Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Heinäkuu 20, 2017, 21:21:00 ip
-
http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005297457.html
Hanat auki vasta Espoon tai Vantaan rajalla.
-
Mie niin haluaisin nähdä, kun poliisisetä tekee lakituvassa kestävän mittauksen... ;D
-
Kannattaa videoida millainen on melunmittaus jolla laitetaan katsastukseen tai jopa otetaan kilpi pois. Kiistäminen on seuraava vaihe. Se tosin aiheuttaa usein kilven poiston mutta toimintaohjeet ovat nykyisin muuttuneet ja poliisin pitää mieluimmin ohjata ja neuvoa.
Taannoin videoin ja valokuvasin ratsiaa niin poliisisetä käski laittaa kameran pois vaan en laittanut.
Ei kuitenkaan tehnyt mitään koska kuvasin koko ajan.
Kaikki oli kyllä kunnossa. Hieman ääntä silloin epäilivät.
Eivät toivottaneet hyvää jatkoa.
Mittaukselle on tarkat ohjeet ja periaatteessa staattinen mittaus on mahdollinen hyvissä olosuhteissa.
-
Full hd action kamera on jo brittilästä tulossa. Pitänee alkaa tallentamaan varulta ajeluita.
Täällä Jyvässeudulla ei tunnu kovat äänet juuri hetkauttavan. Omastakin lähtee varsin tunnistettava nuotti. Onneksi sen saa vaikka kesken lennon stealth-moodiin..
-
Juttelin melumittauksista mpyörällä liikkuneen poliisin kanssa kahvitauolla.
Kertoi että mittausten laajentamisesta on ollut kyllä puhetta, mutta mittauslaitteita on harvalla yksiköllä ja ainakaan toistaiseksi ei ole puututtu kuin räikeimpiin tapauksiin.
Näin siis yleisesti Päijät-Hämeessä.
Mielenkiintoista nähdä mitä tuosta Helsingin teemaiskusta tulee uutisia.
-
Aika ajoin turhaa älämölöä melusta - häipyy taas hetken kuluttua, kuten aiemminkin ;)
T,
Jukka
-
Mie niin haluaisin nähdä, kun poliisisetä tekee lakituvassa kestävän mittauksen... ;D
Hesari: "Mihin poliisi desibelimittaria tarvitsee? Prätkän liian kovan äänen kun kuulee jo kahden korttelin päästä?"
Ehkä ihan pikkujuttuihin ei kiinnitetä huomiota? Ja voihan sen prätkän mitata muuallakin kuin tien/kadun päällä (vaikka sitten lakituvassa).
-
https://www.youtube.com/watch?v=zuCjHXLHGUk (https://www.youtube.com/watch?v=zuCjHXLHGUk)
::)
Pyörä ja maisemat ovat kyllä komeita (ja laatu niin hyvää että kovasti viralliselta näyttää).
-
Kuten uutisen jälkeisestä keskustelusta voi päätellä niin melussa on eri aineksia joista toiset tykkäävät ja toiset ei.
Taisin tämän jo kertoakin mutta kerrataan. Taloyhtiön pihakeinussa istuskeltiin, minä ja muita asukkaita. Ohi ajoi ylämäkeä kolme pyörää joista kuului voimakas papattava ääni. Yksi asukkaista siihen: "kyllä nuo harrikat sitten pitävät kovaa ääntä". Totesin että ei ollut yhtään H-D:tä ryhmässä vaan kaukoitäklooneja olivat. "Kyllä ne ihan harrikalta näyttivät", totesi toinen.
Todennäköisesti saadaan myös Guzzit samaan kategoriaan papatuksineen. Menee melu muiden piikkiin.
Kunhan saan takuun ohi niin vaihdan minäkin röörit toisenlaisiksi. Teen ehkä itse rosterista ja alkuperäisiin säilöntärasva pintaan ja hyllylle. Pitää opetella vielä meistämään siistit hyväksymismerkinnät pönttöjen kylkeen.
Kammiovaimentimien tekeminen on hieman työlästä mutta yksinkertaista hommaa. Työteknisesti. Virtausteknisesti vaatimuksia on enemmän.
-
Melupäästöstä per pyörä.
Melun määrä mitä saa olla on valmistus- ja käyttöönottohetken mukainen. Paljon on liikenteessä pyöriä joissa ei tarvita lainkaan äänenvaimennusta koska sitä ei aikoinaan vaadittu. Myöhemmin tuli sääntö että vaimennus on oltava riittävää. Kovin tulkinnanvarainen. Joskus 60-luvulla ryhdyttiin mittaamaan foneja ja tieto siitä oli merkitty äänenvaimentimeen. Fonit ja desibelit eivät ole yhteismitallisia arvoja. (Tähän olisi hyvä saada varmempaa tietoa.)
Teillä ja kaduilla saa siis kulkea laillisesti suurellakin melupäästöllä olevalla moottoripyörällä.
Tuskin silti pelkästään sen takia rakennetaan 50-lukuisista pyöristä choppereita vaan siksi että aihio on tarpeeksi vanha ettei siihen tarvitse laittaa muitakaan nykyajan vaatimusten mukaisia laitteita kuten etujarrua, valaisimia, hallintalaitteita, vilkkuja tai montaa muutakaan turhuutta kuten äänenvaimentimia.
-
<snip>
Todennäköisesti saadaan myös Guzzit samaan kategoriaan papatuksineen. Menee melu muiden piikkiin.
<snip>
Kyllä Guzzien äänet ovat melodisia, Harrikoiden lähinnä räkäisiä.
-
Kirjoitin 10.7.2010 näin:
>> Keskustelin hijattain epävirallisesti Sisäministeriön moottoripyörän kuljettajan kanssa eräällä pysähdyspaikalla. Keskustelu lähti liikkeelle historiasta; Poliisillahan oli noita Guzzeja...
Kyseinen motoristi sanoi ihan suoraan näin: " Ne Harrikkamiehet, jotka vaihtavat suoriin pakoputkiin kusevat ihan omiin ajokenkiin. Kansa jossain vaiheessa kyllästyy siihen älyttömään meteliin. Vaikka kyseessä on ns. marginaaliryhmä, niin se valitus ja marmatus kiirii riittävän suurena riittävän korkealle ja sitten - katsastus tulee... <<
En tiennyt olevai noin hyvä ennustaja...
-
Ääänimaailmaan vaikuttaa kai pakoventtiilien ajoitus aika tavalla. Meillä on taloudessa 900 Ducati ja kaksi Guzzia, joissa on kaikissa 90 asteen V -kone ja kaksiventtiilikannet. Ducati suorastaan jyrisee tarvikevaimentimien kautta ja olen siinä käsityksessä, ettei Guzzin koneesta saa samanlaisia pakoääniä millään putkistolla. Siveät pakoäänet köytyy myös boxeri- Bemareista. Niitä ei kai saa mölyämään tavallisin keinoin oikein ollenkaan.
Itte tykkään ajella hiljaisella pyörällä, mutta on totta, että esim. Pannari tehtaan vakioputkistolla on niin hiljainen, että siitä tavallaan puuttuu jotain. Hiukan vikinää vaan kuuluu vaikka miten hanattaa.
-
Minulla tuo kiinnostus ajoneuvon aiheuttaman melun lisäämiseen jäi mopoikään. Nykyisen Brevan äänet ovat vakiona minulle aivan OK, mukana tullut Mistralin putki on jouten. Tässä ääniasiassakin on kaksi eri näkökulmaa, pyörän ajajan ja sivullisten näkökulma. Pyörän omistaja/ajaja kokee ehkä jollain lailla hyödylliseksi/tarpeelliseksi kovemman äänen. Pyörän kuljettajalle ääni ei tunnu häiritsevältä ja hän voi itse säännellä ajotavallaan melun määrää. Sivullisten näkövinkkelistä asia on ihan toinen, melu on heille vain viihtyvyyshaitta ja sen esiintymiseenkään heillä ei juurikaan ole mahdollisuuksia vaikuttaa, joten häiriö ilmaantuu heidän kannaltaan täysin satunnaisesti. Eri tavalla tuunattujen moottoripyörien ja autojen aiheuttama melu on ihan todellinen ongelma tietyillä alan harrastajien suosimilla paikoilla. Kun melu alkaa häiritä pihalla olemista tai yöunia, on täysin ymmärrettävää, että sietokynnys ylittyy .
-
Appiukko juuri tänään pyörähti tuossa Hondallaan. Kyseli taas, että laitettaisko sittenkin ääniputket pyörään. On kypsynyt liian hiljaisiin ääniin. 65 vuotias poikanen :P
-
Poliisi valvoi viikonloppuna tehostetusti moottoripyörien ja mopojen äänenvoimakkuutta Helsingissä. Valvonnassa löytyi vain muutamia kaksipyöräisten kuljettajia, jotka olivat viritelleet menopelinsä äänekkäämmiksi kuin säädökset sallivat.
Helsingin poliisi tarkasti perjantaina ja lauantaina yhteensä 86 kaksipyöräistä. Niistä seitsemässä (7) oli tehty pakoputkiin virityksiä kovempien äänten aikaansaamiseksi.
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3592541/Kaksipyoraisten+meluratsiassa+karahti+seitseman+liian+meluisaa+parisyttelijaa (http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3592541/Kaksipyoraisten+meluratsiassa+karahti+seitseman+liian+meluisaa+parisyttelijaa)
-
Mahtava tulos viikonlopun töistä. Mahtoiko olla kuin yksi partio kerrallaan töissä?
Jos oli enempi niin voisi väittää että verorahojen tuhlausta.
-
Kaupungilla ei tarvitse hillua kuin muutama äänekäs räpätin, niin se pukkaa hikeä herkälle nenänvarrelle. Sitten pitääkin jo soittaa poliisille ja poliisi ryhtyy toimeen.
-
900 Ducati - kaksi Guzzia, joissa kaikissa 90 asteen V -kone ja kaksiventtiilikannet. Ducati suorastaan jyrisee tarvikevaimentimien kautta - olen siinä käsityksessä, ettei Guzzin koneesta saa samanlaisia pakoääniä
Eikös Guzzin ja Ducatin pakoäänet pitäisi olla täysin identtiset - miinus venttiilien vaikutus.
Nyt vasta hokasin (muualta luettuani) että useimmissa V-Twineissä kiertokanget ovat samalla kampiakselin tapilla. Sylinterien astekulma = mäntien yläkuolokohtien astekulma kampiakselilla sen kiertosuunnassa. Että tämähän... se ääni..."työtahdin ajoitus". Briteillä ja boksereissa kuuluu olevan 360 asteen ero työtahdissa (männät liikkuvat "yhtä aikaa") - vai pitäisikö sanoa 0 astetta? Guzzi & Ducati 90, Buell 72, Aprilia 60 ja HD 45 astetta. Guzzin työtahdit esiintyvät enemmän epäjärjestyksessä kuin HD:n, mutta kun kierroksia on enemmän, kuulostaa tasaisemmalta...
Mahtaako venttiilien lukumäärä vaikuttaa?
http://www.cycleworld.com/2016/02/01/motorcycle-v-twin-and-parallel-twin-and-flat-twin-engine-tech-sound-insights#page-3 (http://www.cycleworld.com/2016/02/01/motorcycle-v-twin-and-parallel-twin-and-flat-twin-engine-tech-sound-insights#page-3)
-
Oman Grison Agostinista nappasin viikko sitten db-killerin pois, osin kokeilu-mielessä. Joo, aika mureat ja miehekkäätkin äänet, ja vaihtelun vuoksi ihan kivaa niinkin. Tänään tosin laitoin killerin takaisin paikalleen, kun välillä tuntui, että murina ja papatus kuului korvatulppien läpi vähän liiankin hyvin. Ehkä jatkossakin ajelen välillä killeri paikallaan, ja sitten kun myöhäisteinin oireet pukkaa pintaan, niin otan taas sen pois. Otteeseenhan tuo Agostini on merkitty, mutta jos tien päällä mittaavat, niin eipä sillä taida olla merkitystä.
Mun talli on taloyhtiössä, jossa suurin osa asukkaista on iäkkäitä/eläkeläisiä, joten jo naapurisovunkin takia yritän välttää turhaa metelöintiä. Sinällään esim. aikaiset työvuorot ei tuota tuskaa, kun yleensä ajan työmatkat fillarilla. Työpaikasta tuli mieleen, ja selkeästi ohi aiheen, että pitäisi joku päivä käydä töissä kiitotiellä koittamassa Grison kulkua, olen siis lentoasemalla töissä. Oiskohan 240 ihan utopiaa, ainakin 220 sillä on mittarin mukaan menty. Eikä silläkään sinällään ole merkitystä. :)
Jani
-
900 Ducati - kaksi Guzzia, joissa kaikissa 90 asteen V -kone ja kaksiventtiilikannet. Ducati suorastaan jyrisee tarvikevaimentimien kautta - olen siinä käsityksessä, ettei Guzzin koneesta saa samanlaisia pakoääniä
Eikös Guzzin ja Ducatin pakoäänet pitäisi olla täysin identtiset - miinus venttiilien vaikutus.
Nyt vasta hokasin (muualta luettuani) että useimmissa V-Twineissä kiertokanget ovat samalla kampiakselin tapilla. Sylinterien astekulma = mäntien yläkuolokohtien astekulma kampiakselilla sen kiertosuunnassa. Että tämähän... se ääni..."työtahdin ajoitus". Briteillä ja boksereissa kuuluu olevan 360 asteen ero työtahdissa (männät liikkuvat "yhtä aikaa") - vai pitäisikö sanoa 0 astetta? Guzzi & Ducati 90, Buell 72, Aprilia 60 ja HD 45 astetta. Guzzin työtahdit esiintyvät enemmän epäjärjestyksessä kuin HD:n, mutta kun kierroksia on enemmän, kuulostaa tasaisemmalta...
Mahtaako venttiilien lukumäärä vaikuttaa?
http://www.cycleworld.com/2016/02/01/motorcycle-v-twin-and-parallel-twin-and-flat-twin-engine-tech-sound-insights#page-3 (http://www.cycleworld.com/2016/02/01/motorcycle-v-twin-and-parallel-twin-and-flat-twin-engine-tech-sound-insights#page-3)
Vaikuttaa monikin asia: Lyökö veekakkosen työtahdit peräkkäin vai eka-270 astetta-toka jne. Nokka-akseleiden ajoitus ja nosto. Puristussuhde, venttiilien kulma kannessa, palotilan muoto. Monikin vaikuttaa.
-
Eilen istuksin reilun tunnin verran yhden huoltsikan terassilla pulisemassa. Aurinko paistoi ja motoristeja kulki kaffeella ja tankilla aika tiuhaan.
Siinäkin ajassa ehti kokea useamman myötähäpeän hetken ja melkein piti huutaa, että sai äänensä kuulumaan. Enkat veti yksi englesmanni harrikkansa kanssa. En viitsinyt päätäni nostaa terassiaidan istutusten yli, mutta kuullosti sille, että oli nikkaroitu hormisto jostain vesijohtoputkesta. Mahdollisimman paksulla seinämällä. Onhan sekin tietysti suoritus, että saa ne runsaat kuutiotuumat kuullostamaan järkyttävältä kimitykseltä.
-
Se se vasta tyhmältä kuulostaa, kun on suorat putket ja mennään vedolta moottorijarrulle. Se tupsuttelun ja tussahtelun ääni..
-
Kuten kirjoitin:
"Helsingin poliisin mukaan useissa kansalaispalautteissa on toivottu moottoripyörien ja mopojen äänenvoimakkuuden valvontaa."
Juuri muuta ei kai katsottu, jos ei nyt suoraan silmiin tökännyt.
-
Oletan, että poliisin toiminnassa on ollut taustalla ihan huolella harkittu toiminta-ajatus. Ensisijainen tarkoitus ei ole ollut saada sakotettua mahdollisimman montaa moottoripyöräilijää / mopoilijaa, vaan saada liian meluisia ajopelejä vähemmäksi kaupungilla. Kun tehovalvonnasta on näyttävästi etukäteen uutisoitu, ovat fiksuimmat jättäneet ainakin viikonloppuna liian meluisat ajopelinsä talliin, joten tavoite on osin saavutettu jo pelkällä uutisoinnilla. Valvontaisku on tietysti pitänyt joka tapauksessa toteuttaa . Muutama tunari sitten on etukäteisuutisoinnista huolimatta lähtenyt kokeilemaan onneaan ja saanut ehkä sakot. Vanhan sanonnan mukaan "tyhmyydestä sakotetaan".
Vastaavalla tavalla toimitaan myös syksyisin pidettävien rengasratsioiden osalta. Vahvalla etukäteistiedottamisella pyritään siihen, että mahdollisimman moni tielläliikkuja laittaisi renkaansa asianmukaiseen kuntoon ja liikenneturvallisuus paranisi. Valvontaisku tietysti toteutetaan tehokkaasti kerrotulla tavalla ja "kovapäisimmät" saavat sitten aiheesta sakot.
-
<snip>
Kun tehovalvonnasta on näyttävästi etukäteen uutisoitu, ovat fiksuimmat jättäneet ainakin viikonloppuna liian meluisat ajopelinsä talliin, joten tavoite on osin saavutettu jo pelkällä uutisoinnilla. Valvontaisku on tietysti pitänyt joka tapauksessa toteuttaa . Muutama tunari sitten on etukäteisuutisoinnista huolimatta lähtenyt kokeilemaan onneaan ja saanut ehkä sakot. Vanhan sanonnan mukaan "tyhmyydestä sakotetaan".
<snip>
Periaatteesa näin... mutta muistelen, että jokunen vuosi sitten oli Kehä kolmosella usean päivän kestänyt nopeuksien tehovalvonta, josta tiedotettiin ennen ja valvonnan aikana reippaasti - mutta ylinopeuksia oli koko ajan "normaali" määrä. ;D
-
Nykyihmisellä on monia asioita päässään ja pelkästään yhden asian pitäminen aktiivisena, kuten oman ajonopeuden valvonta, ei pysy ajatuksista päällimmäisenä. Kaasupoljinta painaa kiire, harmitus muiden hidastelusta, oma fiilis, ehkä jopa reipas ralli kuultuna autostereoista.
Autolla ei tule nykyisin juurikaan päästeltyä ylinopeutta. Pakettiauto ja perävaunu perässä olen se jonon vetäjä ja se ei harmita lainkaan. Mitäs lähtivät väärään aikaan ja juuttumaan sinne taa. Olen vanhemmiten oppinut olemaan itsekäs. Niin näyttävät olevan muutkin. Oma matkani etenee sillä vauhdilla kuin katson tarpeelliseksi. Ei siis muiden ehdoilla kuin joskus ennen: kiirettä pitäessä joutui hitaasti ajavien "alinopeusterrorin" uhriksi ja se harmitti ajaessa. Piti tulla ensin vanhemmaksi että tämänkin tajusi. Nyt on matkanteko leppoista.
Monesti taakse tulee auto joka kärkkyy ohituspaikkaa. Sitten ohittaa mutta ei sillä mikään kiire ollutkaan vaan ajelee siinä edessä samaa vauhtia. Ohittaminen on siis tärkeää joillekin.
Moottoripyörällä, varsinkin nyt kun on vakionopeussäädin, on helppoa noudattaa rajoitusta. Laitan saman numeron ajotietokoneen näyttöön kuin on rajoitusmerkissäkin. Ei salamat välähtele eikä tikkarit heilu mutta matka taittuu ja tie pysyy edessä vapaana.
Kiireet ovat osaltani hyvin pitkälle ohi. Nytkin kirjoittelen kotona kaikessa rauhassa mutta illemmalla taidan käydä Mustassalahdessa katselemassa pyöriä. Pitänee ottaa kamera mukaan. Siinä tämän päivän agenda. Tallilla käyn jos huvittaa.....
-
.
Monesti taakse tulee auto joka kärkkyy ohituspaikkaa. Sitten ohittaa mutta ei sillä mikään kiire ollutkaan vaan ajelee siinä edessä samaa vauhtia. Ohittaminen on siis tärkeää joillekin.
Itse monesti ohitan isomman auton edeltä, vaikka en haluaisi ajaa sen kovempaa. Vain siksi, että paketti-, kuorma-auto tai kärrinvetäjä nostattaa sen verran passaa ilmaan, etten halua siinä sumussa ajella. Ison auton jäljessä pilvi kelluu sen verran kauan, että taakse jättäytyminen ei ole vaihtoehto. Silloin siihen väliin pukkaa joku muu paskaanaan lasia..