Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: sy - Kesäkuu 20, 2017, 14:44:47 ip
-
Millaisia kokemuksia on jäsenillä V65 -mallista?
Kysymys tuli siitä, että huomasin myynnissä olevan kyseisen mallin museorekisteröidyn Guzzin: https://www.nettimoto.com/moto-guzzi/v65/2146427
Sattuuko foorumin seuraajilla kenelläkään olevan tiedossa juuri kyseinen yksilö?
t.sy
-
Jospa vähän tarkentaisin kysymystä:
Olisikohan tuosta ajopeliksi silloin tällöin tapahtuviin pikku pyrähdyksiin, 100 - 200 km lenkkeihin? Minulla oli V7, joka vaihtoi juuri omistajaa. V7 palveli hyvin juuri mainitussa tarkoituksessa.
Ja toisekseen, mitä on odotettavissa tekniikkapuolella tuon ikäisessä ja tuon verran ajetussa (mikäli kilometrit pitävät paikkansa) pikkulohko-Guzzissa? Sinänsä eivät remontit pelota, mutta saisihan se ns. ajopyörä olla semmoinen joka olisi aina lähtövalmiina pikku reissulle ja jota ei tarvitsisi jatkuvasti olla näpräämässä.
Kyseisen myynnissä olevan yksilön kunnosta ei ole minulla vielä mitään käsitystä, kun en ole sitä nähnyt enkä edes myyjän kanssa vielä puhunut.
t.sy
-
Vaikea on sanoa mitään kovin tarkkaa. Kerron siltä pohjalta mitä olen eri V65-malleja olen huoltanut tai korjannut. Itsellä ollut muutaman vuoden V65TT.
Takahaarukan laakereihin ja ohjauslaakereihin kannattaa kiinnittää huomiota. Voivat olla ihan kunnossa jos niitä on huollettu. Kokemukseni mukaan yleensä ei.
Etuiskunvaimentimet voivat olla entiset jos ovat alkuperäiset. Ne ovat erillisrakenteiset patruunatyyppiset ja usein säädettävää mallia. Kannattaa kokeilla keulan toimintaa.
Kardaanin ristinivel ja takapään uraholkki voivat olla kuluneet kun niitä yleensä ei ole vaivauduttu huoltamaan. Jos on huollettu asiallisesti noihin kilometreihin ainakin kerran niin voivat olla oikein hyvässä kunnossa.
Jos käynti ja veto on tasaista ja käynnistyy napista parilla pyörähdyksellä niin kone on yleensä ok. Venttiilit voivat olla pikeentyneet jos on ajettu kevyellä kuormalla. Puristuspainemittaus kertoisi paljon.
Yhtään öljyvuotoa ei saa olla keulassa, moottorissa, kytkinkotelossa, vaihteistossa eikä perävaihteessa. Hankalin on kytkinkotelovuoto.
Näyttäisi olevan vaihdettu alkuperäiset jarruletkut pois. Se on hyvä piirre.
Jos takajoustintuet ovat alkuperäiset niin niiden kuntoon pitää kiinnittää huomiota samoin kuin keulan toimintaan.
Koeajossa pitää erityisesti testata viitosvaihteen toimintaa. Ei saa kuulostaa kuin ambulanssilla ajaisi. Myös kakkonen voi ulvoa. Ensiöveto pitää omaa jollotustaan mutta ei välttämättä ole vielä entinen. Vaihteiden pitää mennä päälle ja pois aivan normaalisti. Vapaan huono löytyminen kertoo lähinnä kytkimen toiminnasta.
Kannattaa kysyä em asioista tulevalta ex-omistajalta. Ja ajaa reilun mittainen koeajo. Olisi hyvä jos toisena koeajajana olisi samanlaisen pyörän omistaja. Vieläpä rehellinen.
Ulkonäöstä päätellen on hyvän kuntoinen. Museostatus on plussaa. Myös hinnassa.
-
Kiitos paljon, Motomatti.
Siinä tulikin hyviä vinkkejä.
t.sy