Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Muut italialaiset moottoripyörät => Aiheen aloitti: MetalMurina - Elokuu 04, 2017, 23:07:05 ip
-
Pääsin kesällä käsiksi reilun kymmenen vuotta seisseeseen Moto Morininiin 500 vm. -81. Tarkoitus olisi herätellä pyörä takaisin tien päälle. Nyt olen selvitellyt ja etsinyt tietoa pyörästä ja osista yms. Hyvin näyttää vielä osia ja tietoa netin kautta löytyvän, mutta olisi hauska tietää löytyykö Suomesta harrastajia. Jotain osia ja vinkkejä voisin olla vailla :)
Pyörä on nyt saatu auttavasti käyntiin, mutta puristukset olivat aika vaisut ja käyntikin epätasaista. Eikä kyllä ihme, kun näki millaisessa tervassa kaasuttimet olivat pitkän ajan varastoinnin jälkeen.
-
Tämä kiinnostaa kovasti! Moottorissa on paljon yhteneväisyyksiä Guzzin pikkulohkon kanssa. Ekulla, lukee välillä foorumia, taitaa olla parikin Morinia kätköissään. Pitäisi koneremppaa tehdä sellaiseen.
-
Olenkin lukenut, että Morinissa olisi jonkun verran yhteisiä osia guzzin kanssa. Pitänee ehkä selata hieman guzzitietoa myös.
Huomasin esimerkiksi, että jossain guzzeissa on käytetty samoja dellorton phbh kaasuttimia. morinin kaasuttimet ovat pahasti syöpyneet ja olen miettinyt niiden uusimista korjauksen sijaan. Onko kenelläkään kokemusta phbh kaasuttimien korvaamisesta toisen tyyppisillä kaasuttimista. Esimerkiksi Mikunin tai keihinin kaaasuttimilla.
-
Miksi korvata, kun uudet saa Mopo Sportista. Ei edes ole älyttömän kalliit. Itse tykkään noista PHBH:sta. Pikkulohkossa ja ratapyörässä käytössä.
-
Totta kyllä ja Italiasta tilaamalla saa vielä edullisemmin. Sillä mietin vaihtoehtoisia kaasuttimia, koska käsittääkseni kaasuttimissakin jotain kehitystä tapahtunut vuosien varrella. Mutta todennäköisesti helpompi ja varmempi käyttää alkuperäisen tyyppisiä kaasuttimia.
-
Juu ja ne alkuperäisen kaltaiset (tai samanlaiset) kaasuttimet ovat hyvin yksinkertaiset. Ei venyviä kalvoja (eilen viimeksi sellaisten kanssa ropasin) eikä tarpeettomia läppiä. Kuljettaja määrää tahdin. Oppii kyllä kaasuttamaan niin että maksimikiihtyvyys löytyy. Se ei tarkoita "tupen vääntämistä nurin".
-
Joo, pumputtomathan nuo toki on, mutta kyllä ne säätämällä saa sysäämään kaikilla alueilla.
-
Tallista löytyy -81 MM 3 1/2 GT, museorekisterissä. Oli hyväksytty m-rekisteriin monin paikoin virheellisenä, mutta palautuu alkuperäiseksi pikku hiljaa. Ylimääräiseksi on jäänyt uudenveroiset, kromatut ja kartiopäiset äänenvaimentimet. Mallia näkyy käytetyn myös viisisatasissa, mutta en tiedä onko noissa sama pakokäyrän halkaisija.
-
Tallista löytyy -81 MM 3 1/2 GT, museorekisterissä. Oli hyväksytty m-rekisteriin monin paikoin virheellisenä, mutta palautuu alkuperäiseksi pikku hiljaa. Ylimääräiseksi on jäänyt uudenveroiset, kromatut ja kartiopäiset äänenvaimentimet. Mallia näkyy käytetyn myös viisisatasissa, mutta en tiedä onko noissa sama pakokäyrän halkaisija.
Hienoa! Löytyi muita harrastajia. Itsellä ei ole museointi varsinaisesti mielessä, siksi miettinyt erilaisten osien käyttämistä. En myöskään ole erityisen mieltynyt clip-on kahvoihin ja olen miettinyt ylä t-kappaleen vaihtamista sellaiseen, jossa on tangolle paikka. Näitäkin olen kuvista nähnyt.. Pyörä on viettänyt hiljaiseloa etelä-karjalassa ja sitä on aikanaan huoltanut italialaisia pyöriä harrastanut motoristi. Helppo pyörä tämä ei kyllä osien saatavuuden suhteen ole korjata, mutta sitäkin mielenkiintoisempi. :)