Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: FOT - Huhtikuu 21, 2017, 00:08:32 ap
-
Öv:n ja suodattimen vaihdon yhteydessä tuli tällä kertaa mitattua myös öljynpaine venttiili - vielä oli ohjearvossa, mutta jo muuten lähestymässä kalkkiviivoja.
Vaihdoin 90-luvulla päivitettyyn versioon. HMB-Guzzi: "Replaces the older valve used up to the 90 ties. (14158200) This new valve has more stable oil pressure and less leakage."
Tulipa myös kaiveltua muistin syövereitä, kun säädin venttiilin 4:ään baariin. Samalla varmistui alkujaan 5 baarisen kunto myös sisältä - "Some of those brand new valves turned out to be be rusty inside, which made them jam in open position."
T,
Jukka
-
Aika kivasti olen vanhalla alkuperäisventtiilillä pärjäillyt ja paine on ollut riittävä. Painevaihteluista ei kylläkään ole tietoa.
Öljynvaihdon yhteydessä olen purkanut (en toki joka kerta) venttiilin, tarkastanut sen kunnon, testannut (tosin paineilmalla kun öljyn kanssa ilman erikoisjärjestelyjä se olisi hankalaa) ja laittanut takaisin paikoilleen.
Vuotoja joissakin paljon ajetuissa koneissa on ollut. Varsinkin kun laitoin erääseen laakerikaupasta ostamani huulitiivisteen kampiakselin takapäähän. Siitä puuttui se "kierre" huulesta. Sitä sitten en voi tietää olisiko vuodon korjaantuminen sen kierteellisen tiivisteen asennuksen ansiota vai muut syyt. Joka tapauksessa kyseisessä paikassa ei kannata nuukailla tiivistyksen suhteen.
Venttiili on terästä ja useissa malleissa se on öljypohjan pohjalla jossa vesikin pesii. Ruostuminen ei ole kovin todennäköistä mutta hyvin mahdollista. Yksi pyöristäni on seisonut ajamatta noin viisi vuotta ja hyvin vähällä käytöllä sitä edeltävät viisi vuotta. Eikä aina lämpimässä tilassa. Tarkoitus olisi ottaa öljypohja pois vaikkakaan kyseisessä mallissa öljynpaineventtiili ei ole öljypohjassa ja suodatinkin aukeaa ulkoa päin. Kyse on V10 moottorista. Blogissani tulee jossain vaiheessa aiheesta juttua enemmän.
Tuo venttiilin juuttuminen auki asentoon on mahdollista muutenkin kuin ruosteen vuoksi. Myös metallipuru tai muu roska voi sen jumittaa. Laite on kuitenkin fiksusti suunniteltu: se pitää paineen varsin ylhäällä vaikka olisi täysin auki sillä pumpun tuotto on sen verran iso että paineventtiilin läpivirtaama jää alle pumpun tuoton. Jonkinlaista painetta tulee aina tyhjäkäyntiä alimpia kierroksia lukuun ottamatta. Sen asian taas näkee öljynpainevalosta. Ei ole hyväksi ajaa silloin.
-
Olisin huoltanut alkuperäisen, mikäli päivitettyä uutta versiota olisi valmiina tallissa ollut.
Tosi hifistelijöille: http://hmb-guzzi.de/Oil-pressure-relief-valve-HMB-4-Bar (http://hmb-guzzi.de/Oil-pressure-relief-valve-HMB-4-Bar)
Vanhemman version huolto:
www.youtube.com/watch?v=V91Z_KkKraI (http://www.youtube.com/watch?v=V91Z_KkKraI) - :)
T,
Jukka
-
Tuo on ollut mulla kerran auki ja pöydällä, mutta kun oli uutta vastaava ja puhdas, en jaksanut huolestua. Liekö öljyn laadulla ja vaihtovälillä osuutta asiaan? Ehkä otan tuon levälleen kun vaihdan öljyt nyt keväällä.
-
Jos asia jää kaivelemaan niin öljynpainemittarin asennus on helppoa. Öljynpaineen merkkivalon anturi irti. Sen tilalle välipala jossa paikka öljynpaineen valon anturille että mittarin anturille. Mittarin voi laittaa vaikka etukaatumarautaan tai muualle paikkaan jossa sen näkee. Antureita on kahta päätyyppiä mutta sähköinen on varsin helppo mutta tarvitsee sähköä toimiakseen ja lisäksi taustavalon.
Tässä laadukkaamman pään lämpö- ja painemittari: https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/mittarit-gps-ja-kamerat/innovate-mittarit/mittarit/innovate-mtx-d-oljynpaine-lampotilamittari-ims-im3913/
-
KISS- keep it simple stupid. Liika tieto lisännee tuskaa. Pelkkä valo riittää, kun on vaan varmistanut sen toiminnan.
-
Nelikymppinen heräsi talviunilta käytännössä ensimmäisestä paukusta - se ja äänimaailma kirvoitti hymyn kasvoille.
Kylmän koneen kierrosten hiipuessa alle tuhannen öjynpaineen varoitusvalo loisti poissaolollaan - eipä ollut turha huoltotoimenpide tämäkään ;)
T,
Jukka
Ps. Ei ole tarkoitus häiritä yöunia tms.