Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Työkalupalsta => Aiheen aloitti: Arska - Toukokuu 10, 2017, 19:07:51 ip
-
Cali EV on ollut minulla 17 vuotta. Alumiinivanteet olen kokenut työläiksi pitää siistinä. Niitä on tullut puunattua fareclalla ja ties millä. Päivä vannetta kohti. Eikä joka vuosi ole viitsinyt.
Takavanne oli jo toivottoman rupisen näköinen. Vannepesut ei tehonneet. Jos jarrylevyn haluaa irrottaa tilan saamiseksi, toimiva konsti on protasoinen kuusiokolohylsy ja pulttimopo. Käsityökaluilla saa kuusiokolot pyöreiksi. Yllättävän pehmeitä ovat. Olen nyt sitten yhtä takalevyn pulttia vaille...
1200 hiomapaperi ja sinolin kanssa hioo niin käy jopa nopeasti. Kuulostaa julmalta mutta toimii, ei jää naarmujakaan. Eikä hiomapaperi mene tukkoon. Tulee uutta vastaavaan kuntoon. Käytin retanolia hiontanesteenä kun sitä sattui olemaan. Autoglymin metal polish päälle.
-
Onko levyn ruuvi tuollainen M8?
Näitä saa ruuvikaupoista Rst, mm Etra, eikä ruostu.
(http://tuotteet.etra.fi/tuotekuvat/e23575361/)
-
Irrottelin viime viikonlopuna Vintagen takajarrulevyn ja komppaan Arskaa pulttien irrotuksen vaikeudesta. Kuudesta pultista 2 lähti ilman väkivaltaa, mutta onneksi tilasin uudet pultit levyn mukana. Tehdas on käyttänyt ja suosittelee käyttämään Loctiten vahvinta kierre ja laakerilukitetta, ja aukaisussa pitäisi antaa reilut 200 astetta kohteeseen, jotta pultti antautuu. Pulteissa on muistaakseni jonkinlainen kartio tai ainakin vahvennus kierteen juuressa, joten tuo Gmiehen pultti ei taida olla aivan sopiva.
Sinoli ja hieno vesihiomapaperi on hyvä yhdistelmä alumiinin loppukiilloituksessa ja loppusilaus sitten vielä kiillotustahnalla jatkaa myös killon ikääkin.
Jouko
-
Kyllä tuo pultti käy. Jos levyn reikä on isompi niin kannan alle holkki. Rosteri tosin on kannaltaan vielä pehmeämpää. Mutta mikä pakottaa laittamaan niin julmaa ruuviliimaa. Terva riittää.
Enkä suosittele, pitkän kokemuksen perusteella, avaamaan pulttipyssyllä pultteja. Siitä tulee vain harmia. Pitää käyttää käsiväännintä ja vääntämistä ennen "kouluttaa" pultti aukeamaan.
Tässä omaa toimintaani aiheesta: http://www.motomatti.fi/2012/08/moto-guzzi-breva-1100-etujarrulevyjen.html
Kantaa voi napauttaa myös sivulta päin. Liimaus ja mahdolliset hapettumat aukeavat. Avaamatta eivät ole jääneet koskaan.
Alumiinin kiillotusta on itselläkin menossa. Alumiinivanteen hyväksi kiillottaminen ja että se vielä pysyy hyvänä on pitkällinen prosessi. Kannattaisi tehdä jo syksyllä niin alumiini kuivassa talvisäilössä oksidoituu kestäväksi maailmaa vastaan ja kestää pitkään.
Aloittelin tänään: http://www.motomatti.fi/2017/05/centauro-v10-kunnostus-ajokayttoon-osa_10.html
-
Taitaa vaan olla niin, että EV:n vanteet ovat sametin himmeät, eikä kiiltävät. Joten tuo aloitusviestin tekniikka on juuri oikea.
Tuolle himmeällekin pinnalle käy sinoli viimeistely. Kunnossapitoon sopiva vaha. Esim nestemäiset vahan toimivat, kun niistä ei jää harmaita vahajäämiä.
-
Pääasia että saa riittävän sileäksi. Omat vanteeni olisin lasikuulapuhaltanut satiinipinnalle mutta renkaineen ei mahtunut puhalluskaappiin. Sen verran laiska olen rengashommiin että tuumailin että kiillotan karahiomakoneella, porakoneella ja kulmahiomakoneella ja rättilaikoilla jälleen kiiltäviksi. Vain tiivis uraton pinta kestää vuosikaudet. Hiottuun pintaan jää aina vähän naarmuisuutta. Mutta aina sen voi uusia. Itse asiassa olen alumiinin kiillotuksen ammattilainen. Joitakin lentokoneita pidettiin kiiltävinä. Tympeää hommaa mutta tuntipalkka siitäkin tuli. Naama ja nyrkit mustana.
-
Calin vanteet eivät aivan peilikirkkaat olleet uutena vaan hieman maitomaisen sävyiset. Kokolailla sellainen tulee hiomalla ja vahaamalla.
Hiomapaperi saa mieluusti olla vieläkin hienompaa. Hyvä tulee 1200:llakin kun heti perään kiillottaa metal polishilla. Vahatun pinnan kiillotusvaiheessa paperi toimii hyvin, sellainen karkeahkoa vessapaperia muistuttava laatu esim. hierontapöytäpaperi, toimii paremmin kuin rätti.
Peilikirkas pintakin onnistuu huopakaralaikoilla, tankovahalla ja paineilmavingulla.
Huopakaralaikkoja 3mm varrella on hankala löytää ja 6mm ei pääse pinnavanteissa joka paikkaan. Ebaysta 3mm löytyy hakusanalla felt points. 6 mm varrella löytyy jotain Motonetistä.
3mm karahiomakoneena pitkäkaulainen Proxxon voisi olla ihanteellinen. Bilteman paineilmatoiminen kynämallinen pienoiskarahiomakone toimii myös mutta on hieman heikko väännöltään.