Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: antero mäkelä - Huhtikuu 07, 2017, 12:34:07 ip

Otsikko: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: antero mäkelä - Huhtikuu 07, 2017, 12:34:07 ip
Ostin 27.7.-16 LeMans III:n. Kotimatka alkoi ihan hyvin, kunnes muutaman kilometrin jälkeen tankkauksen yhteydessä huomasin reippaan vuodon öljypohjan tiivisteestä, takaosasta.
Liukastelin varovasti 250 km. kotiin ja vuoto oli loppunut. Vaihdoin kohta öljyt ja suodattimen sekä tietysti uudet tiivisteet, piti hyvin.
Tällä viikolla tein parin kilsan koeajon ja taas vuoto samoilla seuduilla. Nyt en vuodon kanssa meinannut ajaa pitempään, vaan tein öljyn ja suodattimen vaihdon heti.
Öljyä oli 3 litraa, ei siis ylitäyttöä.
Mainittakoon vielä, että alun perin tiivisteinä oli keltaiset, paksumpaa materiaalia olevat, itse laitoin harmaat ohuet. Tiivisteen materiaalilla ei siis näyttäisi olevan merkitystä.
Onko ihan tavallista että näin tapahtuu seisonnan jälkeen?
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 07, 2017, 14:11:11 ip
Onko huohotin varmasti auki? Parhaiten saa vuodon aikaan, kun se on tukossa. Paine etsii helpoimman reitin.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: kvlm - Huhtikuu 07, 2017, 17:02:16 ip
^ myös  veikkaisin että huohotin letkut kylmälimasta tukossa. Silloin todennäköisemmin puhaltanut kampiakselin huulitiivisteen ohi öljyt pihalle , tällöin kyllä näkyy selvästi että vuoto on tullut kytkinkopan raosta -siitä vaihteiston/moottorin välistä. Myös se paksu huohotin letku voi vuotaa lohkon päältä kopan sisään mikäli huono kuntoinen tai huonosti kiinni.

-KG-
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: antero mäkelä - Huhtikuu 07, 2017, 17:45:10 ip
En löydä paikkaa missä voisi olla tukos. Letkut ovat ehjiä, kampikammiosta kaksi runkoon, paksumpi eteen ja ohuempi taakse. Rungon etuosasta letku suoraan ulkoilmaan, vaihteiston taakse.

Kuinkahan kauan kytkin pitää, jos se on öljykylvyssä?
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 07, 2017, 18:30:19 ip
Pitää olla aika iso öljyvuoto että kytkin saa sitä pintoihinsa. Jos vuoto ei lopu on otettava vauhtipyörä irti ja laitettava uusi huulitiiviste. Mutta sitä ennen pitää tutkia että kampikammiosta on suora reitti ulkoilmaan tai ilmansuodattimeen. (jos alkuperäinen suodatinkotelo on käytössä)
Vuotoaukko kytkintilan pohjassa on syytä pitää avoinna niin öljy pääsee pois jos on vuotoa. Muutoin pienikin vuoto täyttää kytkintilaa vähitellen. Mutta tässä ei ole siitä kysymys. Käyttäjän käsikirja, muistaakseni, kehoittaa tarkistamaan huohottimen toiminnan pidemmän seisomisen jälkeen ja tarpeen tullen pesemään osat.
Huohotinventtiilin toiminta pitänee tarkistaa ensimmäiseksi.

Osa nro 41.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: antero mäkelä - Huhtikuu 07, 2017, 19:23:28 ip
Kiitos hyvistä ohjeista ja neuvoista. Alkaa noviisille valjeta huohottimen toiminta.
Onko kytkintilan pohjassa selvästi nähtävissä oleva aukko?
Olin ajatellut tämän kauden ajelevani ilman toimenpiteitä kun kilometrejä tulee kuitenkin melko maltillisesti. Ensi talveksi olin suunnitellut alustavasti  isompaa "huoltoa".
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: kvlm - Huhtikuu 07, 2017, 20:21:14 ip
On nelikulmainen kolo selvästi (pitää olla) näkyvissä.
Jos nyt sen tiivisteen joutuu vaihtamaan se on parin illan homma rauhallisesti tehden -itse asiassa paljon helpompi kuin ensi alkuun näyttää..

-KG-

Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 07, 2017, 20:32:50 ip
Oli maltillista eli ei niin kyllä huohotus pitää laittaa kuntoon. Itse en aikanaan aiheesta pitänyt huolta niin huulitiiviste kampiakselilta irtosi ja olikin aika iso juttu tienvarsiremonttina. Pyörä ensin kappaleiksi, tiivisteen asennus, kytkimen pesu ja takasin nippuun. Ei siihen paljon työkaluja tarvita mutta aikaa menee useampi tunti. Mutta matka jatkui.

Kytkintilan pohjassa on suorakaiteen muotoinen kapea aukko josta pienet vuodot pääsevät ulkoilmaan. Olisiko pari milliä pitkä ja hieman leveämpi vaihteiston ja moottorin saumassa. Vaihteiston puolella jos en väärin muista.

Isosta huollosta sen verran että ensin kannattaa mitata lämpimästä koneesta puristuspaineet niin selviää onko edes tarvetta isoon huoltoon. Jakopään ja venttiilinnostimien ja nokka-akselin kunto on mahdollista tarkistaa purkamatta konetta kovin pitkälle. Ei tarvitse ottaa edes rungosta pois. Perävaihteeseen, kardaaniin ja takapyörän navan kumivaimentimeen kannattaa kiinnittää huomiota. Jos ne ja vaihteiston sysäyksenvaimennin eivät toimi niin vikaa alkaa ilmetä nopeasti.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: antero mäkelä - Huhtikuu 09, 2017, 12:24:15 ip
Laitoin ohuemman, lohkosta rungon takaosaan nousevan, letkun tilalle läpinäkyvän bensaletkun nähdäkseni tapahtuuko siellä mitään.
Ajelin tässä aamulla vajaan 30km. Pidin kierrokset vähintään 3500-4000 paikkeilla, välillä pysähtyen katsomaan onko takarengas öljyinen.
Ei ollut eikä maahankaan ehtinyt tippua mitään, joten uskalsi mutkissakin pitää vauhtia.
Kotiin tullessa vähän tiputteli ja kyllä se sieltä lohkon ja vaihteiston välistä tulee.
Se läpinäkyvä letku oli täynnä maitokahvin väristä nestettä tai vaahtoa joka näytti hiljalleen valuvan alaspäin.
Mitähän näistä voisi päätellä?
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: Pekka - Huhtikuu 09, 2017, 13:15:24 ip
Moottori käy näissä lämpötiloissa alilämpöisenä.
Palamistapahtumassa syntyvää vesihöyryä kulkeutuu kampikammioon, siellä
ja huohottimessa se ehtii tiivistyä vedeksi. Muodostaa sitten moottoriöljyn kanssa
sitä mössöä. Mössön muodostumiseen vaikuttaa jonkin verran myös moottoriöljyn
ominaisuudet.
Kun ajelee nollan tietämillä olevissa lämpötiloissa ja ilman kosteuskin on suuri, kertyy
vettä runsaasti myös öljyn sekaan. Kun moottori on sitten käymättä muutaman päivän ja
laskee öljyt pois, tulee ropusta ensimmäisenä kahvikupillinen kirkasta vettä.
Kun moottori sitten joskus käy riittävän lämpöisenä, vesi pysyy höyrynä kunnes
on poistunut huohotusjärjestelmästä. Mössöä ei silloin muodostu.
Tämä on normaalia Guzzissa.

Lohkon ja vaihteiston välistä valuva öljy on peräisin moottorista tai vaihteistosta.
Vaihteiston puolella vuotaa todennäköisemmin kytkinakselin tiiviste.
Moottorin puolen vuodon aiheuttaja voi olla huohottimeen kertyneen veden jäätyminen jos
pyörää on säilytetty pakkasessa. Jos näin on päässyt käymään, vaatii mitä todennäköisimmin
välittömiä toimenpiteitä vuodon korjaamiseksi, joku tiiviste voi olla pois paikoiltaan.
Mahdollisia vuotokohtia moottorin puolella on useita, mutta todennäköisin on kampiakselin tiiviste.
Muita ovat runkolaakerin laipan tiiviste, kaksi laipan alinta kiinnitysruuvia, huohottimen liitokset
kytkinkopassa ja nokka-akselin takimmaisen laakerin kansi.
Tarkasta kuitenkin ensin kampikammion päällä olevat huohotusletkujen liitokset.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 09, 2017, 15:04:28 ip
Minkä tyyppistä moottoriöljyä on käytössä? Mineraalia vai synteettistä. Entä SAE luokka?

Joskus vaihtamalla toisen tyyppiseen öljyyn saa vuodon tyrehtymään. Ei välttämättä loppumaan mutta niin vähäiseksi että ei ole välitöntä tarvetta remontille.

Vuodon suunnan voi koittaa päätellä siitä mitä öljyä on pyörän alle tippuu. Vanha moottoriöljy on likaista, mustaa ja notkeaa, vaihteistoöljy yleensä kirkkaampaa ja kankeampaa. Kippo alle ajon jälkeen.

Guzzin kone ilmoittelee kulumisestaan siten että huohotus lisääntyy voimakkaasti eli paine kasvaa kampikammiossa ohivuodon seurauksena. Huohotusjärjestelmä ei siitä enää selviä ja vuotoa syntyy senkin vuoksi. Kuluminen on hidasta ja asia ilmenee yleensä vasta 100.000 km jälkeen. Riippuu siitäkin miten pyörää on käytetty ja huollettu. Huohottimen tehtävänä on pitää kampikammion keskipaine alempana kuin ulkoilman paine. Ilmaa päästetään ulos mutta ei sisään.

Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Huhtikuu 09, 2017, 15:29:54 ip
V11 tiputteli muutama vuosi sitten kovalla helteellä muutaman tipan ajon jälkeen.
Kyselin siitä Nurmen Makelta ja Make sanoi, että nuorena nöösipoikana oli
kuvitellut osaavansa erottaa, tuleeko öljy moottorista vai vaihteistosta.
Vanhemmiten oli sitten huomannut, ettei se olekaan niin helppoa.
Ongelmalle ei tehty mitään, sittemmin ei kovia helteitä ole ollutkaan.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: antero mäkelä - Huhtikuu 09, 2017, 16:16:01 ip
Öljy on Motul 3000 20w50 mineraali.
Olisiko kokemuspohjaista tietoa mitä kannattaisi kokeilla?
Öljyn väristä ei tällä hetkellä oikein voi tehdä päätelmiä kun laatikossa on vajaa 1000 km. ja moottorissa 30 km. ajettu öljy. Moottoriöljy kuitenkin on todennäköisempi vaihtoehto, sillä aloitsviestissäni mainitsemani ensimmäinen vuoto oli selkeästi mustaa ja hyvin ohutta.
Nyt tiputtelu oli huomattavasti vähäisempää kuin eka lenkillä, mikä oli vain pari kilometriä ja kierroksen hyvinkin maltillisia.
Saamani tiedon mukaan moottorilla on kunnostuksen jälkeen ajettu 10000-20000 km., eli kulumisesta ei liene kyse.

Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 09, 2017, 17:54:38 ip
Asia lienee kunnossa. Useimmiten tulee ongelmia kun pyörän omistaja, ja etenkin kauppias, haluaa että moottoriin laitetaan parasta ja sitten kauppa tehdään synteettisestä hyperöljystä. Melko varma vuoto on seurauksena. Eiköhän tuo Motul ole ihan kelvollista kamaa.

Lainaus
Kyselin siitä Nurmen Makelta ja Make sanoi, että nuorena nöösipoikana oli
kuvitellut osaavansa erottaa, tuleeko öljy moottorista vai vaihteistosta.
Vanhemmiten oli sitten huomannut, ettei se olekaan niin helppoa.
Jos vuoto on pieni niin tunnistaminen on vaikeaa. Eräässä tapauksessa oli vuotoa sekä vaihteistossa että moottorista mutta se selvisi vasta kun vaihdelaatikko oli irti. Asia on siis loppujen lopuksi yhdentekevä mutta vaihteiston vuoto on helpommin hallittavissa.

Pari vinkkiä: Jos vaihteisto vuotaa öljyä kytkintilaan niin se voi tapahtua kahdesta paikkaa: kytkinakselilta tai kytkimen työntötangon tiivisteistä. Jälkimmäisen korjauksen voi tehdä vaihteistoa irrottamatta purkamalla painelaakerikokonaisuuden, vetämällä työntötangon ulos vaihteiston takapäästä ja vaihtamalla kumiset kartioholkit jotka toimivat kytkimen työntötangon tiivisteinä. Kaikki vuodot eivät siis vaadi isoa purkamista.

Toinen: Tonti-runko toimii huohotinkammiona, samoin Spine-runko. Omalle kohdalle sattui sakkautuma jäämään jumiin selkäputkeen ja öljyä alkoi vuotamaan kytkintilaan. Pesu ylivuotisella bensiinillä paineilman kera korjasi asian. Kerkisi menemään toista kesää ennen kuin keksin. Tämä harvoin käytetyllä ja pitkään seisoneella pyörällä.

Spine-rungosta (V10 ja V11 Sport, ym) vielä: on raportoitu että runko ruostuu sisäkautta poikki siitä mihin huohotintila takapäästään päättyy. Asia ilmenee vuotona ja ohjauksen epämääräisyytenä.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 09, 2017, 21:42:14 ip
Kyllä sen hajusta tunnistaa, kumpaa se on. Vaikka on pienempikin tilkka. Lootaöljy haisee oikeasti pahalle.
Omassa olen käyttänyt Bilteman viis- ja kuuskymppistä synteettistä. Ne vaahtoavat selvästi vähemmän, kuin aiemmat kokeilemani.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: antero mäkelä - Lokakuu 14, 2017, 13:49:03 ip
Nyt on LeManssia purettu sen verran, että vuotokohta on varmistunut.

(https://makela.kuvat.fi/kuvat/Py%C3%B6r%C3%A4t/LeMans/LeMans+huoltoa/_DSC4791.JPG/_img1280.jpg)

Miksi vuoto on alkanut, on tietysti vielä hyvä selvittää. Kaikkiaan sillä on ajettu osapuilleen 137000 km., ja ollut Dynotec:n käsittelyssä joskus 100000:n
jälkeen. En tiedä onko tuota tiivistettä tuolloin vaihdettu, luulisi että olisi.

Kytkin on RAM, jota ei "Guzzi Cafe Racer" keskustelussa suositeltu katukäyttöön.
Tämä on ainoa Guzzi, toistaiseksi, josta minulla on kokemusta, mutta mielestäni kytkin toimii mukavan "pehmeasti".
Ducatin vakio kuivakytkin oli aikanaan paljon kulmikkaampi ominaisuuksiltaan.

(https://makela.kuvat.fi/kuvat/Py%C3%B6r%C3%A4t/LeMans/LeMans+huoltoa/_DSC4789.JPG/_img1280.jpg)

Kuvan kokonaisuuden paino 4100g.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 14, 2017, 15:56:16 ip
Jos huohotus on kunnossa ja tilanne kuvatunlainen ei ole kuin kaksi toimenpidettä tehtäväksi: kampiakselin pään tiivistepinta hionta tonnisella santapaperilla mattapinnalle ja uuden huulitiivisteen asennus. Tavallinen tiivistekaupan huulitiiviste ei kestä tässä kohteessa. Kannattaa siis laittaa alkuperäinen tiiviste.

Että kampiakselin pään tiivistepinta tulisi kerrasta kunnolla kuntoon tarvitaan kaksi erityistyövälinettä. Ulosvedin jolla kampiakselin takapään laakeripesä vedetään pois paikoiltaan. (Kahdessa laipan reiässä on kierre joihin ulosvetotangot kierretään.) Pulteilla ei pidä pakottaa laippaa suoraan painamalla tiivistepintaa vasten. Valitattavasti sitäkin tulee vastaa. Laippa lohkeaa.

Toinen työkalu on asennuskalu jolla kampiakselin takapään huulitiiviste painetaan paikoilleen. Kannattaa välttää painamasta huulitiivisteen huulta samaan syvyyteen kuin edellinen tiiviste oli mikäli hionnan jälkeen on havaittavissa tiivisteen syömä ura kampiakselilla.

Tässä kuvat työvälineistä: http://www.motomatti.fi/2017/07/centauro-v10-kampiakselin-takapaan.html

Katselin ottamaasi kuvaa tarkemmin kampiakselin takapään osalta ja ihmettelen miksi tiiviste on noin syvällä? Sen pitäisi olla laipan ulkopinnan tasalla. Noin syvällä se voi olla esteenä ettei painevoiteluöljy pääse pois laakerin ja tiivisteen välistä. Voisi selittää vuodonkin.....
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 14, 2017, 15:59:19 ip
Itse tykkäsin kyllä ratapyörässä Ramista. Siihen kun tottuu, niin ei sitä erikseen huomaa. Mutta alkuun kyllä stumppaili lähdössä.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: antero mäkelä - Lokakuu 14, 2017, 16:37:41 ip
Katselin ottamaasi kuvaa tarkemmin kampiakselin takapään osalta ja ihmettelen miksi tiiviste on noin syvällä? Sen pitäisi olla laipan ulkopinnan tasalla. Noin syvällä se voi olla esteenä ettei painevoiteluöljy pääse pois laakerin ja tiivisteen välistä. Voisi selittää vuodonkin.....

Niinpä on melko syvällä. En tuota älynnytkään, vaikka on selkeästi melkein mittansa verran liian syvällä.
Taidan laipan irrottaa niin pääsee paremmin käsiksi akselin päähän. Vanhan tiivisteen pois kaivaminenkin noin syvältä voi olla muuten tuskallista.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: FOT - Lokakuu 14, 2017, 16:45:09 ip
Onko TT:lle kovastikin karttunut RAM kokemusta - alkuperäisestä vai/ja päivitetystä?
Uusi ollut tallissa useita vuosia...

T,
Jukka
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 14, 2017, 16:57:34 ip
Ekun Le Mansissa oli mun mielestä se päivitetty, kun vanha on osina laatikossa.
Tuo ainakin haukkasi kylmänä paikaltaan lähtiessä. Ei juuri ollut luistatusvaraa.
Muutamana ratapäivänä sillä ajoin settejä.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: antero mäkelä - Lokakuu 14, 2017, 18:18:17 ip
Olipa tiiviste asennettu hieman vinoonkin. 1,5-2mm. 4,5-6mm syvällä on tiivisteen reuna, eli taitaa hyvinkin tukkia öljyreijän.
Tuossa aukon alareunassa on pieni kolo, pari milliä ulottuu sisäänpäin. Ei liene kovin paha tiiviyden kannalta?
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: FOT - Lokakuu 14, 2017, 18:40:39 ip
Raudan lujaa kokemusta ja tietämystä TT:llä näköjään tässäkin asiassa - en tee asennuksesta päätöstä sen perusteella.

Tiedon murusia toisaalta:
Vanha versio kestänyt katukäytössa 50tkm.
Vanha versio ei kestä +100hv tehoja - siksi päivitys.

Keventyneen massan vaikutus normi käyttöön kiinnostaa. Itselläni ei ole siitä kokemusta, vain kilvanajosta alkuperäisestä huimasti kevennetyllä ja transkonttinettaalilla, joka on/oli samoissa painossa RAM:in kanssa.

Olin kyllä vaihdosta päätöksen LM1:een tehnyt, mutta viime kesänä karttuneiden kilometrien myötä vakio kytkinpaketti alkoi tuntumaan juohealta - palautui vanhalla vakio laatikolla vaihtaminen selkäytimeen.

Paljonko Anterolle kertyi LMIII:lla / RAM:lla kilometrejä - kokemuksia...

T,
Jukka
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: antero mäkelä - Lokakuu 14, 2017, 19:44:08 ip

Paljonko Anterolle kertyi LMIII:lla / RAM:lla kilometrejä - kokemuksia...

T,
Jukka

No, ei ole kuin runsas 2000 km.
Mutta tuntuma ei mielestäni ole ollut mitenkään kulmikas tai haukkaava.

Jospa ensi kesänä, kun saan öljyn pysymään poissa kytkimestä ja takarenkaalta, pääsen hankkimaan enemmän kokemusta.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 14, 2017, 20:24:21 ip
Raudan lujaa kokemusta ja tietämystä TT:llä näköjään tässäkin asiassa


 ???

Omassa Calissa on kaksilevyinen vakio. Ja nuo (vähäiset?) kokemukset ovat siihen verrattuna. Kahvan tuntuma on todella kevyt. En oikein usko, että tuosta stumppaaminen olisi pelkästään kevennyksen syytä. Kampurassa on vielä sen verran massaa, että se kyllä pyörinee vielä kevyelläkin vauhtiksella.
Kadulla en luonnollisesti ole sitä testannut.
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, tuo tuli Euroopasta jälkituodessa jo Ramilla, joka on nyt laatikossa. Pitäisi kurkata, saako siitä ehostettua itselle kytkimen. Ekku ja Leimanin Janne asensi siihen uuden.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: Aapo - Lokakuu 14, 2017, 21:13:54 ip
Tuo Anteron kytkin on tuttu, olen sen joskus hommannut Moto Spezial nimisestä firmasta, joka ei enää ole toiminnassa. Siellä sitä myytiin nimellä Gruppo Sportivo, valmistajaa en tiedä.
Noita samoja kytkimiä on täälläpäin edelleen käytössä kolme - neljä. Parhaimmalla lienee ajettu jo yli 100 000 km, ongelmitta. On tosiaan käytössä varsin miellyttävä.
Aikojen saatossa on tuota kehitetty. Myöhäisemmän version pystyi asentamaa kytkintä purkamatta. Painelevyn keskiössä oli reijät kampiakselin ruuveja varten.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: Camn - Lokakuu 14, 2017, 21:53:16 ip
Mikähän siinä on että ne RAM -kytkimien vautipyörät eivät kestä V11 malleissa mutta Tonti -Guzzeissa kestävät? Loppupään LeMans:in tehotkin lienevät samaa luokkaa. Se vähä mitä ajoin omassa olleella alkuperäisellä "V11 OEM RAM" -kytkimellä - hyvät muistot jäivät.

V11: 2-levyinen OEM 5,47 kg, OEM ”RAM” 4,47 kg, ”2016 RAM” 4,84 kg (teräsvauhtipyörä).

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6271.0 (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6271.0)
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: FOT - Lokakuu 14, 2017, 22:05:40 ip
Kiitokset Anterolle ja Aapolle. Saattaa aikoinaan Piikkiöstä minulle tullut RAM pyöriä sittenkin ensi kesänä - LM1:n voimavaroilla kestää useita vuosia.
Nykyinen vakio on kylläkin Guzzin kytkimeksi tosi kevyt ja miellyttävä käyttää edellisen omistajan ansiosta, mutta saattaa uteliaisuus mm. kierrosherkkyyteen voittaa.
Minun versio päivitettiin 2015 alkaen vahvemmaksi tehtaan infon/kuvien mukaan.

T,
Jukka

Ps. Onko Camn:lla OEM RAM tallessa - kuvat mahdollisia? Onko V11:ssa särkyneet samoja versioita?
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 14, 2017, 23:01:35 ip
Palaan jälleen asiaan.
Anteron kuva puretusta kytkimestä herättää ajatuksia. Miksi kitkalevy on noin tumma? Aivan kuin se olisi saanut öljyä pintaansa joskus ja sittemmin vähän "kuivanut". Saattaa olla hyvinkin mukava normikäytössä mutta kuumennuttuaan voi olla että ei pidä tai ei irrota kunnolla.

Toinen epävarma havainto levystä: sen keskiöhammastus näyttää hyvin kuluneelle. Tosin kuvaa ei voinut siltä osin suurentaa joten varma en voi olla.

Molemmat oireet kun laskee yhteen niin kytkinlevykauppiaalle tulee asiaa. (Tulkinta on siis tuon kuvan perusteella näin mutta jos näkisi paremmin.....

Entä kytkinakselin päässä olevan kytkinkeskiön uritus. Onko lovia hammastuksessa? Jos on niin vaihtoon.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 14, 2017, 23:18:34 ip
Ja tuossa keskiössäkin on ikäänkuin öljy tms nesteen tekemiä jälkiä keskeltä kehälle. Olisiko joskus saanut tipan rasvaa.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 14, 2017, 23:41:12 ip
Öljyiseltä vaikuttaa.
Erona vakiokytkimeen on se että tässä mallissa ei ole kanavointia vuotavalle öljylle.
Vakiokytkin johdattaa kanavistollaan kytkinakselin päästä keskiöön vuotavan öljyn levyjen ohi ulkokehälle ja kampiakselin päästä öljy ei edes pääse kytkimeen.

Joka kerran kun kytkin ja vaihteisto on irti niin kannattaa tarkistaa kytkimen työntötangon suoruus ja laittaa siihen uudet tiivisteet. (kaksi kappaletta kartiokkaita kumiholkkeja)

Anteron esittämässä kytkimessä ei myöskään ole kytkinakselin keskittävää rakennetta joka estää kytkinakselin säteiskuormituksen mikäli kytkinlevy haukkaa toispuoleisesti. Sitä sattuu harvoin mutta olenpa nähnyt taipuneen kytkinakselinkin. Ja lyhennetyn.

Sitten asiasta hieman sivusta: http://www.motomatti.fi/2016/01/irtomoottori-kytkimen-vaara-kokoonpano.html

Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 14, 2017, 23:45:22 ip
En tiedä kuuluuko Ramin haukata, mutta jos kuuluu ottaa kiinni äkäisesti, niin selittäisi pehmeän toiminnan ja tuntuman. Pito noilla tehoilla riittänee, vaikka vähän olisikin öljytty.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: FOT - Lokakuu 15, 2017, 10:33:05 ap
Anterolle / yleisesti hyviä ohjeita motomatilta - jälleen!

Minun RAM on normilevyllä, joten tämä on relevanttia:
Lainaus
Noita samoja kytkimiä on täälläpäin edelleen käytössä kolme - neljä. Parhaimmalla lienee ajettu jo yli 100 000 km, ongelmitta. On tosiaan käytössä varsin miellyttävä.

Kisakäyttöön soveltuva on/off sintterilevy olisi ollut myös saatavilla.

On edelleen avoinna ovatko V11:ssa porsineet kytkimet näitä / edellisiä versiota:https://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Clutch/Single-disk-clutch/Single-disc-clutch-all-big-models::756.html#prettyPhoto (https://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Clutch/Single-disk-clutch/Single-disc-clutch-all-big-models::756.html#prettyPhoto)

Pidempää tankoakin tarjolla: www.stein-dinse.biz/Complete-partlist/Unsorted/pressure-rod-transmission-for-RAM-clutch::209195.html (http://www.stein-dinse.biz/Complete-partlist/Unsorted/pressure-rod-transmission-for-RAM-clutch::209195.html)

T,
Jukka


Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: antero mäkelä - Lokakuu 15, 2017, 12:21:14 ip
Kyllä nuo kaikki osat ovat öljyn tahmaamia, levy menee ilman muuta uusiksi.
Vaihdelaatikon ja työntötangon tiivisteet vaihdan myös. Lieneekö kovin hankala suorittaa?

On kyllä hyvä foorumi ja asiallisia ja asiantuntevia ohjeita.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 15, 2017, 13:34:30 ip
Kyllä nuo kaikki osat ovat öljyn tahmaamia, levy menee ilman muuta uusiksi.
Vaihdelaatikon ja työntötangon tiivisteet vaihdan myös. Lieneekö kovin hankala suorittaa

Työn määrän ja vaikeuden kokemus etukäteen on kovin suhteellista yksilöiden välillä ja riippuu henkilön henkisistä ominaisuuksista ja valmiuksista haasteelliseen toimintaan.

Mutta asiaan, vaihdelaatikon puolen osat: kytkinkeskiö, sen mutteri, lukituslevy, o-renkaat ja huulitiiviste. Nämä lähtevät irti avaamalla kytkinkeskiön sisällä näkyvä mutteri. Lukitus auki, kruunumaisella pitkällä hylsyavaimella mutteri irti. Keskiö on usein hieman jumittunut urilleen joten tarvitaan ehkä ulosvetäjää. Kaikki mainitut tiivisteet uusitaan.
Muut osat: painelaakerin osakokonaisuus pois takakautta. Samaa reittiä myöden lähtee kytkimen työntötangolla hieman vinoon työntäen kartiokumit pois.

Osia purkaessa kannattaa panna merkille missä järjestyksessä ne olivat ja verrata sitä räjäytyskuvaan.
(Tähän "varoitukseen" aiheen antaa jo se että kampiakselin stefa oli väärässä paikassa. Siksi voi olla muuallakin osat väärin. Kokemuksesta tiedän että vääriä kokoonpanoja ilmenee tämän tästä. Kannattaa hankkia itselleen varaosakuvasto ja korjaamokäsikirja vaikka eivät olisikaan suomeksi.)

Painelaakeri kannattaa vaihtaa uuteen kuten myös sen painimen o-rengas.

Kerrottakoon että puhtaus on tärkeää sekä vaihteiston takana että etupäässäkin ennen purkua, siinä välissä ja viimeistään kootessa.

Kykinkeskiön kokoonpanossa voi käyttää mutterissa tilkan keskilujaa ruuvilukitetta lukitusaluslevyn ohella.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: antero mäkelä - Lokakuu 15, 2017, 14:21:36 ip

Työn määrän ja vaikeuden kokemus etukäteen on kovin suhteellista yksilöiden välillä ja riippuu henkilön henkisistä ominaisuuksista ja valmiuksista haasteelliseen toimintaan.


Aivan totta.

Kuvailemasi perusteella, rauhallisesti ja harkiten toimien, ei ole ylivoimainen tehtävä.
Mihinkään vaihteiston toimintaan vaikuttavaan ei siis joudu koskemaan?

Kampiakselin tiiviste lähti helposti irti. Oli lyöty pohjaan asti, eli öljykanavat tukittu.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 15, 2017, 14:30:55 ip
Kaikki osat kuitenkin kunnossa, vaikka kanavat tukittu?
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 15, 2017, 14:41:30 ip
Kaikki osat kuitenkin kunnossa, vaikka kanavat tukittu?
Onneksi vain paluukanava oli tukittu. Painekanava on keskelle laakeria uraan ja sieltä öljy kulkeutuu laakerin molempiin päihin raossa joka jää kampiakselin ja laakerimetallin väliin. Nyt voitelu on ollut huonompaa vain laakerin takapäässä.
Epäilemättä näemme kohta, kun laakerilaippa on irrotettu, onko syntynyt vaurioita laakerin takapäähän.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: Camn - Lokakuu 15, 2017, 21:48:06 ip
Lainaus
On edelleen avoinna ovatko V11:ssa porsineet kytkimet näitä / edellisiä versiota
Niin täytynee sanoa että "edellisiä versioita". Kyseessä oli malleissa Rosso Mandello, LeMans Tenni ja Scura tehdasasennuksena ollut "RAM". Osat näyttävät ihan samoilta netissä olleissa kuvissa (Tonti -runkoisten sarja ei käy). Nykyisin joskus saatavilla oleva V11 -mallin RAM (vauhtipyörä terästä) sisältää aina "3-lapaisen" (sinter?) kitkalevyn. Ongelma on ameritikan serkkujen mukaan se, että vaihdelaatikon akseliin tulevaa hammaspyörää ei enää ole saatavilla (2 -levyisen kytkimen hammaspyörä ei käy).
Lainaus
Onko Camn:lla OEM RAM tallessa
Tuota olen harmitellut...en ymmärtänyt silloin pyytää osia. Työn teetin Piikkiössä silloisella maahantuojalla. Se kytkinakselin hammaspyörä olisi nyt arvokas... (Tämä tulee nyt taas, mutta:) Työn tehneen osaajan lause on jäänyt mieleen: "muutama käynnistys ja vauhtipyörä olisi lennellyt pitkin korvia".

Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 15, 2017, 21:57:25 ip
Mitenkähän paljon V11 ja Tontin Ramissa on eroa? Onko se ero nimenomaan vaihteiston puolen osissa? Eli tuossa hammaspyörässä? Nimittäin käyneeköhän nuo vanhan Tontin osat edes tuohon 1100 Caliin, kun siinäkin on kaksilevyinen. Perhana, ne osat on haalittava omaan talliin..
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 15, 2017, 22:22:40 ip
Mikä se ero on siinä Camnin mainitsemassa "rattaassa" eli kytkimen keskiössä, kytkinakselin päässä oleva uritettu osa?
Ilmeisestikin pituus koska kytkinlevy vaikuttaa samanlaiselta keskiönsä osalta. RAMissa on ilmeisesti lyhyempi.
Eiköhän metallityöpajassa saada sellainen tehtyä normikeskiöstä.
 
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 15, 2017, 22:34:38 ip
Niin, eikös kampiakselin puoli ole kaikissa isolohkoissa sama ( vai oliko Loop-malleissa eroavaisuuksia mutta kuitenkin).
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: FOT - Lokakuu 15, 2017, 22:40:54 ip
Katoppa TT tuolta: www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Clutch/Single-disk-clutch/Single-disc-clutch-all-big-models::756.html#prettyPhoto (http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Clutch/Single-disk-clutch/Single-disc-clutch-all-big-models::756.html#prettyPhoto)
- ei näy listassa 1100 Calia.
Minä voin myydä RAM:n tilattua uutta edullisemmin - keskiö koneistukseen.

T,
Jukka

Ps. Hyllyssä on myös vakio kytkinpaketti, vaikka kevennettäväksi.

Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: Camn - Lokakuu 15, 2017, 22:42:09 ip
Lainaus
Mikä se ero on siinä Camnin mainitsemassa "rattaassa" eli kytkimen keskiössä
Ameritikan serkut kirjoittavat että tuo ratas on ollut saatavissa vain Guzzi alkuperäisosana ja enää niitä ei saa. Oli siis vain näissä V11 malleissa, joissa oli tehdasasennuksena RAM (ja tarvittiin jos vaihtoi 2 -levyisen kytkimen 1 -levyiseksi RAM -kytkimeksi). Pituus lienee ero, koska kyse on 2- ja 1-levyisen kytkimen kytkinlevyistä, joita on siis 2 tai 1. Kyl maar sen teettää voi ? Niin, juu, että jos siitä pidemmästä...(kuvassa alkuperäisvaraosa). Ja muuten kestävyys ei kärsi? Kas kun en tullut ajatelleeksi... Muutahan merkittävää eroa ei voine olla kuin kytkimen keskiön hammastuksen sijainti, että se on oikealla kohdalla kytkinlevyn vastapuolta ajatellen?
PS.
Jos terveys ja talous sallii, joskus nimittäin vielä tuollaisen mahdollisimman kevyen kytkimen taas haluaisin. Ihan sen kierrosherkkyyden vuoksi, tulisi sellaista "epäguzzimaisuutta" lisämausteeksi... Silloin kun se oli vähän aikaa, ei ollut vielä riittävästi kokemusta tutkailla/ymmärtää asiaa.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: Aapo - Lokakuu 16, 2017, 09:56:30 ap
Mulla on, muistakseni, yksi ylimääräinen keskiöratas mallia Lm IV. Tilasin silloin joskus 90-luvulla kolme tollasta kytkintä, ja jostain syystä lähettivät vielä jälkitoimituksena yhden rattaan. Niissä oli myös erilainen hammastus kuin alkuperäisessä, saattoi pituuskin olla eri. Varstossa on myös alkuperäinen kytkin ja ratas, ovat vaan n. 60 kilometrin päässä, joten en nyt pysty vertaamaan.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: antero mäkelä - Lokakuu 16, 2017, 10:14:16 ap
Palaan jälleen asiaan.
Anteron kuva puretusta kytkimestä herättää ajatuksia. Miksi kitkalevy on noin tumma? Aivan kuin se olisi saanut öljyä pintaansa joskus ja sittemmin vähän "kuivanut". Saattaa olla hyvinkin mukava normikäytössä mutta kuumennuttuaan voi olla että ei pidä tai ei irrota kunnolla.

Toinen epävarma havainto levystä: sen keskiöhammastus näyttää hyvin kuluneelle. Tosin kuvaa ei voinut siltä osin suurentaa joten varma en voi olla.

Molemmat oireet kun laskee yhteen niin kytkinlevykauppiaalle tulee asiaa. (Tulkinta on siis tuon kuvan perusteella näin mutta jos näkisi paremmin.....

Entä kytkinakselin päässä olevan kytkinkeskiön uritus. Onko lovia hammastuksessa? Jos on niin vaihtoon.

Kyllä nuo molemmat hammastukset ovat vaihdettavassa kunnossa.
Mistähän löytyisi uudet?
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: FOT - Lokakuu 16, 2017, 11:10:57 ap
Juuri nyt ei näytä olevan hyllyssä: http://hmb-guzzi.de/Clutch-hub-RAM-single-disc-clutch (http://hmb-guzzi.de/Clutch-hub-RAM-single-disc-clutch),
mutta laita Michaelille postia: info@hmb-guzzi.de

Katukäyttöön soveltuva levy HMB:ltä samaan tilaukseen.

T,
Jukka

Ps. Tonti / V11 RAM:en ero selvityksessä...
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: FOT - Lokakuu 16, 2017, 12:32:01 ip
Keskiöt:


V11:
(http://hmb-guzzi.de/media/image/product/54317/md/clutch-hub-v11-all-models.jpg)

V11/RAM:
(http://hmb-guzzi.de/media/image/product/55132/md/clutch-hub-ram-single-disc-clutch.jpg)

Tonti -89 alkaen:
(http://hmb-guzzi.de/media/image/product/53275/md/clutch-hub-newer-fine-splined.jpg)


Mittoja myöhemmin - kunhan innostun purkamaan käyttämättömän RAM:n LMIV:sta.

Infoa: http://www.mgcycle.com/index.php?main_page=product_info&cPath=193&products_id=1698 (http://www.mgcycle.com/index.php?main_page=product_info&cPath=193&products_id=1698)
Muutokset tarkemmin: www.stein-dinse.biz/images/product_pdf/200001620.pdf (http://www.stein-dinse.biz/images/product_pdf/200001620.pdf)

V11:sta oleva "sovituslaippa" syyllinen porsimiseen?
http://www.bilder-hochladen.net/files/f5s1-b-jpg.html (http://www.bilder-hochladen.net/files/f5s1-b-jpg.html)
vrt.
https://makela.kuvat.fi/kuvat/Py%C3%B6r%C3%A4t/LeMans/LeMans+huoltoa/_DSC4789.JPG/_img1280.jpg (https://makela.kuvat.fi/kuvat/Py%C3%B6r%C3%A4t/LeMans/LeMans+huoltoa/_DSC4789.JPG/_img1280.jpg)

T,
Jukka

Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: antero mäkelä - Lokakuu 16, 2017, 18:39:50 ip
Juuri nyt ei näytä olevan hyllyssä: http://hmb-guzzi.de/Clutch-hub-RAM-single-disc-clutch (http://hmb-guzzi.de/Clutch-hub-RAM-single-disc-clutch),
mutta laita Michaelille postia: info@hmb-guzzi.de

Katukäyttöön soveltuva levy HMB:ltä samaan tilaukseen.

T,
Jukka

Ps. Tonti / V11 RAM:en ero selvityksessä...

HMB-Guzzista löytyi levy ja keskiö.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 16, 2017, 19:11:20 ip
Juuri nyt ei näytä olevan hyllyssä: http://hmb-guzzi.de/Clutch-hub-RAM-single-disc-clutch (http://hmb-guzzi.de/Clutch-hub-RAM-single-disc-clutch),
mutta laita Michaelille postia: info@hmb-guzzi.de

Katukäyttöön soveltuva levy HMB:ltä samaan tilaukseen.

T,
Jukka

Ps. Tonti / V11 RAM:en ero selvityksessä...

HMB-Guzzista löytyi levy ja keskiö.
Nam. Sitten vain pesua perusteellisesti ja metallisille kitkapinnoille hionta niin kytkin asettuu uuden levyn suhteen nopeasti. Hyvä siitä tulee.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: antero mäkelä - Lokakuu 17, 2017, 06:31:43 ap
Nyt kun koko pyörä on purettu, täytyy runko ym. viedä hiekkapuhallukseen ja maalaukseen.
Moottorin, laatikon ja perän koitan saada soodapuhalluksella  vähän puhtaammiksi.
Paljonkohan moottori painaa? Jaksaakohan sen nostaa auton takaluukkuun kynnyksen yli ja varsinkin pois.
Alkaa jo väistämättä ikä vaikuttaa fyysiseen suorituskykyyn, niin on tarkkaan mietittävä millaisiin ponnisteluihin kannattaa alkaa.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 17, 2017, 06:57:07 ap
Pikkulohkon kone laatikoineen painoi rahtikirjan mukaan 70kg ja isolohko ei ole ainakaan kevyempi.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: Ikkala - Lokakuu 17, 2017, 08:05:21 ap

Paljonkohan moottori painaa?

"moottori+kytkin (ilman laturia) 61kg" olin tänne joskus kirjottanut, tämä siis 1100 kone.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 17, 2017, 12:48:38 ip
Kyllä sitä sylissään kantaa mutta kurkottamista en suosittele. Ota kaveri avuksi.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: antero mäkelä - Lokakuu 17, 2017, 19:11:01 ip
Kyllä sitä sylissään kantaa mutta kurkottamista en suosittele. Ota kaveri avuksi.

Taidan kuitenkin ostaa kompuran. Ei sitten tarvitse roijata moottoria työpaikalle.
Siitä on soodapuhalluksen lisäksi muutakin hyötyä. Ja säästyy selkä ja lonkat.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: FOT - Lokakuu 19, 2017, 16:11:25 ip
Lainaus
Tonti / V11 RAM:en ero selvityksessä...
Vuosituhannen vaihteen Moto Spezialin luettelossa on/oli tarjolla useampia yksilevyisiä kytkimiä, kuten kytkinlevyjäkin - "RAM" pisimpään tuotannossa olleena on ilmeisesti saanut kunnian kaikista/kaikesta...

T,
Jukka




Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: Camn - Lokakuu 19, 2017, 23:18:45 ip
Lainaus
ilmeisesti saanut kunnian kaikista/kaikesta...
Olisiko niin että mitään muita valmistajia ei ole enää jäljellä.... Kun katsoo kotisivuja, näyttäisi että RAM on ikään kuin moottorikoneistamo, joka on erikoistunut omalla alalleen. Sylinterilohkoja laittelevat yms. Sitten silloin tällöin tekevät sarjan näitä Guzzin yksilevyisiä kytkimiä, joista harvinaisemmat versiot (V11) menevät sitten heti.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: FOT - Lokakuu 20, 2017, 08:43:01 ap
Lainaus
Olisiko niin että mitään muita valmistajia ei ole enää jäljellä
Ei varmaan...
Lainaus
...silloin tällöin tekevät sarjan...
Kuten myös Gilardoni, Lafranconi...
Lainaus
...harvinaisemmat versiot (V11) menevät sitten heti.
Laita kysely tehtaalle...

T,
Jukka
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: antero mäkelä - Lokakuu 28, 2017, 12:00:43 ip

(https://makela.kuvat.fi/kuvat/Py%C3%B6r%C3%A4t/LeMans/LeMans+huoltoa/_DSC4793.JPG/_img1280.jpg)

Niukasti on kitkapintaa levyssä. Kai se kuitenkin toimii.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: Aapo - Lokakuu 28, 2017, 12:15:16 ip
Pitää paremmin, kuluu nopeammin.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 28, 2017, 13:06:03 ip
Jos on allerginen pyörän katkomiselle tavallista useammin kytkimen laiton vuoksi en suosittele kyseistä levyä. Sillä on myös taipumus kuluttaa vastinpintojaan kun kitkapalat ovat varsin kovaa ainetta.
Mutta jos ajoa on vain vähän tai pyörää varustellaan rata-ajoon sopivaksi niin miksi ei laittaisi kyseistä levyä. Päivittäiseen käyttöpyörään en laittaisi.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 28, 2017, 13:23:14 ip
Käyttää vähemmän sitä kytkintä  ;)
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 28, 2017, 14:05:36 ip
Niihän tuonne kirjoitin: ajaa vähän = vähän kytkimen käyttöä.
Vai niin että ei käytä kytkintä ajossa?

Toteutan Centaurossa tätä viimeksi mainittua koska siinä moottorinohjaus katkaisee syötön pieneksi hetkeksi kun vaihdetta vaihdetaan isommalle. Kytkinkahvaan ei siis tarvitse koskea eikä pelätä kytkimen luistamista. Pienemmälle vaihtaminen tapahtuu kytkimen kanssa.

Ihmeen kestävä on vanha viisivaihteinen laatikko. Paljon on tullut sitä rääkättyä.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: antero mäkelä - Lokakuu 28, 2017, 15:06:59 ip
Mikä sitten on vähän tai paljon ajoa?
LeMans ei kuitenkaan ole päivittäisessä taajama-ajelussa, joten eiköhän se(levy) seuraavaan levyn vaihtoon kestä :D
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 28, 2017, 16:31:50 ip
Kyllä se siellä aikansa kestää.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: Camn - Lokakuu 28, 2017, 22:43:46 ip
Eikös tuo ole ainut malli, jota tarjotaan RAM kytkimiin tällä hetkellä? Muistelen lukeneeni, että ainakin V11 malleissa vanhemmat "täyspyöreät" ("kuparin väriset") kitkapinnat eivät ole kestäneet kovin hyvin, aikansa kumminkin (muutaman kymppitonnin).  Arvaan että tuo kolmilapainen toimii hyvin V11 tapauksessa, ei ainakaan ole kuulunut valituksia USA:sta, mihin muutama kuusi RAM täyssetti (vauhtipyörä terästä) meni tänä vuonna.
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: FOT - Lokakuu 30, 2017, 09:45:30 ap
Aapolla kokemusta sekä täyspyöreästä, että kolmilapaisesta katumallista?

T,
Jukka
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: Aapo - Lokakuu 30, 2017, 13:36:57 ip
Aapolla kokemusta sekä täyspyöreästä, että kolmilapaisesta katumallista?

T,
Jukka

Ei ole kokemusta kuin täyspyöreistä. Arvio perustui fysiikan lakeihin;-)
Otsikko: Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
Kirjoitti: antero mäkelä - Huhtikuu 14, 2018, 13:50:52 ip
Nyt on Lemans koeajettu "huollon" jälkeen.
Hyvältä vaikuttaa, ei öljyvuotoa, kytkin irrottaa ja ottaa kiinni pehmeästi.
Vasen etuvilkku ei vilku, ei muuta havaittua vikaa.
Tein myös jarruihin muutoksen. Molemmat etulevyt toimivay nyt "normaalisti" jarrukahvasta. Laitoin modernimman pääsylinterin, nyt tuntuma on parempi ja jarrujen käyttö on itselleni luontevampaa.
Nyt odotan kesää ja lisääntyvää vapaa-aikaa osatyökyvyttömyyseläkkeen muodossa. Kolme työpäivää viikossa on aivan riittävästi.
Kahden vuoden päästä täysi vapaus.