Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Elokuu 09, 2017, 18:36:24 ip
-
Sitä tehdään mitä pyydetään. Jos mittausnormi on jokin tietty niin sitä varten suunnitellaan toimintakin. Aika luonnollista. Nyt siitä sitten on alettu nillittää:
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/5678/Yle-saksalaistiedon-mukaan-moottoripy%C3%B6r%C3%A4--ja-autovalmistajat-v%C3%A4%C3%A4ristelev%C3%A4t-melup%C3%A4%C3%A4st%C3%B6j%C3%A4.htm?ref=newest
-
Voi ottaa koville tuollaiset tulevat 72-75db:n rajat :D Kun kuuntelee tien pielessä nykyisten matalaprofiilisten renkaiden vollotusta, niin ei siinä puheääni kuulu. Ollaan varmaan aika rajalla jo niiden kanssa..
-
Destia kun levittelisi uudempaa asfalttia niin sillä jo desibelit tippuisi. Voisivat harrastaa tuota teiden päällystämistä ahkerammin ainakin täällä etelässä moottoripyöräkelpoisten teiden osalta, että voisi vähän mutkissa harjoitella parempia ajolinjoja eikä asfaltissa olevien reikien kiertoa.
-
Tartuitpa hyvään aiheeseen. Aikoinaan minulla oli talli liki Hki - Tre moottoritietä. Sisälle asti kuului melu sieltä. Milloin meni rekka, milloin henkilöautoja tokka. Ei niistä moottorin ääni kuulunut vaan kuluneella asfaltilla melun muodostivat renkaat.
Aikanaan Lahdentiellä testattiin Kangasalan Pikkolan kohdalla "hiljaista asfalttia". Oli oikein hiljaista. Ihan kuiskaamalla kulki auto ja moottoripyörä. Syksyllä muutaman ulosajon jälkeen pinnoite jyrsittiin urille. Keväällä vetivät normipinnan.
Loppumaton sarka. Äänettömät sähköautot kulkevat moottoritiellä varmaan ihan kuiskaten.....
Aiheeseen: moottoripyörät pörisevät. Tuttu juttu. California 1400 kulkee kuin sukkasillaan jos ei kaasukahvalla kiusaa tehoa ulos. Sitten kun vääntää tupin nurin niin melua onkin melkoisesti. Pari autoilijaa on säikähtänyt kun olen äkisti ohittanut. Muutoin niin säyseän oloinen laite.
Rengasmelua en ole juurikaan pitänyt pyörissäni minään mutta nyt kun on auton rengas takana niin sitäkin ilmenee. Satasen vauhdissa vain pieni jollotus mutta kun vauhtia nostaa 120 korville kuuluu samanlaista ääntä kuin autolla ajaessa. Mp-renkailla en sen tyypin melua ole juurikaan huomannut.
Oletan että auton rengasmelu syntyy sekä tien epätasaisuudesta että renkaan alta pakenevan ilman pyörteilystä. Sateella erilaista kuin poudalla. Tutkittua tietoa minulla ei ole.
Alkuperäiseen asiaan: pakopulssit ja vastaavat pulssit imupuolella sekä mahdolliset rengasäänet muodostavat moottoripyörän moottorin mekaanisen melun ohella sen äänikokonaisuuden joka on sekä mitattavissa että korvin kuultavissa. Monet haluavat peittää mekaanisen kilkkeen väljemmällä pakoäänivaimennuksella. Perusjuttua käytännön moottoripyöräilyssä.
Ovatko nyt poliitikkojen vaatimukset olleet liian lieviä teollisuutta ja sen vaatimuksia kannattavuudesta sillä jälkimmäinen asia on se mistä raha tulee. Välillisesti myös poliitikoillekin. Melua on siis siedettävä tietty määrä että yhteiskunta pyörii ja tehtaat kannattavat. Sen mukaan säädetään sääntöjä.
Tämä uutinen ei ole sinällään uusi. Nyt on vain lähdetty hieman uudesta näkökannasta liikkeelle.
Eikä asia vaikuta jo olemassa oleviin moottoripyöriin tai sitten pitää säätää taannehtivia lakeja joilla sallittu muuttuu kielletyksi.
-
Nyt on kotopuolessa uutta pikitietä. Aaaaah.. kyllä hivelee kaikkia aisteja.
-
Hillitse itsesi. Kohta siellä on tutka tien laidassa ja tiedät miksi...
-
Niinhän ne on, mutta se kielletyn hedelmän makeus..
-
Sanotan, että kun asfaltti päättyy niin elämä alkaa... Syssymmällä saa Stelvio alleen taas tuhannen uudet Heidenau K60 -gummit ja etelä-Pohjanmaan suuntaan kun on täältä Kainuusta upeita sorateitä ja huonokuntoisia pikiteitä niin ihan tässä sormet syyhyää kun on oikeastaan koko kesän saanut kärvistellä katurenkailla. Lukuunottamatta heinäkuistya itä-Lapin reisua. Kuuluu vain soranrapina ja linnunlaulu.
-
Onko vielä umpinaista avonaisempi kypärä, että saa kaikille aisteille virikkeitä? Peukutan.
-
Kypärällä on melkoinen merkitys ajotuntumaan. Hiljainen kypärä tai/ja tulpat vielä korvissa tulee ajettua lujempaa.
Itsellä on yhdistelmäkypärä: normaalisti avoin mutta irrotettavan leukaosan voi laittaa paikoilleen jos sää muuttuu sellaiseksi että ajaa rapaa naamalle.
Suurin osa ajosta tapahtuu avoversiona. Pidemmälle matkalle otan leukaosan mukaan kun ei tiedä, ei edes ilmatieteen laitos, mitä tulee vastaan.
Samassa kypärässä on erityisen arvostettava ominaisuus: kypärän sisään vedettävä tummennettu visiiri varsinaisen kirkkaan visiirin takana.
-
Tarra juuri valmistuneen V9:n etuputkessa.
-
Aika hissukseen pitäis liikkua. :o Ei paljon puheääntä kovempi ole.
Omassa Calissa on onneksi 93 db. Siihen vähän toleransseja, niin saa vähän karjahdella.
-
Aika hissukseen pitäis liikkua
https://www.youtube.com/watch?v=hMnhgvOd5BY (https://www.youtube.com/watch?v=hMnhgvOd5BY)
:D
-
Onko vielä umpinaista avonaisempi kypärä, että saa kaikille aisteille virikkeitä? Peukutan.
Nolannin 44 -yhdistelmäkypärä on tuohon hommaan lipan ja leukasuojan kanssa eli sopivasti avonaisempi.