Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Pulmu - Helmikuu 14, 2017, 14:06:21 ip
-
Kevättä odotellessa jos vaikka öljyt valmiiksi hommaisi :) Täältäpäin ei taida ihan noita ohjekirjassa suositeltuja Agipin öljyjä löytää mutta kelpaisiko Motonetin Motul 75W90 mahdollisesti sekä perään että lootaan? http://www.motonet.fi/fi/tuote/593012/Motul-Motylgear-75W90-1l-vaihteistooljy-synteettinen (http://www.motonet.fi/fi/tuote/593012/Motul-Motylgear-75W90-1l-vaihteistooljy-synteettinen)
Myöskin eri jutuissa suositellaan perään lisäainetta, olisiko noista hyötyä? Motonetista LiquiMoly kitkanvähentäjä MOS2 ? http://www.motonet.fi/fi/kategoria/718/683826/LiquiMoly-oljyn-lisaaineet (http://www.motonet.fi/fi/kategoria/718/683826/LiquiMoly-oljyn-lisaaineet)
-
Mitä manuaali sanoo? Carc-perään ei vissiin valmistaja kehoita molya laittamaan. Laadukas 75W90 riittää varmasti. Ameriikkalaiset käyttävät Redlinen Shockprooffia myös perässä.
-
Manuaali sanoo että jos vaihdelaatikkoon tai perään pitää lisätä tai vaihtaa öljyä niin vie pyörä valtuutettuun huoltoon ::)
-
CARC-perään nimenomaan pitää laittaa Molykote A-dispersiota. Ensimmäisenä luin käyttäjän käsikirjasta että ei pidä laittaa ja kohta tuli takaisinkutsu ja lisälehti käsikirjaan että ehdottomasti Molykotea. Vanha perä irrotettiin takaisikutsuhuollossa ja uusi perä asennettiin. Uudessa perässä oli Molykote sisällä.
Mulla oli CARC Guzzi eli Breva 1100 vuodesta 2005 vuoteen 2016. Toimi hyvin ja mitä tiedän uudesta omistajasta niin toimii hänelläkin.
-
Jännä kun Grisosta ei ole tuollaista takaisinkutsua..?
Edit. Löytyi Amerikasta. Koski vain Breva ja Griso malleja alkupäästä. Syynä huono satsi niitä isoja laakereita. Hajosivat jos hajosivat ekan kymppitonnin vaiheilla. Eli ei taida koskea enää myöhempiä malleja.
-
Motorex 80w90. Litra riittää vaihteistoon ja perään. Perään kyytipojaksi Molykotea.
Öljyn saat esim. Stormista, Molykote voi olla vaikeempi rasti.
-
Liqui molylla on myös moly-lisäainetta. Saa mm. Motonetista.
-
Molykotea sai ainakin pari vuotta sitten Hollannista TLM:ltä.
-
Nonni, Motonetistä hain Motulin 10W60 ja 75W90 öljyt ja sitten vielä LiguiMolyä perään lisäksi ja uudet tulpat myös, ilmanputsari onkin jo vaihdettu. Eiköhän noilla pärjää. Kelejä odotellessa :P
-
Tässä käden ulottuvilla on 1 ltr pullo Motul SAE 80/90 vaihteistoöljyä, mikä sopii mm. Calin peräöljyksi. Mineraaliöljy, jossa pullon tekstin mukaan on lisäaineena: " Reinforced with MoS2". Liquid Moly tai Molykote pitävät sisällään samaa kemiallista MoS2 -yhdistettä, jota saa erimerkkisinä lisäaineina tai valmiiksi öljyyn sekoitettuna. Netistä/wikipedista löytyy aika hyvä infopläjäys MoS2:sta. Sillä on ihan oma kemiallinen kaava. Liquid Molyn MoS2 lisäainetta voi ohjeen mukaan käyttää myös kaikkiin polttomoottoriöljyihin sekoitettuna.
Molybdeenidisulfidi eli molybdeenisulfidi on molybdeeni- ja sulfidi-ionien muodostama epäorgaaninen ioniyhdiste. Luonnossa sitä tavataan molybdeenihohdemineraalina. Yhdistettä käytetään voiteluaineena ja katalyyttinä. MoS2Sulamispiste: 1 185 °CTiheys: 5,06 g/cm³Moolimassa: 160,07 g/mol
-
Tämä tuli selväksi.
-
Käyttö on siksi vaihteistossa yleistä, koska molbdeeni omaa hyvät liukuominaisuudet ja tarttuvuuden metalleihin.
-
Eli tuota LiquiMolya kannattaisi laittaa myös vaihdelaatikkoon?
-
Liquimolyn selosteessa kerrotaan sen olevan sallittua. Saa laittaa jos siltä tuntuu. En ole kokeillut, kun käytän Redlinen mansikkahilloa. Voihan tuo huonossa tapauksessa aiheuttaa vaikka vaihteiden päällä pysymättömyyttä.
-
Tästä on ollut puhetta jo useanpaan kertaan foorumilla: Motonetin myymää Liquimolya ei ole aineen valmistaja suosittanut peräöljyn sekaan, vaan moottoriöljyn lisäaineeksi. Perään Liquimolyllä on oma tuotteensa, mitä ei ole Motonetilla myynnissä. Liquimolyn tuoteluettelosta jo selviää, mikä aine on minnekkin tarkoitettu. Peräöljyyn sekoitettavan lisäaineen saatavuus selviäisi varmaan Liquimolyn maahantuojalta kyselemällä ja varmasti myös hintakin, noin suurin piirtein ainakin. Lopullinen hinta ko. jälleenmyyjältä.
Molycote A dispersio on Moto Guzzin tehtaan ainut peräöljyyn lisättävä lisäainesuositus. Ko.ainetta saa tilattua helposti nettimyynnistä esim. Saksasta, eikä se kimppatilauksena ole "kallista", jos laskee sen menekin vaikka kerran vuoteen sen 0,02l/vuosi.."Suurkuluttajat" erikseen..
Mielestäni tämä Liquimoly/Molycote-keskustelu alkaa jo hipoa Suomi24-tasoa, kun mennään "omin perustein ja olettamuksin" ja vieläpä Guzzi-foorumin tekniikka palstalla, suosittelemaan suhteellisen kalliisiin kulutusosiin mahdollisesti vaikuttavien aineiden käyttöä jonkin wikipedian kemiallisten kaavojen perusteella, tai sitten selvästi hintaperusteisesti..
Kukapa meistä tavan motoristeista loppujen lopuksi tietää, miten nämä aineet vaikuttavat, vai vaikuttavatko ollenkaan. Mutta mielestäni ollaan ainakin yritetty tehdä tällä palstalla oikeita asioita, kun on annettu kyselijöille faktaa, eikä mielipiteitä. En tarkoita missään nimessä loukata ketään, vaan muistuttaa palstalle kirjoittajia siitä, että näitä juttuja voivat lukea täysin asioista tietämättömät tiedon janoiset uudetkin Guzzifanit, ja jos me täällä mielipiteillämme sekoittelemme heille öljyt vaikka heidän rakastamaansa pyörän perään, tai vaihteistoon, ja se sattuu sitten niin sanotusti alkavan valittamaan ennen aikojaan, niin ei se ole kenenkään meidän etu. Voihan tietysti käydä vaikka toisinkin päin, mutta kukapa sen tietää. Ehkä Gruppon foorumin tekniikka palstalla pitäisi pysytellä enemmän faktoissa ja nimen omaan kokemuksissa ja tiedossa, kuin olettamuksia veljeskunnalle viljellen.
Hyvää tarkoittaen, Jouko
t. Jouko
-
Mielenkiintoisia kannanottoja. Olen ehdottomasti samalla kannalla, että faktojen perusteella on edettävä.
Kuten muidenkin tuotemerkkien osalta, antamalla ajoneuvo tyyppi, merkki, malli tiedot, saa listan tuotteista jotka on tarkoitettu juuri sinun laitteellesi. Jos vielä varmistaa käyttöohjestä saadun suosituksen ja hakutuloksen yhteensopivuuteen, on aika varmoilla vesillä.
http://www.liqui-moly.fi/liquimoly/web_no.nsf/id/pa_oelwegweiser_fi.html
Löytyy sekä moottorin kuin muunkin voimasiirron tarpeisiin soveltuvia tuotteita merkki ja mallikohtaisesti.
Tieteen filosofiaan kuuluu myös kyseenalaistaminen ja muidenkin kuin yhden totuuden "uskonnollisluonteinen" arviointi.
Omana pointtina tässä keskustelussa on ollut se, että ko. lisäaine (kemiallinen yhdiste) on laajasti käytössä ja sitä hyödyntää eri tuotemerkit samaan tarkoitukseen, voiteluominaisuuksien parantamiseen. Itse en näe järkevä hirttäytyä yhden hankalasti saatavan tuotteen käyttämättömyyteen, kun "samaan tautiin", on saatavilla laadukkaita korvaavia "rinnakkaisvalmisteita".
-
LiquiMolyn sivuilta ei tuohon perän lisäaineistukseen löytynyt suositusta joten mennään toistaiseksi ilman. Jo ostetun molyn nakkasin auton koneeseen, tuntuu käyvän ihan yhtä hyvin edelleen :D
Kaikille ja Jouko S:lle erityisesti kiitosta...taidan laittaa sinne perään sen 75W90 öljyn, se ainakin kuulunee sinne ;D
-
Vielä tarkentaen, että en ole itse tehnyt mitään "omia koktaileja", vaan ohjeiden mukaan on menty. Ehkä sanavalintani olivat hieman epätarkkoja aiemmin. Juuri samasta syystä, kun ei ollut vaihteistoon sopivaa lisäainetta kaupassa, ostin tuota Motulin vaihteistoöljyä (xlmoto), jossa sama lisäaine on tehtaan jäljiltä. Ohjekirjoissa voi olla maininta, että lisäaineiden käyttö on kielletty, esim. moottorissa. Tehtailla on varmasti omat syynsä asialle. Ns. omalla vastuulla menee, jos muuten toimii.
-
LiquiMolyn sivuilta ei tuohon perän lisäaineistukseen löytynyt suositusta joten mennään toistaiseksi ilman. Jo ostetun molyn nakkasin auton koneeseen, tuntuu käyvän ihan yhtä hyvin edelleen :D
Kaikille ja Jouko S:lle erityisesti kiitosta...taidan laittaa sinne perään sen 75W90 öljyn, se ainakin kuulunee sinne ;D
Molycote A on suositeltu myös moottoriin, että älä laita sitäkään, ::)
itse kyllä olen sitä tunkenut perään ja vaihteistoonkin jo lähes 40 vuotta, eikä ole tarvinnut remontteja tehdä kulumisen vuoksi.
PS. Moottoriin en Molycote A:ta ole koskaan laittanut.
-
En minäkään ajaisi CARC malleja ja sitä vanhempia kardaanivetoisia Guzzeja ilman Molykotea.
Tuo Olavin linkittämä osoite vaikutti kerralla varsin pätevältä. Kaikki pyörän öljytuotteet samasta osoitteesta.
C14:sta varten oli öljyt moottoriin, perään, vaihteistoon, keulaan sekä jarru- ja kytkinjärjestelmään. Lisäksi vaihtoehtoja omaan ajotapaan ja käyttöön sovitettavaksi. Aina ei tarvita kalleinta tuotetta.
-
Hinkkasin Keisarillisen yliopiston kemian laitoksen penkkejä kuusikymmenluvun lopussa pari vuotta ennenkuin mielenkiinto siirtyi lopullisesti tietokoneisiin.
Molybdeenidisulfidi MoS2 on yhden molybdeeniatomin ja kahden rikkiatomin muodostama yhdiste ja on kiinteä aine.
Se on grafiittimainen veteen, happoihin, alkoholeihin ja öljyihin liukenematon aine, joten mistään ioneista ei kannata puhua.
Lisäksi se on kemiallisesti hyvin stabiili aine.
Voitelutarkoituksiin se jauhetaan hienoksi (1–100 µm) ja usein sekoitetaan dispersioksi varastoinnin ja käytön helpottamiseksi (vaseliiniin tai muuhun nesteeseen).
Kun 'Molykote A dispersion' hulautetaan Guzzin perään peräöljyn joukkoon, se muuttuu ajettaessa hetkessä peräöljyn ja MoS2:n dispersioksi.
Voidaanko vastaava MoS2 peräöljydispersio saavuttaa muulla tavalla?
Moottoreihin tarkoitetuissa tuotteissa saattaa olla liian vähän MoS2:ta.
Guzzin perä ei ole mikään hienomekaaninen laite, joten on vaikea kuvitella sen vaativan erityisen hienojakoista tuotetta.
Itse lähdin siitä, että nokare Bilteman MoS2 tuubista sekoitettuna huolellisesti peräöljytilkkaan (saa muuten veivata) tuottaa riittävän tuloksen.
Omassa Cali III:ssa perän lämpeneminen väheni melkoisesti.
Kerron tässä vain faktatietoa ja omia kokemuksiani enkä hae seuraajia.
Lähteet, jotka oli helppo linkata:
MoS2 https://en.wikipedia.org/wiki/Molybdenum_disulfide (https://en.wikipedia.org/wiki/Molybdenum_disulfide)
dispersio https://fi.wikipedia.org/wiki/Dispersio_(kemia)
-
Molykotea laitan periin. Voin tämän tuotemerkin korvata toisellakin tuotemerkillä halutessani. En vain ole vielä halunnut kun hyllyssä on Molykotea ainakin omaan tarpeeseen ja sitä saa kauppiaalta. Taloudessa on kolme perävaihdetta jotka sitä tarvitsevat. Kummatkaan eivät ole nyt ajossa. Ehkä sitten joskus.
Moottoriin ja vaihteistoon en ole laittanut. Niissä sen sijaan on RVS metallin lisäaine. Ehkä siirryn sitä käyttämään myös perissä.
Molykote on painavampaa kuin öljy.
Kahdeksankymmentäluvulta asti olen remontoinut, pääasiassa "isoja periä" noin kahden perän vuosivauhtia. Monennäköistä kapinetta on tullut nähdyksi: vuotavaa, ruostunutta, hyvin kulunutta, kiinnileikkautunutta, ihan ehyttä mutta säätämistarpeista, laakerivikaista ja väärin koottuja. Liki kaikissa on ollut Molykote sisällä. En siksi pysty sanomaan että Molykote estäisi kulumista mutta luja usko on että hidastaa.
Vanhemman pään perissä, niissä joissa on irrotettava öljypohja, olen havainnut että Molykote on sen öljypohjan pohjalla sakkautuneena. Kerroksia siihen on tullut aina öljynvaihdon yhteydessä kun uusi Molykotesatsi on lisätty perään. Talvisäilytyksessä painavampi tavara kerrostuu pohjalle ja siellä pysyy. Kas kun hammaspyörästön aiheuttama öljynkierto ei sitä kykene sieltä enää kunnolla irrottamaan. Lisäksi öljypohjassa on kaikki muukin irronnut ryönä. Hyvänä puolelna isompi öljymäärä.
Sittemmin öljypohja jäi pois ja perän muoto on sisältä ollut pyöreä. Ei paikkaa minne syntyisi sakkautumaa. Molykote on näissä perissä paremmin käytössä seisonnan jälkeenkin. Haittana se että irtohiukkaset metallia pyörivät mukana. Magneettiproppu lievittää tätä asiaa.
Öljypohjallisissa perissä öljynvaihto on hyvä tehdä ajokauden alkaessa. Muissa ei ole niin väliä.
Mutta katsokaa että kardaanitunneli ei ole sisältä ruosteessa ja kardaanin takapään uraholkki on puhdas liasta ja pölystä sekä hyvin voideltu. Kardaanitunneli ja perävaihde ovat samaa tilaa ja kardaanitunneliin kertynyt kosteus, ruoste ja lika pääsee pinionakselin laakeroinnin kautta perään.
Joskus peräöljystä suuri osa löytyy kardaanitunnelista. Tätä kerran ihmetellessä selvisi omistajalta että pyörä oli ollut lievässä kolarissa ja kaatuneena ojaan niin että öljy oli valunut perästä kardaanitunneliin. Toinen syy on ylitäyttö. Kardaanille tästä ei aiheudu haittaa mutta perän voitelu heikkenee.
Pitäkää myös perävaihteen vetospoorit puhtaina liasta ja ruosteesta niin perän kuin pyörännavan puolella ja vaimenninkumit kitkavaimentimineen kunnossa sekä vaimentimen vetolevyn laakerointi voideltuna. Se on harvassa vanhassa Guzzissa muistettu tehdä. Renkaanvaihdon yhteydessä helppo toimi. Näin pysyy perävaihteen hammastus ja laakerointi pidempään kunnossa.
Vetospoorien ja kumivaimentimen vetolevyn keskiön voitelu ei kuulu huolto-ohjelmaan vaan omistajan tehtäviin. Kuin ketjun rasvaus kettinkipyörässä. Mutta harvemmin.
-
En ole opiskellut luonnotieteitä tai muutenkaan ns. insinööriaineita, mutta jonkinlainen käsitys on siitä mistä lämpö mekaanisissa laitteissa syntyy eli kitkasta. Kun kitka pienenee, lämpö laskee. Jos aiemmassa puheenvuorossa on aito havainto siitä, että perän lämpeneminen vähenee MoS2:n myötä, niin jotain evidenssiä sekin kertoo ettei nyt ihan uskon varassa olla ;D.
-
Haluan ensiksi sanoa, että minulla ei ole mitään Molykotea vastaan. Ei vain sattunut muuta sopivaa MoS2-tuotetta käsille.
Matin kuvaus MoS2 sakan kerääntymisestä vahvistaa sen, että dispersio hajoaa ja painovoima tekee tehtävänsä kiinteän jauheen(siksihän sitä kutsutaan kuivavoiteluaineeksi) suhteen seisonnan aikana.
Pyöreäpohjaisissa perissä sakka varmaan lähtee joutuisasti kiertoon perän toimiessa.
RVS on kiinnostava aine, mutta vaatii perän puhdistamisen MoS2:ta ennen käyttöä.
Perushuolto tietysti hoitaa puhdistamisenkin.
-
Tuli vielä tutkittua noita aiemmin mainisemiani sivuja. Löytyi siltä myös mm. vaihteistolle, tasauspyörästölle (ei öljykytkintä) tarkoitettu mos2-litku:
http://www.liqui-moly.fi/liquimoly/produktdb.nsf/id/fi_1040.html?OpenDocument&land=fi&voilalang=fi&voiladb=web_no.nsf
Vaihteistolle löytyi myös toisen tyyppinen johonkin keraamiseen aineeseen perustuva lisäaine.
On jos minkälaista lisäainetta "tauteihin", joista en ole kuullutkaan (onneksi). Lähtökohtaisesti on tullut oltua vähän skeptinen myyntimiesvetoisiin lisäainemainoksiin. On kuitenkin sen verran iso brändi kyseessä, ettei tuo voi olla ihan huuhaata ;D
Riskit ovat aina suhteellisia ja usein jopa harkittuja kuten ajaminen moottoripyörällä. Ehkä olisi harkittu kohtalaisen matala riski, jos tuota linkin ainetta tyrkkäisi guzzin lootaan.
-
Isolohkon 5 vaihteisessa on vinot hammaspyörät joiden hampaiden ryntöpinnat liukuvat toistensa lomissa. Siellä lienee tehokohta eri liukasteille. Pikkulohkossa on vaihteistossa suorat hampaat joille toimii parhaiten sellainen öljy jossa on hyvä leikkauksenkestävyys. Siksi monet käyttävät voimakkaasti lisäaineistettua mutta usein vaihdettavaa öljyä kuten itsekin. Myös vinohampaisessa vaihteistossa. Eipä ole vikoja ilmennyt.
Tässä kuva tyypillisesti kuluneesta 5 vaihteisen viitosvaihteen ratasparista: http://www.motomatti.fi/2016/12/vanha-5-vaihteinen.html
Tuo pitää jo niin kovan melun että tarvitaan korvatulpat. Myös kaikki laakerit ovat kyseisessä vaihteistossa vaurioituneet irtometallin pyörissä mukana. Öljynä ollut suosituksen mukainen öljy. Ajettu yli 100.000 km.
-
Molycote A dispersiota voi hankkia Saksan maalta linkin moottoripajan nettikaupasta. Itse kävin sitä ostamassa paikan päältä, kun sattui sopivasti reissun varrelle. Netistä ostettuna vaikka 250ml:n purkille tulee hintaa 22€+postituskulut 20€= 42€. Jos oletetaan, että purkki riittää 10 kertaan lisäaineeksi peräöljyn vaihdossa, niin sehän maksaa 4,20€/kerta. Jos tilaa kaverin kanssa vaikka 500ml:n purkin, vaihtokerran hinnaksi tulee 3,10€.
Tässä linkki: http://www.scheuerlein-motorentechnik.de
T. Jouko
-
Liqui Molyn vaihteistolisäainetta näyttää kaupitteletavan Fixus ketjun liikkeissä hintaa 13,10 euroa tuubi:
https://www.fixusnet.fi/fin/vaihteistooljyn_lisaaineet-51586/
-
Eikös perien ja vaihteistojen öljytilavuus vaihtele merkittävästi? Ei kai ole olemassa mitään yhtä määrää joka kävisi kaikkiin vaihteistoihin. Tehoaineet sekoitetaan jossain suhteessa öljytilavuuteen.
-
Ainetta on tuubissa 20g ja lisätiedoissa lukee, että aine riittää litraan vaihteistoljyä. Tuubillinen litraan vaihteistoöljyä ja aina ennen öljyn lisäystä huolellinen sekoitus. Eikös se siinä olisi. Hintakin näkyisi olevan Molycoten luokkaa.
-
Hyvä, että joku on tarkkana. Ohjeen mukaan tuo LM:n pikkutuubi riittää yhteen litraan vaihteistoöljyä. Omassa Brevassa vaihteistoöljyn määrä näyttää oleva 1 ltr ja Calissa 0,75 ltr. Vastaavasti perä 0,170 ltr ja cali 0,25 ltr. Molemmissa määrä sisältäen lisäaineen.
Jouko S taisi keretä vähän ennen ;D
-
Kannattaa sitten ottaa hyvissä ajoin lämpiämään esisekoitettu puteli, ennenkuin alkaa ravistella sedimenttiä sekaisin. Ei nimittäin ihan herkästi sekoitu, jos olet kylmää.
-
Miksi käyttää Guzziin korvikkeita, kun Molykote A:ta on edelleen helposti saatavilla?
Jouko S:lle suuret kiitokset linkistä https://urly.fi/JK3 (https://urly.fi/JK3)
Kimppatilaus kotiovelle viikossa -muokkaus: Viitenä arkipäivänä Savon rajalle :)
Täällä maalla postin ja kuljetusliikkeiden palvelut ainakin toistaiseksi toimivat.
Vain matkahuolto haettaa toimitukset ja liian kaukaa.
T,
Jukka
Ps. Asianosaisille osuudet sopivien tilaisuuksien tullen ;)
-
Taidanpa tilata tuolta, mitäpä värkkäämään kun ei maltaita maksa :)
-
Mukavasti tuli muutamassa päivässä Molykote A lähipostiin :D. Mitäköhän käyttöä keksisi viime kesänä hommatulle "korvikkeelle" (Motonetin Liqui Molylle), ettei vallan hukkaan menisi.
mosa
-
Minä käytän sitä esim sorvin johteisiin. Ai niin, kaikilla ei ole sorvia..
-
Kaiken edellä olevan information nojalla hankin tuubin Olavin linkin mukaista LiquiMolya Fixuksesta. Omalla vastuulla. Samalla ostin litran pullon saman valmistajan vaihteisto-, peräöljyä jo Lahden MM-kisojen kunniaksikin. Eivätpähän hylji toisiaan.
On ollut etsinnässä moottoriöljykin. Olen iät kaiket ajanut Mobilin Superilla, sillä kultaisessa pöntössä olevalla. Sitä ei ole vaan vuosiin enää saanut; tilalle tuli semisynteettinen litku.
Vakoilin tuolla muillakin palstoilla millä muut ja muun merkkiset ajavat. Paljastui että mm. eras Moto Matti ajaa Valvoline 20W-50 VR1 Racing mineraaliöljylllä. Vaikutti sopivalta sinkkeineen kaikkineen (vaihdetut venttiilinnostajan kupit ja vanha nokka-akseli). Oli vähän hankala löytää. American Car korjaamot vissiin myyvät. S- ketjussa on ko. merkin öljyjä, mutta vain markettilaatuja. Tilasin sitten Motormarketista Porista. Matkahuolto toi parissa päivässä lähiR:ään 2 x 5 litraa. Maksoi jotain 41,50/5 l + 10 euroa rahti.
-
Sinkkilisäainetta saa erikseenkin. Jos siis haluaa käyttää jotain mieleistään öljyä laahurinokilla ja turvata sinkinsaannin.
-
Valvoline 20W50 mineraalia olen käyttänyt sen taannoisen helpon saatavuuden ja ominaisuuksien vuoksi. Merkittävin ominaisuus öljyssä on leikkautumiskestävyys. Ts. öljykalvo pysyy metalliosien välissä hyvästi. Kun sitä ei enää saa Motonetistä niin pitänee tilailla muualta. Tai vaihtaa merkkiä. Valvoline ei muodosta niin herkästi kylmälimaa kuin jotkut muut öljyt.
Mutta: olen käyttänyt kyseistä öljyä vanhemmissa 850 - 1100 moottoreissa ja 1100 Brevassa poikkeuksellisesti vaikka ei ole suositustyyppiä. California 1400:n moottorin en sitä laita vaan suosituksen mukaista synteettistä öljyä. Lisäaineistan öljyt tarpeen mukaan. 1440:sessa on rullanostajat, neljä venttiiliä per sylinterikansi, kahdet jakoketjut ja erillinen jäähdytysöljykierto. Moottorin lämpötilaa saa säädettyä ylöspäin joten "uudenaikaisemman" öljyn käytölle on perusteet rakenteen monimutkaistuttua.
-
Itelläni on myös ollut tuota Valvolinen 20-50 Racingiä ja ainaskin viimeks oli autotarvikeliikkeellä vielä hyllys.
Vanhemmissa Alfoissa suositeltiin käytettävän Kendallin samantapasta kalvoa jättävää öljyä, kävis varmaan Guzziin, mut näitä en oo hyllys nähny täälläpäin.
-
Olisko jenkkivaraosakaupassa? Tai jossain lähimaaston moottoriurheilu liikkeessä?
-
Valvoline VR1 Racing 20W-50 oli saatavilla AD Varaosamaailma Jyväskylässä hyllytavarana viime keväänä ja kesällä Siilinjärvellä paikallisessa autotarvikeliikkeessä.
T,
Jukka
Ps. Öljykeskustelut piristävät kevättä mukavasti ;)
-
Mahtaa sitä olla Jyväskylän Minimanissakin. Paikallisesta mä olen sitä aina hakenu.
-
Valvolinen Vr1 Racing 10w-60 on poistettu Motonetin myynnistä myös. Muutaman vuoden möivät. Mikähän siinä, että noin hyvät öljyt ei kauppaan kelpaa?
-
Valvoline VR1 Racing 20W-50 oli saatavilla AD Varaosamaailma Jyväskylässä hyllytavarana viime keväänä ja kesällä Siilinjärvellä paikallisessa autotarvikeliikkeessä.
T,
Jukka
Ps. Öljykeskustelut piristävät kevättä mukavasti ;)
Kokeilin tätä aikoja sitten Lempparissa ja myöhemmin Buellissa. Ei sopinut kumpaankaan.
Guzzizta kului nokka, Bulussa öljy itse kului pois.
Kokeiluista on aikaa 10-15 vuotta joten tuskin kaupasta saa enää samanlaista tavaraa.
-
Mitäs Pekka suosittelisi?
-
Voin suositella vain noudattamaan ajoneuvon valmistajan ohjetta öljyn valinnassa.
Jokainen sooloilee omalla vastuulla.
Lempparin koneen olen osittain "valmistanut" itse, poikkeaa alkuperäisestä.
Nykyään nokka-akselin voiteluongelman olen ratkaissut laittamalla nokille öljysuuttimet,
keventämällä venttiilikoneistoa ja löysäämällä venttiilijousia. Max. kierrosluku on 8500 1/min.
Öljynä on ollut Castrol Edge FST-Ti 10W-60 (aiemmin TWS). Viimekesänä sillä tuli ajettua n. 9500 km.
Pitäisi jossain vaiheessa kurkistaa, miltä moottorin sisällä näyttää ja vaihtaa samalla uusi öljy ja suodatin.
Ei tuon hintaista öljyä kannata useammin vaihtaa.
Bulun koneessa on parhaiten toiminut Motul 3000 20W50. Mittarissa on nyt n.122kkm. Öljyn vaihtoväli
on ollut 6-10kkm.
-
Castrolia käytin Centaurossa joskus mutten muista mitä tyyppiä mutta se haisi paahdetuille pähkinöille pakoputken suulta. Jotain Rasinkia se kai oli. Silloin viime vuosituhannen vuosina 96 - 97.
Nyt olen Castrolia katsellut sillä silmällä Motonetissä poiketessa.
-
Itse käyttänyt eri merkkisiä xw60 ja -50 öljyjä. Kuuskymppiset ovat olleet siitä hyviä, etteivät ne tule niin herkästi vaahtona huohotuksen mukana kovemmalla rankaisulla.
-
Max. kierrosluku on 8500 1/min
Miten huomaa missä kohtaa saavutetaan kierrosluku, jossa venttiilinjousien löysyys alkaa haitata? Omassa alkaa mielestäni aika "rähinä" kuulumaan siinä 7500 rpm kohdalla (kun ajan tulpat korvilla ja Schuberth tiukasti köytettynä, ei vähäisimmät linnunlaulut kuulu läpi...).
-
Cali ottaa rajoittajalla vastaan jo ennen kuin venttiilit sakkaa, joten en sillä ole kokenut. Mutta eräällä toisella laitoksella kyllä. Siinä venttiilien leijuminen ei ollut kovin dramaattista. Moottorin voiman tuotto vaan otti takapakkia. Kun vauhti taas tipahti soveliaille kierroksille homma jatkui kuten ennenkin.
-
Kautta aloiteltu ja öljyt vaihdettu mutta posti toi Molycoten vasta nyt. Voiko sen lisätä peräöljyn sekaan noin vain, kai se siellä sekoittuu? Sopiva määrä n. 20ml ?
-
Sekoittuu se. Jos epäilee sekoittumista niin tekee kuten useimmilla muillakin lisäaineilla: vetää injektioruiskulla peräöljyä puoli ruutallista ja sekoittaa lisäaineen siihen ja ruuttaa takaisin. Tosin vakio nestemäinen Molykote sekoittunee jo sinällään. Laita ohjekirjan mukaan. En nyt muista CARC-perän öljysuhteita.
-
Tuli mieleen, että mihinhän malleihin tuota Eni (Agip) MG/S –”Guzziöljyä” alun perin Guzzin manuaaleissa suositellaan… ja kas Griso 1200 8V Service Station Manual: ainakin siellä se lymyää.
Yllättävää, että perän kohdalla sanotaan (SAE 80W90): ”Do not add additives”. Ymmärrän tuon niin, että Molykotea kehotetaan olemaan käyttämättä. Vaan eikö tuo ole kuulunut perinteisesti tapoihin, kun lie ollut tarpeellista muinoin. Vaihteistoöljy puolestaan on sitä "Guzziöljyä, Eni (Agip) Gear MG/S SAE 85W90” (ennen vihreä etiketti, nyt punainen). "AGIP GEAR MG/S, especially designed for lubricating MOTO GUZZI gearboxes"
http://www.mp-racing.fi/196-eni-oljyt#!/ (http://www.mp-racing.fi/196-eni-oljyt#!/)
http://www.stein-dinse.biz/Garage-tools-and-equipment/Oil-Care-Products/Agip:::6790_1268_1350.html (http://www.stein-dinse.biz/Garage-tools-and-equipment/Oil-Care-Products/Agip:::6790_1268_1350.html)
http://hmb-guzzi.de/Oils-Care-Products (http://hmb-guzzi.de/Oils-Care-Products)
-
Yllättävää, että perän kohdalla sanotaan (SAE 80W90): ”Do not add additives”.
Minulle tuli MotoItaliasta omistajan käsikirjaan lisäsivu joka kumoaa yllä olevan tiedon.
Samalla kertaa vaihdettiin koko perä takaisinkutsun kautta. Uudessa CARC-perässä oli sisällä Molykote A-dispersiota.
California 1400:sen perän osalta lukee myös ”Do not add additives”. Huonosti uskon enää kyseistä ohjetta.
-
Onko tässä Guzzi-öljyssä moly jo valmiina?
-
Laitoin ruutalla sen 20 ml Molycotea perään ja kävin pikku lenkin, eiköhän se sinne sekoitu.
Hieman sekavalta tuntuu uudelle harrastajalle huollot näiden Guzzien kanssa kun öljysuositukset ja lisäaineistukset on lähteestä riippuen joko no tai go... :-\
-
On se sekavaa kun valmistajakaan ei osaa päättää mitä suosittelee milloinkin.
Mutta ei öljyissä pahasti voi mennä pieleen, kunhan jotain suht laadukasta, en ole kuullut että liukasteiden osalta mystiset metsätraktorit olisi hyytyneet.
Erikoinen tuo "do not add", ai jos laittoi niin takuuko loppui?
-
Molykoten käyttö lisäaineena näkyy pois laskettavassa öljyssä. On monia muita lisäaineita joiden olemassaoloa ei voi määritellä kuin laboratoriokokeella.
Se on kuitenkin selvää että ehdottomasti CARC-perään kuuluu Molykote-lisäaineistus.
Tehdas itse mokasi ja ensin kielsi lisäaineen käytön mutta parin vuoden päästä määräsi sitä käytettäväksi. Mitään epäselvyyttä asiassa ei enää ole. Lisäohje aiheesta on saatu ja on liitetty omistajan käsikirjaan.
Ne perät joita tuli alkuunsa ilman lisäaineistusta uusien pyörien mukana on kerätty pois mikäli takaisinkutsua on noudatettu. Jos perässä ei ole Molykotea niin sinne kannattaa sitä laittaa viimeistään nyt.
-
Edelleen on näkemättä se perä, joka on tuhoutunut molykoten käyttämättömyyteen. Ihan vaan mielenkiinnosta.
-
Edelleen on näkemättä se perä, joka on tuhoutunut molykoten käyttämättömyyteen. Ihan vaan mielenkiinnosta.
Tuhoutuneita periä olen nähnyt monia. Niitä on tuhoutunut eri tavoilla. Yleisin on se että hammaspyörien ryntöpinnat kuluvat tai niihin syntyy pittingiä. Vielä ei ole tullut vastaan sellaista hajonnutta perävaihdetta jossa ei olisi ollut Molykotea ainakin hajoamishetkellä. Siitä voisi vetää johtopäätöksen että Molykote on se joka rikkoo perävaihteen.
Useimmat vanhemman Guzzin omistajat ovat huolettomia perävaihteen suhteen. Molykotea kyllä käytetään ja huoltokin sitä sinne laittaa. Se ei kuitenkaan estä perän hajoamista. Todennäköisesti vain siirtää sitä. Kuluneet laakerit ja sitä myöden väärä hammaskosketus on lopullinen nopean kulumisen syy.
Perävaihteiden (mallit ennen CARC-periä) korjaajia ei ole kovin montaa maassamme. Tai korjaajia on mutta onko todellista ammattitaitoa tehdä homma oikein? Olen korjauttanut kauan sitten perävaihteen ja se leipoi kiinni muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen. Valitin asiasta korjaajalle. Hän viittasi ns. kintaalla ja sanoi että olen itse rikkonut sen. Olisi kuulemma pitänyt sisäänajaa varovasti. Mitään sisäänajoja ei perää varten varsinaisesti ole. Myös merkkihuollon jäljiltä olen "pelastanut" perävaihteen. Laitettu liian tiukka hammasvälys. Onneksi kuljettaja huomasi asian heti alkuunsa. Jos välys ja hammaskosketus on kohdallaan ja ryntöpinnat ovat ehyet niin perä kyllä toimii. Kunhan muistaa laittaa vielä sen Molykoten sinne.
Enää en periä korjaile. Olen ulkoistanut sen homman.
-
Kunhan muistaa laittaa vielä sen Molykoten sinne.
Tai RVS:n tai XR1:n tai tai..
-
Eräs ystäväni kertoi esimerkin: Toyota J60, moottoriin ei ollut vaihdettu öljyjä 160 kkm aikana, joskus kyllä lisättiin tarpeen vaatiessa. Omistaja suunnitteli auton myyntiä/vaihtoa ja siksi Toiota huollettiin ja vaihdettiin mm. uudet moottoriöljyt. Öljynvaihdon jälkeen autolla ajettiin noin pari tuhatta, jolloin moottori hajosi … syynä uudet moottoriöljyt.
Tunsin joskus kauan sitten erään kaupparatsun, joka ajoi Volvolla, vaihtoi uuteen alle 100 000 tuhannen välein, hän ei koskaan ole vaihdattanut öljyjä, eikä mitään ongelmia ja auto kuin uusi. ;)
-
Siinä on Toyosta lähtenyt karsta ja muu liete liikkeelle. Varmaan ollut aika tukkoinen kone..
Tuollainen kone on sisältä tämän näköinen:
(http://1.bp.blogspot.com/-qzF-NEpJ7J4/UzTgiScCi_I/AAAAAAAABpc/sHLfsKvxmgc/s1600/engine+sludge.jpg)
-
On se karmeeta joskus.
Molykoteahan ei saa enään kuin isoissa astioissa ulkomailta jos olen oikein ymmärtänyt?
Liruttaa hieman pienempiin, niin olisi ottajia vaikka 200cl astiassa seuraavaan kymmeneen vaihtoon.
-
Guzzi varmaankin saa provikkaa molykotelta kun suosittelee vaihteistoon (gearbox) peräöljyä
ENI ROTRA BIKE MG/S 85W-90 GL-4/GL-5
ja perään (transmission) vaihteistoöljyä ENI ROTRA BIKE 80W-90 GL-4
-
Guzzi varmaankin saa provikkaa
"Eni and the Piaggio Group have renewed their technology, industrial and commercial partnership agreement for 2013-2015"
Eikös tuo Agip (Eni) -yhteistyö ole ollut Guzzilla jo hyvin pitkään? Ja harrastusmielessä, sopiihan se hyvin yhteen, italialaiset - renkaat vielä Pirelliltä (vai kuuluikos se Continentaliin), niin isänmaallinen paketti on siinä.
"10 April 2017 – Castrol and the Piaggio Group have just signed a multiannual global agreement for the supply of lubricants"
Castrol POWER1 10W-40 on ilmeisesti sitten riittävän lähellä tähänastisen suosituksen mukaista öljyä (Agip Racing 4T 10W-60). Mahtaako tuohon sopimukseen kuulua sitten myös se että loppukäyttäjän käyttöohjeissa Castrol -öljyt ovat esimerkkisuosituksina. Castrolia on moni muukin käyttänyt Pekan ohella, nyt jo lopettanut HTMoto käytti vallan pelkästään Castrol RS Power I 10W-50 täyssynteettistä Guzzeissa. Hifistelijöille Agipia myyvät menettänevät kauppaa, koska Castrolia saa helposti tarvikeliikkeistä.
Siitä että sisältääkö MG/S öljy Molykotea, en ole nähnyt tietoa. Väristä päätellen ei. Mutta sitä suositellaan tosiaan nimenomaan vaihdelaatikkoon, ei perään. Agip:in omissa dokumenteissa sanotaan vaan tuo jo mainittu: "especially designed for lubricating Moto Guzzi gearboxes, suitable for use where the Rotra MP/S lubricant was previously recommended." Stein-Dinse sivuilla esitetään: "Can be used in the transmission as well as in the final drive because the additive is already included". HMB Guzzi:"Best choice for final drive". AF1Racing: "Moto Guzzi technical literature refers to the Rear Differential / CARC -hub as the "Transmission".
where the Rotra MP/S lubricant was previously recommended
"AGIP ROTRA MP/S recommended for lubrication of limited-slip differentials and associated hypoid gears, subject to high dynamic loads at high sliding speeds between gear teeth and at high temperature, suitable for those transmissions where manufacturers suggest lubricants having antistick-slip properties."
...Sekavaa :D
http://eni-ita.lubricantadvisor.com/advice.aspx?lang=eng&type=f75c6003b5784c31ae6758666d6b11f9 (http://eni-ita.lubricantadvisor.com/advice.aspx?lang=eng&type=f75c6003b5784c31ae6758666d6b11f9)
-
Eräs ystäväni kertoi esimerkin: Toyota J60, moottoriin ei ollut vaihdettu öljyjä 160 kkm aikana, joskus kyllä lisättiin tarpeen vaatiessa. Omistaja suunnitteli auton myyntiä/vaihtoa ja siksi Toiota huollettiin ja vaihdettiin mm. uudet moottoriöljyt. Öljynvaihdon jälkeen autolla ajettiin noin pari tuhatta, jolloin moottori hajosi … syynä uudet moottoriöljyt.
Tunsin joskus kauan sitten erään kaupparatsun, joka ajoi Volvolla, vaihtoi uuteen alle 100 000 tuhannen välein, hän ei koskaan ole vaihdattanut öljyjä, eikä mitään ongelmia ja auto kuin uusi. ;)
jep jep, oheinen kuva esikoispojan duunista, korealainen peli 60 tkm ajettu kerran öljyt vaihdettu, niin moskaa täynnä että öljyt ei valunut alas ja laakeri leikannut kiinni hihna poikki ja täysi tuho että tämmöstäkin sattuu . . .
-
Uutta kautta aloitellaan, mukavalta tuntuu taas :)
Pieni rallatus kuulunut aina tuosta Grison vaihdelaatikosta (?) niin laitoin nyt RVS-käsittelyn sinne, tuloksia ootellessa.
Voisiko mahdollisesti joku muun merkkinen öljy auttaa asiaan, nyt siellä Motul 75W-90?
-
Uutta kautta aloitellaan, mukavalta tuntuu taas :)
Pieni rallatus kuulunut aina tuosta Grison vaihdelaatikosta (?) niin laitoin nyt RVS-käsittelyn sinne, tuloksia ootellessa.
Voisiko mahdollisesti joku muun merkkinen öljy auttaa asiaan, nyt siellä Motul 75W-90?
Eiköhän tuon öljyn spesifikaatio täytä vaatimukset. Ajoa vaan.
Asian sivusta. Nyt minulla on ensimmäinen pyörä ikinä johon korjaamokirja ja muut ohjeet määräävät synteettisen öljyn. Mikä siinä on niin parasta etteikö hyvä ja edullinen mineraaliöljy kelpaisi?
Eivät ne aiemmat pyörät ole hajonneet mineraaleillakaan. Paljon olen ajanut jokaisella pyörälläni. Useimmat viat ovat johtuneet aivan muista syistä kuin voiteluaineista.
Aiempien omistajain laiminlyöntien johdosta olen käyttänyt ns. pesuöljyä että aiemmat kertymät poistuvat kun olen ostanut pyörän hieman sattumanvaraisesti. Käyttö uudella öljyllä kuumaksi ajamalla muutama sata kilometriä ja öljyn ja suodattimen vaihto sekä öljypohjan puhdistus. Laadukas mineraaliöljy tilalle.
-
Asian sivusta. Nyt minulla on ensimmäinen pyörä ikinä johon korjaamokirja ja muut ohjeet määräävät synteettisen öljyn. Mikä siinä on niin parasta etteikö hyvä ja edullinen mineraaliöljy kelpaisi?
Eivät ne aiemmat pyörät ole hajonneet mineraaleillakaan. Paljon olen ajanut jokaisella pyörälläni. Useimmat viat ovat johtuneet aivan muista syistä kuin voiteluaineista.
Moottoriöljy likaantuu (happo ja noki) palokaasuista, joita synteettinen öljy sietää paremmin/pidempään eli hyötynä on pidempi öljyn vaihtoväli. Jos suositus on mineraaliöljy, niin synteettisen hyötynä on vain öljyn vähäisempi kuluminen vaihtovälillä.
(Lähde: https://www.bizol.com/company/education/lubricant-knowledge-base/why-synthetic-motor-oil/ )
-
Jatkan siis tavallani edelleen eli vaihdan öljyt suositusten mukaan tai kun se minulle parhaiten sopii. Niissä pyörissä joissa suodatin on öljypohjan sisällä teen suodattimen vaihdon joka toinen kerta.
California 1400 GTS on siis se ainoa synteettistä vaativa. No, sen matka on vasta alussa joten ehdin varmaankin havaitsemaan miten synteettinen siinä toimii pidemmällä aikavälillä, vai pitäisikö sanoa pidemmällä matkalla?
Yksi havainto on mutta se voi johtua moottorin rakenteestakin. Käynnistettäessä ja hetken käynnistymisen jälkeen jakoketjut rallattavat kunnes öljynpaine ketjut kiristävät. Enempi rallatusta kuuluu oikealta. Sinänsä loogista sillä yleensä, ennen käynnistystä, pyörä on seisonut vasemmalle kallellaan ja mahdollinen kanavistossa oleva öljy on oikealta puolelta kadonnut. Perinteinen työntötankokone on hiljaisempi mekaanisilta ääniltään.
-
Uutta kautta aloitellaan, mukavalta tuntuu taas :)
Pieni rallatus kuulunut aina tuosta Grison vaihdelaatikosta (?) niin laitoin nyt RVS-käsittelyn sinne, tuloksia ootellessa.
Voisiko mahdollisesti joku muun merkkinen öljy auttaa asiaan, nyt siellä Motul 75W-90?
Eiköhän tuon öljyn spesifikaatio täytä vaatimukset. Ajoa vaan.
Joo täyttää toki vaatimukset. Huomio kiinnittyykin siihen että kylmänä laatikko on hiljainen ja lämpimänä rallattaa ja mietin oisko joku toinen öljy etevämpi tässä suhteessa. Olisiko Red Line HeavyShockProof semmoinen kokeilemisen arvoinen vaihtoehto, onko täällä kokemuksia ko. öljystä?
-
On kokemusta. Pyörii omassa laatikossa. On hiljainen, kylmänä vähän tahmea.
-
Centaurossa on ollut vaihteistoöljynä Shockproof viime vuosituhannelta alkaen.
Suositellaan nimenomaan suorahampaisiin vaihteistoihin. Toimineeko myös vinohampaisissa?
-
Ei siinä muuta ole, kuin että tosiaan kylmänä vaihtaminen on tahmeaa. Äkkiä se loota kuitenkin normaalisäällä lämpiää ajolämpöön.
-
Ok kiitos :) Pitänee laittaa ShockProof kokeeksi sisään kunhan tuo RVS on jonkun aikaa tuolla laatikossa ensin pyörinyt.
-
Tänään oli täällä länsi-Lapissa kevään lämpimin päivä ajella, kokonaista 17 astetta jee :).
Eilen illalla vaihdoin ShockProof Heavyt Grison laatikkoon. Kyllä rallatus väheni, ei mitään leuat loksauttavaa eroa mutta hiljaisempi ja jotenkin vähemmän metallinen kolina sieltä nyt kuuluu. Vaihteet solahtavat yhtä herkästi kuin ennenkin, myös kylmänä, joten näillä mennään.
-
Keväällä laitoin vaihteeksi laatikkoon taas Motulin 75W-90 öljyt. Jotenkin tuntui että nimenomaan lämpimänä alkoi laatikko takeltelemaan. Vaihdoin kesäreissuilta kotiin tullessani taas Redlinen punaiset sisään ja niin kylmänä kuin lämpimänä toimii paremmin. Uskotaan jo :)
Motonetissä on tarjouksessa Redlinen V-Twin transoilia joten laitoin sitä. Ilmeisesti samaa kuin normi shockproof mutta puoleen hintaan?
-
Motonetissä on tarjouksessa Redlinen V-Twin transoilia joten laitoin sitä. Ilmeisesti samaa kuin normi shockproof mutta puoleen hintaan?
Kaikki lähteet netissä näin sanoo ainakin kun asiasta lueskelin. Harmi kun ei omassa lähimotonetissa ole hyllyssä, olen ajatellut kokeilla tuota Jackalin laatikkoon.
-
Toimii Jackalissa oikein hyvin. Täytyy itsellekin hakea pottu.
-
Laatikkoon siis tuota Redlinen V-Twin transoiliä, kun sitä on meidän Motonetissä 12,45€/l
Mutta pitääkö peräöljy ostaa erikseen?
-
Kokeillut Motorex Hypoid 80W/90? Piikkiö laittoin laatikkoon ja perään tätä Grisoon aikanaan enkä muuta ole käyttänyt kun ei ole valittamista - näyttää Storimilla olevan 13,50 eur/litra.
Niin ja perässä tietty lusikallinen Molykotea :P
-
Itsekin ajattelin että tuo Motulin 75W-90 ois hyvä laatikossa kun on ohuempaa mutta eipä se näköjään niin suoraan mene. Kylmänä toimi hyvin mutta lämpimänä alkoi vaihteet hieman takerteleen ja vaikkapa ykköseltä vapaalle ei tahtonut enää onnistua. Tällä punaisella ei ongelmia.
Perässä tais olla tuota Motulia ja Molykotea seassa.
-
Tuo V-twin transmission oil on samaa tavaraa kuin heavyweight shockproof, ja se on Redlinen suositus Guzzeihin sekä laatikkoon että perään.
-
Ulkomaiden foorumeilla sitä ainakin moni on käyttänyt lootaan ja perään, samoin yleisiä kokemuksia että 80w-90 lämmetessään ei oo niin kiva. Jollain palstalla bemarimiesten kokemukset ja tais olla mittaustuloksiakin, että lootassa shockproof lämpenee hitaammin ja vähemmän. Ja toimii myös lämmettyään.