Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Samppa - Kesäkuu 22, 2017, 08:26:17 ap
-
Irtolohkosta löytyi ikävä jälki. Paikka on siis nokka-akselin takalaakeri. Millä lie purettaessa lyöty, aika kovaa kyllä saa survaista ???
Minkälainen tiivistys tuossa on ettei ölyt valu kytkimelle? Räjäytyskuvasta en löytänyt mitään.
Mahtaako tämä olla järkevästi paikattavissa?
-
Itselleni vastaten, siellähän on camshaft plug. Täytyy vaan tasoitella tuo laakeripinta, ja tiivistää uusi plugi kunnolla paikoilleen.
-
Ihmiskäsi tuon on tehnyt vasaralla ja jollain taltalla.
Syytä vaikea arvata
/JKN
-
Kyseistä tulppaa ei ole tarkoitettu irrotettavaksi. Tai en ainakaan koskaan ennen ole nähnyt sitä irrotettuna tai yleensäkään tiedä miksi se on irrotettu.
En osaa kuvitella tilannetta joka kytkintilassa aiheuttaisi itsenäisesti tuollaisen jäljen.
Toivottavasti sen saa paikoilleen niin että ei jää vuotoja.
-
Ihan mielenkiinnosta; millainen tuo plug on rakenteeltaan? Kun tuohonhan ei mikään pakkastulppamallinen ratkaisu mene? Vai ajattaako tämä illalla tallille omaa varaosalohkoa katsomaan? ;D
-
Muistan lukeneeni että jossain V11 -moottorissa juuri tuon mainitun tulpan kautta öljy pääsi vuotamaan kytkintilaan (taitaa olla osa #2).
-
Kiinnitystavasta päätellen kyseinen kansi on kiinnitetty kylmämuokkaamalla alumiinivalua niin että olakkeelliseen reikään asetettu kansi kiristyy sinällään paikoilleen. Jos kiinnitys hieman epäonnistuu tai valuun on jäänyt huokonen tai asennuksen aikana epäpuhtautta voi kansi vuotaa reunastaan.
Mietin miten ahdasta tuossa kohtaa on jos vaikka tekisi uuden kannen alumiinista hyödyntäen reunassa O-rengasta tai liimaa ja kahteen ylimpään kampiakselin laakeripukin reikään teräslevystä painin joka painaa kantta olakettaan vasten. Rajoitteena se kuinka liki vauhtipyörä on laakeripukin pultteja. Jääkö siihen väliin tilaa tukevalle rakenteelle. Toki voi käyttää uppokantapultteja niin paksuus ei kovin lisäänny.
Toki ennen sitä pitää korjata tuo taltanjälki. Ehkä täyttäminen voi tulla kyseeseen.
-
Nyt kun kerran on irtomoottori, niin mahtuisi tuohon tekemään vaikka kannen parilla kierteisellä kiinnitysreiälläkin. Hyvä liima vaan tason väliin.
-
Hyviä ajatuksia ilmoilla! Täytyykin ensimmäiseksi mittailla purkamattomasta moottorista kuinka lähelle vauhtipyörä tulee.
Kyseessä tosiaan on V11 lohko. Veikkaankin että jälki on tullut kyseisen tulpan irroittamisesta. Noita tulppia saa irrallaan, mutta asentaminen ei taida olla helpoin homma.
Meneekö loven täyttäminen hitsaushommiksi, vai onko muita käteviä konsteja?
Muutoin lohko näyttää aika hyvältä. Öljympumpun rattaiden jäljet tuntee kynnellä. Mutta paremmin näkee kunnollisen pesun jälkeen :)
-
Jouduin aikoinaan sorvamaan tuohon kohtaan alumiinisen tulpan o-rengasuralla.
Tulpalle oli tietysti koneistettava lohkoon pesä vanhan tulpan tilalle.
Paikoillaan pysymisen saa hoidettua sellaisella "sormella" mikä laitetaan
lähimmän ruuvin alle.
Alkuperäisen tulpan sai varaosana ja sillä ensin yritin. Tulppa oli pakkasroppu mallinen.
Kiinnitys samalla tavalla kuin alkuperäinen ja epoksia väliin mutta ei tullut tiivistä kotikonstein.
Vuotihan se alkuperäinenkin, joku huokonen ehkä jäänyt valuun laakeripesän reunaan.
Lähti sitten koneistettaessa pois?