Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: antero mäkelä - Helmikuu 26, 2017, 13:28:28 ip
-
Kuuluuko vilkkujen toimia vaikka virta on pois päältä?
Olen koittanut katsella kytkentäkaaviota ja pyörän kytkentöjä, mutta en ole havainnut minkään olevan väärin kytketty. Piuhat näyttäisivät olevan tehtaan jäljiltä.
Silti vilkut toimivat riippumatta virtalukon asennosta.
-
Tuosta ilman virtoja vilkuttamisesta en ole varma mutta jos siitä on neli- eli hätävilkkutoiminto niin sen pitäisi toimia vaikka avaimet olisivat naapuriläänissä. Olisiko virheellinen kytkentä tai sitten yksinkertaisuuden vuoksi vilkut on kytketty suoraan akulta. Liekö kuitenkin sulake välissä? Helppo tutkia: vilkku päälle ja nykimään sulake kerrallaan irti kunnes vilkutus loppuu. Sama sulake voi olla myös muiden järjestelmien sulakkeena.
Tähän hätään löysin vain LM 850 kytkentäkaavion: http://guzzitek.org/schemas_electriques/gb/850/850LeMans3_1981.pdf
Vilkut ja hätävilkku vaikuttaa olevan samassa kytkennässä. Sulake F5 suojaa piiriä mutta sulakkeelle jatkuva virta tulee tasasuuntaajan liittimestä joka olisi sama asia vaikka kytkentä olisi suoraan akulta.
Edellä oleva selittää miksi vilkku toimii "virratta". Tämä sillä edellytyksellä että tonnisen LM:n kaavio on näiltä osin identtinen.
-
On hätävilkkutoiminto.
Eli toimii niinkuin pitää?
Kiitos.
-
Tuon aikakauden calissa vilkut toimii juurikin noin tehtaan jäljiltä. Eiköhän lempparissa ole sama.
-
Olisiko sen aikaisen eurooppalaisen lainsäädännön takia? Ainakin joissain maissa piti pysäköidyn ajoneuvon pystyä ilmaisemaan olevansa reunaan pysäköity. Yleensä saksalaisissa autoissa oikean vilkun kytkentä parkissa jättää oikean takavalon palamaan.
-
Ihmetytti lähinnä tuo että toimii vilkkukytkimestä ilman virtaa.
Hätävilkun toiminnnan ymmärrtää kyllä.
-
Voi olla myös virtalukon yksinkertaisuutta. Kauan aikaa on ollut virtalukossa parkkiasento jossa pysäköintivalot jäävät päälle mutta en ole tietoinen saako myös virkut vilkuttamaan. Aina ei ole ollut tätä virtalukon pysäköintiasentoa jossa parkit toimivat vaikka pyörä on lukittuna muutoin ja virta-avaimen saa irti.
Maassamme ollut lainsäädäntö ei ole suosinut nelivilkkuja vaan pysäköintivaloja. Miten lie yleiseurooppalaiset esitykset asiasta? Italiassa lie ollut aikanaan vilkuttamismyönteinen lainsäädäntö.
-
... Yleensä saksalaisissa autoissa oikean vilkun kytkentä parkissa jättää oikean takavalon palamaan.
Minulla oli Kapitän, jossa kyllä jäi palamaan vasen vilkku ( motoristille luonnollisista syistä :o), siis vilkun viiksi vasemmalle, oikealle ei palanut.
-
Itse opin tuon vahingossa äitin vanhan Golf II:n kanssa. Jäi joskus parkkipaikalle vilkku päälle ja sitä myöten takavalo.
-
T5 Poliziassa on erillinen kytkin hätävilkuille, ei tarvita virtaa päälle virtalukosta. Normivilkut tarvitsevat virran päälle virtalukosta.
-
Jep, noin ne toimi itsellänikin Le Mans III:sessa.
Tulin ekan kerran tietoiseksi asiasta melko tuoreena omistajana, kun istuin huoltsikan kuppilassa ja kaveri tuli sanomaan, että sun pyörä vilkuttelee itsekseen tuolla pihalla.
En muista enää, että oliko hätäri vai suunnan näyttö kyseessä. Väittäisin melkein, että suunta. ??