Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Junkers - Kesäkuu 18, 2017, 11:09:05 ap
-
Nyt kun olen vihdoin ehtinyt vähän ajelemaankin, on Breva alkanut tuntua ihan hyvältä valinnalta. Voima riittää juohevaan liikkumiseen moottoritienopeuksillakin. Verrattuna aiempaan Nevadaan on kulku vakaampaa ja tien röykyt ja heitot pyörä selvittää mukavasti. Ajo-ominaisuudet mutkaisellakin tiellä kohdallaan. Tehokkaampiin jarruihin on hieman totuttelemista. Muotoilu alkuun hieman oudoksutti, mutta nyt on silmä siihen tottunut. Muutamat kommenttinsa antaneet naispuoliset henkilöt ovat muotoilua jopa kehuneet.
Ajoasentokin on suht sopiva. Tankoa ajattelin nostaa hieman kun sain hommattua 2,5,cm korotuspalat. Miten on noiden asennuksen kanssa, riittävätkö jarru- ja kytkinletkut ja johdot sellaisenaan ? Polvikulmaakin voisi ehkä yrittää säädettävillä jalkatapeilla korjata. Onko näistä kellään kokemuksia ? Turhan päiten ei noita viitsisi hankkia. Paljon ei asialle varmaan voi tehdä, mutta jo tuumakin voisi jotain vaikuttaa.
Brevassa on paikallaan tuollainen "sport"-kate, joka ulottuu vain hiemman mittariston yli. Isompipleksisen Nevadan jälkeen tuntuu oikeastaan aika mukavalta hyvällä kesäkelillä. Kypärämelu on paljon vähäisempää ja noin satasen nopeudesta alkaen tuulen paine kannattelee yläkroppaa. Jotenkin tuntuu myös siltä, että tuulen suunnan ja puuskien voimakkuuden aistii paremmin kuin isomman pleksin takaa. Miinuksena tietty vähempi suoja sateella ja kylmillä keleillä. Pidemmillä reissuilla varmaan isompi pleksi puoltaa paikkaansa.
-
Breva 1100 antaa miellyttävää kyytiä ja on kotonaan niin alpeilla kuin suomalaisella maalaistiellä. Ajo-ominaisuudet ovat hyvät eikä pyörä karkaa käsistä ihan helpolla. Takajousen kantavuus ei ole parasta tasoa jos kuorma on suuri. Takajousen esijännityksen pikasäätö on joissakin yksilöissä huomattu olevan liikematkaltaan rajoittunut. Kun säätimeen vaihtaa öljyt niin säätökin pelaa siten kuin se on suunniteltukin. Paluuvaimennusta säädetään ruuvimeisselillä. Progressiovivuston voitelusta pitää huolehtia. Laakeroinnit kun ovat likaisessa paikassa.
Tankoa ajattelin nostaa hieman kun sain hommattua 2,5,cm korotuspalat. Miten on noiden asennuksen kanssa, riittävätkö jarru- ja kytkinletkut ja johdot sellaisenaan?
Voi tehdä tiukkaa. Korotin itse vain 10 mm. Se auttoi ajoasentoon paljon tuomalla ohjautankoa ylös- ja taaksepäin. Pidemmät pultit pitää vaihtaa alkuperäisten tilalle.
Juttua takaiskarista: http://www.motomatti.fi/2014/05/arkipyoran-takajoustintuen-jousipaineen.html
Polttoainekuluja voi Brevassa pienentää eräillä toimenpiteillä tehosta tinkimättä. Sylinterinpään lämpöanturia hieman modifioimalla saa helpolla ja halvalla vaikutuksia aikaan. Maamme kylmissä olosuhteissa moottori pyrkii käymään liian kylmänä ja siten myös liian rikkaalla seoksella. Kun moottorinohjaus saa oikeaa lämpötilatietoa palotilan läheltä eikä ohivirtaavasta ilmasta polttoaineseos laihenee, talous paranee ja kone käy kuumempana. Moottoriöljyn lämpötila pitäisi pysyä 80 - 120 astetta. Mieluimmin 90 - 110 asetta.
http://www.motomatti.fi/2015/09/arkipyoran-kanssa-napertelya.html
-
Tuollaiset korotuspalikat. Myyntitekstin mukaan pitäisi onnistua alkuperäisillä letkuilla ja johdoilla. Palikat oli edellinen omistaja ostanut "rapakon takaa".
-
Asiallisen näköinen setti.
Todennäköisesti pitää olla tarkkana kaapeleiden ja vaijerien riittävyyden suhteen. Uudelleenlinjauksestakin voi olla apua.
Ennen asennusta voi olla hyväksi vapauttaa johdin- ja letkuniput siteistään niin selviää mistä eniten kiikastaa.
Juuri se että omat korotuspalani jäivät vain noin 10 mm korkeiksi oli johtimien ja letkujen liika lyhyys.
California 1400:ssa tein ohjaustangon vaihdon. Sen muutososat 580€. Työt tein itse. Tarkoitan että uusilla johtimilla, vaijereilla ja letkuilla on käypäiset hinnat jos niitä tarvitsee.
Mutta hyvä jos onnistuu ilman isompaa säätöä. Kerro kuinka muutostyö etenee. Korotuspaloista voi olla apua muillekin selkäänsä tai hartioitansa potevalle jos homma niillä hoituu. Brevaan lienee saatavissa myös jalkatappien siirtosarja.
-
25mm on varsin maltillinen korotus, jos tangon leveyttä ei muuteta. Todennäköisesti käy suoraan vanhoilla letkuilla ja johdoilla.
-
Mielestäni omaan välttävät asentajan taidot mutta en saanut "venytetyksi" piuhoja ym riittävästi kuin maltilliseen 10 mm:n korotukseen. Toki siitäkin oli jo apua. Uudelleenlinjausta en harkinnutkaan. Myös kahdesta eri korkuisesta satulasta oli kovasti apua. Matala oli silloin parempi kun oli enemmän selkävaivoja.
Tangon leveyden muuttaminen on ehkä mahdollista 1100 Brevassa. Tanngot kiinnittyvät valualumiinisiin varsiin joiden alle kuvassa olleet korotuspalat tulisivat. Tankoja täytyisi madaltaa hieman että niitä voisi levittää. Alkuperäiset tangot ovat jo varsin leveällä. Kapeammillakin tangoilla pärjäisi Brevan keveän ja yllätyksettömän ajettavuuden vuoksi.
Mutta katsotaan miten tässä käy. Selviää onko korotuspala ilman muita muutoksia käypäinen.
Breva 1100 oli itselleni niin hyvä pyörä jo sellaisenaan että mitään kummoisempia muutoksia ei siihen tarvinnut tehdä tyydyttääkseen moottoripyöräilytarpeeni useiksi vuosiksi. Kaikkiin muihin pyöriini olen tehnyt joskus radikaalejakin muutoksia. Nykyinenkin on niistä saanut osansa mutta lähinnä ergonomian ja käyttömukavuuden ehdoilla. Tehoa kun on jo yli tarpeenkin.