Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: gringo - Kesäkuu 27, 2017, 11:40:26 ap
-
Moi,
hankin korotuspalat joissa tangot myös mukana, vanhojen clip-onien tilalle. Pari reikää kun poraa tankoputkiin (ainakin startti/tappokatkaisijasysteemi vaatii reijän tankoon, vasenta puolta en ole vielä avannut), niin saa romppeet hyvin paikoilleen. Toisaalta riittäisi, että alkuperäisiin putkiin hioisi ruuvivaon vähän eri paikkaan, jotta menisivät nätisti korotuspaloihin. Ei tarttis irrottaa kaikkia roinia. Vanhojen tankojen päätypainoja en saa irti millään ja mitenkähän tuon vasemman puoleisen kahvakumin saa ehjänä irti. Lämmittämällä? Korotuspalat nostavat tankoa siinä määrin, että jarrunestesäiliö ottaa kiinni katteen pleksiin. Pienempiä kippoja on varmaan kaupan (tekisi mieli sellaista kullanväristä a'la Öhlins tai sitten venttiilikannenpunaista), mutta minkälaisia vaikutusta on sillä että säiliön tilavuus pienenee? Päätypainot ei kalliita liene, tuskin alkuperäiset uusiin putkiin sopisivatkaan, vaikka irti saisinkin.
Taidan muuttaa Strömsö:hön, josko siellä asiat lutviutuisivat.
-
Työnnät sen kahvakumin ja putken väliin paineilmapistoolin ja töräytät. Irtoaa ehjänä.
-
Onko kahvapaino tyyppiä kuusiokoloruuvi keskellä? Jos, löysää ruuvia muutama kierros ja napauta ruuvin päähän tapilla ja vasaralla. Sisällä oleva kartio löystyy ja painon voi nytkyttää pois.
-
kuusiokolo keskellä hyvinkin. Yritänpä noita konsteja.
-
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=3031.0
Tuolla on se kuva. Alkuperäiskilkkeissä ei ole (V11) kartiota. Koko "värinänvaimennussysteemi" voi pyöriä tangon sisällä (kun kääntää tankopainosta tai kuusiokoloruuvista). On järjestelmän kumien "varassa". Tankopainosta ympäriltä tongeilla kiinni (vaikka nahkalappu väliin että ei tule jälkiä) ja samaan aikaan kuusiokoloruuvi auki. Koputtelua/liotusta asianmukaisella kemikaalilla jos tarpeen. Jos on tanko sattunut vauhdissa asfalttiin ja kuusiokoloruuvin pää on hioutunut pois, sitten on vaikeampaa...
vaikutusta on sillä että säiliön tilavuus pienenee
Omassa on ollut pieni jarrunestesäiliö jo edellisen omistajan jäljiltä. Ei ongelmia.
-
No johan on viritelmä!
Mun kuvaus soveltuu vanhempiin rakenteisiin.
-
Niinhän tuo värinänvaimennussysteemi pyörii. Minä kun luulin että vanha tanko pois ja uusi tilalle. Vähänpä minä tiedän. No ainakin tuo tieto sai lisävahvistusta. Helpoin lienee kuitenkin viilata pieni ura alkunperäisiin puikkoihin, antaa gummit ja vaimennukset olla. On paree että ergonomia kohenee kaiken koetun jälkeen. Säiliön vaihto tarkoittanee myös etujarrun ilmaamista. Täytyy vielä katsoa josko säiliön paikkaa voisi muuttaa. Pienestä on kiinni.
-
Ilmaaminen on helpohko suorittaa kumpaan suuntaan hyvänsä jos on erilliset etu- ja takajarrut.
Alhaalta päin nestettä ylös on sikäli toimivaa että ilmakuplatkin pyrkii nousemaan.
Alaspäin nesteet taistelin mutkikkaan integroidun jarrujärjestelmän kuplattomaksi lopulta kun ei muuten suostunut alakautta siten että letkujen päissä oli takaiskuventtiileinä polkupyörän renkaiden venttiilit (sama letkukoko kuin jarrusatutaloiden nippoihin sopi mainiosti).
Ja noviisin neuvo koettuna (lipat) on muistaa pumpata jarrut pitäviksi ennen ajoon lähtöä!
-
Pistin kuitenkin uudet tangot, tai siis paikallaan on nyt oikea puoli. Vähän viilailin ja sain sellaisen uran tehtyä että kiinnikkeen ruuvi pitää tangon paikoillaan. Vanhoista putkista sain värinänvaimentimet ulos, mutta ne eivät mene uusiin putkiin. Uusissa putkissa kun ei ole edes kierteitä. Nyt pitää löytää sopivat päätypainot ja sulloa vaikka noita hauleja putkiin. Jarrunestesäiliö mahtui kun väänsin pidikettä maltillisesti alemmas. Säiliön aion jossain välissä vaihtaa. Ihme että muuten niin hienoon pyörään on pistetty tuollaiset muovitötteröt.