Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: v65 tt - Toukokuu 12, 2017, 21:53:04 ip

Otsikko: Lataus
Kirjoitti: v65 tt - Toukokuu 12, 2017, 21:53:04 ip
Mistä kannattaa lähteä hakemaan vikaa kun kylmänä lataa mutta kun moottori lämpeää niin lopettaa latauksen.
Kylmänä aloittaa jossain 3000r ja puolilämpimänä vasta 5000r.Kuumana ei ollenkaan sammu latausvalo.
Lataus säädin on uusi.Mutta en tiedä varmaksi onko oikeanlainen.Vuoden 1985 650cc.
Otsikko: Vs: Lataus
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 12, 2017, 22:45:27 ip
Onko lataus mitä mitattuna, kun lataa?
Jos ihan ok, niin katso ainakin hiilet ja ankkuri. Ja tietenkin tarkasta kaikki maadoitukset. Myös sen säätimen.
Otsikko: Vs: Lataus
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 12, 2017, 22:57:11 ip
Ankkurin ja käämit saat mitattua kun laitat hiilten ja liukurenkaiden väliin muovikassin palan. Kyseisen mallin korjaamokirjassa on ohjeita. Hiilet on perusjuttu jos ne ovat lyhyet tai kuluneet vinoiksi niin voi epäillä huonoa kontaktia. Laturi lienee merkkiä Bosch? Kolmesta johdosta lähtee vaihtojännitettä, olikohan noin 60 - 70 volttia per johdin tasasuuntaimeen. Siinä taas on läjä tasasuuntausdiodeja. Ne pitäisi pystyä mittaamaan erikseen mutta ei purkamatta oikein onnistu.
Sivulla 115 on laturiohjeita: http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/V35V50V65Atelier_041983(GB).pdf
Otsikko: Vs: Lataus
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 12, 2017, 23:30:12 ip
Pitäisi vielä olla Bosch.
Otsikko: Vs: Lataus
Kirjoitti: v65 tt - Toukokuu 13, 2017, 10:03:10 ap
Kiitti.Pitää tutkia.En ole mitannut jänniteitä vain latausvalon perusteella.
Otsikko: Vs: Lataus
Kirjoitti: kvlm - Toukokuu 13, 2017, 10:45:12 ap
kannattaa mitata ,-täällä on LM IV latausvalo palanut n. vuodesta -92 alkaen ; mitattuna lataus on siitä huolimatta ok.

-KG-
Otsikko: Vs: Lataus
Kirjoitti: Hajakenttä - Toukokuu 13, 2017, 11:44:45 ap
Lainaus
Kolmesta johdosta lähtee vaihtojännitettä, olikohan noin 60 - 70 volttia per johdin tasasuuntaimeen.

Jos on liukurenkaat ja hiilet tuo jännite on alle 20 V koska jännitteensäätäjä säätää sitä nimenomaan liukurenkaiden kautta magnetointia alentamalla, kun se pyrkii nousemaan kierrosten noustessa. Häviöiden ja tasasuuntauksen jälkeen pitäisi akun navoissa näkyä 14,4 V.

Jos latausvalo sammuu joillakin kierroksilla juuri ja juuri, se kielii magnetoinnin puuttumisesta. Jännite on silloin yleensä n. 12 - 13 V akun navoissa. (Ankkurin remanenssi, jäännösmagnetismi, antaa sähköä hiukan, vaikka varsinainen mangetointivirta hiilien kautta puuttuisikin.) Magnetoinnin puuttuminen taas yleensä johtuu harjahiilien kulumisesta loppuun. Ne täytyy tarkastaa purkamalla ne näkyviin, koska niiden tähteeksi jääneet jouset saattavat laahata liukurenkaita ja tehdä kepposen mittamiehelle (ja kipinöidä liukurenkaat pilalle). Samalla voi tarkistaa, että liukurenkaat ovat sileät ja ehjät koko kierroksella. Loppuneet hiilet kielivät myös siitä, että isommilla kierroksilla tärinä ja keskipakovoimat ym. olosuhdetekijät "hyppyyttävät" hiiliä, tai niiden rippeitä, liukurenkailla ja kosketus on vain satunnaista kipinöivää pätkimistä.

Laturin laakerien suuri välys tekee myös sen ilmiön, että akselin tärinä alkaa joillakin kierrosluvuilla ja harjahiilien hyppiminen alkaa samalla ja latausvirta pienenee siksi.
Otsikko: Vs: Lataus
Kirjoitti: GuzGuz - Toukokuu 13, 2017, 12:12:33 ip
Aika kovan hintainen on uusia, Dinseltä 595e V-65 laturi+ rahti.
Kannattaa varmaan selvittää onko maadoitus, hiili vai mikä pulma.
Aikanaan mulla oli V65C ja latauksen valoa lykkäsi päälle pätkittäin, oliskohan sitten ollut magnetosoinnista kiinni vai akselin eoäkeskosta kuten Hajakenttä mainitsee.
Jäi tutkimatta tarkemmin kun pyörä vaihtui, hiilet oli ainakin fine ja maadoitukset mielestäni.
Siihen aikaan ei tullut luettua näitä palstoja, jos olisi, niin varmaan selvinnyt mistä oireet.
Otsikko: Vs: Lataus
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 13, 2017, 12:27:34 ip
Lainaus
Kolmesta johdosta lähtee vaihtojännitettä, olikohan noin 60 - 70 volttia per johdin tasasuuntaimeen.

Jos on liukurenkaat ja hiilet tuo jännite on alle 20 V koska jännitteensäätäjä säätää sitä nimenomaan liukurenkaiden kautta magnetointia alentamalla, kun se pyrkii nousemaan kierrosten noustessa. Häviöiden ja tasasuuntauksen jälkeen pitäisi akun navoissa näkyä 14,4 V.

Jos latausvalo sammuu joillakin kierroksilla juuri ja juuri, se kielii magnetoinnin puuttumisesta. Jännite on silloin yleensä n. 12 - 13 V akun navoissa. (Ankkurin remanenssi, jäännösmagnetismi, antaa sähköä hiukan, vaikka varsinainen mangetointivirta hiilien kautta puuttuisikin.) Magnetoinnin puuttuminen taas yleensä johtuu harjahiilien kulumisesta loppuun. Ne täytyy tarkastaa purkamalla ne näkyviin, koska niiden tähteeksi jääneet jouset saattavat laahata liukurenkaita ja tehdä kepposen mittamiehelle (ja kipinöidä liukurenkaat pilalle). Samalla voi tarkistaa, että liukurenkaat ovat sileät ja ehjät koko kierroksella. Loppuneet hiilet kielivät myös siitä, että isommilla kierroksilla tärinä ja keskipakovoimat ym. olosuhdetekijät "hyppyyttävät" hiiliä, tai niiden rippeitä, liukurenkailla ja kosketus on vain satunnaista kipinöivää pätkimistä.

Laturin laakerien suuri välys tekee myös sen ilmiön, että akselin tärinä alkaa joillakin kierrosluvuilla ja harjahiilien hyppiminen alkaa samalla ja latausvirta pienenee siksi.

Tuo Bosch lopettaa kokonaan lataamisen, kun magnetointi hyytyy. Ja vanhemmiten ei palaudu ilman hyppylangalla tehtävää herätystä. Se ei siis kovin herkästi lähtee mopon jäähdyttyäkään lataamaan.
Otsikko: Vs: Lataus
Kirjoitti: v65 tt - Toukokuu 13, 2017, 12:50:14 ip
Eli hiilistä kannattaa ensin lähteä tutkimaan.Ajoin pikku lenkin vaikka hiton kylmä onkin niin latausvalo sammuu ja syttyilee miten sattuu.
Taidan ottaa hiilet tutkimukseen.
Kiitoksia tiedoista.
Otsikko: Vs: Lataus
Kirjoitti: millegt - Toukokuu 13, 2017, 19:40:34 ip
eikös se kuitenkin ole niin jos hiili on kokonaan moro (tai käämi poikki) niin kun laittaa virrat päälle niin latausvalo ei syty ollenkaan ?
Otsikko: Vs: Lataus
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 13, 2017, 20:29:11 ip
Lyhkäiset hiilet voivat jumitella ja siten aiheuttaa haasteita. Myös jos on kovin kauan ollut avaamatta, niin sitä hiilipölyä voi olla paljonkin.
Otsikko: Vs: Lataus
Kirjoitti: v65 tt - Toukokuu 15, 2017, 21:43:08 ip
No niin toinen hiili oli lopussa ja vaihdoin uuden mutta eipä auttanut.Voiko hiilissä olla eroja eli pitääkö olla alkuperäinen.Kytkennät ja johdot olen tarkistanut mittarilla että virta kulkee läpi.Olen kokeillut kolmea eri lataussäädintä ei apua.Viimeksi kun käynnistin aloitti lataamaan eli latausvalo sammui normaalisti jossain 2000ssa mutta kun kierrokset laski 1000teen niin valo alkoi vilkkumaan ja syttyi eikä sammunut vaikka antoi kierroksia.En ymmärrä missä vika.Kohta lähtee hiukset päästä kun ilmatkin lämpenee.
Otsikko: Vs: Lataus
Kirjoitti: v65 tt - Toukokuu 15, 2017, 21:59:44 ip
Luin aikaisemmista keskustelusta että jollain hyppylangalla täytyisi laturi herättää uudelleen.Voisiko se auttaa.Tuleeko se kytkeä siihen liilaan johtoon joka menee magneettoon eli ei hiilille menevään.
Otsikko: Vs: Lataus
Kirjoitti: Pekka - Toukokuu 15, 2017, 22:30:21 ip
Moi.
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=318.0
Lukaise läpi tämä vanha topikki. Siinä on korjattu latausta LeMansista mutta tarina pätee aika
pitkälle myös muihin Guzzeihin missä on Bosch-latausjärjestelmä.
(Lisää aivojumppaa tuottavat kummaliset kirjoitusmerkit mutta ei haitanne pahasti)

Otsikko: Vs: Lataus
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 16, 2017, 10:29:35 ap
Lilaan johtoon joo. Ei tarvi kuin hetken käyttää siinä.
Otsikko: Vs: Lataus
Kirjoitti: v65 tt - Toukokuu 19, 2017, 22:23:01 ip
Se hyppylanka systeemi piru vie toimi.Nyt lataa ja niin kuin pitää eli siellä oli vaan magneettia liian vähän.JESS.
Otsikko: Vs: Lataus
Kirjoitti: Aapo - Toukokuu 20, 2017, 10:54:18 ap
Kukahan selittäisi, mihin tuo perustuu?
Otsikko: Vs: Lataus
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 20, 2017, 12:39:16 ip
Kun ei pidempään saa magnetointivirtaa, niin se unohtaa magnetismin.
Otsikko: Vs: Lataus
Kirjoitti: Hajakenttä - Toukokuu 20, 2017, 17:41:13 ip
Kukahan selittäisi, mihin tuo perustuu?

Vanhaan, ei niin kaukaiseen, aikaan lataussysteemi oli tehty niin, että latauksen merkkilampun hehkulangan läpi saatiin moottorin ja laturin seistessä pieni virta roottorin käämille. Silloin se magnetoitui riittävästi, jotta pyörityksen aikana pystyi syntymään staattorille kolmivaihejännite, joka tasasuunnattuna oli kyllin korkea, jotta siitä säädetty osavirta pystyi magnetoimaan roottoria lisää ja systeemi toimi. Herätys siis toimi joka käynnistyksellä latauksen merkkilampun kautta.

Sitten tulivat ledit. Niillä korvattiin lyhytikäiset hehkulamput, ja niiden mitätön virta ja tasasuuntausominaisuus ja kynnysjännite tekivät edellä mainitun herätyksen mahdottomaksi. Asia piti hoitaa elektroniikalla toista tietä. Myös kovin viisaiksi kehittyneet elektroniset latausjännitteen säätäjät, relesäätäjän korvatessaan, tekivät joissakin tapauksissa, ei kaikissa, saman herätysvaikeuden.

Normaalisti laturi pyörähtelee sen verran usein, että roottorin rautaan jäävä remanenssi ei ehdi hävitä. Kyllä sen kuukausia pitäisi säilyä. Roottorin läpi menee myös akseli, joka ei ole meltorautaa vaan hyvin kovaa terästä. Vähintään siihen jää pitkäaikainen remanenssi. Siksi erillisistä herätepiireistä luovuttiin joissakin ratkaisuissa. Kai sekin on kustannuskysymys.

Jos kuitenkin magnetointipiiri katkeaa, hiilien kuluessa loppuun, tai johdon katketessa yms. syntyy staattorin remanenssin vaikutuksesta  pyörivään roottoriin kohdistuva pyörivä magneettikenttä, joka toimii demagnetointilaitteena ja se poistaa roottorin remanenssin. Kun herätepiiriä ei ole, se täytyy kikkailla Gruppon keskustelupalstan avulla.
Otsikko: Vs: Lataus
Kirjoitti: seko - Toukokuu 21, 2017, 00:12:56 ap
Jos ja kun laturin roottorin jäännösmagnetismi eli remanenssi katoaa, niin laturi ei herää ilman ulkopuolista magnetointia.

Syynä tähän on lataussäädin, joka antaa roottorille magnetointivirtaa - siis sitä jolla laturin tehoa säädetään - vain laturin tuottamasta sähköstä, mutta ei akusta.

Tämä on tehty tarkoituksella näin, koska lataussäädin on aina laturin ja akun välissä virtalukon asennosta riippumatta. Näin estetään akun purkautuminen koneen seistessä.
Otsikko: Vs: Lataus
Kirjoitti: Aapo - Toukokuu 21, 2017, 17:27:48 ip
"Vanhaan, ei niin kaukaiseen, aikaan lataussysteemi oli tehty niin, että latauksen merkkilampun hehkulangan läpi saatiin moottorin ja laturin seistessä pieni virta roottorin käämille. Silloin se magnetoitui riittävästi, jotta pyörityksen aikana pystyi syntymään staattorille kolmivaihejännite, joka tasasuunnattuna oli kyllin korkea, jotta siitä säädetty osavirta pystyi magnetoimaan roottoria lisää ja systeemi toimi. Herätys siis toimi joka käynnistyksellä latauksen merkkilampun kautta."

Olen ollut siinä uskossa, että Guzzin vanhat Bosch-lataukset toimivat juuri näin.

Omat Guzzit ovat aina lähteneet lataamaan parin komenkin vuoden tauon jäkeen.
Pari ankkuria on aikojen kuluessa vaihdettu, oli käämitys poikki, ja toisella käytetyllä lähti taas lataamaan.
Otsikko: Vs: Lataus
Kirjoitti: Pekka - Toukokuu 21, 2017, 17:30:32 ip
En itse ole tällaiseen vikaan vaihtovirtalaturin kanssa vielä törmännyt, tasavirtalatureiden kanssa pelatessa
oli tutumpi asia.
Mielestäni tasasuuntaajan napaan 61 virtalukolta tulevan johdon pitäisi "herättää" säädin antamaan laturin roottorille
magnetointivirtaa, ainakin hetkellisesti sen alkumagnetoinnin suorittamiseksi. Vanhemmissa, sillä isolla peltikuorisella
säätimellä varustetuissa, on tätä varmistamassa merkkivalon rinnalle kytketty vastus.
Jos manuaalisesti johdonpätkällä suoritettu esimagnetointi tulee ongelmaksi, pitänee ratkaisua etsiä uudesta tai
toisenlaisesta säätimestä.
Löytynee Fiat merkkisestä autosta, Motonet myy esimerkiksi:
https://www.motonet.fi/fi/varaosat/126/115835/autot/fiat/127-stella-fiorino-1972-1985#Sahkojarjestelma-ja-polttoaine
Otsikko: Vs: Lataus
Kirjoitti: v65 tt - Toukokuu 21, 2017, 22:26:09 ip
Asensin juuri kyseisen näköisen lataus säätimen omaani ostin motonetista oliskohan ollut 127 Fiatin.Mulla on latauksen merkkivalo ledinä voiko se jotenkin vaikuttaa.Pitäisikö varmuuden vuoksi laittaa hehkulanka lamppu.
Otsikko: Vs: Lataus
Kirjoitti: Pekka - Toukokuu 22, 2017, 06:16:03 ap
latauksen merkkivalo ledinä
Olet tainnut löytää vian, niin kuin Hajakenttä aiemmin kirjoitti, ledin läpi ei mene riittävästi virtaa(/napaisuus on väärä?)
roottorin magnetoimiseksi.
Kirjoitin edellisessä viestissäni ensin hieman väärin, se varmistusvastus on kytketty tasasuuntaajan 61-napaan.
Sieltä sitten on yhteys jännitteensäätimen D+ napaan. Pyörässäsi ei sitä vastusta ilmeisesti ole tai se on rikki?
Jos on, se on piilotettu johtosarjaan todennäköisesti tasasuuntaajan ja jännitteensäätimen lähelle.
Jos ledin haluaa säilyttää, vastuksen asentamista voisi kokeilla, 80 ohmia 2W.