Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Junkers - Helmikuu 23, 2017, 11:55:12 ap

Otsikko: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: Junkers - Helmikuu 23, 2017, 11:55:12 ap

Käytettyjä pyöriä katsellessa on tullut vastaan myös ABS-jarruilla varustettuja malleja (Guzzien osalta isoissa Brevoissa ja Norgessa varmaan ensimmäiseksi käyttöön, Bemareissa jo hyvinkin pitkään). Ovat helposti kalliimpia kuin ilman ABSia olevat pyörät. Satsaus voisi silti olla hintansa väärtti. Arvelen, että on hyvä ja turvallisuutta lisäävä varuste. Etenkin tällaiselle kuskille, jonka ajokokemus ja osaaminen ei niin kovin hyvä ole. Eivät tietenkään korvaa harkintaa ja ajotaitojen harjoittelua. Sen mitä olen kokemuksia kuullut, ei toimivuudessa ainakaan mitään isompia ongelmia ole ollut. 
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 23, 2017, 13:29:30 ip
C14 jarruja olen parannellut mutta tehoon ja ominaisuuksiin en 0le puuttunut. Itsestä vain tuntuu että ei pysähdy ollenkaan siihen malliin kuin esimerkiksi 1100 Breva jossa ei olut ABS:sää. Tosin isossa Calissa on enemmän massaa joten se tarvitsee myös enemmän jarruenergiaa pysähtymiseen. Mutta tunnokkuudessa ja jarrutuksen lopetuksessa on iso ero Brevan hyväksi. Renkaillakin voi olla osaa asiaan. Mutta kokemusta on vasta 8000 km C14 mallilla ja ylipäätään ABS-jarruista moottoripyörässä. Törmäilemättä olen selvinnyt.
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: GuzGuz - Helmikuu 23, 2017, 15:49:28 ip
Vähän samanlaisia kommentteja olen kuullut, että ABSilla menisi pidempään jarrutusmatkat.?
Itse en ole ajanut kuin yhtä BMW:tä missä oli, se kyllä lyhyellä kokeilulla pysähtyi ihan kiitettävästi, mutta olosuhteet oli kuiva asfaltti ja sikäli en osaa sanoa miten liukkaammalla jossa etua voisi olla.
Oma näppituntuma on että Guzzien Brembot on ajamissani olleet hyvinkin tunnokkaita ja ei pulmia jarrutuksissa.
ABS jarruissa on mietityttänyt, että tuleeko liikaakin sitten luottamusta niihin.
On nähty lukkiutomattomillakin varustettuja pyöriä ojissa, tosin se ei sinänsä kerro mitään.
 
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: Juffe - Helmikuu 23, 2017, 16:43:08 ip
Edellinen pyörä oli BMW R1200RT ABSeilla. Opetin viime kesänä 4 poikaa mopokorttiin asti. Yhtenä kokeena niillä on hätäjarrutus. Setä joutui muutamaan otteeseen näyttämään, miten se tehdään, ja paikallisen honkkarin hiekkapölyisellä asfaltilla ABS puri kyllä juuri niin hienosti kun pitääkin, eli liinat kiinni ja eleetön pysähtyminen matkalla, johon pojat eivät pystyneet :-)

Nuorempana tuli tehtyä pari lukkojarrutusta etupyörällä ja se fiilis maantienopeuksista ei unohdu... En kyl koskaan osta enää pärrää ilman ABSeja. Nykyisellä Guzzilla en ole vielä testannut "lukkojarrutusta". Sekin täytyy keväällä tehdä. Toki varmaan samaisen honkkarin parkkiksella ilta-aikaan, ettei kukaan näe...
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: NorgeGTL - Helmikuu 23, 2017, 18:37:37 ip
Norgessa oli ABSit ja nyt Stelviossa ja kokemusta 132 tkm. Noiden välissä oli ABSittomia pyöriä ja kuten on käytössä vieläkin. Kerran on Norgessa takapyörän ABS nakuttanut toimimisen merkkinä. Soratiellä pitää muistaa ottaa Stelviosta pois, jotta saa takapyörän lukkoon, muuten ei tunnu pysähtyvän.

Aikojen saatossa konttauksia olisi ainakin kaksi vähemmän jos ABSit oli olisi ollut. Silti en liputa ABSien puolesta enkä ole halukas maksamaan niistä lisähintaa. Jos on niin ei haittaa. Uusissa pyörissä ABSit ei käytännössä ole tainnut nostaa hintoja juurikaan.

Aikanaan kun ostin uuden BMW R 1150 R:n niin sen ovh oli jotakin 105000 FIM ja ABS-malli olisi ollut 13000 FIMiä kalliimpi. Pari vuotta myöhemmin ABS oli vakiona eikä hintataso ollut muistaakseni juurikaan noussut. Eikös noita aikoja pyörienkin hinnat alskeneet jonkin verran vuotta myöhemmin kuin autojen? Ei taida käytetyissäkään hintaan vaikuttaa yksistään kun ne  useimmissa isoissa pyörissä kuitenkin ovat.   
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 23, 2017, 20:11:15 ip
Eikös ne ole pakolliset olleet jo muutaman vuoden? Eli uusia ei ilman saa.
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 23, 2017, 21:26:46 ip
Kaikissa uusissa pyörissä pakolliset. Viime vuonna piti viimeistään rekisteröidä ne joissa ei ole ABS:iä eikä Euro4 saastenormia. Voidaan niitä silti uutenakin myydä. Mutta valmiiksi kilvillä.

Tutkin jo Cali 1400:sen jarrujärjestelmän ja aika pitkälle purinkin. ABS-rasia on helppo ohittaa: sinne kahvalta lähtevä etujarruletku irrotetaan alapäästään kuten ABS-yksiköstä etujarrullekin lähtevä letku ja yhdistetään sisäkierteisellä M10x1mm väliholkilla jossa on sisäkartiot. Normi jarruosatavaraa. Takajarrulle voi tehdä samoin. Ohitetaan siis "jatkoholkeilla" ABS-yksikkö. ABS:n letkulähdöt 4 kpl tulpataan. Näppärämmät ottavat yksikön vielä irti ja kytkevät sen johdotuksen niin että pyörän ajotietokone luulee että ABS toimii normaalisti.

Silloin tosin menetetään turvallisuustoiminnoista ainakin renkaanpaineiden muutoksen valvonta. Mutta jarrut toimivat niin kuin niiden pitääkin mutta vastuu on enemmän kuljettajalla kuten moottoripyörien reilun sadan vuoden historiassa tähänkin asti.
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: GMies - Helmikuu 24, 2017, 08:30:50 ap
...
 Mutta jarrut toimivat niin kuin niiden pitääkin mutta vastuu on enemmän kuljettajalla kuten moottoripyörien reilun sadan vuoden historiassa tähänkin asti.
Ja minulla jo aivoissa 0,001 sekunnin välähdys, ”hankittava ABS:t niin joku muu kantaisi vastuun  :D, mutta ei se sitten tainnutkaan olla niin.  :(
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 24, 2017, 11:40:54 ap
...
 Mutta jarrut toimivat niin kuin niiden pitääkin mutta vastuu on enemmän kuljettajalla kuten moottoripyörien reilun sadan vuoden historiassa tähänkin asti.
Ja minulla jo aivoissa 0,001 sekunnin välähdys, ”hankittava ABS:t niin joku muu kantaisi vastuun  :D, mutta ei se sitten tainnutkaan olla niin.  :(

Ei se jarruttamisen alkamisen viive tai päätös tehdä päässään jarruttamispäätös ja saada se tieto raajojen lihaksille ja sieltä jarruille ei ole nopeutunut. Kuten havainnointi ylipäätään. Tuoreessa lainsäädäntöesityksessä esitetään moottoriajoneuvoihin hätäjarrutusavustinta. Sen toiminta olisi osittain tai, tilanteesta riippuen, kokonaan kuljettajasta riippumatonta.
Siinäpä onkin miettimistä miten se toteutetaan moottoripyörään.

BMW:llä oli jokunen vuosi sitten vastaava avustin mutta se vain tehosti kuljettajan jarrutusta silloin kun avustin havaitsi että tehdään äkillinen jarrutuksen aloitus. Oli ja meni. Ei tullut asiakkaiden suosioon.
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 24, 2017, 13:00:53 ip
Olikos se tuo sama Bemarin laitteisto, joka reippaamman rata-ajon rasituksessa unohti sittemmin koko jarrutustouhun. Aiheutti varmaan väriraitoja alushousuun, kun jarru päättää omatoimisesti lähteä lomalle kesken tykityksen..
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: Pekka - Helmikuu 24, 2017, 22:10:27 ip
"Hätäjarruavustin" tunnetaan jo jarruassistenttina. Sen on kehitetty koska usein hätäjarrutustilanteessa
kuljettaja ei osaa tai uskalla painaa jarrua riittävän voimakkaasti. Jarruassistentin on tarkoitus tunnistaa
hätäjarrutustilanne ja laittaa kaikki peliin, että ajoneuvo saataisiin pysähtymään ajoissa, vaikka kuski
nuukaileekin.
ABS jarrullahan hätäjarrutus on periaatteessa kuskillekin helppo toimenpide. Polkaisee vain jarrupolkimen
alas täysillä. Jos auton alustasta ei kuulu tilanteessa mitään kolahdusta tai tömähdystä, (oli ABS tai ei) polkaisu on
todennäköisesti ollut lepsu ja voimaton.
Jos on tarkoitus oikeasti pysähtyä ja huomaa ABS:n puuttuvan peliin, pitää jarrua painaa vain lisää, ei missään
tapauksessa löysätä. Näin ainakin autolla, saadaan kaikki pyörät täysillä mukaan jarrutustapahtumaan.
Se on sitten toinen asia kun kaikkien autojen ABS ei oikein tunnista todella liukasta tienpintaa ja jarrutusmatkat
venyvät. Todella liukkaalla pinnalla suuri osa jarrutustehosta taitaa edelleen syntyä jään sulattamisesta.
Jos pyörää pidetään pyörimässä jatkuvasti, ei se silloin pysähdy. Lisäksi suuret pyörivät massat hidastavat
pyörimisnopeuden muutoksia. Laitoitko autoosi raskaat kevytmetalliset (raskasmetalliset) koristevanteet, joiden halkaisija
vielä poikkeaa alkuperäisistä? Voi olla silloin ABS:n parametreissa jotain säätötarvetta.
Jarruassistentti aiheuttaa minulle äkkiseltään tahattomia hätäjarrutuksia. Kai siihen tottuisi tai pitäisi vaihtaa vain
ajotapaa.

ABS jarruja olen joskus Bemun K- ja R1100 sarjan pyörillä kokeillut, pikkasen se pelotti. Etsin hyvin hiekoitetun
parkkipaikan, otin reippaasti vauhtia ja kaikki pohjaan. Hyvin nätisti R1100 pysähtyi pumppujen sirittäessä siinä
sylissä tankin takana. K-sarjan ABS:n säätötapahtuma oli paljon hitaampi, kuski ja sivustakatsoja huomasi kuinka
pyörä keinuu jarrutuksen aikana. Kaarteessa en kokeilisi.
Pikkuisen arveluttaa nyt kun ABS on tullut pakolliseksi. Se kun ei enää ole rahastettavissa oleva lisävaruste, mennäänkö
halvimmalla siitä missä rima on alimpana?

Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: Breeze - Helmikuu 25, 2017, 08:55:59 ap

Pikkuisen arveluttaa nyt kun ABS on tullut pakolliseksi. Se kun ei enää ole rahastettavissa oleva lisävaruste, mennäänkö
halvimmalla siitä missä rima on alimpana?



ABS-jarruja prätkiin on tehty jo niin kauan, että tuskin kenenkään kannattaa alkaa itse rakentamaan paskoja ABS-jarruja, kun hyvät ja edulliset voi ostaa alihankkijalta.
Näin ainakin luulen ja toivon...
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: Pekka - Helmikuu 25, 2017, 14:33:08 ip
”hankittava ABS:t niin joku muu kantaisi vastuun  :D, mutta ei se sitten tainnutkaan olla niin.  :(

Silloin kun ABS alkoi yleistyä autoissa, vakuutusyhtiöt myönsivät ABS jarrullisille alennuksia vakuutusmaksuihin.
Ajateltiin näin niiden yleistyvän ja onnettomuuksien vähenevän. Lopulta alennukset vedettiin takaisin kun havaittiin, että
näillä autoilla onnettomuudet pikemminkin lisääntyivät. Ei se toki ollut ABS:n vika, varmaankin niillä oli vaikutusta
auton ostajaan ja hänen toimintaansa.
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: GuzGuz - Helmikuu 25, 2017, 16:54:56 ip
Jotenkin ärsyttävä tilanne voi tulla kun ei olekaan "puikoissa" vaan joku sisäänrakennnettu pyörässä säätää pysähtymistä.
Varsinkin jos arveluttaa toimiiko.
Luotettaviksi ovat vissiin kyllä kehittyneet, ei ainakaan pahaa arvostelua ole tullut viime aikaisista testeistä.
Jarrut pohjaan ja katsotaan miten kävi ei kyllä tee hyvää pyöräkuskia, mutta kai tää on sitten 2017 lukua.
Pyörää ajetaan perstuntumalla ja ollut vaikeuksia ymmärtää muuttuuko kuinka parempaan suuntaan kehityksen meno, no, ruisku ainakin josta ei ole kun hyvää sanottavaa.
Onko tosiaan totta että vakuutusyhtiöiden korvaukset kasvoi lukkiutomattomien jarrujen tultua pakollisiksi uusissa myös pyörien osalta?
Vai vakuutysyhtiöiden taas pari miljoonaa muuten vaan?
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: Pekka - Helmikuu 25, 2017, 18:10:50 ip
Tunnustan että ainakin minä haluan kokeilla, jos autossa tai moottoripyörässä on jotain avustimia, missä ne puuttuvat peliin.
Kuinka kovaa niiden kanssa voi ajaa mutkaan ja miten pysähtyy? Tulee pikkuhiljaa tavaksi mitata "turvallisuuslisä "ulos.
Varmaankin joku muukin on toiminut näin?
En kantaisi huolta ABS- tai muiden avustimien toimintavarmuudesta. Ainakin ABS:tä raskaalla puolella
on sellaiset kokemukset. Jos vaikka oli akut kytketty väärin ja kaikki muut boxit menee sen seurauksena vaihtoon,
on ABS-järjestelmä vielä jäänyt ehjäksi.
Mutta pitää uskoa sitä mittariston vikavaloa. Jos järjestelmä ilmoittautuu vialliseksi on se korjattava. Vika voi olla sellainen,
tai kehittyä ajan kanssa sellaiseksi, että menetetään myös perinteiset jarrut kokonaan. Tämäkin on tullut nähtyä ja koettua.

Jos oikein alkaa pelottaa, erilaisia uhkia löytyy. SEU on pikkuhiljaa tulossa suurenkin yleisön tietoisuuteen.
Lyhyesti; avaruudesta tulevat hiukkaset vaikuttavat maanpinnallakin tietokoneiden toimintaan, ilmeisesti ongelma
pahenee komponenttien pienentyessä. Bitti voi oikeasti mennä "poikittain"
http://www.solarstorms.org/SEUFinn.pdf.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Single_event_upset
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 25, 2017, 21:04:06 ip
Yllättävän kestäviä on kyllä tullut vastaan. Työkaverin Renault alkoi vilkutella abs-valoa. Anturit olivat ehjiä, niin mielenkiinto kohdistui itse boksiin. Siellä olikin kahvikupillinen vettä.. Kuivaus ja homma toimii taas normaalisti.
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: Junkers - Helmikuu 26, 2017, 11:27:02 ap
Teknologia lisääntyy ajoneuvoissa väistämättä eikä sen toiminta tietenkään koskaan ole idioottivarmaa. Ei siis pidä luottaa pelkästään tekniikkaan vaan omaa ajotaitoakin on syytä ylläpitää / parantaa ja kaiken A ja O on tietysti ennakointi ja oma asenne. En silti osaa hirveästi pelätä tekniikan lisääntymistä, sillä robottiautoja koskevassa keskustelussa on arvioitu inhimillisten virheiden osuus (onko arvioitu oikein, sitä en varmuudella tiedä) onnettomuuksien syynä niin suureksi, että lisääntyvä tekniikka suurella todennäköisyydellä tulee onnettomuuslukuja pienentämään. Tämä tietysti vain siinä tapauksessa, että "turvatekniikan" hyötyjä ei ulosmitata muuttamalla ajotapaa riskialttiimpaan suuntaan.

Omakohtaisesti oli hyvin havainnollistavaa päästä pari vuotta sitten sohjoiselle ja jäiselle ajoharjoitteluradalle kokemaan auton kaarrekäyttäytymistä luistoneston kera ja ilman luistonestoa. Suosittelen kokeilemaan jos vain tulee tilaisuus tällaiseen tapahtumaan osallistua.   
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: Pekka - Helmikuu 26, 2017, 12:20:02 ip
Kokeiltu on, siinä missä minun takavetoinen Transit eteni lumenpöppötöisessä kaarteessa vakaassa sladissa,
työpaikan vastaavanlainen Vito ajautui nokka edellä sivuun lumipenkkaan. Tapahtuman pystyi toistamaan jos halusi.
Avustimet ohjasivat Viton nokka edellä kohti ojaa, niin kuin niiden tilanteessa kuuluikin tehdä :o.
Oikea tapa olisi ollut ajaa niin hitaasti ettei luista eikä sudi. Keli ei vain oikein sallinut sitä, olisi juuttunut kiinni keskelle tietä,
kun yritti pitää yllä enepi nopeutta avustimet vei sitten penkkaan. Poisti "kaaharin" liikenteestä hetkeksi.
Toisaalta mielestäni tuossa Vitossa oli niin huono alusta, että se olisi ollut talvikelissä hengenvaarallinen laite ilman
ajonvakautusta.
Tästä tullaan siihen, onko säästetty alustan toiminnassa yleisesti ja paikataan tilanne avustimilla?
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 26, 2017, 13:07:42 ip
Lainaus
Tästä tullaan siihen, onko säästetty alustan toiminnassa yleisesti ja paikataan tilanne avustimilla?
Tätä olen epäillyt jo pitkään. Järjestelmien takaisinkytkennällä on helppo piilotella niissä olevia teknisiä puutteita.
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 26, 2017, 14:19:59 ip
Kokeiltu on, siinä missä minun takavetoinen Transit eteni lumenpöppötöisessä kaarteessa vakaassa sladissa,
työpaikan vastaavanlainen Vito ajautui nokka edellä sivuun lumipenkkaan. Tapahtuman pystyi toistamaan jos halusi.
Avustimet ohjasivat Viton nokka edellä kohti ojaa, niin kuin niiden tilanteessa kuuluikin tehdä :o.
Oikea tapa olisi ollut ajaa niin hitaasti ettei luista eikä sudi. Keli ei vain oikein sallinut sitä, olisi juuttunut kiinni keskelle tietä,
kun yritti pitää yllä enepi nopeutta avustimet vei sitten penkkaan. Poisti "kaaharin" liikenteestä hetkeksi.
Toisaalta mielestäni tuossa Vitossa oli niin huono alusta, että se olisi ollut talvikelissä hengenvaarallinen laite ilman
ajonvakautusta.
Tästä tullaan siihen, onko säästetty alustan toiminnassa yleisesti ja paikataan tilanne avustimilla?

Mersun sutimisenesto on surullisen huono. Vitossa se vielä korostuu, kun on henkilömalleja kevyempi perä.
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: Junkers - Helmikuu 26, 2017, 14:25:42 ip
Molemmat autot lienevät takavetoisia. Olivatko kuljettajat yhtä kokeneita ja tottuneita autoihinsa ? Vai ajoiko sama kuski vuoronperään eri autoilla saman reitin ? Näistäkin muuttujista syntyy aika äkkiä isoja eroja lopputulokseen. Nykyään on jo paljon kuljettajia, jotka eivät ole ikinä ajaneet takavetoisella autolla ja heille sen käyttäytyminen pidon ollessa heikentynyt voi olla täysi mysteeri. Tuolla ajoharjoitteluradalla pääsi kokeilemaan omalla tutulla autolla ajamista luistoneston kera ja ilman sitä, siinä homman pointti.
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 26, 2017, 19:21:59 ip
Olen itse jäänyt pulaan siksi että vuokra-autossa oli ajohallintajärjestelmä joka ei pärjännyt erittäin huonoissa olosuhteissa ja jota järjestelmää en osannut kytkeä vieraasta autosta pois. Ratkaisin asian siten että peruutin muutaman kilometrin. Ilman kyseistä varolaitetta olisi matkanteko ollut aivan normaalia mutta asianmukaisen varovaista.
Arvatkaapa olenko kyseisten järjestelmien kannattaja.
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: Breeze - Helmikuu 26, 2017, 20:46:47 ip
Olen itse jäänyt pulaan siksi että vuokra-autossa oli ajohallintajärjestelmä joka ei pärjännyt erittäin huonoissa olosuhteissa ja jota järjestelmää en osannut kytkeä vieraasta autosta pois. Ratkaisin asian siten että peruutin muutaman kilometrin. Ilman kyseistä varolaitetta olisi matkanteko ollut aivan normaalia mutta asianmukaisen varovaista.
Arvatkaapa olenko kyseisten järjestelmien kannattaja.

Muistan aikoinaan, kun kaverin piti pyytää naapuri hinamaan 165 000€ BMW E65 pois hänen pihaltaan.
Suvi, pakkanen, pihamaa jäässä ja tielle ylämäki.
Esittelyauto ja manuaalit automyyjän laatikossa, joten neuvot oli kaukana.
Olisi pitänyt saada luistonesto pois päältä.

Malli, missä tuli ekana? se keskikonsolissa oleva pyöritettävä, painettava ja liekkö siinä vielä ollut ilmansuuntiin työnnettävä valintamahdollisuus nupikkarengaspyöritin.

 
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 26, 2017, 21:10:57 ip
kahdella kaverilla on viime kesänä ostetut KTM:n matkaendurot. Ymmärsin puheistaan että ovat melko tehokkaitakin. Kehuivat pyöriensä ajonhallintajärjestelmää. Sorallakin uskaltaa kaasua kiertää vaikka kahvan pohjaan eikä siltikään takarengas lähde kummoisenkaan luistoon mutta vauhtia tulee. Samoin on jarrutuksessa jota voi jatkaa täysillä puristaen vaikka koko kaarteen ajan pelkäämättä kaatumista. Pitivät järjestelmiä erinomaisina ja vähentävät stressiä ajaessa oudolla tiellä.

Ajotaito muuttuu varmaan toisenlaiseksi eikä kuljettaja niinkään lue tien ominaisuuksia vaan pyörän toimintoja ja reagoi niihin. Vain ohjaaminen jää kuljettajan tehtäväksi, toistaiseksi.
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: Pekka - Helmikuu 26, 2017, 21:20:31 ip
Molemmat autot lienevät takavetoisia. Olivatko kuljettajat yhtä kokeneita ja tottuneita autoihinsa ? Vai ajoiko sama kuski vuoronperään eri autoilla saman reitin ? Näistäkin muuttujista syntyy aika äkkiä isoja eroja lopputulokseen. Nykyään on jo paljon kuljettajia, jotka eivät ole ikinä ajaneet takavetoisella autolla ja heille sen käyttäytyminen pidon ollessa heikentynyt voi olla täysi mysteeri. Tuolla ajoharjoitteluradalla pääsi kokeilemaan omalla tutulla autolla ajamista luistoneston kera ja ilman sitä, siinä homman pointti.
Ihan ite olen ajellut kummallakin autolla. Viton "kyvyttömyyteen" kyllästyttiin lopulta ja laitettiin kantavuuden puitteissa paksumpi pohjapelti
tavaratilaan. Tottumuksesta en tiedä mutta olen tykästynyt ohjaamaan autoa myös jarrulla ja kaasupolkimella, vetotavasta riippumatta.
Tunsin itseni Viton puikoissa aika avuttomaksi kun mikään tuttu konsti ei saanut sen nokkaa kääntymään tien suuntaiseksi.
Nykyinen auto on etuvetoinen ja automaatti, se on rauhoittanut ajotyyliä kun ei aina tiedä mitä vaihdeaski tekee missäkin tilanteessa.
Lisäksi kaasun ja jarrun samanaikainen painaminen katkaisee vedon isommilla vaihteilla. Samoin viive kaasupolkimen liikkeen ja
vetopyörän välillä ei ole tullut tutuksi. On ajettava ihmisiksi tällä.
Joskus kun olin menossa työmaalle Transitilla ja lunta oli taas tien täydeltä, eteen sattui kolmeakymppiä etenevä henkilöauto.
Siinä jarruvalot vilkkuivat jatkuvasti, mitä ihmettelin ja yritin pitää Transitin liikkeessä. Transit olisi tarvinnut enempi vauhtia ettei
olisi uhannut juuttua kinoksiin. Sitten huomasin kuinka sen edellä menijän kojelaudassa vilkkui erivärisiä valoja, jarruvalojen lisäksi.
Siellä oli kuskilla kaasu pohjassa, luistonesto toppuutteli ja ajonvakautus jarrutteli pyöriä ettei olisi yhtään sivullepäin luistanut.
Vito käyttäytyi vastaavassa tilanteessa samoin. Edellä kirjoittaneiden kokemuksista päätellen on yleinen toimintamalli?


Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 26, 2017, 21:31:49 ip
kahdella kaverilla on viime kesänä ostetut KTM:n matkaendurot. Ymmärsin puheistaan että ovat melko tehokkaitakin. Kehuivat pyöriensä ajonhallintajärjestelmää. Sorallakin uskaltaa kaasua kiertää vaikka kahvan pohjaan eikä siltikään takarengas lähde kummoisenkaan luistoon mutta vauhtia tulee. Samoin on jarrutuksessa jota voi jatkaa täysillä puristaen vaikka koko kaarteen ajan pelkäämättä kaatumista. Pitivät järjestelmiä erinomaisina ja vähentävät stressiä ajaessa oudolla tiellä.


Kaverilla on juuri sellainen kotarin jymyenduro. Kehuu myös estoitta. On tarjotellut sitä minulle pitkään koeajoon monesti, mutten ole ehtinyt ottaa. Josko tänä kesänä.
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: Pekka - Helmikuu 26, 2017, 21:34:48 ip
Ei tuo fysiikan lakeja miksikään muuta, jos vauhtia tulee helpon ajettavuuden ansiosta liikaa, sitä on
avustimista huolimatta liikaa.
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 26, 2017, 21:44:25 ip
Ei tuo fysiikan lakeja miksikään muuta, jos vauhtia tulee helpon ajettavuuden ansiosta liikaa, sitä on
avustimista huolimatta liikaa.
Liki saman selvityksen näille kaveruksille esitin mutta nauroivat epäluuloisuudelleni. Vauhti on kuulemma noussut reilusti josta osa kuulemma aktiivijousituksen ansiota. Asfaltillakaan ei keula eikä takapyöra irtoa tiestä vaikka kuinka käskisi. Ei silti ajaminen, kuulemma, ole yhtään tylsää vaikka jousitus tekee tiestä tasaista ja ajonhallinta + jarrut takaavat pidon joka tilanteessa.
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: Pekka - Helmikuu 26, 2017, 22:09:58 ip
Eivät sitten ole ajaneet täysillä, vielä.
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 26, 2017, 22:11:26 ip
Radalla seurattiin erään puolituttavan ensimmäistä ratapäivää uudella Superdukella. Ei keulinut, vaan kiihtyi. Myös jarrutukset pystyi viemään aika syvälle. Kostautui kylläkin iltapäivällä soraulkoilutukseen..
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: Pekka - Helmikuu 26, 2017, 22:21:20 ip
Pitäisi vielä olla se avustin mikä avaisi/estäisi hartialukon. Lisäksi pitäisi saada
pyörä tarvittaessa kallistumaan kaarteessa enemmän kuin kuski uskaltaa. Taitaisi silloin olla jo
automaattiohjaus kyseessä.
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: Camn - Helmikuu 27, 2017, 09:45:12 ap
Lainaus
Kostautui kylläkin iltapäivällä
Niin... toisaalta ja toisaalta... Vähän sama kuin että jos ei navigaattori toimi, ei osata perille. Tekniikan avulla pärjätään mutta hankalasti kantapään kautta opittavaa ajotaitoa ei ole riittävästi. Toki, erittäin suositeltavia apulaitteita, varsinkin julkisessa liikenteessä. Jonain päivänä taas menen rata-alkeita jatkamaan.
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 27, 2017, 11:54:32 ap
Kai se vain on sopeuduttava näihin nykykotkotuksiin.
Tilanne menee jossain vaiheessa siihen että jos ei ole vaadittua varustusta pyörässä ja kuskin yllä ei tielle ole asiaa.

Yhdestä "keksinnöstä" kuulin tieturvallisuuden ja liikennerikemaksun kehittelyn yhteydessä. Perustetaan yritys tai yrityksiä jotka tarjoavat, aluksi autoilijoille, rahaa siitä että sallivat asennuttaa autoihinsa tutkan ja valokuvauslaitteen. Maksu perustuu ajettuun matkaan ja siihen paljonko kuvia on kertynyt. Laite toimii samoin kuin "peltipoliisi" eli mittaa vastaantulijan nopeuden, ottaa kuvan ja lähettää sen rikemaksuja keräävälle firmalle. Paljon ajava voisi näin tienata ajaessaan tekemättä mitään.

Tämä rikemaksu ei siis ole sakko vaan vain maksu tehdystä virheestä ja siksi sitä voi kerätä kaikki luvan saaneet. Kuten pysäköintivirhemaksujakin keräävät firmat. Toiminta perustuu ns. haltijavastuuseen eli maksu lähtee ajoneuvon omistajalle tai haltijalle. Hänen tehtävänsä on kerätä maksu siltä joka rikkeen on tehnyt tai maksaa se itse.

Asiaa pidetään hyvin merkittävänä sillä se pitää nopeudet kurissa koska koskaan ei voi tietää "kuka tulee vastaan". Aivan erinomainen keksintö tämä. Kohta vaaditaan ne etukilvet moottoripyöriinkin.

Asia sisältyy uuteen tieliikennelain uudistukseen.
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: Olavi - Helmikuu 27, 2017, 19:17:32 ip
Tulevana kesänä on sitten oikeasti opeteltava käyttämään näitä "nykyajan kotkotuksia." Apriliassa on säädettävä abs, sutimisenesto, keulimisenesto, eri ohjelmat radalle ja tielle. Ohjekirja varoittaa mm. rataohjelmasta, jota suositellaan vaan todella kokeneelle jne. On pykälän verran monimutkaisempaa kuin autoissa.  Ohjekirja on sellainen tupakka-askin kokoinen ja fontti kokoa "mikrofilmin tekstitys". Pitää varmaan ottaa keskeiset sivut kopiokoneella suurennettuna. Eli haltuunotettavaa uutta on tälle kesää tiedossa.

Viime syksynä tuli ajeltua ihan rennosti ja ilman erityisiä tavoitteita normaalia maantieajoa Aprilialla. Yllättävän mutkaton ja helppo ajettava jopa kyytiläisen kanssa.  Kiihtyvyys on rajua eikä ole tullut vielä kokeiltua todellisia rajoja tuolla pyörällä. Tulevana ajokautena käyn Aprilialla ennakoivan ajon harjoittelut (2 päivää) ja rata-ajot ducatiklubin vuoroilla pääosin Alastaron radalla.  Pelisäännöt radalla kuulostavat aika tiukoilta, mikä on vain hyvä asia. Aika nöyrällä asenteella on mentävä radalle oppiin. Tulee varmasti mielenkiintoinen kesä  ;D.

Mp messuilla juttelin ducatiklubin presidentin kanssa ja kuuleman mukaan Guzziklubilaiset olisivat kovasti tervetulleita heidän ratavuoroille. Ei ilmeisesti ole Guzzeja kuitenkaan juuri radalla näkynyt? Eihän se olisi yhtään hassumpaa mennä joku kerta myös Calilla radalle ;D. Kuluisivat kummit vähän reunoiltakin.
 
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 27, 2017, 19:45:21 ip
Minä olen kouluttanut Californiaani rataolosuhteisiin viitisen kesää. Sitä ennen saman verran pikkulohkoa. Aika yksin olen merkkeineni ollut.
Onko sulla siis RSV4? Olen koko ajan luullut, että sulla on se vee kakkos Mille.
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: Camn - Helmikuu 27, 2017, 21:16:31 ip
Lainaus
pyörä tarvittaessa kallistumaan kaarteessa enemmän kuin kuski uskaltaa
Jo ensimmäisten ratapäivien jälkeen  -näin arvelen-  käy niin että tässä kohtaa alkaa tulemaan siviiliajossa etua. Tietää, että kyllä siellä on varoja, jos pitää valita: "kallistanko lisää/menenkö lepikkoon".
Lainaus
autoilijoille, rahaa siitä että sallivat asennuttaa autoihinsa tutkan ja valokuvauslaitteen
Taivas varjele... tuohon kai löytyy joku lainkohta, joka tuollaisen mielivallan estää.  Varmasti löytyy lukemattomia kuskeja, jotka ovat sitä mieltä että "minä olen Viipurin läänin maaherra ja minä ajan sallittua tuntinopeutta" - muita sakotettakoon.
Lainaus
eikä ole tullut vielä kokeiltua todellisia rajoja tuolla pyörällä
Hattu kourassa nöyränä totean, että "tuolla pyörällä"...puuuhhh... ei varmaan kannata kokeillakaan ihan heti? Kiva olisi katsoa (ja kuunnella) vierestä kun osaaja käskee... 2015 RSV4 (ABS): https://www.youtube.com/watch?v=wvvCYuFTy-s (https://www.youtube.com/watch?v=wvvCYuFTy-s)
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: GuzGuz - Helmikuu 28, 2017, 13:24:22 ip
Maksavat kohta jos antaa asentaa autoonsa tutkat ja vakoilukamerat, hahaa!
Tätä ilmeisesti on ihan vakavissaan nyt ehdotettu..?
Ensi ajatus oli kyllä aprillipäivästä.
On aikoihin taas eletty jos tuota koitetaan tosissaa
Aamu tv:ssä kertoi poliisi että 50% on ylinopeudet vähentyneet.
Tarkoittikohan että rike- ja muiden sakkojen määrä olisi noin rajusti vähentynyt?
Lisää maksuja just syksyllä ajettiin aivan järjettöminä korotuksia muutenkin koviin rikemaksuihin.

Tutkautoista poliisinkin käytössä käydään jo ennestään hyvin ristiriitaista keskustelua:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201612012200034249_uu.shtml
Ajatelkaas mitä seuraisi jos "yksityispoliisit" pääsisi käräyttelemään ylityksistä.
Itse tiedän lähiteillä heti muutaman paikan missä esim pitkän alamäen päässä 80 rajoitus muuttuu yllättäen pienemmäksi.
Noihin ajaa varmaan 80% autoista ylinopeutta.
Vielä kun saisi provision rikemaksusta, niin eihän tässä tarvisi töitä tehdä enään ollenkaan.
Jonlaista muilutusta tosin saattaisi esiintyä nopeasti, tai mystinen katoaminen.
Otsikko: Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
Kirjoitti: Olavi - Helmikuu 28, 2017, 19:20:05 ip
Aprilia on tosiaan sama (RSV4 2015) kuin tuossa Camnin videossa, tosin oma on  RR. Videossa taitaa olla RF, jossa on eroja mm. jousituksessa/iskarit (Öhlins), takoaluvanteet. Tuossa omassa on SACHSin jousitus/iskarit. Mm. moottori, voimasiirto, jarrut, moottorinohjaus ovat samat. Pyörällä on ajettu n. 5.000 km.

Huipputehot (201 hv) tulevat muistaakseni 12.500 rpm tietämillä. Ei ole noilla luvuilla tullut käytyä. On varmasti paljon kiinni valitusta ohjelmasta mitä tapahtuu kaasua kääntämällä. Viime syksynä ajoin vain katuohjelmalla. Silläkin kyyti oli riittävä. Quick Shifter toimii vain yli 4000 rpm. Esim. kaasukahva asento vakioituna riittäville kierroksille, kiihtyvyys huomioiden, vaihteita voi pukata peräkkäin alle sekunti/pykälä, mihin nyt haluaa nopeutta nostaa. Siinä on pidettävä jo pyörästä kiinnikin ;D
 
Koneen käyntiääni on sitten omaa luokkaa, sen mekaaninen meteli on aika häijy jo tyhjäkäynnillä. Vaatii tulpat korviin. Hieman oli alkuun totuttautumista kytkimen kanssa liikkeelle lähdön kanssa sen kun tuntui oleva on tai off. Ei tuo kaupungin liikennevaloissa ole mukavin ajettava, mutta pärjää kyllä. On varmasti paljon haltuun otettavaa tuon kanssa ja kaikkea ei edes pidä tavoitella realismi huomioiden.