirjoitti: NorgeGTL - Syyskuu 01, 2017, 21:23:29 ip
Tähän juttuun sopiikin mainita, että tein kokeiluostoksen Aliexpressistä ja tilasin nätit kiinan-Pazzot molempiin Stelvioihin, toiseen tietysti punaisin somistein. Hinta jotakin 30€ pari. Meni paikalleen heittämällä ja on sievät ja kivat sormille. Sekä hyvin tehty. Suosittelen. Pituus on säädettävissä ja taittuvat jos mopo kaatuu eivätkä ole näin aivan tavallisen herkät katkeamaan.