Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Machiavelli - Kesäkuu 26, 2017, 21:48:09 ip
-
Takarenkaan vaihdatettuani huomasin että noin 110 kmh nopeudessa alkaa epämiellyttävä tärinä joka vielä voimistuu jos ajaa kaksi päällä. Rengastyö ja tasapainoitus on tehty oikein liikkeessä. Mitäköhän tuon rengasprojektin aikana on mennyt pieleen... myös kardaanin spoorit saivat vaseliininsa samassa yhteydessä.
Tuli vaan mieleen että pitääkö kardaani olla purkaessa ja kasatessa samassa asennossa eli merkata kuten takavetoisissa autoissakin vai mikä hitto sitä vempelettä vaivaa? Oma tietotaito tyssää tähän...
Tietenkin pitää kääntyä myös asennuksen tehneen rengasliikkeen puoleen...
-
Takalaakerien kunto? Akselimutteri vedetty liian tiukalle, jolloin laakerin keskikooli on hieman siirtynyt akselin suuntaisesti? Laakerissa ei sitten suurta virhettä tarvita, hyttysen kikulin puolikas riittää...
Voiskos olla kardaanin booriholkin kuluneisuus tähän syynä? Se kun on monesti hieman liian huolettomasti kohdeltu.
Sen enempää tekniikasta ymmärtämättä...
-
Tod näk rengas ei ole vanteella oikein.
-
Tai renkaassa runkovika yms. Monttu kumin paistossa ei näy tasapainotuksessa.
-
pitääkö kardaani - - - samassa asennossa - - - tärinä joka vielä voimistuu jos ajaa kaksi päällä
Eikö raati olekaan sitä mieltä, että kardaanin nivelet ovat väärässä asennossa toisiinsa nähden? Voimistuu kaksi päällä, kun kardaani pyörii eri asennossa kun yksin ajaessa. Vai onko Calin kardaani niin erilainen kun avokardaanit että tämä ei voi olla ongelman aiheuttaja?
-
Calin kardaani ei tarvitse ajoitusta. Jos nivel on rikki niin se kyllä elämöi. Vikaa etsisin ensisijaisesti renkaasta.
-
pitääkö kardaani - - - samassa asennossa - - - tärinä joka vielä voimistuu jos ajaa kaksi päällä
Eikö raati olekaan sitä mieltä, että kardaanin nivelet ovat väärässä asennossa toisiinsa nähden? Voimistuu kaksi päällä, kun kardaani pyörii eri asennossa kun yksin ajaessa. Vai onko Calin kardaani niin erilainen kun avokardaanit että tämä ei voi olla ongelman aiheuttaja?
Eli Matin sanomaa tarkentaen; Calin (tupla)niveltä ei pysty kääntämään eri vaiheeseen. Ovat yhtä puuta toisesta päästään.
-
On vain yksi nivel (vaihdelaatikon päässä)
-
Takapyörä jotenkin ilmaan, Machiavellin Calissa ei muistaakseni ole keskitukea?
Mutta jotenkin ja pyörimään, näkee ainakin heittääkö rengas ja heittääkö vanteineen vai mikä heittää.
Laakerin kuntoa ei ihan helposti kerro takana pyöritys kun liikkuvia osia on muutenkin paljon, mutta voi paljastua sekin jos rahisee, tai pahimmillaan jopa väljyyttä tuntuu.
Ongelmahan tuli renkaan asennuksessa, joten siitä on hyvä aloittaa analyysi.
Akselimutterin liian tiukalle vetoko voisi tosiaan tehdä myös oireet?
Jos ei muuten selviä, niin aja tänne ja laitetaan tasapainoitusrigiin.
Selviää laakereiden kuntokin samalla ja vaihdetaan ne jos osoittautuu ongelmaksi.
Omaani kun vaihdoin hiljattain takalaakerit, niin totesin että niitä ei kannata kalauttaa liian syvään, jäävät kantamaan väärällä tavalla kun laakereiden välinen keskiputki jää painamaan liiaksi= lyhyt ikä laakereille.
Pumppuvasaralla hieman ulospäin, niin sain pyörimään terveen aavistuksen tahmeasti.
Aiheeseen liittyvä kysymys, olenko ymmärtänyt oikein itse pähkäilemällä että (ainakin EV:ssä alumiinisen väliputkeen) kohdistuva tiukkuus on hyvä kun se just pyörittää vastakkaistakin laakeria?
Edellinen asennus kyseisessä osoitti jäljistään että välystä oli niin paljon että holkki oli pyörinyt holtittomasti liian löysänä.
Eli "yhtä puuta", mutta ei liian kireälle?
-
Nonnii.
Olen vaihteeksi oikean tietokoneen nappuloissa ja tekstiä saa syntymään paremmin kuin puhelimen pienellä näytöllä joita muutaman viestin verran olen tökkinyt.
Onko mitä havaintoja tullut tehdyksi sitten ensimmäisen viestin?
Onko uusi takarengas kunnolla paikoillaan eikä esimerkiksi jäänyt nousematta vanteelle kunnolla. Onko käytössä sisäkumi? Se voi kiilautua päälikumin ja vanteen väliin ja aiheuttaa tärinää kunnes puhkeaa.
Epäonnistunut tasapainotus, mikä ei ole kokemukseni mukaan harvinaista kun käytetään sähkökonetta tasapainotukseen, aiheuttaa pahenevaa tärinää nopeuden noustessa. Uudelleen tasapainotus auttaa jos on tasapainotusvirhe.
Oletan että takajarru, joka renkaanvaihdossa on luonnollisesti ollut irti, on koottu oikein paikoilleen ja jarrupalat ovat eri puolilla jarrulevyä. Ne nimittäin saa samallekin puolelle jos ei ole tarkkana ja silloin metalli hankaa voimakkaasti metallia vasten ja jarrulevylle tulee toispuoleinen kuormitus vaikka ei jarrutettaisikaan.
Jos keskitukea ei ole pitää löytää keino jolla takapyörän saa ilmaan, kuten aiemmin jo mainittiinkin, sekä tekemään pyörityskokeita. Takapyörän pitää pyöriä kevyesti ja nykimättä yhdessä kardaanin ja vaihteiston kanssa kun vaihde on vapaalla ja kytkin vedettynä myös vaihde päällä.
Kardaani vioituttuaan, ilmoittelee itsestään kolinana ja nykivänä liikkeenä kun takapyörää pyöritetään. Lopuksi veto katoaa kokonaan. Yleensä vikaa on kardaanin takapäässä eikä niinkään nivelessä. Mutta ei nivelen rikkoutuminenkaan ole pois suljettu vaihtoehto jos pyörä on iäkäs eikä niveltä ole voideltu. Voitelu ei kuulu huolto-ohjelmaan vaan on erillinen toimenpide josta omistaja huolehtii. Säännöllisellä voitelulla, esimerkiksi 50.000 km välein, nivel kestää todella kauan. Voitelun sijaan voi ristikot vaihtaa tai vaihtaa koko nivelen akseleineen ja uraholkkeineen uuteen.
Takapyörän laakerit tarkastetaan aina kun takapyörä on irti. Ei saa nykiä kun niitä sormella pyörittää eikä saa olla välystä. Laakerit ovat kestovoideltuja ja siten kertakäyttöisiä. Standardikamaa joita löytyy laakeriliikkeistä. Vaihtaminen on yksinkertainen työ.
Mielenkiinnolla odotan lisäkokemuksia aiheesta tai ratkaisua ongelmaan.
-
Soittelen huomenna asennuksen tehneeseen liikkeeseen ja kyselen heidän kommenttiaan asiasta. Hitto kun on kaikenlaista kiirettä ettei ehdi keskittyä olennaiseen... Silmämääräisesti katsottuna rengas on oikein asennettu ja kyseessähän on sisärenkaallinen paketti, mielestäni vaikuttaa siltä ettei tasapainoitus ole onnistunut.
Kiitos GuzGuzille avun tarjonnasta ja muistit oikein, keskituki puuttuu. Saattaa olla että poikkean taloon... olihan Karhu se oikea olutmerkki? :D
-
Spekulatiivisesti A.Le Cog gold on myös ihan hyvää korruptiorasvaa laagereiden halvimmista, asennusoluiksi.
Pyörän laakereissakin yleiskokoisia onneksi saa edullisia.
Bushmillsiä vielä pullo painikkeeksi niin pyöräkin saattaa korjaantua ihan vilkuilemalla.
Jee, mutta renkaaseen taitaa nyt olla katseet.
Asentaneelle mahdollisuus ottaa selvää ensin on mielestäni reilua.
-
No niin, perjantaina vien pyörän sinne missä rengas asennettiin, kaveri oli puhelimessa oikein yhteistyökykyinen. Muistipa vielä tapauksenkin... tai ainakin antoi ymmärtää niin.
Annan viikonloppuna raportin siitä miten homma eteni, siihen asti näkemiin ja kuulemiin! ????
-
Oli minullakin Annissa tuollainen jumputus heti uuden takarenkaan asennuksen jälkeen. Se oli siis renkaan pyörimisen rytmiä seuraava jumputus. Se alkoi vasta kun rengas kunnolla lämpeni. Kun ilma oli lämmin ja tie uutta mustaa bitumia. (Se oli silloin kun Lieksassa oli kokoontuminen, sieltä palannut lajitoveri vastasi Sysmässä kysymykseeni: mikä on sietoraja renkaan jumputukselle? Nolla sietoraja sanoi hän.) Mekaanikko ei ensin uskonut edes koeajettuaan, kunnes vaadin uuden koeajon ja menin itse takapenkille. Sitten se ilmeni selvästi, vaikka renkaassa ei näkynyt merkkiäkään mistään virheestä. Rengasliike antoi uuden renkaan takuuseen, ja jumputus loppui siihen. Sanoivat kyllä, että ilmiö on äärimmäisen harvinainen, mutta mahdollinen. Jokin renkaan kerrosrakenteen välikerros ei ole kunnolla vulkanoitunut kiinni ja lämmettyään tekee patin.
-
Kaverilla oli joskus runkovikainen eturengas. Ei ihan helpolla mennyt asentaneen liikkeen kautta takuuseen. Loppujen lopuksi rengas piti vielä lähettää valmistajalle tarkasteltavaksi.
-
No joo, eipä siitä tärinästä juurikaan draaman aineksia irtoa, kyse oli virheellisestä tasapainoituksesta. Kaveri kertoi vielä suorittaneensa koeajon, 80 kmh alueella 120 taulussa! Tuota luonnehtisin asiakaspalveluksi... ;D Kustannukset luonnollisesti 0 euroa... Nyt ei muuta kuin kovaa ajoa ja huolimatonta hoitoa! :)
-
Se on sitten ollut tosissaan pielessä. Takarengasta ei nimittäin välttämättä edes puntiteta, sen vaikutus kun on yleensä todella vähäinen. Itse kyllä katson ainakin, en välttämättä painoja kyllä laita.
-
Ei takapyörän tasapainotuksessa, lukuun ottamatta sporttipyöriä, alle 20 gramman heittoa tarvitse tai huomaa.
Se tietysti ihmetyttää että tasapainotus on ollut virheellinen. Kiinnostaisi tietää mikä siitä on virheellisen tehnyt. Tasapainottajan on täytynyt tössiä homma varsin perusteellisesti että paino tulee väärään paikkaan ja mistä tasapainottaja on silloin saanut tietoonsa että painoa pitää olla juuri se määrä mikä oli virheellisesti sijoitettu?
Joskus on tarjottu käytettyä, hieman toispuoleisesti kulunutta rengasta tasapainotettavaksi. Se on liki mahdoton homma toteuttaa tai ainakin turha vaikka painon määrän ja sen sijainnin saisikin selville. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Korjaamovarustus/Pyorantasapainotuslaite-MP-2000021023/
Käyttämättömän tai hyvin tasaisesti kuluneen renkaan voi tasapainottaa kelvollisesti uudelleen.
Joskus on lähtenyt paino irti liimauksestaan. Liimajäljen koosta voi päätellä paljonko painoa pitäisi olla. Rengasliikkeet ja vaikka Biltemakin myy liimattavia tasapainopaloja. Jälkimmäisestä saa sen myös tasapainotuslaitteen kotikäyttöön. Kuten myös mp-renkaille sopivat rengasraudat.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Korjaamovarustus/Pyorantasapainotuslaite-MP-2000021023/
-
Ja tuo 20 gramman paino on jo melkoinen jötikkä. Melkein alkaa olla valuvirheen mahdollisuus kumissa. Mutta sattuuhan näitä.
Joskus junnuna isoveljen kaveri oli asentanut Yammuun uuden takarenkaan. Se vemputti ajossa. Aika äkkiä huomasivat, että ei ole noussut kunnolla vanteelle. Kun sitten korjasivat tilanteen, vipatti rengas edelleen. Oli nimittäin kerennyt jo kulua "mutkalle"..