Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: ArtoVJ - Kesäkuu 24, 2017, 12:26:07 ip
-
Ostin viime vuonna California Customin. Huomasin jo ensimmaisen sadejon jälkeen että lampun ulkokuvun ja umpion välissä "lainehtii" hiukan vettä. Esitin RM Heinolle että lampussa on jokin tiiviste tms. vika ja se pitää korjata tai vaihtaa koko lamppu. Heidän tehtaalta saamansa ohje ongelmaan oli että ajovalot päälle, niin vesi höyrystyy pois(!). Tuon vielä ehkä sietäisikin mutta seuraavan pidemmän sadeajoan jälkeen huomasin että siellä oli myös itikoita. Osa tarrautui kiinni umpion ja ulkolasin välin seinämäkohtiin, myös sivu-ja yläpintaan. Käännyin jälleen myyjän puoleen, ja sain ohjeen että ne saa poistettua paineilmalla. Pyysin heitä itse hoitamaan asian jonka tekivätkin, mutta syy ongelmaan jäi. Tänäkin kesänä sinne on jo tullut vettä, joka kyllä poistuu ajovalolla; itikoita ei toistaiseksi ole ehtinyt kuin yksi. Tämä on mielestäni täysin takuuasia, ja saavatkin hoitaa sen kuntoon. Onko jollakin muulla ollut Californiassa, Tourigissa tai Eldoradossa tätä ongelmaa, lamppuhan on näissä sama? Eli onkohan tämä lampun tyyppivika tai ominaisuus?
-
Mulla on Cali 1400 SE. Lamppu on ilmeisesti samanlainen. Lampun lasin ja kuoren välillä on reilun sentin kaulus. Kaulukseen on liiskautunut itikoita. Umpioon saakka ne eivät ole vielä päässeet. Vettäkään ei ole umpioon päässyt. Umpion rakenne näyttää hiukkasen arveluttavalta. Rakenne ohjaa itikat ja veden lasin ja kehyksen väliin. Ilmeisesti tämä on ominaisuus.
Tässä on pakko kertoa kokemus VW Polosta. Polonen oli joku 1990- luvun farkkumalleja. Pakkasella lukot jäätyvät, niin että niitä ei saanut auki - ei ulkoa eikä sisältä. Peräkontti onneksi aukeni ja sieltä pääsi ryömimään kuskin paikalle. Onneksi olin hoikassa kunnossa. Sadan kilometrin ajon jälkeen Polo lämpesi Eberspächerin ansiosta, niin että lukot sai sisältä auki. Jos Eberiä ei olisi ollut, niin eipähän olisi auenneet. Yritin merkkihuoltoon valittaa asiasta, mutta ei se auttanut. Heidän mukaan se oli tämän vuosimallin ominaisuus. Sitten muistaakseni joku kokkolalainen paja keksi kehittää pienet jouset lukkoihin ja asia ratkesi sillä.
-
joo meillä on tommonen polo yhäkin, sinne saa vahvemmat jouset kaupasta joo, tosin siellä on muovitulpat oven sisällä mistä voi ruiskutella öljyä mekanismiin, ongelma on se että jousikuormitteinen lirppu jäätyy jumiin ja sekä että sisä ja ulkokahvan läppä menee siitä ohi, sehän on siis seatti espanjasta missä on pakkasta vähemmän kun joissain muissa paikoissa
-
Injektioruisku neulalla varustettuna on hyvä kaveri.
Sillä kuin ruikkaa jäykkää esim. G13 punaista jäähdytysnestettä sinne lukon syövereihin, niin auttaa.
Miula oli nimittäin 1997 Polo ja 1999 Cordoba, missä oli sama ongelma.
Rakensin molempiin lisäjouset ja sen nippusidepatentin, mutta ei.
Kun siellä on se lisäjousi, nippuside ja sen voitelee kerran päivässä jäähdytysnesteellä, niin voi olla, että ei ole talven aikana lukko-ongelmia, tai sitten on...
seatclubfinland.com/filet/matti_t-cordoba-lukko-korjausopas.pdf (http://seatclubfinland.com/filet/matti_t-cordoba-lukko-korjausopas.pdf)
-
Moi,
Kyllä se on ihan tyypillistä, että Cali 1400 kerää itikoita lampun kuoren ja lasin väliin.
Onhan se inhan näköistä ja voitaneen lukea "ominaisuudeksi". Lampun rakenne on sellainen.
Voisipa sanoa väärin suunnitelluksi. Omani ei ole kyllä kerännyt vettä sisäänsä.
T. Kimmo
-
Jep. Ominaisuus. Joskin outo sellainen. Vettä en ole siellä huomannut, eli en ole huomannut katsoa asiaa sateen tai pesun jälkeen, mutta moskiittoja kyllä.
-
Onko tuon umpion välissä joku ilmarako, mistä vesi tulee? Vai onko oikeasti tiivistysongelma? Jos jälkimmäinen., niin on koko mahdollista pyöräyttää vaikka sähköteippi ympäri.
-
Olisiko jäähdytysilmarako? Nykyisin kun kaikki tehdään muovista ja tungetaan pieneen tilaan,
käytetään projektori (DE-valot) tekniikkaa täytyy ajovaloakin jäähdyttää.
Ilmaraoista pääsee sitten linsseihin ja muuallekin heijastinpinnoille vettä ja kuraa.
Näköjään viattomia luontokappaleitakin.
Toivottavasti jossain vaiheessa saavat valoasiat kuntoon mutta ilmarakojen tukkiminen
ei ehkä ole hyvä idea.
Omat kokemukset nykyisistä valoista ovat muutenkin hieman negatiivisen puolella, muotoilijoiden
aikaansaannoksia toimivuuden kustannuksella.
-
Lähinnä tuota juuri tarkoitin, että onko tarkoituksella rako jossain.
Voisko hyttysasiassa verkottaa tiheällä verkolla? Sellaisella "partakoneen teränsuoja"-verkolla.
-
Jep. Vahva käsitykseni on, että on harkittu teko. Alussa sitä ihmettelin mutta unohtunut sittemmin koko juttu. Tänään, tämän keskustelun innoittamana vilkaisin ja näkyy siellä jokunen itikanraato välissä olevan. Olkoon. Kaikki heijastinpinnat kuitenkin aivan kirkkaana, elikkä ei siitä vettä tms. kamaa sen peremmälle mene.
Veikkaisin minäkin, että jäähdytykseen liittyvä kikka. Muutoin liian iso toleranssiheitto jopa Guzzille.
-
Ajelin juuri vajaat 500km. Vilkaisin kyseistä rakoa ja onhan siellä taas pieneläimiä ja muuta roskaa. Ei ole itseä häirinnyt koska pesussa putsaantuu. Jos sisäpuolella on vettä tai huurua on se katsottava viaksi. Sentään sähkölaite. Turvallisuus kärsii.
-
Ihmettelin samaa asiaa Eldoradossa... näytti että vesi on umpiossa. RM Heino selvitti asian että vesi ja itikat on lampun kauluksen ja lasin välissä ennen tiivistettä. Eli kosteus ei mene umpioon asti. Eli tämä on ominaisuus ;) Luottokortilla tai paineilmalla varovasti sen voi putsata.