Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: jiipee73 - Heinäkuu 14, 2017, 14:31:23 ip
-
Tervehdys kaikille guzzisteille P-Hämeestä. Alle tuli toissaviikolla otsikon mukainen Breva 1100 -06. Piiiiikkasen eri peli kuin aiempi pyörä (Hayabusa), mutta ei mitenkään pahassa mielessä :)
Mutta asiaan. Eli suoritan tässä hiljalleen 70 000km huollon. Eli venojen säätö, kaikki öljyt vaihtoon ja nesteet vaihtoon, ulommat sytytystulpat etc. Nämä onnistunevat ihan omakätisesti.
Kysynkin lähinnä neuvoa, että mitä muuta kenties kannattaisi huomioida noilla kilometreillä, jotain mitä ei löydy huolto-ohjelmista? Ainakin mielessä on käynyt, että pitänee käyttää huoltomiehellä (esim. Piikkiössä, täällä suunnassa ei taida guzzien tuntijaa löytyä kun R.M Heinokin vain piipahti Lahdessa) sylinterien synkkauksessa ja tsekkaamassa mitä ecu kertoo?
Toinen juttu, onkohan tästä iloa, jos kaipaisi pikkasen enemmän äänimaailmaa/kulkupuolta?
http://www.ebay.de/itm/MOTO-GUZZI-BREVA-1100-2006-MIVV-KAT-ERSATZROHR-EDELSTAHL-/361849804731?epid=1444003585&hash=item543fedd7bb:g:-H0AAOSwa~BYSn8e
Pyörässä on Mistralin slipari ja ilmeisesti myös katti sisällä siellä isossa "möhkäleessä" pyörän alle. Jos yhdysputkiston vaihtaa niin säätöpenkissä pitänee käyttää?
Pahoittelut, jos kysymykset on usein esitettyjä, etsiskelin kyllä aikani haku-toiminnolla, mutta ei silmiin osunut kädeltä vastauksia.
JP
-
Jos pyörän svingiä ei ole käytetty koskaan auki, niin kannattaa ottaa se irti ja voidella kardaanin spoorit. Samalla saa kätsästi voideltua jousituksen/iskunvaimentimen nivelsysteemin laakerit kun pultteja pitää käyttää irrallaan.
Jos osia on huollettu aikaisemmin, niin hössötys voi olla turhaa.
Jos polttoainesuodatinta tankin sisällä ei ole vaihdettu, niin alkuperäinen muovikuorinen patruuna on saattanut alkaa pullistua. Sekin olisi ehkä aika vaihtaa jos ei ole vaihdettu aikaisemmin.
Tarkista, etteivät öljynjäähdyttimelle menevät letkut hankaa alakatteen reunaan. Pitkässä juoksussa letkusta kuluu tärinästä puhki metalliverhoilu ja sen jälkeen vuoto on lähellä. On, meinaan kokemusta tuosta.
Omassa tuli 100 k täyteen lomareissulla. Pelannut meillä kymmenen kesää noin yleisesti ottaen kuin se kuuluisa junan vessa.
-
Ok. Onkohan tuo swingin irrotus tässä kuinka iso urakka? Emännän 600 banditissa tein viime viikolla saman homman, siinä se oli simppeli toimenpide.
Saas nähä löydänkö "spoorit", ensimmäinen kardaanimopo :)
-
Ei ole iso urakka jos on tottunut ruuvailemaan.
Vasemmalta pitää irrottaa paneli, jossa vaihdepoljin on kiinni, mutta sitä varten poljinta tai sen vivistoa ei tarvi irrottaa. Svingin nivelistöstä täytyy päästää pultti pois, siellä on sitten neulalaakereita reijissä, että osaat varoa. Jarrusatula ja takapyörä on tietenkin irrotettava, samoin perän reaktiotangon takakiinnitys ja koko perä. Vasemmalla on svingin akselin päässä haka-avaimella avattava putkimutteri, jolla kiristetään svingin laakeri. Sitä ei muistaaksei tarvi irrottaa, mutta voi helpottaa purkua jos senkin ottaa kokonaan pois. Akseli lähtee pois kiertämällä isosta kuusikolo-kannasta. Pultissa on kierre toisessa päässä, joten aukipäin kiertämällä se tulee ulos kolostaan. Pulttiin jää pesusta huolimatta väkisin hiukan töhkää, joten se saattaa hiukan vastustella ennekuin se tulee laakerinsilmästä läpi. Sitten vaan kardaan suojakumi ulos urastaan ja svingi kätöseen.
Kardaani irtoaa jousirengaslukituksesta laatikon puolen päästä reippaalla nykäyksellä. Sitten vaan toteamaan, että nivelet on ehyet ja spoorit kunnossa.
-
Kiitos neuvoista. Täytyypä tehdä tsekkaus mutta siirrän suosiolla talven työlistalle kun pääsee talliolosuhteisiin, kerrostalon pihalla työergonomia sen verran haasteellinen kuitenkin.
-
Pikatsekkauksen voi tehdä kun takapyörä on irti. Perävaihteen irrotus ei ole kummoinen homma. Siinä voi kokeilla perävaihteen toimintaa ja katsastaa kardaaniakin. Samalla selviää onko kardaanitunneli kuiva. Vesi ei ole hyväksi kuin veneen alla.
Kun takapyörää ottaa irti niin äänenvaimenninta ei tarvitse irrottaa kokonaan. Löysää klemmarin mutta jousi saa pysyä paikoillaan. Pöntön kannatinpultti auki ja laskee sen takapään alas. Takapyörä lähtee pois siitä välistä.
Myös takajousen proggressiovivusto on hyvä tarkastaa kun pyörä on keskituella. Välystä ei saisi ilmetä. Voitelua varten vivusto pitää ensin pestä hyvin päätäpäin ja purkaa. Rakennelma sisältää joukon huulitiivisteitä ja neulalaakereita. Mikäli on jo välystä niin se vaikuttaa hyvin helposti ajettavuuteen.
Ohjauslaakeria ei tehtaalla ole voideltu. Sen kuntoa ei kääntelemällä oikein saa selville ennen kuin on etupyörä irrotettu. Silloin mahdollinen nyintä ja keskikohdan kuluma tulee esiin. Voitelu onnistuu löysäämällä ohjausakselin mutterit yläpäästä ja liu'uttamalla alakolmiota alaspäin. Kaveri pitää olla apuna että saa sen yläpäänkin voideltua. Jotain muutakin piti purkaa edestä pois. Ei kaikkea enää muista.....
-
Lahdessa MP-service, eli aikoinaan Riku-motor on huoltanut Guzzeja. Uskoisin, että sieltä edelleen löytyy tietämystä, jos tarvitset apua.
-
Niinpä taisi ollakin. Mutta ennen kaikkea on tällainen foorumi + ulkomaan vastaavat myös, erittäin hyviä neuvoja /ohjeita satelee, rispektit asiantuntijoille.
Kovasti kutkuttaisi tuo pakoputken yhdysputkiston vaihto kevyempään versioon mutta täytyy vielä etsiä tietoja asiasta. Tehoja en niinkään kaipaa mutta pikkasen syvempää saundia... Olis mukava kuulla mielipiteitä ja jos joku on jopa samanlaiseen ratkasun päätynyt, että onko iloa vai rahanhukkaa.
Tänään venttiilien tsekkaus ja ulompien tulppien vaihto eli kiinalaiselle ruokapuikolle tulee käyttöä. Saas nähä kuina helposti se TDC sieltä löytyy :)
-
Keittiöstä tosiaan saa noita kiinalaisia ruokapuikkoja, mulla on vaimon kutomispuikko "pitkäaikaislainassa". Puikkoon kun piirtelee vaikka ohuella tussilla merkkiviivoja sopiviin kohtiin niin näkee milloin mäntä on matkalla alas- tai ylöspäin ja siten TDC'n paikka on helpompi todeta.
-
jiipee 73, laitoin yv:n, minulla kun on tuollainen yhdysputki joutilaana
-
Katalysaattoria pitää ruokkia bensiinillä, joten jos poistat sen käytöstä, niin seosta on varaa laihentaa.
Nyt keski-iässä olen alkanut pitää hiljaisesta pyörästä. Brevan alkuperäinen äänimaailma sopii minulle hyvin.
Paikalta lähtiessä ykkönen menee äänettömästi sisään kun kytkin pohjassa napautat hiukan kaasua ja annat kierrosten laskea ennen vaiheen kytkentää.
Huohotinjärjestelmässä on letku, josta pitää ajoittain laskea systeemiin kondensoitunut neste ulos. Löytyy pyörän oikealla puolella, letku, jossa on pieni tulppa päässä.
-
Keski-ikä tässä itelläkin lähestyy enkä mitään naapurien kauhua kaipaa, enemmänkin sellaista mitä kuulin v11 le mansissa, jollasen männä viikolla näin Imatranajoissa. Muhkea muttei liian meluisa soundi.
Olipas kätevä säätää venttiilit! Ei niissä isoa heittoa ollut mutta onpahan nyt tehty.
-
Foorumin kautta löytykin tuote ja odotan mielenkiinnolla kun saa asennettua että miten vaikuttaa...
-
Itse itselleni vastaten: Kyseessä oli siis Stucchin väliputkista. Hyvin pelittää. Alussa oli pieni vuoto, paikattu paikkaustahnalla. Mukavat pörinät Mistralin putken kera.
Alussa paukutteli aikalailla moottorijarruissa ja kun käytin säädettävänä Piikkiössä, paukutteli vielä hieman enemmän. Tämä oli Nurmen Maken mukaan luonnollista, koska TPS oli hieman pielessä ja säädön jälkeen bensansyöttö nousi. Mutta nyt paukuttelu on havaintojeni mukaan loppunut lähes kokonaan(?!) ja tuntuu kuin laite olisi "mukauttanut" itsensä säätöihin. Kulkee tasaisesti eikä tunnu että kaikki hevosetkaan ois karannu, jos tokko niitä lisääkään tuli.
-
Mutta nyt paukuttelu on havaintojeni mukaan loppunut lähes kokonaan(?!) ja tuntuu kuin laite olisi "mukauttanut" itsensä säätöihin. Kulkee tasaisesti eikä tunnu että kaikki hevosetkaan ois karannu, jos tokko niitä lisääkään tuli.
Olet varsin hyvin kartalla. Moottorinohjausjärjestelmä on oppivaa sorttia. Korjaa pikku virheitä mikäli se on sen vallassa eli antureita ei ole kytketty pois käytöstä. Jos tietokonehommat pyörän suhteen kiinnostavat niin nyt on siihen mahdollisuus. Pyörässäsi On Magneti Marelli 5AM komentojärjestelmä. Sitä voi myös ohjelmoida jos niin haluaa. Vikahaut sujuvat myös. Tästä iltalukemista: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5408.0
-
Jep, kiitos vinkistä. Jonkun verran jo aiemmin lueskellut aiheesta ja täytyy varmaan tilata "letkut". En ehkä omaa taitoja/ymmärrystä ryhtyä isoihin säätömuutoksiin, mutta jos joku valmis kartta olis normia avarammalle pakoputkistolle niin sitä voisi ehkä kokeilla.
JP
-
Lambdan johdon voi haaroittaa ja laittaa pyörään lambdanäytön niin näet siitä suoraan missä kohtaa on on hyvää satsia ja missä mennään tarpeettoman laihalla. Lambda off asetuksella ECU ei mittaa jäännöshappea joten satsia voi lisätä lambdan näyttämän mukaan niin että se ei ryhdy korjaamaan tilannetta. Jos haluaa hifistellä voi hankkia laajakaistalambdan ja säätää sen mukaan hyvinkin tarkasti.
-
En ehkä omaa taitoja/ymmärrystä ryhtyä isoihin säätömuutoksiin, mutta jos joku valmis kartta olis normia avarammalle pakoputkistolle niin sitä voisi ehkä kokeilla.
( http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5298.msg42413#msg42413 ) Tuosta löytyy kartta Breva 1100 avarammalle Mistral putkistolle.
Alkuperäisen kun imuroi ensin talteen, niin se on helppo halutessa palauttaa.
Tässä kohtaa varoitus, että karttojen vaihtaminen omatoimisesti on turvallista ja helppoa eli koukuttavaa ;)
-
Vielä koukuttavampaa on ryhtyä itse muokkaamaan karttoja.