Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: I.H. - Huhtikuu 11, 2017, 18:09:10 ip
-
Moi, tänään piti sitten ottaa ensimmäiset savut T5P :stä ja viedä se museoajoneuvon rekisteröintikatsastukseen, mutta toisin kävi, pari kertaa lupaili ja sitten loppui sekin, starttaa kyllä hyvin ja akkukin ladattuna. Pyörä seissyt n. 9 kk tankki ja kaasuttimet tyhjanä. Vikaa sitten hakemaan polttoaine tai sytytyspuolelta, onko mitään muuta varmaa tapaa kuin katsoa tuleeko kipinää tulppiin ?
-
Samalla voi katsoa jos tulpat ovat
kuivat vai kosteat - bens. tulee riittävästi. Puhdista tulpat ja katso oikea väli.
Käytä toinen akku + starttikaapelit.
Voit "ruiskuta tulpareikiin väh. pensaa.
Sopivasti ryyppyä ja kaasu oikeassa asennossa. Yritä vaihda - uudet tulpat.
Tai juoksu-moottorikäynnistys alamäessä. Kakkosvaihde ja vahva henkil. työntämään. Tai starttikaasu.
Tarkista bensaletkut ja kaasut.kumit.
-
Starttipilottikäynnistysspray on hyvä kaveri.
Suihkaus ja jos hörähtää, niin vianetsintä helpottuu kummasti.
-
Suihkaus tulpanreiästä, vai ?
-
Suihkaus tulpanreiästä, vai ?
Eikun starttauksen aikana jostain aukosta imupuolelle.
Tarkoitus on saada sitä herkästi palavaa käynnistysspraytä sinne sylinteriin, jotta selviää onko kipinä oikeaan aikaan kotona.
-
Joko se tärähti käyntiin?
Taitaa olla -86:lla joku epidemia päällä, äsken starttailin calia eikä meinannut millään herätä vaan heräsi sitten kuitenkin. Koskaan ole noin kauaa ottanut ainutkaan mopo.... Heinäkuulla se on tainnut viimmeksi olla käynnissä. Oli varmaan vaan kaasarit päässy kuivaksi ja koppuraksi kun en ole muistanut hanoja avata välillä, muista edes koska viimeksi.
En ole vielä edes museotarkastajalle saanut soitettua. Pitäisi vähän ruuvata mutta pyörä on tuola peränurkassa kaiken takana. Meni suunnitelmat uusiksi sen viimmesen vaihdon takia mutta kun tästä kelit lämpenee ja saa romuja säilöttyä ulos niin eikö se siitä.
-
T5P sai jo museoajoneuvostatuksen, mutta kun pitäisi vielä katsataa, mutta ei tainnut tykätä 9kk:n seisottamisesta ???
-
Varmaan pitää tuo oma kasikutonen koittaa tulille. Tietää sitten onko tämä epidemia..
-
Kipinätilanteesta saa helpoiten käsityksen kun ruuttaa tippakannulla millilitran bensaa molempiin sylintereihin tulpanreijistä. Jos kipinää ei huvita ulkoilla, niin moottori ei reagoi strattausyritykseen mitenkään. Toinen vahtoehto on, että jyrähtää. Kolmas vaihtoehto on, että jää käyntiin. Monena keväänen meillä on pitänyt ruhonleikkuri herättää tuolla tempulla. Kun se pääsee alkuun, niin toimii tass yhden kauden normaalisti.
-
Tässä on ilmeisesti "toimivan pyörän syndrooma" kyseessä. Pyörä joka toimi aiemmin moitteitta mutta seisottuaan muutaman kuukauden tai vaikka kymmenen vuotta ei enää käynnisty.
Kyseisessä tapauksessa sähkölaitteet ovat yleensä kunnossa ja jos akku on uusi tai varmistettu toimivaksi, startti pyörittää hyvin mutta käynnistystä ei tapahdu eikä bensiini haise vaikka tankkiin on vaihdettu uusi bensiini.
Vanhemmissa Guzzeissa starttimoottori kyllä pyörittää vaikka tappokytkin olisi sammutusasennossa. Lisäksi mahdollinen sivutuen kytkin voi kytkeä sytytysjännitteen pois jos sivutuki on käytössä. Lisäksi kytkinvaijerissa voi olla käynnistyksen estävä kytkin. (Tarkoitettu käynnistämiseen silloin kun vaihde on päällä mutta kytkin vedettynä.) Vapaavalon kytkimen toiminta on yhteydessä edelliseen. Mutta todennäköisesti seisonnan jälkeen nämä asiat ovat kunnossa mutta tiedän tapauksia että on startattu akku jos toinenkin tyhjäksi vain siksi että sivutuki tai tappokatkaisin on "päällä". Tai sivutuen katkaisin on jumissa.
Mutta edellä olevissa tapauksissa pyrkii bensiini haisemaan kun startataan. Vain kipinä puuttuu. Seisonnan aikana on voinut kaasuttimiin, erityisesti suuttimiin ja seosputkeen sekä neulaventtiiliin kertyä bensiinissä olevia kiintoaineita jotka tukkivat kanavat. Siinä suhteessa toivoo että vika löytyisi sähköpuolelta sillä kaasutinremontti on ikävämpää hommaa.
Ainoa varma keino tähän tautiin on purkaa kaasuttimet osikseen, puhdistaa tai vaihtaa osat (Ns korjaussarja on hyvä hankkia etukäteen.) uusiin kuten tiivisteet ja neulaventtiili.
Jokainen kaasuttimien tukkeutunut kanava ja reikä, erityisesti seosputkessa, on avattava ja tarkastettava.
Ultraäänipesu auttaa asiassa vaikka sen lisäksi tarvitaan yleensä vielä mekaanista puhdistusta.
Toinen tapa on laittaa uudet bensiinit ja varmistua että bensiinihana toimii ja kaasuttimet täyttyvät ja odotella muutama vuorokausi että uusi bensiini liottaa sakkautumat niin että kaasuttimet toimivat ainakin jotenkin. Tällä menetelmällä jää aina epäilys siitä että ovatko kaasuttimet silti tehtäviensä tasalla. Epäkuntoiset kaasuttimet voivat aiheuttaa konevian ajan myötä. Kaasuttimet on myös säädettävä hyvin. Siihen on ohjeistusta toisaalla. https://gruppomotoguzzifinlandiary.kuvat.fi/kuvat/GMGF-yleiset/Tekniset+tiedotteet/Kaasuttimen+s%C3%A4%C3%A4t%C3%B6/
Tässä tapauksessa voi olla melko varma että kaasuttimet on purettava ja puhdistettava. Se antaa myös varmuuden siitä että ainakin ne ovat kunnossa jos käynnistymisongelmia esiintyy vielä.
-
Tuossa sitä oli tietoa yllin kyllin, pyörä seissyt tuo 9kk tankki ja kaasuttimet tyhjänä, joten uudet bensat käytössä, tulpat ja tulppahatut vaihdettu, akku ladattu, hyvin pyörittää. Kyllä meikäläisen eväät alkaa olla käytetty, joten täytynee kääntyä ProItalia/Marko Nurmen puoleen.
-
Moi,
Virtalukko on saattanut tulla tiensä päähän!
Kontaktia katoaa/huono tiettyjen pinnien välillä ja avot!
Kimmo
-
Eihän se nyt noin vaikeaa voi olla. Katso tuleeko kipinää. Jos tulee niin vika on todennäköisesti kaasuttimien puolella. Kaasuttimet ovat yksinkertaiset kapineet ja kaasuttimien kohokammioiden pohjat ovat kiinni yhdellä ruuvilla. Vanhemmissa seitsemäntoista millin avaimella, hieman uudemmissa neljäntoista. Kohokammion pohja lähtee alaspäin vetämällä irti. Lika voi hieman jarruttaa. Kiertää tai vääntää ei saa vaan vetää suoraan alaspäin. Kun kohokammiot ovat auki niin, yleensä vasemmassa kaasuttimessa on enemmän likaa pohjalla. Kammio kun on irrotettu niin suuttimet ja koho/neulaventtiilikokonaisuus on purettavissa. Pääsuutin kun on irti niin sen yläpuolella on seosputki. Se tulee alakautta pois myös.
Hanki räjäytyskuva kaasuttimen tyypin mukaan niin se selvittää rakennetta avartavasti.
Olisiko tämä sivulla 49: http://www.guzzitek.org/parts_list/gb/850/850T5PA_1985-1989_PL(GB).pdf
-
Onko tämä kärjetön peli?
-
Ei ole, kyllä siinä katkojan kärjet on ja Dellorto BHP 30 kasuttimet.
-
Jos saat starttipilotilla rajattua vian kipinättömyyteen, niin sitten kannattaa tarkastaa kaikki maadoitukset syttypuolelta. Kärkien puhtaus ja konkkien kunto on myös tärkeitä. Kondensaattori on varsinkin sellainen pirulainen, että vikaantuessaan antanee silti kipinää. Mutta ei kunnollista.
Muutoinkin kaikki maadoitukset, alkaen akulta, kannattaa käydä läpi, puhdistaa ja suojata.
-
Kipinättömyys on tod. näk. vaivana, koska ei edes hörähtänyt starttipilotista. Hankalaa sitä oli sumuttaa, kun ilmaottoaukkoa ei näy missään, on jossain tankin alla.
-
Ennen vanhaan, kun kaikki oli paremmin, kierrettiin tulppa pois ja katsottiin onko märkä. Jos tulppa oli märkä, kuivattiin tulppa ja katsottiin sitten minkälainen kipinä. Jos ei kipinää, kokeillaan toisella tulpalla, josko tulppa vaikka sökö, jos ei kipinää toisellakaan tulpalla, niin vika haetaan johtojen liitoksista akulle saakka. Tarkistetaan, että tulpanjohto on kunnossa ja sitten vielä puolan kunto. Jos ei vieläkään vikaa löydy, tutkitaan virranjakaja, kärkien oikea kärkiväli jne.
Jos tulppa kuiva ja tulee hyvä kipinä, tutkitaan kaasuttimet, miksi ei tule bensaa sylinteriin?
Hana auki, letkut taitoksissa, suodatin tukossa, uimuriventtiili jumissa jne. ?
-
Hankalaa sitä oli sumuttaa, kun ilmaottoaukkoa ei näy missään, on jossain tankin alla.
Helpointa on ottaa kaasuttimesta irti imukanava ja suihkauttaa suoraan kaasuttimeen. Näin voi olla varma toimenpiteen pätevyydestä.
Kuten GMies mainitsi niin uudella tulpalla kokeillen saa varmimman tuloksen onko kipinä tallella.
-
Eikös tässä ollut jo uudet tulpat?
-
kyllä on ja uudet tulppahatut.
-
Jos niiden asennuksessa ei ole sattunut mitään, nii vika lienee jossain johdon toisessa päässä. Kärjet, konkat ja maadoitus. Niillä lähtisin liikkeelle.
-
Paljon on jo tullut ohjeita. "Pitkää kipinää" vois vielä kokeilla. Tulpanhattu irti ja joku pitämääm johtoa viiden millin päässä tulpan päästä. Puola antaa silloin kaikki tehonsa ulos. Samalla näkee tuleeko kipinää ollenkaan. 80 -luvun laitteet tuskin ottavat nokkiinsa moisesta; uusiin en kokeilisi.
ps,. tytön Peugeot Speedfight II 2011 ei enää syksyllä lähtenyt käyntiin. Kun ajokausikin oli lopussa, lupasin talvella katsoa mikä vika. Vaihdoin nyt keväällä ekaksi tulpan. Ei lähde käyntiin vaikka kuinka sahaa. Annoin pitkää kipinää ja johan lähti ja toimii edelleen. Mikä lie ollut vikana. Tulppa oli märkä ja varmaan liikaa kakkua sylinterissäkin. Kuumalla kipinällä sitten syytyi.
-
Taas käy ja kukkuu, vikaa ei löytynyt,bensaa pyttyihin, paukaus ja käyntiin. Kummallinen juttu, tänään tulille ja ensimmäinen ajolenkki museokatsastettuna ajoneuvona. ;D
-
Ai katos- Guzzisi halunnut miettiä vähän aikaa ennenkuin lähtee museo-moottoripyöräksi. - tiesi että saa liikkua vain 30 päivää/vuosi ... ;)
-
Ai katos- Guzzisi halunnut miettiä vähän aikaa ennenkuin lähtee museo-moottoripyöräksi. - tiesi että saa liikkua vain 30 päivää/vuosi ... ;)
Mutta kilometrirajoitusta ei ole.....
-
Ei kannata kertoa naapureille museopyörästä mitään ;D
-
Se vähän särähtää aina korvaan, kun museomopoilija kehuu, miten hänen vakuutuksensa on vain kymppejä koko vuodelta. Ei, se on kolmeltakymmeneltä päivältä. Muina aikoina se on seisontavakuutuksessa..
-
Ei kannata kertoa naapureille museopyörästä mitään ;D
Eikä himoita mustaa kilpeä. Tosin uutenakin taisi jo harmaa kilpi olla niin ei kavalla sekään....
-
Millos se harmaa on tullut? 72?
-
Millos se harmaa on tullut? 72?
Wikipedia tietää saman paitsi että minun silmään tässä mainittu valkoinen näyttää harmaalta:
Vuodesta 1972 lähtien ollut käytössä nykyisenlaiset valkopohjaiset rekisterikilvet, joissa on kolme kirjainta ja kolme numeroa. Vuoteen 1989 asti kilven ensimmäinen kirjain oli niin sanottu läänitunnus, joka määräytyi sen mukaan, missä auton omistaja asui, tosin jo vuonna 1972 luovuttiin kilpien vaihtopakosta asuinlääniä vaihtaessa. Suomen kuuluessa Euroopan unioniin on toukokuusta 2001 lähtien uusien kilpien vasempaan reunaan liitetty sininen kenttä, johon on sijoitettu EU:n tähtisymboli ja maatunnus.
-
Tuo symboli ei ollu pakollinen kilvessä jonkun aikaa. Mulla on ollut 2001 autoja ilman symbolia. Taisi olla vasta -03.
-
Tuo symboli ei ollu pakollinen kilvessä jonkun aikaa. Mulla on ollut 2001 autoja ilman symbolia. Taisi olla vasta -03.
Jos ei tietoni ole vanhentunutta mutta erikseen tilaamalla saa kilven(t) jossa ei ole tähtikuviota.
-
Saako muka vielä? Epäilys on, ettei saa kuin mustapohjaista enää ilman maatunnusta.
-
Tiedä onko tätä vaivaa Guzzeissa, ei ole Mille GT ainakaan vielä oireillut, mutta jossain vanhoissa japonian laitteissa kipinä alkaa heikentyä, koska virta puolille kulkee vanhoja johtimia pitkin virtalukon ja tappokatkaisimen kautta. Varsinkin startatessa starttimoottori haukkaa tehon ja puolille ei tule tarpeeksi jännitettä. Startti kyllä pyörittää muttei kone lupaakaan. Kick-startilla taas lähtee laakista.
Sen saa kuntoon laittamalla virransyötön puolille releen kautta:
https://www.wgcarbs.com/index.php/using-joomla/extensions/components/content-component/article-categories/89-coils
Rele + jalka löytyvät esim. Biltemasta.
-
Johtimista päälliset kovettuvat, liittimet hapettuvat ja väljistyvät, virtalukon pohja kuluu, likaantuu ja läpi kulkevat suuretkin virtamäärät aiheuttavat pientä kipinöintiä koskettimissa.
Omiin vanhempiin pyöriin muuttanut releille ja entisöimiini pyöriin olen laittanut piiloon nämä nykyajan laitteet kuten vesitiiviit liittimet ja releet. Kaikki releille valokatkaisijoita myöden. Vanhat johtimet ja liittimet ovat jääneet vain rekvisiitaksi. Kahdeksankymmentäluvun alun pyörät ovat erinomaisen yksinkertaisia sähköiltään. Johtimiakaan ei ole montaa ja niissä on värikoodaus. (Sivumennen sanoen eräissä nykypyörissä ei ole enää värikoodausta vaan johtimet ovat kaikki saman värisiä. Ja niitä on paljon. Jo viiden voltin anturijärjestelmä ja can-väyläratkaisu kertaavat johtimien määrän moninkertaiseksi.)
Suosittelen vanhoissa laitteissa lisäämään hieman elektroniikkaa oheen kuluneiden laitteiden korvaamiseksi.
-
Pikkulohkoon olen releyttänyt virtoja. Ne katkaisijoiden johtimet ovat paperin ohutta kuparia. Siellä ei kummoista oikkaria tarvi perässä, kun palavat pilalle.
-
Jos tallella on vielä pikkulohkon alkuperäiset kirkkaanväriset liukukatkaisinyhdistelmät niin toimivat sellaiset alkavat olla harvinaisia. Samoja ja sen edeltäjiä oli myös Benelleissä.
Monessa 70- ja 80-luvun italo-pyörässä onkin jälkiasennettuna japanilaiset ei-niin-tyylikkäät-mutta-toimivat katkaisinsetit.
Mutta ei pidä erehtyä joidenkin merkkien kohdilla: Esimerkiksi Cagiva käytti japanilaisia sähköjä mallistossaan. Myös Laverdalla oli samoja piirteitä. Nyt näkyy japanilaisissa olevan järjestään eurooppalaiset katkaisimet mutta se johtunee veropolitiikasta. Tuntitulli jää pois kun pyörästä on yli puolet eurooppalaista tekoa.
Monta japaninpyörän ostajaa olen jo suututtanut esittelemällä heille heidän pyöränsä oikean alkuperän. Jopa moottori voi olla Euroopasta. Yleensä Italiasta.
Asiasta hieman poiketen: Italiassa oleskellessani kaverini kaveri tuli esittelemään leuhkana uutta autoaan. Oli hankkinut pienen Porschen. Sitä siinä porukalla ihailtiin kunnes totesin että olet varmaankin ostanut Suomessa valmistetun auton. Se tyrmistytti auton omistajaa ja ryhdyttiin miehissä etsimään tyyppikilpeä. Siellähän luki että Uusikaupunki oli valmistuspaikka. Tyrmistys vain paheni. Pari päivää myöhemmin selvisi että Porsche oli vaihtunut saksalaisvalmisteiseen malliin. Oli joutunut antamaa välirahaa.
Tuskin minäkään suomalaista Mersua ostaisi.
-
Mulla on ne liukumallit. Valonvaihdin taitaa olla pimeä, muut toimii.
-
<snip>
Asiasta hieman poiketen: Italiassa oleskellessani kaverini kaveri tuli esittelemään leuhkana uutta autoaan. Oli hankkinut pienen Porschen. Sitä siinä porukalla ihailtiin kunnes totesin että olet varmaankin ostanut Suomessa valmistetun auton. Se tyrmistytti auton omistajaa ja ryhdyttiin miehissä etsimään tyyppikilpeä. Siellähän luki että Uusikaupunki oli valmistuspaikka. Tyrmistys vain paheni. Pari päivää myöhemmin selvisi että Porsche oli vaihtunut saksalaisvalmisteiseen malliin. Oli joutunut antamaa välirahaa.
Tuskin minäkään suomalaista Mersua ostaisi.
Aikoinani pyörin erään saksalaisen kameramerkin foorumilla ja tästä asiasta tuli juttua, eräs amerikkalainen heppu lähes ylpeänä ilmoitti, että hänellä on made in Uusikaupunki Finland Porsche Boxster - piti laatua hyvänä.
Enpä taida ostaa mitään Mersua. ;)
-
Nuo Suomessa tehdyt mallit ovat kovassa huudossa ulkomailla. Laadullisesti reippaasti Keski Eurooppalaisia edellä..
-
Eihän näissä asioissa tosiasioita tiedetä vaan tunne siinäkin vaikuttaa. Olen kuullut monen Mese-miehen sanovan että vain saksalaista hankin.
Suomalainen Porsche oli kauhistus. Tunnepuolella. Saattoi olla hyvä auto mutta maine siitä että se on tehty jossain kehitysmaassa halpatuotantona, tieto jonka italialaiset ainakin silloin tiesivät. Vaikeahan sitä oli asiaa oli yksin muuttaa. Itse asiassa hyödynsin tätä "köyhän maan motoristin" mainetta ja minulle säälistä tarjottiin milloin mitäkin. Italian taannoinen pääministerikin oli sitä mieltä että Finlandia on takapajuinen alue Venäjän kupeessa. Ruoka on huonoa, rakennukset puuta ja naiset rumia.
Joku asia noista voi olla tottakin. Suhtaudumme asioihin tunteella. Ainakin osittain.
-
Tuo symboli ei ollu pakollinen kilvessä jonkun aikaa. Mulla on ollut 2001 autoja ilman symbolia. Taisi olla vasta -03.
Jos ei tietoni ole vanhentunutta mutta erikseen tilaamalla saa kilven(t) jossa ei ole tähtikuviota.
MuseoCalistimeen sai perinteisen valkoisen kilven EU-mallin tilalle ihan konttorilta tilaamalla.
-
Sitä rakentamisen laatua on ihan tutkittu ja sen mukaan Uudenkaupungin autot ovat kärkilaatua. Tästä syystä ei ole kovin vaikeaa saada noita isoja Mersu-kauppoja Uuteenkaupunkiin. Myös linjan nopea muokattavuus uusille malleille on valtti markkinoilla.
Aiemmin esim Opel Calibrat maalattiin ja ruostesuojattiin paremmin Suomessa. On aika kyytiä Suomi-versiot erikoismalleista menneet Saksaan.
-
Mutta pitäisi olla uskottavuus myös kunnossa. Kuka uskoo että jossain periferiassa tehtäisiin jotain hyvin. Mutta minäpä uskoin ja ostin romanialaisen auton.....
Ja italialaisen moottoripyörän....
Savolaisen eukon....
Kissaa ei ole....
Kahta jälkimmäistä ei ole ostettu vaan saatu mutta kissaa ei huolittu.
-
Mutta pitäisi olla uskottavuus myös kunnossa. Kuka uskoo että jossain periferiassa tehtäisiin jotain hyvin.
<snip>
Saksalaiset uskovat - ei niitä muuten täällä tehtäisi. Ja laivoja Turussa, myös saksalaisille.
Mutta onhan se kilpailykyky huono, kuten hallituksen ja EK:n taholta toitotetaan. Paljon niitä Mersuja tehdään, mutta ei ole varaa pitää, kaikki joudutaan hengenpitimiksi myymään ulkomaille. Huonosti ovat asiat :-(
-
Tänne on saatu vaan valmistus. Jälleenmyynti menee edelleen saksalaisen pääkonttuurin kautta.
-
Tänne on saatu vaan valmistus. Jälleenmyynti menee edelleen saksalaisen pääkonttuurin kautta.
Aivan murto-osa valmistuksesta. Daimler AG valmistaa ja myy melko paljon autoja ympäri maailmaa eikä pääkonttorin siirrosta ole ollut puhetta?
Nykyisin ilmeisesti Suomeen jääviä autoja ei enää kierrätetä Saksan kautta.
-
Alkuvaikeuksien jälkeen T5P pelittää hienosti, kylmänä käynnistyy laakista, kunhan muistaa laittaa ryypyn päälle muutamaa minuuttia ennen starttaamista.
Kuumana saa "sahata" kauemmin, vaatiko ryyppyä myös kuumana, kastuuko tulpat ?
-
En ymmärrä mitä ryypyn päällelaittaminen muutamaa minuuttia starttia ennen auttaisi siihen verrattuna että laittaa ryypyn päälle ja kajauttaa koneen samalla tulille ?
Taitaa tuo Dellorto olla jo pyöreäkurkkuinen. Neliskanttisella mopon kaasarilla varustettu Cali II lähtee kylmänä laakista tulille kun pumppaa pari kolme kertaa kaasua, vetää ryypyn päälle ja ignition ! Lämpimänä tai (jos ei sattuisi eka startista käynnistymään) en enää ryyppyyn koske.
-
Jos neulaventtiili vuotaa ja bensan pinta non säädetty todella korkeaksi, niin voihan se olla mahdollista että tulvittaa.
-
"Kuumana saa "sahata" kauemmin, vaatiko ryyppyä myös kuumana, kastuuko tulpat ?
Eivät kastu lyhyessä starttauksessa. Oletko kokeillut avata hieman kaasua startin aikana?
Calissa oli sellainen ominaisuus, jos ei kuumana käynnistynyt ensistartista, niin sai startata akun loppuun, kun laittoi ryypyn päälle käynnistyi hyvin.
-
No niin taas ei T5P ei käynnistynyt S####NA ! Mutta tälläkertaa vika löytyi kun katsoin peiliin, olin vaihtanut uudet pulppajohdot ja hatut ja sekoittanut ne kaskenään eli olivat väärinpäin :'(
-
Tekevälle sattuu ja tapahtuu - MOT. Eilen koeponnistin pikku Brevaa. Jotenkin oli niukeä käynnistys ja ajossa voimaakin uupui ja sitten syttyi EFIvalokin. Sitten kun katsoin vasenta pyttyä, niin tulpanjohto roikkui latana sylinterin vieressä. Oli ollut huonosti kiinni, jotenkin hepissä vaan. Vauhdissa, vaan tulppa kunnolla kiinni, alkoi ajamisen ilo päästä taas valloilleen ja ylimääräiset valotkin sammuivat. Ihme ja kumma miten yhdelläkin pytyllä pyörä pyrkii eteenpäin ;D.