Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: isobreva - Heinäkuu 01, 2017, 20:59:02 ip
-
SERVICE-varoitus, punainen varoitus, trippi-/matkamittari, nopeusmittari eivät toimi. Vika joko liittimessä vai anturissa
etupyörässä?
-
Paha sanoa näin matkan päästä. Onko pyörä ABS vai ei? Jos ei niin on hieman yksinkertaisempaa.
Pyörässä on 5AM moottorinohjausjärjestelmä. Siihen pääsee käsiksi GuzziDiagilla eli voit itse katsoa mitä järjestelmä kertoo. http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5408.0
Koska vika on noin rajoittunut niin tarkastaisin kaikki asiaan liittyvät liittimet ja johtimet että ovat kunnossa. Ongelmana on että kaikki toiminnot eivät ole 12 voltin järjestelmässä eli yleismittarilla ei niihin kaikkiin pääse käsiksi.
Joistakin mittariston vioista on raportoitu jo yli kymmenen vuotta sitten. Itselläni mittaristo vaihdettiin jo aikaisessa vaiheessa.
Vikalogin luku GuzziDiagilla kertoo missä piirissä vika on. Varsinaista komponenttivikaa se ei kerro.
Kun vika on korjattu kannattaa vikalogi nollata seuraavan mahdollisen vikailmoituksen vuoksi. Varsinkin jos se on samassa järjestelmässä.
Pelkkä vikalogin tyhjennys ei poista vikaa vaikka voi poistaa sen aiheuttamat oireet.
-
Minulla viimekesänä samaa vaivaa nopeusanturin johto murtunut yläputkessa olevan kiinnikkeen alta
Uusi anturi Dinseltä n. 1vko.
-
Vastaavassa tilanteessa minulla oli löysä liitin 1200 Sportissa tankin alla oikean ylärunkoputken kyljessä olevassa liittimessä.
-
No ongelma selvisi tilattuani uuden anturin ebayn kautta. Vaihto ja ongelma hävisi. kilsat ja nopeus näytössä, mutta 140 euroa köyhempi :-)
-
Onpa sitten viime kokeman tuplaantunut anturin hinta.
Pääasia että mittaristo toimii ja näyttää oikein. Voi jopa säästää rahaa.
Kaverilta lähti eilen kortti Bella Italiasta tullessa koko loppukesäksi kun ei katsonut mittaria.....
Kawasakilla.
-
Jopas jotain, vaihdettu nopeusanturi teki tänään taas matti&tepposet, eli taas syttyi punainen varoitusvalo
ja SERVICE päälle. Ei nopeusnäyttöä eikä kilometrikertymää. No, kävin ruokatavaraostosreissuni ja laitoin virrat päälle
ja kas kumma ongelma oli taasen poistunut. Mittarit toimivat, mutta ei ole mukavaa pelata tällaista toimii/ei toimi leikkiä.
Mahtaisikohan ECU-liitännässä olla jotain hämmeliä ja missä pirussa se oikein pyörässä sijaitsee.
Pari viikkoa sitten kun edellinen anturi oli taasen toiminut (Hesasta Savonlinnaan ei toiminut), mutta yhtäkkiä herähti toimimaan
Savonlinna-Punkaharju-Joensuu (jossa testerillä todettiin ecu-vika signaalittomuudesta nopeusanturilta)-Punkaharju. Parin päivän päästä
Punkaharju-Savonlinna-Punkaharju ei toiminut, eikä Punkaharju_Hesa viime torstaina. Tosiaan perjantaina (21.7.) vaihdettiin anturi ja toimi aina
tähän päivään 27.7. asti.
Kiitollinen olisin tiedosta, mitä tarvii purkaa ja testata tuön hämmelin hävittämiseksi.
-
Pahimmillaan erittäin hankala ja vaikea löytää.
Aloita kuitenkin helpoimmasta päästä! Ihan ajan kanssa ja rauhallisesti sen verran pyörää purkaen, että pääsee käsiksi johtojen liittimiin. Sitten vain jokainen liitin irti vuorollaan ja suihkaus kontakrisprayta liittimen puoliskoihin ja kiinni-irti muutaman kerran. Ja samalla vaivalla myös sulakkeisiin ja relekantoihin.
Kannattaa myös tarkistaa kohdat, joissa johto/johtonippu on kiinni/tuettu runkoon. Niissä saattaa olla hankautumia, jotka aiheuttavat jopa vekkuleita juttuja aika-ajoin.
Huomaa, että johdotus on osin erilailla toteutettu, kuin kaavioissa on esitetty. Ihan pelkkä kaaviosta johdon seuraaminen ei aina riitä. Johtoniput kun tehdään penkissä erillisinä ja jokin johto saattaa kiertää "turhaan" jonin liittimen kautta.
ÄLÄ pruuttaa CRC / WD40 -yleisöljyjä, vaan ao. kontaktisprayta. Sitä on myös CRC-merkillä.
-
ECU löytyy ohjausakselin takaa tankin etureunan alta. Hommaa itsellesi korjaamokäsikirja http://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm ja moni muukin asia selviää.
ECUssa on kaksi liitintä joilla on tekninen kiinnitystapa: linkkua kun kääntää niin liitin vetäytyy irti ja toisinpäin. Ennen kuin aukoo mitään niin pitää olla kuivaa ja hyvin puhdasta ympäristössä. Liittimissä on pinnejä tuhkatiheässä. Tarkista ettei ole hapettumia. Ne näkyvät harmaina tai vihreänä sävyinä liitoksissa. Noudata TimoEV:n ohjetta. Ei siis yleisöljyä vaan oikeaa liitinvoidetta.
-
Joo, nyt edelleen punainen varoitusvalo ja SERVICE teksti ilmaantuvat silloin tällöin virtoja päälle laitettaessa.
Seuraavalla pysähdyksellä ja virrat/avain päälle laitettaessa häiriötä ei enää ilmene. Jonkun manuaalin sivulauseesta
olin huomaavinani, jotta ilmiö voisi liittyä öljyanturin johonkin asentoon???
Joo, siis nopeus- ja trippi-/matkamittarit toimivat kuitenkin :-)
-
Mulla tuli Bellagiossa vastaava yllättäen kesällä (punavalo + service), googlaamalla yhdeksi vikakohteeksi paljastui öljynpaineanturin liittimen löysyys. Lattaliitintä aavistuksen kasaan puristamalla oire hävisi heti. Oma anturini oli vielä tuollaisella liitäntäosalla
(http://people.delphiforums.com/ITSecurity/Wiring/GuzziOilPressureSensorOld.jpg)
Niin ja vielä lisäyksenä, omassani näkyi mittariston vikakoodivalikossa seuraavaa vikakoodi
DASHBOARD ERRORS
In this mode a table lists eventual mistakes of the immobiliser and its connected sensors.
Oil sensor fault DSB 07
-
Sama DSB error 07 näkyy itsellänikin ja oli vielä DSB 05, joka viittaa bensapumpun anturin vikaan
Missähän tuo öljynpaineanturi Breva 1100:ssa sijaitsee?
DASHBOARD ERRORS
In this mode a näkyy table lists eventual mistakes of the immobiliser and its connected sensors.
Oil sensor fault DSB 07
-
http://www.harpermoto.com/parts-by-motorcycle/2000-up-moto-guzzi-motorcycles/breva-v-ie-1100-2005-2007/oil-pump-i-en-breva-v-ie-1100-2005-2007.html