Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Heinäkuu 16, 2017, 16:29:36 ip
-
– Moottoripyörän ajokorttiluokkaa voisi korottaa pelkällä ajokokeella, jos tutkintoon tulevalla on vähintään kahden vuoden kokemus välittömästi alemmassa luokassa.
-
Tarkoittanee että 16v 125cc ajokortin autokoulun (tai yksityisen ajo-opetuksen)sekä inssiajon kautta hankkimisen jälkeen 18v maksaisi vain ajokokeen ja saisi merkinnän korttiinsa kuristetun pyörän ajo-oikeudesta ja jälleen kahden vuoden jälkeen samoin pelkällä ajokokeella täysitehoisen sarviin.
Onhan tuossa melkoinen ero siihen että muutamaa vuotta vanhemmat kaverini saivat ajaa 16v täysitehoisella pyörällä suorittamalla ns kuulustelukortin johon ei liittynyt erityistä koulutusta. 18v. kuten minäkin, sai ajaa rajoittamattoman tehoisella pyörällä kun suoritti ajokortin autolle.
Ministeriö on näköjään oivaltanut että mp-kortti on liian raskas (kallis) käydä joka kerta uudelleen.
Autokoululiitto tästä jo ärähtikin. Eivät halua helpotuksia ajokorttivaatimuksiin. Ymmärrettävää bisneksen kannalta.
-
Suunta on ihan oikea. Itsekin sain vielä tehopäivityksen täyttämällä 18. Tolkun ihmiselle pitäisi riittää. Vai pidetäänkö nykynuoria jotenkin huonompana aineksena liikenteeseen, että pitää holhota..
-
Hieman aiheesta sivussa, mutta otsikon mukainen: liikenneministeriössä puuhataan henkilöautojen kuristamista mopoautojen tasolle, että päästäisiin mopoautoista eroon.
Ainoa järkevä liike olisi laskea ajokortti-ikä 16 vuoteen - on käytössä muuallakin ja nuorempana ihminen on vastaanottavaisempi opetukselle eikä ole vielä (toivottavasti) oppinut pahoja tapoja.
Mitähän käyttöä ministeriön viisaat ovat ajatelleet niille kuristetuille autoille, kun nuori saa ajokortin - ajatuksenahan on, että kuristusta ei voi purkaa (mitenkähän lienee?).
-
Tuollaiset 15 kesäiset kölvit surffailee joskus Pentagonin tietoverkossa. Sellaiset kaverit purkaa ainakin elektroniset rajoittimen nopeammin kuin ministeriön virkamies ehtii kissaa sanoa. Toinen puoli osaa taasen mekaaniset hommat.
Se on ollut iankaikkinen huvi laittaa laitteet kulkemaan nopeammin kuin laki sallii. Ja monasti jopa turvallisempaa niin.
-
iankaikkinen huvi laittaa laitteet kulkemaan nopeammin kuin laki sallii
Vaikka mopot haisevat ja meluavat... tulen aina hyvälle tuulelle kun nämä "kölvit" vinguttavat kaasua tarpeettomasti punaisissa, ruovittelevat lumessa ja tekevät mustia ympyröitä asfalttiin kesällä äitien ja mummojen kauhuksi...välillä paikkaillaan ihoa ja taas mennään... voi sitä nuoruuden onnea ;D.
monasti jopa turvallisempaa niin
Hyvään tarkoitukseen lie monen papan pengarit menneet (oluen ja tupakan kulutus ollut pojilla vähäisempää). Ei taida löytyä montaa nykysakottajaa, joka ei olisi nuoruudessaan viranomaista mopoineen karttanut... :D.
-
Tiettyyn rajaan asti on turvallisempaa. Se on tosin otettu huomioon sakotusrajassa. Jos jää alle kuudenkympin huiput, ovat sanktiot kevyemmät. Vakionahan huonoimmillaan eivät nykymopot jaksa edes pihaan kiivetä kuin ykkösellä.
Nykypiikeistä kyllä huomaa valistunut, on koko viritetty. Kaksitahtinen ei rajoitettuna pidä terävää ääntä, saati pyri pystyyn kiihdyttäessä. Nykynuorten viritystaito nelitahtisen kanssa on aivan hukassa; osataan tilata pyttysarja isommalla tilavuudella tai pelkkää kovempaa ääntä tuottava putki. Muut konstit tuntuvat olevan tuntemattomia..
-
Tuollaiset 15 kesäiset kölvit surffailee joskus Pentagonin tietoverkossa. Sellaiset kaverit purkaa ainakin elektroniset rajoittimen nopeammin kuin ministeriön virkamies ehtii kissaa sanoa. Toinen puoli osaa taasen mekaaniset hommat.
Se on ollut iankaikkinen huvi laittaa laitteet kulkemaan nopeammin kuin laki sallii. Ja monasti jopa turvallisempaa niin.
Minusta tuo "kevytauto=rajoittimella varustettu oikea henkilöauto"" pitäs tehdä niin, että se olisi vakiona rajoitettu, mutta siihen olisi rajoittimen ohitusavain.
Näin autoa pystyisi käyttämään koko perhe.
Perheen alle 18-vuotiaat rajoitettua kaaraa kartsalla ja, äiti kauppareissuilla ja iskä johonkin muuhun.
Yhdellä kakkosautolla ajettaisiin monta asiaa.
Tämän "kevytauton" kohdalla minua on ihmetyttänyt laaja "rajoittimen purku" keskustelu.
Suomessa saa ostaa laillisesti ilman mitään lupalappuja verotonta diesel-polttoainetta, mutta ei sitä juuri kukaan käytä väärin. Miksi?
Sen takia kun saktiot on laitettu kohdalleen.
Jos junnu haluaa ajaa kevytautolla kovaa, niin sen pitää joko ohittaa rajoitin jotenkin, mikä on rangaistava teko.
Tai ottaa äidin käsilaukusta se ohitusavain, mikä on myös rangaistavaa tai sitten äiti syyllistyy ajoneuvon luovuttamista kortittomalle, mutta molemmat on rangaistavia tekoja.
Miten olisi kerrankin, että luotettaisiin valvontaan ja sanktioihin, eikä, kuten suomessa on niin on tapana, rangastaisi kaikkia kollektiivisesti etukäteen...
-
Edelleen olen sitä mieltä, että ko. "kevytautossa" ei ole mitään järkeä.
Miksi Suomessa pitää asiat tehdä omalla huonolla tavalla, kun maailmassa on hyviä esimerkkejä vaikka millä mitalla (on toki huonojakin, vrt. Ruotsin EPA-traktorit - mutta niistä ei pidä ottaa oppia).
-
kevyemmällä mielellä, olematta kuitenkaan kevytmielinen, ostaisin pojalleni jonkun 2000-luvun alun Nissan Micran tai vastaavan, turvatyynyt ja jonkinlaista koppaa ympärillä, tonnin pieti, kuin tajuttoman kalliin lasikuituarkun. Pikkudieselin voisi varmaankin marinoida kun jää pieneksi, onhan noissa useissa mopoautoissa Yanmar, mikäli oikein muistan.
Ohessa vankkaa asiaa: https://youtu.be/YV3FyBbcQ-o
-
Rajoitetuilla tehoilla ja rajoitetulla nopeudella ei päästä niihin todellisiin päästöarvoihin joihin auto on alunperin suunniteltu. Gasoa palaa turhaan köröttelyvauhdissa. Välityssuhteet eivät ole kohdallaan suunnitellulle nopeudelle, jne.
Breezen esitys monikäyttökakkosautosta olisi huomattavasti järkevämpi ja toimivampi ratkaisu.
Ajokortti 16-vuotiaana normiautolle lienee estetty jo asenteellisesti ennakkoon. Joissain maissa 16v saa ajaa autoa jos siellä on aikuinen mukana. Se ei mielestäni ole ratkaisu meidän olosuhteissamme.
Tämä asia lähti heti näpeistä: piti olla mp-korttiasiaa mutta autoista kirjoitetaan.
-
"Perheavain" on ollut Fordilla jo muutaman vuoden. Siihen voi perheen pää säätää vissiin maksiminopeuden ja esim humppalaitteiston raja-arvot.
-
<snip>
Ajokortti 16-vuotiaana normiautolle lienee estetty jo asenteellisesti ennakkoon. Joissain maissa 16v saa ajaa autoa jos siellä on aikuinen mukana. Se ei mielestäni ole ratkaisu meidän olosuhteissamme.
Tämä asia lähti heti näpeistä: piti olla mp-korttiasiaa mutta autoista kirjoitetaan.
Esim. USA:ssa ajokortin saa useassa osavaltiossa 16-vuotiaana (Englannnissa 17 v) eikä siinä vanhempia mukana tarvita, jos juniori lähtee ajelemaan. Rajoitetun ajo-oikeuden voi saada jopa 14 vuotiaana, esim. kouluun ja takaisin.
Ehkä Suomessa liikennetiheys & muut olosuhteet ovat vaativampia?
Ja otsikkona on "Liikenneministeriö esittää", ei mitään erityisesti mp-asiaa.
-
Ja otsikkona on "Liikenneministeriö esittää", ei mitään erityisesti mp-asiaa.
Ilmeisesti asia on siis käsitelty moottoripyöräilyn osalta.
Odotin kyllä väittelyä puolesta ja vastaan mutta konsensus suuren yleisön osalta lienee saavutettu. Vänkäys jäänee siis minun ja J. Jokilammen keskinäiseksi asiaksi.
-
"Vänkäys" taisi saada niin yleisen hyväksynnän, että ei siitä täällä väittelyä saa. :)
-
Ei kai tuo muutos harmita, kuin niitä jotka juuri kerkeävät ajaa kortin vanhoilla säännöillä ja maksuilla. Ja tietenkin autokoulu, kun rahastus vähenee.
-
Tässä voi käydä niinkin että lakimuutosta odotellessa, tuli tai ei, pidättäydytään kortin uudistamisesta seuraavaan luokkaan. Autokoulut menettävät asiakkaita.