Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: joino@luukku.com - Toukokuu 16, 2017, 19:21:18 ip
-
Mites pikku Brevan 750 öljytilavuudet. Siis moottori, perä ja vaihdelaatikko (jos ei sama moottoriöljyn kanssa)
Onko öljyt kuinka tarkkoja ohjekirjan suosituksista vai voiko tarjota jotain muuta viskositeettia?
Olisin kiitollinen vastauksista :D
-
Oliskohan vaikka tässä sopiva manuaali:
http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/owners_manual_breva_750_ie_2006_en.pdf
Tuon mukaan moottoriin suositus on Agib Racing 4T 10W-60 ja tilavuus 1,8L.
Vaihdelaatikkoon Agib Rotra MP/S 80W-90, tilavuus 1L.
Perävaihteeseen Agib Truck Gear 85W-140, tilavuus 0,170L.
-
Vinkkinä, että täytä moottoriin öljyä vain mittatikun puoliväliin tai 2/3 osaan aluksi.
Jos on "yläreunaan" asti, niin saattaa nousta sylinterin kansipulttia pitkin ylös kanteen ja roiskauttaa ajossa polvelle.
100 kilsan jälkeen voi sitten tarkistaa, mutta 2/3 - 4/5 osaa tikun "rasteri"asteikolla on hyvä ohje.
-
Omassa Nevada-koneisessa on ollut vaihtelevasti alarajan yläpuolelta yläviivaan asti ilman vuotoja. Tuleeko sulla se öljy jostain venttiilikopan välistä vai kenties huohotusletkun (vuodon) kautta?
-
Mites pikku Brevan 750 öljytilavuudet. Siis moottori, perä ja vaihdelaatikko (jos ei sama moottoriöljyn kanssa)
Onko öljyt kuinka tarkkoja ohjekirjan suosituksista vai voiko tarjota jotain muuta viskositeettia?
...
2003 ohjekirja ilmoittaa moottoriin SAE 5W-40 ja - 2006 10W-60 vaikka moottori on sama, eli viskositeetti ei ole kovin tarkka. Jos käyttää näitä ja näiden välissä olevia SAE arvoja, voi olla turvallisella alueella, esim 20W-50 on paljon käytetty ko. moottorissa.
Koskee siis Breva 750, ei hydr.nostimilla varustettuja moottoreita.
-
Tuleeko sulla se öljy jostain venttiilikopan välistä vai kenties huohotusletkun (vuodon) kautta?
Aikoinaan, kun ensikertaa öljyt vaihdoin, niin tuli tuosta oikean puolen sytytystulpan etupuolella olevasta kansipultin juuresta ja "mutterikupista". Ilmeisesti öljypinta oli liian ylhäällä ja kampikammion paine nousi liiaksi, vaikka olinkin täyttänyt vain oljytikun ylärajalle. Toistaa kertaa ei vahinkoa ole tapahtunut, kun olen vaihtaessa täyttänyt vain tikun puoli- tai 3/4 osa välille.
Öljy ja sadevesi tuossa kiehuivat ja housun lahje sai pintarasvauksen.
-
Pikkulohko on tosiaan herkkä koneliukasteen liikatäytölle, miuluusti alle maksimin.
-
Taitaa sitten johtua tuosta vakiosta huohotusjärjestelmästä. Omassa se on muutettu ja kärsii ajaa tötterö levällään pitempiäkin aikoja.
-
Mulla ei kärsinyt - ~155 km/h alkoi woblaus. Pleksi ja laukut kylläkin oli aina kiinni.
-
Olen alkanut vaihtaa itse öljyt kun korjaamot eivät osaa. Aina on huollon jälkeen liikaa moottoriöljyä. Kerrankin poistin puoli litraa. Se on paljon noin pienessä öljytilavuudessa. Liika öljy aiheuttaa käynnin kakomista ja sinistä savua.
Oikean määrän löytyminen on taitolaji. Kun tyhjennettyyn koneeseen lisätään litra, se on jo alaraja kylmään moottoriin. Tunnin seisonnan jälkeen ei enää tikku kastu. (Varmaan uuden suodattimen kastuminen syö pienen määrän.) Kun lisää 3 desiä, se on ylärajalla. Kun sitten ajaa 5 km ja heti mittaa, on öljy ylä- ja alamerkkien puolivälissä, joka on aika hyvä.
Vaihdossa siis öljyä kuluu 1,3 litraa. Jos laittaa ohjekirjan 1.8 saa kohta poistaa puolikkaan. En tiedä, missä se loppu öljy luuraa siellä koneessa kun se on laskettu kahdesta propusta ja suodattimen luukusta. Kai se on jossain yläkerran lokeroissa.
Ja öljymäärähän mitataan niin, että tikku kuivataan ja työnnetään vapisematta suoraan reikään, eikä kierretä kierteelle. Sitten vedetään kauniisti ulos ja katsotaan tulos. Kannattaa myös mitata useita kertoja, koska pieni viisto liike pystysuunnassa kastaa tikkua syvemmälle öljyyn.
-
Aina on huollon jälkeen liikaa moottoriöljyä
Tuli tämä vastaan, uudet ohjeet tulleet jo 2003 (Breva, Nevada).
-
engine oil quantity (1.8 kg).
Nyt pitäisi vain tietää: paljonko tuo on litroina?
The correct quantity of oil wets the dipstick up to around 10-11
mm under the maximum level reference mark.
Ja sitten pitäisi tietää: missä on maximitason merkki?
Kun on vain yksi merkki koko tikussa ja missään ohjekirjassa ei ole sellaista kuvaa. Olen tulkinnut ainoa merkin olevan alaraja ja öljypinnan olevan mikä tahansa sen yläpuolella litteällä alueella. Olen pitänyt öljyn suunnillen sentin yli tuon ainoan merkin. Lienee tarpeeksi hyvä. Silloin pinta ei laske alamerkkiin asti ajon aikana. Melko lähelle se menee, jos mittaa heti pysäytyksen jälkeen. Jos käy ensin kahvilla ja mittaa sitten se on jälleen sentin verran yli alamerkin.
Nevadan öljyn määrän säätö on seikkailu. ;D
-
Perinteistä öljytikkua käyttäneenä sanoisin että tarkoitus on esittää öljymäärä tuon litistetyn kohdan alueella jossa on selkeä ala- sekä yläraja. Mutta tässä tapauksessa se ei olekaan oikein ylärajan osalta.
Jossain vaiheessa taisi tulla vaikeammin "luettavan" muovisen öljytikun mukana vielä se ero että kierretäänkö öljytikku pohjaan vai jätetäänkö kiertämättä. Tämäkin ero on saattanut hämmentää öljymäärän suhteen.
-
paljonko tuo on litroina
Tässä todisteluketju :P:
Moto Guzzi Technical Communication No. 02-2003: "correct engine oil quantity (1.8 kg)".
Moto Guzzi Technical Note No. 010-2006: "750 SERIES (Breva and Nevada) engine oil = Agip Racing 4T 10W-60".
Agip Racing 4T 10W-60 tekniset tiedot: "tiheys = 0,895".
1,8 kg = 1,611 L...
Aika hintsusti... itse täytän 4,0 L (V11, manuaali pyytää 3,5 L).
-
Tonteissa, pikkulohkoissa ja carcissa on ollut pari, kolme desiä ohjearvoa vähäisempi määrä sopiva - ei puske ehjästä koneesta ylimääräisiä pihalle.
V11 lienee edessä sijatsevan öljypumppunsa vuoksi poikkeus - loiskelevystäkö apu?
T,
Jukka
-
loiskelevystäkö apu
Apua ei ymmärtääkseni V11 tapauksessa tarvita :).
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5275.0 (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5275.0)
-
Ok. Spine-runkoinen onkin tehty kilpapyörän pohjalta. Ovat soveltaneet kovassa käytössä toimivan huohotuksen myös tuotantoon - otaksun ;)
Mutta aiheeseen eli pikkulohkon öljymäärä on tarkka, jotta voi nauttia huolettomista kilometreistä.
Mittaus aina samalla tavalla - yön yli seisoneesta koneesta saa oikean tuloksen.
Olen pitänyt öljyn suunnillen sentin yli tuon ainoan merkin. Lienee tarpeeksi hyvä.
Kyllä vaan ja ylärajan saat selville seuraavan suodattimen ja öljynvaihdon yhteydessä, kun laitat mitatun öljymäärän koneeseen.
T,
Jukka
-
Miksiköhän noihin pikkulohkoihin on rakenneltu vakiona niin tukkoinen huohotus? Omassa on avarrettu ja öljyä aina tikullinen. Siis se vanhan mallinen muovinen ja rasva ei pyri pihalle mistään välistä. Ajo ei ole ainakaan tylsimmästä päästä.
-
Agip Racing 4T 10W-60 tekniset tiedot: "tiheys = 0,895".
1,8 kg = 1,611 L...
Eikös öljy ole vettä kevyempää eli tiheys tarkoittaisi 1,8 kg = 2,01 L .
*****************************************************************************
Nevada -04 (sama Breva moottori) käyttö+huolto kirjan mukaan öljytilavuus on 1780cc
( http://cadrecycle.com/manuals/manuals/Nevada%20750%20IE%20MY%2006%20English.pdf )
sivun 77 mukaan. Sivulla 49 ( liitekuva) on mielenkiintoinen öljyntarkistus ohje:
- öljy pitää tarkistaa lämpimästä moottorista mittatikku täysin kiristettynä
- jos tarkistat kylmästä koneesta, niin öljytaso voi väliaikaisesti laskea alle MIN merkin
Tämä ei ole ongelma jollei öljynpaineen merkkivalo syty (toim.huom. "aika hurja" ohje...)
- huom. MIN ja MAX merkkien väli on suunilleen 400cc
Mahtavaa tämä Italialaisen teknisen laitteen kirjava ohjeistus. :P
En yhtään epäile, että joka Guzzi yksilöllä on lisänä vielä oma sielunelämänsäkin ;D
-
Ohjeita on kai monia erilaisia vuosien varrelta eri vuosimalleihin. Omassa Annin käyttöohjekirjassa sanotaan nimenomaan: "Älä kierrä tikun kierrettä pohjaan." Ja jos laittaa käsikirjan öljymäärän 1,7 l niin liikaa menee. Tikku kastuu juurta myöten. Arvaan, että öljy ei kokonaan poistu koneesta lämpimänäkään öljynvaihdossa. Ja mittaus on tehtävä lämpimästä koneesta 20 min pysäytyksen jälkeen vapisemattomalla kädellä. Muitakin ohjeita siis on, eikä Luigi ole aina ollut huolellinen niitä kirjoitellessaan.
P.S. En pääse nyt skannaamaan sitä käsikirjan sivua kun istun parhaillaan M/S Finnladyn baarissa jossain Skoonen rannikon tuntumassa. Juhannukseen asti on meininki kiertää Eurooppaa. Reittisuunnitelma selviää vasta kun se on ajettu. Tässä paatissa, vaikka hieno onkin, on hitaat netti- ja puhelinyhteydet. Satelliitin kautta kaiketi. Puhelun vastaanottaminenkin maksaa 7,05 € minuutti. Sähköpostia ei saa luetuksikaan. Gruppon sivu kyllä aukeaa näköjään.
-
öljy ole vettä kevyempää
Tottahan se on… öljy painaa alle kilon per litra – ajatusvirheen tapainen – jotenkinhan sitä piti päästä lähemmäs ”oikeaa” täyttömäärää…
Italialaisen teknisen laitteen kirjava ohjeistus
Sitten vielä päälle ”asiasta tavallisesti perillä olevien tahojen” ohjeet, nekin vaihtelevat. Italialaisia koneita joku 25 vuotta myyneenä ja käynnistäneenä on tullut myös vastaan se että kun esittää ongelman tehtaalle, käypä vastaus on olankohautus.
En voi kuvitella tilannetta, että olisin "motoristi" - ajaisin esim. BMW:llä, jossa kaikki toimisi aina kuin ihmisen mieli ja pyörä kävisi kerran vuodessa merkkiliikkeessä huollossa...harrastukset erikseen :).
M/S Finnladyn
Onnea matkaan. Hieno fiilis tuossa tilanteessa yleensä. Joku vuosi sitten tosin koin noilla laivoilla elämäni ensimmäisen black-out -tilanteen. Aika hurja tunne kun päämoottorit pysähtyvät ja kaikki sähköt menevät. Siinä sitä sitten tunti mentiin tuulen viemänä...kunnes taas matka jatkui, nou hätä. Ja kuinka ollakaan - missä tuo laiva on tehty: Italiassa...
-
En voi kuvitella tilannetta, että olisin "motoristi" - ajaisin esim. BMW:llä, jossa kaikki toimisi aina kuin ihmisen mieli ja pyörä kävisi kerran vuodessa merkkiliikkeessä huollossa...harrastukset erikseen
Onpa noitakin verstaalla käynyt. Taannoin oli kerhokaveri kolme viikkoa pyörättä kun uutta perävaihdetta odoteltiin Saksasta. Sitten viikko asennusta. Varapyörää odotteluajaksi ei merkkiliikkeestä saanut mutta sen viimeisen viikon sai. Meni siinä kesälomasta yli puolet pyörättä.
Täysin viatonta pyörää en ole nähnyt. Tilastojen mukaan, tosin tutkimus tehtiin USA:ssa, oli viattomin Yamaha. Viallisin oli BMW. Mutta BMW:n omistajat olivat tyytyväisimpiä pyöriinsä. Myös H-D:n omistajat olivat tyytyväisiä hankintaansa. Se oli vähempivikaisempi kuin BMW.
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/418/Japanilaisissa-moottoripy%C3%B6riss%C3%A4-v%C3%A4hemm%C3%A4n-ongelmia-kuin-Bemareissa-tai-Harrikoissa-Yamaha-Kawasaki-Harley-Davidson-Suzuki-Honda-BMW-Triumph.htm
-
Ei ole mikään yllätys, että japanilaisissa moottoripyörissä on vähemmän ongelmia kuin Bemareissa tai Harrikoissa, mutta se on yllättävää, että vikoja on jopa 20-30 prosentissa.
Italialaisista ja espanjalaisista ei sanota mitään. ;)
-
Italialaisista ja espanjalaisista ei sanota mitään.
Vastuullinen tutkija ei ilmoita tietoja totuutena jos otos on vajavainen.
Merkit olivat ne joiden omistajat vastasivat tutkimuskyselyyn.
Toisella tavalla suoritettu tutkimus olisi voinut antaa toisenlaisen tuloksen.
Se hämmästyttää että parhaiden pyörien omistajat eivät ole sitoutuneet omistamaansa merkkiin. Japanilaisilla olisi siis jonkinlaista ongelmaa sitouttamisessa. BMW on tehnyt sen parhaiten ja H-D:llä ei liene isompia ongelmia sitouttamisessa.
"Off the record": Aina parjataan H-D:tä vikamääristä ja huonosta suunnittelusta. Jälkimmäiseen on jonkinlaista perustetta ja vanhaa rasitetta tekniikan osalta. Väitetty vikamäärä on totta mutta se kertyy enimmiltään vanhasta kalustosta ja epämääräisestä ylläpidosta. Tekijämiehet niilläkin pärjäävät. Monet kaverini ajelevat malleilla joiden uutuuden aikaan olivat vielä pilke tulevien isäin silmäkulmissa menestyksellisesti. Uudempi kalusto on, mitä omaan kokemukseeni tulee, on varsin käyttökelpoista ja kestävää mutta ei lainkaan mielenkiintoista.
-
Se on muuten ihme juttu, että kalliit merkit nimen omaan koukuttavat vakavaraiset ostajat. Vai tuleeko niiden mukana joku näyttämisen halu, jota koitetaan ruokkia uudella saman merkkisellä? Ei ne kuitenkaan sen ihmeellisempiä ajovehkeinä ole..
-
<snip>
Se hämmästyttää että parhaiden pyörien omistajat eivät ole sitoutuneet omistamaansa merkkiin. Japanilaisilla olisi siis jonkinlaista ongelmaa sitouttamisessa. BMW on tehnyt sen parhaiten ja H-D:llä ei liene isompia ongelmia sitouttamisessa.
<snip>
Nimenomaan Harley-Davidson on tehnyt sen parhaiten - HOG eli HD Owners Group on erittäin hyvin organisoitu.
Guzzi yrittää samaa, mutta perusjoukko ei riitä: HD 300.000 pyörää/vuosi, Guzzi 8.000 pyörää/vuosi, ei riitä maailmanlaajuisen klaanin muodostamiseen.
-
En ole ymmärtänyt tuollaista maailmanlaajuista yhtenäiskulttuuria. Siinä kuitenkin kansalliset erot ovat suuria. Tosin H-D on kyennyt tekemään sen että ainakin perusta on samantyyppinen ja perustuu tiettyyn kulttuuriseen peruskäyttäytymiseen.
Uusien H-D pyörien ostajat liitetään automaattisesti kyseiseen järjestöön. On sitten itsestä kiinni onko sille jatkoa. Tuntemistani H-D:n omistajista on yksi HOGin jäsen. Ja tunnen sentään aika monta...
Olen sitoutunut enimmäkseen kotimaisiin yhteisöihin ja toiminut joidenkin hallituksissakin. Silloin on teoilla suora vaikutus havaittavissa. Harvat organisaatiot ovat kyenneet tuottamaan sellaista lisäarvoa itselleni että siitä olisi ollut pidempiaikaista hyötyä. Enempi olen ollut antavalla puolella kuin saavalla.
-
Huvittavimpia ovat ne, jotka jäävät kerrasta koukkuun. Jopa ensimmäisen pyörän ollessa HD, lähtee heti Harley-lifestyle päälle :D Sitten on kalsareita myöten musta-oranssia..
-
Se on pätevä syy pysyä kaukana moisista... Bemareissa vähän samaa.
-
Jopa ensimmäisen pyörän ollessa HD,
Hyvähän se on jos heti pääsee hommasta kiinni, säästöä tulee kun jää kaiken maailman välivaiheet pois, kuitenkin noihin ajan kanssa ajaudutaan ;D
-
Jopa ensimmäisen pyörän ollessa HD,
Hyvähän se on jos heti pääsee hommasta kiinni, säästöä tulee kun jää kaiken maailman välivaiheet pois, kuitenkin noihin ajan kanssa ajaudutaan ;D
Kaikesta vastustuksesta huolimatta talli ei ole täydellinen, ellei sinne lattiaan ole piirtynyt H-D:n renkaan jälki... ;D
-
En sitten halua täydellistä tallia...
-
Tuollainen täydellisyys jäänee itseltäni tavoittamatta.
-
Mutta paljonko sitä öljyä laitetaan Nevadaan ja Brevaan ja V7:aan?
P.S. Mikä sitä kytkinvaijeria venyttää? Berliiniä tuli nähtyä aika monta tuntia. Poliisi sulki kaikki ulosmenotiet muutamaksi tunniksi, syytä ilmoittamatta. Siinä sitten ajelin kaupunkia laidalta toiselle ja sen ihmeitä katselin, ja kytkin lakkasi kunnolla irroittamasta ja vaihteet pelaamasta. Varsinkin 1 ja 2 olivat lähes käyttökelvottomat. Sitten kun majapaikkaan pääsin, rustasin sen säädön yläpäästä, kun siinä varaa oli. Dresdeniä kolutessa jo toimi hienosti.
P.P.S. Kuuluko kuulua kunnon kilahdus vaihdelaatikosta vaihtaessa? Sellainen kuin PK-Lahti-Saloranta latausliike.
-
1,8 litraa sanoo manuaali.
Palautuuko kytkimen toiminta lähelle normaalia jäähdyttyään? Ruuhkassa lipuen, lämpiävä kytkinlevy paksuuntuu ja irrottaa huonosti. Palautuu jäähdyttyään. Jos ei, niin silloin kytkinvaijeri lie antautumassa.
Ei ainakaan vanhemmassa kuulu kilahduksia..? Lonksahdus kyllä. Kuumalla kelillä ja kuumalla öljyllä toki kuuluu hassuja ääniä.
-
Joo... näkyy olevan se lämpötila, Prahassa 30°, ja ruuhkassa nytkyttely sen kytkimen harmi. Sitten kun pääsin taas maalle ja taivaskin vähän pilvistyi, alkoi kytkin taas pelata. Vaijeri vaihdettiin uuteen äskettäin, vaikka voihan se uusikin antautua.
Öljykin on varmaan aika notkeaa näissä etelän kesälämmöissä. Ei ole viikinki tottunut. Ja bitumisoran laatu lienee jotenkin pehmeämpi. Ei ole niin paljon rengasmelua kuin kotopuolessa. Kuuluuhan sekin venttiilien kilkatus kun se kone on siinä sylissä, mutta ei se kotopuolessa muun melun seasta erotu.
Niin – se öljymäärä. Jos 1,8 l laittaa niin pitää sitten varautua poistamaan sitä. Yhteistä kaikille erilaisille käsikirjoille on öljymäärän ylärajan ylittämisestä annetut varoitukset.