Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Reun - Toukokuu 29, 2017, 14:30:17 ip
-
Tietääkö kukaan nettisivua, kirjaa tms., josta voisi Moto Guzzi -mallien valmistajan ilmoittamia kantavuustietoja saada jotenkin kootusti?
Monissa isommissakin pyörissä näyttää rekisterinumerolla hakemalla olevan n. 200 kilon kantavuus, mikä aiottujen kuskin, matkustajan, ajovarusteiden ja kohtuullisten matkatavaroiden kanssa jää epämukavan pieneksi. Yhdessä yksilössä bongasin kuitenkin jo juhlavan 256 kilon kantavuuden, mikä riittäisi pois tiehensä!
-
Näinhän se, EV:ssäkin kantavuus on vain 200kg.
Rekisteriotteistahan tuon saa helposti laskettua.
Ylittyy helposti jos satuloissa istuvalla väellä on hieman ns ylipainoa jo omasta takaa.
Eipä massoja kukaan tienpäällä mittaile, en ole ainakaan kuullut.
Kantavuuksissa on oltava sen verran toleransseja ettei joku 50kg ylityskään varsinaisesti ajossa mitään juuri muuta sallituilla nopeuksilla ainakaan.
Takaiskarit voi olla tiukoilla, mutta nehän voi vaihtaa jäykemmiksi.
-
Tuo kantavuus on ilmeisesti laskennallinen määrä pyörän omasta painosta. Eli se ei varsinaisesti korreloi pyörän kykyyn kantaa kuormaa tai kestävyyteen massan alla.
Jos pyörän kuormaamisessa käyttää järkeä ja ei esimerkiksi ripusta ihan sohvakalustoa tai kaasugrilliä mukaan, niin siihen tuskin puututaan tien päällä.
-
TT on tapansa mukaan asiassa.
Noi kantavuudet on täysin taulukosta nykäistyjä lukemia millä on hyvin vähän tekemistä tietyn pyörän oikeasti kantokyvyn kanssa.
Kaukoidässä esim ei ole "muuleille& muille alitehoisille" kulkimille ylärajaa kuormaamisessa olemassa paitsi jossain lainsäädännössä jota ei sovelleta käytännön logistiikan vaikeuttamisen tahden.
-
Liekö moottoripyöriä tienpäällä koskaan veranomaisen toimesta puntaroitu.
Kuljettajan pitäisi tietää mitä omamassa pitää sisällään.
Todennäköisesti siihen eivät kuulu ainakaan laukut, telineet ja tuulisuoja.
Ei vaikka olisivat uutena kaupasta ostettaessa pyörässä kiinni olleet.
Rekisteröintikatsastukset taidetaan tehdä, on ainakin ennen tehty, hieman erilaisiinkin
malleihin samoilla prujuilla.
Olisiko kellään sellaista vaakaa minkä saisi "helposti" roudattua johonkin tapahtumaan?
Tieto lisää tuskaa mutta olisihan se kiva tietää minkälaisella "malmikasalla" ajelee.
-
Sellaisen vaa'an saa vuokralle, ellei jopa lainaan, millä voi puntaroinnin tehdä. Ainakin autoilun vauhtikaupat tarjoavat moisia käyttöön. Niissä on tietenkin neljä lätkää, mutta eihän ole pakko käyttää kuin kahta.
Itse olen punninnut ihan henkilövaa'alla ja lankulla. Eli etupää ja takapää erikseen. Se pää, mikä ei ole puntarilla, ajetaan punnitessa vaa'an kanssa samankorkuisen lankun päälle. Mutta tämänhän kaikki jo osasivat.
-
Jos puntarointi tehdään niin, että yleisö pääsee esittämään omat kommenttinsa
tuloksesta, tapahtuman pitäisi olla nopea ja tulos helposti nähtävissä.
-
Laitetaanpas kyselyyn, jos vaikka Guzziralliin saataisiin jostain ko. laitteet. Ja ylityksestä pieni maksu Gruppon kassaan ;D
-
Mulla on kolme kalibroimatonta keskenään samanlaista henkilövaakaa. Niillä puntaroin tasamaalla California Adamantin painoja ettei tule rikotuksi lakia ja tule hylkäys katsastuksessa.
Melkein joka pajalla on pumppukärry jossa on vaaka varastokäytössä. Pyörä trukkilavalle ja nosto pumppukärryllä.