Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Kari Sairanen - Tammikuu 15, 2007, 15:34:18 ip
-
Hoi
Aapo kyseli tuolla gallerian puolella niistä suosittelemistani LM4:n clip-onneista.
Itte rakentelin, helppo tehdä kun ne alkuperäisetkin ovat hyvin yksinkertaiset ja mattamustaa maalia pintakäsittelyn osalta, ovat hyvin originaalien kaltaisia.
Jos olet kiinnostunut, niin voin lähettää muutaman kuvan -vaikkapa yv:nä ja vähän rakenteluvinkkejä jos niitä kaipaat. Kevättalvihan on hyvää rakenteluaikaa ja uskon että vaiva maksaa palkan sitten kesällä.
-
No paappa tuleen. Sulla lienee mun eemeli-osoite tallella?
-
Meikäläistä kiinnostaa ratkaisusi, viitsitkö laittaa kuvat ja selostuksen yv:nä
Kiittäen Pekka Inkinen
-
Kuulkaas jäbät: tällainen keskustelupalsta tykkää että sitä käytetään.
Veikkaan että perhanan moni olisi kiinnostunut näkemään ja kuulemaan Karin rakentelukuvista ja -vinkeistä, vaikka harva jaksaa niitä erikseen pyytää.
Mielellään siis palstan kautta kaikille näkyville! Tätä Guzzikansaa kun on niin kovin vähän, että jutuista ei ihan pian tule ylitarjontaa.
Pyytelee pexi.
PS. ja terkkuja tutuille sinne Imatralle!
-
Pexi kirjoitti:
... olisi kiinnostunut näkemään ja kuulemaan Karin rakentelukuvista...
Asiaa.
olli
-
Hoi
No pannaan tulemaan, kunhan otan muutamia kuvia, niin palaan asiaan.
-
Hoi
Tässä lyhyt työselostus â€korotetuista clipponeista†OSA 1
- Ensiksi hankitaan putkimateriaali joka on ulkohalkaisijaltaan 22mm, löytyy hydrauliikkaliikkeestä, (=hydrauliikka putkea) metri riittää.
- Seuraava vaihe on lukitusholkkien sorvaus, holkkien ulkohalkaisija 47mm ja pituus 40mm. Holkkien reikä jätetään noin 2mm alamittaiseksi, eli 38mm on hyvä reiän koko.
- Seuraavaksi tehdään holkkien kiristysruuvien runkokappale, laattaterästä pituus 40mm korkeus noin 10mm ja leveys noin 18mm, kyseiset mitat löytyvät valmiista kiilaterästangosta, mutta se on sama mistä â€latakasta†ne sahailee,( kts. kuva).
- Seuraavaksi sahataan kiristysholkkien kylki auki siten, että siihen tulee noin 5-6mm levyinen railo
- Seuraavassa vaiheessa hitsataan kiristysholkin aukon päälle äsken sahailtu kiritysruuvien runkokappale, sisäpuolelta äsken sahatusta railosta ja ulkopuolelta holkin ulkopintaan
- Seuraavaksi sahataan putkesta 180 mm pitkät ns. nousutangot (ne jotka hitsataan kiinni kiritysholkkeihin)
- Ensin sovitetaan sahaillen ja viilaillaan putki kiritysholkin kylkeen, omissa kulma telariputkiin nähden on noin 28 astetta, vinoutta kannattaa mallailla pyörän telariputkea vasten. Putki nousee juuri telariputkien suuntaisesti ylöspäin, (kts. kuva). Vertaile tankoja keskenään pöydällä; rinnakkain, peilikuvina, jne. tärkein että kummasakin on sama kulma ja nousu telariputkien suuntainen.
- Kun sovitukset ovat valmiit, hitsataan nousuputket kiinni holkkeihin. Hitsaus niin, että kiristysruuvien runkokappale on 90 asteen kulmassa nousuputkiin nähden, kiritysruuvit tuleva juuri telariputkien etupuolelle, )kts. kyva) huomaa kappaleiden kätisyys =peilikuvat
Jatkuu ...... OSA 2 tulee vähän myöhemmin
-
Hoi
Edelliseen liittyvä kuva
-
Hoi
Ja vielä yksi kuva tähän osaan =OSA1
-
Hei
Hieman korjausta tuohon sinun mainintaan "sama mistä latasta", ei tosiaan ole turvallista hitsailla ihan mistä latasta tahansa. Esimerkiksi kiilateräkset ovat nuorrutusteräksiä joita ei normaalisti hitsata, karkenevat, ja kylmänä hitsattuna murtuvat sauman vierestä. Samoin hydrauliputkea ostaissa kannattaa vrmistaa materiaalin hitsattavuus. Muuten hyvät ohjeet.
Minkälaiset asetukset mun pitäis laittaa, jotta voisin kirjoitta lainauksen perään?
T Rauno
Kari Sairanen kirjoitti: Hoi
Tässä lyhyt työselostus â€korotetuista clipponeista†OSA 1
- Seuraavaksi tehdään holkkien kiristysruuvien runkokappale, laattaterästä pituus 40mm korkeus noin 10mm ja leveys noin 18mm, kyseiset mitat löytyvät valmiista kiilaterästangosta, mutta se on sama mistä â€latakasta†ne sahailee,( kts. kuva).
-
Rauno kirjoitti:
Hei
....
Minkälaiset asetukset mun pitäis laittaa, jotta voisin kirjoitta lainauksen perään?
T Rauno
Kari Sairanen kirjoitti: Hoi
Tässä lyhyt työselostus â€korotetuista clipponeista†OSA 1
...
Tästä oli joskus ihan boardin alkuaikana puhetta ja muistaakseni ohjeena oli, että
1. Vedä sillä oikean reunan scrollbarilla tekstin loppu näkymään ja klikkaa sinne jonnekin alas kursori vilkkumaan
2. Käytä kursori alas ja kursori oikealle näppäimiä (yritä päästä mahdollisimman alas ja rivin loppuun sillä kursorilla) kunnes kursori vilkkuu siinä lainauslaatikon alapuolella ja kirjoita sinne jotain, vaikka vastauksen pari ekaa sanaa.
3. Vasta tämän jälkeen poista lainatusta osiosta turhat pois.
Minulle ainakin silloin kävi niin, että jos ensin poistelin turhaa tekstiä noista lainauksista, niin sen jälkeen se editori meni johonkin sellaiseen tilaan että et enää päässyt millään keinoin lainauslaatikkojen alapuolelle kirjoittamaan mitään...
Olli
-
Olli kirjoitti:
Rauno kirjoitti: Hei
....
Minkälaiset asetukset mun pitäis laittaa, jotta voisin kirjoitta lainauksen perään?
T Rauno
Kari Sairanen kirjoitti: Hoi
Tässä lyhyt työselostus â€korotetuista clipponeista†OSA 1
...
Tästä oli joskus ihan boardin alkuaikana puhetta ja muistaakseni ohjeena oli, että
1. Vedä sillä oikean reunan scrollbarilla tekstin loppu näkymään ja klikkaa sinne jonnekin alas kursori vilkkumaan
2. Käytä kursori alas ja kursori oikealle näppäimiä (yritä päästä mahdollisimman alas ja rivin loppuun sillä kursorilla) kunnes kursori vilkkuu siinä lainauslaatikon alapuolella ja kirjoita sinne jotain, vaikka vastauksen pari ekaa sanaa.
3. Vasta tämän jälkeen poista lainatusta osiosta turhat pois.
Minulle ainakin silloin kävi niin, että jos ensin poistelin turhaa tekstiä noista lainauksista, niin sen jälkeen se editori meni johonkin sellaiseen tilaan että et enää päässyt millään keinoin lainauslaatikkojen alapuolelle kirjoittamaan mitään...
Olli
Heps
On se tämä tietotekniikka vaan ihmeellistä, ei tarvittu tuota "monimutkaisempia" ohjeita, kun homma rupes pelittään, kiitti vaan.
Rauno
-
Hyvät, selkeät kuvat.
olli
-
Hoi
Työselostus â€korotetuista clipponeista†OSA 2
Tuossa olikin virinnyt keskustelu materiaalin hitsattavuudesta, hitsattavuus on helppo todeta kun siirrytään seuraavan vaiheeseen itse työssä.
· Hitsauksen jälkeen, MIG tai puikko, hitsisaumat viimeistellään viilaamalla, pyöreä ja puolipyöreä viila ovat hyviä työkaluja, Jos tarmoa riittää, niin saumoista saa helposti todella kauniisti kaartuvat. TÄSSÄ vaiheessa paljastuu jos aine ei ole hitsauskelpoista, jos viila luistaa eikä pure hitsiin, niin hitsaus saattaa olla halkeilut ja lujuusominaisuuksiltaan arveluttava. Mutta jos viila puree yhtä helposti kuin perusaineeseen, niin ainevalinnat ovat OK. Kannattaa tehdä hitsaus/viilatesti ennen työn alkua!
· Seuraavaksi sorvataan lukitusholkkien reiät telariputkien halkaisijaan, reikä kannattaa sorvata ylimittaan 0.05 – 0.1 mm (HUOM. holkkien reikiä ei kannata sorvata oikeaan mittaan ennen hitsausta, saumat vetävät reiän aivan muodottomaksi)
· Seuraavaksi porataan kiristysruuvien vapaareiät 6.5 mm (2kpl kts. kuva 3)
· Seuraavaksi pannaan rautasahaan kaksi terää rinnakkain ja avataan kiristysholkin kylki auki (kts. kuva 3)
· Seuraavaksi pannaan Guzzi keskiseisontatuelle ja tuen alle noin 50-100 mm koroketta, takapyörä alas, etukolmioista löysätään ruuvit ja lasketaan etutelareista sen verran alas, että saadaan vanhat clipponit purettua pois
· Sitten tarkistetaan nousuputkien pituus, tasataan tarvittaessa, ja ryhdytään sovittamaan kahvaputkia nousuputkiin, kahvaputkien pituus 260mm, viila on hyvä työkalu
· Sitten pannaan aihio(t) telariin paikoilleen ja ryhdytään mallaamaan kulmia, kahvaputkiin kannattaa laittaa kahvat paikoilleen, niin näkee kaikkien osaten istuvuuden. Erikoisesti kannattaa seurata kytkinvaijerin linjaa, pyrkii törmäämään mittarikoteloon. Samoin jarruputken kiinnitysmutteria kannattaa seurata, että sallii jarrukahvan oikean asennon. Kahvaputkien kulmista saat suuruuskuokan kun katsot oheisia kuvia. Tietenkin oma tuntuma satulassa istuen on paras! Näin sovitellen ja viilaillen jatketaan niin kauan kuin on tarpeen, seuraa ja mittaile puolikkaita; rinnakkain, peilikuvin, jne. että puolikkaista tulee symmetriset kaikkien kulmien osalta.
· Siten hitsataan tulppa kahvaputkien toiseen päähän, kannattaa hioa siistiksi ennen seuraavaa vaihetta, joka on kahvaputkien kiinnihitsaus nousuputkiin, reilusti hitsiä. Kahvaputken tulpattu pää noin 30 mm nousuputken yli.
· Seuraavaksi viilaillaan hitsaukset siistiksi ja juohevasti perusaineeseen liittyviksi.
· Seuraava vaihe on maalaus, pohjamaali ja pientä hiontaa, pintamaali matta/puolikiiltävää mustaa, kumpikin â€sprei-purkki†löytyy halpahallin hyllystä
Huomioita: Kuvista saat suunnilleen käsityksen â€clipponien †mitoista, yhtään leveämpää tai korkeampaa ei kannata rakentaa, koska kahvojen virtajohdot eivät riitä kauemmaksi, nytkin rungossa kiinni olevaa pistokkeiden tukilaattaa kannattaa taivuttaa siten, että pohjat kääntyvät osoittamaan sivulle.
Toinen mitä kannattaa seurata on kytkinvaijerin linjaus mittarikoteloon nähden, tulee helposti mutka vaijeriin. Myös jarrukahvan asentoa kannattaa mallata, että se ei jää liian korkealle linjalle sormia ajatellen, nesteputken kiinnitysruuvi on nousuputken linjalla.
Sikäli kun herää kysyttävää tms., niin pankaa kysymyksiä ja kommentteja tulemaan.
-
... ja kuva edelliseen liittyen ....
-
Kiitoksia Kari ohjeista. Itseasiassa mulla on jossakin kesken jäänyt vastaava projekti. Keskeytyksen syy taisi olla, etten löytänyt siihen hätään kuin millin seinämällä olevaa 22mm:n putkea. Jotenkin en luottanut siihen tarpeeksi. Jospa tässä vielä kevään aikana käynnistäisi homman uudelleen. Originaali kahvat on nyt niin ylhäällä kuin ne saa, mutta muutama lisäsentti tekisi ajoasennolle kutaa.
-
Hoi
Noin totesin itsekin alkuperäisiä säädellessäni. Ne ovat todella hyvät kun pystyisi ajelemaan vauhdikkailla teillä 100-150 kilometrin keskinopeuksia.
Mainitsemani hydrauliikkaputki on tosi hyvä raaka-aine ko. rakenteluun, löytyy varmaan alan liikkeistä.