Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: gringo - Toukokuu 22, 2017, 22:45:57 ip
-
Kyseessä 86000 km ajettu, Moto Italiasta uutena ostettu, säännöllisesti huollettu ja vain yhdellä omistajalla ennen minua (olen ajanut about 10 000 kilsaa) ollut V11 LM Rosso Corsa. Pystyykö sitä noin suuntaa antavasti sanomaan, mitä kaikkea tuon kilometrimäärän nieleelle isolohkolle tässä muutaman lähimmän kymmenen tuhannen kilsan sisällä joutuu tekniikkapuolella investoimaan. Kardaani on avoin, säännöllisesti voideltu kylläkin, ja olen kuullut että moisen kepin vaihtokehote olisi n. 30 000 km. Perämurikan tukilaakeri on vaihdettu n. 15 000 km sitten. Moottorille tai vaihteistolle ei ole normihuoltojen lisäksi mitään tehty. Vaihteensiirtäjän jousi mennyt 60000 kohdalla poikki. Nyt siis uusi jousi kestänyt hyvinkin kauan. Kaikki toimii vallan mainiosti vaikka pientä säätötarvetta lienee, kuten todettu muissa yhteyksissä. Ulkoisesti pyörä ei uuden rinnalla häpeile.
Nyt on valitettavasti niin, että ajoasento on minulle liian etukeno, joten kädet joutuvat verrattain koville ja sitä myöten myös yläselkä. Lisäksi täällä veroparatiisissa on 90 km/h maksiminopeus joten V11 tuntuu vähän ylimitoitetulta. Suunnitelmia pitkistä retkistä on ollut kosolti, mutta mikään niistä ei ole toteutunut, joten pienempikin peli riittäisi iltalenkkeilyyn ja muutaman sadan kilsan retkiin. Selkävaivat vähenisivät kaiketi jos nykypyörän clip-onit pystyisi vaihtamaan tankoon jonkinlaisilla korotuspaloilla ryyditettynä. Estetiikka onkin sitten toinen juttu. Onko joku vaihtanut tuollaiseen V11 lemariin clip-onien tilalle tangon?
Siispä, lähiaikojen mahdolliset isommat remontit ja nykyisen pyörän "kustomointi" omaa ruotoani myötäilevämmäksi toisessa vaakakupissa ja siirtyminen pienempään ja vähemmän ajettuun, esim. tuohon tällä sivustollakin myytävänä olevaan V7 classic:iin, toisessa. Tuntuu vain siltä että koska en osaa mitään remonttia tehdä niin vähän ajettu, vaikkei yhtä harvinainen ja komea laite, saattaapi herättää enemmän luottamusta, ja ennen kaikkea antaa edullisempaa kyytiä. Ei tarvi pelätä esim. tuon vaihteensiirtimen poikkimenemistä. Mitähän erikoistyökaluja tarvitaan? Ehkä autoliiton plusjäsenyys riittää.
Tämä mopokuumeen ja näennäisen järkeilyn ristisiitos on kaiketi enimmäkseen vertaistuen perään haikailua. En ole vielä päättänyt että laitanko pyöräni myyntiin. Mutta jos jollain on mielenkiintoisia ideoita vaikka vaihdosta, niin mielelläni niitä pyörittelen. Pari guzzi- kustomia ja griso koettu, eikä pikkubreva oikein jaksa innostaa.
Tässäpä jorinaa kerrakseen, ja pari kysymystäkin.
-
Heitä ajatus kauaksi siitä että meneekö pyörän ulkonäkö pilalle ja nauraako muut jos laitat korkeamman ja taaemmas tulevan tangon jos kroppa sitä huutaa. voihan sen palauttaa takaisin alkuperäiseksi kun siltä tuntuu.
Kardaanista ei kannata huolestua. Kyllä se puhtaana ja huollettuna kestää. Ota se joskus käteen ja kääntele ristikoita löytääksesi nyintää tai välyksiä. Jos ei ole niin rasvaa niveliin ja kovaa ajoa. Enemmän ajettua V10:n akselia vääntelin viikko sitten enkä löytänyt mitään vikaa ja se on hennompi kuin V11 akseli.
Moottorista voit kiikaroida öljypohja irrotettuna missä kunnossa on venttiilinnostimet. Jakoketjun vaihto tulee jossain vaiheessa ohjelmaan mutta se on melko helppo homma.
Minkäslainen kytkin tässä mallissa on?
En usko että jokin muu malli tyydyttäisi ominaisuuksiltaan. Ehkä sitten jokin muu merkki.......
Itse siirryin selkävaivaisena Customkantaan. C14 on ollut positiivinen kokemus. Ketterä käsitellä ja voimaa riittää yllättävän paljon. Pienen säädön jälkeen ergonomia hallussa.
Epäguzzimaista on vinkuva ja hiljainen käyntiääni ja tärinöiden lähes täydellinen puute. Vain tyhjäkäynnillä jytkyttää. Hiljaisesta pääsen eroon kunhan takuu umpeutuu ensi vuonna.
Vertailuksi kuva V10:n kardaanista.
-
V11 entusiastin puolueellisia vastauksia ja katteettomia (omassa pienempi kuin LeMans versiossa) lupauksia:
V11 LeMans Rosso Corsa
Harvinainen (2 kpl Suomessa rekisterissä, jos tämä lasketaan toiseksi, eikä montaa sataa tehty yhteensäkään) ja mielestäni aivan törkeän komea peli. Guzzeissa ei kovin usein ole ollut Öhlinsejä (kaikki perussäädöt löytyvät). Ihan viimeisiä V11 -malleja: lastentaudit oli paranneltu pitkälle jo pois (latauksen säädin ja kytkentä, vaihteensiirtomekanismi vaihteiston sivukannessa sisäpuolella, runko...).
Mitä joutuu investoimaan
Venttiilien jouset ovat V11 mallissa keskimääräistä jäykemmät, ohjurit tahtovat kulua melko nopeasti, omassakin jo 30 tkm kohdalla korjattu. Eivät yleensä oireile, jostain kumman syystä. Öhlinsit olisi hyvä huoltaa, etupään tiivisteet alkavat vuotamaan ja ohjausiskariin tulee ”tarttuma” alkuun.
Kardaani on avoin
And ain't that cool... Rasvaus riittää, kestää iät kaiket (uusia saa kohtuuhintaan).
Perän neulalaakeri
Puhdistus ja rasvaus aina renkaan vaihdon yhteydessä, ei ole huolto-ohjelmassa, ruostuu (vesi pääsee sinne aina).
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=2516.0 (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=2516.0)
Vaihteensiirtäjän jousi
Tämä on ”herrassa”. Oman olen vaihtanut aina hätävarjelun liioitteluna ennakkoon, myös itse siirrinlinkun, jossa jousi lymyää. Vaihto onnistuu pyörää isommin purkamatta, jos on harjoitellut, olisiko tunnin työ?
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6232.0 (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6232.0)
Ajoasento
Det ordnar sig nog. Monesti tulee vastaan kuva, jossa V11 malliin (jopa LeMansiin, jos en vallan väärin muista) on vaihdettu ”pappatanko”. V11 Sport Cafe -kilkkeet voi asentaa sellaisenaan, mielestäni jopa letkut, johdot ja vaijerit ylettyvät. Toki pitää porata yläkolmioon siististi tarkat reiät.
V7 Classic
Mielestäni tosi hieno peli, klassinen Guzzi, moottori vielä myös ”vanha” pikkulohko. Jos vaimo tai tytär olisivat vähääkään osoittaneet kiinnostusta Guzzilla ajoon, olisin heti ryhtynyt ottamaan yhteyttä myyjään. Ajaton, kaunis ja varmaankin mukava vaihtoehto.
Erikoistyökaluja vaihteensiirtimen jouseen
Vaihteiston laipan alimmat kuusiokolopultit, niihin pitää löytää lyhyt (malli ”Ikea”) avain: myöhemmin lisätyt runkoputket ovat siinä tiellä. Hyvä tiivisteliima välttämätön, "seekeripihdit" ja ohjeet on hyvä olla. Paras olisi olla kaveri, joka osaa ja näyttää. Samalla on tilaisuus optimoida vaihteensiirtoa, jos on harrastusta.
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=1973.0 (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=1973.0)
Laittaako myyntiin
Jos olisi tiloja, tilannetta ja varoja, olisin heti ostamassa Rosso Corsaasi pois. Harvinainen ja laatuosista kasattu Guzzi. Kannattanee ilmoittaa myös ulkomailla, jos myy. Mutta ei kannata, myydä, kun voi ajaa myös itse. Kytkin on kaksilevyinen ja yleensä äänekäs.
-
Kiitos vastauksista. Tuossapa huolto-ohjelmaa ensi syksyksi, mikäli pyörä vielä omistuksessani on. Paikallinen ammattioppilaitos printtasi paksun mapillisen manuaalia vartavasten pyörääni varten. Varmaan heiltä sujuu nuo venttiliohjurien tarkastus/tarvittaessa vaihto, samoin kuin vaihteensiirtäjän jousen ja siirrinlinkun ja jakoketjun vaihto. Mikseivät voisi huoltaa tarvittaessa iskaritkin, ainakin räjäytyskuvat heillä on. Moottorinohjausjärjestelmään eivät tohtineet puuttua. Nesteet ja stefat on etuteleskooppeihin vaihdettu sekä 66000 että 72000 kohdalla. Ja uudet imukurkkujen kumit 72 tuhannessa ja samaan syssyyn myös perän stefa renkaanvaihdon yhteydessä. Takarengas vaihdettu 2014 kesällä, ja sillä nähdäkseni ajelee ainakin tämän kesän. Ehkä seuraavankin. Ihmeesti täälläkin kilometrejä tulee, tällä ajokaudella jo alun toista tuhatta plakkarissa. Mutta jo pikkupyörittelystä, tai varsinkin siitä, yläselkä oireilee. Tosin venyttelemällä ja jonkinlaisella jumpalla selänkin jäykkyys voi laueta. Aikas iso kynnys on ruveta yläkolmiota porailemaan. Harmi, ettei muuten saa tankoa asennettua. Ja vielä enemmän harmittaa, ettei ole rahaa ostaa tuota veeseiskaa myymättä toista herkkua.
Muista merkeistä sen verran, että vähän aikaa sitten innostuin Suzuki vs 1400 intruderista vm.1998-2000, kun täällä oli pari myynnissä, ja Ruotsin puolella useampikin. Luin lähes silmät päästä sen luotettavuudesta ja helposta huollettavuudesta ja pakkomielle oli valmis. Mutta se vasta möykky on, vaikkei taida painaa rosso corsaa enempää. Eikä ulkonäkö vakuuta, ihan ok kuitenkin. liikaa kromia makuuni. Mutta sanat "lähes huoltovapaa" oli vivaldia korville, jäi kauneusarvot taka-alalle. Käsiteltävyys varmasti hankalampaa kuin rosson näissä olosuhteissa. Kohtaus meni ohi.
Ja hyvää rohtoa sain tämänhekisen kohtauksen hoitoon vastauksistanne. Ulkona valoisaa, jälleen yksi yö valvottu moottoripyöräpakkomielteiden vuoksi. Erikoisuispa poika moottoripyörämekaanikoksi, mutta taitaa erikoistua raskaaseen kalustoon, kun työpaikan ja palkan saa itse valita, kuulemma.
-
Itselläni on hallussa Rosso Corsan velipoika, vai liekö siskolikka, eli Nero Corsa.
Motomatti ja Camn tuossa edellä jo latelikin tyhjentävän vastauspatterin kysymyksiisi. Ei mitään lisättävää.
Lähinnä pähkäilyä tuosta mainitsemastasi ajoasennosta. Se on tosiaan rankka näille nopeuksille. Varsinkin jos joutuu matelemaan taajamassa tai ruuhkassa. Mutta kyllä se staattinen, pitkä loikottelu maantielläkin ottaa kropalle. Joskus on tullut vedettyä pitkäkin pätkä laillisuuden tuolla puolen, motarit Turku-Helsinki, Porvoon motari ja Kuninkaantie samaan syssyyn, ja tilanne on ollut tyystin toinen. Tulee erinomaisesta katteesta huolimatta sen verran airbäggiä, että kannattelee kuskia. Ai vizi kun pääsisi joskus veivaamaan jotain alppitietä kunnon intervallilla. :P
Samaa mieltä poikien kanssa siitä, että älä hukkaa mainiota ja harvinaista laitetta jos tilanne korjaantuu pelkällä tangon vaihdolla.
Hyvinkin mahdollista, että nuo vehkeet jäivät Guzzin sporttien (ulkonäkö ja varustus, ei teho) viimeisiksi.
-
Aikas iso kynnys on ruveta yläkolmiota porailemaan. Harmi, ettei muuten saa tankoa asennettua.
Mitä jos metsästäisi tällaiset?
http://www.ebay.com/itm/MOTO-GUZZI-V11-SPORT-HANDLEBAR-RISER-CLAMP-RIGHT-/182022675066?hash=item2a61659a7a:g:EHcAAOSw7hRWQ1fz (http://www.ebay.com/itm/MOTO-GUZZI-V11-SPORT-HANDLEBAR-RISER-CLAMP-RIGHT-/182022675066?hash=item2a61659a7a:g:EHcAAOSw7hRWQ1fz)
-
..hiukan lähemmäksi saa kun tekee itse uudet tangot -näitä on taivutettu jotta kulman sai itselle sopivammaksi (kapeampi ote kuin alkuperäinen)
Samalla tupen päästä mitattuna siirtyivät ehkä 1,5 cm taaksepäin.. vaikka tuntuu pieneltä siirrolta on tuntuma aivan erilainen.
-KG-
-
Tai itse asiassa, saahan tuohon vaikka ällän muotoiset putket tangoiksi. Kun on kerran irroitettavat.
-
Kun kyseessä on pyörä missä on valmiina integroitru täyskate, niin eipä siihen kovin korkeaa stongaa pysty laittamaankaan. Tai sitten voi tulla aika tylyjä muutostarpeita noin niin kuin ulkonäön kannalta. En ole kyllä mitannut omastani, että minkä verran pystyisi, mutta perstuntumalta sanoisin, että ei ihan hirveästi. Mutta joskus pienikin muutos parantaa ergonomiaa merkittävästi.
-
Se on siis tämän näköinen?
Eikös tuosta voisi Z- tai L-tangon pätkillä nostaa ja kallistaa taakse?
-
juurikin tuollainen. Itsekin ajattelin että alkuperäisiä clip-on-kiinnikkeitä voisi käyttää ja saada jonkinlainen putki muotoiltua niin että pienoinen korotus tulisi, eikä pieni taaksepäinmenokaan pahaksi olisi. Äsken ajoin sata kilometriä ja kokeilin matkan varrella suoristaa ruotoa eri positioihin ja uskoisin pienten muutosten vaikuttavan. Kovassa vauhdissa kate ohjasi ilmavirran lähes yhtä hyvin pystymmässä asennossa kuin etukenoisemmassa. Kate on tosiaankin pätevä. Pystympi asento helpottanee kaupunkipyöritystä. On tuossa muutama sentti pelivaraa ennen kuin säiliöt koskettavat katetta. Menen huomenna Jussis motoriin tiedustelemaan josko heillä olisi joku ratkaisu.
Matkalla oli pitkähkö pätkä tietyötä, erittäin karkeaa sepeliä ja pehmeää hiekkaa. Sitten muutama kilsa pientä soratietä, äskettäin ajettu lisää soraa pintaan. Piti jurnuttaa kieli keskellä suuta. Ajattelin siinä, että jos olisi veeseiska, jota hiukan muokattu scrambleriin päin, nappularenkaat ja leveähkö tanko, niin voisi olla rennompaa. Lähdin pörräämään tarkoituksenani matkan aikana keksiä mistä saan viisi tonnia tähän hätään. En keksinyt, mutta olihan muuten kiva lenkki. Tässä sitä on lokoisaa makoilla hierovalla tyynyllä ja katsoa leijonan Luolaa; viidellä tonnilla saatte 10 prosenttia myymieni pyörien omakustannushinnan ylittävästä osasta. Olin kuulevani jostain: I'm out!
-
Ymmärsin että mahdollisimman pysty pappatanko on ratkaisu selän vuoksi. Suora asento ja kevyt käännellä. Jos pitää saada cliparit ylemmäs, ”hienoin” ratkaisu on Däs:in täysin säädettävät (”3 dimension") cliparit.
https://shop.daes-mototec.com/de/Fahrwerk-7/Lenker/DAeS-Lenkerstummel-Kit-fuer-MOTO-GUZZI-V11-Le-Mans--alle-Mod--V11-Coppa-Italia---Scura---Naked-02-.html (https://shop.daes-mototec.com/de/Fahrwerk-7/Lenker/DAeS-Lenkerstummel-Kit-fuer-MOTO-GUZZI-V11-Le-Mans--alle-Mod--V11-Coppa-Italia---Scura---Naked-02-.html)
”
Däs clip-on -tangot Moto Guzzi V11 Lemans (kaikki mallit). Kuljettajille, jotka haluavat olla liikkeellä joko matka-ajo, tai -sporttimeiningillä. Saranamekanismin ansiosta, tanko voidaan siirtää yläkolmion ylä- tai alapuolelle muutamissa minuuteissa. Kaikki sarjat sisältävät asennukseen tarvittavat lisäosat sekä asennusohjeen.
”
Öhlins tapauksessa tuo vaihdettavuus ei mielestäni toteudu, koska niissä on paksumpaa osaa tangoille vain tietty matka.
Workshop Manual ja Operating manual kertovat tehtaan kantana, että Öhlins -etuiskareiden pitää tulla kokonaisuudessaan 30 mm yläkolmion läpi. Tällöin tasaista suoraa pintaa jää riittävästi, johon alkuperäiset cliparit kiinnittyvät. Däs clipareita varten iskareiden on tultava 36 mm yläkolmion läpi. Ketteryys siis hieman lisääntyy, sen minkä tuo 6 mm vaikuttaa. Itse olen kokeillut kaikkia ”läpimenoarvoja”, jopa täysin ”tappiin asti” (niin paljon kuin iskarin paksumpi yläkolmioon kiinnittyvät osa antaa mahdollisuuksia) ja pidin muuttuneista ominaisuuksista. Hitailla nopeuksilla piti olla hieman varovainen mutta vauhdissa ”kallistuvuus” oli mukavaa ja vaivatonta. Mutta maavarat pienenevät ja sivujalka nappailee maahan, mikä saattaa olla joskus hyvin vaarallista (pääsääntöisesti ilmeisesti ei).
Edit 27.5: piirustus ja pari vuotta vanha maahantuojan hinta yhdelle alkuperäiselle cliparille.
-
Ikävä kyllä ovat liian kalliit tällä haavaa.
-
Entäs Tarozzit?
http://www.discovolantemoto.co.uk/tarozzi-adjustable-clipons-high-453-p.asp
Pikkuveljen MuZ:ssa on tällaiset. Ihan on toimiva konsepti.
-
..tämän tapaisella vielä riittää alkuperäisissä letkuissa/johdoissa mitta kun niitä hiukan "oikoo" toisella tapaa kulkeviksi.
-KG-
-
..tämän tapaisella vielä riittää alkuperäisissä letkuissa/johdoissa mitta kun niitä hiukan "oikoo" toisella tapaa kulkeviksi.
-KG-
Letkut ja johdot ovat usein ongelma. Johtojen jatkaminen ei iso juttu ole. Se pitää tehdä vain niin että yhteenkään johtoon ei satu jatkoskohtaa samalle paikkaa. Yleensä on varaa jättää parin sentin ero jatkosten kohdille niin ei tule paksuja möykkyjä johdinnippuun jatkoksen kohdalle. Itse asiassa ei huomaa lainkaan. jatkoskohdat, jos mahdollista, on hyvä laittaa sinne mihin ei päivä paista kuten tankin alle ennen liitintä. Näppärämpi käy tietysti sähkötarvikekaupassa ostamassa naaras- ja urosliittimen ja tekee irrotettavan jatkeen. Liki kaikkiin vastaan tuleviin liitintyyppeihin on saatavissa sähkötukkuliikkeistä kuoret ja "sielut". Lisäksi pitää olla asennustyökalut.
On myös mahdollista ostaa rinnakkaismallisen pyörän ohjaustangon kytkimet joissa on pidemmät johdot vakiona. Ei sekään ole kovin kallista esimerkiksi purkamolta tilattuna.
Jarru- ja kytkinletkujen vaihtoa moni pelkää ihan turhaan. Hydrauliikkaliikkeessä teettämällä juttu on muutaman kympin homma ja samalla saa valita letkun värin ja rosteriset osat. Ilmaus tavallisten jarrujen osalta on helppo mutta ABS-jarrut saattavat vaatia poikkeavia menetelmiä.
Vaijereita saa yleensä vaikka minkä mittaisia ja kaupoissa on jopa vaijereiden rakennussarjoja. Helpoin on sen rinnakkaismallin vaijerisetti jossa on pidemmät vaijerit. Mikään ei ole ikävämpi kuin kinnaava vaijeri.
-
Muutaman clip-on -> crossitanko- muutoksen tehneenä, yleensä sähköt saa reititettyä uudelleen jatkamatta. Jarruletkut voi joutua teettämään. Sähkönaruihin on (ennen n.2005 vuotta ainakin) jätetty suht hyvin varoja. Varmaan nykyajan säästämisinto on lyhentänyt niitäkin.
Jostain japsista oli itse asiassa olemassa molemmat versiot jo tehtaalta (ykköskoppainen SV650 Suzuki ehkä?) ja ylimääräinen laku oli tankin alla nippusiteen kaltaisella viikattuna. Suht helppo muutos.
-
Noi tarozzit saattaisivat olla kukkaron nyörien sallimissa puitteissa, ensi kuun alussa. Ja nuo kvlm:n ehdottamat vastaavat oikeastaan sellaista, mitä olin funtsinut. Olin tänään paikallisessa ajotapahtumassa ja juttelin yhden honda-kuskin (pyörä sellainen tankinpäällämaattavaa mallia, luki repsoil kyljessä, liekö rypsiöljy ruotsiksi, ja gpr tai gpz, 1000cc). Valittelin vaivojani ja hän paljon radalla ajaneena, myös hayabusan omistavana, sanoi että kannattaapi kiinnittää huomiota ajotapaan. Käsille ei käy jos vetää kyynärpäitä tankkia vasten ja työskentelee vatsalihaksia ja jalkoja kuormittaen. Ongelmaksi koin, taas 150 kilsaa kokeiltuani, että oman pyöräni tanko on jossain sportin ja normimopon välimaastossa. Ei mielestäni kyynärpäiden sisäänpäin vetäminen mitenkään luontunut. Mutta nyt taas muisin ottaa jalat mukaan ajotapahtumaan ja mutkat sujuivat mutkattomammin. Oli myös verrattain pitkä matka mutkaista soratietä, ja olo oli kaikkea muuta kuin kotoisa. Pitäisi saada neuvoja siihenkin. Kai omat ominaisuudet loppuu ennen kuin pyörän. Kaikenlaiset viragot ja chopatut harrikat, ilman takajousia ja hirveän pitkällä keulalla, rypsiöljystä puhumattakaan, katosivat horisonttiin.
Tuosta soratie "pikataipaleesta" jäi sellainen kysymys tajuntaan, että millainen mahtaa norge olla tuollaisella alustalla. Norgella pääsisi ainakin merta edemmäs retkeilemään. Vaikka nyt puhuin itseäni vastaan jos ajatellaan, mistä topikki sai alkunsa. No, sopii taudinkuvaan. Sipoossa on verrattain edullinen norge myynnissä
Yritän kovasti päästä kirjoituskilpailun kolmen parhaan joukkoon, mutta tällä tietämyksen tasolla sinne ei liene mahdollista päästä.
-
mutkat sujuivat mutkattomammin
Hienosti ilmaistu.
millainen mahtaa norge olla tuollaisella alustalla
Norgella en ole soratietä koittanut mutta kokolailla samoilla ominaisuuksilla varustettu 1100 Breva on suorastaan nautinnollinen soratiellä. Pitää tietysti osata ajaa soralla. Siinä rentous on valttia. Pyörä hakee aina jonkin verran ja sen pitää antaa tehdä sitä joissain rajoissa. Muuten tulee raskaaksi ajaminen. Tien laadun "lukeminen" on tärkeä taito. Onko lähestyvän mutkan alla kova ajolinja, soraa vai jotain muuta vaikuttaa jarruttamiseen merkittävästi. Sorateillä kaarteissa on myös kallistuksia. Useimmiten positiivisia jolloin kaartaminen on helpompaa ja sen voi tehdä vauhdilla. Negatiivinen kallistus on hankalampi ja sitä pitää ennakoida. Monella tiellä on "luonne" eli sitä voi hiukan ennakoida. Katseen pitäminen siellä missä tiet tulee näkyviin on tärkeää. Soratieajossa moni katsoo liian lähelle eikä pysty ennakoimaan vaan ajosta tulee haparoivaa.
Jos haluaa sorateitä oppia oikein kunnolla niin ajoneuvoksi vähintään katuenduro jossa ainakin puolet sitä enduroa. (Ei siis mitään Varaderoa, tms kömpelyyttä.) Kunnon nappularenkaat alle eikä välimallin kumeja. Sillä kokoonpanolla kun treenaa niin katupyöräkin ryhtyy katurenkailla kulkemaan ketterästi soralla. Tosin vain alle puolella sitä vauhtia kuin em pyörällä mutta lujaa silti. Etujarru on se jarru jolla jarrutetaan sorallakin. ABS vain häiritsee eli se pois päältä. Takajarrulla voi jeesata etujarrua ja joissain määrin ohjatakin mutta ei kovassa vauhdissa. Luistot on parempi suorittaa kaasua kääntämällä kun kaarteen ulostulo alkaa hahmottumaan.
Montut jotka endurolla ovat tuskin havaittavia kannattaa katupyörällä kierrellä tai ajaa hitaammin. Töyssystä voi rengas lähteä luistamaan.
Tuossa siis osa kokemuksestani soratiellä. Puhtaasti soralla ajaminen taas on eri juttu.
Muitakin ja omista poikkeaviakin neuvoja on olemassa. Kannattaa kysellä rupulikumikuskeilta tai niiltäkin joilla on sekarenkaat pyöränsä alla. Useimmat katuendurot ovat kuitenkin käytössä vain kestopäällysteellä.
Soralla ajaminen, kun tie on mutkikas, ei suuresta tehosta ole paljoakaan apua. Tonnisella katuendurolla voi koittaa mennä lujaa soralla niin piikkikuski tunkee sisäkaarteesta ohi. Massa on hidaste.
-
Se korotettujen clip-on tankojen hommaaminen; tässä mittoja (kuva on vääntyneestä tangosta):
- Öhlinsin ulkohalkaisija 54 mm, kiristysosan on kiristyttävä siihen
- tankoputken ulkohalkaisija on 22 mm, Guzzin kahvakilkkeet sopivat niihin
- alkuperäisissä on melkoinen värinänvaimennusviritelmä sisällä (linkki alempana)
Jos löytyisi korotusosa, johon tuo oma 22 mm tanko kiinnittyy, asia vaikuttaisi helpoimmalta?
http://www.lsl.eu/php/index.php#produktgruppeliste.php?pgkuerzel=Stummel (http://www.lsl.eu/php/index.php#produktgruppeliste.php?pgkuerzel=Stummel) (offset high bracket 54 mm) ?
Jos menee kaikki uusiksi, nuo mitat 54/22 mm ovat välttämättömät, ymmärrän. Ja päihin tulevat tankopainot on ymmärtääkseni hommattava samalla, alkuperäiset eivät käy kuin niihin alkuperäisiin tankoputkiin.
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4237.0 (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4237.0)
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=3031.0 (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=3031.0)
-
Tuossa vääntyneessä on juuri se taivutus mikä minulla omatekemissä ;)
-KG-
-
Pistin kyselyn mahdollisesta vaihdosta tuohon nettimotossa olevaan 5450€ maksavaan Norgeen. Pyöräliikkeestä tuli vastaus; 3000 euroa pitäisi heidän saada väliä. ??? Hyvittäisivät pyörästäni siis 2450€.
Äsken sitten pistin pyörän myyntiin mobile.de-sivustolle, ihan mielenkiinnosta, josko siellä ymmärrettäisiin hyvän päälle. Hinnaksi laitoin 6000€, ehkä vähän yläkanttiin. Täkäläisittäin aika paljonkin. Nettimotoon en pyörääni ainakaan vielä laita. Ei ole välitöntä tarvetta myydä. Kunhan saan korotukset clipareihin ja sitten ensi syksynä tilattua huoltotoimenpiteitä, joista ylempänä oli puhetta, niin ei kun kovaa ajoa. Tonnisatanen breva alkanut hieman kiinnostaa....tai eihän sellaista pyörää ole olemassakaan, josta en olisi kiinnostunut. Tää on niin tätä...