Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Sami - Heinäkuu 27, 2017, 16:52:49 ip
-
Jaahas, tänään huomasin Brevan seisontajalan löystyneeen.
Milläs tuota ylimmäistä pulttia saisi kierrettyä tiukemmalle? Pakokäyrä on juuri edessä ja niin lähellä, ettei oikein millään työkalulla tunnu mahtuvan. Liian pienellä kuuskulma-avaimella sain yläviistosta sen verran tiukattua, että kyllä se siinä pysyy, mutta olisi tuo hyvä saada kunnolla kiinni. Pihdeilläkin koitin, mutta ei tuosta pultin kannasta oikein saa otetta. Tuo pakokäyrän alimmainen pätkäkin hitsattu kiinni...kuinka paljon pyörää pitää purkaa, että tuohon pääsee kunnolla käsiksi tai onko jollakulla hyvä patentti sopivasta työkalusta/-menetelmästä ??? Kuva liitteenä.
-
Joko kokeilit pallopäistä kuuskoloavainta? Se saattaisi mahtua. Omassa Brevassa ainakin mahtuu just jetsulleen.
-
Enpä ole ennen kuullutkaan tuollaisesta :o Eli tuossa siis ideana se, että voi vääntää myös viistosta?
Täytyypä kokeilla - onkos mielikuvaa minkä kokoinen avain tuohon pulttiin sopii?
-
Sillä jos vääntää, niin lukitteen kanssa sitten. Pallopää ei ihan älyttömiä momentteja kestä.
-
Vähäsen vaikea sanoa pelkän kuvan perusteella, mutta eikö siinä ole tilaa jos
piippumallisesta 6-koloavaimesta lyhentää "erikoistyökalun"?
Torx-avaimillakin voi ruuvailla 6-koloruuveja, joskus toimivat jopa paremmin.
Toki niitä ei yleensä voi lyhennellä.
Ahtaaseen paikkaan mahtuvia bitsivääntimiäkin on olemassa, tässä esimerkkejä
http://catalogue.facom.com/fr/categorie/cliquets-douilles-accessoires/gamme-1-4-radio/cliquets-1-4/produit/cle-a-cliquet-porte-embouts-1-4-5-16
http://www.lognet.fi/tuote.jsp?koodi=BGS-115&nimi=Ratchet+Wrench+Ultra+Thin%2C+with+2+cross-+and+2+slo&tuoteryhma=116&tuoteryhma_nimi=Hylsyt, sarjat ym. vääntimet - Räikkä- ym vääntimet
http://www.conrad.fr/ce/fr/product/1287372/Mini-cliquet-a-embouts-Hazet-2265-1-Longueur-140-mm-1-pcs
Nämä ovat toki alamittaisia tuon kokoisen ruuvin lopulliseen tiukkaamiseen. Sopivat paremmin vaikkapa auton lämmityslaitteen irrottamiseen.
Saa kuitenkin löysät pois jos vain mahtuvat. Pysyvämpi korjaus sitten kun ei ole enää ajokelejä.
-
Pallopääkuusion saa helposti poikki tai pienen pitopintansa vuoksi nuljaa kannan.
Edullisimmaksi tulee katkaista tavallinen kuusiokoloavain. Eipä tuon keskipöntön irrottaminenkaan ihmeellinen juttu ole. Ensin takapönttö on irrotettava. Montaa ruuvia ei tarvitse availla. Pakokäyriä jos irrottaa niin pitää olla varattuna uudet tiivisteet. Ovat kertakäyttöisiä. Lambda sekoaa jos tiivisteet eivät ole kunnossa.
-
Oon kiristänyt Norgesta samaisen ruuvin. Ensin yritin lyhennetyllä avaimella... no sai kiinni mutta kohta uudestaan auki. Sitten purkua, käyrä irti ja ruuvi pois ja lukitetta mukaan. Tein muistaakseni keväällä 2016 vielä pysynyt kiinni.
Brevassa ei tarvitse ottaa käyrää näköjään irti kun on katkoskohta putkessa ihan erilailla kun Norgessa. Ja todennäköisesti tiiviste pysyy ehyenä.
-
Ihan hyvin kesti kiristää tavallisella pallopää- kuusiokoloavaimella. Avainväli 8 mm ja pallon juuresta halkaisija 6mm. Ei katkennut eikä mylvännyt koloa. Momenttia en mitannut, mutta kouratuntumalla meni kyllä ihan hyvään tiukkuuteen.