Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Surinasussu - Toukokuu 18, 2017, 12:57:04 ip
-
Olen uusi Guzzisti vaikka olenkin motoristi jo 90-luvulta.
Maahantuoja Heinon kanssa ollut liikaa ongelmia:
Ostohuollon jälkeen V7:n sivukoppa putosi normaalissa maantieajossa. Oli kuulemma oma vikani mutta pienen väännön jälkeen sain takuussa uuden. Oli ollut huonosti kiinni huollon jäljiltä, vaati vähän pujottelua, kiinnitin itse.
Vilkut murtuivat talven aikana pressun alla, koetin saada takuuseen mutta oli kuulemma oma vikani, vaikka pyörä oli tallin nurkassa erillään kaikesta. Pienen väännön+kuvien jälkeen meni takuuseen.
Viime viikolla kävin ostamassa peräöljyjä. Tiskiltä myyjä meni kysymään huoltomieheltä, joka olisi antanut väärät öljyt. Onneksi oli asiasta tietäjä mukana ja kyseli että oletko ihan varma, sitten luojalle kiitos huoltomieskin myönsi että väärät olisi tullut. Kukahan olisi korvannut jos kardaani olisi hajonnut vääristä öljyistä? Reklamointia on tehty ja Heinon kanssa kirjoiteltu mutta vastaukset ovat vaihdelleet; välillä tylyä vähättelyä, välillä erittäin asiallista neuvontaa.
Haluaisin suosia maahantuojaa ja olenkin sitkeästi aina palannut varaosaostoksille. En kuitenkaan haluaisi rikkoa pyörää.
Vai onko minulla vain ollut hirveän huono tuuri? Aina pitää löytää joku kokeneempi Guzzisti mukaan ostoksille?
-
” Vilkut murtuivat talven aikana pressun alla…” Mitä tarkoitat vilkkujen murtumisella? En ole ennen kuullut moista.
Takapakkia tuli edelliseen kauppiaaseen verrattuna, jossa oli asiantuntemus paikan päällä. Nykyisellä maahantuojalla on vielä opiskeluaika menossa, jota vaikeuttaa merkkien sekamelska, sekä ”merkonominen” asenne.
Taitaa olla monella muullakin (motokauppiaallakin) tätä päivää, että takuuasioista saa vääntää todella tiukkaan.
-
Voi voi, minä kun luulin että Guzzi olisi päässyt hyvään kotiin :(
-
Kyllä guzzi pääsikin hyvään kotiin. Paras pyörä ikinä.
-
Eipä taida Heinoa kiinnostaa koko Moto Guzzi. Vuosi sitten jo kiinnitin huomiota mm. Espoon liikkeen "mainontaan": Vihdintietä kulkevalle ei mitenkään kerrota asiasta. Suzuki, Can-Am yms. kyllä on hyvin huomioitu.
No, keskustelin messuilla omistajan kanssa noista asioista hyvinkin pitkään. Hän kertoi, että eivät oikein pysty panostamaan vaatimattoman myynnin takia. Ihmettelin miksi ei edes tienvarsiaitaan voi kiinnittää mitään lakanaa tms., jossa kerrotan MG olevan tyrkyn. Ja samalla ihmettelin miksi "oma merkki" oli tungettu takaosaan ja oven pielessä prime paikalla oli Baader-Meinhof-Werke´n tekosia.
Edellisviikolla kuljin ohi - arvatkaas onko aidassa MG mainos!
5 pisteen vihje: verkkoaidasta näkyy joka kohdasta hyvin pihan suuntaan...
Asiahan ei sinänsä minulle kuulu, enkä tiedä mp-kaupasta mitään. Olen tosin osallistunut ~30v tekniseen myyntiin, vientiin ja maahantuontiin...
-
Eipä taida - - kiinnostaa
Mediasta olen ymmärtänyt, että koko alalla menee edelleen huonosti. Guzzin maahantuojan liikevaihtokin on pudonnut kahtena edellisenä tilikautena. Kun Guzzi on marginaalimerkki, jonka valikoimissa on enää kahden genren pyöriä (retro/cruiser), ei edes se auta että myyjälle jäänee tässä tapauksessa sekä maahantuojan- että jälleenmyyjän kate. Edellistä maahantuojaa en tuntenut, mutta foorumin teksteistä olen ymmärtänyt, että siellä oli asian harrastus hyvin voimakkaasti mukana motivoimassa toimintaa. Jos ei olisi nykyajan yhteydenpitovälineitä ja kielitaitoa, olisi huolto- ja varaosamyynnistä myös jotain iloa. Nykymaailmassa en keksi, miten kenenkään kannattaisi pitää mitään varastossa.
-
Kovin paljon aikaa menee Heinolla kaikkien osien hankintaan. Kun vakuutusyhtiö maksaa viulut ei voida käyttää nopeampia hankintakanavia. Kaikki on kyllä lopulta tullut, mutta viive on pikemminkin kuukausia kuin päiviä. Se voi johtua "pienestä merkistä".
Huoltotarvikkeita määräaikaishuoltoja varten, siis suodattimet ja tiivisteet, otin kerralla 5 vuotta varten, kun on noita hankintahankaluuksia. Toivon lääkärin antavan luvan ajaa sen verran. Jatko on epävarmempi, mutta sen näkee sitten.
Vaikeuksia on ollut myös työn laadussa. Nekin on kyllä hoidettu lopulta, mutta ne ei ole selitettävissä "pienellä merkillä". Pa-putket ja -tankki vaihdettiin kahdesti, koska ilmeni asennusvirhe. Talvisäilytyksen aikana oli kuollut akku. Maksoin sen kiltisti, kun oli jo vanha ja huono muutenkin. Akku kyllä kuolee talven aikana, jos sitä ei ladata kertaakaan ja tämä oli 10 kuukautta Heinolla, (vietiin kesäkuussa korjattavaksi, ei tullut syksyyn mennessä valmiiksi ja jäi talvisäilytykseen). En tenttinyt kuinka hoitivat sitä.
Liikevaihtoonkin vaikuttaa tuollainen hitaus. Kun onnettomuus tapahtui toukokuun viimeisellä viikolla 2015, niin korjauksia tehtiin pari vuotta harvakseltaan, sitä mukaa kun osia saatiin ja, sekä asennusvirheitä, että tehtaan valmistusvirheitä korjailtiin. Viime kesän kuitenkin ajoin, puolet siitä lommoisella tankilla, joka syksyllä uusittiin, kun se Pisasta tuli. Männätalvena tuli, projektin viimeisenä asiana, tankin päälle liimattavat tarrat. Kohta sen jälkeen vakuutusyhtiö kertoi maksaneensa laskun.
Nyt vaan odotan lämpimiä ilmoja, että saan liimatuksi ne tarrat. Sitten on se onnettomuus käsitelty. Melko tarkkaan kaksi vuotta siis kesti. Ja arvasin silloin väärin: kuski tuli kuin tulikin kuntoon ennen kuin pyörä. Apinakin tuntuu karisseen jonnekin olkapäältä. Löytäjä saa pitää.
-
Olisiko ratkaisu siis etsiä auktorisoiduista huoltoliikkeistä osaava ja palveleva, ja käyttää sen palveluksia. Entisen maahantuojan huoltomies Piikkiössä lienee hyvä valinta ja (edit 19.5) näkyy olevan myös auktorisoitu huoltoliike. Hänellä on varmasti tiedossa tarvittaessa muutkin hankintakanavat. Esim. Berliinissä on merkkiliike, jonka nettikauppa on tunnettu ja paljon käytetty, kaikkine varaosakirjan hajotuskuvineen http://www.wendelmotorraeder.de/moto-guzzi-spare-parts-and-accessories-nevada-750-anniversario-c-30_3003_300301_30030109.html?language=en (http://www.wendelmotorraeder.de/moto-guzzi-spare-parts-and-accessories-nevada-750-anniversario-c-30_3003_300301_30030109.html?language=en), jos hyvistä pyrkimyksistä huolimatta ei voi käyttää suomalaista vaihtoehtoa.
-
Nimimerkistä päätellen voisi olettaa, että ketjun aloittaja on edustaa toista sukupuolta.
Tässä tapauksessa tulee mieleen, että homma menee vinoon munien puutteen takia.
Kun ei ole munia (munasarjaa ei lasketa), niin asiakkaan arvostus ei yletä normitasolle.
-
Tuo on kyllä koettu muuallakin. Oltiin ostamassa vaimolle autoa. Itse kuljeskelin autojen välissä ja katselin muuten vaan tarjontaa. Opastin myyjän naisen juttusille. Silti autoa yritettiin myydä yhä minulle. Uhkasin jo mennä ulos istumaan vanhaan autoomme, että saavat kaupat hierottua.
Myöhemmin toisen auton kanssa sama juttu. Silloin sanoin vain auttavani hintaneuvotteluissa, auto tulisi kuitenkin vaimolle, niin hän saa päättää millä ajelee.
-
...Kun ei ole munia (munasarjaa ei lasketa), niin asiakkaan arvostus ei yletä normitasolle.
Onkos noi laatua valittavat miehetkin munattomia? :o
-
Kiitän asiallisista kommenteista. Munasarjaisuus ei tähän asti ole ollut este eikä hidaste, pikemmikin päinastoin. MG on nyt kuitenkin Ensimmäinen niin uusi pyörä että huvittaisi käyttää takuuhuollossa, Heinon jälki vain huolestuttaa. Olisiko vinkkejä hyviin takuuhuoltajiin Vaasa-Joensuu linjan eteläpuolella?
-
Olisiko vinkkejä hyviin takuuhuoltajiin Vaasa-Joensuu linjan eteläpuolella?
Taitaa sattua juuri Vaasa-Joensuu viivalle Airakselan huoltopiste:
KUOPIO
MP Huolto Make Ky, 050 3136989
Airakselantie 256, 71490 Airaksela
Olen pari kertaa takuuhuollattanut. Jälki on ok. Vaikuttaa pätevältä kaverilta. Tulee kommentteja ja ehdotuksia normaalihuollon yli menevistäkin toimenpiteistä. Mm. vaihdettiin varmuuden vuoksi peräöljyt, kun takarengas oli irti renkaanvaihdon takia. Öljyillä olisi voinut ajaa vielä. Cali 1400:ssa peräöljyjen vaihto ei tapahdukaan yhtä helposti kuin vanhemmissa Caleissa. Myös jarrupalojen uusimisehdotus meni läpi. Huoltotarvikevalikoima on pieni, joten ennakkoon kannattaa keskustella tarviketilauksiin varautumiseksi. Esimerkiksi tulppia ja tiivisteitä ei löytynyt Suomesta maahantuojaltakaan. No jostain Make ne kuitenkin hommasi.
Huono puoli on se, että paja sijaitsee parikymmentä kilometriä Kuopiosta etelään. Yleisiä kulkuneuvoja ei ole. Kannattaa pyytää vaikka sijaispyörä huollon ajaksi.
Lisätty:
Tässä vielä Heinon sivulta linkki huoltopaikkaluetteloon:
http://www.motoguzzi.fi/huoltopisteet/
-
Onneksi ei ole koskaan ollut niin uutta pyörää että tarvisi "takuuonnettomuushuolloissa" käyttää.
Guzzit on niin helppoja huoltaa itse ettei muutenkaan "ammatti" huoltoihin ole ollut asiaa.
Ja säästää myös euroja mielenrauhansa ohella.
-
Kun puhutaan Treen seudusta, niin aiemminhan siellä Guzzeja huolsi J-P Eeva:
http://t-mi-rautapyora.kunnostaa.fi
Huoltaa varmaan edelleenkin, mutta ei ole ilmeisesti sitten hyväksyttyjen listalla.
-
Eevan puolesta voin sanoa että tekee perushuollot mutta ei kajoa elektroniikkaan. Tarkoittaa että vanhan liiton laitteet tulevat kuntoon ja jälki on hyvää mutta sähköisiä hommia hän ei tee. Korjaa perät, vaihteistot ja moottorit mekaaniselta puolelta.
-
Käytin Tampereen Heinolla 30tkm huollossa lähinnä molykoten vaikean saatavuuden vuoksi. Huollon jälkeen valoviat oli korjaamatta, no vaihdoin polttimot. Ajelin hetken kunnes syttyi huoltovalo... Aloin epäillä työnjälkeä ja avasin ilmanputsarin jolloin vastaan tuli sama hämähäkki kuin ennen huoltoa. Sain sovittua että pyörä huolletaan uudestaan, päiväksi Tampereelle pyörimään, edes kahvikuppia eivät tarjonneet. Kysyin lopuksi että perän lisäaine on muistettu, vastaus oli että ei sitä enää tarvitakaan :o. Ilmeisesti pyörä nyt kuitenkin kunnossa kun huoltomies oli uskaltanut 160 km tunnissa tehdä tarkistusajon mittarinmukaan. En mene merkkihuoltoon en.
-
Kyllä niihin periin se Molykote kuuluu. Vasta California 1400:n perään ei tarvitse.
CARC-mallien huolto-ohjeessa luki alunperin että ei tarvita lisäaineita. Tuli takaisinkutsu ja uusi perävaihde jossa nimenomaan pitää käyttää Molykotea. Muutos tuli myös huolto-ohjeeseen. Sittemmin olen käyttänyt poikkeuksetta.
En ole kuullut että asia olisi muuttunut.
Tosin moni huolto on myös minulle väittänyt että ei tarvitsisi enää laittaa sillä "uudenaikaiset öljyt ovat niin hyviä." Öljyt ovat olleet niin kauan "uudenaikaisia" vanhoihin öljyihin verrattuna kuin muistan. Milloinka ne ovat tulleet tarpeeksi uudenaikaisiksi?
-
VOI SURKEUDEN SURKEUS :(
-
Litran purkki ei ihmeitä maksa: http://www.ytmshop.fi/teollisuuskemikaalit/molykote-erikoisvoiteluaineet/molykote-lisavoiteluaineet/2811/molykote-a
-
Kiitos tiedosta, teenpä aikaistetun öljynvaihdon perään. Pyörä on 2011 Stelvio, johon muuten hyvin tyytväinen.
-
Litran purkki ei ihmeitä maksa
"Kaikki tuotteet saatavilla vain yritysasiakkaille. Hinnat aina alv 0%" ?
-
Kiitos tiedosta, teenpä aikaistetun öljynvaihdon perään. Pyörä on 2011 Stelvio, johon muuten hyvin tyytväinen.
Jos siellä on uudet öljyt niin turha vaihtaa. Laita vain Molykote A öljyn jatkeeksi.
Sitä paitsi: jos siellä oli alunperin Molykote A edellisessä öljyssä niin sitä kyllä jäi sinne pohjalle sen verran että mitään tuskin on ehtinyt tapahtua vaikka määrä ohenikin ja ajettukin olisi.
-
Litran purkki ei ihmeitä maksa
"Kaikki tuotteet saatavilla vain yritysasiakkaille. Hinnat aina alv 0%" ?
Eikös sullakin yritys ole? Laajennat hieman valikoimaa....
-
No mutta Guzziveljemme Horsman se tässä Molyntarpeessa on, itse olen tullut ostaneeksi "Motonetin Molya" mutta kaadoin sen vanhaan molykotepurkkiin, että ei ota oma sydän välilyöntejä ja Guzzille en ole välittänyt kertoa totuutta, on mennyt täydestä kun väärä raha - avokardaanikin on pyörinyt täysiä kierroksia vieraat molyt perässä, vaikka ristikot asemoin kaikessa viisaudessani ohjeiden vastaisesti, kotvaksi aikaa, kunnes raati ohjasi minut oikeille vesille :D.
-
Joko alkaisi olla tarpeeksi halukkaita molykote a:n ostajiksi, jos joku liikkeenharjoittaja ostaisi sen ison pöntön ja jakaisi kaikille osuuttaan vastaan?
Omaani olen myös käyttänyt Motonetin molya. Ei tänäkään keväänä tullut hilettä, hampaat olivat siistit kuin ennenkin. Öljyn koostumus silmin havainnoiden oli myös lähes kuin sinne kaadettaessa..
-
Moi!
Myöhäinen kommentti > huollatin Heinolla/Treella pikkuBrevani, ajoin kotiin n. 100 km, ja kotona huomasin, että oikea puoli pyörästä aivan öljyssä sekä ajokenkä plus ajohousun puntti öljykyllästeinen. Syy: huonosti kiinnitetty venttiilikoppa (tiiviste sössitty kun vedetty pultit kiinni). Ja siitäkin piti sitten vääntää, hyvä kun korjasivat omalla kustannuksellaan, ja 70 eken hyvityksen seuraavassa huollossa! Voi v***u mitä tumpeloita huollossa. Hengenvaarallista tunarointia...Arvatkaa huollatanko siellä enää? Oikein arvattu...
-
Näitä on usein tullut vastaan ettei merkkihuolloissa huolleta kunnolla.
Ihan käsittämätöntä on miksei.
Aika vähän nykyisin ja vielä vähenemään päin taitaa hommia tulla tuolla politiikalla ns merkkihuolloille.
Eikö kannattaisi kun koviin hintoihin "tehdään", niin edes laadukkaasti.
Vai onko henkilökunnan pätevyys karannut alan lamaannuspalkkojen myötä ja osaavat on lähteneet.
Guzzit on parempi huoltaa itse/ huollattaa jollain alan harrastajalla ettei tule näitä että 500e esim ja mitähän oli tehty jos muuta kuin nesteiden vaihtoa välttävästi, jos sitäkään.
-
Täältä ääni Rautapyörälle / Eevalle kans.
http://t-mi-rautapyora.kunnostaa.fi/
Jälki ja tietämys on erinomaista.
-sami s-
-
Näitä on usein tullut vastaan ettei merkkihuolloissa huolleta kunnolla.
Ihan käsittämätöntä on miksei.
Käsittämätöntä myös se, että ihan yksinkertaisissa perusjutuissa kontataan. Tavallisia tiivisteitä pilataan, öljynputsareita jätetään löysälle, pultteja ei kiristetä jne. Mitä on tapahtunut alan koulutukselle ja osaamisen seurannalle?
-
Alalle koulutettuja on edelleen aivan liian vähän. Opetusministeriössä ollaan edelleen sitä mieltä että pienkonemekaanikon (perämoottorit, ruohonleikkurit, moottorisahat, ym) koulutuksella ja perustutkinnolla pärjää myös pätevänä mp-asentajana.
On olemassa aikuiskoulutuspuolella laajempi pienkoneasentajan oppisopimuskoulutus jossa voi käytännön opin saada myös moottoripyörähuollossa työskennellen. Palkkaus on kuitenkin varsin alhainen eikä siihen hommaan ole tulossa pidemmälle ammattitaidossa ehtineitä. Ammattimies laittaa oman pajan pystyyn. Lisähommiksi on otettava ruohonleikkureita ym muuta sälää.
Moottoripyöräjärjestöt ovat esittäneet asiaan muutosta mutta ministeriössä asialle ei ole lämmetty.
-
Mutta tuokaan ei selitä sitä, että perusasioissa mennään metsään. Ruohonleikkureissakin on tiivisteet ja filtterit.
-
Itse kauan sitten ajoneuvoasentaja-linjalta valmistuneena olen aina miettinyt, että mihin tarvitaan erikseen pienkoneasentajaa tai siis sitä titteliä.
Jos autojen kanssa kestää jakari kädessä, niin en usko ollenkaan ettei se ruohonleikkurin, halkomiskoneen, moottorikelkan tai prätkän kanssa homma onnistuisi yhtä hyvin.
Toki siellä on jotain pientä alakohtaista paneutumista, mutta niin on eri automerkkienkin kanssa.
Niin, että pitääkö se pienkoneasentaja erikseen kouluttaa vai riittäisikö, että autopuolen koulutuksessa olisi valinnaisena pienkonepuoli.
-
Itse kauan sitten ajoneuvoasentaja-linjalta valmistuneena olen aina miettinyt, että mihin tarvitaan erikseen pienkoneasentajaa tai siis sitä titteliä.
Jos autojen kanssa kestää jakari kädessä, niin en usko ollenkaan ettei se ruohonleikkurin, halkomiskoneen, moottorikelkan tai prätkän kanssa homma onnistuisi yhtä hyvin.
Toki siellä on jotain pientä alakohtaista paneutumista, mutta niin on eri automerkkienkin kanssa.
Niin, että pitääkö se pienkoneasentaja erikseen kouluttaa vai riittäisikö, että autopuolen koulutuksessa olisi valinnaisena pienkonepuoli.
Hyvä avaus aiheesta.
Arvonsa tunteva autonasentaja ei pääse mp-huoltoon töihin koska pyytää liikaa palkkaa ja on selkeästi ylikoulutettu mielestään. Mp-asennus ei ole yhtä hohdokasta hommaa kuin hienojen autojen kanssa työskentely.
Omasta autonasentajan koulutuksesta on aikaa mutta totesin jo silloin moottoripyörän hankkineena että pitää tietää tekniikasta aika lailla enemmän kun korjaa prätkää mitä auton ylläpitoon edellytetään. Ja silloin rassailin 60-luvun ja seitkyt alun prätkien kanssa kun uudempiin ja monimutkaisempiin ei ollut varaa. Edelleenkin tulee oppia liki joka päivä kun vain viitsii sitä hankkia. Silti ei ole vastauksia läheskään aina tälläkin palstalla esitettyihin kysymyksiin.
Se korjaamisesta. Huoltaminen ei ole niin vaativaa.
-
Jos mahd., viekää ihmeessä laite Rautapyörään Eevalle, jos haluatte laadukasta ja luotettavaa. Olen siellä neljästi käyttänyt, ja kaikki tehdään hyvin ja kokemuksella.
-
Arvostan J-P Eevaa suuresti hänen laajan teknisen osaamisensa vuoksi. Mutta hän ei lue pyörän digitaalisia tiedostoja eikä siten tee mitään can-väyläjärjestelmän ilmoituksien ohjaamia toimia.
Voisi sanoa että hän on ns. Vanhan Liiton Asentaja. Nykypyörien huolloista ei siis mene tehtaalle tietoja internetin kautta.
Mutta se ei estä jos on yksinomaan mekaniikkaan liittyviä juttuja korjattavaksi. Toki vanhempien pyörien vianetsintä, korjaus ja säätäminen sujuu paremmin kuin esim itseltäni. Välillä pitää hakea konsultaatiota.
-
Jos käyttää koodien luvussa Heinolla ja korjuussa oikealla ammattilaisella.
-
Onneksi saa viedä Guzzin Piikkiöön hoitoon silloin kun tarvitsee. Virallinen huolto Pro Italia on asiantunteva paikka. Näyttää käyvän asiakkaita Helsingistä asti.
-
Tervehdys, selailin aikani kuluksi RM Heinon verkkosivujen osiota "tarvikkeet ja varaosat". (yli 150 sivua) Guzzeihin sopivia tarvikkeita löytyi tasan 2 kpl, tankkilaukun kiinnike ja Stelvioon sopivat käsisuojat. Ilmesesti kaikki muu on sitten tilaustavaraa :(
-
Viime vuonna tilasin, talviaikaan vielä, melkoisen setin uuden 1400:sen hankinnan yhteydessä lisätarvikkeita Heinon kautta. Settiin sisältyivät iso pleksi, kaksivärinen geelisatula, tavarateline jossa takalaukkua varten kiinnityskohdat, sivulaukut ja ohjaustangon sähkökytkimet, kaasuvaijerit sekä pidemmät jarru- ja kytkinletkut. Leveä ohjaustanko ja sivulaukkujen sisälaukut tulivat muuta kautta. Tarvikeluettelo löytyi Heinon myymälän tietokoneelta. Sitten tilattiin.
Pleksi tuli oikean kokoinen mutta väärä kiinnityssarja. Oikea setti tulikin sitten pikavauhtia. Osat saapuivat hieman eri aikoihin ja koska oli hinku asentaa lisäosat saapumisjärjestyksessä niin piti poiketa Tampereen myymälässä useamman kerran. Muuten homma sujui.
Kesäkaudella homma olisi lähestynyt katastrofia koska monien osien asennus olisi vienyt kauan aikaa ja pyörää olisi pitänyt purkaa ja koota useamman kerran erikseen osien saapumisjärjestyksessä. Asennustyö (kaasuvaijerit ja pieni jarrumuutostyö) vaati lisäksi pientä ohjelmointia OBD-väylän kautta. Kaikki asennukset tein itse. Talvella homma tuli tehtyä ilman päänsärkyä tai ihottumaa.
Tässä myymälässä on ehkä enemmän lisäkilkkeitä: http://www.tlm.nl/webshop/?___store=en
-
Tervehdys, selailin aikani kuluksi RM Heinon verkkosivujen osiota "tarvikkeet ja varaosat". (yli 150 sivua) Guzzeihin sopivia tarvikkeita löytyi tasan 2 kpl, tankkilaukun kiinnike ja Stelvioon sopivat käsisuojat. Ilmesesti kaikki muu on sitten tilaustavaraa :(
Palvelu lienee muillekin merkeille ihan sama. Rahaa ei kannata sitouttaa varastoon.
Jyväskylän Storm lopettaa vuoden vaihteessa ja siellä on nyt sille pienelle varastolle loppuunmyynti. Ilmeisesti ei kannata tällä seudulla pienemmän, pelkästään tarvikkeisiin keskittyneen mp alan liike.
-
Pirkkalan Stormilta olen saanut, nykyisin, hyvää palvelua. Myös hintoja on soviteltu niin että kaupat syntyvät.
Silloin alkuaikoina kun Stormille tuli myymälä Tampereelle olivat nuoret miehet tiskin takana ylimielisiä ja piti muutaman kerran osoittaa heille heidän paikkansa ja tehtävänsä nimenomaan palvella asiakasta. En esimerkiksi siedä että kysytään että "mitäs pappa täältä hakee?"
Näinkin on käynyt.
Nykyisessä liikepaikassa on vakiintuneempi myyjäkunta ja he myös ymmärtävät että ei tietokone kaikkea tiedä. Siihen ruutuun tukeutuminen on tyypillistä nuorukaisille. Sama myös Motonetissa. Siellä kun on henkilökunnan vaihtuvuus suurta.
Euroopassa valmistetuissa moottoripyörissä (Yamaha, Honda, Ducati, BMW, ym) kun on paljon ristiin sopivaa osaa niin ei pidä tuijottaa vain siihen yhteen merkkiin tai varaosanumeroon. Kokeneemmat myyjät tietävät jo paremmin.
Stormilla on rahaa kiinni varastoissa, arvatenkin miljoonia. Firma on silti pysynyt pystyssä kauan.
-
Pyörien kanssa on vaan hankalampaa pysyä yhteensopivuuksien kanssa kelkassa, kun uutta mallia pukkaa yhtenään pihalle. Pitää ihan tosissaan tehdä osakauppaa, että huomaa yhteneväisyydet. Vanhemmat mopot sitten erikseen, siis sellaiset, jotia on jo tehty maailman sivu.
-
Joo, mutta kun voisi edes netistä selata, mitä on mahdollista tilata 8)
-
Joo, mutta kun voisi edes netistä selata, mitä on mahdollista tilata 8)
Siinä olet ainakin osittain oikeassa jos Stormista puhutaan. Myymälöissä ja päävarastossa on paljon tavaraa jotka eivät näy heidän omallakaan tietokoneella, oletan, saati sitten asiakkaalle päin auki olevassa markkinointisivustolla. Käyminen paikan päällä tai edes sellainen toimi kuin puhelimella soittaminen saattaa avata saloja.
MotoItalian aikana kysyin Heipalta erästä Guzzin melko yleistä varaosaa eikä heillä ollut sitä hyllyssä. Heippa soitti Stormille, siellä oli. Ajelin sitten Stormin myymälän kautta kotiinpäin.
Toinen, mutta jo kaukainen tapahtuma, oli kun tarvitsin Benelli 750 Seihin koneen tiivistesarjaa. MotoItaliassa ei ollut, eikä Stormilla puhelimella tiedustellen. Mutta sain vinkin että Nakkilan Pyörässä ja Mopossa voisi olla. Soitin sinne ja myyjä nauroi kysymykselleni. Nokkaannuin asiasta ja melko kylmästi sanoin että yhdistäpä johtajalle. Yhteys kuitenkin katkesi. Soitin suoraan johtajalle. Hän kysyi hieman närkästyneesti miksi hänelle soitan kun heillä on asiakaspalvelu erikseen. Kerroin että ei kuulemma ole saatavilla haluamaani tuotetta mutta olen saanut tietää että Teillä on. Vastakysymys tuli heti: Kuka niin sanoi? Kerroin että se ja se sanoi. No toki sitten löytyi. Parin päivän päästä jo niputin Benellin konetta. Sittemmin sain harvinaisempiakin osia helpommin kyseistä kohteesta. Puhelin on hyvä väline. Parempi vielä kun käy henkilökohtaisesti.
Nykyisin kyseisiä tiivistesarjoja saa Stormilta. Centauro merkkisiä. Guzzeihinkin useisiin malleihin.
-
Olikin vähän ihme juttu, kun eräs kaveri kävi tuolla pari vuotta Jyväskylässä pyörineessä Stormissa loppuunmyynnissä ja siellä oli myytävän kampetta, joka ei koskaan kyllä ole ollut täällä hyllyssä. Vanhaa kamaa jne. Eli myisivätkö poistona muidenkin myymälöiden hyllyihin jäänyttä tavaraa..?
-
Niin se toimii: vähittäiskauppa, jos sillä on edustuksia moniaalla suunnalla, arvioi varmaa että mitä kannattaa missä ja milloin tarjota. Kauan on jo profiloitu asiakkaita ja heidän tottumuksiaan. Ei meidänkään lähiKoosta saa valikoimaa ranskalaisia juustoja vaikka heidän isostaKoosta saa muutaman kilometrin päästä.
Tässä ei liene kysymys edellä olevasta vaan siitä että odotusarvoisesti liikkeessä käy enemmän väkeä loppuunmyynnissä ja sen vuoksi laitetaan kampanjaan mukaan sellaista mistä halutaan eroon halvalla tai tai tuotteita käytetään vetonaulana mainostaessa. Sana loppuunmyynti on rahvaalle suurin piirtein sama asia kuin "ilmaisia ämpäreitä".
Kauankos se loppuunmyynti siellä kestää. Kerkeenkö vielä?
-
Eiköhän ole vuoden vaihteeseen asti. Täytyy kaivella uutiskirje mikä tuli.
-
Tässä. Ihan hyvää rengaskauppaa ainakin ovat tehneet.
-
Banzai!
Eikös se mennyt niin et mä lainasin sulle sen tiivistesarjan Benelliin, ja saatesanoilla "hommaa Kankareen kautta vuoden sisään tilalle samanlainen setti.."
;) ::)
Mut joo, tarina meni silleen et ainoo kenelle tiivistetehtaan johtaja vastas puhelimeen oli kyseinen pyörä & mopo putiikin pomo..
Kiitos toki vieläkin avusta kyseisessä asiassa..
Harrastaminen on joskus ihmeellistä..
Meidän perheessä maximoitu harrastamisen vaikeuskerroin, kun pihasta löytyy 2.kpl Chevrolet merkkistä kuljinta.. :o!!
Jos ei muuta, niin tosi helppoa samaistua HD merkkisten öljyvatkaimien harrastajiin näin äkkiseltään...
T.Isä-Masa
-
En muista enää varmaksi missä järjestyksessä homma meni mutta sulta sain vinkin mistä saa tiivisteitä. Silloin. Nykyään niitä saa jo melko yleisesti. Nyt vain ei ole yhtään Benelliä tallissa. Aikansa kutakin. Saa nuoremmat ja innokkaammat rakennella.