Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Jimbo - Maaliskuu 19, 2017, 20:42:49 ip
-
Onko joku piristänyt kyseisen mopon moottoria onnistuneesti ja millä keinoin?
-
Pienen lisän saa putkiston ja imupuolen parannuksella, mutta rakettia siitä ei saa. Tuossa taisi olla huikean kireä iskusuhde? Lyhyt isku ja iso poraus. Iskusuhteesta saisi hyödyn irti kierroksilla, mutta 350:n kansi Ei virtaa tarpeeksi ja palotilan rakenne ei tuo kierrättämistä.
Pikkulohkon tapauksessa ei ole kyllä taikatemppu kasvattaa tilavuutta. Tiirailee ulkomaisten purkaamoiden ja esim Ebayn osatarjontaa ja hankkii pidempi iskuisen kampuran, kiertokanget mäntineen ja pytyt. Niillä jo vähän saa voiman tunnetta.
-
Onhan noita näkynyt pikkuluokissa Classic Racingissä. Ei oikein pärjää saman aikakauden Kawoille mutta muuten menee lujaa.
Tehoja voi kasvattaa laittamalla 500cc koneen ja vaihteiston. Tietenkin laitonta mutta vaatii tosi asiantuntijan selvittääkseen asian.
Jos tosimielessä haluaa pysyä 350 luokassa niin hommaa jostain Imola 8V kone. Tai saman tien Monzan kone.
Kaikista pikkulohkomoottoreista on jossain vaiheessa on ollut tarjolla 8V malli. 350 Imola, 500 Monza, 650 Lario ja jopa 750 pikkulohkoversiosta oli neliventtiilimalli.
-
Pitää oikasta ettei jollain jää väärä tieto ja vaikka innostu tekeen pyörää. Nää Guzzit ei käy Classic Racingin pikkuluokkiin koska ovat liian uusia. Ikäraja 350,500 ja 750 luokissa kun on 1972. Koosta riippumatta nämä menee Luoman luokkaan 7A eli kuten ennen sanottiin isoon forgotteniin ja siihenkin vain kaksventtiilikannella koska sellaisella pikkulohko esiteltiin -76/77 ja tässä luokassa ikäraja on 1978. Subitossa oon nähny kaupattavan V35:stä? tehtyä joka oli kairattu 750 kuutioiseksi ja nimetty Corsa Cortaksi. Väitettiin Scolan tekemäksi - kuinkahan paljon "Scolan tekemiä" Italiasta löytyykään...
-
Ei ole tulossa kilvanajoon vaikka cafe-tyyliin muokkautuu. Iskunpituus siis on eri 35- ja 50- malleissa ettei pääse niin helpolla kuin sylinterien vaihto?
-
Vai olikos se sittenkin Florida, jossa oli se iskusuhde oli F1-tasoa?
Muuten ihan mahdollista vaihtaa pytyt ja männät, mutta kiertokanget pitäisi olla sopivan pituiset. Todennäköisesti omat tai vaikka viisisatasen kanget eivät käy.
-
Eroja on. Jossain vaiheessa vaihtuu myös kytkinakselin paksuuskin eli kytkin on erilainen. Taisi olla viissatasessa jo se paksumpi eli vaihteisto ja kytkin koneen mukaan. Katsele eri Guzzimallien teknisiä tietoja ja vertaile mitä voi tehdä.
Tästä osoitteesta löytyy aika paljon tietoa: http://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
-
Maailmalta kuuspuolkki tai seitenpuolkki moottori muutamalla satsella. TTT vaikka kertoo kanavia.
-
Tää ei ole ihan halvin paikka mutta valikoimaa on: http://www.tlm.nl/en/parts/used-parts/?ccm_paging_p_b1085=4 Ja siitä eteenpäin sivu kerrallaan. Olen tuolta hankkinut pikkuvikaisia pyöriä ja kunnostanut. Jos on tehty lopullinen liikenteestä poisto niin rekisteriin saaminen täällä on riskialtista. Mutta purkupyörien osien kanssa ei ole mitään ongelmaa jos täällä on paperillinen runko johon kone ja vaihteisto asennetaan.
-
Aikanaan kun mulla oli v35 Imola metsästin siihen Gilardonin sitä varten valmistamaa mäntäpyttysarjaa jolla olis tullu 480cc. En löytänyt mistään sinä aikana kun jaksoin hakea. Voisit tietty kokeilla onneasi jos nyt voittais tuossa lotossa. En oo saanut selville kuinka iso tuollanen valmistussarja on ollut, uutta sarjaa ei varmaan tehdä.
-
Saksan ebayssa oli pelkästään vasurin mäntä ja pytty v50:en.
Täs Hollannissa (Lamersilla) edullinen 650: http://www.ebay.de/itm/142297650454 (http://www.ebay.de/itm/142297650454)
Tässä Italiassa 750. Kannattaa noilta kysyä suoraan lähettäiskö kuitenkin.
http://www.ebay.it/itm/291730652819 (http://www.ebay.it/itm/291730652819)
Usassakin olis, mutta sieltä kulut on niin pöljät, ettei kannata. Ellei itse ole riittävän ison salkun kanssa menossa reissuun..
-
Nuo Gilardonin sarjat on olleet aika rajallisia. Riittävästi ottivat tilauksia sisään ja paistoivat satsin. Sen jälkeen taas odottivat, jos oli kiinnostuneita uuteen satsiin.
-
Maailmalta kuuspuolkki tai seitenpuolkki moottori muutamalla satsella. TTT vaikka kertoo kanavia.
Ebayssa näkyi yksi 650 Floridan moottori olevan hintaan 450e, kieltämättä houkuttelisi tuo viitisenkymmentä heppaa 170 kiloiseen pyörään. Ilmeisesti menisi koko voimalinja vaihtoon?
-
Jep. Isompi moottori vaatii järeämmän kytkimen ja vaihteiston ja lisäksi perävälitys on luonnollisesti oltava pidempi koska vääntöä tulee reilusti lisää. Kaverilla on V50 jossa hänellä on 650 kone. Siinä homma käy vain koneen vaihtamalla. Eri moottoreiden koot selviää sylinterien jäähdytysripojen määrää laskemalla.
Aikanaan kolmepuolikas ei ollut suosittu koska viissatanen ei ollut paljonkaan kalliimpi.
-
Tiedän v35III:n jossa oli pelkästään Larion kone vaihdettuna. Hyvin toimi. Painohan noilla kaikilla pikkulohkoilla on käytännössä sama.
-
Saattaahan se olla että V35:sen ohuempi kytkinakseli kestää isommankin tehon. Itse laittaisin aina kyseiseen koneeseen tarkoitetun vaihteiston niin kuin keston kannalta.
-
Tehonnousuhan tuossa ei ihmeellinen ole. Vääntöä tulee jonkin verran. Äkkiveikkaus, että jos ei ihan kovimpia kiihdytyskisoja aja, niin tuskin tuosta välistä särkyy.
-
Kaunista sukua kumminkin :)
V11 Scura (02), Lario (87), Monza (82) - kuva v11lemans.com palstalta.
-
Aikansa tyylikkäimpiä peruspyöriä nämä.
-
Kiitoksia kaikille vastaajille ja vinkkaajille, halvimmat ja helpoimmat hevoset taitaa saada moottorin vaihdolla. Ei ole koskaan aikaisemmin tullut seurattua MG:n moottoreiden hintoja, halpuus yllätti posiitiivisesti. Harleyiden kanssa on tullut totuttua siihen et kehityksen kelkasta pudonneet moottorit maksaa tuhansia..