Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Vapiti - Helmikuu 25, 2017, 10:38:17 ap

Otsikko: Cali 1400, Agostinin piiput ja asetukset
Kirjoitti: Vapiti - Helmikuu 25, 2017, 10:38:17 ap
Tästä oli jo aikaisempaa keskustelua kun valittelin 1400 T:ni moottorin käytöstä pienillä kierroksilla ja moottorijarrutuksissa. Konsensus taisi olla että ajotaidoissani on parantamisen varaa. Taatusti, ja paljon. Kuitenkin lueskellessani Wildguzzi-foorumia huomasin jonkun kokeneen juurikin samanlaisia ongelmia samanlaisella laitteella. Ketjussa asiantuntijat kertoivat että piippujen vaihdon jälkeen pitäisi tehdä seuraavat toimenpiteet:

1. Throttle self-learning
2. Handle
3. Autolearning (trims)

Kohta 3 on ilmeisesti vain yhden sulakkeen tai akun irrotus, mutta 1 ja 2 kaiketi tehdään Guzzidiagin avustuksella. Vaadittavat kaapelit on hommattu ja Guzzidiag asennettu. Jos on kuten edellä mainittu, tarvitaanko tähän noitä lisäohjelmia, Reader, Writer tai Tunerpro? Ja miten yleensäkin edetään, neuvooko Guzzidiag tai onnistuuko itse opiskelemalla?

Vähään aikaan en pääse mitään tekemään asian eteen, pyörä on talvisäilössä ja ehkä parin kuukauden päästä keleistä riippuen haen sen kotiin.
Otsikko: Vs: Cali 1400, Agostinin piiput ja asetukset
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 25, 2017, 17:10:15 ip
Lainaus
Kohta 3 on ilmeisesti vain yhden sulakkeen tai akun irrotus, mutta 1 ja 2 kaiketi tehdään Guzzidiagin avustuksella. Vaadittavat kaapelit on hommattu ja Guzzidiag asennettu. Jos on kuten edellä mainittu, tarvitaanko tähän noitä lisäohjelmia, Reader, Writer tai Tunerpro? Ja miten yleensäkin edetään, neuvooko Guzzidiag tai onnistuuko itse opiskelemalla?

Omaksi ja muidenkin harmiksi voin todeta että toistaiseksi on mahdollista käyttää 1400 malleissa vain GuzziDiagia mutta liitännäisohjelmia ei. Voi olla että mahdollisuus lisätoiminnoille joskus tulee ja silloin on myös XDF apukoodi käytössä. Mutta ei kannata pidättää mitään elintoimintoja sen vuoksi.

GuzziDiagissa on myös yksi ikävä ominaisuus: sitä ei voi kovasti kylmäharjoitella sillä vasta kun kaapelit on kytketty ja pyörässä virrat päällä alkavat toiminnot olla käyttövalmiina.

GuzziDiagilla voi tehdä, kokemukseni mukaan, ainakin kohteen 1. Vaihdoin pidemmät kaasuvaijerit ohjaustangon vaihdon yhteydessä ja sen jälkeen tuli ilmoitus "URGENT SERVICE" ja punainen kolmio. Moottori kyllä kävi mutta ei ymmärtänyt kaasukahvan kääntämisestä mitään. Käynti oli epämääräistä. Homma kestää vain muutaman sekunnin. Toimenpide on kaksiosainen. Toimenpiteen jälkeen moottori toimii oikein. Ohjelma neuvoo yleensä suomeksi mutta tätä kohtaa emme ole vielä suomentaneet. Eikä sitä ole, tietääkseni, muut käyttäneetkään kuin minä. Ehkäpä suomennos tulee tehtyä joskus. Jos valitsee suomenkielisen version niin siinä suomentamattomat kohdat ovat lontooksi. Järjestelmä kehittyy koko ajan ja tulee uutta toimintoa. Jos muut sivistyskielet ovat tuttuja niin niitä voi myös käyttää.

Kohdat 2. ja 3. voivat olla myös mahdollisia vaan en ole kokeillut. Ei ole ollut tarvetta. Ilmoittelen jos tulee käyttöä oman pyörän suhteen GD:llä vielä. Samalla voin katsoa kohtien 2. ja 3. resetointia.
Otsikko: Vs: Cali 1400, Agostinin piiput ja asetukset
Kirjoitti: Camn - Helmikuu 25, 2017, 17:56:38 ip
Mietityttää tuo, että miksi pitäisi tehdä Widguzzi -pohdintojen mukaan jotain kaasukahvaan ja -vaijereihin liittyvää (kohdat 1. ja 2.)?  Jos vaihdetaan pelkästään äänenvaimentimet, kaikki "ride by wire" -järjestelmään liittyvä säilyy ennallaan.  Ainoastaan ne olosuhteet muuttuvat selvästi, mitkä vallitsevat pakoventtiileistä eteenpäin, aina ulkoilmaan saakka.  Kun pakoputkissa on lambda-anturit, moottorinohjaus säätyy itse muuttuneisiin olosuhteisiin?  Jos on epätäydellisyyttä väännössä/pätkii, lienee ollut alusta alkaen jotain vikaa.  Antureissa, säädöissä, tms. Ensimmäisenä tulee mieleen että jos on päivitys saatavilla moottorinohjausjärjestelmään, niin sitten se ensin.  Kohtaa 3. voisi ehkä kokeilla, jos säätyminen tapahtuisi resetoinnin jälkeen paremmin?  Jos ei auta, sitten etsimään enemmän osaavaa. Jokuhan raportoi aikaisemin jo muokanneensa 7SM ecua ja jos sattuisi matkaa mainitulla pyörällä Saksaan, sinne voisi sopia säädön paikkaan, jolla on osoittaa osaamista ja referenssejä.
Otsikko: Vs: Cali 1400, Agostinin piiput ja asetukset
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 25, 2017, 19:08:45 ip
Mielestäni noihin self-learning kohtiin saattaa joutua puuttumaan varsinkin silloin kun ajaja vaihtuu. Yksi ajaa yhdellä tapaa ja toiminto oppii ajotavan. Toinen henkilö voi olla ihmeissään kun on tottunut ajamaan eri tavalla. Tosin aikakin sen hoitaa mutta oikotienä on palauttaa perusasetukset. Voi olla mahdollista että asiaan voi joutua puuttumaan kun moottorin käytös muuttuu. Kuten pakoputkimuutoksessa. Silloin myös lambdojen signaalit muuttuvat. Sillä lienee merkittäviä vaikutuksia moottorin käyntiin kunnes itseoppiminen on kokonaan joko nollattu tai annettu oppia uudelleen.

Onko kyseisille äänenvaimentajille olemassa tiedostoa joka pitäisi syöttää moottorinohjaukselle? Sama asia kun aikanaan kaasutinpyörään vaihtoi tarvikevaimentimet niin sytytys ja kaasuttimet piti säätää uudelleen ja pakoputkisetissä saattoi olla mukana myös suuttimet ja muuta tavaraa. Mutta silloin ei ollutkaan automaattista takaisinkytkentää joten sen toimintoja ei tarvinnut nollailla.

Asia on hyvin mielenkiintoinen tutkittavaksi ja ratkaistavaksi. En ole herkkä uskomaan että jokin komponentti olisi vioittunut sillä järjestelmä olisi kyllä tarjonnut SERVICE tekstiä ajotietokoneen näyttöön. Itse olen näitä ilmoituksia generoinut ihan tarkoituksella oppiakseni ja joskus myös tahattomasti. Kaikista olen selvinnyt kavereiden tuella ja itse päättelemällä. Vähän tuuriakin on ollut.

Otsikko: Vs: Cali 1400, Agostinin piiput ja asetukset
Kirjoitti: Jouko S - Helmikuu 26, 2017, 20:54:43 ip
 Jos vaihdetaan pelkästään äänenvaimentimet, kaikki "ride by wire" -järjestelmään liittyvä säilyy ennallaan.  Ainoastaan ne olosuhteet muuttuvat selvästi, mitä vallitsevat pakoventtiileistä eteenpäin, aina ulkoilmaan saakka.  Kun pakoputkissa on lambda-anturit,
Missä sijaitsee 1400 Calin lambdat? Pitääkö niiden piuhoja irrottaa putkien vaihdossa ja jos sitten unohtuu kalibroida lambdat, niin voisiko nuo Vapitin kuvailemat ongelmat aiheutuakin siitä?

T. Jouko
Otsikko: Vs: Cali 1400, Agostinin piiput ja asetukset
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 26, 2017, 21:28:46 ip
California 1400:ssa (Euro3) on kaksi lämmitettävää lambda-anturia.
Liitteenä kuva varaosaluettelosta.

Lambdat ovat pakokäyrissä eivätkä siis tarvitse siirtoa jos vain äänenvaimentimet vaihtuivat.
Tuskin tarvitsevat kalibrointiakaan. Lambdat ovat lämmitettävää kapeakaistatyyppiä ja yleisesti saatavissa muualtakin kuin merkkiliikkeestä.
Otsikko: Vs: Cali 1400, Agostinin piiput ja asetukset
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 26, 2017, 21:34:07 ip
Jos putket ovat reilusti vakiota avarampaa mallia, niin en pitäisi mahdottomana, että tavallinen korjausalue ei riitä. Muutos kun tulee kerralla, voi äly olla ihmeissään. Pitäisi täten resetoida uusi nollataso.
Otsikko: Vs: Cali 1400, Agostinin piiput ja asetukset
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 26, 2017, 21:47:56 ip
Lainaus
Pitäisi täten resetoida uusi nollataso.
Niin ehkä pitäisi.
Otsikko: Vs: Cali 1400, Agostinin piiput ja asetukset
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 26, 2017, 22:08:54 ip
Jos muutos tulisi hitaasti, opitut arvot varmaan venyisivät pitkällekin alkutilanteesta, mutta kerralla tullut muutos ei ole niin helppo sulattaa.
Otsikko: Vs: Cali 1400, Agostinin piiput ja asetukset
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 26, 2017, 22:34:51 ip
Itsellä ei ole lääkkeitä 7SM:n komentamiseen. PADS saattaisi hyvinkin olla mahdollisuus.
Edelleen odottelen 7SM:n XDF tiedostoa että Readeria että Writeria. Sekään ei välttämättä riitä sillä 7SM on varsin laaja järjestelmä vaikka sitä verrattaisiin 5AM järjestelmään.

Pelkkä GuzziDiag ei kaikkeen yllä vaikka siinäkin on voimaa useisiin käteviin toimintoihin kuten vianhaku ja eräiden toimintojen asetusten teko.

Mutta totta kai aion tutkia oman pyöräni järjestelmät kunhan saan siihen vain työkalut. Sitten voin neuvoa muitakin.

Ensi hätään voi olla apuna jokin lisäboksi.
Otsikko: Vs: Cali 1400, Agostinin piiput ja asetukset
Kirjoitti: Vapiti - Maaliskuu 02, 2017, 14:31:43 ip
Agostinin piipppuihin ei ainakaan minun tietääkseni ole olemassa minkäänlaisia moottorinohjaustiedostoja. Omissa on db-killerit paikallaan, mutta siltikin moottorijarrutuksissa poksahtelee. Olen tuolla jo tottunut ajamaan, joten ei se kauheasti häiritse, mutta ainahan sitä mielellään muokkaisi paremmin toimivaan suuntaan jos jotenkin järkevästi on mahdollista. Täytyy perehtyä noihin learning-juttuihin kun tulee ajankohtaiseksi.
Kiitokset muuten motomatille noista Cali 1400 -jutuista, olen niitä mielenkiinnolla lukenut ja ottanut talteen. Teinpä jo omaani kohtuullisen vaativan muutoksen vakionopeuden säätimen käytön helpottamiseksi. Ja kyllä helpottikin, ei tarvitse enää vasurilla kurotella vaan sujuu kaasukädelläkin hanskat kourassa.
Otsikko: Vs: Cali 1400, Agostinin piiput ja asetukset
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 02, 2017, 15:44:58 ip
Se vaativa vakionopeussäätimen parantamisprosessi lienee Kimmon ansiota. Minun ei itse tarvinnut tehdä mitään muuta kuin jakaa tieto blogissani. Sieltä etsivä löytää kaikenlaista sillä artikkeleita on isolla fontilla ja rauhoittavalla punaruskealla taustalla 1045 kpl. Jutut ovat pääosin vuodesta 2012 alkaen. Vanhempia juttuja mutta eri formaatissa on noin 500 kpl mutta ne tarvitsisi editoida ja julkaista. Amisajoilta olisi myös pari moottoripyöriin liittyvää tekniikkajuttua mutta ne ovat edellen paperiformaatissa. Ei ole vielä ollut tarpeeksi aikaa....