Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: sy - Elokuu 22, 2017, 16:16:06 ip
-
Käyköhän Trumppa liian laihalla? Tuntuu, että aika lämpimänä pyörii kone. Öljyn lämpö lämpimällä kelillä reilut 100 C. No, se ei vielä liene liian korkea.
Ennen pääteltiin seoksen oikeellisuus tulpan eristeen väristä. Päteeköhän sama nykykoneille ja polttoaineille?
Kyseessä Triumph Bonneville 800 kaasarikoneella.
t.sy
-
Hyvältä näyttää.
Vaihdoin pakuuni hetki sitten tulpat, niillä oli ajettu n. 12kkm. Pakulla yhteensä n.300kkm. Olivat saman näköiset kuin kuvassasi,
ehkä kuluneemmat mutta värimaailma oli sama, epätarkasta kuvasta vaikea arvioida kulumisastetta.
Seosta rikastamalla saattaa käynti tasaantua ja tehoa tulla hieman lisää jos niissä on sanomista.
-
Öljyn lämpö lämpimällä kelillä reilut 100 C.
Kokolailla ihannealueella. 80 - 120 astetta on vielä turvallisella puolella. Alemmassa lämmössä öljyyn madollisesti sekaantunut kosteus ei erotu kovin nopeasti eikä voitelu ole tehokasta. Yli 120 asteessa alkaa öljystä erottua sen komponentteja ja ajan kanssa molekyylirakenne särkyy. Mutta öljythän vaihdetaan aika-ajoin uuteen.
-
Eivät ole tulpat yhtään kuluneet. Tuo eristeen valkoinen väri aiheutti kysymykseni. Ennen oli ohje, että kun tulpan eriste on kahvinruskea, seos on kohdallaan.
Käynti on aivan moitteeton. Kulutus n. 5 l/100 km, rauhallisesti ajaen allekin.
En muista miltä Guzzi V7:n tulpat näyttivät, kun ne vaihdoin. Aika vaaleat nekin taisivat olla.
-
Tulpan kuluminen ja eristeen väri riippuvat myös siitä paljonko tulpalla on ajettu.
Kyllä tulppaan tulee sitä ruskeaakin sävyä mutta silloin ollaan rikkaan, tehoa antavan seoksen puolella nykyään.
Kun tähdätään pienempiin saasteisiin, lambda=1 niin tulee valkoista.
Googlella löytyy jos jonkinlaista tulppien värikarttaa, tässä yksi.
https://www.ngk.de/fi/tekniikkaa-yksityiskohtaisesti/sytytystulpat/diagnoosi/vauriojaeljet/
-
OK, kiitos kommenteista. Ajelenpa sitten ihan rauhallisin mielin tämän asian suhteen.
-
Nykyisellä lyijyttömällä ajaen tulpat ovat helposti hivenen mustaan kääntyvät. Eli todella kevyt noki pinnassa. Siinä mielessä kuvan tulppa on säätöalueen alapäässä. Eli jos toimii, niin ok, mutta voi rikastaakin jos haluaa.
-
Jos kaasarit on alkuperäisissä säädöissään, ilmavuotoja ei ole ja tulpat ovat oikeat lämpöarvoltaan, niin kait Triumph on sen noin suunnitellut. Omissa kaasaripeleissäni tulppien eristeissä on pientä tummaa väriä. Sitä ruskehtavaa sävyä ei nykybensoilla enää tule.
-
Nmenomaan näin.
Alla kuva rusehtavasta tulpasta. Kyseinen tulppa on korkeapuristeisesta, suoraruiskumoottorista. Toimi kuitenkin ihan normaalisti, seokset ok jne, vaikka elektrodit ovat palaneet jo reilusti! Aavistuksen polttaa öljyä noinkin korkeaviritteinen moottori, näkyy tämäkin tulpasta (mutta ihan normaalin rajoissa kuitenkin).
-
Käynti on aivan moitteeton. Kulutus n. 5 l/100 km, rauhallisesti ajaen allekin.
Itsekin tuohon kulutuslukemaan pyrin vaan en ole vielä aivan päässyt 1400cc koneella. Puoli litraa soisin vielä saavani pois kulutuksesta. Olen soveltanut monenlaisia säästömenetelmiä pyörän rakenteessa.
Omaani verraten pyöräsi käynee liki samanlaisilla seoksilla. Jos pyörässäsi on lambda-takaisinkytkentä, kuten omassani, ei tarvitse pelätä että seos menisi liian laihalle vahingossa.
Tässä juttua tarkimmasta kulutusmittauksesta mitä olen saanut aikaan: http://www.motomatti.fi/2017/08/kuukauden-ajelu.html