Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: caliari - Huhtikuu 08, 2017, 10:01:51 ap
-
Olen käyttänyt California Special:issa moottoriöljynä Valvoline VR1 20W-50.
Sen saanti on nyt vaikeutunut, esim: Motonet on lopettanut myynnin.
Olisiko tuossa korvaava vaihtoehto:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590133/Teboil-Silver-Classic-GT-S-20W-50
-
Motulilla on tällainen vaihtoehto mineraaliryhmässä: https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10000543
Eipä tuo Teboilikaan hullumpaa ole ja silläkin ajetaan.
Molemmissa on turhana, Guzzia ajatellen, kytkin- ja vaihteistolisäaineistus.
Näitä öljyjä suosivat japaninpyöräharrastajat täällä päin: http://www.motonet.fi/fi/tuote/591305/Mobil-Delvac-Super-1400E-15W-4020L
Kaipa se Guzziakin voitelisi.
Valvolinelähde: http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=1053#.WOiynOQlG1I
Itse arvelin jatkavani Valvolinen käyttöä vaikka hinta hieman nousi ja saatavuus vähän heikkeni. En ota sitä riskiä että öljymerkkiä/tyyppiä vaihtaessa tulee yllättäviä öljyvuotoja. Vanhoissa vehkeissä.
-
<snip>
Molemmissa on turhana, Guzzia ajatellen, kytkin- ja vaihteistolisäaineistus.
<snip>
Toki Guzzeissakin on kytkin ja vaihteisto. Ja moottoripyörille tarkoitetuissa öljyissä nimenomaan ei ole autoöljyissä olevia kitkaa alentavia aineita (friction reducer). Tosin esim. sitä Delvaccia aika moni on moottoripyörässä käyttänyt.
-
Turhaa kuitenkin moottoriöljyssä olla ja maksaa lisäaineistuksesta Guzzin tapauksessa. Vaihteistossa kun on erikseen vaihteistoöljyt ja kytkimessä toivottavasti öljyä ei ensinkään.
Perävaihde Guzzissa on kaikkein kriittisin öljyistään ja vaatii lisäaineistuksen pois lukien 1400 mallien perät. Johon siihenkin laitetaan öljy jossa on lisäaineistus mukana. Mutta ei enää MoS-mömmöä.
Oletan Delvacin suosion olevan enimmäkseen hinnan kohdalla. Siinä on kuitenkin diesel-lisäaineistus joka ei liene ainakaan haitaksi.
-
Kumpiekohan päin se oikeasti menee? Onko autoöljyssä kitkanpienentäjää vai moottoripyöräöljyssä kytkimen pidonlisääjää? ::)
-
Olen tuon Valvolinen todennut myös ihan käyttökelpoiseksi, 70000km olen sillä ajanut ja tuskin vaihdan jos vaan saan sitä jostain.
Euro tai pari litralle lisää hintaa ei merkkaa mitään.
-
Kumpiekohan päin se oikeasti menee? Onko autoöljyssä kitkanpienentäjää vai moottoripyöräöljyssä kytkimen pidonlisääjää? ::)
Kitkan suurentajaa ei käytetä, koska se suurentaisi kitkaa muuallakin kuin kytkimessä. ;D
-
Olisiko tuossa korvaava vaihtoehto:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590133/Teboil-Silver-Classic-GT-S-20W-50
Tuo classic on varmaan hyvä öljy 2v guzziin. Meinaan ainakin kokeilla joskus.
Tuollakin toimii, ainakin parisataa tuhatta: https://www.motonet.fi/fi/tuote/592014/Teboil-Silver-10W-40-4l Ei nämä niin tarkkoja ole öljystään.
-
Kumpiekohan päin se oikeasti menee? Onko autoöljyssä kitkanpienentäjää vai moottoripyöräöljyssä kytkimen pidonlisääjää? ::)
Kitkan suurentajaa ei käytetä, koska se suurentaisi kitkaa muuallakin kuin kytkimessä. ;D
Monessa yhteydessä vaan puhutaan "kytkinlisäaineesta".
-
Kumpiekohan päin se oikeasti menee? Onko autoöljyssä kitkanpienentäjää vai moottoripyöräöljyssä kytkimen pidonlisääjää? ::)
Kitkan suurentajaa ei käytetä, koska se suurentaisi kitkaa muuallakin kuin kytkimessä. ;D
Monessa yhteydessä vaan puhutaan "kytkinlisäaineesta".
Pienellä hakemisella löytyi "JASO T904-MB standard denotes oils not suitable for wet clutch use, and are therefore used in scooters equipped with continuously variable transmissions" (Wikipedia). Kitkaa lisääviä aineita on siis olemassa, mutta moottoreihin niitä ei laiteta, vaan variaattoreihin. ???
-
Skootterin variaattorihan on kuiva. Perässäkin vain tilkka laatikkoöljyä. ???
-
Eiköhän tuo liene niin, että märkäkytkinöljyihin ei lisätä kitkaa alentavia lisäaineita, ainakaan kovin paljon. Markkinateknisesti on vaan parempi puhua märkäkytkinlisäaineista.
-
Hauskaa että kun Agip on Piaggion kanssa kompuksessa, Agip kirjoittaa: "Sopii moottoripyörien vaihteistoille, mukaan lukien märät kytkimet - - - erityisesti suunniteltu voitelemaan Moto Guzzi vaihteistoja."
-
Eiköhän tuo liene niin, että märkäkytkinöljyihin ei lisätä kitkaa alentavia lisäaineita, ainakaan kovin paljon. Markkinateknisesti on vaan parempi puhua märkäkytkinlisäaineista.
Samaa mieltä.
Edellä mainitut Delvac ja Silver ovat spesifikaatioidensa puolesta samanlaista tavaraa. Molemmilla on runsas lisäaineistus,
mutta taloudellisuuteen, kitkan pienentämiseen ei ole kiinnitetty erityistä huomiota. Ei myöskään pakokaasujen puhdistus-
laitteiston kanssa yhteen sopivuuteen.
Toimivat siten mahdollisesti myös märkäkytkimen kanssa.
Tosin se mitä öljykannun kylkeen on hyväksyntöjä laitettu, ei ole koko totuus. Voi sillä öljyllä olla sellaisiakin
ominaisuuksia mille ei ole hyväksyntää haettu (Silver Classic), kun on kallis prosessi. Toisaalta näyttää siltä, että
jos hyväksyntöjä haetaan, niitä saadaan samalle öljylle aika monia erilaisia. Esimerkiksi joillain
moottoriöljyillä on hyväksyntä automaativaihteisto öljyksi.
-
Sama on näissä traktoriöljyissä. Samaa öljyä voi käyttää moottorin lisäksi laatikossa, etuperässä ja hydrauliikassa..
-
Vaihdoin mineraaliöljyt -96 Caliin, nyt rallattaa kylmänä, kun taas lämpimänä käy normaalia paremmin. Aikaisemmin 160tkm ajettu synteettisellä, teinkö virheen?
-
Öljyasiat ovat mukavia parempia säitä odotellessa, laitan taas tämän:
(Racing 4T = täyssynteettinen moottoriöljy)
-
Ettei olisi...
http://yle.fi/uutiset/3-9572686
-
Siis "suomalainen kauppaketju" - onpa täsmällistä kuluttajansuojaa monille, joiden kannattaisi nyt tehdä pikainen öljynvaihto. ;D
-
Iltasanot kertoo että väärennysepäily koskee Mobil 1 Peak Life 5W-50 liukastetta.
Henkilökohtaisesti on vaikeuksia kuvitella ettei olisi muihinkin astioihin lirahtanut.?
-
Onneksi, kun on tottunut GM:n tuotteisiin autoina, ei kuulu riskiryhmään. Ne kun oman kokemuksen mukaan tykkäävät vähän liikaakin Mobil ykkösistä.
-
"Myyntipaikkoja on ollut useita kymmeniä, muun muassa Hong Kongissa ja huolto-asemilla. Väärennysepäily koskee tuotetta Mobil 1 Peak Life 5W-50. Myynti alkoi vuoden 2014 loppupuolella ja jatkui vuoden 2015 alkupuolelle. Merkintöjen mukaan tämä öljy oli synteettistä öljyä, mutta kanisteri sisälsi mineraalipohjaista öljyä."
>:(
Pahoja ihmisiä maailma täynnään... Mikähän lie tuon huijausöljyn hinta ollut, täydellinen huijaus tietty edellyttää että hinta on "normaali", ei epäilyttävän halpa. Toisaalta, täysi kura, joka johtaa nopeasti konerikkoon - siitä jäisivät kai nopeammin kiinni?
http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/suomalaisautoilijoille-myytiin-noin-5-000-kanisteria-vaarennettya-moottorioljya-tuntuu-vaikealta-uskoa-sita/6396222 (http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/suomalaisautoilijoille-myytiin-noin-5-000-kanisteria-vaarennettya-moottorioljya-tuntuu-vaikealta-uskoa-sita/6396222)
-
Toisilla palstoilla oli että normaalihinta 33 ja huijausöljy vajaan kympin vähemmän.
-
Täällä ruottissa öljy tuntuu olevan sitä itseään, vaan selvää vastausta en vielä saanut, teinkö virheen vaihtaessani suositelluun mineraaliöljyyn 20vuoden synteettisen elämän jälkeen? Kylmänä rallattaa jakoketju, mut kun lämpiää, avot cali kuullostaa hyvältä!
-
Tuohon on hyvä varmistus kun ostaa vain edullisia öljyjä joita ei kannata väärentää...?
Oli hauska aihetta sivuten just jossain uutisissa juttu että ruokaväärennökset on kovassa nosteessa.
Lääkepuolella jo vanha uutinen, ei hitto tätä menoa nykyisin!
Plaseboa saa vissiin ihan aitoakin vielä?
-
Täällä ruottissa öljy tuntuu olevan sitä itseään, vaan selvää vastausta en vielä saanut, teinkö virheen vaihtaessani suositelluun mineraaliöljyyn 20vuoden synteettisen elämän jälkeen? Kylmänä rallattaa jakoketju, mut kun lämpiää, avot cali kuullostaa hyvältä!
Jos pysyy koneessa ja paineet on ok, niin silloin ei hätiä.
-
suositelluun mineraaliöljyyn
Guzzin ohjeessa oleva "Agip Racing 4T - - Sae 20W50" ("we take the liberty of reminding you here below the types of recommended oils that guarantee the best performance of our motorcycles") => Agip 4T Racing = täyssynteettinen.
Tämä siis vaan tekstin tulkintaa...
-
Monetkin ovat ajaneet Guzzeilla mineraalilla tai osasynteettisillä. Ja ilman ongelmia. Toiste päin voisi olla mahdollista saada ongelmia, jos synteettinen on pesevämpi ja saa kertymiä liikkeelle.
-
Säestän TTT:tä. Jos on ikänsä ajettu mineraaleilla niin ei ilman koneremonttia selviä siirtymisestä synteettisiin. Tarkoittaa lähinnä 90-luvun vehkeitä joissa suosituksena saattoi vielä olla mineraaliöljy. Ja sitä vanhempia. Mutta täyden sisäpesun ja tiivisteiden vaihdon jälkeen voi siirtyä synteettisiin. Itse olen ajanut pääasiassa mineraaleilla aina eikä pyörissä ole juuri vuotoja ollut eikä osia rikkoontunut. California 1400 on ensimmäinen pyörä minulla jossa on synteettiset öljyt jatkossakin.
Breva 1100:sen kun ostin niin ennen ensimmäistä käynnistystä siihen laitettiin Valvoline 20W50 ja samalla öljytyypillä se minulta lähti. Muutoin siellä olisi ollut jotain Agip-ainetta.
Aikoinaan kolme kuukautta Italiassa Quotalla työreissussa ja käytin sitten pyörän huollossa kun ei itsellä ollut resursseja niin huoltomies, firmansa omistaja ja ainoa työntekijä, Guzzi-, H-D- ja Ducati-huolto, ei "Sint" Agippia suostunut laittamaan vaan laittoi Quarker Statea joka kohteeseen. Quota Mille oli silloin melkein uusi. Vähän ihmettelin.
Myöhemmin en moista merkkiä Suomesta löytänyt mutta vastaavaa Valvolinea kyllä. Ei ole tarvinnut merkkiä vaihtaa. Tai yleensäkään miettiä. Uuden Californian kanssa pitää vielä miettiä kun tulee öljynvaihtohuolto vastaan.
-
<snip>
Aikoinaan kolme kuukautta Italiassa Quotalla työreissussa ja käytin sitten pyörän huollossa kun ei itsellä ollut resursseja niin huoltomies, firmansa omistaja ja ainoa työntekijä, Guzzi-, H-D- ja Ducati-huolto, ei "Sint" Agippia suostunut laittamaan vaan laittoi Quarker Statea joka kohteeseen. Quota Mille oli silloin melkein uusi. Vähän ihmettelin.
Myöhemmin en moista merkkiä Suomesta löytänyt mutta vastaavaa Valvolinea kyllä. Ei ole tarvinnut merkkiä vaihtaa. Tai yleensäkään miettiä. Uuden Californian kanssa pitää vielä miettiä kun tulee öljynvaihtohuolto vastaan.
Kuinkahan siunauksellista kveekarien öljy lienee kun firman omistaa Shell? Valvoline on amerikkalaisen Ashlandin omistama. ???
-
Kuinkahan siunauksellista kveekarien öljy lienee kun firman omistaa Shell? Valvoline on amerikkalaisen Ashlandin omistama.
Se että huoltaja laittoi QS öljyt saattoi johtua vain siitä että hänellä ei muuta ollut. Myöhemmin olen törmännyt Suomessakin QS:n öljyyn. Suora 50W Classic erityisesti v-twin moottoreille. Joidenkin vanhojen H-D harrastajien suosima.
Mutta, kiitos kysymästä, en ole öljyjen alkuperää kysellyt. Valinta on joka tapauksessa ollut toimiva: olen ostanut toimivan pyörän ja myynyt toimivan pyörän. Kilometrejä välissä melkoisesti. Kaikki huollot itse toimittaen.
Vanhoina, hyvin käytettynä ostamissani pyörissä, ties kuinka paljon ajetuissa, on ollut vuotoja tai öljynkulutusta. Remontoimalla ne saa kuntoon ja vaivat häipyvät sen tien. Pyörä pukille ja palasiksi, osatilaus vetämään niin muutaman päivän päästä saa ryhtyä kokoonpanoon.
Siinä odotellessa puhdistusta, säätöä ja tarkastelua. Lisäksi se on mielekästä puuhaa.
-
QS ainakin on tarjotellut öljyjä, jotka turvottavat vanhoja tiivisteitä. Joillekin lie sellaisia tarpeita.
-
Etsin Quaker S:ää netistä ja tällaista kirjoiteltiin Tekniikan maailman foorumin sivuilla jo vuonna 2004:
"Parhaat öljyt voiteluominaisuuksiltaan tulee USA:sta. Paras koskaan Suomessa testattu auton moottoriöljyn voiteluominaisuus käylmäkäynnistyksen yhteydessä on Quaker State 10W-30 mineraaliöljy! VTT:n testissä kylmälaboratioriossa, kylmävoitelu on parempi kuin esim. Mobil 1:ssä. Öljyn raaka-aine tulee Pennsylvanian öljykentiltä, jossa raakaöljy itsessään jo sisältää luonnon parafiineja. Öljystä jää moottorin sisäpintoihin ”hunajamainen” pinnoite, joka voitelee heti. Quaker Statea saa Suomesta. Ongelma on, että Ruotsalaiset ottivat tietenkin Pohjoismaiden edustuksen, ja Suomen maahantuoja on jossain Vaasan seuduilla, ja monen mutkan kautta hinta ei ole kilpailukykyinen."
Tuon kirjoituksen aikoihin eräs käyttämäni Moto Italian valtuuttama ja oikeasti todella hyvä huolto käytti QS-öljyjä vaihdelootassa ja perässä, mutta jostain syystä moottoriöljyinä Midlandin 20W-50 mineraaliöljyjä. Kukapa tavan tallaaja näistä öljymerkeistä loppujen lopuksi ratkaisevia eroja löytää pitemmällä aikavälilläkään..Ehkä parasta luottaa valmistajan manuaaliin kokeilujen sijaan..
Luonnon parafiinit ja hunajaiset pinnoitteet kyllä laittavat miettimään.. ;D
Jouko
-
QS ainakin on tarjotellut öljyjä, jotka turvottavat vanhoja tiivisteitä. Joillekin lie sellaisia tarpeita.
Olisikohan tuota ihmeöljyä ihmisillekin? Loppuis tipottelu kun tiiviste pitää.
-
Etsin Quaker S:ää netistä ja tällaista kirjoiteltiin Tekniikan maailman foorumin sivuilla jo vuonna 2004:
"Parhaat öljyt voiteluominaisuuksiltaan tulee USA:sta. Paras koskaan Suomessa testattu auton moottoriöljyn voiteluominaisuus käylmäkäynnistyksen yhteydessä on Quaker State 10W-30 mineraaliöljy! VTT:n testissä kylmälaboratioriossa, kylmävoitelu on parempi kuin esim. Mobil 1:ssä. Öljyn raaka-aine tulee Pennsylvanian öljykentiltä, jossa raakaöljy itsessään jo sisältää luonnon parafiineja. Öljystä jää moottorin sisäpintoihin ”hunajamainen” pinnoite, joka voitelee heti."
<snip>
Jouko
Hunajassa on melko runsaasti sokeria ja taannoin keskustelimme sokerin vaikutuksista moottorien sisuskaluihin. ???
Ja foorumien sivuille kaikenlaiset ihmiset kirjoittelevat kaikenlaista (tämä foorumi on muuten yksi kaikkein asiallisimmista!). Totta se toki on, että raakaöljyn laatu vaikuttaa lopputuotteeseen - mineraaliöljyillä. ;D
Mutta täyttä tavaraa on mainoksen mukaan Quaker State öljy: "We’d pack more into Quaker State® Ultimate Durability™ Full Synthetic motor oil, but then it wouldn’t fit into this bottle. "
-
QS ainakin on tarjotellut öljyjä, jotka turvottavat vanhoja tiivisteitä. Joillekin lie sellaisia tarpeita.
Tällaista: http://www.quakerstate.com/en_us/products/motor-oil/quaker-state-defy-high-mileage.html
Hunajasta ei puhuta mitään ;)
-
Jep. Sellaisia turvotus aineita (moottorin tiivisteille ;) ) saa myös erikseen.
-
Toiste päin voisi olla mahdollista saada ongelmia, jos synteettinen on pesevämpi ja saa kertymiä liikkeelle
No nyt keksin mitä tuo Aprilian RSV Millen Rotax V2 -öljyohje tarkoittaa. Italialaisten käännökset englanniksi eivät ole aina niin selkeitä. ”Do not use fully synthetic oils (suspended carbon deposits)”. Suspend (”keskeyttää, lakkauttaa, erottaa") => jotkut hiilikertymät voivat lähteä liikkeelle…
-
mulla on ollut -90 mille vuodesta -99 ja olen ajanut kokoajan moottoriin mobil 1 öljyä ja aski + perä mobil "mineraali" peräöljyä GL5, edellinen ja ensimmäinen omistaja tamperelainen mustang harrastaja sano että oli kerran laittanut askiin ja perään ennen reissua synteettistä mutta piti tanskassa vaihtaa mineraalit kun tuli öljyt ulos, tiedä näistä
-
Tämä tukee yleistä käsitystä siitä että jos on käytetty muuta kuin synteettistä öljyä ei synteettiseen pidä siirtyä suoraan vaikka se olisikin vaihtoehtona suosituslistauksessa.
Tosin nykyiset mineraaliöljyt ja semi-synteettiset ovat myös "peseviä" eli sakkakertymiä ei juurikaan synny. Asia painottuu enemmänkin suositusöljyn tiettyihin ominaisuuksiin tekniikkaa ajatellen kuten elellä mainittu Aprilian kytkinasia (Ei juurikaan koske Guzzia) ja vaihdelaatikkoa. (Guzzissa oma öljy siellä) jos vaihteisto toimii samalla öljyllä kun moottorikin.
Guzzin tapauksessa olemme etuoikeutettuja siinä että voimme jokaiseen kohteeseen ja käyttötarkoitukseen valita parhaan mahdollisen öljyn rakenteiden erillisyyden vuoksi. Lisäksi voi lisäaineistaa niin että se ei haittaa toista osakokonaisuutta.
Millegt:n mainitsema synteettiseen siirtyminen voi vaikuttaa tiiveyteen haitallisesti. Asiasta on omakohtaista kokemusta ja tilanne on korjattu vaihtamalla mineraaliöljy tilalle synteettisen sijaan.
Jos ajoneuvossa on alunperin synteettinen öljysuositus ainoana en siirtyisi mineraaliöljyyn. Mutta jos on kummatkin suosituksessa niin synteettisestä voi siirtyä mineraaliin.
-
Toiste päin voisi olla mahdollista saada ongelmia, jos synteettinen on pesevämpi ja saa kertymiä liikkeelle
No nyt keksin mitä tuo Aprilian RSV Millen Rotax V2 -öljyohje tarkoittaa. Italialaisten käännökset englanniksi eivät ole aina niin selkeitä. ”Do not use fully synthetic oils (suspended carbon deposits)”. Suspend (”keskeyttää, lakkauttaa, erottaa") => jotkut hiilikertymät voivat lähetä liikkeelle…
Joo, ja "Suspensio on kemian termi, joka tarkoittaa heterogeenistä seosta, (kolloidisysteemiä), jossa nesteeseen on sekoittunut kiinteää ainetta niin hienojakoisesti, että seos saostuu hitaasti"(Wikipedia). Siis ne liikkeelle lähteneet hiilihituset ovat öljyn seassa suspensiossa (suspended).
Suspenders = henkselit. ;)
-
Jos ajoneuvossa on alunperin synteettinen öljysuositus ainoana en siirtyisi mineraaliöljyyn
Olen ymmärtänyt näissä Guzzikeskusteluissa problematiikaksi juuri sen, että vanhempien pyörien kohdalla on luonnollisesti alkuperäisessä dokumentaatiossa suosituksena aina joku kyseisen dokumentin julkaisuajankohdan mukaan saatavilla olleista öljyistä. Kun vuosia kertyy, kertyy myös lisää kokemusta tapahtuneesta valmistajalle ja samalla öljyvalmistajat muuttavat tuotteitaan ja pudottavat jopa kokonaan pois valmistuksesta.
Esimerkki tuon aikaisemman Aprilian tiedotteen tiimoilta:
"
(Käyttöohje: Agip TEC 4T, SAE15W-50): 02-04-2014 Ed / AF1 Racing / Administrator: Eni AGIP quit making the 15W50 for our v-twins. We now recommend Motul 5100 in the 15W50 semi synthetic for all the Rotax v-twins. We ran Motul for many years before AGIP and its good stuff.
"
Guzzin vuoden 2006 öljyohjeen olen aina tulkinnut niin (noniinno, varmaan tähän ovat vaikuttaneet "asioista tavallisesti perillä olevien lähteiden" kirjoitukset foorumeilla), että se koskee kaikkia tiedotteessa mainittuja moottoreita (ei muita, esim. vielä vanhempia), tiedotteen päivämäärästä eteenpäin; vaikka alkuperäisessä käyttöohjeessa tai Workshop Manualissa olisi mainittu jotain muuta.
Esim. tiedotteen kohdan: "850-1100-1200 SERIES (Breva Griso and Norge): Engine oil: Racing 4T 10W-60 For this type of engine, we warmly recommend that you use this type of oil since it guarantees ideal pressure values even at very high engine temperature", olen tulkinnut (sen jälkeen kun eräs saksalainen entinen Guzzin huoltomies näin mielipiteenään esitti...), että se koskee myös V11 Sport 2V "1100" -moottoria (vanhin workshop manual ja owners manual: "Agip 4T Super Racing Sae 20W50" = täyssynteettinen ollut siis aina ohjeena).
Muitakin mielipiteitä luonnollisesti esiintyy, eikä omani perustu pitkään kokemukseen tahi erityiseen osaamiseen Guzzitekniikassa (kunhan tässä mielenvirkistykseksi ja lämpimikseni kirjoittelen). Samoin tuon ylemmän esimerkin Millessä käytävät täyssynteettisiä hyvällä menestyksellä vaikka tehtaan suositus on osasynteettinen...
-
Käytettävän öljyn erot eivät tule vastaan kun käyttää samaa öljyä, eikä tule esiin vaikka vaihtaisikin. Pitäisi olla kymmeniä identtistä pyörää ja identtisellä ajosuorituksella tapahtuvaa pitkäaikaista käyttöä että voisi sanoa että jokin öljy on parempaa juuri tässä konetyypissä. Tämähän ei ole ole käytännössä mahdollista. Koneissakin on eroja.
Öljyasiat taitavat olla pitkälti tunnekysymyksiä. Minulla se tunne esiintyy tavattoman voimakkaana rahapussin kohdalla. Se laittaa hankkimaan sellaista öljyä joka täyttää vaatimukset mutta ei liikaa ja on kohtuuhintaista. Lisäksi saatavuus tulee olla helppoa.
-
Saatavuus ei ole nettikauppa-aikakautena ongelma. Halusin kokeilla tuota ketjun aloituksessa mainittua lientä, mutta eipä sitä niin vaan löytynytkään. Googlettamalla löytyi Motormarket Porista ja öljy tuli muistaakseni seuraavana päivänä Kiitolinjalla tallia vastapäätä olevaan R-kioskiin. 10 litran erässä 10 euron rahtikaan ei paljon tunnu.
-
Öljyasiat taitavat olla pitkälti tunnekysymyksiä.
Aiemminkin maininnut, mutta itse olen käytännön syistä päätynyt Bilteman 50 ja 60 öljyihin. Ne vaahtoavat selkeästi vähemmän, kuin aiemmin kokeilemani ölyt. Huohotuslimakaan ei ole niin reilua, kuin esim oli jollain Teboililla tai Shellillä.
-
Käytettävän öljyn erot eivät tule vastaan kun käyttää samaa öljyä, eikä tule esiin vaikka vaihtaisikin. Pitäisi olla kymmeniä identtistä pyörää ja identtisellä ajosuorituksella tapahtuvaa pitkäaikaista käyttöä että voisi sanoa että jokin öljy on parempaa juuri tässä konetyypissä. Tämähän ei ole ole käytännössä mahdollista. Koneissakin on eroja.
Öljyasiat taitavat olla pitkälti tunnekysymyksiä. Minulla se tunne esiintyy tavattoman voimakkaana rahapussin kohdalla. Se laittaa hankkimaan sellaista öljyä joka täyttää vaatimukset mutta ei liikaa ja on kohtuuhintaista. Lisäksi saatavuus tulee olla helppoa.
esikoispoika on automekaanikko ja oli ollut öljyvalmistajan kurssilla missä oli näytetty videolta juurikin usean testimoottorin voimin missä vaiheessa öljyistä loppuu ominaisuudeet niin (yllättäen) ko. valmistajan öljyllä täysillä rääkätty kone ruksutti ja ruksutti kun ekat muilla öljyillä olleet leipo jopa muutamien minuuttien jälkeen . . .
-
<snip>
esikoispoika on automekaanikko ja oli ollut öljyvalmistajan kurssilla missä oli näytetty videolta juurikin usean testimoottorin voimin missä vaiheessa öljyistä loppuu ominaisuudeet niin (yllättäen) ko. valmistajan öljyllä täysillä rääkätty kone ruksutti ja ruksutti kun ekat muilla öljyillä olleet leipo jopa muutamien minuuttien jälkeen . . .
Ei mikään erityinen yllätys... eipä niitä 'leipomuksia' juuri näy teiden varsilla eli jokseenkin kaikilla öljyillä pärjää monta minuuttia eli öljynvaihtovälin - ei ehkä niillä väärennetyillä 30.000 km?
-
Guzzin kone ei ole öljyn suhteen vaativa. Matalakierroksinen, pieni männän nopeus, hyvin jäähdytetty. Pääasia tietenkin on että moottorissa ylipäätään on öljyä.
Anekdoottina kerrottakoon, että yhdellä tutulla oli aikoinaan työautona dieseli Volvo 240, joka oli täysin palvellut joka suhteessa ja joi öljyäkin reippaanlaisesti. Kerran oli moottoriliikennetiellä syttynyt öljynpaineen merkkivalo, joka ei sammunut kaasuttamalla eikä jarruttamalla, joten oli pysähdyttävä. Tutkimus osoitti, että moottorissa oli öljyä liian vähän. Takakontissa ainoa öljykanisteri, jossa oli jotain, piti siällään moottorisahan teräketjuöljyä. Volvo sai siitä täydennystä ja ajoi pitkät pätkät ennen seuraavaa öljytäydennystä.
Meillä on kaikissa pyörissä ollut moottorissa vaihtelevasti Teboilin Silverit tai Motulin 10W40 vuosikaudet ilman mitään ongemaa. Kumpikaan ei muodosta kovin ahkerasti kylmälimaa venttiilikopan kansiin. En tiedä sitten, että olisiko siitä limasta mitään haittaa, mutta on vaan törkyistä katseltavaa kun ottaa kopat pois.
-
Taitaa aika harvaa ajopeliä loppujen lopuksi haitata, onko koneessa väärennetty öljy vai kurantti kura. Sen verran on kerrointa laskettu kestävyyteen, että pintapaineet eivät varralliselle tasolle normaalikäytössä nouse. Tai ainakaan sille tasolle, että olisi öljystä kiinni jatko.
-
Taitaa aika harvaa ajopeliä loppujen lopuksi haitata, onko koneessa väärennetty öljy vai kurantti kura. Sen verran on kerrointa laskettu kestävyyteen, että pintapaineet eivät varralliselle tasolle normaalikäytössä nouse. Tai ainakaan sille tasolle, että olisi öljystä kiinni jatko.
Paitsi venttiilikoneistossa, kuten tältäkin palstalta on luettavissa.
-
Siellä se kesto (neliventtiilisessä) tuskin on enää öljyistä kiinni. Jos neliventtiilisen nokat kuluvat jo normaalissa käytössä huolto-ohjelman mukaan mentäessä, on vian oltava materiaaleissa.
-
Mulla on Guzzeissa ollut käytössä yleensä 15W-50, aiemmin mineraali, nykyään synteettinen. Eroa en niissä ole huomannut. Kerran kuitenkin laitoin koneeseen Mobil 1 5W-50, ajelin sillä jonkun aikaa ja kävin reissun Lapissa. Sieltä palattuani seuraavana päivänä kun laitoin koneen käymään, venttiilit piti kovaa raksutusta kuin olisi yhtäkkiä tuplavälykset. Tarkistin välykset ja ne oli ihan säädöissään. Vaihdoin öljyt taas 15W-50:een ja raksutus loppui (tai palasi normaalille tasolle) eikä ole sen koommin uudelleen esiintynyt.
Niillä Mobil 1-öljyillä oli kuitenkin ajettu vasta alle 3000 km.
Tiedä näistä, jossakin toisessa koneessa se kai ei aiheuta mitään, mutta silti laitan omaani kylmänä paksumpaa 15W- öljyä.
EDIT. Mun koneet on siis olleet vanhoja 80-luvun isolohkoja. Uudemmista ei mitään tietoa.
-
ko. valmistajan öljyllä täysillä rääkätty kone ruksutti
Mikähän valmistaja mahtoi olla...
Paitsi venttiilikoneistossa
Eikös sen valkoisen rähmän muodostuksessa ollut myös eroja eri öljyjen välillä?
-
Keväinen öljykeskustelu on ajosesongin alun merkkejä.
Oma kattaus on täyssynteettinen Bilteman 10W40 sekä autoon että pyörään konepuolelle (EV hydrauliventtiileillä).
Pyörän laatikkoon ja perään 80W90 mineraalit lisäten perään tietysti mustaa magiaa.
Ei juurikaan ollut kylmäemlaa koneessa viimeksi avatessa, mutta ei tullut myöskään ajettua kovin viileässä kun ajokausi loppui poikkeuksellisesti jo syyskuuhun.
Ihan hyvin on sisässä pysyneet, mitä nyt laatikko hieman hukkaa edelleen ilmeisesti kardaanin suuntaan tiivisteestä, n 3dl/10.000 jaksaisikohan vieläkään vaihtaa tiivistettä..
TTT:kö vinkkaisi että hyvästähän se vaan on kun kardaani saa voitelua samalla.
-
Minulla kyseinen tiiviste vuoti SPIII:ssa monta vuotta. Päästin perästä ja laitoin laatikkoon. Lakkaa vuotamasta kun pinta laskee alemmas .Väittävät että laatikko saa voitelun vaikka öljynpinta on akselin alapuolella ja olen samaa mieltä. Vaihdoin sitten joutessani tiivisteen ja kardaaniputki oli sisältä öljyinen ja siisti. Nätti sinänsä vaihtaa kun ei tarvi kun haarukka ottaa pois.
Mr
-
10W40 - - pyörään konepuolelle (EV hydrauliventtiileillä)
"1100 SERIES California - Hydraulic Tappets Engine oil: RACING 4T 5W-40 Oil to be compulsorily used for a correct operation of hydraulic tappets"
Ei ihme että kardaani kastuu kun moottorissa on suositusten vastainen öljy :D.
-
Onko öljysuositusten perusta tekninen vai taloudellinen - ilmeisesti molempia. Ompahan ainakin hyvä pohja mistä lähteä liikkeelle. Jokainenhan voi omiin vehkeisiinsä valintansa tehdä.
Guzzin kone ei ole öljyn suhteen vaativa. Matalakierroksinen, pieni männän nopeus, hyvin jäähdytetty. Pääasia tietenkin on että moottorissa ylipäätään on öljyä.
Nevadan mukana tullut "huoltopaketti" täydentyi tänään Bel Rayn hypodi öljyillä, 80W-90 ja 85W-140, jotka menevät kohteisiinsa ennen kuin täällä tiet tulevat ajettavaan kuntoon.
Sen sijaan 15W-50 tonkan (laatuvaatimukset ok) vaihdoin muuhun tarpeelliseen, vaikka huollon pomo kertoi tehtaan antaneen heille hyväksynnän sitä Guzeissa käyttää ja taitaa viskositeetti olla myös vaihtoehtoinen suosituskin.
Omien hyvien kokemusten ja ohjekirjan perusteella laitoin moottoriin, kuten aiempiikiin uudempiin Guzzeihimme, 10W-60 LiquiMolyn synteettistä oman tallin hyllystä - pysyy koneessa, ei kylmälimaa...
Keskustelun aloittanut mineraali Valvoline VR1 20W-50 on LM1:ssä edellisen omistajan suositukseta. Toimii - huom! valurautasylinterit.
T,
Jukka
Ps. Valvoline oli yhteistyökumppanina kilvanajossa, jolloin niitä ;)
-
Moottorin öljy ei taida kardaaniin sisään asti päästä vaikka jostain läpi tulisi.
-
Moottorin öljy ei taida kardaaniin sisään asti päästä vaikka jostain läpi tulisi.
Sillä on paha tapa jäädä matkalle ja tahria kytkinkotelon pohja ja moottorin takapää. Eikä se läikkä asfaltissa pysäköisessä mieltä kohenna.
Vaihteiston takapään huulitiivisteen vuoto vuotaa kardaanitunneliin, kuten edellä jo mainittiin. Kardaanitunneli on samaa "öljytilaa" perävaihteen kanssa. Perävaihteessa ei ole tiivistettä kardaanin suunnassa.
Kun tiivisteet ovat kunnossa pyrkii kardaani ja erityisesti kardaanitunneli ruostumaan. Lisäksi kardaanin uraholkki ja kardaanin vastaavat urat tuottavat metallijauhoa, varsinkin jos niitä ei ole säännöllisesti huollettu. Lisäksi kardaanitunneli pyrkii tuottamaan kondensiovettä sisäänsä.
Kun vaihteiston takapään hiilitiiviste vuotaa, huuhtelee vuotoöljy kaiken em moskan pinionakselin laakerien läpi perävaihteeseen.
Olen aika monta takahaarukkaa purkanut ja liki kaikissa on ollut runsaasti ruostetta eri kohteissa.
Tässä yksi aivan tyypillinen tapaus: http://www.motomatti.fi/2013/06/cali-kolmosen-ruosteinen-kardaani.html
Esimerkkipyörällä oli ajettu 70.000 km ja huollot aina merkkihuollossa. Tunnen pyörän ex-omistajan ja pyörän historian.
Kardaanitunnelin pesu, kannatinlaakerista taapäin on helppo homma: takapyörä irti ja perävaihde irti. Asiaan liittyvät oleellisemmat osat ovat hyvin näkyvissä. Kardaaniakseli lähtee taapäin vetämällä pois lukuun ottamatta malleja joissa on pitkän mallinen kardaanin ristinivel. Mutta niissäkin pääsee pesemään tilan ja vetospoorit holkkeineen. Kardaanitunnelin ruostumista voi ehkäistä käsittelemällä sen seinämät vaseliinilla. Tätä toimenpidettä ei tehdä määräaikaishuollossa vaan se on pyörän käyttäjän vastuulla. Pari vuotta on hyvä tarkasteluväli. Perä ei irrotettuna vuoda öljyä jos pinioniakselin puolta pitää yläviistossa kun perä on irrallaan.
Ura-akseleista nopeimmin kuluu pinionakseli ja tiedän tapauksia joissa veto on loppunut kesken kiihdytyksen urituksen pettämiseen. Tämä kuluma aiheuttaa myös tyhjäliikettä moottorijarrutuksen ja vedon välillä ennen lopullista vedon menetystä.
Oma kokemukseni kardaaneista on se että avokardaani on luotettavampi ja helppohoitoisempi kuin kardaanitunnelissa oleva akseli.
Jos kardaanin spooriholkki on kulunut niin se kannattaa vaihtaa uuteen vaikka vastapuolen spooritkin olisivat kuluneet. Vähemmän turhaa ja kuluttavaa tyhjäliikettä.
-
liki kaikissa on ollut runsaasti ruostetta eri kohteissa
Säilytyksen merkitys öljyyn, osuus ruostumiseen, taitaa olla sitten suuri. Kuten myös ajosuoritteilla.
Täältä maalta kun on pitkä matka joka suuntaan, omalle kirkolle neljännes ja isommalle puolikas sata kilometriä, niin kulkuvälineet saavuttavat normaalin käyntilämpötilan lähes jokaisen käynnistyksen yhteydessä.
Pyörät ovat kuivassa, tasalämpöisessa ja pimeässä tallissa ajojen ulkopuolella ympäri vuoden - motomatin esimerkin mukaisa ilmiöitä noissa ei ole ilmennyt.
T,
Jukka
-
Ei olisi kovin paha homma suihkauttaa kotelosuojavahaa kardaaniputkeen, kun perävaihde on irti. Ei ainakaan ruostuisi siitä edes päin.
-
Ajo aina kuumaksi ja tasalämpöinen kuiva säilytyspaikka on se paras. Kuten FOT kuvaili.
Huonoin ulkona pihassa tai kadun varressa. Silloin iskee lämpötilanvaihtelut ja syntyy, joskus runsaastikin kondensiota, joka sitten näkyy ruosteena raudassa ja kylmälimana öljyssä. Öljyn lämpötila kun käy yli sadan asteen niin kosteus öljystä katoaa. Kuten muualtakin moottorista. Vetopuoli sen sijaan ei niin kuumana käy eli sinne kertynyt kosteus pyrkii vain lisääntymään.
Ulkona säilyttäminen vuorokaudet ympäriinsä heikentää ja vanhentaa myös kumiosia ja maalipintaa (auringon säteily).
Talvi on kaikkein pahinta aikaa jos säilytys tapahtuu ulkona tai ulkolämpötilaa myötäilevässä rakennuksessa. Ainoastaan akku tykkää pakkasesta. Moottori vaikuttaa tiiviiltä laitteelta mutta ei ole. Senkin sisällä lämpötila vaihtelee ja ilma vaihtuu. Pakkasjakson jälkeen kun tulee suojasää niin metallipinnat oikein valuvat vettä.
Kaverin pyörä tuhoutui melko perusteellisesti oltuaan kolme talvea pihavajassa käyttämättömänä: seurauksena koneremontti jumiintuneen moottorin takia, vaihteistoon uusia laakereita ruosteen vuoksi, lakatut alumiinipinnat tarvitsivat uuden kiillotuksen ym pikkufiksausta.
Jos kuitenkin on pakko talvisäilyttää kylmässä ja kosteassa niin voi käyttää useita varokeinoja kosteusvaurioiden ehkäisemiseksi.
-
Pyörän huolellinen huputus ja kosteudensyöjät hupun alle.
-
Pyörä olohuoneeseen talvehtimaan, siitä kenkää vaimolta fillarin kanssa ja katutason yksiöön asumaan, niin pysyy pyörä kunnossa talvisäilytyksen.
Akun voi jättää muijalle jos sattuu tarvimaan vaikka kiukkuvirran puutetta.
Uudet jopa suositusten mukaiset öljyt ja halpis akku, niin matka jatkuu.
-
Breva 1100:n moottoriin ajattelin lorottaa Motorexin täyssynteettistä 10w/60 öljyä, jota siihen on näemmä ennekin huolloissa laitettu. Varmaan jokin muukin vaatimukset täyttävä ja edullisempi öljy toimisi yhtä hyvin. Nevadassa käytin Bel-Ray-merkkistä puolisynteettistä moottoriöljyä, hyvin pysyi sisällä eikä ongelmia ollut.
Joskus taannoin oli öjyhommatkin selväpiirteisempiä. 1970-luvun alussa olin kesän paikallisella huoltoasemalla töissä ja tuolloin melko moneen autoon lisättiin tankkauksen yhteydessä "puolikas" öljyä. Liikkuvaan elämäntapaan orientoituneen vähemmistön kalusto oli paljon maantietä nähnyttä ja vaatimuksena olikin vain, että jotain "mahdollisimman paksua". Yleensä laitettiin paksuinta Shellin dieselmoottoreihin tarkoitettua öjyä, tuolloin merkiltään Rotella. Austin- ja Morris-merkkisiin autoihin ei riittänyt tuonkaan sitkeys, vaan öljyn sekaan kaadettiin sisällä pysymisen varmistamiseksi pieni purkillinen tahmeaa lähes lusikoitavaa lisäainetta merkkiä STP tai Wynns.
-
Rotella taitaa nykyään olla traktoripuolen yleisöljy, joka sopii joka reikään.
Wynnsistä tulikin mieleen; se oli joku 20-25 vuotta sitten parhaan hajuisen pakokaasun aiheuttaneen kaksitahtiöljyn valmistaja. Öljy tuli sellaisessa "kaljatölkissä" ja oli tumman violettia. Näki värillisenkin kannun läpi, että oli seosta. Crossipyörä tuotti tällä öljyllä sellaisen eteerisen tuoksun. Ei siis käryä, vaan lähinnä tuoksun.
-
Onko öljysuositusten perusta tekninen vai taloudellinen - ilmeisesti molempia. ....
Saattaapi tuo taloudellisuus merkitä melko paljon ... kuka toimittaa öljyt edullisemmin ja mikä on toimittajan takuu? Onhan Castrol vanha laatuvalmistaja.
"Milan, 10 April 2017 – Castrol and the Piaggio Group have just signed a multiannual global agreement for the supply of lubricants for the Italian Group’s motorised two-wheeler brands, Piaggio, Vespa, Aprilia, Moto Guzzi, Derbi and Gilera.
The agreement covers the exclusive supply of first fill engine oil for Piaggio Group two-wheelers manufactured around the world and for its commercial vehicles produced in Italy, as well as the supply of Castrol industrial and driveline products.
The recommended products by Piaggio Group, Castrol POWER1 5W-40 and Castrol POWER1 10W-40, will also be available for aftersales in major world markets, and in addition will be distributed through Piaggio’s multibrand Motoplex stores in Europe and Asia Pacific."
The decision to choose Castrol as a Piaggio Group supplier followed a strict testing process including extensive field trials, which demonstrated Castrol POWER1 oil’s performance in terms of engine efficiency and durability.
The Piaggio and Castrol brands have a number of points in common: both brands are more than 100 years old and both are recognised as pioneers in their respective fields. Moreover both of them have a great track record of victories: Piaggio Group’s brands have collectively won 104 world racing titles and Castrol has been a supplier and partner on 21 world land speed records.
http://www.piaggiogroup.com/en/archive/press/piaggio-group-and-castrol-reach-global-agreement-supply-lubricants (http://www.piaggiogroup.com/en/archive/press/piaggio-group-and-castrol-reach-global-agreement-supply-lubricants)
-
Minä käytän V-guzzissa merkonomien suosituksista huolimatta moottoriöljyjä, joihin on sekoitettu ja voi sekoittaa kaiken maailman liukautta parantavia lisäaineita, enkä siksi käytä märkäkytkinnesteitä. ::)
-
Öljy on monille uskon asia. Kunhan pitää järjen päässä, ei öljyllä saa isoa vauriota moottorille. Varsinkaan niin matalaviritteisissä mopoissa, kuin Guzzi tai vaikka HD..
-
Kuten Junkers olin minäkin huoltoasemalla ilta- ja viikonlopputöissä 70-luvulla... Silloin oli tosiaan yksiasteöljyt arvossaan ja se "puolikas" oli tarpeellinen lisä muutaman tankkauksen välillä. Taksimiehet pyysivät vielä silloin tällöin sen "puolikkaan" 2t öljyä polttoainetankkiin, suuttimet kuulemma tykkäsivät extravoitelusta... Laitappa nykydieselin tankkiin jotain ylimääräistä niin hinausauto noutaa! Muuten, ne STP tarrat peittivät mukavasti ruostevaurioita... ????
-
Tunturi TT:n kanssa aika lailla samaa mieltä. Tärkeintä on, että moottorissa on öljyä oikea määrä ja että öljy ja öljynsuodatin myös säännöllisesti vaihdetaan. Jos öljy on kyseiseen käyttötarkoitukseen tehtyä (moottoriin moottoriöljyä) ja viskositeetiltaan edes likimain oikeaa, asia on pitkälti hallinnassa. Varminta tietysti on toimia niin, että öljy vastaa moottorinvalmistajan ilmoittamia laatuvaatimuksia.
Öljyissä on tietysti erojakin ja erot tulevat ehkä selkeämmin näkyviin kun konetta kuormitetaan rankasti ja sillä ajetaan äärioloissa. Siksi on ihan hyvä, että täällä jaetaan käyttökokemuksia asiasta. Itse olen ajatellut käyttää Brevassa samaa öljyä kuin sinne on merkkihuollossa aiemmin laitettu (näin toimin Nevadankin kanssa). Tiedä sitten, onko tuo huollossa tapahtunut öljymerkin valintakin hieman sattumanvaraista, käytetään sitä öljyä, mitä on totuttu käyttämään. Valmistajan öljymerkkiä koskevien suositusten suhteen olen hieman skeptinen, epäilen sen olevan vain laitteen valmistajan ja öljyntuottajan välisen kaupankäynnin tulos. Laitteen valmistaja suosittelee sitä öljymerkkiä, jonka kanssa syntyy paras diili. On vaikea ajatella esim. Agipin kehittäneen erityisesti Moto Guzzeihin sopivaa öljyä, voipi olla, että kehityskustannuksia ei saisi niiden myynnillä katettua.
Markkinat elävät koko ajan ja nyt näyttää olevan vallalla sellainen kehitys, että eri ajoneuvovalmistajat pyrkivät siihen, että heidän ajoneuvoissaan käytetään vain oman merkin öljyjä tai muita nesteitä. Tästä löytää runsaasti esimerkkejä kun tallustelee autotarvikeliikkeen öljyhyllyjen tienoilla, on VAG-konsernin jäähdytysnestettä ja Ford-autoihin tarkoitettua öljyä. Hintakin on tietysti kovempi kuin tunnettujen valmistajien ns. yleistuotteilla. Minusta kehitys on huolestuttavaa takapakkia ja haiskahtaa rahastukselta. Olisi hyvä jos joku joskus tekisi vertailututkimusta näiden "merkkituotteiden" ja joidenkin tunnettujen valmistajien vastaavanlaatuisten tuotteiden ominaisuuksista. Sillä voisi olla markkinoita tervehdyttävä vaikutus.
-
Moto-Rauma laittoi mopooni edellisessä huollossa ranskalaista merkkiä Ipone - onko kukaan kuullutkaan? ???
-
Iponen kaksitahtiöljyjä olen käyttänyt.
-
Viimekesä ajettu, uutena punaista ja vieläkin punaista ???. Muut öljyt ovat tulleet mustana ulos ajettuna...
Motul 4T 7100 10W-60, 100% synthetic ester.
-
Sehän on silleen, että jos öljy ei ajossa mustu, moottori ei sitä mustuta tai
öljy ei kykene sitomaan itseensä sitä moottorin tuottamaa "mustaa".
Siksi se voi olla huono asia.
Purkin kyljessä oleva JASO MA2 ei oikein kerro
minkälaisesta öljystä on kysymys. Tuo merkintä laitetaan kun öljyä
halutaan myydä märkäkytkimellisiin moottoripyöriin.
-
Minulla on ollut sekä upouusia että vanhoja moottoripyöriä. (Koska moottoripyörä lakkaa olemasta uusi? Ekan öljynvaihdon jälkeen, arvaan?)
Kaikissa niissä on vaihtohetkellä tullut kokolailla mustaa öljyä ulos silmällä katsoen. Mutta jos sitä ottaa sormenpäähän niin ei se niin kovin mustaa olekaan. Itse noudatan yleensä 10.000 tai 20.000 km vaihtoväliä. Riippuu pyörästä ja ajo-olosuhteista. Joskus vaihdan jo 5000 km jälkeen. Suodatin joka toisella kertaa vaihtoon. Suodattimen puolesta menisi pidempäänkin mutta eihän sitä vanhoissa tiedä jos jostain metallia kiertoon kehittävät.
Ajettuja moottoreita joskus availen. Perusmallin Guzzeissa se on arkipäivää kun öljypohja pitää irrottaa. Lohkon sisäpuoli on alumiinin väristä. Mitään likakerrosta ei ole. Venttiilikoppien sisällä saattaa olla kylmälimaa kosteilla ja kylmillä kausilla. Siitäkin pääsee eroon kun silloin tällöin käyttää öljyt 120 asteisiksi. Tosin ajamalla se on vaikeaa. Mutta yleensä venttiilikopat ovat sisältä niin puhtaat että niistä voisi pastaa syödä.
Camnin tapauksessa epäilen että öljyn värin säilyminen on syynä taannoiseen moottorin varsin perusteelliseen läpikäymiseen asiantuntijataholla. Kone oli puhtoinen rempan jälkeen ja kunnossa ollessaan ei paljoa ole ohipuhallusta tai muuta öljyä mustaavaa toimintaa. Kilometrejäkään ei liene vielä remontin jälkeen kymmeniätuhansia kertynyt?
Noista öljyasioista en kauheasti perusta. Halpoja perusöljyjä käyttelen. Kerhon pojat ostavat kimpassa ison tonkan Delvacia ja sillä ovat pärjänneet jo vuosikaudet japanilaisillaan. Itse en ole vielä kimppaan ryhtynyt.
-
syynä taannoiseen moottorin varsin perusteelliseen läpikäymiseen asiantuntijataholla
Tämä on kyllä totta, kaksi kesää on ajettu sen jälkeen, eikä kilometrejä ole tullut liikoja, <5000 km arvelen. Joka kesä uudet öljyt ja suodatin. Hätävarjelun liioittelua, myönnän. Mutta liha on niin heikko...
moottori ei sitä mustuta
Olkoon sitten niin ja hyvä niin.
on ollut sekä upouusia että vanhoja
Sehän se on pirua kun näitä vanhoja ostaa monetaarisen allokoinnin ohjaamana, ei voi tietää mitä pyörän historiassa on tehty (autojen kuvat toisaalla - sakin hivutusta pitäisi tuollaisille omistajille antaa - kansantalous kärsii...).
PS.
On ollut puhetta siitä öljynsuodattimen täyttämisestä öljyllä. Taas opin lisää: täytä (suodatin lattialla, ylöspäin, öljyä kaadetaan sisään) - odota 5 sek - öljy vajoaa alas - täytä lisää... Tätä tein pari kolme kertaa, vasta sitten oli suodatin oikeasti täynnä, meni vajaat 3 dl.
-
Onkos sullakin öljynsuodatin väärinpäin, kun se on paikallaan? Sieltä valuu lähes kaikki kuitenkin pois ennen käynnistystä.. Itse olen sen verran laittanut öljyä, että filtteri kastuu läpi. Loput öljyt täyttöaukosta. Aina on paineet nousseet samoin tein.
-
öljynsuodatin väärinpäin
Ei ole enää Calivieteriä, on V11vieteri, pystyssä on, sinne ne jäävät kaikki öljyt sisään, ymmärtääkseni. Ja siksi painovoiman & tärinän vaikutuksesta kerran vuodessa jossain päin maailmaa suodatin löystyy, valo syttyy, ja syntyy vakava moottorivaurio. Ammattimiehet eivät tiettävästi käytä klemmareita. Äskettäin joku raportoi englantilaisella palstalla että eivät paineet nousseet, syyksi paljastui liian matala suodattimen tiiviste (nehän on made in Tunisia).
että filee kastuu läpi - aina on paineet nousseet samoin tein
Tuossako lie se syy, että pinta vajosi odotellessa, öljy tunkeutui hitaasti kuivan paperin läpi? Koskaan en ole saanut paineita vielä nousemaan ihan heti.
-
Centauro on ollut hankala saada paineelliseksi öljynvaihdon jälkeen. Siinä on suodatin öljytilassa mutta vaihdettavissa ulkokautta irrottamatta öljypohjaa. Käytäntö on ollut täyttää suodatin ensin. Se ei asennettaessa valu tyhjäksi. Lisäksi olen laittanut "siemenöljyä" öljynpaineanturin reiästä pumpun suuntaan. Pumpun välykset on tarkastettu. Ei ohivuotoa vaikka sitä aikanaan epäilin. Jos öljynvaihdon tekee nopeasti esimerkiksi saman päivän aikana (yleensä annan valua yön yli) niin paineennousuongelmaa ei ole. Mutta kun valuu ihan tyhjäksi niin sitten on. Mutta onneksi on konsteja.....
-
No silloin. Katsoin vaan, että oli kuvattuna ilman öljypohjaa, niin se hämäsi.
Tuo matala tiiviste voisi olla ehkä siten syynä, että putsari pohjaa ennen kuin tiiviste pääsee tekemään työnsä. Vuotaisi silloin suodattimen ja jalan välistä.
-
Duuniautossa öljytilavuus 38 litraa, asentaja täyttää suodattimet (2 kpl) öljyllä asennusvaiheessa jottei kone kävisi kuivana käynnistettäessä. En muuten tiedä mitä öljyä 1100 Stonessa pitäisi käyttää, viimeksi taisi livahtaa Motorexin Legendiä pataan... onkohan liian ylellistä tavaraa noinkin simppeliin vehkeeseen...?
-
Manuaalista katsoo suosituksen. Ei sen vaikeampaa.
Jos ajo poikkeaa pyörän kuvitteellisesta käyttöalueesta, niin säätää sen mukaan öljyvalintaa.
-
Noin yleisesti olen huomannut että bokseribemun omistajat ovat H-D:n ja Guzzin omistajien kanssa varsin tarkkoina mitä öljyä pataan laitetaan. Sitten on nämä japaninpyöräilijät jotka laittavat halpaa dieseleihin tarkoitettua öljyä.
Tässä aiheesta iltalukemistoa: http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/207401-Mobil-Delvac
Normiajossa emme kukaan tarvitse sitä reserviä joka suositusöljyssä piilee. Sillä öljyllä voi paahtaa moottoritietä täysillä päiväkaupalla tai taitella pitkin alppiteitä tai jumittaa hellepäivänä Rooman ruuhkassa.
-
No hitto kun en Stonea ostaessa saanut mukaan kuin yhdet avaimet, sivulaukut, tuulenhuuhtoman perseen ja hyvän mielen... eli aika random- meiningillä mentiin... jotakin mineraalia ajattelin seuraavaksi työntää koneeseen, varmuuden vuoksi...
-
Workshop Manual:
1994 painettu: Agip nuovo sint 10W-40
2002 painettu: Agip 4T SUPER RACING 20W-50
2003 painettu: Agip 4T RACING 5W-40
2006 Guzzin ohje:
Mechanical Tappets: Agip RACING 4T 10W-60 or 20W-50
Hydraulic Tappets: Agip RACING 4T 5W-40 Oil to be compulsorily used.
...ja kaikki täyssynteettisiä...
Otteeni näihin öljyteksteihin on siis ajanvietteellinen ja huumoripainotteinen, kuten olen foorumeilta oppinut. Minulla oli muuten 2003 Stone ja siihen oli oikeen maahantuojan kääntämä suomenkielinen manuaali (muutamia A4 -konekirjoitussivuja). Kopion saanee siis joltain foorumilaiselta tarvittaessa, arvelen.
-
Heinolta kyselin C14:n kotimaankielistä omistajan käsikirjaa. Ei ole eikä kai tulekaan. Jättävät kuluttajalle merkittävän vallan jos tulee pyörän suhteen oikeudenkäyntijuttua liki asiasta kuin asiasta. Kun vetää käsikirjakortin esiin sopivasti vastuuasiassa niin myyjä on huonolla puolella. Riippumatta siitä kumman on syy.
MotoItalia käännätti ainakin enemmän myytävien mallien omistajan käsikirjoja. Centauroon en tainnut saada. Henkilökohtaisesti se ei minua häiritse vaikka joskus joudunkin käyttämään sanakirjaa tai kääntäjää. Tein parikymmentä vuotta teknisiä töitä englanniksi joista muutaman vuoden amerikanenglanniksi.
Hankkija, tai ilmeisimmin Autonovo aikanaan, käännätti joidenkin Guzzimallien kaikki kirjallisuuden suomeksi. Kohta on ollut kymmenen vuotta nekin kirjat lainassa eräällä taholla. Pitäisi jotenkin saada ne takaisin. Tosin kopiot olen talletuttanut VMPK:n kirjastoon mutta en tiedä ovatko ne sieltä enää saatavissa.
-
No hitto kun en Stonea ostaessa saanut mukaan kuin yhdet avaimet, sivulaukut, tuulenhuuhtoman perseen ja hyvän mielen... eli aika random- meiningillä mentiin... jotakin mineraalia ajattelin seuraavaksi työntää koneeseen, varmuuden vuoksi...
Mulla on 2000 Jackal, eli vastaava laitos. Voin ottaa sen omiatajan kässäristä tärkeimmistä kohdin skannauksia.
-
skannauksia
Ei olisi uskonut että kuluttajakauppaa uskalletaan tehdä ilman suomenkielisiä käyttöohjeita? Toki tiedän, että käyttöohjekirjan käännättäminen maksaa tuhansia. Kenelläköhän on Moto Guzzi - Moto Italia immateriaalioikeudet vanhaan suomenkielieseen tehtaan dokumentaatioon? Voisi kuvitella, että monikaan taho ei panisi pahakseen, jos ne, joilla on suomenkielistä vanhaa dokumentaatiota, skannaisivat ne ja Gruppo laittaisi tänne julkisesti saataville?
-
Käyttöohjekirja uuden tuotteen kaupassa on melko painava paperi ja sen puute voi aiheuttaa myyjälle ongelmia.
Aikoinaan oli uutinen siitä, että sisämoottorivene syttyi tulee ja paloi, kun jäähdytysjärjestelmä oli jäätynyt pakkasella.
myyjä joutui vastuuseen siitä, kun pyynnöstä huolimatta ei ollut toimittanut asiakkaalle käyttöohjekirjaa, jossa mainitaan, että vesi jäätyy pakkasella.
(en löytänyt juttua Googlella)
Vanha uutinen aiheesta, mutta edelleen pätevä.
Kuluttajavirasto muistuttaa, että jollei tuotteelle ole suomenkielisiä ohjeita eikä niitä pyynnöstäkään saa kohtuuajassa kaupanteosta, kuluttaja voi vaatia lopulta kaupan purkamista.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kuluttajavirastolle-paljon-valituksia-suomenkielisten-kayttoohjeiden-puuttumisesta/1978988 (http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kuluttajavirastolle-paljon-valituksia-suomenkielisten-kayttoohjeiden-puuttumisesta/1978988)
Ja vähän tuoreempi.
Velvollisuus kotimaisilla kielilllä kirjoitettuihin käyttöohjeisiin koskee Suomessa toimivia kauppoja ja myös nettimyymälöitä, jos nettikaupan markkinointi on kohdistettu suomalaisiin esimerkiksi suomenkielisillä nettisivuilla.
Asiakas voi vaatia kaupan purkua, jos suomen- tai ruotsinkielistä käyttöohjetta ei ole saatavilla, eikä laitteen käyttö onnistu ilman sellaista.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/01/21/pitaako-kayttoohje-saada-suomeksi (http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/01/21/pitaako-kayttoohje-saada-suomeksi)
-
Pitääpä taas kysellä Heinolta käännöstä. Tuskin käännöksen teko kokonaan on maahantuojan kustannus. Eiköhän valmistajalla ole sama intressi saada tietoa kuluttajille heidän tuotteestaan.
Suomessa riittää että on yhdellä kotimaisella kielellä toimitettu ohjekirja. Siis ruotsinkielinenkin ohjeistus on riittävä. Siksi meillä on pakkoruotsi koulussa. Jos pakkoruotsi lakkautetaan edes osittain aiheuttaa se lainsäädäntöön myös sen että on oikeus vaatia ohjeistusta myös suomen kielellä. Siirtymäaika lienee kuitenkin useita vuosia.
Olisikohan Ruotsin jälleenmyyjällä ruotsinkielinen opus valmiina? Toistaiseksi se riittäisi.
-
Luin tämän vanhan keskustelun eikä sen puoleen ole lisättävää. Yksi kyssäri kuitenkin tuli mieleeni.
Cali Special Sport on vuodelta 2001, ja siinä on aina ollut täyssynteettinen öljy, 20W50. Muutaman vuoden ajan Motulin 71004T.
Nyt olisi aloituksessa mainittua Valvolinen VR1 Racing -öljyä tyrkyllä hintaan 34,90 / 5 litraa. Eräs rallitallin pitäjä teoretisoi, että periaatteessa voisi kuvitella voimakkasti kalvottavan mineraalin sopivat Guzzin kaltaiseen jo ryntöpintojen vuoksi. Osaan kyllä pitää kierroksia, etten sitä tähänkään mennessä pilannut ole. Myös RVS-käsittely on tehty viime keväänä.
Ennen kuin kuitenkaan laitan 110 000 km luotettavasti toimineeseen Valvolinea, minun pitänee sitten tehdä päätös pysyä siinä siitä edeskin. Kysymys kuuluu, tekeekö se miten klimppiseksi paikat ja miten nopeasti? Riittääkö 20 000 ja laatikon putsaus + filtterin vaihto? Luulisi, että tuon kaltaiset mineraaliöljyt ovat jo aika kehittyneitä nekin.
Synteettiset ovat toki notkeita ja laatikko on ollut kuin nuoltu.
-
Kysymyksesi ei ihan auennut sillä kirjoitit Valvolinen moottoriöljystä ja perään ryntöpinnoista ja vaihteistosta.
Moottoriin tulee moottoriöljy ja vaihteistoon vaihteistoöljy ja perävaihteeseen peräöljy jotka ovat kaikki eri öljyjtiloja.
Moottoriöljyn suodattimen vaihto 20.000 km välein on ihan normijuttu eli joka toisessa ö-vaihdossa vaihdetaan suodatin uuteen.
Jos olet käyttänyt synteettistä öljyä moottorissa tähän asti niin henkilökohtaisesti en menisi vaihtamaan mineraaliöljyyn jos eivät muut asiat sitä vaadi. Mikäli ei ole vuotoja. (Tyypillinen vuoto on muutama tippa öljyä pyörän alla ajomatkan jälkeen kytkintilan kohdalla.) Pienen vuodon saattaa saada talttumaan vaihtamalla öljyn maitsemaasi Valvolinen mineraalöljyn laatuiseen. Mutta sekin on vain rimpuilua ajan suhteen mutta voi olla toimiva ratkaisu kesken ajokauden...
Vaihteistoon suosituksen mukainen vaihteistoöljy joka vaihdetaan 10.000 km välein.
Olen käyttänyt erään moottoripyöräkilpatallin edustajan suosituksesta vuosikymmeniä Valvoline VR 20W50 mineraaliöljyä kaikissa niissä pyörissä joihin olen tehnyt jonkin tason koneremontin eli moottori on siinä yhteydessä pesty sisäpuolelta kauttaaltaan ja todettu osien hyvä kunto tai vaihdettu huonot osat. Olen käyttänyt myös RVS:ää useimmissa moottoreissa sekä voimansiirroissa. Työntötankokoneisessa Guzzin moottorissa kovimmilla ovat venttiilinnostimet.
-
Vaihteistossa ja perässä on 80w90. Moottoriöljystä puhuin. Tuli vain sekava juttu.
Vaihteistoon ja perään on mennyt Motorexia. Onko näissä jotain suositeltavaa?
-
Huolto-ohje ja korjaamokirja kertoo millaista öljyä pitää kuhunkin kohteeseen laittaa. Kaikilla on tietysti merkkisuositukset kuten Guzzilla Eni, aiemmin Agip-nimellä. Tärkeintä on öljyn luokitus. Lähtökohtana valmistajan suosittelema viskositeettiin viittaava SAE-luokka ja tunnetun valmistajan tuote. Sen jälkeen tulee muut luokitukset joiden mukaan voi valita suositustason öljyn tai paremman. Voi tulla epäilys että kannattaako maksaa enemmän korkeammasta luokituksesta.
Tärkeää on katsoa mitä purkin kyljessä lukee. Monissa moottoripyöriin tarkoitetuissa öljyissä on kytkinlisäaineistus. Siitä ei kannata Guzzin tapauksessa maksaa. Autotarvikeliikkeen öljyillä olen pärjäillyt varsin mukavasti. Itselläni on "hovihankkija" matkalla Verstaalle.
Tässä perustietoa öljyluokituksista: https://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy
-
Eni Rotraa saa Suomesta, ja se on suositusöljy oppaassa vuodelta 2001. Se on myös mineraaliöljy. Motorexin hypoidia saan ihan vierestä. Voisi kuvitella, että parissakymmenessä vuodessa öljytkin kehittyvät, ja olisi hauska tietää, mitä tänään samaan oppaaseen jo kirjoitettaisiin.
Liqui Molyn MoS2:ta on pari purkkia, joten vanhuksen öljypolitiikka on loppuvuosiksi ihan hyvällä mallilla.
Jään kuitenkin vielä miettimään sitä moottoriöljyä. Mekaanikkojen kouluttaja Harri Kuuttila väitti jossain lehtikirjoituksessa, että yleensä ottaen ongelmana on se, että moni laittaa liian hyvää öljyä varsinkin vanhoihin pyöriin. Hän sanoi näin: "Esimerkiksi vanhaan 1000 cm3 Hondaan ei missään tapauksessa saa laittaa synteettistä öljyä. Synteettinen öljy on liian ohutta, jolloin vuosimallien 1987-2000 Hondissa nokkaketjun kiristin alkaa hakkaamaan."
No en tiedä, onko vanhoissa Guzzeissa samoja vaaroja. Moottoriöljysuosituskin on ollut se Rotra, 20W50 vain tietysti.
-
<snip>
Tärkeää on katsoa mitä purkin kyljessä lukee. Monissa moottoripyöriin tarkoitetuissa öljyissä on kytkinlisäaineistus.
<snip>
Eikös se ole niin päin, että moottoripyöräöljyistä puuttuvat autoöljyihin laitetut kitkan alentajat eli "friction modifiers", jotka (teoriassa) voisivat aiheuttaa kytkimen luistamista? No, tämä ei koske Guzzeja.
Laitoin "teoriassa", koska eräällä foorumilla aika monet vannovat Delvacin nimeen ja sehän ei ole moottoripyöräöljy.
-
<snip>
Jään kuitenkin vielä miettimään sitä moottoriöljyä. Mekaanikkojen kouluttaja Harri Kuuttila väitti jossain lehtikirjoituksessa, että yleensä ottaen ongelmana on se, että moni laittaa liian hyvää öljyä varsinkin vanhoihin pyöriin. Hän sanoi näin: "Esimerkiksi vanhaan 1000 cm3 Hondaan ei missään tapauksessa saa laittaa synteettistä öljyä. Synteettinen öljy on liian ohutta, jolloin vuosimallien 1987-2000 Hondissa nokkaketjun kiristin alkaa hakkaamaan."
<snip>
Tämä on mielenkiintoinen kysymys. Synteettinen öljy on ohutta - kylmänä. Kuumana sen pitäisi säilyttää voiteluominaisuutensa mineraaliöljyä paremmin. Vanhoissa Hondissa nokka-akselit ja kiristimet tietysti ovat kuluneita, joten... en minä vaan tiedä.
-
Valmistajan ohjekirjoja noudattaen asiat yleensäkin yksinkertaistuu ja kun niitä noudattaa, ei voi mennä hirveästi pieleen...
Jouko
-
Valistettakoon että Guzzeissa, oli sitten kyseessä neljäsylinterinen rivikone tai perinteinen V2-moottori ei jakoketjun kiristin toimi öljynpaineella mutta 8v-mallit ovat jakoketjujen suhteen öljynpaineen orjia. Löytyvät 1200 ja 1400-malleista. Ne harvat 1100 2v-mallit joissa on "valvole idraulico" -tekniikka on öljynpaineella toimivat venttiilinnostimet. Näissä on, osittain, perusteellisempia vaatimuksia öljyn ominaisuuksien suhteen.
Yleisesti: jos käyttää korkeaviskositeettisia mineraaliöljyjä on syytä kylmäkäynnistyksen yhteydessä käyttää moottori lämpimäksi ennen rajumpaa käyttöä. Kylmä öljy on kankeaa eikä sen hyvät ominaisuudetkaan aina tule esiin kylmänä. Tämä lähinnä kevät- tai syysaikana kun lämpötila voi olla nollan tienoilla tai ainakin alle 15 astetta.
Öljyillä on myös ikävä piirre kerätä kylmänä käyvän moottorin öljynkiertoon vettä. Tyypillisesti useimmat Guzzin koneet käyvät yleensä liian kylmänä. Vasta ulkolämpötilan ollessa reilusti yli 20 astetta alkaa moottoriöljy olla siinä tilassa, reippaasti konetta käytettäessä, että öljyyn ei kerry suurta määrää vettä.
Monesti ole öljynvaihdon yhteydessä laskenut ihan kirkasta vettä öljypohjasta pois. Puhumattakaan venttiilikoppien alle ja ilmansuodatinkoteloiden pohjalle kertyneestä öljylimasta. Siinä suhteessa ajotavalla on vaikutusta vetistelyyn ja sitä myöden osien hyvään tai huonoon voiteluun. Osa öljyistä sietää enemmän vettä kärsimättä. Osaan sitä vain sitoutuu.
Vedestä öljyn joukossa pääsee eroon kun öljyn pidempiaikainen ajolämpötila ylittää reilusti yli veden kiehumislämpötilan. Samalla voitelyöljy on parhaassa tilassa voidellakseen kunnolla. Suosittelen öljynlämpömittaria. Se ohjaa kätevästi ajotapahtumaa....
-
Paljon hyvää tietoa.
Ehkä koko homman voi kiteyttää siihen, että koneen on saatava öljyä joka voitelee. Viskositeetti oikein. Jos ei mitään erityistä syytä ole leikkiä sellaisilla syvämietteisillä asioilla kuin mineraali vai synteettinen, voi käyttää kumpaa hyvänsä. Suositus tai mahdollisimman vastaava ei vie eksyksiin. Öljyn pitää olla kuitenkin hyvää.
En silti osaa päättää.
-
On hyvin yleistä että käytetään "ylihyvää" öljyä. Siitä ei juuri ole muutoin haittaa kuin että rahaa menee enemmän. Joka tapauksessa ne ilmoitetut öljysuositukset on hyvä pitää miniminä siitä mitä käyttää.
Se että jokin valmistaja suosittelee jotain öljyä on kaupallista yhteistyötä. Ajoneuvon valmistaja saa öljynsä edukkaammin ja öljyfirma asiakkaikseen kaikki ne jotka suhtautuvat puritaanisesti siihen mitä ohjekirja kertoo öljyn merkiksi ja laaduksi.
Öljyn laatu tai sopivuus kuhunkin laitteeseen on riittävän hyvä kunhan kuluttajalta ei tule palautetta pariin ensimmäiseen vuoteen. Sen jälkeen, jos jotain vaivaa ilmenee, menee kuluttajan piikkiin. Varsinkin jos on tehnyt huollot itse eikä ole todistaa että on käyttänyt vain suosituksen mukaista öljyä suosituksen mukaiseen aikatauluun tai kilometrilukeman jakamiin vaihtoaikoihin.
Guzzin V2-koneen kestävyydestä voin sanoa että mekaanisia vikoja ei ihan pienillä kilometrilukemilla tule vaikka huoltoa olisi laiminlyöty.
-
Komppaan sata lasissa Motomattia. Tärkeintä on että moottorissa ON öljyä. Ja että se vaihdetaan riittävän usein. Guzzin moottori on niin järeän tekoinen ja matalakierroksinen, ettei se ole voitelun suhteen mitenkään kriittillisessä luokassa. Omissa menopeleissä on pihillä omistajalla ollut viime vuodet Teboilin ja Motulin 10W40 puolisynteettistä. Tallissa olevilla pyörillä on takanaan reilusti päälle 500k ja moottoreiden sisuskalut ovat edelleen ne mitä makaroonimaassa niihin on laitettu. Eihän näihin reissuilla tietenkään tule "täysillä" ajoa oikein koskaan, mutta ei taida tulla monelle muullekaan.
-
Laitan pienen korteni kekoon keskusteluun. Breva 1100cc 2006 vuosimallin ohjekirjassa sanotaan että 10W-60 öljyä koneeseen, ajattelin kokeilla seuraavaa rasvaa: https://www.motonet.fi/fi/tuote/592034/Teboil-Diamond-eXtreme-10W-60-4l
Tällä hetkellä koneessa: https://www.motonet.fi/fi/tuote/593070/MP-Motul-7100-10W-60-4T-tayssynteettinen-4L
Kaippa tuota Teboilia uskaltaa laittaa, kun kerran viskositeetti komppaa ohjekirjaa. Ja onhan se hurrrrrrjasti edullisempaa :)
-
Tuo öljykustannus jakautuu noin 10.000 km matkalle. Kertakustannuksena tietenkin iso mutta kilometriä tai käyttöpäivää kohden ei enää niinkään.
Olen kuitenkin varsin varma että laittamalla mainitusn Teboilin öljyn ei sen vuoksi mitään ongelmia tule esiintymään. Itse käytin 1100 Brevassa Valvolinen 20W60 mineraaliöljyä. Kuten kaikissa muissakin pyörissäni joista ainakin yksi on varsin korkeaviritteinen. Joissakin pyörissäni on erikseen vielä lisäaineistus.
Vain California 1400 GTS moottoripyörälaivueessani nauttii tuosta Motulin 10W60 esteriöljystä. Mutta moottori onkin melkolailla erilainen kuin 1100 Brevassa. 1400:lla menee koko ajokausi ja joskus vähän toistakin ennen kuin ö-vaihtohetki saapuu matkamittarin lukeman mukaan. Viimeksi alkusuvesta 2019: http://www.motomatti.fi/2019/06/california-1400-gts-oljynvaihto.html
Pyöriäni säilytän kahdessa eri lattialämmitteisissä halleissa joissa on tasainen lämpö ympäri vuoden eikä kosteuskaan kauheasti vaihtele.
Jos säilyttää kylmässä hallissa jossa kosteus vaihtelee voimakkaasti kerryttää se kosteutta moottorin sisätilaan ja sittemmin se sekoaa öljyyn. Myös ulkoinen kosteus aiheuttaa korrooosiota alumiini-, kromi- ja rautaosiin. Useinkin laakereihin. Mutta siihen ei ole muuta neuvoa kuin suojata kondensiolta pyörä mahdollisimman hyvin.
-
Malmin Aditasta pitäisi löytyä Valvoline VR1 20W-50 öljyä, niin ei tarvitse vaihtaa merkkiä.
-
Myös Bauhaus ilmoittaa, että Valvoline VR1 20W-50 löytyy tavarataloista.
mosa
-
Tuonne aiemmin tuli kiroitusvirhe: tarkoitin 20W50 mineraaliöljyä. Sillä olen pärjännyt kun uskoin alan tietäjää.
-
Kuten sanottu, Cali ei ole erityisen nuuka. Sitten kun koneelta pyydetään enemmän pauhua, alkaa vaahtoutumisella olla merkitystä. Niissä olosuhteissa nämä halvat mineraalit eivät loista.
-
Vaahtoamisesta en tiedä mutta tiedän Valvolinen 20W50 mineraalia käytetyn myös kisakäytössä.
Normi käyttöpyörässä yleisen liikenteen mukana ominaisuudet riittävät varmasti. Lisäksi voi halutessaan lisäineistaa jos uskonlujuutta kaipaa.
-
Aattelin kokeilla Teboil Silver Classic GT-S 20W-50 850 GT:hen. Ei ole hinnan kiroissa ja aika näyttää ..
Mr
-
Vaahtoamisesta en tiedä mutta tiedän Valvolinen 20W50 mineraalia käytetyn myös kisakäytössä.
Normi käyttöpyörässä yleisen liikenteen mukana ominaisuudet riittävät varmasti. Lisäksi voi halutessaan lisäineistaa jos uskonlujuutta kaipaa.
Bilteman 5w50 toimii hyvin. Ei tule huohottimen kautta ulos.
-
Aattelin kokeilla Teboil Silver Classic GT-S 20W-50 850 GT:hen. Ei ole hinnan kiroissa ja aika näyttää ..
Mr
Tätä olen käyttänyt Calissa. Ei valittamista, mutta eipä ole vertailukohtiakaan.
-
Vaahtoamisesta en tiedä mutta tiedän Valvolinen 20W50 mineraalia käytetyn myös kisakäytössä.
Normi käyttöpyörässä yleisen liikenteen mukana ominaisuudet riittävät varmasti. Lisäksi voi halutessaan lisäineistaa jos uskonlujuutta kaipaa.
Riittävät ilmeisesti paremmin kuin hyvin. Se on nimenomaan tunnettu kilpamoottoriöljynä, ja vinkin sain kilpatallin pitäjältä. Siksi sitä nostin taannoin keskusteluun, kun sitä ihan suositeltiin. Sekin on lisäaineistettu. Ei se mitään poraustornin juurelta napolla nostettua raakaöljyä ole.
-
Vaahtoamisesta: riippuu moottorista, oikeammin öljypohjan rakenteesta. Jos on matala öljypohja ja normimäärä öljyä isolohkossa kampiakseli yltää huiskimaan öljyä ympäriinsä joka saattaa aiheuttaa vaahtoamista. Ilma öljyn joukossa heikentää öljynpainetta ja vähentää öljyn määrää voitelukohteissa.
Vesi öljyssä aiheuttaa voimakasta vaahtoamista.
Öljypohjia on olemassa eri korkeutta ja lisäksi korokeosia jotka laskevat öljypohjaa ja siten öljyn pintatasoa alle kampiakselin. Öljyn pinnan taso ei heikennä voitelua mikäli öljytila pysyy kolmen litran, tai yli, tasolla.
Joissain malleissa on ongelmana kylmän tai muuten jäykän öljyn öljynpaine kun kiihdytetään nopeasti tai ajetaan keula irti tiestä kiihdytettäessä runsaasti. Siihen vaivaan on saatavissa loiskelevy tasaamaan öljyn liikkeitä.
-
Joo ja ei Calin tapauksessa. Omassa on oikea määrä vedetöntä öljyä. Ainoa ero vaahtoamiseen on öljyn tyypin vaihtaminen. Varmaan jos olisin nostanut öljyn pintaa tai kelit esimerkiksi olisivat olleet havainnoidessa kylmemmät. Pääosin heinäkuun/elokuun kelit ovat ollet jopa kuumia, kun olen radalla ollut.
Mutta joka tapauksessa huohottimen kautta pihalle tullut lima on vähentynyt merkittävästi vaihtamalla öljyä. Myöskään öljynpaineen merkkivalo ei ole edes vilahdellut. Voi olettaa olevan toimiva voiteluaine tuolle koneelle ja tuohon käyttöön. Moottori on hyvässä kunnossa.