Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: LeCa - Kesäkuu 28, 2017, 09:39:05 ap
-
Tuollainen sattui silmääni. Vaikkapa ihan kertauksen vuoksi.
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/motoristit/5407/Harri-Kuuttila-Mekaanikkomestarin-pajasta-painavaa-asiaa-moottori%C3%B6ljyst%C3%A4-ja-sen-valitsemisen-ja-vaihtamisen-saloista.htm?ref=related
-
– Peräöljyn vaihtaminen on totuttu tekemään niin, että öljyä lisätään perän täyttöaukon korkkiin asti, mutta se ei välttämättä mene oikein. Öljyä täytyy laittaa oikea, huoltokirjan kertoma määrä. Ja kun öljyä lisää, takapyörää kannattaa pyörittää samalla, jotta öljy "mahtuu" sinne.
Hyvä käytännön vinkki on ostaa apteekista korvahuuhteluruisku, jolla on helppo laittaa öljyä juuri oikea määtä. Jos täyttää "korkkia myöten" ilman mitta-astiaa, vaarana on, että öljyn määrä jää vajaaksi.
Missähän vehkeessä näin on? Mahtaisi tiivisteet tykätä, kun Guzzin perän tällä tavalla täyttäisi..
-
Joo, ja unohti myös että joissakin pyörissä on kuivakytkin 8)
-
On vaikeaa antaa täysin yleispäteviä ohjeita. Poikkeus kuitenkin vahvistanee säännön. Lisäksi me täällä omassa pikku piirissämme erotumme monessa asiassa yleisestä linjasta. Siksi moni yksinkertainen Guzzin huoltotoimenpide on hankala asia moottoripyörien yleishuoltamolla.
-
Tuo öljyn liiallinen ohuus on monesti esitetty juttu, mutta taitaa olla taikauskoa? ???
Samoin ilmeisesti se guzzisteille turha juttu, että moottoripyöräöljyissä olisi jotain kitkaa lisääviä aineita märkäkytkimen takia - taitaa kuitenkin olla niin, että ko. öljyissä ei ole niitä kitkaa vähentäviä aineita (friction modifiers), joita autoöljyissä on. Eihän se kitkan lisäys pelkästään kytkimessä tuntuisi.
-
Tuo öljyn liiallinen ohuus on monesti esitetty juttu, mutta taitaa olla taikauskoa? ???
Samoin ilmeisesti se guzzisteille turha juttu, että moottoripyöräöljyissä olisi jotain kitkaa lisääviä aineita märkäkytkimen takia - taitaa kuitenkin olla niin, että ko. öljyissä ei ole niitä kitkaa vähentäviä aineita (friction modifiers), joita autoöljyissä on. Eihän se kitkan lisäys pelkästään kytkimessä tuntuisi.
Tuosta ohuudesta voi olla monia mielipiteitä mutta on olemassa vanhempaa kalustoa, Guzzeissakin, joiden välykset on aikanaan suunniteltu niille paksuille öljyille. Lisäksi on helppo todeta että niillä paksuilla öljyillä on ajettu merkittäviä ajosuorituksia. Kulunut moottori voi vielä käydä oikein hyvin sillä paksulla öljyllä mutta ei laajasti moniasteisilla (esim: 0W60) ilman kolinoita koneessa. Paitsi talvella kylmällä säällä. Ei ole mitään syytä ryhtyä vanhaan ehyeen koneeseen tarjoamaan "vaatimukset ylittävää" nykyöljyä.
Kokemukseni mukaan, tosin vanhalla japsikoneella, johon tein alkuperäisosilla perusremontin, kävi niin harmillisesti että omistajansa vaatima huippuöljy kului koneesta nopeasti. Laskettiin muutaman tuhannen jälkeen loput öljyt pois ja laitettiin tavanomainen 10W40 mineraali tilalle eikä ollut enää ongelmia öljyn sisällä pysymisen kanssa. Mitään vikaa koneessa ei havaittu.
Öljyn kulutuksesta:
Väite: moottori ei syö öljyä ei pidä paikkaansa. Kaikki moottorit syövät sitä. Joissakin kulutuksen määrä korvautuu polttoaineella ja/tai vedellä sekä likapartikkeleilla öljyn seassa. Pahimmillaan öljy voi lisääntyä.
Öljyn kulumisesta:
Väite: mineraaliöljy kestää koneessa pidempään ei pidä paikkaansa. Ei tosin sama väite synteettisenkään puolesta. Öljy alkaa kulumaan heti kun se pullosta kaadetaan. Toki öljy on suunniteltu, tyypistä riippumatta, mahdollisimman hyväksi vastustamaan hapettumista, leikkautumista, likaantumista ja lämpötilaeroja vastaan.
Jokaisella öljyllä on kulminaatiopisteensä missä se muuttuu haitalliseksi komponentiksi moottorissa.
Tavanomainen hyvälaatuinen moottoriöljy kestää moninkertaisen öljynvaihtovälin ennen kuin siitä tulee huonoa puhumattakaan että se alkaisi kuluttamaan moottoria. Voi siis olla aivan huoletta nykyisten vaihtovälisuositusten suhteen.
Menee taas muisteluksi.
Nuoruudessani oli jo varsin kehittyneitä henkilöautoja mutta tyypillinen öljynvaihtoväli oli 3000 km. Öljykin oli suhteellisen kallista tähän päivää verrattuna. Oppilaitoksessa kulkuvälinepuolen opettaja kertoi meille opiskelijoille hyvin huolletun autonmoottorin tyypillisen kestoiän jonka tietämin se pitää kunnostaa. 1000cc autonmoottori kestää 100.000km. 5000cc moottori kestää 500.000km. Näin siis 70-luvulla. Synteettisiäkin öljyjä oli silloin jo tarjolla mutta tuskin nekään olivat juuri sen kummempia kuin kehittyneet perusöljytkään. Erityisesti varoitettiin olemaan laittamasta synteettistä vaikka asiakas sitä olisi halunnutkin. Vasta moottorin peruskunnostuksen jälkeen oli mahdollisuus öljytyypin vaihtoon. Moniasteöljytkin tulivat silloin kauppoihin mutta vielä kahdeksankymmentäluvulla autoihin laitettiin syksyllä talviöljy ja keväällä kesäöljy oli autolla ajettu tai ei. Kesäöljyllä pakkaskäynnistys olisi ollut vaikeaa. Tuplavee "W" tarkoitti talvea eli öljyn viskositeetti riitti talvikäytössä tietyillä ehdoilla ja oli mahdollista käyttää autoa pakkasella vaihtamatta öljyä.
Köyhänä opiskelijana oli itselläni "öljytehdas". Maataloudessa kului traktoreissa moottoriöljyä reiluja määriä. Mustaa kuraa laskettiin pois pohjapropusta. Annoin öljyn seisoa joitakin viikkoja ja kuorin sitten pinnalle jääneen kirkkaamman ainesosan pois ja laitoin sitä Datsunini moottoriin. Se täytti opiskelijapojan autontarpeen. Bensasta oli ajoittain pulaa mutta lainasin autoa pientä korvausta vastaan joillekin kavereilleni ja siten tankissa pysyi pohjanpeitto että omatkin ajot sujuivat. Olihan toki muitakin polttoaineenhankintakeinoja.
-
<snip>
Öljyn kulutuksesta:
Väite: moottori ei syö öljyä ei pidä paikkaansa. Kaikki moottorit syövät sitä. Joissakin kulutuksen määrä korvautuu polttoaineella ja/tai vedellä sekä likapartikkeleilla öljyn seassa. Pahimmillaan öljy voi lisääntyä.
<snip>
Tuota en enää usko. Minulla aikoinaan oli Alfa-Romeo -merkkinen henkilöauto, joka kulutti kohtalaisesti öljyä ja silloin minulle sanottiin, että sen pitääkin kuluttaa - ja silloin uskoin.
Myöhemmin minulla on ollut Opel Corsa ja Toyota Corolla dieselhenkilöautot, joilla kummallakin ajoin n. 280.000 km eikä kumpikaan kuluttanut öljyä. Millähän mekanismilla dieselpolttoaine kulkeutuisi öljyn joukkoon? Vesi öljyssä näkyy selvästi, siitä minulla on kokemusta, kunnossa oleva moottori ei näitä sekoita.
Nyt minulla on ollut ja on kaksi espanjalaisvalmisteista moottoripyörää eikä niihin kumpaankaan ole tarvinnut 12.000 km öljynvaihtovälin aikana lisätä öljyä. Voi olla, että öljyä on kulunut, mutta hyvin vähän - syömisestä ei voi puhua.
Ergo: moottori voidaan suunnitella sellaiseksi, että öljyä kuluu (jos valittaa uuden auton liiallisesta öljynkulutuksesta, vastataan, että se on sallituissa rajoissa) ja sellaiseksi, että öljyä ei havaittavasti kulu.
-
Tuossa alkuperäisessä jutussa oli kieltämättä hieman omalaatuisen oloinen selvitys peräöljystä ja sen määrästä. Voipi olla, että on remppaukon alkuperäisen jutun ja nettilehteen päätyneen tekstin välillä hieman "rikkinäistä puhelinta" mukana. Mutta suurta viisautta puolestaan se, että pitää huolen valmistajan ilmoittamista öljymääristä.
Omista ajovehkeistä V11 koneessa mineraalit ja Eldoradossa osasynteettiset.
-
Myöhemmin minulla on ollut Opel Corsa ja Toyota Corolla dieselhenkilöautot, joilla kummallakin ajoin n. 280.000 km eikä kumpikaan kuluttanut öljyä. Millähän mekanismilla dieselpolttoaine kulkeutuisi öljyn joukkoon? Vesi öljyssä näkyy selvästi, siitä minulla on kokemusta, kunnossa oleva moottori ei näitä sekoita.
Luulin jo ettei kukaan tartu tähän.
Tämä on niitä hyvin yleisiä luuloja. On huomattavasti parempi että moottori syö öljyä kuin se että ei söisi. Tässä asiassa voisin sanoa olevani asiantuntija. Öljyä kuluu aina ja kuluma toisissa moottoreissa korvautuu kaikenlaisella skeidalla. Siksi luullaan että "onpa tiivis kone" vaikka asia on aivan päinvastoin ja kone voi olla melko kulahtanut.
Dieselmoottorilla on lisäksi merkittävä taipumus vanhetessaan päästää polttoainetta öljyn joukkoon. Uutenakin männän ohittaa pieni määrä palamattomia hiilivetyjä ja siksi moottoriöljy muuttuu mustaksi melko nopeasti. Moottoria kuluttavista aineista suurin osa tulee polttoaineen mukana.
Nyt tulee sitten se jota ei kaikki usko yhdellä kertomalla: dieselpolttoaine öljyn joukossa nostaa moottoriöljyn, mitä siitä on jäljellä, viskositeettiä eli öljyä äkkipikaisesti vilkaisemalla vaikuttaa mukavan paksulta vaan voiteluteho on heikompi. Toki dieselkäyttöön suunniteltu öljy kykenee jonkin verran sietämään dieselpolttoainetta seassaan. Jota siellä aina on. Uudessa koneessa vähemmän. Kuluneessa enemmän.
Dieselissä moottoriöljyä sekaantuu myös polttoaineeseen. Eihän se sylinteriseinämä muutoin tulisi voidelluksi. Turbokoneet ovat vielä erikseen: turbon kunnosta pitää pitää huolta aikoinaan ettei käy näin: https://www.youtube.com/watch?v=j4rMfrERpG8
Asiaa tunteva osaa kyllä sammuttaa koneen mutta lähes kaikki antavat koneen käydä kuolemaansa. On se komeaa kun mennään koko riento maksimikierroksilla.
Bensakoneessa jossa puristuksia on vähemmän selvitään myös vähemmällä määrällä polttoainetta öljyssä ja kun öljy lämpenee riittävästi haihtuu bensiini, joka ei vielä ole kunnolla sekoittunut öljyyn, pois. Myös vesi poistuu öljystä kunhan lämpötila on tarpeeksi korkea. Vesi ei ole öljyn joukossa yhtä haitallista kuin bensiini. Tosin väitetään että vesi, jota on bensiinissä pieni osuus (laadusta riippuen), joutuu juurikin öljyn joukkoon. Asia jota en pidä ongelmana jos ilmiötä edes on.
Guzzeissa on juuri ongelmana vesi öljyn joukossa. "Ruiskumalleissa" bensiini ei ole niin suuri ongelma öljyssä kuin kaasutinmalleissa.
Olen kehittänyt erilaisia metodeita pitää Guzzin kone riittävän lämpimänä ja vesi pois öljystä. Juuri noin 500 km ajettuani keskimäärin 15 asteen lämpötilassa ja osittain vesisateessa ei moottoriöljyn lämpötila noussut kuin 85 - 95 välille. Se on 10 - 20 astetta liian alhainen. Kuinkahan alhainen se olisikaan jos en olisi estänyt öljyjäähdytystä toimimasta kyseisessä ulkolämpötilassa?
-
Turbokoneet ovat vielä erikseen: turbon kunnosta pitää pitää huolta aikoinaan ettei käy näin: https://www.youtube.com/watch?v=j4rMfrERpG8
Asiaa tunteva osaa kyllä sammuttaa koneen mutta lähes kaikki antavat koneen käydä kuolemaansa. On se komeaa kun mennään koko riento maksimikierroksilla.
En menisi videon tapauksessa yrittämään moottorin sammuttamista. Se on kuitenkin jo todennäköisesti tuossa vaiheessa korjauskelvoton.
Pysyisin kaukana koko autosta kunnes tilanne on mennyt ohi "luonnollisella" tavalla.
On suuri vaara että moottori, vauhtipyörä, kytkin tms. räjähtää juuri silloin kun sammuttaja on siinä vieressä.
Olen tuollaisen räjähdyksen seuraukset nähnyt, oli vain hyvää tuuria ettei kukaan loukkaantunut tai menettänyt henkeään.
Kytkimen osia löytyi ohjaamon sisältä ja kauimmaiset palaset löytyivät n.30m päästä.
-
Tuota sattuu turbon tiivisteiden hajotessa dieselmoottorilla. Käy öljyillä niin kauan kuin sitä saa.
-
Aikoinaan (reilu 10v sitten) kävi taksi huollossa. auto ei ollut ranskalainen, mutta moottori oli.
Reilun viikon pakkasjakso takana ja taksi oli raksutellut joutokäyntiä tolpalla tovin jos toisenkin.
Asentaja teki huollon ja auto oli korjaamohallissa reilun tunnin.
Asiakas oli tietenkin hommassa ja suoritti koeajon matkalla korjaamosta, koska kiirehän se taksikuskia aina vaivaa.
Ensimmäisessä risteyksessä, kun oli sinne vähän vauhdikkaammin kiihdyttänyt alkoi kauhea meteli ja savua oli kuin taikurin teltassa.
Koeajolla ollut meidän asentaja oli pysähtynyt siihen taksin viereen, kun taksikuski oli seissyt auton vieressä avaimet kädessä...
Syy: Oli ahtoilmajäähdyttimestä oli lähtenyt sulanut tavara kiertoon ja moottori lauloi maksimikierroksia niillä vesiöljyliemillä.
Ei veinannut mennä takuuseen, mutta onneksi järki voitti, kun vedottiin siihen, että ohjeissa ei kielletä auton säilyttämistä lämpimässä ;D
Sen jälkeen talvella raotettiin huollon päätteeksi dieseleistä vähän ahtoilmajäähdyttimen alinta letkua...
-
Myöhemmin minulla on ollut Opel Corsa ja Toyota Corolla dieselhenkilöautot, joilla kummallakin ajoin n. 280.000 km eikä kumpikaan kuluttanut öljyä. Millähän mekanismilla dieselpolttoaine kulkeutuisi öljyn joukkoon? Vesi öljyssä näkyy selvästi, siitä minulla on kokemusta, kunnossa oleva moottori ei näitä sekoita.
Luulin jo ettei kukaan tartu tähän.
Tämä on niitä hyvin yleisiä luuloja. On huomattavasti parempi että moottori syö öljyä kuin se että ei söisi. Tässä asiassa voisin sanoa olevani asiantuntija. Öljyä kuluu aina ja kuluma toisissa moottoreissa korvautuu kaikenlaisella skeidalla. Siksi luullaan että "onpa tiivis kone" vaikka asia on aivan päinvastoin ja kone voi olla melko kulahtanut.
Dieselmoottorilla on lisäksi merkittävä taipumus vanhetessaan päästää polttoainetta öljyn joukkoon. Uutenakin männän ohittaa pieni määrä palamattomia hiilivetyjä ja siksi moottoriöljy muuttuu mustaksi melko nopeasti. Moottoria kuluttavista aineista suurin osa tulee polttoaineen mukana.
<snip>
Miten niin on parempi, että moottori "syö" öljyä, mitä hyvää siinä on, voiteluainehan se on, ei polttoaine?
Voi olla, että "dieselmoottori vanhetessaan päästää polttoainetta öljyn joukkoon", mutta kyllä kone silloin on aika sökö. Öljy tosiaan muuttuu dieselissä mustaksi aika pian, mutta ei se polttoainetta ole, vaan nokea. Polttoaine nimittäin palaa sylinterissä, ei sitä öljyyn riitä - siis kunnossa olevassa moottorissa. Mutta minähän ajoin vain sen 2x280.000 km - dieselin ajomatkaksi se ei ole paljon.
Tuo videon tilanne muuten esiintyi ensimmäisillä diesel-Golfeilla, tosin lievempänä, mutta nimenomaan väljillä moottoreilla, jotka huohottivat öljyä imusarjaan - tilannetta ei voi pitää normaalina, vaikka moottori tosiaan söi öljyä.
-
Tokihan tuolla videolla liioittelin. Mutta ei se harvinaista ole vaikka hieman aiheen sivusta. Varsin viihdyttävää.
Miten niin on parempi, että moottori "syö" öljyä, mitä hyvää siinä on, voiteluainehan se on, ei polttoaine?
Toki moottorin pitää kuluttaa ja syödä öljyä. Fiksummat sitä lisäävät ja siten voitelu on parempaa ja kone kestää pidempään.
Tosin pitää mainita että eri laitteissa on erilaisia huohotusjärjestelmiä joista jotkin ovat hieman "nälkäisiä" eli huohotuskaasua ja siinä sivussa öljysumua joutuu palotilaan ja osittain palaa siellä. Se muu on sitten sitä karstaa palotilassa ja mustaa kuraa öljyssä.
Suosittelen hieman opiskelemaan polttomoottorien, sekä Otto että Diesel, tekniikkaa ja niiden erilaisia ominaisuuksia uutena ja vähän vanhempana.
Satuin olemaa alan ammattilainen edellisessä elämässäni ja tuli nähtyä kaikenlaista. Tyypilliseen tapaani tulin uteliaaksi että mistä mikin asia johtuu ja niin laajensin tietokantaani asian tiimoilta siltä osin mistä ei koulun penkkiä kuluttaessa ei tullut kiinnostuttua.. Jossain vaiheessa hylkäsin maassa kulkevat laitteet ja siirryin ilmakehän ulkopuoliseen tekniikkaan. Sittemmin jäin eläkkeelle lyhyen meritekniikkakiinnostukseni jälkeen. Vetenalaiset vehkeet, tutkasuojaus, jne.
Lisätään tähän että en ole minkään alan insinööri vaan suurin osa tiedosta on kokemuspohjaista eikä kirjoista opittua. Lisäksi pitää paikkansa.
Asian kunnolla ja perusteellisesti selvittämiseksi yksinkertaisille tai asiantuntemattomille en aio kuluttaa Foorumia siihen koska aihe ei ole kovin relevantti täällä. Itse asiassa on ihan sama mitä uskotte. Minulle.
-
.
Asian kunnolla ja perusteellisesti selvittämiseksi yksinkertaisille tai asiantuntemattomille en aio kuluttaa Foorumia siihen koska aihe ei ole kovin relevantti täällä. Itse asiassa on ihan sama mitä uskotte. Minulle.
Kovasti kuitenkin pitää meille yksinkertaisille toista todistella ja omia henkseleitä paukuttaa. Valitettavasti tällä lukijapuolellakin on niitä, jotka "jotain tietävät".
-
<snip>
Toki moottorin pitää kuluttaa ja syödä öljyä. Fiksummat sitä lisäävät ja siten voitelu on parempaa ja kone kestää pidempään.
<snip>
Käsitykseni mukaan sellaisia moottorit olivat - eivät enää. Syynä 1) paremmat öljyt, 2) parempi metallurgia. En aio ryhtyä lisäämään öljyä, kun sitä ei kulu - vaikka siten tulisinkin fiksummaksi. ;)
-
Joo, ei sitä sinne lisätä tarvitse. Normaali vaihtovälisuositus riittää että moskat tulee vanhan öljyn mukana pois. Jostain syystä moottoria joka "kadottaa" öljynsä vuotamatta sitä pidetään huonona. Voipi olla ns. väljä paska jos on vanha mutta kun tehdään parit mittaukset moottorin kunnon toteamiseksi todetaan että se moottori on vain sellainen. Mittausarvot ovat valmistajan esittämissä toleransseissa. Toimii edelleenkin vaikka pitää öljynvaihtovälillä litra - pari lisäilläkin. Silloin siellä on enemmän hyvää öljyä kuin huonoa öljyä kierrossa.
Monissa moottoripyörissäni on öljynkulutusta ollut. Yleensä on riittänyt litra lisäysöljyä edestakaisin Italiaan täältä kesäsateiden maasta.
Olen joutunut lisäämään öljyä California 1400:seen koska tikku näytti että alarajan alla ollaan. Tosin se oli merkkihuollon jäljiltä takuuajalla tehdystä ilmaishuollosta. Joten sille en paljo painoa laita.
Juuri tein 10.000 km huollon öljynvaihtoineen ja jätin öljytason reilusti alle ylärajan. Kokeeksi. Selvitän syökö koneen mekanismit (männän ohi vai venttiiliohjureista) öljyä vai meneekö sitä huohotusjärjestelmän mukana taivaalle. Ulkopuolelle ei öljyä toistaiseksi valu vaikka käytinkin kaikki neljätoista venttiilinkoppain tiivistettä uudelleen vastoin maahantuojan asentajan ohjeita. Uudet ovat toki mukana. Säästöä tulee siis vasta seuraavassa huollossa jos ei tule vuotoa sitä ennen. Teen kaikki huollot kaikkiin pyöriini itse. Ja usein hieman laajennettuina.
Kovasti kuitenkin pitää meille yksinkertaisille toista todistella ja omia henkseleitä paukuttaa. Valitettavasti tällä lukijapuolellakin on niitä, jotka "jotain tietävät".
No enpä juuri ole huomannut. Oppititteleillä monet henkseleitään paukuttelevat. Onhan minullakin yksi todistus. Ammattikoulusta. Sen jälkeen olen ollut työelämässä. Kotoa on tultu hakemaan hommiin. Henkseleiden paukutus ja venyttely tuntuu henkisesti oikein mukavalta. Proletaaripohjalta.
Hyvin kyllä luette juttuni koska vastavuoroisuutta syntyy ja nokkiinsakin jotkut vaikuttavat ottaneen. Katsotaan koska ylläpito minut poistaa linjoilta.
-
<snip>
Selvitän syökö koneen mekanismit (männän ohi vai venttiiliohjureista) öljyä vai meneekö sitä huohotusjärjestelmän mukana taivaalle.
<snip>
Ja jos syö, silloin on kaikki hyvin? ???
-
Ja jos syö, silloin on kaikki hyvin?
Periaatteessa kyllä.
Mutta tärkeintä on se miten syö. Venttiilinohjureista on pakko mennä öljyä läpi sillä muutenhan ei venttiilinvarsi saisi voitelua. Männän ohi pitää mennä öljyä sillä sylinterin seinämä pitää olla öljytty käynnin aikana. Eli niihin suuntiin öljyä menee pois moottorista tarkoituksellisesti. Koska tiivisteet eivät vuoda ulospäin on sen "kuluneen" öljyn jonnekin mentävä.
Mutta huohotusöljy menee myös moottorin kautta ulkoilmaan siksi että päästöasiat ovat niin kuin ovat. Riippuu siis öljynerotuksen tehokkuudesta huohotusilmasta. Huohotusilmanpaine on osittain peräisin palotilasta sillä sieltä vuotaa paineellista polttoaineseosta ja palojäämää kampikammioon mäntien ohi. (Siksi öljy mustuu ja siihen kertyy myös palamatonta polttoainetta.) Polttoaine ja sen mukana männän ohi tullut vesihöyry sekaantuvat öljyyn ja lisäävät sen näennäistä määrää. (Hyvällä säkää "möhnän" kertymä on sama kuin öljyn poistuma niin ei tule tarve lisätä uutta ja hyvää öljyä koneeseen.)
Öljypitoisuus huohotusilmassa syntyy öljyn loiskeesta kampikammiossa sekä siitä kaasusta mitä kampikammioon käynnin aikana syntyy. Huohotusöljynerotus ei nähdäkseni toimi edes uudessa 1400 Calissa aivan sataprosenttisesti sillä sitä voi joutua päästämään pois ilmansuodattimen kotelosta huollon yhteydessä. Sitä varten on sille oma poistokanavansa. Siellä on yleensä sekaisin vettä ja öljyä.
Öljyä häviää aina vaikka emme haluaisi koska voitelun pitää toimia eikä mikään metallinen mekanismi voi toimia täysin öljyttä. Mäntä/sylinteri hukkaa osan voiteluöljystään palotilaan, samoin venttiilinvarsi/ohjuri mutta imupuolella imukanavan kautta palotilaan ja pakoventtiili suoraan pakokanavaan.
Jos tätä voitelukiertoa ei tapahtuisi ei moottori kävisi kuin hetken ennen kiinnileikkautumistaan. Toki tätä voitelutarvetta ja öljynhukkaa on pienennetty useilla eri menetelmillä kuten pinnoittamalla männät ja sylinterit. Silti sinne se öljytilkka kuitenkin tarvitaan.
Isolohkoisissa Guzzin moottoreissa suurimmassa osassa ei ole edes venttiilinohjurien tiivisteitä tehtaan jäljiltä. Öljyn annetaan mennä sinne ihan vapaaehtoisesti tekemään työnsä. Kampikammiossa kampiakseli ja kiertokanget roiskivat öljyä sylintereihin.
Minulla on kuutiotilavuudeltaan pikku-Guzzin koneen kokoinen kompressori. Sen mäntien päällä ei tapahdu palamista ja jokaisella työkierrolla männän päällä on voimakasta painevaihtelua. Siinäkin roiskitaan öljyä sylintereihin. Ja sitä kuluu hiljalleen mutta kampikammiossa on hyvin kirkkaan näköistä öljyä aina. Johtuu siitä että ei tule palamisesta johtuvaa moskaa öljyn joukkoon. Mutta öljyä löytyy paineilman joukosta. Se on siellä useimmiten turhaa ja usein haitallista ja siksi se erotellaan pois ennen paineilman käyttöä. Tämä näin vertauksen vuoksi kun palotapahtuma on eliminoitu.
Öljyä siis kuluu että katoaa kun koneet käyvät. Ilmaisut ovat tietenkin hieman hanakalia sillä kulumista on kahtalaista: puhutaan öljyn kulumisesta vaikka kyse on siitä että öljyä katoaa jonnekin. Toinen asia on sitten öljyn kuluminen eli vastaava asia kuin jokin komponentti kuluu huonoksi. Kulunut, likaantunut, vanha tai muuten huono, öljy siis "kuluu" nopeammin pois moottorista johtuen siitä että se ei ole enää hyvää voiteluun. Silloin myös kone kuluu.
Mutta asiasta kolmanteen: lähdenpä ajelemaan moottoriveneellä. Lämpöä 22 astetta, järvi rannassa ja aivan tyyntä.
-
Kovasti kuitenkin pitää meille yksinkertaisille toista todistella ja omia henkseleitä paukuttaa. Valitettavasti tällä lukijapuolellakin on niitä, jotka "jotain tietävät".
No enpä juuri ole huomannut. Oppititteleillä monet henkseleitään paukuttelevat. Onhan minullakin yksi todistus. Ammattikoulusta. Sen jälkeen olen ollut työelämässä. Kotoa on tultu hakemaan hommiin. Henkseleiden paukutus ja venyttely tuntuu henkisesti oikein mukavalta. Proletaaripohjalta.
Hyvin kyllä luette juttuni koska vastavuoroisuutta syntyy ja nokkiinsakin jotkut vaikuttavat ottaneen. Katsotaan koska ylläpito minut poistaa linjoilta.
Mitä olikaan todistettava..
-
..ja aina on se viimeinen kommentti sanottava -ketju kuin ketju..
-täältä puuttuu http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6707.0
-KG-
-
Ja jos syö, silloin on kaikki hyvin?
Periaatteessa kyllä.
Mutta tärkeintä on se miten syö. Venttiilinohjureista on pakko mennä öljyä läpi sillä muutenhan ei venttiilinvarsi saisi voitelua. Männän ohi pitää mennä öljyä sillä sylinterin seinämä pitää olla öljytty käynnin aikana. Eli niihin suuntiin öljyä menee pois moottorista tarkoituksellisesti. Koska tiivisteet eivät vuoda ulospäin on sen "kuluneen" öljyn jonnekin mentävä.
<snip>
Käsitykseni mukaan männänrenkaiden tehtävä on mm. pitää öljy alapuolellaan niin että se voitelee männän ja sylinterin mutta ei pääse palotilaan. Venttiilinohjaimissakin on tiivisteet joiden tehtävä on pitää öljy siellä, missä se voitelee.
Lisääntynyttä öljynkulutusta ei yleensä pidetä merkkinä moottorin parantumisesta.
-
Venttiilinohjaimissakin on tiivisteet joiden tehtävä on pitää öljy siellä, missä se voitelee.
Aivan, mutta Guzzeissakin vasta isolohkoisiin 8v-malleihin tuli tiivisteet ohjureihin. Perusmalleissa sellaisia ei ole. Pikkulohkoissa muistaakseni on ainakin joissain malleissa.
Käsitykseni mukaan männänrenkaiden tehtävä on mm. pitää öljy alapuolellaan niin että se voitelee männän ja sylinterin mutta ei pääse palotilaan.
Se lienee hyvä tavoite mutta rakenne ei edellytä täyttä tiiveyttä. Niiden männänrenkaiden ohi on kaksisuuntaista liikennettä. Kun männänrenkaat ovat entiset niin ne vaihdetaan kunnes taas alkaa öljyn kulutus hiljalleen pahentua. Olisihan se ihanne jos ei kulumista tapahtuisi.
Enemmän olen huolissani nykyisistä huohotusilman kierrätyssysteemeistä jotka öljyä polttavat ihan tarkoituksella. Jossain se näkyy ajan mittaan. Kuten pakoventtiilien tiiveydessä.
-
Kyllä tuossa perää on. Absoluuttista öljynmäärää mitaten kaikki moottorit sitä syövät. On sitten moottorikohtaista, milloin sitä kuluu liikaa. Esim litra vaihtovälillä (öljytilavuus 3-4 litraa) on vielä määrä, joka ei haise takana tulevan nenään. Eikä myös erityisen kovasti vielä karstoita.
Aiemmin mainitun Alfan sallittu öljyn kulunki taisi olla 4,5l/10000km. Se jo maistuu takanakin. Mutta noita lukuja on aika monissa nykyautoissa kirjassa. Valmistaja vaan pelaa itselleen etumatkaa mahdollista asiakastyytymättömyyttä vastaan.
-
Joo, ei mitään absoluuttista tietenkään ole, ei moottorin absoluuttista tiiviyttäkään, mutta noissa mainitsemissani tapauksissa ei havaittavaa öljynkulutusta ollut - eli ei tarvinnut lisätä öljynvaihtovälin aikana.
Alfan hyväksyttävä öljynkulutus taisi olla jopa 0,8 l/1000 km - aika paljon - voin muistaa väärin, siitä on kauan aikaa. Seuraava Alfa samalla moottorilla ei kuluttanut öljyä, mutta siitä meni mäntä, leikkasi kiinni. Niin että ehkä se moottori oli suunniteltu kuluttamaan öljyä?
-
Joo, ei mitään absoluuttista tietenkään ole, ei moottorin absoluuttista tiiviyttäkään, mutta noissa mainitsemissani tapauksissa ei havaittavaa öljynkulutusta ollut - eli ei tarvinnut lisätä öljynvaihtovälin aikana.
Alfan hyväksyttävä öljynkulutus taisi olla jopa 0,8 l/1000 km - aika paljon - voin muistaa väärin, siitä on kauan aikaa. Seuraava Alfa samalla moottorilla ei kuluttanut öljyä, mutta siitä meni mäntä, leikkasi kiinni. Niin että ehkä se moottori oli suunniteltu kuluttamaan öljyä?
näin vanhana alffa miehenä ihan kiinnostuksesta millä koneella alffat oli ?
-
Joo, ei mitään absoluuttista tietenkään ole, ei moottorin absoluuttista tiiviyttäkään, mutta noissa mainitsemissani tapauksissa ei havaittavaa öljynkulutusta ollut - eli ei tarvinnut lisätä öljynvaihtovälin aikana.
No nyt palataan taas tavallaan asiaan tässä jo ehkä jollain lailla henkilökohtaisuuksiinkin menneessä keskustelussa.. Otetaanpa takapakkia ja keskustellaan asiallisesti:
Eli "normaali" moottoriöljyn kulutus = ei tarvitse lisätä öljyä vaihtovälin aikana. Mutta, jos haluaa noudattaa valmistajan, tässä tapauksessa Moto Guzzin ohjetta, niin silloin moottoriöljyn suosituspinta on mittatikun ylärajan tuntumassa, eli ylärajassa tai hiukan alle.. Tätä suositellaan mallista riippumatta. Öljyä voi siis lisätä öljynvaihtovälillä, ja sitä jopa siis suositellaan tehtaan toimesta. Mutta lisäystä ei kyllä merkeistä ja malleista riippumatta lasketa moottorin "liialliseksi" öljyn kulutukseksi, kuten tässä ketjussa ehkä on jotenkin asiat kärjistetty.
Asiaa motskarin öljyistä on topicin aihe, ja asiassa pysyttäköön. Ja lisätään moottoriin öljyä kulutuksen mukaan tehtaan ohjeiden mukaan.
Jouko
-
Joo, ei mitään absoluuttista tietenkään ole, ei moottorin absoluuttista tiiviyttäkään, mutta noissa mainitsemissani tapauksissa ei havaittavaa öljynkulutusta ollut - eli ei tarvinnut lisätä öljynvaihtovälin aikana.
Alfan hyväksyttävä öljynkulutus taisi olla jopa 0,8 l/1000 km - aika paljon - voin muistaa väärin, siitä on kauan aikaa. Seuraava Alfa samalla moottorilla ei kuluttanut öljyä, mutta siitä meni mäntä, leikkasi kiinni. Niin että ehkä se moottori oli suunniteltu kuluttamaan öljyä?
näin vanhana alffa miehenä ihan kiinnostuksesta millä koneella alffat oli ?
1500 bokserit - Alfa 33 ja Sprint. Eivätkä ne niin paljon kuluttaneet, vähän piti lisätä silloin tällöin - ja 33:ssa oli varoitusvalokin muistuttamassa.
-
<snip>
Öljyä voi siis lisätä öljynvaihtovälillä, ja sitä jopa siis suositellaan tehtaan toimesta. Mutta lisäystä ei kyllä merkeistä ja malleista riippumatta lasketa moottorin "liialliseksi" öljyn kulutukseksi, kuten tässä ketjussa ehkä on jotenkin asiat kärjistetty.
Asiaa motskarin öljyistä on topicin aihe, ja asiassa pysyttäköön. Ja lisätään moottoriin öljyä kulutuksen mukaan tehtaan ohjeiden mukaan.
Jouko
Joo, mutta pointsini oli siis että moottori, joka ei näytä kuluttavan lainkaan öljyä ei periaatteessa ole huono.
-
Jos sellaisen öljy ei haise kovin bensalle/dieselille, niin en minäkään. Tuollaisen moottorin suoritusarvot kyllä viimeistään kertovat, onko huono vai hyvä.
-
Nyt kun on päästy näin mielenkiintoiseen asiaan niin mitäs laittaisitte esim. tuollaiseen brevan 1100 kuutioiseen koneeseen, mineraalia? semisynteettistä? synteettistä? mikä visko? ja ennenkaikkea millä perusteella?
-
Lähtökohtaisesti sitä mitä Brevan ohjekirja suosittelee. Kaksi mun viimeisintä pyörää - siis edellinen ja nykyinen toimivat suosituksen mukaisella öljyllä hyvin. Edellisessä kolisi vaihteet aika nopeasti öljynvaihdon jälkeen ja nykyisessä taas muodosti kylmälimaa jos ei ollut suosituksen mukaista ölppää.