Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Machiavelli - Huhtikuu 05, 2017, 00:32:00 ap
-
Kävin tuossa viikonloppuna vaihtamassa jarrupalat Stoneen ja havaitsin että etugummi huutaisi ilmaa... no ei hätää, mullahan on autossa sopiva pumppu tuohon hommaan. Hetken pumpattuani huomasin että pumppaamani ilma pakenee venttiilin juuresta kovalla suhinalla eikä toivottua lopputulosta saavutettu. Kyseessähän on sisärenkaallinen pinnavanne eikä säilytyspaikassa ole vehkeitä etupään nostoon. Voinko nostaa tunkilla öljypohjasta jotta saan pyörän pois vai pitääkö suitsuttaa paikkausmössöä renkaaseen jotta saan Guzzin ulos kokonaisena? Kaikenlaista harmia just silloin kun pitäis olla kivaa... :-[
-
En ole itse kokeillut, mutta tulipahan mieleen seuraava: Eikös Stonessakin ole keskituki ja sitä käyttäessä nousee ilmaan takapyörä. Onnistuisiko etupyörän saamaan (turvallisesti) ilmaan, jos pyörän ollessa keskituella laittaa "perunasäkin" takaritsille?
mosa
-
Tuota käytin rouvan entisen Kawan kanssa. Pitää vaan vaikka pikaliinalla varmistaa keskituki, että ei voi työntää pois jalalta.
Mutta aiempaan kysymkseen; voi, omalla vastuulla. Mutta paras vaihtoehto on tehdä esim lankusta sopiva välikappale tunkin päälle, joka tukee alarunkoputkista tai vaikka öljypohjan pulttikehältä.
-
Kävin tuossa viikonloppuna vaihtamassa jarrupalat Stoneen ja havaitsin että etugummi huutaisi ilmaa... no ei hätää, mullahan on autossa sopiva pumppu tuohon hommaan. Hetken pumpattuani huomasin että pumppaamani ilma pakenee venttiilin juuresta kovalla suhinalla eikä toivottua lopputulosta saavutettu. Kyseessähän on sisärenkaallinen pinnavanne eikä säilytyspaikassa ole vehkeitä etupään nostoon. Voinko nostaa tunkilla öljypohjasta jotta saan pyörän pois vai pitääkö suitsuttaa paikkausmössöä renkaaseen jotta saan Guzzin ulos kokonaisena? Kaikenlaista harmia just silloin kun pitäis olla kivaa... :-[
Öljypohjastahan niitä tähän saakka on nosteltu. Jos tunkin nostopää on kovin pieni, niin kannattaa laittaa esim. pieni laudanpätkä, vanerin -, metallilevyn pala tunkin ja öljypohjan väliin, ettei tunkki mene öljypohjasta läpi.
-
Ns. paukkupullo ei oikein toimi sisärenkaallisessa kumissa. Sisärenkaattomassa paremmin. Sen käyttäminen, molemmissa tapauksissa, ehkäisee myöhemmät paikkaustoimet. Tai tekee ainakin hiton sottaiseksi eikä paikkaa saa tarttumaan kunnolla.
Jos päällikumi on kulunut voi sen paikata paukkupullolla huoletta. Eihän se muutenkaan kauaa kestäisi. Sisärenkaattoman paikkaamiseksi on useita menetelmiä joista osalla ei tarvitse edes rengasta irrottaa vanteelta.
Sisärenkaallisen renkaan paikkaaminen, johtuen nykymateriaaleista, on hankalahkoa ja tulos epävarma.
On tullut sisäkumi reissun päällä paikattua irrottamatta pyörää haarukasta vaan renkaan paikallaan ollessa muljautettu toinen sivu pois vanteelta ja sieltä revitty sisäkumi ulos, etsitty reikä, paikattu ja laitettu takaisin. Endurohommissa aikanaan oppi kaikenlaista. Silloin laitettiin pyörä kyljelleen mättäälle ja eikun hommiin.
Nyttemmin suosin yksinomaan tubeles- eli sisärenkaattomia vanteita ja renkaita. Olen kahdesta pyörästäni myynyt pinnavanteet pois ja tilalle laittanut valuvanteet. On elämä helpompaa niin. Ja paikkasatsi mukana.
-
No joo, elämä olisi helpompaa keskituen kanssa mutta kun sitä ei ole mun Stonessa. Täytyy varmaan ruveta kikkailemaan kunhan tästä lentsusta toivun... päälirengas on hyväkuntoinen eli sen säästäisin mielelläni. Täytyypä harkita vannetyypin vaihtoa, eikös nuo sisärenkaalliset ole aika old school -meininkiä muutenkin...?
-
Stoneen saa tubelekset helpoiten hankkimalla EV tai Specialin vanteet. Ne ovat pinna-tubeless tyyppiä. Ovat vaan todella harvassa käytettynä. Jaa mistäkö tiedän..
-
Eikös sinne kannattaisi vain vaihtaa sisärengas?
Etupäätä ei tarvitse onneksi paljon nostaa jotta vanteen saa pois, mutta tosiaan tukea jostain ettei kaada pyörää nostaessa.
Tulee mieleen kun ilman keskitukea pyörässä oli hieman vastaava tilanne.
Laitettiin lankun pätkä öljypohjan alle ja sidottiin se päistään pyörään, sitten kahdella tunkilla lankuista ylös pysyi kyllä vakaasti noston.
Nykyään siinäkin pyörässä kuulemma on keskituki, varsinkin tienpäälle menee pulmalliseksi ilman vastaavat operaatiot jos ei suosista kaada pyörää.
-
Jos tallin katossa on nostopisteitä, niin nostaa keulan taljalla ylös esim. ohjaustangon keskeltä. Peräpäätä tukee sivusuunnassa tai laittaa senkin katosta roikkuun ettei pyörä kellahda kyljelleen.
-
Kyllä tässä tapauksessa olikin kyse juuri siitä että vaihdan sisäkumin jos tästä pääsisi vaikka kohtapuoliin ajelemaan... ongelmana on se miten saan pyörää ylös jotta saan etupyörän irti. Mitään kiinnityspisteitä ei tilan katossa ole eli kyllä tämä taitaa tunkkihommiksi mennä...
-
Turha kikkailla.
Kerran kun hankkii tämän pikkunostimen niin hommat alkavat sujua tukevasti. Nostaa öljypohjasta että tarvittaessa rungostakin.
On myös tukeva. http://www.ikh.fi/fi/saksinostin-mp-500kg-100-340mm-meganex-meg84
-
Miten tukeva saksiosa on? Voiko tai voisiko nostaa yhdellä tuollaisella koko Guzzin
kerralla ilmaan. Vaikka lievällä modauksella lisättynä?
-
Varmaan jos modaisi jalanjäljen isommaksi, niin miksei. Eihän tuo varmaan kuorma päällä keikuttelua kestä.
-
Niin, tuo pikkunostin laitetaan poikkipäin rungon alle. Nostomatka on alle 30 cm. Eli ei sillä kovin korkealle nosta mutta sen mitä nostaa nostaa tukevasti. Erityisesti sivusuunnassa. Pyörän pitkittäin liikuttamista pitää välttää. Riippuu siitä mistä päästä nostaa niin saa jomman kumman pyörän riittävästi irti maasta irrotusta ajatellen.
-
Jos sitten harkitsee ohjausakselista nostavan telineen hankintaa niin kannattaa
katsoa sellainen, jossa se ohjausakseliin menevä pää on tukeva ja pienivälyksinen.
Ei tällaista:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Seisontatuki-ja-kuljetus/Seisontatuki-eteen-haarukkakruunu-2000030177/?artId=82713
Onneksi Bilteman viritys jäi Urpolta ja Turpolta kauppaan, säästyi 59EUR muuhun käyttöön.
Vai muka "vakaa rakenne".
-
Motonetin vastaavaan on helppo sorvailla sopivia holkkeja ohjausakseliin sopivaksi. Siinä holkki/tappi on irroitettava.
Omaani olen sovittanut vaimon pyörän, ison Guzzin ja ratapyörän.
-
Tuo motomatin ehdottama IKH -nosturi taitaisi olla suht pätevä laite tähän mun ongelmaan... varsinkin kun työnantajalla on piikki auki IKH:ssa... ;D
-
Huomenna IKH:ssa saa ilmaisen lounaan.....
-
Näköjään makkaratarjoilu. Lisäksi paikallisen Ikh:n laajennuksen avajaisviikko munkkikahveineen.
-
Kiitos vihjeistä, nyt alkaa tosiaankin olla aika tarttua toimeen... tutkin sitä kuusiokolokannalla olevaa akselia, olisiko mahdollista että se on 14 tai 15mm kannalla? Ja mun tuurilla vielä vasenkätinen kierre?
Niinkuin tässä ei olisi muitakin kierteitä, Guzzimiehen elämässä... :)
-
14 mm kanta ja kierre on ihan normaali.