Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: jyrppy - Toukokuu 06, 2017, 13:37:53 ip
-
Löytyisikö apua? Pyöräni on V9 Bobber. Talven jälkeen käynnistettäessä MI varoitusvalo ns. yleinen vikavalo) jää päälle ja kone ei inahdakkaan, ei edes pyöritä. Samalla abs ja luistonesto valot vilkkuvat jatkuvasti. Mitään varoitustekstejä ei tule näyttöön. Akku ladattu täyteen eli virtaa riittää. Ensimmäisellä kerralla kun yritin käynnistää niin näyttö kysyi:Insert personal code. Kun en koodia muistanut niin käyttö-ohjeen neuvojen mukaan resetoin (kahdella avaimella) ja syötin uuden koodin. Ei enää kysy tuota kun yritän käynnistää. Käyttö-ohjekirja luettu kahteen kertaan ja googletettu on mutta ilman apua.
-
Olisko jollain tietoa, onko V9:ssä samanlainen ecun kautta ohjattu startti, kuin isolohkoissa? Voisi haarukoida vikaa sitä kautta. Joillain kun on ollut Carc-malleissa käynnistymisongelmaa.
-
Oliko akku tyhjentynyt talven aikana? Jos oli, se on latauksesta huolimatta todennäköisesti nyt sökö.
En tunne V9 tapoja mutta nuo kertomasi viat ovat tyypillisiä alijännitteen seurauksia.
ABS vaatii paljon sähköä ja estääkö moottorin ohjain käynnistyksen jos akun jännite on alhainen.
Ajonestokin voi mennä päälle jos jännite on liian alhainen, tyypillisesti alle 9V.
Akku pitäisi varmuuden vuoksi koekuormittaa, pysyykö jännite silloin riittävänä?
-
Kotioloissa tehtävä akun testi onnistuu jos on jännitemittari ulottuvilla. Lataa akku ylläpitolaturilla niin täyteen että laturi menee ylläpitotoimintoon. Mikäli ei mene niin se kertoo jo että akussa on vikaa. Latauksen jälkeen voi akun lepojännitteen mitata mutta niin että maajohto on irrotettu. Täysi akku pitäisi olla heti latauksen jälkeen noin 13V jännitteessä. Katso laskeeko jännite hiljalleen. Jos neljän tunnin päästä ei ole kuin noin 12V on akussa itsepurkautuminen hyvässä vauhdissa. Akku vaihtoon.
Kaiketi akku oli talven ajan irti pyörän virtapiiristä? Jos ei niin pyörän eri järjestelmät ovat syöneet akun vajaaksi. Aina ei auta vaikka olisi ylläpitolaturikin käytössä.
Akun voi käyttää akkuliikkeessä testattavana. Lataa se ensin täyteen.
Helppo on myös kokeilla uudella akulla. Jos sen kytkemisen jälkeen kaikki pelaa niin tulos lienee selvä.
Akkujen yleinen laatu, jopa ns laatumerkeillä, on mennyt alaspäin. Tänä keväänä olen saanut testata montaa akkua akkutesterillä. Valitettavan monta akkua on saanut tuomion. Ihan viime vuonnakin asennettuja.
Tuossa yllä yleistä akuista.
V9 on mulle vielä tuntematonta aluetta. Mutta vanhemmasta V11 ja V12-malleista on kokemusta. Niissä on käynnistäminen automaattinen toimenpide. Starttinappia vain liipaistaan ja moottori käynnistyy omia aikojaan melko pian nappiin koskemisen jälkeen. Joskus järjestelmä voi suorittaa uusintayrityksenkin jos ei ekalla käynnisty ilman että starttinappiin kosketaan uudelleen. Kaasukahvaakaan ei pidä kääntää. Järjestelmä kyllä kaasuttelee itsekseen kunnes kone lämpenee.
Ymmärtääkseni V9 on varustettu MIUG3-moottorinhallintajärjestelmällä. Jos on kiinnostusta tietokoneavusteiseen pyörän tutkimiseen ja vikalogien tarkkailuun ja nollaamiseen tai jopa säätämiseen voi GuzziDiag olla oikea työkalu. http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
-
Oliko akku tyhjentynyt talven aikana? Jos oli, se on latauksesta huolimatta todennäköisesti nyt sökö.
En tunne V9 tapoja mutta nuo kertomasi viat ovat tyypillisiä alijännitteen seurauksia.
ABS vaatii paljon sähköä ja estääkö moottorin ohjain käynnistyksen jos akun jännite on alhainen.
Ajonestokin voi mennä päälle jos jännite on liian alhainen, tyypillisesti alle 9V.
Akku pitäisi varmuuden vuoksi koekuormittaa, pysyykö jännite silloin riittävänä?
Monikin nykypyörä syö sähköä pidemmässä seisonnassa. Järjestelmän muisti ylläpito syö pienen akun talvessa tyhjäksi asti.
-
Kiitos vinkeistä. Akku oli tosiaan talvenajan pyörässä kiinni mutta latasin sitä säännöllisesti. Latasin sen nyt uudelleen täyteen viikonloppuna ja kävin juuri äsken ma ip mittaamassa lepojännitteen. Mittasin niin akku kiinni kuin irti ja tulos oli sama n.16.5V joka tietenkin alkoi ihmetyttämään, että onkohan mun yleismittari kunnossa kun noin hemmetin korkeaa lukemaa näytti. Suoritin mittauksen useasti ja kävin vielä netistä tarkistamassa, että käytin oikeaa asteikkoa ja tasajännitettä. Siitä huolimatta tulos oli aina sama. Ihan varmuuden vuoksi kokeilin muitakin asteikkoja. Taitaa olla parempi hankkia uusia akku?
-
No akusta en tiedä mutta uusi yleismittari lienee paikallaan.
-
Varovasti kysyn, että onhan tappokatkaisin päällä. Sehän on aika huomaamaton eli on/off asentojen ero ei ole suuri. Testasin omalla V9:lläni ja se käyttäytyy just noin, kun
katkaisin on off-asennossa.
Nuo abs- ja luistonestovalothan vilkkuvat pyörän käynnistyttyäkin kunnes lähdet liikkeelle.
-
No akusta en tiedä mutta uusi yleismittari lienee paikallaan.
Tai ainakin uusi patteri siihen mittariin, varsinkin jos on halpismittari.
Nimim. kokemusta on.
-
Onkos tuossa ihan "tavallinen" akku? Jos mittari vahingossa näyttääkin totta, voisi kuvitella ecun olevan antamatta lupaa käynnistää järjestelmiä.
-
mittari on helppo testata omasta tai jos ei ole niin naapurin autosta . . .
-
Yleismittarissa oli jotain häikkää. Toinen mittari antoi 12,3V lepojännitteen eli akku on ok. Tuo tappokatkaisinkin tuli tarkistettua tukijalasta eli kyllä sekin omasta mielestäni toimi. Täytynee tilata kuljetus Heinolle :(
-
Toinen mittari antoi 12,3V lepojännitteen eli akku on ok.
Jos olet todella ladannut akun ja sen jälkeen jännite on alle 12,4V - on akku lopussa.
-
Täyteen ladatun akun lepojännite on enemmän kuin 12,5V. Isossa akussa tuollakin jännitteellä on vielä voimaa mutta pikkuinen moottoripyörän akku alkaa olla lopussa. Toki väliaikaisesti jännite voi olla alempikin jos akkua on kuormitettu kovasti eikä ladattu lainkaan.
MIUG3:sen toimintoja en oikein tunne mutta aiemmilla järjestelmillä on ollut tapana estää moottorin käyttö jos jännite on liian alhainen tai liian korkea.
Kipaisepa akkukauppaan akun ulkomittojen ja tyyppimerkinnän kanssa. Suosittelen AGM-tyyppistä akkua. Ei ole hapon kanssa touhuamista siinä. Akku pitää ladata ennen käyttöönottoa täyteen. Siten varmistat akun toiminnan.
Tuskin tarvitsee viedä Heinolle pelkkää akun vaihtoa varten.
Suosittelen hankkimaan ns. ylläpitolaturin jos ei jo ole. Se on noin akun hintainen ja sillä ladatessa se kertoo akun tilasta. Niissä on yleensä jonkinlainen toimintojen näyttö. Ctek on tunnetuimpia merkeistä. http://www.motonet.fi/fi/kategoria/653/319576/CTEK-akkulaturit Noista jokin sieltä pienemmästä päästä. Esimerkiksi.
Noin yleensä ottaen: olen seurannut läheltä kahden kerhon jäsenten toimintaa näin keväällä. Hirveää säätöä akkujen kanssa. "Se oli viime kesänä ihan hyvä." ja "talvella lähti hienosti käyntiin." ym puolustelua akuista vaikka tarvittaessa ei jaksakaan. Muutaman kympin osasta tehdään ongelma. Vaikka joka kevät hakisi uuden akun niin kokonaiskustannuksissa se olisi kovin vähän ajokautta kohti jos yleensäkään ajelee. Lisäksi varmempi tunne siitä että ei jää vajaakuntoisen akun vuoksi jumiin minnekään. Vaikuttaa siltä että vanhakin akku on motoristin erityisessä suojeluksessa.
-
Kajk taisi tarkoittaa ohjaustangossa olevaa tappokatkaisinta.
-
Yleismittarissa oli jotain häikkää. Toinen mittari antoi 12,3V lepojännitteen eli akku on ok. Tuo tappokatkaisinkin tuli tarkistettua tukijalasta eli kyllä sekin omasta mielestäni toimi. Täytynee tilata kuljetus Heinolle :(
Tarkoitin ohjaustangossa olevaa painiketta - siinä starttinappulan yläpuolella.
-
Heräsin tästä ketjusta kokeilemaan Cali 1400:n starttaamista. Ajattelin, jos vaikka veisi mummelin äitienpäivälounaalle sunnuntaina. Olin ylläpitoladannut akkua CTEK:illä joulukuussa ja nyt keväällä huhtikuussa. Huhtikuussa kaikki ei näyttänyt olevan kohdillaan. Vain pari valoa paloi CTEK:ssä. Nyt starttinappia painettaessa kolahti vähän eikä startannut ollenkaan. Mittaristossa näytti 9,3 V. Ei lähtenyt CTEK:ilä korjaamaan akun latausta. Pitänee hankkia uusi akku. Akku oli talven paikoillaan ja ilmeisesti ajotietokone ja muut toiminnot söivät akun loppuun seisonnan aikana. Opaskirjassa sanotaan, jotta pidemmillä seisokeilla pitäisi akku ottaa pois tai ainakin 30 ampeerin sulake pois. Näin se opettaa käytännön kautta.
Tuosta jalkatuesta on mulla myös kokemuksia. Aikoinaan Nevadaa käynnistelin tallissa ja se ei änähtänytkään. Mittaristossa oli kyllä virtaa. No työnsin sen tallista sopivaan alamäkeen. Kakkonen päälle ja starttia perään, niin lähti. Ajoin huoltoliikkeen pihaan ja pyysin selvittämään ongelman. Seuraavana päivä, kun hain pois, niin sanoivat, ettei starttaamisessa mitään vikaa ollut. Satulaan istumaan vaan ja jalkatuki pois, niin kyllä lähtee. Hiukkasen nolotti. Puolustuksena, jotta toisesta pyörästäni Jackalista oli ilmeisesti eliminoitu kyseinen toiminto.
-
Olin ylläpitoladannut akkua CTEK:illä joulukuussa ja nyt keväällä huhtikuussa.
Eikös ylläpitolaturin idea ole juuri se että se pidetään koko ajan kytkettynä...
-
Olin ylläpitoladannut akkua CTEK:illä joulukuussa ja nyt keväällä huhtikuussa.
Eikös ylläpitolaturin idea ole juuri se että se pidetään koko ajan kytkettynä...
Joo, niin kai se pitäisi olla jatkuvasti kiinni, mutta nuukuuksissani ajattelin selvitä yhdellä laturilla. Tämä ainokainen kun on kiinni kovimmat pakkaset ulkona seisovassa diisseliautossa. Guzzi on puolestaan lämpimässä tallissa.
-
Noissa käykö Guzzi sivujalka maassa on ollut erilaisia versioita.
Yleisin käytäntö on että käy kun on vapaalla ja vapaan valo palaa.
Vaikka on vapaalla, mutta valo ei syty, niin ei myöskään sitten käy (omassa calissa just se tilanne).
-
Minulla on 1100 Brevassa edellisen omistajan jäljiltä jonkilainen ohikytkentänappi pyörän käynnistämiseksi (sijaitsee satulan alla). Edellisellä omistajalla oli kuulemma joskus ollut käynnistysvaikeuksia kun oli pysähtynyt tauolle, siksi oli tehty moinen kytkentä. Lauantaina kun tein lähtöä kevään ensi lenkille ei pyörä startannut starttinapista. Ei muuta kuin satula pois, virrat päälle ja painallus kumitutin sisällä olevasta napista ja johan oli kone tulilla. Lisävaruste näytti toimivan niinkuin pitikin. Onkohan tuollainen asennus kaikinpuolin turvallinen ja haitaton ?
-
mulla hieno tilanne, jälkeläisillä on nyt kaikilla kanssa pyörät, mutta siis tänä keväänä esikoinen haki jostain hämeenlinnasta 2006 mallisen honda cb1000 yleispyörän, no viikko oston jälkeen ei lähde käymään, pyörittää hyvin mutta ei lähde, pitkien ihmettelyjen jälkeen uusi akku ja sillä lähtee, elektroniikka vaatii oman sähkönsä ja vaikka vanha akku oli suht hyvä niin ei vaan auta, ei sillä lähtenyt, tämän tapauksen kaverin kannattaisi varmaan kokeilla kaapeleilla jos jotenkin saa vaikka parin ruuvimeisselin kanssa virtaa syötettyä akulle missä se sitten onkaan
-
Noissa käykö Guzzi sivujalka maassa on ollut erilaisia versioita.
Yleisin käytäntö on että käy kun on vapaalla ja vapaan valo palaa.
Vaikka on vapaalla, mutta valo ei syty, niin ei myöskään sitten käy (omassa calissa just se tilanne).
Jackal sytyttää kyllä vapaan valon jalka alhaalla, muttei käy. Edes bensapumppu ei pyöri.
-
Miula oli kerran sinisen ovaalin auto.
Se lähti käyntiin 85 prosenttisesti hyvin, mutta se loppu 15 prosenttia oli ihan nopalla heittelyä.
Olin silloin töissä autokorjaamossa, joten vianetsintä onnistui hyvin.
Kytkin siihen himmeliin kaikki mittarit ja oskiloskoopit mitä vaan korjaamosta löytyi.
Vika löytyi.
Startin laakerit oli kuluneet ja aina silloin tällöin startti maadoitti itsensä, jolloin virtamäärä kasvoi ja sitä kautta akkujännite aleni.
Eihän sitä huomannut, kus startti silti pyöritti moottoria.
Kun akkujännite aleni alle ohjainlaitteen salliman, niin ohjainlaite ei sallinut moottorin käynnistyä.
Uudella startilla huoli katosi.
Joten digitaalivehkeissä moni asia vaikuttaa moneen asiaan...
-
Elilaisia versioita tosiaankin on tehty tuon suhteen.
Olikos Jacalissa tosiaan noin, parin päivän päästä tulee J-Cali ja pääsen kokeilemaan miten siinä, -99 mallia muistaakseni.
Sivujalan anturahan halutessa on helppo ohittaa yhdistämällä sinne menevät johdot.
Anturassa piilee mahdollisuus jumiutuessaan myös niin että jää pysyvästi ei käynnisty- asentoon ja se on aiheittanut pulmia.
Käynyt mielessä ohittaa, kyllähän sen tietää kokeilemalla onko vaihde vapaalla ilman mitään valoja..
Periaatteessahan on tietysti kyse turvatoimesta ettei pyörää käynnistettäisi jalalla vaihde päällä, mutta olisi mahdollisuus käyttää pyörää jalalla kun on vapaalla.
Hyvä homma toimiessaan.
Sen vapaavalon sytyttävän anturin sijaintia en nyt muista, oli kyllä joskus tapetilla palstoillamme aiemmin.
Joku velhoista varmaan muistuttaa?
-
Anturi on laatikon kyljessä startin takana.
-
Miula oli kerran sinisen ovaalin auto.
Se lähti käyntiin 85 prosenttisesti hyvin, mutta se loppu 15 prosenttia oli ihan nopalla heittelyä.
Olin silloin töissä autokorjaamossa, joten vianetsintä onnistui hyvin.
Kytkin siihen himmeliin kaikki mittarit ja oskiloskoopit mitä vaan korjaamosta löytyi.
Vika löytyi.
Startin laakerit oli kuluneet ja aina silloin tällöin startti maadoitti itsensä, jolloin virtamäärä kasvoi ja sitä kautta akkujännite aleni.
Eihän sitä huomannut, kus startti silti pyöritti moottoria.
Kun akkujännite aleni alle ohjainlaitteen salliman, niin ohjainlaite ei sallinut moottorin käynnistyä.
Uudella startilla huoli katosi.
Joten digitaalivehkeissä moni asia vaikuttaa moneen asiaan...
Vaimon edellinen Kawa teki samaa. Siinä syynä oli hiilien kulumisesta tullut hiilipöly, joka maadoitti roottorin silloin tällöin. Putsaus onneksi riitti, mutta uusi akkukin tuli jo hommattua ja kaikenlaisia konsteja kokeiltua.
-
Sen vapaavalon sytyttävän anturin sijaintia en nyt muista, oli kyllä joskus tapetilla palstoillamme aiemmin.
Joku velhoista varmaan muistuttaa?
Ei siinä mitään velhoelkeitä tarvita. Vapaavalon kytkin on startin takana tai vähän sen yläpuolella. Maajohto irti akusta ja startti irti niin kytkin tulee näkyviin. Niitä on kahta erilaista mallia. Vanhempi on kiinni kahdella ruuvilla ja sijainti alempana. Se on säädettävää mallia. Uudempi on omalla kierteellään ja upotuksessa vaihteiston tukipisteen juuressa. Nyt lienee kysymys tästä uudemmasta versiosta. Säädettävyyttä ei ole muuta kuin laittaa prikkoja alle.
Yleisin vika on että johdin on irronnut liittimestä, hapettunut tai johdin on poikki. Nämä asiat molemmista malleista kannattaa katsoa ensin. Johdin on helppo testata: tökkää liittimen, kun pyörässä on virta päällä, paljaaseen metalliin niin vapaavalon pitäisi syttyä. Jos ei syty niin johto on poikki tai vapaavalon polttimo vainaa. Polttimon palaminen aiheuttaa samat oireet kuin anturin toimimattomuus tai sähkönkulun este.
PS: sama testi toimii myös öljynpaineanturille.
-
Tutkitaan...
-
Kiitokset kaikille kommentoijille. Tappokytkimestä löytyi vastaus. Vaikka omasta mielestä olinkin kokeillut sitä jo aiemmin niin sen kun muisti laittaa poispäältä niin jo pärähti käyntiin. Tällä kertaa siis selvittiin ilman kuluja ja vain pientä noloutta tuntien ;)
-
Erästä tuttavaa lainaten: "Tämähän olisin voinut sattua kenelle tahansa!"
-
Juu, turha nolostua, ole vaan tyytyväinen, että vian korjaaminen tulikin yllättävän halvaksi.
Näin jäsensihteerin ominaisuudessa on toki todettava, että jäsenrekisterin kalustoluettelossa ei ole yhtään V9 Bobberia.
Tämä tarkoittaa sitä, että joko et ole Gruppon jäsen tai et ole ilmoittanut kaluston vaihdosta.
Kumpikin asia on helposti korjattavissa.... ;)
Terveisin
Kaijus
-
Aika klassikko! ;D
-
1400 Calista tuo tappokytkinhämmennys on tehty mahdottomaksi. Pitänee tunnustaa että en löytänyt pyörästä tappoa. Vain virta-avaimesta sammui normaalisti. Piti kaivaa omistajan käsikirja esiin ja sieltä kohta hallintalaitteet ja kytkimet. Tappo löytyi: se on sama nappi kuin starttipainikekin! Samalla napikalla on muitakin toimintoja kun käynnistys ja sammutus. Toiminnot ovat erit kun kone käy. Silloin starttinapilla hoidellaan ajomoodeja.
-
Takavuosina 80-luvulla olin liikkeellä velipojjaan CM 400 Hondalla Kouvolan kaupungilla tappokatkaisija oli lipsahtanut joten päälle. Antoi kuitenkin startata ja pitkän hankaamisen jälkeen vasta huomasin sen. Kaynnistämistä säesti sitten melkoinen pamaus putkistossa. Toinen kertaa, samoja aikoja, ajoin kaverin Kawa KDX 175:llä Tykkimäen harjoitusrossiradalla. Pyörästä puuttui käynnistyspoljin kun oli sen akseli katkennut ja uusi ei ollut vielä tullut. Yhdessä alamäessä vedin sitten turvat ja kone sammui. Kolmeko kertaa työnsin pyörän mäen päälle ottaakseni mäkistartin ennen kuin huomasin tappokatkaisijan olevan päällä... Silloin kun keväät olivat vielä lämpöisiä, eli ennen tätä ilmastonlämpiämistä, tuli työntöhommissa lämminkin.
-
Täällä oli myös kerran tuo tappokatkaisija ongelma T5:ssa, tankkauksen jälkeen ei millään käyntiin, starttaa kyllä mutta katkaisee vain sytytysvirran. Niin vain kävi että jätin pyörän viikonlopuksi huoltiksen pihalle, sopivasti ikkunan alle, jotta näkivät sen 24h. Illalla kaverit saunassa muualla irvailivat, sullahan on tappo päällä, enhän tuota myöntänyt. Kun sitten vaimon kanssa menin katsomaan miten sen tappokytkimen kanssa oikein on - no, päällähän se oli. Tässä tappokytkimessä on kolme asentoa, keskellä pois ja ylhäällä ja alhaalla tappo on päällä, kytkimen asentojen ero on niin pieni, ettei sitä kovin helposti huomaa. ;D
-
Lopetin tappokatkaisijan käytön, kun kertaalleen unohdin virrat päälle sammutuksen jäkeen, ei enää voi muistaa kahta asiaa peräkkäin. Nyt vappuna meinasi Syökerin tuvalla päästä pari ärräpäätä, kun ei Vintage inahtanutkaan, vaikka kuinka painoi starttinappulaa.Älysin sitten katsoa viimein tappokatkaisijaa.
Tapanani on laittaa tuo kypärä oikeanpuoleiseen peiliin, sen leukasuoja on melkein kiinni siinä katkaisijassa, eli joko laittaessa tai pois ottaessa osunut siihen. Seuraavalla kerralla ei toivottavasti pääse verenpaine kohoamaan yhtä korkealle ennenkuin muistan tuon katkaisijan.
-
Eräs henkilö oli sahannut vanhaa Calia kaksi akullista käyntiin. Purkanut tappokatkaisimenkin mekanisminkin kun ajatteli vian olevan siinä. Olikin yrittänyt käynnistystä sivutuki alhaalla. Bensa vain haisi.
Toissa suvena olin käymässä Savossa ja siellä tuttu Guzzimies yritti remontin jälkeen saada pyöräänsä käyntiin. Kaikenlaista asennusvirhettä kytkennösisä epäiltiin ja puolin johtoja koplattiin ristiin, ym. Sitten löytyi syy tappokatkaisijasta. Seuraava käynnistysyritys muistutti vahvasti vieressä laukaistua haulikkoa.
Menneenä kesänä olin California Adamantilla Mustassalahdessa tiistaina jossa muitakin motoristeja tapaa kokoontua. Lähtiessä starttailin mutta ei sytyttänyt. Sitten lisää ryyppyä ja pitkähkö "sahaus". Ei tulosta. Siinä vaiheessa kuului huuto: "paskaguzzi" jostain takaviistosta näkymättömistä. Siinä vaiheessa huomasin että tappokytkin oli käännetty "off" jonkun muun kuin itseni toimesta.
Samaisena suvena uuden italianpyörän, D-merkkisen, ostanut henkilö käynnisteli pyöräänsä epätoivoisesti Alarannassa torin kupeessa. Väänteli kaasukahvaa ja paineli käynnistinnappia ja kone pyöri mutta ei käynnistynyt. Piti mennä neuvomaan että älä koske kaasukahvaan kun starttaat. Sitten hän painoi starttinappia ja kone käynnistyi hämmästyksen ilmeiden seurana. Nykypyörissä kun on kaasukahvassa muitakin toimintoja kuin kaasuttaminen. Kaasukahvan kierto estää käynnistyksessä ruiskutuksen. Normaalissa käynnistyksessä kahvaan ei kosketa ja moottorinohjaus huolehtii ryypytyksestä ja kierrosluvusta kunnes lähdetään ajoon. Estää myös koneen "tumppaamisen" jos vaihde on päällä, kytkintä ei vedetä ja kaasua ei käännetä. Pyörä siis pyrkii eteenpäin kaasuttamattakin. Toiminto on automaattinen.
-
Muutamiin pikkuautoihin tuo stumppaamisen esto on rakennettu varsin läpinäkyväksi. On ihan oikeasti liki mahdotonta saada sammumaan liikkeellelähdössä.
Vaimon edellinen auto oli Fiat, jossa tällainen oli. 1,2 litrainen lähti todella nöyrästi liikkeelle, vaikka neppasi kytkimen nopeastikin ylös.
Jackalin käynnistykseen kuuluu kaasun käyttö. Kylmänä siis. Vakiona se on toteutettu "ryyppyvivulla", joka avaa vähän läppiä. Omastani olen sen säätänyt pois. Käynnistys tapahtuu startilla moottoria pyörittämällä ja pikainen auki-kiinni pyöräytys kaasusta -> moottori käy.
-
Sama huomio naapurikylän vakiokuntoisesta Jackalista, tykkää lähteä kun saa hieman ryyppyä kylmänä.
Omassa EV:ssäkin ryyppy on mutta eipä siihen tarvitse koskea, eikä kaasukahvaan.
On ilmeisesti hieman eroja vaikka eikös samalla ruiskulla?
Ainakin Dinsen varaosaluettelo tarjoaa samaa.
Jackal -99, EV -02.
-
Täytyy tunnustaa, että olen poistanut toiminnasta sekä tappokatkaisimen että seisontatuen katkaisimen Cali II:sta jo ammoin. Luultavasti syynä oli satunnaiset käyntihäiriöt, joiden syy löytyi muualta. Yhden kerran on sivutuki jäänyt ulos. Alpeilla varsin korkean solan huipulta lähdettäessä ensimmäisessä vasemmalle kääntyvässä serpentiinissä oli mennä "ojaan". Olen nyt harkinnut toimintojen palauttamista. Samalla voisi tilata SD:ltä uuden katkaisinpaketin oikealle puolelle. Vasemmalle olen jo vaihtanut. Nämä oli ne osat jotka kai ensimmäisinä menivät Cali II:sta ja LeMans:sta ei saatavilla listalle, mutta joita nyt siis SD:ltä saa. Jälkituotanto-osia, mutta ovat vähintään yhtä hyviä/huonoja kuin originaalit olivat.
-
Omassa EV:ssäkin ryyppy on mutta eipä siihen tarvitse koskea, eikä kaasukahvaan
Se taitaa olla Ev:ssäkin "käsikaasu", ei ryyppy ollenkaan. Ei muuta seosta vaan lisää seosta ja nostaa kierroksia esim. jos tarttee paikallaan konetta lämmittää. Ruisku Jackalissa samoin.
Jouko
-
Jouko kertoi totuuden. P7, P8 ja 16M -malleissa on ryyppyvivun paikalla "käsikaasun" vipu. Sen voi vetää päälle ennen käynnistystä ja aiheuttaa korkeamman tyhjäkäyntikierrosluvun oikein säädettynä. Tosin se vaikuttaa toiselle puolelle kuin kaasukahva ja siksi, välyksistä johtuen, käynti ei välttämättä ole kovin nättiä sitä käytettäessä. Balanssi on hieman sivussa.
Vivusta on myös hyötyä: jos kaasuvaijeri katkeaa voi tämän "ryypyn" säätää niin että tyhjäkäynti on korkeaa, noin 2000 rpm, joten voi ajaa pyörän hiljalleen jonnekin sopivaan paikkaan jossa perehtyä asiaan paremmin.
Tällä "ryypyllä" myös on oma vaijerinsa joka on monessa mallissa sama tai ainakin liki samanlainen kuin pyörän alkuperäinen kaasuvaijeri. Mukana on siis aina vähän käytetty varaosa.
-
Sama huomio naapurikylän vakiokuntoisesta Jackalista, tykkää lähteä kun saa hieman ryyppyä kylmänä.
Omassa EV:ssäkin ryyppy on mutta eipä siihen tarvitse koskea, eikä kaasukahvaan.
On ilmeisesti hieman eroja vaikka eikös samalla ruiskulla?
Ainakin Dinsen varaosaluettelo tarjoaa samaa.
Jackal -99, EV -02.
Ehkäpä niissä on hieman kartassa eroa. Juurikin sellainen valeryyppy niissä on. Avaa vaan kaasuläppiä (ja kääntää samalla tps:sta hieman tyhjäkäynnin yläpuolista karttaa käyttöön).
-
Sama huomio naapurikylän vakiokuntoisesta Jackalista, tykkää lähteä kun saa hieman ryyppyä kylmänä.
Omassa EV:ssäkin ryyppy on mutta eipä siihen tarvitse koskea, eikä kaasukahvaan.
On ilmeisesti hieman eroja vaikka eikös samalla ruiskulla?
Ainakin Dinsen varaosaluettelo tarjoaa samaa.
Jackal -99, EV -02.
Ehkäpä niissä on hieman kartassa eroa. Juurikin sellainen valeryyppy niissä on. Avaa vaan kaasuläppiä (ja kääntää samalla tps:sta hieman tyhjäkäynnin yläpuolista karttaa käyttöön).
Huomioon on otettava että vanhemmissa pyörissä on ruiskutuskartta liian laihalla koska bensiinin laatu on muuttunut tällä välin. Tps:n kääntäminen muutaman kymmenesosavoltin rikkaampaan suuntaan 80- ja 90-lukujen pyörissä parantaa käyntiä ja lisää hieman suorituskykyä lisäämättä sen kummemmin polttoaineen kulutusta. Lisääntynyt suorituskyky kompensoi kulutusta. Kaasua ai tarvitse kääntää yhtä paljon. Toimenpiteeseen tarvitaan pari käsityökalua, kaksi taivutettua nuppineulaa ja yleismittari joka näyttää sadasosavoltteja. Noin kahden- kolmenkympin välineet.
Samalla toimenpiteellä myös sytytys aikaistuu osalla kierroslukualuetta joten sitäkään ei sen kummemmin tarvitse huomioida ja käynnistys helpottuu. Liioitella ei kuitenkaan saa. Jos tulee mustaa pakoputkista niin on liioiteltu.
Huom! Järjestelmä on 5 volttia. Isompaa jännitettä ei saa johtaa järjestelmään.
-
Ei mulla tunnu pahemmin säädöissä olla ongelmaa. Toimii kaikilla alueilla hyvin. Nokeakin on putken päässä. Pitäisi vaan saada aikaiseksi käydä ottamassa tarkastuspenkitys-lappu. Kaasun neppaus ei ole mikään ongelma, se tulee selkärangasta..
-
Tappokatkaisin
Kerran olen kysellyt käytettyä ecua Euroopasta, kun se oli rikki (tappokytkin oli lipsahtanut väärään asentoon).
sahannut vanhaa Calia kaksi akullista -käynnistystä sivutuki alhaalla
Vaihteen on silloin täytynyt olla päällä? Taannoin toin pyörän peräkärrillä pakoputkihitsaamolta kotiin, kun oli ecu rikkoutunut hitsauksessa. Vaihde ei ollut vapaalla ja sivujalka oli alhaalla, kytkin oli kyllä vedettynä (siinä on mikro) => vaan ei auttanut…(koska vaihde ei ollut vapaalla). Olin varma että kyllä pitää käynnistyä kun on kytkin vedettynä... Kone voi käydä, jos joko: sivujalka on ylhäällä tai vaihde on vapaalla (ja tappokytkin asennossa ”käy”). V11 lisäksi: ei starttaa, ellei kytkin ole vedettynä.
-
On näitä hämmentäviä juttuja sattunut sähkökytkimien kanssa varmaan aika monelle. Joillakin valo syttyy heti aivoissa, joillakin viiveellä.
Itsellä oli tänään sellainen kokemus: C14 jarrun ilmaus. Unohdin että pitää olla virta päällä kun ilmataan. Oli kerhoilta aluillaan niin säästin homman huomiseksi. Pitää myös kuitata URGENT SERVICE ilmoitus tietotekniikka-avusteisesti. Pitääpä laittaa vikakoodi "ilmaa jarrujärjestelmässä" ylös. Tuskin se tuolla nimellä kulkee mutta se on jokin "ABS malfunction or wiring problem".
Eräissä malleissa vaihde voi olla vapaalla niin että vapaavalo palaa mutta sivutuki alhaalla katkaisee sytytyksen. Ainakin Cali III toimii niin. Vaihde päällä ja sivutuki alhaalla se pyrkii eteenpäin mutta ei silloinkaan käynnisty. Kytkinkahvassa ei ole anturia kahvan asennolle. Ilmiön kyllä huomaa....
5AM hoitaa käynnistyksen luvan saatuaan. Liipaisun jälkeen on pienen pieni tauko (Mikäli startataan heti virran kytkemisen jälkeen.) jonka aikana ECU tutkii onko järjestelmä valmiina käynnistymään. Se siis tsekkaa läpi ne toiminnot jotka edesauttavat käynnistystä tai estävät käynnistyksen. Järjestelmän ohittaminen jättää jäljen vikamuistiin. Mutta en tiedä kuinka monta vikailmoitusta tarvitaan että järjestelmä menee urgent service -tilaan. Silloin kone kyllä käynnistyy mutta ei suostu ihmeemmin liikkumaan.
Ymmärtääkseni MIUG3 ja 7SM toimivat toisin. Tosin niissäkin järjestelmä vian havaittuaan voi estää käynnistymisen tai ajamisen. Mutta starttinappi on analoginen eli antaa komennon startille välittömästi. Virhetoiminnosta jää jälki vikalogiin.
Nykypyörissä tuo kaasun avaaminen käynnistyksessä reilusti merkitsee että palotila huuhdellaan puhtaalla ilmalla. Ei tule bensaa eikä tule kipinää. Sillä säästetään katalysaattoria ja lambdaa raa'alta bensiiniltä. Liika bensiini palotilassa on haitallista ja sitä voi kertyä jos joutuu käynnistämään pitkään eikä kone käynnisty. Ensimmäisenä epäilisin sytytystulppien kuntoa.
Vanhemmissa moottorinohjauksissa tätä toimintoa ei ole vaan koneen saattaa saada käyntiin myös kaasu kierrettynä täysin auki. 5AM:ssä, jos käynnistys ei onnistu kaasukahvaan koskematta voi epäillä myös askelmoottorin (Stepper motor) toimintaa. Tiedän henkilöitä jotka ovat eliminoineet askelmoottorin. Siitä tulee myös vikailmoituksia. Askelmoottori on se joka säätelee automaattisesti tyhjäkäyntiä ja estää moottorin tumppaamisen. Sitä ohjaa ECU ja sen saamat tiedot moottorin ja ilman lämpötilasta, imuilman paineesta ja kierrosluvusta.
Mitä vanhempi ja alkeellisempi moottorinohjaus on sitä enemmän ne "kestävät" vikailmoituksia. Uskoisin että 15M ja sitä vanhemmat eivät vikailmoituksille hevillä altistu. Ainakin mitä tiedän V10 moottorinohjauksesta ja sitä sentään olen kiusannut paljon. Näistä vanhoista näkee toiminnan ha viat suoraan vikavalosta joka on joko mittaritaulussa tai satulan alla. Pieni punainen led.