Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Paavo - Kesäkuu 12, 2017, 11:18:04 ap

Otsikko: Ei yhteyttä ECUun
Kirjoitti: Paavo - Kesäkuu 12, 2017, 11:18:04 ap
Hankin Cali Vintage -09:n, ilmeisesti joku amerikanvientimalli ja nyt en saa yhteyttä Ecuun guzzidiagilla, Wikström R.M.Heinolla yritti myös samoin tuloksin. Nyt kysynkin fakiireilta neuvoa ongelmaan, onko koko johtonipun uusiminen ( Dinsellä 449€) ainoa konsti?
Otsikko: Vs: Ei yhteyttä ECUun
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 12, 2017, 12:49:41 ip
Alkutiedot ovat nyt hieman vajavaiset mutta lähdetään siitä että olet käyttänyt jo aiemmin samassa laitteessa GuzziDiagia menestyksekkäästi ja tietokone sekä kaapelit ovat samat ja toimivat. Ja olet monesti tehnyt saman muihin Guzzeihin?

Onko ECU MagnetiMarelli vai jokin muu? Reilu viikko sitten törmäsin siihen muuhun Guzzissa. En voinut auttaa. Tosin en nähnyt laitetta mutta omistaja sanoi että ei ole MM.

Yritettiinkö RM.Heinolla nimenomaan GuzziDiagilla vai tehdasohjelmisto PADS:illa?

Millainen on ongelma ECUn suhteen muu kuin sinne pääsemättömyys? Eikö pyörä käy vai pelkkä säätötarve?
         
Johtosarjan uusimiseen en näe tarvetta mikäli on kyse vain eroista Amerikan ja Euroopan välisten eroavaisuuksien vuoksi. Kytkentöja muuttamalla saa valot ym pelaamaan eurooppalaisesti.

Jos kytkentärutiini on sama kuin ennen eikä muutoksia siinä suhteessa ole tapahtunut eikä pyörä käy lainkaan on ensimmäinen päätelmä että ECU ei saa virtaa (maadoitusta) eikä OBD-väylä siten ole myöskään aktiivinen.

Asian tarkistamiseen on helpoin ratkaisu koettaa samanlaisella ECUlla toimiiko se samassa ympäristössä.

Mutta kuten aiemmin kirjoitin on alkutiedot kovin suppeat.
Jos moottoriohjaus on erilainen amerikanmallissa niin sitten en taida tietää siitä mitään.
Otsikko: Vs: Ei yhteyttä ECUun
Kirjoitti: Paavo - Kesäkuu 12, 2017, 13:18:53 ip
Sorry, kiireessä kirjoitin varsin vajavaisesti. Amerikan malli on käsittääkseni muuten sama,kuin Euroopankin, vain mailimittari erona. Kuitenkin arvelen koneen olevan säädettynä laihemmalle seokselle, sillä tuolloin Kalifornian päästörajoitukset olivat tiukemmat ja alavääntö on tuossa yksilössä aika olematon. Yritin guzzidiagilla ja omilla piuhoilla (jotka pelittävät toisessa Calissa), Wikström yritti tehdasohjelmalla, eikä saanut yhteyttä. Olen veivannut tuolla jo toistatuhatta kilometriä eli kyllä se muuten pelittää, vetää laiskasti alta 4000 rpm ja huippukin lienee n. 160 km/h. Tahtoo ryytyä nopealla kaasun avauksella, muuten kuin pakasta vedetty.
Otsikko: Vs: Ei yhteyttä ECUun
Kirjoitti: GuzGuz - Kesäkuu 12, 2017, 14:30:24 ip
Se on tahallaan kartoitettu niin ettei vaikuttaisi tehokkaalta verrattuna kotimaisiin tuotoksiin ameriikassa?
En tiedä, mutta eikös Vintageissa ollut muitakin eroja sinne vientimalleissa.
Sähköpuolella kaikenlaista, mm pienempi akku ja eri kytkentöjä, omituisesti öljysuosituskin erilainen ja mitä kaikkea?
Otsikko: Vs: Ei yhteyttä ECUun
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 12, 2017, 14:33:19 ip
Ja Guzzin tapauksissa monesti pienemmät venttiilinvälykset. Ei muun, kuin metelin takia.
Otsikko: Vs: Ei yhteyttä ECUun
Kirjoitti: Jouko S - Kesäkuu 12, 2017, 16:26:56 ip

Kyllä ne muistaakseni Ameriikan foorumilla on jutelleet tutkineensa Vintagea Guzzidiagilla ja karttojakin vaihdelleet niin kuin Euroopassakin.

En tiedä voisko sitten tässä tapauksessa olla mahdollista, että siihen sinun Vintageen on ostettu Ameriikasta jokin sellainen ecu, mihin on tehty joku reflash-juttu(näitä siellä rapakon takana joku on myynyt), ja siihen ei sitten pääse käsiksi guzzidiagilla? Tämä ihan arvauksella vaan. Mutta noita reflash-ecuja ovat asiakkaat kyllä jonkin verran kehuneet, niin että nuo sinun kertomat jutut moottorin käyttäytymisestä ei kyllä taas millään sovi tuohon teoriaan..

Jouko
Otsikko: Vs: Ei yhteyttä ECUun
Kirjoitti: Paavo - Kesäkuu 12, 2017, 22:10:22 ip
Nämä yksilöt toi maahan tehdasuusina joku Tampereen autocenter, luullakseni omistaja ei ole mitään muutoksia tehnyt. Itse kuvittelen tuon tukkoisuuden olevan tehdasasetuksissa. Ecu näyttää aivan samanlaiselta kuin muissakin guzzeissa. Mitään en ole vielä itse tehnyt, paitsi yritin vilkaista mitä guzzidiag olisi kertonut.
Otsikko: Vs: Ei yhteyttä ECUun
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 12, 2017, 23:14:36 ip
Tampereen Autocenter oli moottoripyöräkaupan tähdenlento aggressiivisella markkinoinnilla ja tiukoilla hinnoilla. Muuttunut sittemmin vain autoliikkeeksi.

Mistä tulee idea että johtosarja pitäisi vaihtaa?
Millä moottorinohjauksella tämä yksilö on? Niitä on kahdella eri järjestelmällä: 15M ja 15RC.
Otsikko: Vs: Ei yhteyttä ECUun
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 13, 2017, 00:10:00 ap
Lainaus
joku reflash-juttu
Jouko S puhuu asiaa tapansa mukaan, tuo vaikuttaisi todennäköiseltä syyltä. Cali Vintage 15RC ecuineen on esim. RexXer -listoilla.  Kun ecussa on Rexxer -kartat, siihen ei päässe ymmärtääkseni millään muulla kiinni kuin tuolla RexXer -mokkulalla.

Ymmärrän tuon RexXer -järjestelmän niin, että Daniele Moto Saksassa on taho, jolla on osaamista päästä ecuihin käsiksi ennen muita. Esim 7SM, ei GuzziDiag Reader/Writer -työkaluja, mutta Rexxer tarjoaa omaa karttaansa. Myyvät sitten Rexxer -pakettina asiakkaalle.  Kysessä on ikään kuin ”GuzziDiag -työkalut ja valmiiksi tehty lambda-off -kartta” yhtenä pakettina, johtoineen. Siinä syötetään vaan helpolla tavalla (ohjelmointilaite ”RexxerUser” ostetaan samalla, 499€ pakettihintaan) toisen osapuolen optimoima kartta ecuun.

Rexxer -jippo näyttäisi olevan se, että he tekevät kartat ja lähettävät sen omassa RexxerUser -ohjelmointilaitteessaan (”mokkula”) loppukäyttäjälle. Loppukäyttäjä käyttää mokkulaa ohjeiden mukaan. Mokkula imuroi ensin alkuperäisen kartan talteen (joka on palautettavissa) ja syöttää sitten modatun kartan (”RexXer) tilalle.  Ei siis mitään, mitä osaaja ei tekisi itse GuzziDiag -työkaluilla (toisaalta osaajia on harvassa ja heidän palveluksensa yleensä maksaa).

RexXer User -laitetta voidaan käyttää vain yhteen ecuun, se ”lukittuu” aina ecuun. Jos RexXer User -laitteeseen tallennettu alkuperäinen kartta palautetaan ecuun, silloin RexXer -kartta voidaan asentaa toiseen ecuun. Siis vain yhdessä ecussa kerrallaan.  Jos asennettu RexXer -ohjelmisto kirjoitetaan yli muulla laitteella (esim. P.A.D.S. tai GuzziDiag -Writer) ja RexXer User -mokkula yhdistetään tuohon samaan ecuun sen jälkeen, se lukittuu ja käy virattomaksi.  Alkuperäinen kartta on siksi aina palautettava tuolla RexXer -mokkulalla ensin ecuun ennen jokaista huoltokäyntiä (tai katsastusta, jos tarpeen).


Ikkalahan pelasti kerran 5AM/Griso -tapauksen, jossa RexXer -softan sisältänyt ecu oli päivitetty P.A.D.S:illa merkkiliikkeessä.  Sen jälkeen käynti oli hyvin huonoa.  GuzziDiag -työkaluilla alkuperäinen softa ecuun - käynti parani.  Tässä oli arvaus, että kun P.A.D.S:illa kirjoitettiin RexXer -kartat yli, tuli yhteensopivuusongelmia. Ei ole tietoa, mitä muistipakkoja RexXer käyttää ja miten. Kun P.A.D.S. kirjoitti standardimuistipaikat standardiarvoilla yli, saattoi lopputulos olla ehkä tuon tapauksen mukainen, epämääräinen.

Nyt olisi ratkaisuna nähdäkseni se, että pyydetään GuzziDiag -taholta tehtaan viimeisin Cali Vintage -tiedosto (3D09C28P Hollannin sivujen listauksen mukaan). Sitten "IAW15xEEPROMTool" -työkalulla kirjoitetaan kaikki perustiedot ecuun ja sitten "IAW15xWriter" -työkalulla kartat. Tämän jälkeen myös GuzziDiag -toimii. Sillä itseoppivien arvojen reset . Sen jälkeen ecu on tehtaan originaalikunnossa ja peli kulkee kuten virkaveljensä. Tarvitaan kolmea eri ohjelmaa, yksi tai kaksi tiedostoa (eeprom tool ohjelman syöttämät tiedot kai ovat oma tiedostonsa - en ole koskaan käyttänyt).
Otsikko: Vs: Ei yhteyttä ECUun
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 13, 2017, 10:40:26 ap
Lainaus
Nyt olisi ratkaisuna nähdäkseni se, että pyydetään GuzziDiag -taholta tehtaan viimeisin Cali Vintage -tiedosto (3D09C28P Hollannin sivujen listauksen mukaan). Sitten "IAW15xEEPROMTool" -työkalulla kirjoitetaan kaikki perustiedot ecuun ja sitten "IAW15xWriter" -työkalulla kartat. Tämän jälkeen myös GuzziDiag -toimii. Sillä itseoppivien arvojen reset . Sen jälkeen ecu on tehtaan originaalikunnossa ja peli kulkee kuten virkaveljensä.  Tarvitaan kolmea eri ohjelmaa, yksi tai kaksi tiedostoa (eeprom tool ohjelman syöttämät tiedot kai ovat oma tiedostonsa - en ole koskaan käyttänyt).

Ja näiden kätevien toimenpiteiden jälkeen ECU on myös vastaanottavainen käyttöjärjestelmän tiedostojen muokkaukselle kuten ruiskutusmäärät ja sytytysennakot.
Myös vikalogien luku ja nollaus sekä kaikki muukin GD-touhu on yhteensopivaa.

Mutta pitäisi ensin olla varma siitä miten asiantila on.

"IAW15xEEPROMTool" on itselle vielä kokematon työkalu. Viimeksi olen GD:tä käyttänyt viime syksynä V11-malliin koska merkkihuolto ei ollut kyennyt muuttamaan tehdasohjelmistolla sen asetuksia.
Nyt on kyllä lähellä toinen tapaus jonka ECUun maahantuojan huolto ei ole saanut yhteyttä käytettävissä olevilla keinoilla. Omistaja kuitenkin empii ja haluaisi että pyörän myyjäliike vaihtaisi koko ECUn boksin sekä siihen kylkeen asennetun RapidBiken takuuseen. Itsekään en ryhtyisi ko hommaan ennen RB:n eliminoimista. Omistaja taas haluaisi sen säilyttää. Henkilöiden toiveet ovat usein ristiriitaisia. Pyörä käy mutta kuluttaa paljon polttoainetta.
Otsikko: Vs: Ei yhteyttä ECUun
Kirjoitti: Paavo - Kesäkuu 13, 2017, 10:52:22 ap
Kiitän tähänastisista vastauksista. Kuulostaa loogiselta, yritän tehdä salapoliisityötä selvittääkseni mitä tälle on tehty. Pyörä on ollut kerran hoidettavana Pekka Parviaisella Kokkolassa ( vika oli kuulemma tukkeutunut bensafiltteri). Täytyy kysellä muistaisiko mitään.
Otsikko: Vs: Ei yhteyttä ECUun
Kirjoitti: Paavo - Kesäkuu 13, 2017, 13:31:32 ip
Sain Parviaisen langan päähän, muisti tapauksen ( pyörä oli tuotu syksyllä ja oli ajanut sen Rovaniemelle sadekelissä keväällä). Viaksi oli ilmennyt tukkeutunut filtteri ja bensaletkun irtoaminen, muistinsa mukaan oli lukenut arvot PADS-ohjelmalla, ei kuitenkaan asentaneensa karttaa uusiksi. Sanoi pyörän toimineen, kun ajoi sen Kokkolasta Rovaniemelle, ei kuitenkaan revitelleensä sadekelillä. No, kyllähän tuo nytkin toimii, ei kuitenkaan niin kuin Guzzin on tottunut pelittävän. Olisin valmis kokeilemaan Camnin ratkaisua, jos siitä Ecu ottaa nokkiinsa, niin Ecuja saanee Ecu-kaupasta. Tarvitsisin kuitenkin apua Vintage-kartan hankinnassa ja jonkun pitämään kädestä kiinni asennuksessa. Vaivannäön luonnollisesti korvaisin.
Otsikko: Vs: Ei yhteyttä ECUun
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 13, 2017, 15:50:36 ip
Lainaus
Kätevien toimien
::)
Toivottavasti tuo polttoainepuoli on edelleen auki, onhan niitä tapauksia että on jäänyt letku tankin väliin yms.  Ihmetyttää, että jos huoltoliike on saanut luettua PADS:illa tietoja (ei pitäisi RexXer ecuun löytyä yhteyttä, ymmärrän), miksi se ei onnistu enää?  Kyllä pitäisi GuzziDiag:illa yhteys saada, jos se kerran toimii toisen ecun kanssa. Olihan malli varmasti valittu oikein GuzziDiag -ikkunassa, sellainen, jossa on 15RC ecu?  Cali Vintage löytynee luettelosta - mitä tahansa voi kokeilla, jossa tietää olevan 15RC ecun, vaikka V11 Le Mans Rosso Corsaa tai muita Cali -malleja.
Otsikko: Vs: Ei yhteyttä ECUun
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 13, 2017, 16:04:38 ip
Minustakin tässä on jotain hämärää. Siksi kyselinkin tarkempia lähtötietoja jo aiemmin. 
Otsikko: Vs: Ei yhteyttä ECUun
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 13, 2017, 16:17:43 ip
Tulee ihan tutut oireet mieleen, kun eräällä sankarilla oli ajopelistä voima hukassa. Uusi ilmanputsari oli sujahtanut koteloonsa suojamuoveineen..  ::)
Otsikko: Vs: Ei yhteyttä ECUun
Kirjoitti: Paavo - Kesäkuu 13, 2017, 16:48:21 ip
Kuten mainitsin en ole vielä itse tehnyt mitään, paitsi vaihtanut tulpat. Huomenna tarkoitus mennä tallille ja katsoa ilmanputsari, filtterit jne. Kokeilen myös guzzidiagia, edellisen kerran pihassa vesisateessa kaverin pidellessä sateenvarjoa, saamatta yhteyttä. Siitä riemastuneena ajoin Heinolle, jossa Pads ei saanut yhteyttä. Ensimmäisenä tyhmään mieleen nousi, että vikaa olisi piuhoissa. Omat fiat-kaapeli voi olla vaikka sökö, viimeksi käytin sitä talvella toisessa mopossa ja kyllä, tarkistin että guzzidiagissa oli valittuna 15RC kokeillessani tähän Vintageen. Tiedän olevani hajamieli, jonka on kaikki tsekattava kolmeen kertaan. :-[
Otsikko: Vs: Ei yhteyttä ECUun
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 13, 2017, 17:16:08 ip
Vika voi olla niinkin yksinkertainen, toimimattomien liitäntäkaapelien ohella, että kolminapainen liitin pyörässä on rikki tai sen johdoissa on vikaa. Se pitäisi aina olla tuettuna jonnekin ettei se "päättömänä" heiluisi tärinästä ja viimasta. Vain harvalla on se niin vaan roikkuu vain jossain sivupaneelin alla. Jos siinä on vikaa ei PADS:kaan yhdisty ECUun.

Myös virtajohtojen kanssa saa olla tarkkana. Tuliko valo KKL-kaapelin merkkilediin? Se tarkoittaa että sähköä FTDI-sirulle on saatavilla. Sitten on COM-portin valinta ja muutama muu asetus joiden pitää olla kohdallaan. Kun tulee rutiini noihin niin homma sujuu kohtuullisen hyvin. Välillä on silti taisteltu.....
Otsikko: Vs: Ei yhteyttä ECUun
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 13, 2017, 19:36:58 ip
GuzziDiag -koodaaja oikoo virheitäni:
"
Toimiiko GuzziDiag -työkalujen Reader ?
Jos Reader ei saa yhteyttä ecuun, ei Writer -ohjelmakaan voi toimia.
 
RexXer ei muuta ecun ohjelmistoa, vaan ainoastaan taulukot tiedostossa.
Siksi RexXer -ecun tapauksessa on normaali työskentely GuzziDiag:illa aina mahdollista.

EEPROMTool -ohjelmalla ei ole mitään tekemistä ohjelmistojen tai karttojen kanssa.
Se lukee pysyvästi tallennetut tiedot (ne jotka eivät katoa kun virrat käännetään avaimesta pois) ecusta / tai kirjoittaa ne takaisin.
Nämä ovat tietoja, joiden on pysyttävä muistissa myös virrattomassa tilassa: vikamuisti, CO -asetusarvo, itseopitut arvot (lambdasäätö).
jne.
"
Ymmärrän tuon niin, että jos vaikka vaihtaa koko ecun (käytetyn) ja jos on omat arvot tallella (luettu EEPROMTool:illa), voi ne syöttää ostamaansa ecuun, nälin kulku jatkuu entisellä tavalla (itseopitut arvot ennallaan).
Otsikko: Vs: Ei yhteyttä ECUun
Kirjoitti: Hajakenttä - Kesäkuu 13, 2017, 23:21:27 ip
Täältä Mandellosta on ehkä soveliasta sanoa sananen, kun ilta juuri pimeni ja äsken vielä Moto Guzzi museon kyltti näkyi radan toisella puolella huoneeni parvekkeen ovesta.

Kuten jo tuli esillekin, voi 3-napaisen ECU-adapteri liitoskaapelin äärimmäiset johtimet olla väärässä järjestyksessä, siis k ja l johtimet vaihtaneet paikkojaan. Mutta jos toisillakin laitteilla ja kaapeleilla on kokeiltu niin...
Otsikko: Vs: Ei yhteyttä ECUun
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 13, 2017, 23:30:11 ip
Mielenkiintoinen huomio. Jos johtojen järjestyksen vaihtaa onko mahdollista että tulee häiriö?
Otsikko: Vs: Ei yhteyttä ECUun
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 14, 2017, 00:00:45 ap
Lainaus
k ja l johtimet vaihtaneet paikkojaan
Tämä lie koskee sitä "Fiat" -kaapelia.  Mutta jos kaapelin on toiminut aikaisemmin toisen pyörän kanssa ja se on edelleen sama?

Kun nimimerkki ”MM” kirjoitti aikanaan 7/2012 lengedaarisen lauseensa:

”Tästä tulee vielä hyvin, hyvin mielenkiintoista”

Olen kirjaillut jostain lähteestä ja omiin kokeiluihini perustaen: ”Fiat –kaapeleita saattaa liikkua markkinoilla eri tavoin kytkettynä. On esiintynyt tapauksia, joissa 3 napainen liitin on pakotettava väärin päin Guzzin liittimeen. Piirroksen mukainen pinnien 1-2-3 -kytkentä on Guzzin liittimellä välttämätön.”

Muistelen minullakin olleen tuollaisen, mistä piti vuolla ”haitta” pois, että sai sen oikein päin paikalleen.  Tästä voisi siis päätellä, että ei toimi väärin päin…
Otsikko: Vs: Ei yhteyttä ECUun
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 14, 2017, 10:07:14 ap
On käynyt säkä kohdallani koska kaapelit (Kiitos Camn) ja sen jälkeen ostamani kaapelit ovat olleet toimintakuntoisia. Olen myös myynyt parit kaapelit.

Kolminapaiset SuperSeal-liittimet ovat nykyään markettitavaraa niin voi tehdä ristiinkytketyn väliadapterin naarasliitin, pinnit, pari eriväristä johdin, pinnit ja urosliitin. Lisäksi tiivisteet. Ja iso lappu adapteriin jossa mainitaan mitä se tekee. Käytetään vain silloin kun muutoin ei yhteyttä synny. Motonetistä voi ostaa liitinrunkoja vähittäin. Biltemakin myy mutta niitä pitää ostaa iso pussillinen kutakin tyyppiä ja laatu on heikkoa. Tiivisteet, pinnit ja muovin laatu eivät ole edes tyydyttävää tasoa. Muovi liian kovaa ja murtuu helposti.

Tosin SuperSeal-liittimen voi purkaa ja koota uudelleen mutta se tarvitsee omat työkalunsa eikä aina oikein onnistu helposti. Helpompi on koota uusi.

Yhdeksi vaihtoehdoksi jää mainittu haitan veistäminen pois liittimen sisältä. Siinäkin on oma hikoilunsa koska liittimen sisällä on ahdasta. Liitinpinnit joutuvat myös koville koska eivät ole aivan liittimen keskilinjalla eli joutuvat taipumaan varsinkin jos liitin painetaan väkisin pohjaan asti.
Otsikko: Vs: Ei yhteyttä ECUun
Kirjoitti: Paavo - Heinäkuu 14, 2017, 10:17:30 ap
Espoon ruttutukussa on kohta Vintagen osia myynnissä, lunastuspäätös tuli juuri. Muutama viikko sitten mopo alkoi reilun satasen nopeudessa woblaamaan ja loppu on historiaa. Itse selvisin käden sijoiltaanmenolla ja asfaltti-ihottumalla. Camnin jakamaa karttaa en koskaan ehtinyt asentaa. Kiitän kaikkia keskusteluun osallistuneita.
Otsikko: Vs: Ei yhteyttä ECUun
Kirjoitti: Pekka Karjalainen - Heinäkuu 14, 2017, 10:40:39 ap
No huh. Hyvä ettei pahemmin käynyt! Vauhtia kuitenkin 100. Löytyikö wobbaukselle syytä?

Espoon ruttutukussa on kohta Vintagen osia myynnissä, lunastuspäätös tuli juuri. Muutama viikko sitten mopo alkoi reilun satasen nopeudessa woblaamaan ja loppu on historiaa. Itse selvisin käden sijoiltaanmenolla ja asfaltti-ihottumalla. Camnin jakamaa karttaa en koskaan ehtinyt asentaa. Kiitän kaikkia keskusteluun osallistuneita.
Otsikko: Vs: Ei yhteyttä ECUun
Kirjoitti: Paavo - Heinäkuu 14, 2017, 12:37:33 ip
Ei toistaiseksi, joko etupäässä hajosi jotain tai sitten osui johonkin.