Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: NorgeGTL - Huhtikuu 10, 2017, 09:19:36 ap

Otsikko: Stelvion keväthuoltoa ´17
Kirjoitti: NorgeGTL - Huhtikuu 10, 2017, 09:19:36 ap
Normihuoltojen lisäksi piti vaihtaa jarrupoljin viimesyksyisten ensilumen lippojen tiimoilta. Kuinka voikaan poljin mennä solmulle katkeamatta! Sitten tuskailin vasemmalta pytyltä lähtevän huohottimen letkun kanssa, joka oli pykinyt rikki ja sotki paikkoja. Toinen pää emäputken takana olevassa kotelossa, joka on taas ABS-yksikön alla hyvin vaikeassa paikassa. Pitäisi irrottaa ensin koko yksikkö. Siihen en kuitenkaan alkanut vaan panin letkun poikki ja metalliputkella yhdistin siihen uutta letkua ja kuntoon tuli. Tuskin kuristaa letkua. Polttoainesuodattimen vaihtokin on ajankohtainen ja tähän ei sitten käykään se perinteinen KL145 vaan kolme kertaa kalliimpi versio, jota käytetään vissiin myös Piaggion skoottereissa. On saman muotoinen mutta ulostulon kiinnitys on erilainen, painastaan kiinni, ja on ohuempikin. Noo, vaihtoväli on kuitenkin 40 tkm.

Kierroslukusignaalikin pitäisi löytää vaihenäyttöä ja vakkaria varten. Pitää ruveta irtomittarilla sitä etsimään. Lisäksi vaihtoon meni rystyrit kun eivät näytä kaatumista kestävän. Myös vilkkupeilit meni vaihtoon kun kanssaliikennöitsijöiltä olen kuullut ettei edelliset meinaa näkyä kunnolla. Karkeammiksi renkaiksi valkkasin entisten Contin TKC80 gummien sijaan hieman sileämmät Heidenau K60:set. Sileämpinä jatkavat Contin Trail Attakcit mutta vaihtuvat Metzelerin Tourance Nextiin. Takavanteen pinnoihin piti taas vaihtaa lisää o-renkaita kun ei ilma pysynyt sisällä.

Otsikko: Vs: Stelvion keväthuoltoa ´17
Kirjoitti: NorgeGTL - Huhtikuu 27, 2017, 09:56:10 ap
Pa-suodatin asennettu. Uusin samalla pumpulta suodattimelle tulevan letkun, joka tekee aika jyrkän silmukan ja on hieman lutussa, joten joudunkohan palamaan tuohon letkuun jossakin vaiheessa.
Otsikko: Vs: Stelvion keväthuoltoa ´17
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 27, 2017, 10:54:55 ap
Stelvioon olen hyvin vähän kajonnut mutta letkuasiasta, asennuksesta ja niiden vanhenemisesta on tullut kokemuksia.
Jyrkät mutkat ovat pahasta. Vaikka sitten pidempi lenkki ettei letku lämmetessään taitu liian jyrkälle ja rupea ahdistamaan virtausta. Alkuperäiset kumiosat, tosin eivät kaikki, pyrkivät vanhetessaan murtumaan. Letkut, kuten huohotuksessa, ovat usein kudoksettomia ja murtuvat herkästi kiinnityskohdastaan. Tapanani on ollut, omiin pyöriini, vaihtaa letkut heti kun ilmenee ensimmäisiä ongelmia. Olen suosinut Semperit -merkkistä kudoksellista letkua. Se ei myöskään taitu helposti lyttyyn asti. Gates on myös tunnettu laatumerkki.

Jos on sellainen kohta jossa on pakko tehdä yli 60 asteen mutka lyhyellä matkalla on usein käytännöllisempää käyttää valmista ruostumattomasta teräksestä tehtyä mutkaa ja liittää letku siihen joko puristusliitoksella tai perinteisesti klemmarilla.

Parhaillaan perushuollan yli kaksikymmentä vuotta vanhaa pyörää johon yhdeksänkymmentäluvun lopulla vaihdoin uudet letkut. Nyt letkut saavat jatkaa toimessaan. On kuin olisi eilen asennetut. Talviaikana on tilaisuus tehdä kyseistä ennakoivaa huoltoa. http://www.motomatti.fi/2017/04/centauro-v10-kunnostus-ajokayttoon-osa-8.html
Pitääpä ottaa muutama kuva myös letkuista.

Myös Quotaani vaihdoin letkut melko uutena. Olin silloin lentokonetehtaalla töissä ja työetuna sieltä löytyi mainitsemaani Semperit letkua. Tampereen seudulla sitä on edustanut muun muassa Korja-Kumi Oy. http://www.korjakumi.fi/
Otsikko: Vs: Stelvion keväthuoltoa ´17
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 27, 2017, 14:46:48 ip


Jos on sellainen kohta jossa on pakko tehdä yli 60 asteen mutka lyhyellä matkalla on usein käytännöllisempää käyttää valmista ruostumattomasta teräksestä tehtyä mutkaa ja liittää letku siihen joko puristusliitoksella tai perinteisesti klemmarilla.



Tai jos muotoletkua ei ole saatavilla, kierrättää pieni ylimääräinen lenkki "väärään suuntaan". Tällä konstilla saa esim japanian pyörään vähän enemmän nostovaraa tankille, kun pitäisi huoltoja tehdä. Tapaavat varustamaan tankin alusen kovin niukilla letkuilla..
Otsikko: Vs: Stelvion keväthuoltoa ´17
Kirjoitti: NorgeGTL - Toukokuu 30, 2017, 01:01:36 ap
Käynnistysyrityksestä tuli pannukakku. Syy ei ollut niinkään tuo silmukka vaan se ettei Gatesin letku kestänyt bensan seassa oloa ja pehmeni ja lipsahti irti suodattimesta. Onneksi ei tarvitse edes tankkia irrottaa kun romut saa vedettyä tankista ulos. 
Otsikko: Vs: Stelvion keväthuoltoa ´17
Kirjoitti: Camn - Toukokuu 30, 2017, 09:41:04 ap
Lainaus
pehmeni ja lipsahti irti suodattimesta
Tämä on minulla kestänyt: Motonet 45-8135 | Upotettava polttoaineletku ø8mm 30,5 cm. Gates 4219-05184 (5/16”), letkussa merkintä 05184.
Ensin tuokin lipsahti irti - ihme, että pehmenee hieman, vaikka on tarkoitettu bensaan upotettavaksi. Piti saada klemmarit kireämmälle... sellaiset Oetiker -klemmarit, että napinalla sain juuri ähellettyä letkun päälle ennen kiinnipuristamista (Aprilia - sama suodatin ja letkukoko kuin Guzzissa).

Otsikko: Vs: Stelvion keväthuoltoa ´17
Kirjoitti: NorgeGTL - Toukokuu 31, 2017, 17:14:24 ip
Nyt on Etralta ostettua Parkeria ja ainakin toimii. Saas nähdä kestääkö. Pitääköhän varata reisuun korjaussarja mukaan?
Otsikko: Vs: Stelvion keväthuoltoa ´17
Kirjoitti: Jouko S - Toukokuu 31, 2017, 18:47:12 ip
Minulla oli myös tuo Gatesin submissive tai jotain, mutta se murtui lopulta klemmarin juuresta. Nyt on Calissa ja varasarja kotitallissa bemariin ja guzziin vartavasten tehty korjaussarja. Saat sen "lainaan" reissuun, jos käyt viikonloppuna Vuoreslahdesta hakemassa. Samalla annan osoitteen, mistä voit tilata itsellesi, kun en nyt muista. Se on kuitenkin jotain pa12 tai pa13(polyamidi) haitariletkua, parasta tähän tarkoitukseen ;D. Ps. Löytyi nettiosoitekkin, kun muistelin:www.euromotoelectrics.com/BMW-Hose-for-In-Tank-Submersion-16-13-1-455-350-p/fp-hosekit.htm
Jouko
Otsikko: Vs: Stelvion keväthuoltoa ´17
Kirjoitti: Camn - Toukokuu 31, 2017, 22:16:36 ip
Lainaus
haitariletkua, parasta tähän tarkoitukseen
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=2930.msg31208#msg31208 (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=2930.msg31208#msg31208)
Lainaus
taipuisaa mutta kovaa haitariletkua
Tuo siis onkin kestävää? Luulin että juuri ne alkuperäiset taipuisat kovat haitariletkut irtoavat. Mutta että sitä olisikin eri laatuja, tuota taipuisaa kovaa haitariletkua...
Otsikko: Vs: Stelvion keväthuoltoa ´17
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 31, 2017, 22:21:20 ip
Minä olen vaihtanut pois jonkinlaisia läpikuultavia silikoniletkuja jotka ovat aivan hyytelöä. Päältä mustat ja sisältä vaaleammat haitariletkut ovat kestäneet.
Otsikko: Vs: Stelvion keväthuoltoa ´17
Kirjoitti: NorgeGTL - Kesäkuu 01, 2017, 07:14:25 ap
Etrasta kun olen PA:lta kysynyt bensaa kestävää bensaletkua niin aina olen saanut kestävää ja toimivaa. Nyt vasta kiinnitin tuli kiinnitettyä huomio teksteihin ja merkki oli tosiaan Parker ja Made In Italy. Sehän ei voi kuin toimia...
Otsikko: Vs: Stelvion keväthuoltoa ´17
Kirjoitti: Jouko S - Kesäkuu 01, 2017, 17:31:36 ip
Tuo siis onkin kestävää? Luulin että juuri ne alkuperäiset taipuisat kovat haitariletkut irtoavat. Mutta että sitä olisikin eri laatuja, tuota taipuisaa kovaa haitariletkua...
[/quote]
Calissa on tankin sisäisessä pumpussa, ainakin vm.2003-2007, kahdenlaista letkua alkuperäisenä: pitkä musta haitariletku pa12 materiaali ja lyhyt kirkas mutkaletku pumpulta suodattimelle. Pitkä musta haitariletku on kestänyt 10 vuotta paikallaan. Lyhyt letku lähti eka kerran irti jo kolmantena vuonna ja gates murtui parin vuoden kuluttua siitä muistaakseni. Korvasin sen kolme tai neljä vuotta sitten pa 12 sarjalla ja pysyy varmasti. Niin kuin jo sanoin: Paras
Otsikko: Vs: Stelvion keväthuoltoa ´17
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 01, 2017, 22:48:35 ip
Lainaus
lyhyt kirkas mutkaletku pumpulta suodattimelle
Ei kyllä tahtois että se Gates siellä irtoaa...  Seikkalu, niin: hupaisaa, että Grison kohdalla taas on oikein takaisinkutsuntapaisesti vaihdatettu kangaspäällysteinen kumiletku johonkin kirkkaaseen.
Otsikko: Vs: Stelvion keväthuoltoa ´17
Kirjoitti: egon - Kesäkuu 02, 2017, 07:12:27 ap
Kun vaihdoin Brevaan suodattimen, niin tein lankavarmistuksen noille letkuliitoksille. Siis kuparilangasta slimukat kleimmareihin niin, että ne toimivat henkselien tavoin. Jos letku yrittää luistaa pois paikaltaan, niin henkeli kiristyy ja estää liukumisen. Letkun murtumista tuolla ei tietenkään voi estää.
Otsikko: Vs: Stelvion keväthuoltoa ´17
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 02, 2017, 07:38:40 ap
Eikä sitä, jos letku pehmenee. Se luiskahtaa silloin pois henkseleistä.
Otsikko: Vs: Stelvion keväthuoltoa ´17
Kirjoitti: egon - Kesäkuu 02, 2017, 08:42:00 ap
Klemmarit on sen verran tiukalla ja vielä teräväreunaisetkin, etten oikein usko letkun pujahtavan niiden läpi. On ne joka tapauksessa siellä nyt muutaman vuoden pysyneet. Jos sen tekevät, niin letku joutuu luistamaan sekä nippelin päältä, että klemmarin alta, joten aika pehmeäksi limaksi sen täytyy silloin mennä.
Otsikko: Vs: Stelvion keväthuoltoa ´17
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 02, 2017, 08:47:54 ap
Niitä paksumpia letkuja on pullahdellut klemmarin alta. Pehmiää ja paine työntää pois. Mutta jos on joku oikeasti toimiva letku, niin ratkaisusi on varmaan erittäinkin hyvä varmistus.
Otsikko: Vs: Stelvion keväthuoltoa ´17
Kirjoitti: Jouko S - Kesäkuu 02, 2017, 18:27:22 ip

Muistelen, että se Gatesin nimenomaan tankin sisälle tarkoitettu letku murtui klemmarin vierestä. Syynä oli todennäköisesti se, että kun asensin letkun, kiristin klemmarin turhankin tiukkaan ja kun letku paisui polttoaineen vaikutuksesta, alkoi klemmari tärinän vaikutuksesta pikkuhiljaa leikkaamaan letkua, kunnes letku murtui. Se oli muuten ihan kunnossa. Mietinkin silloin, että olin tehnyt letkua asentaessani kolme virhettä: 1. Olin käyttänyt suorareunaisia klemmareita pyöristettyjen sijaan. 2. olin kiristänyt letkun periaatteella; "pikkusen vielä - vielä vähän - uskaltaisko ihan pikkusen vielä - ettei vaan klemmari korkkaa(huh, jännää)  - vielä puoli kierrosta - nyt ei kyllä enää uskalla - kyyyllä sitä vielä kärsii(silmät ummessa) 1/4 kierrosta- jeee, nyt on tosi tiukalla!"= klemmari meni huitsin tiukalle.  3. edellisiin liittyen, en ollut turvottanut letkua ennakkoon bensassa..jos olisin, en olisi vetänyt klemmareita ehkä liian tiukalle, ja olisin voinut kenties nähdä suorareunaisen klemmarin leikkaamisriskin. Ehkä tämä oli se suurin virhe.
 
No, päätin kuitenkin etsiä vaihtoehtoa netistä, ja sehän löytyi. Ko. pa12 letku sisältää kaikki ne ominaisuudet, mitkä kumoaa nuo edellä mainitut riskit. Ei minkäänlaisia muodonmuutoksia bensan seassa(no, varmaan mikroskooppisia kuitenkin). Ei siis kutistu, ei turpoa. Voi käyttää suorareunaisia tai pyöristettyjä klemmareita. Helppo kiristää klemmarit sopivalle kireydelle. Jos kiristys on mennyt liian kireälle, silloin klemmari on pettänyt. Klemmarit eivät tarvitse lisävarmistuksia, koska letku ei liiku mihinkään sen jälkeen, kun se on kiristetty paikoilleen. Lisäksi haitariletku on haitariletku, ja se menee siistille mutkalle antaen ainakin mielen rauhan, kun se ei voi mitenkään lysmäytyä.

Mutta on hienoa näissä moottoripyörä asioissa, että jokainen tekee tavallaan ja jokaiselle se tapa on oikea , toimiessaan.

Jouko   
Otsikko: Vs: Stelvion keväthuoltoa ´17
Kirjoitti: egon - Kesäkuu 02, 2017, 18:51:11 ip
Jos ensiasennusletku menee liisteriksi, niin uuden osan valinnan kanssa onkin hyvät neuvot tarpeen. Kertomani suodattimen vaihdon yhteydessä en uusinut letkuja, mutta huhu kertoo, että niitä on lipsahtanut pois sijoiltaan, joten tein varmistuksen, ihan kaiken varalta. Ihan vaan siksi, ettei tarvitse jossain paikassa, jonka nimessä on monta c, z ja y -kirjainta alkaa selvittää, miksi seisomme pientareella vaikka kaikki muut näyttävät ajavan. 
Otsikko: Vs: Stelvion keväthuoltoa ´17
Kirjoitti: Jouko S - Kesäkuu 02, 2017, 19:15:13 ip
Ihan vaan siksi, ettei tarvitse jossain paikassa, jonka nimessä on monta c, z ja y -kirjainta alkaa selvittää, miksi seisomme pientareella vaikka kaikki muut näyttävät ajavan. 
;D ;D ;D. Siinä samaisessa paikassa saattaa käydä kaikkein pahimmassa tapauksessa vielä niinkin, että liian pitkän ihmettelyn ja ohi ajavien ihailun jälkeen huomaa vaimon suun käyvän ihmeellistä tahtia, vaikkakin korvissa kuulee vaan ohi ajavien ajoneuvojen tasaisen äänen. Kyllä siinä väkisinkin hämmentyy ja alkaa miettiä, että pitikö nyt kurlata vai kuunnella tankista kurnutusta vai viserrystä. Paha on tilanne. Hyvä siihen on varautua ihan kaikin mahdollisin konstein.

Jouko