Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Huhtikuu 12, 2017, 10:29:33 ap

Otsikko: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 12, 2017, 10:29:33 ap
Polttoainemyynti keskittyy 95E10 ja korkeaseospolttoaineisiin joissa "petäjäistä" on enemmän. Homma etenee hiljalleen.
http://www.is.fi/autot/art-2000005167657.html
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 12, 2017, 11:01:58 ap
Ja mitenköhän käy uusien downsizing-bensaturbojen kanssa? Ne käytännössä vaativat, optimaalisesti toimiakseen, 98 oktaanista. Tai suoraruiskubensakoneet, joiden suuttimet eivät kestä alkoholia? Vaimon autossa on 2.2 litrainen suoraruiskubensamoottori, jonka ohjekirjassa kielletään alle 98 oktaanisen käyttö (puristussuhde reilu 12) ja suuttimien toiminnan kannalta olisi pitäydyttävä liian viinaisissa polttoaineissa..
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 12, 2017, 11:30:18 ap
Vanha kalusto tietenkin poistuu säännöllisestä käytöstä luonnollista tietä. Tietysti se olisi suotavaakin että biopolttoaineille ja sähköajoneuvoille saataisiin enemmän käyttäjiä ja veronmaksajia. Nykyiset moottorit tunnistavat jo mitä polttoainetta niiden tankissa on ja sovittavat tehontuoton sen mukaan. Samaa tekniikkaa voidaan hyödyntää lisävarusteena myös hieman vanhempaan autokantaan. Kaasutinmoottorisia ajoneuvoja ei liene enää kovin paljon aktiivisessa liikennekäytössä.

2020-luvun lopulla ajoneuvokanta on jo aivan toisenlainen mikäli hallituksen suunnitelmat toteutuvat. Fossiilisia polttoaineita käytetään lähinnä poikkeustapauksissa. Sähkö- ja kaasuajoneuvot tulevat olemaan yleisempiä. Tosin autovero olisi saatava pois ennen sitä jarruttamasta muutosta. Mutta se ei vielä ole ilmeisesti ajankohtaista.

Itsellä on käsitys että 95E10:llä käyvät moottorit siinä missä 98:llakin kunhan säädöt ovat kohdallaan.
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: egon - Huhtikuu 12, 2017, 12:29:59 ip
ST1:n johtaja kertoi, että öljynjalostus on sellaista puuhaa, että kun raakaöljystä valmistetaan kerosiinia lentoliikenteen tarpeisiin, syntyy prosessin sivutuotteena kevyempiä tisleitä, mm. bensiiniä. Ellei bensiiniä käytetä ajoneuvojen tarpeisiin, sen käyttö energiajuomana käy tietyn tyyppisissä voimalaitoksissa.  On siis niin, että jos ja kun lentelyn suosio jatkaa kasvamistaan, kasvaa myös bensiinin tuotanto. Luonollinen tie bensiinimoottorieuta luopumiseen käy lentoliikenteen voimakkaan supistamisen kautta, jonka en usko tapahtuvan nopeassa tahdissa lähivuosina.

Sähköautorummutus on peliä ihmisten vihreillä ajatuksilla. Miksikään isoksi ratkaisuksi siitä ei vielä ole.
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: Breeze - Huhtikuu 12, 2017, 12:46:54 ip
Pittää vissiin hommata aurinkokennokäyttöinen moottorisaha ja lumilinko...
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 12, 2017, 12:57:54 ip
Minä kun meinasin hommata käsisirkkelin..

https://www.youtube.com/watch?v=lxEX0qvQ4p8
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: I.H. - Huhtikuu 12, 2017, 14:40:58 ip
Miten käy vanhojen kaasutinGuzzien   ???
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: Kurtsi - Huhtikuu 12, 2017, 15:03:54 ip
I:H:lle: Matti tuossa totesi, että kaasutinmoottorisia ajoneuvoja ei ole enää kovin paljon aktiivikäytössä. Jos vain sinulla ja minulla on enää, ei niitä varten kannata 98E:tä pitää varastoituna ympäri maata. Entäs vanhat Ducatit ? Eikös niihin olis suotavaa olla oktaaneja mieluummin yli 100
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: Olavi - Huhtikuu 12, 2017, 19:33:35 ip
Ja mitenköhän käy uusien downsizing-bensaturbojen kanssa? Ne käytännössä vaativat, optimaalisesti toimiakseen, 98 oktaanista.

Meillä vaimon pikkuautossa on VW konsernin 1,4 TSi moottori (150 hp), joka ohjeen mukaan nauttii 95E:tä. Noita on maailmalla jonkin verran. Muista valmistajista ei ole tarkempaa tietoa. Valistunut veikkaus on, että vallitsevan eco -suuntauksen kautta tuolla bensalla mennään kohti vihreämpää tulevaisuutta ;D.
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: Pekka - Huhtikuu 12, 2017, 20:16:36 ip
ST1:n johtaja kertoi, että öljynjalostus on sellaista puuhaa, että kun raakaöljystä valmistetaan kerosiinia lentoliikenteen tarpeisiin, syntyy prosessin sivutuotteena kevyempiä tisleitä, mm. bensiiniä. Ellei bensiiniä käytetä ajoneuvojen tarpeisiin, sen käyttö energiajuomana käy tietyn tyyppisissä voimalaitoksissa.  On siis niin, että jos ja kun lentelyn suosio jatkaa kasvamistaan, kasvaa myös bensiinin tuotanto. Luonollinen tie bensiinimoottorieuta luopumiseen käy lentoliikenteen voimakkaan supistamisen kautta, jonka en usko tapahtuvan nopeassa tahdissa lähivuosina.

Sähköautorummutus on peliä ihmisten vihreillä ajatuksilla. Miksikään isoksi ratkaisuksi siitä ei vielä ole.

Eiköhän mene sen mukaan miten on 98E:lle ostajia. Eli ne mittarit käyvät vähiin kun sen jakeluvelvoite päättyy 2018?

Bensiini on öljynjalostuksen sivutuote, oikeastaan jäte. Jos kerosiinin valmistusmääristä tulee ongelma, vaihdetaan Busseihin ja Bojoihin
mäntämoottorit.

Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 12, 2017, 21:07:31 ip
Tuohon P&W moottoriin voisi kommentoida että meneppäs, poika, ja säädä venttiilit, vartin päästä lennetään!

Lainaus
Entäs vanhat Ducatit ? Eikös niihin olis suotavaa olla oktaaneja mieluummin yli 100.
Etanolin oktaani on 103 - 106 että ei se siitä ainakaan jää kiinni.
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 12, 2017, 21:15:05 ip
Ja mitenköhän käy uusien downsizing-bensaturbojen kanssa? Ne käytännössä vaativat, optimaalisesti toimiakseen, 98 oktaanista.

Meillä vaimon pikkuautossa on VW konsernin 1,4 TSi moottori (150 hp), joka ohjeen mukaan nauttii 95E:tä. Noita on maailmalla jonkin verran. Muista valmistajista ei ole tarkempaa tietoa. Valistunut veikkaus on, että vallitsevan eco -suuntauksen kautta tuolla bensalla mennään kohti vihreämpää tulevaisuutta ;D.
Yllättävän moni nykykoppi silti vaatii 98:a. Joko oktaanin tai tenupitoisuuden takia. Kannattaa katsoa manuaalista, ettei tule yllätyksiä.
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: Kosse - Huhtikuu 12, 2017, 22:17:52 ip
Vuosituhannen vaihteen molemmin puolin valmistetut VAG 1,6 litraiset bensamoottorit eivät siedä ysiviitosta. Läppärunko tukkeutuu ja puolat palavat ennen aikojaan. Äiteellä on sellainen ja hälle jankutin siitä, kun koko ajan oli autossa vikaa. Sitten kun liikkseestä sanoivat, uskoi vasta.

Mutta enemmän huolettaa kaasari-Nevadani  :-[
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 12, 2017, 23:06:10 ip
Ei tarvi pelätä. Hyvin toimii. Omassa on vastaava tekniikka ja hienosti toimii. Pidempään seisotukseen vaan stabilisaattori tai pienkonebensa.
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: GinTurismo - Huhtikuu 13, 2017, 08:48:40 ap
Ei mene yöunet tästä uutisesta. Jos on kysyntää 98-oktaaniselle, niin se pysyy kyllä asemilla tarjolla. Ja kysyntää on tarpeeksi, kun kerran Shellin kannattaa tehdä ja tarjota 99-oktaanista V-Poweriaaankin. Sen menekistä en tiedä, mutta luulisin aika vähäiseksi. Silti se vain pysyy tarjolla.
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: JKN - Huhtikuu 13, 2017, 08:50:39 ap
Ruotsissa 98-liemi on ollut poissa monelta asemalta jo vuosia
 
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: Harri Eronen - Huhtikuu 13, 2017, 09:01:07 ap
Viime kesänä "eurooppamaassa" ei löytynyt joka asemalta oikeata bensaa, vaan piti lirutella 95 tankkiin varmistaakseen matkan jatkumon.
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: Camn - Huhtikuu 13, 2017, 09:34:36 ap
Lainaus
Linkin lehtiartikkeli: "Kuluttajien ei pidä olla huolissaan. 98 E5:ttä tulee olemaan saatavilla kysyntäpohjaisesti niin kauan kuin sitä tarvitaan. Jos näyttää siltä, että suojalaatua tarvitaan, valtioneuvoston asetuksen tavoiteaikaa jatketaan"
Oishan se ikävää, kun tulee ongelmia tankkien kanssa ("muovia"), jotka paisuvat. Eivät mahdu enää paikalleen, ruoteli nappaa kiinni kun pyörä linkussa, kiinnityspaikat eivät ole enää kohdallaan, mahtaako maalikin alkaa kuplia... Toisen pyörän kohdalla on jo hankalaa saada tankki paikalleen ja pitänyt entrata kiinnitysosia... (vaikka pelkästään 98E:tä aina tankattu).

Vähämmän viinaa = vähemmän vettä = vähemmän tankin paisumista => koeta minimoida etanolin määrä tankatessa.
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: Paakanan paimenpoika - Huhtikuu 13, 2017, 10:10:05 ap
ST1:n johtaja kertoi, että öljynjalostus on sellaista puuhaa, että kun raakaöljystä valmistetaan kerosiinia lentoliikenteen tarpeisiin, syntyy prosessin sivutuotteena kevyempiä tisleitä, mm. bensiiniä. Ellei bensiiniä käytetä ajoneuvojen tarpeisiin, sen käyttö energiajuomana käy tietyn tyyppisissä voimalaitoksissa.  On siis niin, että jos ja kun lentelyn suosio jatkaa kasvamistaan, kasvaa myös bensiinin tuotanto. Luonollinen tie bensiinimoottorieuta luopumiseen käy lentoliikenteen voimakkaan supistamisen kautta, jonka en usko tapahtuvan nopeassa tahdissa lähivuosina.

Kehitys kehittyy lentoliikenteessäkin. Viime vuonna lensi sähkölentokone (Solar Impulse 2) eka kerran maailman ympäri. Niin mitäs seurasi, kun Lindbergh lensi 1927 Atlantin yli.

Ja tässä Boeingin suunnitelmia:
http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/boeing-satsaa-kunnolla-sahkolentokoneen-kehitykseen-lupaa-pudottaa-lentokustannuksia-40-80-6641295
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 13, 2017, 10:41:13 ap
Nuo muovitankkien kokomuutokset ovat tosiasia mutta koskevat ilmeisesti vain vuosien -90 - 2010 välistä aikaa. Enää en ole kenenkään kuullut asiasta valittavan. Muovitankin saa takaisin mittoihinsa tyhjentämällä sen ja jättämällä kaikki aukot auki "kuivumaan ja kutistumaan" lämpimään paikkaan.

Guzzeissa puristussuhde on tyypillisesti alhainen oikeisiin nykymoottoreihin verraten joissa puristussuhde pyörii jo 13:sta päälle. Kuitenkin kyseisiin moottoreihin käy polttoaineeksi 95 oktaaninen. Moottorinohjaus huolehtii ettei detonaatiota synny.

Uusissa "bensoissa" energiatiheys on alhaisempi kuin vanhaan hyvään aikaan. Ruiskutusmoottoreissa joissa on takaisinkytkentä asiasta ei ole muuta haittaa kuin isompi kulutus. Perinteisissä ruiskutusmoottoreissa ja kaasutinmoottoreissa auttaa säätäminen uudelleen.
80- ja 90-luvun kaasutinmoottorit käyvät nykybensalla laihalla. Suuttimien vaihtaminen suurempiin olisi paikallaan että kone saa riittävästi polttoainetta sisäänsä. Muutoin kuuluu kilinää ja nakutusta ja pahimmassa tapauksessa moottorivaurio.
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: Camn - Huhtikuu 13, 2017, 12:49:55 ip
Lainaus
vain vuosien -90 - 2010 välistä aikaa

No mutta, ottia tuota... niillähän sitä ajetaan ja harrastetaan :P.  Monta mielenkiintoista Guzzia sattuu tuohon väliin kuten 1000S (1990-93), Daytona (1991-96), Sport 1100 (1994-98), V11 (1999-2005), 1200 Sport (2007-14), V7 Racer… ja myös muovitankkeja (Caleissa metalliset).

V11 Workshop Manual (03/2001): "Premium gasoline (97 No. - r.p.m.), premium unleaded gasoline (95 No - r.p.m.)."  Mitähän ihmettä tuo "r.p.m." tarkoittaa ? Kun vaan viinaa letkut ja tankit kestävät, kaikki on hyvin.  Letkut voi vaihtaa jos siltä tuntuu.
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 13, 2017, 22:02:05 ip
Uudella Tallillani aloitan Centauron V10-koneen kunnostamisen pyhien jälkeen. Talli ja sen varasto on nyt tyydyttävästi järjestetty.
Centauron hinasin auton perässä Tampereen läpi katuverkkoa myöden. Kuvia aiheesta tämän jutun aivan loppupäässä: http://www.motomatti.fi/2017/03/uuden-tallin-organisointia.html
Yksin kun touhuaa niin hommat pitää onnistua omilla vehkeillä, yksin.

Centaurolla ei ole ajettu liki kuuteen vuoteen aktiivisesti selkävaivani vuoksi mutta nyt ajattelin uskaltaa. Sitä ennen on tehtävä monenlaista kunnostushommaa, osavaihtoa ja jopa maalausta. Toki täydellinen huolto myös. Varavaihteisto on myös hankittuna.

Mutta asiaan. Muovinen tankki on mitoillaan ja siinä on bensiiniä. Tyypillisesti 95:sta. Hyvin se sillä on liikkunut eikä hanttiin ole laittanut. Nyt käyn letkut ja muut arat osat läpi. Ulkoinen bensapumppu pitää koeponnistaa. Varalla on samanlainen Biltemasta ostettu pumppu. Siitä on hyviä kokemuksia Alkoholipyörän pumppuna. Ahtopaineen maksimi on 1,7 bar ja tasakaasuajossa ei ahtopainetta lainkaan. Polttoainepaine seuraa ahtopainetta eli maksimiahdolla on painetta 3,2 + 1,7 bar.

Olen tosin hankkinut uuden tankin varalle mutta en taida sitä tarvita. Vanha tarvitsee vain uuden maalin naarmuuntumisen vuoksi. Pyörä ei ole kaikin ajoin pysynyt aivan pystyssä. Teen kunnostuksesta oman juttunsa. Selviää mitä etanolibensa on saanut aikaiseksi rakenteissa ja laitteissa.
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: Ikkala - Huhtikuu 13, 2017, 22:30:59 ip
I:H:lle: Matti tuossa totesi, että kaasutinmoottorisia ajoneuvoja ei ole enää kovin paljon aktiivikäytössä. Jos vain sinulla ja minulla on enää, ei niitä varten kannata 98E:tä pitää varastoituna ympäri maata. Entäs vanhat Ducatit ? Eikös niihin olis suotavaa olla oktaaneja mieluummin yli 100

Kyllä tuo mun vanha roppana on toiminu ihan hyvin myös sillä E10:llä.... ei se niin kamalaa myrkkyä ole kun mitä "peukkubaarissa" (= ABC) puhutaan.

Kaasutinmoottorisia ajoneuvoja ei liene enää kovin paljon aktiivisessa liikennekäytössä.

hmm. Meillä nuo on viime aikoina vaan lisääntyneet. Ja saattaa vielä lisääntyä lisää....
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: Camn - Huhtikuu 13, 2017, 22:46:34 ip
Lainaus
Polttoainepaine seuraa ahtopainetta
Miten tämä toteutetaan, eikös ahtopaine vaihtele melko nopeasti?  Pumppu on tasavirtapeli, taajuutta ei voi muuttaa kun sitä ei ole...(?) Olisiko mahdollista käyttää vakiopainetta ja suurempaa suuttimien aukioloaikojen vaihtelua? Vaikuttaa että ihmeen harvoin polttoaineen painetta (ennen suuttimia) nykyisin enää korotetaan, kun kerran päästään ruiskutusaikoihin käsiksi. Taisi olla Daytonan aikaan, kun oli vielä erpom muisti käytössä ecussa, että tuli tehtaan virisarjojen mukana myös uusi paineensäädin polttoainepuolelle.  Yhden V11 jutun muistan lukeneeni, että ei saatu tarpeeksi maksimitehoilla polttoainetta sylinteriin ennen kuin vaihdettiin paineensäädin niin että polttoaineen paine oli korkeampi.
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 13, 2017, 22:56:34 ip
Paineensäädin, joka tunnistaa paineenvaihtelun. Tuollainen on esim omassa Calissa vakiona.
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 13, 2017, 23:13:06 ip
Juu, varmaan enemmistö moottoripyöräkannasta on kaasuttimilla. Ajattelin lähinnä niiden kokonaisajosuoritusta. Uskoisin että vaikka uudet pyörät ovat vähemmistönä niin niiden ajosuorite on huomattavasti suurempi. Toisaalta, asiassa voi olla ajatusvirhe jos katsotaan siltä kantilta että juuri sopivimman polttoaineen saatavuuden ongelmat vähentävät ajosuoritetta. Mutta vielä sitä saa. Teboil toi oman korkeaoktaanisen polttoaineen mittareihinsa: http://www.teboil.fi/tuotteet/bensiini/
Shellillä on jo pitkään ollut korkeaoktaaninen: http://www.shell.fi/motorists/shell-fuels/shell-v-power-nitro.html

Itse olen testannut arkikäytössä tuota Shellin parempaa laatua. Tulos: ei yhtään mitään eroa sman firman 95:seen millään käyttämälläni pyörällä. En siis tavoita normiajossa niitä suoritusarvoja joita noilla aineilla luvataan. Tosin omissa pyörissäni on ollut omat säädöt joten olen kai sitten hukannut nuo edut.

Voi siis olla vain fiiliksissä ja korvien välissä että jollain aineella menee paremmin heti kun sitä on tankannut.

Tänään kävin kahdella moottoripyöräkerholla jossa aihe oli päällimmäisenä. Hirveää nillitystä melko olemattomasta ongelmasta.

Mutta: huomatkaa että molemmissa "huippulaaduissa" on lisättyä happea. Se on osa sitä "petäjäistä" joka tekee polttoaineesta laihempaa vaikkakin herkästi palavaa. Ts. palaa siis laihemmallakin seoksella. Ohjeena antaisin että kaasuttimet ja sytytykset säätöihin ja vanhemmissa ruiskuissa myös.

Camn: Lisää painetta niin suuttimien aukioloaikoja ei tarvitse muuttaa. Säädettävä paineensäädin on halpa laite ja asennettavissa helposti. Alkuperäinenkin paineensäädin mukautuu ilmanpaineeseen. Siksi siinä on se pieni putki kyljessä.

Käytössä olevat ulkopuoliset polttoainepumput kykenevät noin 8 bar paineentuottoon. Tankin sisällä olevia pumppuja en ole testannut. Luotan ulkoisiin.


Tässä yksi ehdokas jos seosta haluaa rikastaa: http://www.finjector.com/verkkokauppa/fin/paineensaatimet-22/
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: Vierailija - Huhtikuu 13, 2017, 23:23:19 ip
<snip>
Itse olen testannut arkikäytössä tuota Shellin parempaa laatua. Tulos: ei yhtään mitään eroa sman firman 95:seen millään käyttämälläni pyörällä. En siis tavoita normiajossa niitä suoritusarvoja joita noilla aineilla luvataan. Tosin omissa pyörissäni on ollut omat säädöt joten olen kai sitten hukannut nuo edut.

Voi siis olla vain fiiliksissä ja korvien välissä että jollain aineella menee paremmin heti kun sitä on tankannut.
<snip>

Sama kokemus itsellä: 98 tai 95 - ei mitään eroa.
Muinoin (2001) tankkasin kerran Tallinnassa Shellillä vahingossa Floridaan jotain super-racing-bensaa (huomasin vasta kuitista, että olipa pirun kallista), ajossa en huomannut mitään, mutta kulutus nousi normaalista 5,4 litrasta 7,4 litraan.  ;D
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 13, 2017, 23:26:40 ip
Vaimon edellisessä autossa vaihto 95:sta 98:in tiputti kulutusta puolella litralla. Ei vaikuttanut perstuntumalla suorituskykyyn. Siinä puristus pyöri ysin ja kympin välissä, niin ilmeisesti osasi ottaa sytytysennakolla hyödyn oktaanierosta.
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: Camn - Huhtikuu 14, 2017, 11:48:48 ap
Lainaus
Säädettävä paineensäädin on halpa laite ja asennettavissa helposti. Alkuperäinenkin paineensäädin mukautuu ilmanpaineeseen
Ahaa tuo juttu. Tuollahan se on nätisti Luigin värittämänä ylempänä kuvassa "Letkuissa-II". Paineensäätimestä menee keltaiseksi väritetyt letkut imukurkkuihin. Olin kuitannut tämän jotenkin niin (kun kerran jo melko alussa ruiskujen tultua ainakin Guzzi ymmärtääkseni jätti tuon säädön kytkemättä), että tämä tapa olisi liian epätarkka.

Säätöletkut menevät mainitussa kuvassa moottorin imuventtiilin ja kaasuläpän väliseen tilaan? Menee siis niin, että säädin syöttää maksipainetta (jousen määräämä) koko ajan, ja kun säätöliitäntään tulee imua (kaasuläppä menee suuntaan kiinni), imu keventää jousta => polttoainetta pääsee virtaamaan "ohi" tankkiin = paine alenee? Olin miettinyt kokeilua: kun V11 mallissa tuota säätöä ei ole kytketty => alipaineensäätöruuvien kierteisiin letkuliitännät ja siitä Y-haaran kautta letku tuohon paineensäätimeen.  Mutta... sehän siis vaan pystyisi alentamaan painetta nykyisestä, ei muuta. Pitäisi vaihtaa ensin paineensäädin sellaiseen, jonka maksimipaine on suurempi ja sitten kytkeä nuo letkut?
Lainaus
98 tai 95 - ei mitään eroa
Sama kokemus täällä. Mutta onhan se kivaa kun köröttelee pappasportilla (80 hv takapyörässä - hui), että on Super Power:ia edes tankissa... ja tärkein on se, että se viina/vesi -seos ei pääsisi turvottamaan muovitankkia liikaa.
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 14, 2017, 12:12:23 ip
Niin, alhaisemmalla imuilmanpaineella (läppä kiinni) myös ruiskutuspaine on alhainen ja siis heikompi suihku. Kun läppää avataan pääsee lisää ulkoilmaa imukanavaan ja paine nousee joitakin kymmenyksiä niin ruiskutuspaine kasvaa ja suihku on voimakkaampi kun paineensäädin on kytketty imukanavaan. Mutta pienempi kuin ilman ohjauspainetta. Paineensäätimen kytkentä imukanavaan vähentää ruiskutusta merkittävästi kaikilla kierrosalueilla. En suosittele vapaastihengittävään moottorin mikäli ei tehdä ruiskutusmääriin vastaavia lisäyksiä.

Jos laitetaan ahdin ja siirrytään ajoittain yli yhden bar imukanavapaineeseen niin ruiskutuspaineen ja siten polttoaineen määrä lisääntyy vastaavasti. Kahdessa ahdetussa pyörässäni olen hyödyntänyt tätä toimintoa mutta eri tavoin.

ECU antaa suuttimelle paineeseen, lämpötilaan ja moottorin käyntitilan vastaavaa polttoainemäärää aikaperusteisesti (millisekunteja per suihkaus) mutta paineensäätimen ominaisuuksilla suuttimien toimittamaa polttoainemäärää voi säädellä hyvin hallitusti vaikka suuttimen aukioloaika ei muutukaan.

Ne mallit joissa paineensäädin on tankin sisällä ei ohjauspainetta voi kytkeä. Tällöin toimitaan vakioidulla paineella (noin 3 bar) ja ilmanpaine otetaan huomioon antureilla suuttimien aukioloajan säätämiseksi.
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: Pekka - Huhtikuu 14, 2017, 15:32:54 ip
Teboilin mainoksesta voi vetää päätelmän, että "tavallinen" 95E on ihan kuraa.

>>>Teboil Drive+ 99 E5 palaa puhtaammin tuottaen vähemmän päästöjä:
Kokonaishiilivetypäästöt 25-30 % pienemmät kuin 95 E10:llä ja 10-20 % pienemmät kuin 98 E5:llä ajettaessa.
Hiilimonoksidipäästöt jopa 20 % pienemmät kuin 95 E10:llä ja jopa 15 % pienemmät kuin 98 E5:llä ajettaessa.<<<

Omissa mopoissa ero 95 oktaanisen ja 98 oktaanisen välillä on huomattava. Noissa kolmessa yksilössä joilla enimmäkseen
tulee ajettua, ei ilman moottorin mekaniikkaan tehtäviä muutoksia, pysty hyödyntämään kaasukahvan liikkeestä kuin
pienen osan jos joutuu tankkaamaan 95 oktaanista.
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 14, 2017, 15:40:04 ip
Vihreämmän aatteen omaava tykkää tuommoisesta. Kansaa yritetään kasvattaa vihreämmäksi jopa naapurimaan (Lukoil) markkinamiesten välityksellä. Se tietysti maksaa hieman enemmän mutta me, 0,5% maailman väestöstä, voimme sen pelastaa.
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: Pekka - Huhtikuu 14, 2017, 15:46:54 ip
Niin, alhaisemmalla imuilmanpaineella (läppä kiinni) myös ruiskutuspaine on alhainen ja siis heikompi suihku.

Ei ihan näin mutta melkein.
Imusarjan paineen ohjaama polttoainepaineen säädin pyrkii pitämään polttoaineen ja imusarjan paine-eron vakiona.
Silloin suihku on aina yhtä voimakas, imusarjan paineesta (=kuormitusasteesta) riippumatta.
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 14, 2017, 15:56:20 ip
Aivan: painesuhde on sama siellä imukanavassa. Oma ajatusvirhe. Polttoainemäärä on kuitenkin eri.
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: Vierailija - Huhtikuu 14, 2017, 16:22:09 ip
Teboilin mainoksesta voi vetää päätelmän, että "tavallinen" 95E on ihan kuraa.

>>>Teboil Drive+ 99 E5 palaa puhtaammin tuottaen vähemmän päästöjä:
Kokonaishiilivetypäästöt 25-30 % pienemmät kuin 95 E10:llä ja 10-20 % pienemmät kuin 98 E5:llä ajettaessa.
Hiilimonoksidipäästöt jopa 20 % pienemmät kuin 95 E10:llä ja jopa 15 % pienemmät kuin 98 E5:llä ajettaessa.<<<

Eipä ole näkynyt moista täälläpäin, mitä lienee?

Mutta lukee hän mainosta vähän pitemmälle: "HUOM! Teboil Drive+ 99 E5 -bensiinin vaikutus päästöihin ja suorituskykyyn saattaa vaihdella ajoneuvosta, ajotavasta ja ajo-olosuhteista riippuen."

Niin että se siitä sitten.  ;D
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 14, 2017, 16:58:58 ip
Pitäähän se koittaa. Venäjältä on tullut muutakin jota on kokeiltu....
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 14, 2017, 17:46:34 ip
Radalle tulee tankattua 98:a tai v-poweria. Ihan vaan mielenrauhan vuoksi. Katuajossa menee ysiviis. Tuolla 99:llä ehken pehmenee käynti. Vielä kun tuo osaisi säädellä ennakkoa oktaanin mukaan, niin olisi hyvä. Saisi enemmän irti väännön kautta.
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: Camn - Huhtikuu 16, 2017, 10:59:16 ap
Siellä missä on moottoripyöriä enemmän, on myös ongelmia enemmän. Tässä tuore tarina V11 palstalta:
"
Kun tänään oli aikomus asentaa tankki takaisin paikalleen, oli kaikki tosi ahdasta. Alkuperäisten pidikekumien kanssa ei onnistunut enää edellisellä kerralla, sorvasin silloin uudet ja porasin kiinnitysreiät eksentrisesti.  Se toi 8-10 mm lisää tilaa.  Enempää tankki ei saa paisua, muuten ohjaustangot ottavat kiinni sen kylkiin.  Tankin kiinnityspultti takapuolella menee enä vain „napinan“ kanssa kiinni. Jos tankki vielää paisuu – olen pulassa.
-   - -
Monet ovat raportoineet tästä ja olen itse kokenut myös saman.  Tankki valmistettiin Acerbis -materiaalista, eikä niitä tehty ainoastaan Guzzille (V10, V11) vaan myös muille (Ducati, Aprilia).  Tuo materiaali, joka tuli käyttöön 1990 -luvun lopulla, oli alunperin nylonia.  Sillä on ominaisuus imeä itseensä vettä, jolloin materiaali paisuu.  Etanolia sisältävät bensiinit E5 ja E10 sisältävät myös aina vettä (koska alkoholi sitoo vettä) – erityisesti kun se seisoo pidempään, esim. talven yli.  Tämä ongelma tuli esille vasta 2004/05, jonka jälkeen materiaali vaihdettiin.  Tankin paisumista vastaan voi toimia varastoimalla tankin irrotettuna, tyhjänä ja kuivana tai tankin kiinniollessa pitämällä tankin täynnä.  Puheiden mukaan tankki kutistuu takaisin, kun sen varastoi tyhjänä 2-3 viikoksi avoimeen, kuivaan ja lämpimään tilaan.
"

Jos etanolimäärää haluaa minimoida, eikö tuo lie sama kenen 98E5 bensaa tankkaa?  Erikoisempina markkinoiduista Shellin V-Power Nitro 98+E5 (tuo oktaaniluku tuntuu vaihtelevan Shellillä maittain, esim. Saksassa 100) saatavuus on laajempaa kuin veli venäläisen Teboil Drive+99E5:n.
Otsikko: Vs: 98E5 poistuu vähitellen
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 16, 2017, 16:04:59 ip
Taloudessa on enää vain yksi muovitankkinen pyörä, Centauro V10 vm -96, jossa voisi olla mahdollista tankin muodonmuutokset. Nyt se on tulossa peruskunnostukseen joten laitanpa tarkkailuun tankin mahdolliset ongelmat. Ennakoivasti ostin, kun halvalla sain, uuden tankin jo vuosia sitten kun aiheesta oli enemmän porua. Edelleen hyllyssä käyttämättömänä. Mitään muodonmuutosta en ole havainnut. Centauron tankki on etupäästään kiinni pyöreiden kumitallojen avulla ja takapäästään yhdellä pultilla.