Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Löysä - Huhtikuu 25, 2017, 11:51:37 ap
-
Päivää. Quotassani (ES 1100 -99) on seuraavanlainen ihmetyksen aihe: Kun otan kiinni takarenkaasta esim. klo.6 ja 12 otteella ja heilutan sivusuunnassa, tuntuu selvä klappi. Tätä ihmettelin jo talvella koska mielestäni pyörän laakerit tuntuivat terveiltä. Nyt otin sitten akselin kouraan ja kokeilin uutta laakeria päälle ja sehän on väljä. Laakeri on kyllä oikea mutta miten akseli voi kulua koko matkalta ohuemmaksi? Mitään selvää kulumaa ei näy eikä tunnu.Ei riitä ymmärrys. Olisiko jollain uutta akselia jota mittaisi ja kertoisi tarkan halkaisijan. Itse tönärillä mittailin halkaisijaksi 19,9-20,0.
Löysä
-
Vaikuttaa siltä että akseli on ok. Mutta puuttuuko osia?
Liitteenä olevan kuvan perusteella ei laakereiden sisään mene mitään holkkeja vaan akseli on liukusovitteella laakerin reikään. Ts. akseli on jokusen sadasosamillimetrin hoikempi kuin laakerin sisäkehän reikä.
Jos pyörä heiluu akselillaan ja silti ajetaan on perävaihteen tai takanavan sysäyksenvaihtimen toiminta vaarassa.
Onko pyörään vaihdettu laakereita? Olisiko tullut väärää kokoa? Onko ajettu pitkään sen jälkeen?
Itselläni oli Quota 1000 (Takahaarukan ja vetolaitteen osalta sama rakenne.) ja jokusen kerran oli takapyörä irti mutta muistini mukaan akseli oli oikein jämäkkä paikoilleen. Quotasta on helppo irrottaa takapyörä joten se ei liene suuri työ vaihtaa oikeat osat?
-
Kun takapyörä on paikoillaan, ei akselin suuntaisesti tunnu väljää. Mitään ei näytä myöskään puuttuvan. Klappi tuntuu kun vedän toisella kädellä ja toisella työnnän (klo. 6 ja 12 ote). Laakereiden iästä en varmaksi osaa sanoa, pyörän ostin vasta viime vuoden lopulla.Edelleen tuo akseli mietityttää että onko siinä uutena ollut jokin pinnoite joka olisi hilseillyt ja sittemmin sipaistu loputkin pois? Uusi SKF 6204 laakeri menee nimittäin akselille helposti pudottamalla ja siinä on se kympin välys. Taidan tilata uuden akselin, ei näkynyt kovin kallis olevan.
Löysä
-
mun mielestä kyllä kun laakeripaketti vedetään piukkaan eli toinen puoli - laakerin sisäkehä - sisäputki - toisen laakerin sisäkehä - toinen puoli niin ei silloin akselin ja laakerin sisäkehän välinen välys päästä pyörää heilumaan, laakerien välys kyllä ?
-
Löysälle:
Kyllä laakerin pitää pudota akselille ihan löysästi, kuten millegt jo mainitsi. Onko akseli ollut tiukasti kiinniruuvattuna, oikea kiristysmomentti?
-
Useimmat Guzzien akselit ovat kromattuja. Eivät siis ruostu jumiin kovin herkästi. En vain millään muista millainen oli Quotani akseli. Mutta ei siinä mitään välystä laakerin suhteen ollut. Sen olisin kyllä huomannut. Akselin kuuluu voideltuna liukua tahmeasti laakerin reiässä. Mitään klappia ei siinä siis sallita vaikka taka-akselin mutteria ei olisi kiristetty.
-
Tätä kromausta mietin itsekin, sitä kun ei enää ole. Jos lie sitten ollutkaan, mutta jo kromin irtoaminenkin vaikuttaisi asiaan. MotoMatti kirjoittikin mitä itse pidän oikeana eli akselin kuuluu voideltuna liukua tahmeasti laakerin reiässä, siis laakeri ei saa pudota akselille kuin kaivoon. Tilaan uuden akselin ja katsotaan tilannetta sitten uudelleen, kiitos keskusteluun osallistuneille.
Löysä
-
Jos laakeri on 6204 niin akseli on mittauksesi mukaan ihan ok. , välys on oikea.
Oletko katsonut, ettei liike tule haarukan laakereista? Jos ei, niin vika ilmeisesti viallisissa pyörän laakereissa.
-
Takapyöränlaakerit on vaihdettu 13.6.2015. Tuollon mittarissa oli 67423 km. Eli ei pitäisi olla laakereissa vika kun niillä on ajettu vain reilu 3 tkm. Soitellaan.
-
Sain lopultakin värkättyä uuden akselin paikoilleen. Parempi mutta edelleen tuntuu klappia olevan. Antaa sen nyt tekeytyä Aavasaksan reissun verran, ihmettelen sitten lisää. Sattui muuten silmään touhutessa että kaasukahvan puoleisen sähköisen bensahanan toinen johto on katkennut sopivasti juuresta poikki. Toisen puolenhan on jo edellinen omistaja korjannut. Niin ja pakokäyrien väliputken tiiviste pitäisi tehdä jostain. Eli lähes lähtövalmis peli...
-
Huono homma jos on välystä, jotainhan siellä silloin syödään asiaan kuulumattomasta paikasta.
Gmiehen ehdottama haarukan laakerit, tuliko se tarkistettua?
-
Jos ei swinginakselilta löydy välystä, ovat vaihtoehdot:
- pyöränlaakerit
- akselilta puuttuu osia
-
Onko tämä välys diagnosoitu todella laakerin ja pyöränakselin väliin?
-
Onko tämä välys diagnosoitu todella laakerin ja pyöränakselin väliin?
Etkö osaa lukea, vai etkö ymmärrä lukemaasi? :o
-
No siten en ymmärrä, kun täällä tarjotellaan haarukan akselia välykselliseksi, vaikka aloittaja on koko ajan puhunut väljästä pyöränakselista laakereille.
Tilanne vaan aika outo jos on uusi akseli ja uudet laakerit ja yhä välystä.
-
Jos et muuta keksi niin minulla on korjaussarja, jota viime kaudella käytettiin menestyksellä molempien Stelvioidemme putkistojen tiivisteongelmissa. Muutakin saattaa löytyä vaivaan. Soitellaan.
-
No niin, sähköinen bensahana tuli illalla korjattua. Olihan se toinen johto vielä yhdellä säikeellä kiinni mutta nyt molemmat taas tinattuna. Tankkia tyhjentäessä tuli perinteisesti huuhdeltua alahampaat bensalla, hengitys laakista raikkaaksi. Myös pakokäyrien väliseen putkeen tein tiivisteen, löytyi tallista vanhaa grafiitti (tms.)levyä jota aikani rullailin muovimaton ja putken välissä. Siitähän tuli täysi ympyrä.
Tämä taka-akseli asia: olen alunperin poissulkenut muut muuttujat, välys ei ole takahaarukassa, ainoastaan takapyörä heiluu. Tässäkin tapauksessa tieto lisää tuskaa eli jos en tuota olisi tullut heilutelleeksi, ajelisin tyytyväisenä mutkaista tietä näkymättömiin. Luultavasti olisin saanut ajettua mahdollisen vian esiin jossain vaiheessa, ehkä. Nyt kun on muitakin pyöriä naplattavana niin en taida ennen pohjoisen kokoontumista tästä isommin stressata.