Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: I.H. - Maaliskuu 31, 2017, 15:08:09 ip

Otsikko: Kypärän maalaus
Kirjoitti: I.H. - Maaliskuu 31, 2017, 15:08:09 ip
Tervehdys, onko tietoo hyvästä kypärän maalaajasta, kyseessä ei ole mikäänlainen taideteos vaan varsin yksinkertaisen kuvion maalaus. Teippauskin voi tulla kysymykseen ?
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: Guzzr - Huhtikuu 02, 2017, 21:01:20 ip
Esim. Närpiöstä
http://www.colornet.fi/ajankohtaista/pintaa-syvemmalta-johnny-sjoblom-design-painting.html
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: GMies - Huhtikuu 03, 2017, 22:21:07 ip
Tervehdys, onko tietoo hyvästä kypärän maalaajasta, kyseessä ei ole mikäänlainen taideteos vaan varsin yksinkertaisen kuvion maalaus. Teippauskin voi tulla kysymykseen ?

(http://ruggeriblog.files.wordpress.com/2012/10/la-municipale-vigila.jpg)
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: Vierailija - Huhtikuu 03, 2017, 22:40:00 ip
https://www.thoughtco.com/sugar-in-a-gas-tank-reaction-609448
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: mika - Huhtikuu 04, 2017, 07:33:26 ap
Moi !
Täällä onnistuu maalaushommat.

http://mach.fi/site/

Mika
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 04, 2017, 09:58:51 ap
Tämähän on suht mielenkiintoinen aine: sokeri ja polttoaine.
Sokeri ei juurikaan sula bensiiniin mutta nykyisin käytössä olevan bensiinin bio-osuuteen kyllä. Bensiiniladusta riippuen on myytävässä polttoaineessa maksimissaan 5, 10 tai 85% alkoholiosuutta. Alkoholi koostuu kahdesta osasta joihin molempiin sokeri, tietämykseni sulaa: "kantoaineena" on vesi johon alkoholi on sitoutuneena.
On siis aika helppo väittää että sokeri sulaa polttoaineeseen jossain määrin. Mitkä sen vaikutukset suodattimeen, suuttimiin ja palotilaan on, ei minulla ole kokemusta. Enkä ajatellut kokeillakaan vaikka kaikenlaista on tullut kokeiltua.
Kaasutinmoottorissa seisonnan aikana sokeri varmasti lisää kaasuttimeen jähmettyvän kuiva-aineen määrää mutta sokerin palamisesta tai sen palotuotteista ei ole käsitystä itsellä mitä hieman ruuanlaitosta on kokemusta siitä että sokeri muuttuu siirappimaiseksi jutuksi lämmitettäessä.

Mutta entäpä ruokasuola? Sekin sulaa veteen mutta sulaako bensiiniin.....

Onneksi tankin korkissa on lukko.
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 04, 2017, 11:34:20 ap

On siis aika helppo väittää että sokeri sulaa polttoaineeseen jossain määrin. Mitkä sen vaikutukset suodattimeen, suuttimiin ja palotilaan on, ei minulla ole kokemusta. Enkä ajatellut kokeillakaan vaikka kaikenlaista on tullut kokeiltua.



Salikaveri osti AVK:lta ostetun ja kunnostetun dieselin, joka oli joutunut kyseisen ilkivallan kohteeksi. Sen verran pahasti oli sokeri tehnyt temppuja, että moottori oli pysähtynyt suht vikkelällä tahdilla käynnistä. Koko kansi oli palanut palotiloistaan karstaiseksi, sellaista mustaa lasimaista karstaa. pari suuttimen kärkeä oli kerennyt palamaan ja äkkipysäys sekoitti jaon. Korjaaja kuitenkin oli tehnyt korjauksen vasurilla ja moottorista ei tullut kunnolla toimivaa enää. Nokka-akselin ja kampiakselin keskinäinen vertailutieto ei enää osunut säädön puitteissa haarukkaan. Kaupan purku oli myöhemmin välttämätön.
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 04, 2017, 13:02:02 ip
Tuotapa en ole tullut koittaneeksi sulaako sokeri paloöljyyn. Jos näin ilmeisesti on niin muutoinhan ei sokeri pääsisi rakeisessa muodossaan eikä edes veteen sekoitettuna läpi dieselmoottorin vaatiman suodatusjärjestelmän. Suodattimet eivät siis tukkeudu sokerista eli sen täytyy olla nestemäisessä muodossa kulkiessaan. Tämän testin voin tehdä laboratoriossani vaikka tulos onkin tiedossa.
Mutta bensiiniin sokeri sulaa huonosti jos lainkaan.
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 04, 2017, 13:06:26 ip
Mulle on kypärät maalannut Gerard Mariaud Joutsenosta.
http://mach.fi
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: Camn - Huhtikuu 04, 2017, 13:24:23 ip
Lainaus
Tuotapa en ole tullut koittaneeksi sulaako sokeri paloöljyyn
Ei pitäisi kun ei ole sitä vettä mukana kuvioissa (kuten alkoholin tapauksessa).  "Palavien hiilivetyjen" ominaispaino on < 1, vesi pyrkii päälle.  Veden liukenevuus hiilivetyihin myös erittäin vähäistä (esim. 50 mg/L).
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 04, 2017, 14:07:41 ip
Tuotapa en ole tullut koittaneeksi sulaako sokeri paloöljyyn. Jos näin ilmeisesti on niin muutoinhan ei sokeri pääsisi rakeisessa muodossaan eikä edes veteen sekoitettuna läpi dieselmoottorin vaatiman suodatusjärjestelmän. Suodattimet eivät siis tukkeudu sokerista eli sen täytyy olla nestemäisessä muodossa kulkiessaan. Tämän testin voin tehdä laboratoriossani vaikka tulos onkin tiedossa.
Mutta bensiiniin sokeri sulaa huonosti jos lainkaan.

Itsekään en tiedä, miten liuenneena sokeri oli, mutta pilalla se moottori oli joka tapauksessa.
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: GuzGuz - Huhtikuu 04, 2017, 20:56:02 ip
Ei kai tuo ihan urbaania legendaa ole että mm vastarintaliikkeen henkilöt olisivat hyydyttäneet sokerilla vastapelureiden koneita?
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: Vierailija - Huhtikuu 05, 2017, 11:56:47 ap
Veteen sokeri liukenee ja voisi olettaa, että sen verran kondenssia on - myös dieselin tankissa. Vedenerotin ei ehkä kaikkea erota?

Itse asiassa voisi ajatella, että bensakoneessa sokeri menee veden mukana siististi sylinteriin ja palaa aiheuttamatta mitään.  ???
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: Guzzr - Huhtikuu 06, 2017, 12:15:54 ip
Hienoja kuvia maalaustöistä saa nähdä jos katsoo netistä googlen kautta :

Alasalmi Graphix Peräseinäjoki

Steelstream  Pertteli Salo

MS Street Art  Nummi-Pusula
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: Breeze - Huhtikuu 06, 2017, 12:50:00 ip
Tervehdys, onko tietoo hyvästä kypärän maalaajasta, kyseessä ei ole mikäänlainen taideteos vaan varsin yksinkertaisen kuvion maalaus. Teippauskin voi tulla kysymykseen ?


Jos kuva/kuvio ei vaadi kynäruiskumiestä, niin eiköhän se pitäisi lähteä lähes jokaiselta arvonsa tuntevalta automaalarilta.
Kannattaa käydä sen tutun maalarin luona juttusilla, niiin asia selviää.

Itsellä on kaksi Italian lipun värein maalattua arvokypärää ja ne on maalattu samassa paikassa kuin miun prätkäktin.
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: I.H. - Huhtikuu 06, 2017, 13:29:21 ip
Kävin yhdessä automaalaamossa, ovat maalanneet mp: osia tankkeja ym. kypärää ei ottanut maalattavaksi vaikka kuvio olisi varsin yksikertainen muodoltaan    :(
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: Aapo - Huhtikuu 06, 2017, 17:53:50 ip
Maalari saattaa kieltäytyä, koska tietää, ettei kaikkia kypäriä saa maalata. Lasikuituisia saa, polykarbonaattisia ei.
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: GuzGuz - Huhtikuu 06, 2017, 23:02:41 ip
Eikös polykarbonaattisetkin nykyisin ole maalattavissa alustaen sopivalla pohjamaalilla?
Kalvoratkaisuja on myös ulkonäöllisesti.
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: I.H. - Huhtikuu 06, 2017, 23:25:00 ip
Kypärä on Nolan N21 avokypärä, mistä sen tietää onko se lasikuitua vai polykarponaattia, käyttöohjeissa kun ei ole mitään mainintaa materiaalista ?
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 06, 2017, 23:50:22 ip
Yksi ero on paino. Polykarbonaatti pyrkii olemaan painavampaa. Jos pääsee katsomaan kypärän verhoilun alle selviää onko lujitteena kuitua vai pelkkää muovia. Nolan tekee tunnetusti myös ns halpakypäriä eli hinta kertoo onko kypärä muovia, lasikuitua, hiilikuitua vaiko hiilikuidun ja aramidin yhdistelmää. Tässä tapauksessa kyse on muovista ilman lujitteita.

Toki hintaa lisää myös kypärän tekniikka ja muut materiaalit.

Se mitä materiaalia kypärä on ei kerro sen ominaisuuksista suoraan paljoakaan. Muovista saa hyvän kypärän ja hiilikuidusta huonon. Onhan näitä nähty. Kuitukypärä on huomattavasti herkempi pienillekin kolhuille kuin muovikypärä joten kestossakin voi olla eroa. Delaminoituminen on kuitukypärien tyypillinen hajoamissyy.
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: Breeze - Huhtikuu 07, 2017, 05:29:14 ap
Kypärä on Nolan N21 avokypärä, mistä sen tietää onko se lasikuitua vai polykarponaattia, käyttöohjeissa kun ei ole mitään mainintaa materiaalista ?

Herra Google kertoo, että materiaali on Lexan EXL
Mitä se sitten lieneekään...
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 07, 2017, 07:28:34 ap
Loppujen lopuksi avokypäriä ja avattavia kypäriä on aika vähän kuituisena. Lexan exl kuulostaa kovin muoviselta.
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: GuzGuz - Huhtikuu 07, 2017, 07:49:03 ap
Sinänsä erikoista tuo ettei polykarbonaattikypäriä saisi maalata.
Mihin toi kemiallisteknisesti perustuu?
Henkilökohtaisesti epäilen että esim vesiliukoinen maali voisi tehdä mitään rakenteellisesti, mutta olen arvailupuolella.
Maalista imeytyy jotain haurastuttavaa muoviin vai millä seikkaa selitetään.
Entä jos venyttää muovikalvon päälle, mureneeko kypärä liiman vaikutuksesta.
Epäilen kyllä ettei muutu päähine kuin uv säteilyn vaikutusta hieman ehkäisevämmäksi.
Vakuutusyhtiö ei korvaa puolisolle henkivakuutusta jos on maalattu karbonaattikypärä päässä lähtenyt viimeiselle reissulle?
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: I.H. - Huhtikuu 07, 2017, 08:30:17 ap
Joka tapauksessa suoritan pensselimaalauksen, kunhan saan oikeaa värisävyä hommattua (T5P) .
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 07, 2017, 09:32:03 ap

Mihin toi kemiallisteknisesti perustuu?

Maalista imeytyy jotain haurastuttavaa muoviin vai millä seikkaa selitetään.



Tämä se pelote on. Itsellä on ollut maalattuja muovikypäriä. Kolhun saadessaan on vaan maalit irronneet. Yksi maalattu leukasuoja meni kyllä säpäleiksi.
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: antero mäkelä - Huhtikuu 07, 2017, 09:49:07 ap
Olisiko "maalauskiellon" taustalla se, että kypärän valmistaja ei voi ottaa vastuuta "väärin" käsitellyn kypärän kestävyydestä.
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: Aapo - Huhtikuu 07, 2017, 11:12:32 ap
Olisiko "maalauskiellon" taustalla se, että kypärän valmistaja ei voi ottaa vastuuta "väärin" käsitellyn kypärän kestävyydestä.


Juurikin tuo.

Lexan on polykarbonaattia. Sitten vaan omaa(?) päätä, omalla vastuulla.
Otsikko: Vs: Kypärän maalaus
Kirjoitti: GMies - Huhtikuu 07, 2017, 13:18:43 ip
Olisiko "maalauskiellon" taustalla se, että kypärän valmistaja ei voi ottaa vastuuta "väärin" käsitellyn kypärän kestävyydestä.
Jos kypärässä on esim. 3v takuu, kantaako  valmistaja tämän jälkeen jotain vastuuta?

Olen aina ollut siinä luulossa, että kypärän käyttö on aina käyttäjän vastuulla 100 % ja kypärän valmistajan vastuu päättyy välittömästi sen jälkeen,  jos/kun jokin laatutesti on tehty ….  no kai se vastuu vielä kaupan hyllylle saakka kestää, jos se siellä pakkauksessa itsestään hajoaa.
Joskus onnettomuuksissa kypärä on mennyt palasiksi, mutta koskaan en ole kuullut kypärän valmistajaa syytetyn.
Mikä on kypäränvalmistajan vastuu, tietääkö joku?
Mikä on kypärän takuu ja mikä on virhevastuu takuuajan jälkeen?
Esim.
Takuu kattaa valmistusvirheet”?
 ” Sweep tuotetakuu EI ole voimassa mikäli:
1) Tuote on rikkoontunut onnettomuustilanteessa
.”