Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Artturi - Toukokuu 22, 2017, 08:36:33 ap
-
Morjensta,
Asensin takapyörän paikoilleen renkaanvaihdon jälkeen. Mitähän tein väärin, kun meno muuttui huojakaksi???
Yli satasen nopeudessa pyörä tekee hienoista mutkittelua, huojuu. 100-140kmh oire on saman voimakkuuksinen ja varsin epämiellyttävän tuntuinen. Vaiva saattaa olla hieman hankalampi loivissa kaarteissa vasemmalle, mutta esiintyy tasaisella suoraan ajettaessakin.
Onkohan taka-akselin kiristys mennyt pieleen?? Kiristin ensin 27mm mutterin, sitten vasta sen toisen kiristyksen haarukan vasemmalla puolella.
Pitänee ottaa homma uusiksi, mutta miten??
Renkaaksi tuli Miselin RoadPilot2
-
Onko renkaan profiili sama, kuin aiemmin? Jos on matalampi profiili, niin oireet on juuri tuollaiset. Uraisella tiellä hakee helpommin linjaansa. Joidenkin renkaiden kuvio ja profiili tekevät luikertelua pitkittäisuraisilla teillä. RoadPilot2 itselle kokeilematon kumi, niin en osaa siitä mitään sanoa.
Taka-akselin kireydellä ei sinällään ole merkitystä, kunhan se on kiristetty mutterilla pohjaan. Eli pyörä ei pääse liikkumaan sivusuunnassa akselillaan.
-
Onko renkaan profiili sama, kuin aiemmin? Jos on matalampi profiili, niin oireet on juuri tuollaiset. Uraisella tiellä hakee helpommin linjaansa. Joidenkin renkaiden kuvio ja profiili tekevät luikertelua pitkittäisuraisilla teillä. RoadPilot2 itselle kokeilematon kumi, niin en osaa siitä mitään sanoa.
Taka-akselin kireydellä ei sinällään ole merkitystä, kunhan se on kiristetty mutterilla pohjaan. Eli pyörä ei pääse liikkumaan sivusuunnassa akselillaan.
Rengaskoko on 150/70/VB17, eli alkuperäinen tähän malliin tarkoitettu koko ja profiili. RoadPilot2:ssa on diagonaaliset vyöt, eli muoto on jäykempi, kuin ns radial belted- renkaissa. Kosketuspinta-ala on myös pienempi ja muoto on jäykempi. Voi olla että Californian tapaiseen pyörään sopisi paremmin radial belted- tyyppinen rengas, joka mukautuu paremmin tien pinnan epätasaisuuksiin ja "joustaa" hieman mutkissa.
-
Uusi rengas voi aluksi tuntua oudolta kunnes sen "kuvioihin" oppii tai tottuu.
Mutta jos se on ongelma eli haittaa ajettavuutta eikä tunnu turvalliselta isommissa vauhdeissa niin tarkastelua tulisi jatkaa. Ovatko takapyörän laakerit kunnossa? Entä rengaspaine? Vaikuttaako paineen muuttaminen käytöstä? Takahaarukan laakereiden kunto ja säätö?
Oireet viittaavat myös ohjauslaakerin kuntoon. Kun tuli ajettavuudeltaan hieman erilainen rengas käyttöön niin kulunut tai väljä ohjauslaakeri otti itseensä. Koska ohjauslaakeri on viimeksi tarkastettu ja säädetty?
Pinnapyöräisessä ajoneuvossa on hyvä silloin tällöin tarkastaa pinnojen kunto: onko katkeilleita tai löysiä pinnoja? Moni ajaa tietämättään löysillä pinnoilla ja vasta jokin "tilanne" herkistää tutkimaan asiaa. Etu- että takapyörän pinnojen kireyden tarkastaminen naputtelemalla kutakin pinnaa ja vertaamalla ääntä toisiinsa. Pinnan pitää soida selkeällä sävelellä sitä napautettaessa.
Sitten on ne rengas- tai laakerinvaihtotöissä syntyneet "painajaiset": Taka-akseli on asennettu väärin tai siitä puuttuu holkki joltakin kohtaa. Taka-akseli kiristetty liikaa tai liian vähän. Taka-akselin lukitus vasemmalla kiristetty ennen kuin akseli on kiristetty. Jarrukilpi on asennettu väärin josta voi seurata kaatuminen jarrutuksessa ja muutamia muitakin juttuja joihin on tullut törmättyä.
Perävaihteen keskiön sisällä oleva holkki on lievällä puristusliitoksella kiinni. Joskus se on kuitenkin takapyörää irrotettaessa "kadonnut" ja kun takapyörä asennetaan paikalleen ei asiaa välttämättä edes huomaa ennen kuin on jo myöhäistä. Kyseinen holkki kantaa taka-akselin kiristysmomentin tuottaman aksiaalisen kuorman ja suo molemmille takapyörän laakerille niiden käyntivälyksen.
Kyseisen holkin puuttuminen saattaa rikkoa myös perävaihteen vetämällä sen välykset nollille.
-
Tuo ohjauslaakerin löysyys pitääkin tarkistaa. Pyörä on alle 20tkm ajettu (mikä ei ole todistettavissa...) joten ei nuo laakeriasiat tule ensimmäisenä mieleen, mutta eipä tuo korroosiokaan mikään uusi keksintö ole. Painajaisosasto kuulostaa kyllä painajaismaiselta... huh huh. Kotona pura jo kokoa.
-
Onko renkaan profiili sama, kuin aiemmin? Jos on matalampi profiili, niin oireet on juuri tuollaiset. Uraisella tiellä hakee helpommin linjaansa. Joidenkin renkaiden kuvio ja profiili tekevät luikertelua pitkittäisuraisilla teillä. RoadPilot2 itselle kokeilematon kumi, niin en osaa siitä mitään sanoa.
Taka-akselin kireydellä ei sinällään ole merkitystä, kunhan se on kiristetty mutterilla pohjaan. Eli pyörä ei pääse liikkumaan sivusuunnassa akselillaan.
Rengaskoko on 150/70/VB17, eli alkuperäinen tähän malliin tarkoitettu koko ja profiili. RoadPilot2:ssa on diagonaaliset vyöt, eli muoto on jäykempi, kuin ns radial belted- renkaissa. Kosketuspinta-ala on myös pienempi ja muoto on jäykempi. Voi olla että Californian tapaiseen pyörään sopisi paremmin radial belted- tyyppinen rengas, joka mukautuu paremmin tien pinnan epätasaisuuksiin ja "joustaa" hieman mutkissa.
Oma takanen on ollut jo muutaman vuoden tämä:
http://www.continental-tires.com/motorcycle/tires/motorcycle-tires/sport-touring/contiroadattack2 (http://www.continental-tires.com/motorcycle/tires/motorcycle-tires/sport-touring/contiroadattack2)
Toimii erinomaisesti.
Ohjauslaakerin kunto kannattanee kyllä tarkastaa. Saa äkkiä vaikka tenniskyynärpään ajossa..
-
Moron!!
Kiitos neuvoista :)
Ohjauslaakerin kiristys paransi vaivat! Ensi alkuun ei väljyys meinannut löytyä, mutta oikeilla liikkeillä alkoi hienoinen klonkse löytymään. Kruunumutteria sai kiristää 3/4 kierrosta. Ei olis pitänyt alkaa rengasta heti kritisoimaan. Tämä oli hyvä kokemus ;D ja taitaa misukkskin olla ihan hyvä rengas☺️
-
Se uusi takarengas vain toi sen esiin. Sen kuluneesta poikkeava geometria ilmiantoi välyksen.
-
Artturia on ohjeistettu laakerin kiristyksen jälkeen siirtämään yläkolmiota vastaavasti alaspäin.